Korisť

Žraločí horor, len s aligátorom

Žraločie horory sme tu mali tri letá po sebe, už ten posledný cítil, že toho začína byť priveľa, musí sa trocha odlíšiť. Bez vodného zvieraťa to nešlo, nech majú ľudia na čo myslieť, keď sa pôjdu kúpať. Aligátory severoamerické majú ročne na svedomí zhruba rovnako zanedbateľný počet obetí ako žraloky, na rozdiel od takého krokodíla nílskeho. Ten ročne zožerie až do tisícky ľudí a medzi predátormi loviacimi ľudí ako korisť sa mu často prisudzuje svetové prvenstvo. Zato aligátor má to šťastie, že žije v privilegovanej Amerike. Preto z neho toho leto spravili hviezdu filmu Korisť.

16. 7. 2019

21. 9. 2015

12. 11. 2018

11. 2. 2015

Jessabelle

Odkaz mŕtvej matky pre mŕtve dieťa
Mať v kinách v priebehu mesiaca dva horory, ktorých názvy sú spolovice rovnaké ženské mená znie ako šibalský žartík. Hlavne keď za ten mesiac v našich kinách iné horory neboli. Annabelle bola už sama osebe nepodarený pokus o vtip. Takže právom vzbudzuje nedôveru ten, kto sa od nej nesnaží čo najviac dištancovať. Hovorme si, že ide o náhodu, a snažme sa na Jessabelle pozerať bez predsudkov.
20. 11. 2014

Alien: Covenant

Andrej Gomora | 24. 5. 2017
0
5/10
action, alien, sci-fi

Zložitý príbeh a veľa zbytočných rečí

Rýpať sa v klasike je vždy nebezpečné. Aj keď tak činí jej otec. Votrelec je navyše pomerne špecifická klasika, každý jeden z troch pôvodných dielov vytvoril iný režisér, a ani jednému nechýba známe meno. Prvýkrát sme sa k votrelcom vrátili pred pár rokmi prvým, voľnejším prequelom s názvom Prometheus. K tomu teraz prichádza priame napojenie na prvý diel z roku 1979 a ďalšia snaha tému znova vyžmýkať. Volá sa Votrelec: Covenant.

„Dej totiž rozhodne nechce byť jednoduchý, snaží sa priniesť hĺbku, vyhnúť sa príliš primitívnemu opakovaniu už videného.“

Úvod je filozofický, stvorenie sa zhovára so svojím stvoriteľom. Filozofie nakoniec bude vo filme dosť, možno aj viac, ako by sa žiadalo. Dej totiž rozhodne nechce byť jednoduchý, snaží sa priniesť hĺbku, vyhnúť sa príliš primitívnemu opakovaniu už videného. Čo je v zásade pozitívne aj pochopiteľné. Zatiaľ tu máme loď s kolonistami, cestujú osídliť novú planétu. Po nehode svoj plán prehodnotia, nájdu inú, bližšiu, ešte nádejnejšiu. Javí sa prázdna, bez života, hoci podmienky preň tam sú, dokonca aj známky existencie predošlých osídlovateľov. Nakoniec nájdu monštrá, ale aj androida, ktorý spolu s nimi planétu obýva. Náhodou?

Pýtať sa, nakoľko chceme skutočne počuť celú históriu vzniku votrelcov, a čo všetko nám kvôli nej nebude sedieť, je skôr záležitosť širšieho kontextu. Zlí mimozemšťania vždy existovali, pre účel hororu stačia ich kovové zuby a striekajúca kyselina. Convenant ale svoju zápletku stavia práve na vysvetlení pôvodu nebezpečných stvorení. Radšej sa netrápme tým, či nám kazí pôvodné diela. Aj v rámci samotného filmu a izolovaného dojmu z jeho pozerania to s ňou nie je príliš slávne. Veľa sa rozpráva, padá veľa metafor, obrazov aj zložitých myšlienok. Možno sa niekomu budú páčiť, hoci samé o sebe tiež za veľa nestoja. Hlavne ale veľmi nefungujú ako súčasť filmu. Skôr sa skutočne zdá, ako keby ten potreboval byť skrátka o niečom, obsahovať niečo zložité a hlboké, nech už je to čokoľvek.

„Nejde celkom o nudu, skôr máme pocit, že sa zbytočne zabíja čas, počas ktorého by sme radi sledovali niečo iné.“

Ďalší problém je, že hluchých pasáží je viac, a neobmedzujú sa len na tie filozofické. Film je nakoniec predsa výborne spracovaný, krásne je prostredie, funguje aj samotná loď. Príliš často sa ale nič nedeje, nikam sa neposúvame po žiadnej stránke, sledujeme len celkom bezvýznamné činy postáv. Nejde celkom o nudu, skôr máme pocit, že sa zbytočne zabíja čas, počas ktorého by sme radi sledovali niečo iné. Keď už sme sa vybrali na horor či scifi. So správaním postáv to navyše nie je zrovna slávne v priebehu celého filmu, a to v pokoji aj v akcii. Často sa správajú hlúpo, nelogicky, iracionálne, silene a divákovi to skôr či neskôr musí do určitej miery začať prekážať.

„Čo z filmu pôsobí najviac je ale stále komplikovaná zápletka a filozofia o stvorení.“

Podarí sa predovšetkým prvá hororová sekvencia, a to skutočne nad očakávania. Nie je len strašidelná a napínavá, podarí sa jej udržať si počas niekoľkých minút obdivuhodné tempo, pritom vôbec nezachádza do nezmyslov či chaosu. Kiežby sme takých videli viac. Film možno dúfal, že sa mu podarí vybudovať atmosféru, v ktorej aj skutky s kratším zobrazením dokážu zapôsobiť. Tak sa ale deje vo veľmi obmedzenej miere. Áno, párkrát sa ešte zľakneme, príde pár súbojov aj naháňačiek. Niektoré sa podaria viac, iné menej. Čo z filmu pôsobí najviac je ale stále komplikovaná zápletka a filozofia o stvorení. Tu skrátka nemohlo ísť o jednoduché vyvražďovanie a boj o prežitie. Dielo muselo byť o niečom inom, čo sa ale celkom nepodarilo. Zostala tá trocha hororu a scifi. Na dielo s tak slávnym menom a režisérom je to výrazne málo.

Votrelec: Covenant to ako nasledovník klasiky určite nemohol mať ľahké, nakoniec sa ale možno rozhodol byť až príliš ambiciózny. Či iný. Po stránke zápletky všetko prekopáva a skutočne ťažko očakávať, že niektorý fanúšik by to vnímal ako prínos pre sériu ako celok. Čo by sa mu možno aj dalo odpustiť. Len keby bol trochu viac zaujímavý. A strašidelný.