Devoured

Divoké sny prisťahovalcov
Vnútorní démoni nemusia byť vôbec zlý námet na horor. Napríklad taký Ward sa vlastne celý odohral len v predstavách hlavnej hrdinky, a rozhodne to nebol zlý film. Podstatné asi je nezobrať výraz „vnútorní" príliš doslovne, a nezostať len pri zobrazovaní vonkajška. Čo má divák zo sledovania pokojného povrchu, keď to hlavné sa odohráva vnútri? Ako keď postavu niečo zvnútra postupne zožiera vo filme Devoured.
17. 11. 2013

18. 10. 2013

Killing Ground

Ako sa stanuje v Austrálii

Keď sa mestský párik vyberie stanovať do divočiny na odľahlé miesto, určite je lepšie, ak o svojom úmysle povedia domácim. Najlepšie nejakým buranom s rozheganou dodávkou, na ktorej majú v klietke naloženého bojového psa. Môžu im dať tipy, čo by si v okolí rozhodne nemali nechať ujsť. A môžu za nimi prísť, ak by niečo potrebovali. Alebo ak by im niečo hrozilo, určite by im vedeli pomôcť. Divočina je predsa nebezpečná, nikdy nevedia, či sa neocitnú na niekoho Killing Ground.

8. 1. 2018

Zbav nás zlého

Kvalitná exkurzia do scenáristického suterénu
Zamýšľali ste sa niekedy, akou propagáciou kresťanstva všetky démonické a exorcistické filmy vlastne sú? Nejde len o to, že robia z kňazov hrdinov, najlepšie rovno im pridajúc aj kúlový imidž polepšeného tvrďáka. Na diablov platí meno Ježiša Krista a páli ich dotyk krucifixu, mohol by vôbec existovať jasnejší dôkaz, že vrámci filmu existuje Boh? Tu totiž nejde o nejaké historky o duchoch, o ktorých akurát vieme, že sa niekde objavujú a niekoho strašia. Keďže za krížikom je celé náboženstvo, prijímajúc jeho silu prijímajú tvorcovia aj ideológiu a mytológiu náboženstva. Tu majú na Boha jednoduchú žiadosť- Zbav nás zlého.
Zo začiatku to na hodinu náboženstva veľmi nevyzerá. V prológu putujeme do Iraku, traja vojaci zablúdia do jaskyne. Podľa šumivého obrazu a zvukov by sme mali pochopiť, že sa tam neodohralo nič pekné. V New Yorku nám robia spoločnosť dvaja policajti. Zohratý tím, jeden má radar na problémy, druhý sa vyžíva v ich drsnom riešení. Teraz sa im začnú kopiť zvláštne prípady. Napred domáce násilie, potom žena hodí v ZOO dieťa do jamy levovej. Levy tam zrovna neboli, maľovali ju, zrovna ako pivnicu v dome chlapa čo mlátil svoju ženu. Čudne vyzerajúci maliar by mohol byť bývalý partiak z Iraku, a ako zistia, skôr ako stenu natrel, spravil na nej nápis. Preložiť ho pomôže kňaz neúspešnej synovrahyne. Zavreli ju do blázinca a ona si dokola spieva texty The Doors.
17. 7. 2014

23. 2. 2017

Alien: Covenant

Andrej Gomora | 24. 5. 2017
0
5/10
action, alien, sci-fi

Zložitý príbeh a veľa zbytočných rečí

Rýpať sa v klasike je vždy nebezpečné. Aj keď tak činí jej otec. Votrelec je navyše pomerne špecifická klasika, každý jeden z troch pôvodných dielov vytvoril iný režisér, a ani jednému nechýba známe meno. Prvýkrát sme sa k votrelcom vrátili pred pár rokmi prvým, voľnejším prequelom s názvom Prometheus. K tomu teraz prichádza priame napojenie na prvý diel z roku 1979 a ďalšia snaha tému znova vyžmýkať. Volá sa Votrelec: Covenant.

„Dej totiž rozhodne nechce byť jednoduchý, snaží sa priniesť hĺbku, vyhnúť sa príliš primitívnemu opakovaniu už videného.“

Úvod je filozofický, stvorenie sa zhovára so svojím stvoriteľom. Filozofie nakoniec bude vo filme dosť, možno aj viac, ako by sa žiadalo. Dej totiž rozhodne nechce byť jednoduchý, snaží sa priniesť hĺbku, vyhnúť sa príliš primitívnemu opakovaniu už videného. Čo je v zásade pozitívne aj pochopiteľné. Zatiaľ tu máme loď s kolonistami, cestujú osídliť novú planétu. Po nehode svoj plán prehodnotia, nájdu inú, bližšiu, ešte nádejnejšiu. Javí sa prázdna, bez života, hoci podmienky preň tam sú, dokonca aj známky existencie predošlých osídlovateľov. Nakoniec nájdu monštrá, ale aj androida, ktorý spolu s nimi planétu obýva. Náhodou?

Pýtať sa, nakoľko chceme skutočne počuť celú históriu vzniku votrelcov, a čo všetko nám kvôli nej nebude sedieť, je skôr záležitosť širšieho kontextu. Zlí mimozemšťania vždy existovali, pre účel hororu stačia ich kovové zuby a striekajúca kyselina. Convenant ale svoju zápletku stavia práve na vysvetlení pôvodu nebezpečných stvorení. Radšej sa netrápme tým, či nám kazí pôvodné diela. Aj v rámci samotného filmu a izolovaného dojmu z jeho pozerania to s ňou nie je príliš slávne. Veľa sa rozpráva, padá veľa metafor, obrazov aj zložitých myšlienok. Možno sa niekomu budú páčiť, hoci samé o sebe tiež za veľa nestoja. Hlavne ale veľmi nefungujú ako súčasť filmu. Skôr sa skutočne zdá, ako keby ten potreboval byť skrátka o niečom, obsahovať niečo zložité a hlboké, nech už je to čokoľvek.

„Nejde celkom o nudu, skôr máme pocit, že sa zbytočne zabíja čas, počas ktorého by sme radi sledovali niečo iné.“

Ďalší problém je, že hluchých pasáží je viac, a neobmedzujú sa len na tie filozofické. Film je nakoniec predsa výborne spracovaný, krásne je prostredie, funguje aj samotná loď. Príliš často sa ale nič nedeje, nikam sa neposúvame po žiadnej stránke, sledujeme len celkom bezvýznamné činy postáv. Nejde celkom o nudu, skôr máme pocit, že sa zbytočne zabíja čas, počas ktorého by sme radi sledovali niečo iné. Keď už sme sa vybrali na horor či scifi. So správaním postáv to navyše nie je zrovna slávne v priebehu celého filmu, a to v pokoji aj v akcii. Často sa správajú hlúpo, nelogicky, iracionálne, silene a divákovi to skôr či neskôr musí do určitej miery začať prekážať.

„Čo z filmu pôsobí najviac je ale stále komplikovaná zápletka a filozofia o stvorení.“

Podarí sa predovšetkým prvá hororová sekvencia, a to skutočne nad očakávania. Nie je len strašidelná a napínavá, podarí sa jej udržať si počas niekoľkých minút obdivuhodné tempo, pritom vôbec nezachádza do nezmyslov či chaosu. Kiežby sme takých videli viac. Film možno dúfal, že sa mu podarí vybudovať atmosféru, v ktorej aj skutky s kratším zobrazením dokážu zapôsobiť. Tak sa ale deje vo veľmi obmedzenej miere. Áno, párkrát sa ešte zľakneme, príde pár súbojov aj naháňačiek. Niektoré sa podaria viac, iné menej. Čo z filmu pôsobí najviac je ale stále komplikovaná zápletka a filozofia o stvorení. Tu skrátka nemohlo ísť o jednoduché vyvražďovanie a boj o prežitie. Dielo muselo byť o niečom inom, čo sa ale celkom nepodarilo. Zostala tá trocha hororu a scifi. Na dielo s tak slávnym menom a režisérom je to výrazne málo.

Votrelec: Covenant to ako nasledovník klasiky určite nemohol mať ľahké, nakoniec sa ale možno rozhodol byť až príliš ambiciózny. Či iný. Po stránke zápletky všetko prekopáva a skutočne ťažko očakávať, že niektorý fanúšik by to vnímal ako prínos pre sériu ako celok. Čo by sa mu možno aj dalo odpustiť. Len keby bol trochu viac zaujímavý. A strašidelný.