12. 10. 2015

Potomok

Túžite po nadanom dieťati?

Krásna jednoduchosť bez vymýšľania zložitých duchárin, a využijúc jeden z najtradičnejších konceptov možno má svoje čaro. Všetci sme počuli o minulých životoch a mnoho ľudí na ne skutočne aj verí. Mierne bizarne pôsobí len scéna, kde o nej doktori hovoria rodičom s veľkou tajomnosťou, ako o čomsi záhadnom a pre nás neznámom. Práve to, že ide o príliš známy koncept môže byť prekážka, aby divák ľahko prijal reinkarnáciu ako dôvod celkom neštandardného a vražedného správania malého dieťaťa. Oproti rôznym duchárskym a podobne mysterióznym zápletkám tu ale určite je výhoda v priamočiarosti.

19. 2. 2019

9. 1. 2014

18. 10. 2013

Honeymoon

Niekto sa zo svadobnej cesty nechce vrátiť. Iný by aj rád...
Ľudia sa počas života nielen menia. Oni sú iní neustále. Ako to do asi najväčších detailov rozobral Luigi Pirandello, v každom človeku sa skrýva nespočetne identít, z ktorých ani jedna sa nedá označiť za skutočnú. Všetci sme len obrazom v očiach seba samého a v očiach každého človeka, ktorého v živote stretneme. Každý z týchto obrazov je iný a jednotlivec nemá nikdy šancu ich všetky spoznať. Teda nemôže spoznať seba samého, pretože nič také ako skutočný on vlastne neexistuje. Takže, kto vlastne môže povedať, že vie komu to prisahá vernosť až do konca života? Nezačínajú niektorí pochybovať už keď odcestujú na svoj Honeymoon?
10. 2. 2015

Afonka Soby | 20. 9. 2010
0
2/10
eco-terror

Jeden spoločný výlet dvoch znesvárených bratov a ich partneriek na rodinnú párty prekazí nehoda. Ich auto zíde z cesty a štvorica uviazne v lese, kde stretnú medvediu samicu, zrejme podobne vyplašenú ako oni sami. Jeden z bratov však stratí nervy a medvedicu chladnokrvne zastrelí. Pár nábojov si však mal ušetriť. Prichádza totiž samec, ktorý je lačný nie ani tak po ľudskom mäse, ako skôr po pomste.

Prečo som sa rozhodol pozrieť si nízkorozpočtový film s takýmto mizerným námetom? Možno som už dlhšie nevidel naozaj dobrý animálny horor. Keď nad tým teraz uvažujem, možno som nikdy nevidel naozaj dobrý animálny horor. Tento navyše sľuboval niečo, čo sa dnes v hororoch takmer nevidí: živé zviera v hlavnej úlohe. Po záplave digitálnych mravcov, včiel, termitov, škorpiónov, netopierov a kadejakej inej hávede, ktorú celkom iste nájdete aj v nočnej ponuke niektorej zo slovenských televízií, je určite príjemné vidieť v akcii tvora z mäsa a kostí. Navyše medveď sám osebe (na rozdiel napríklad od spomínaných včiel alebo mravcov) vyvoláva strach. Preto zaujme už samotný názov: Medveď. Treba vôbec niečo dodať? Možno ak tagline: Play dead!

Mať vo filme živého medveďa však prináša aj rôzne úskalia. Zohnať hercov, ktorí by boli ochotní hrať v jeho blízkosti určite nie je jednoduché rovnako ako nakrútiť uveriteľné scény, pri ktorých dochádza ku konfrontácii medveďa a hercov, teda zákonite scény, v ktorých „rozdivočený" medveď ručí, cerí zuby a mláti okolo sebe obrovskými tlapami. Dôkazom toho, že sa to dá, keď sa chce, je film Roar, v ktorom vedľa hercov bežne pobehovali desiatky levov a iných nebezpečných šeliem. Tento film z osemdesiatych rokov je však dodnes unikátom Hollywoodu, a keď si pozriete aspoň zopár ukážok a uvidíte, čo tam ľudia s tými šelmami stvárajú, je iba zázrak, že aj keď sa nevyhli desiatkam zranení, herci aj štáb jeho nakrúcanie prežili. Bear určite nie je ďalší Roar: má iba jedného medveďa a neprináša žiadne jeho šokujúce strety s človekom. Ak aj dôjde k priamej konfrontácii, kameramanovi sa (na potvoru!) začne triasť ruka a my nevidíme dokopy nič. Škoda, že tvorcovia nedali kameru do rúk jednej z postáv, trasenie a iné neduhy by sa dali brať ako súčasť hry na realitu, ktorá by filmu určite dodala na autenticite. Takto máte neustále pocit, že vás chce niekto oklamať.

Nech už sú však strety s medveďom akokoľvek slabé, patria k tomu najlepšiemu, čo vo filme môžete vidieť. Zvyšok je totiž už len pokusom o akúsi rodinnú drámu, v ktorej sa najprv rozoberie na drobné vzťah staršieho, zodpovednejšieho brata k svojmu mladšiemu súrodencovi, ktorý sníva o kariére rockovej hviezdy. Táto téma však dlho nevydrží a čoskoro ju nahradí ďalšia vata: spor o ženu. Nič však nevyznieva ani trocha uveriteľne a korunu tejto fraške nasadzujú nezmyselné hlasné výmeny názorov priamo pred medveďom. Veď nevadí, medveď predsa počká. Jeho čakanie je dokonca „logicky" zdôvodnené jedným z bratov, ktorý celkom vážne prichádza s teóriou, že medveď ich ešte nezabil iba preto, aby si mohli navzájom všetko vykričať a došli tak zrejme pred smrťou k akejsi katarzii. Tie americké medvede sú ale vy...cané! Alebo žeby americkí scenáristi?

Väčšina Medveďa sa odohráva v aute. Keby som chcel robiť z núdze cnosť, poviem, že to bol zámer, aby sa dosiahla tá pravá klaustrofobická atmosféra. To mi však v tomto prípade, keď medveď celkom evidentne zhltol väčšinu rozpočtu, aj tak nikto neuverí. Z iných animálnych hororov pripomína najviac Prey/Korisť, v ktorom sa hrdinovia ukrývali pred levmi v pokazenom džípe. Medveď je na tom kvalitatívne rovnako, hoci mu určite nemožno uprieť snahu byť niečím viac ako len ďalším béčkom o divom zvierati. Pred úplným dnom ho zachraňuje iba hudba, najmä tá v závere, pri ktorej počúvaní vám možno napadne, že to nebola zasa až taká hlúposť. Keď si ju však spojíte s obrazom a uvedomíte si, že sledujete jeden z najhlúpejších záverov v horore vôbec, začnete ľutovať aj tú slabú hodinku a štvrť, ktorú ste pozeraním na nudného Medveďa strávili. Ak chcete vidieť naozaj dobrý film o medveďoch, odporúčam Herzogovho Grizzly Mana. A ak chcete vidieť naozaj dobrý animálny horor,... počkajte si, kým nejaký nakrútia.

Trailer nájdete tu.