Amityville: Prebudenie

Vražednému volaniu neodolá žiaden spánok

Tento nápad v skutočnosti vôbec nepôsobí absurdne, práve naopak, pôsobí dokonale funkčne a zaujímavo. Tínedžerovi by nemal fungovať mozog, vraj už odumrel a telo prežíva v čisto vegetatívnom stave. Matka tomu samozrejme odmieta uveriť, kým dýcha, žije v nej nádej na synovo uzdravenie. Pochybuje naopak jeho sestra, dvojča, podľa vlastných slov prepojené, a vie, že v tele už nikto nie je. Presnejšie, plne o tom bola presvedčená, kým sa do domu nepresťahovali. Tam začalo ožívať, zväčša o 3:15 ráno. Napred otvorilo oči, potom pohlo prstom. A nakoniec začalo komunikovať. Ako keby v ňom skutočne opäť bol James. Belle ale pochybuje. Zistí, akú minulosť mal dom, teda, zistí, že to vedia všetci okrem nej. Dejú sa totiž aj iné čudné veci, cítiť prítomnosť zla, a dosť ťažko je nedávať do súvisu s ňou všetky neočakávané udalosti. Vrátane tých zdanlivo pozitívnych.

17. 10. 2017

A Dark Song

Ťahavo taživé kvílenie

Divák musí byť pripravený na nečinnosť, na slabú priamočiarosť spádu a na minimálny vývoj v deji. Hrdinku týra zdĺhavý a nepríjemný proces, a presne ten by s ňou mal precítiť aj divák. Na pozadí vidíme smrť, vidíme temné sily, duchov a tajomné rituály. Dlho nevidíme ich výsledok, len ich samotná prítomnosť nám ponúka možnosť vstúpiť hlbšie do ženinej hlavy. Nech si vieme predstaviť, aké je asi jej rozpoloženie, keď sa k nim utieka, a ako sa asi cíti, keď kvôli nim toľko obetovala a vydáva sa takým útrapám. Potom, keď prídu duchovia, nejde vôbec o posun, šok, ani prekvapenie. Niečo si vydrela, teraz to konečne má. Kiežby sa z toho ešte vládala tešiť.

26. 9. 2017

13. 4. 2012

Sawney: Flesh of Man

Vernejší obraz Škótska ako Trainspotting
Sawney Bean žil údajne niekedy začiatkom šestnásteho storočia v Škótsku. So svojou družkou bývali v jaskyni, kde splodili mnoho detí, incestom zdegenerovaných vnúčat aj pravnúčat. Živili sa ľudským mäsom smoliarov, ktorí sa pritrafili v noci v okolí jaskyne. Ukrývali sa tak dobre, že obyvatelia okolitých dedín o nich dlho ani nevedeli. Zo zmiznutí sa obviňovali navzájom, a niekoľkých chudákov dokonca zlynčovali. Nakoniec Sawneyho odhalili po neúspešnom pokuse o únos statného a ozbrojeného muža. Kráľ vyslal do jaskyne obrovskú družinu, ktorá rodinu zajala. Mužov popravili, ženy upálili. Toľko hovorí legenda. Jej moderné pokračovanie je, že jeden Sawneyho potomok prežil. Podľa filmu Sawney: Flash of Man rodinnú tradíciu obnovil a v jaskyni naďalej využíva rodinný receptár.
13. 1. 2014

The Loved Ones

Budeš môj prvý. Ja tvoja posledná
Láska máva rôzne podoby a rôzne prejavy. Rovnako aj sklamanie v láske môže každý prežívať inak a inak sa postaviť aj k osobe, ktorá ho odmietne. Niektorí ho prežívajú viac, iní menej a nakoniec sú tu ľudia, ktorí cítia potrebu pomstiť sa. Akú podobu však môže nabrať hnev za neprijatie pozvania na ples sa nikomu z nás asi ani nesnívalo. 25. 10. 2010

Afonka Soby | 20. 9. 2010
0
2/10
eco-terror

Jeden spoločný výlet dvoch znesvárených bratov a ich partneriek na rodinnú párty prekazí nehoda. Ich auto zíde z cesty a štvorica uviazne v lese, kde stretnú medvediu samicu, zrejme podobne vyplašenú ako oni sami. Jeden z bratov však stratí nervy a medvedicu chladnokrvne zastrelí. Pár nábojov si však mal ušetriť. Prichádza totiž samec, ktorý je lačný nie ani tak po ľudskom mäse, ako skôr po pomste.

Prečo som sa rozhodol pozrieť si nízkorozpočtový film s takýmto mizerným námetom? Možno som už dlhšie nevidel naozaj dobrý animálny horor. Keď nad tým teraz uvažujem, možno som nikdy nevidel naozaj dobrý animálny horor. Tento navyše sľuboval niečo, čo sa dnes v hororoch takmer nevidí: živé zviera v hlavnej úlohe. Po záplave digitálnych mravcov, včiel, termitov, škorpiónov, netopierov a kadejakej inej hávede, ktorú celkom iste nájdete aj v nočnej ponuke niektorej zo slovenských televízií, je určite príjemné vidieť v akcii tvora z mäsa a kostí. Navyše medveď sám osebe (na rozdiel napríklad od spomínaných včiel alebo mravcov) vyvoláva strach. Preto zaujme už samotný názov: Medveď. Treba vôbec niečo dodať? Možno ak tagline: Play dead!

Mať vo filme živého medveďa však prináša aj rôzne úskalia. Zohnať hercov, ktorí by boli ochotní hrať v jeho blízkosti určite nie je jednoduché rovnako ako nakrútiť uveriteľné scény, pri ktorých dochádza ku konfrontácii medveďa a hercov, teda zákonite scény, v ktorých „rozdivočený" medveď ručí, cerí zuby a mláti okolo sebe obrovskými tlapami. Dôkazom toho, že sa to dá, keď sa chce, je film Roar, v ktorom vedľa hercov bežne pobehovali desiatky levov a iných nebezpečných šeliem. Tento film z osemdesiatych rokov je však dodnes unikátom Hollywoodu, a keď si pozriete aspoň zopár ukážok a uvidíte, čo tam ľudia s tými šelmami stvárajú, je iba zázrak, že aj keď sa nevyhli desiatkam zranení, herci aj štáb jeho nakrúcanie prežili. Bear určite nie je ďalší Roar: má iba jedného medveďa a neprináša žiadne jeho šokujúce strety s človekom. Ak aj dôjde k priamej konfrontácii, kameramanovi sa (na potvoru!) začne triasť ruka a my nevidíme dokopy nič. Škoda, že tvorcovia nedali kameru do rúk jednej z postáv, trasenie a iné neduhy by sa dali brať ako súčasť hry na realitu, ktorá by filmu určite dodala na autenticite. Takto máte neustále pocit, že vás chce niekto oklamať.

Nech už sú však strety s medveďom akokoľvek slabé, patria k tomu najlepšiemu, čo vo filme môžete vidieť. Zvyšok je totiž už len pokusom o akúsi rodinnú drámu, v ktorej sa najprv rozoberie na drobné vzťah staršieho, zodpovednejšieho brata k svojmu mladšiemu súrodencovi, ktorý sníva o kariére rockovej hviezdy. Táto téma však dlho nevydrží a čoskoro ju nahradí ďalšia vata: spor o ženu. Nič však nevyznieva ani trocha uveriteľne a korunu tejto fraške nasadzujú nezmyselné hlasné výmeny názorov priamo pred medveďom. Veď nevadí, medveď predsa počká. Jeho čakanie je dokonca „logicky" zdôvodnené jedným z bratov, ktorý celkom vážne prichádza s teóriou, že medveď ich ešte nezabil iba preto, aby si mohli navzájom všetko vykričať a došli tak zrejme pred smrťou k akejsi katarzii. Tie americké medvede sú ale vy...cané! Alebo žeby americkí scenáristi?

Väčšina Medveďa sa odohráva v aute. Keby som chcel robiť z núdze cnosť, poviem, že to bol zámer, aby sa dosiahla tá pravá klaustrofobická atmosféra. To mi však v tomto prípade, keď medveď celkom evidentne zhltol väčšinu rozpočtu, aj tak nikto neuverí. Z iných animálnych hororov pripomína najviac Prey/Korisť, v ktorom sa hrdinovia ukrývali pred levmi v pokazenom džípe. Medveď je na tom kvalitatívne rovnako, hoci mu určite nemožno uprieť snahu byť niečím viac ako len ďalším béčkom o divom zvierati. Pred úplným dnom ho zachraňuje iba hudba, najmä tá v závere, pri ktorej počúvaní vám možno napadne, že to nebola zasa až taká hlúposť. Keď si ju však spojíte s obrazom a uvedomíte si, že sledujete jeden z najhlúpejších záverov v horore vôbec, začnete ľutovať aj tú slabú hodinku a štvrť, ktorú ste pozeraním na nudného Medveďa strávili. Ak chcete vidieť naozaj dobrý film o medveďoch, odporúčam Herzogovho Grizzly Mana. A ak chcete vidieť naozaj dobrý animálny horor,... počkajte si, kým nejaký nakrútia.

Trailer nájdete tu.