12. 10. 2015

We Summon The Darkness

Kto vzýva satana, komu sa dovolá?

Využiť metalistickú scénu konca osemdesiatych rokov s jej pozérskym satanizmom a jej interakciu s veriacimi sa nejaví ako zlý nápad. Znie logicky, že pre komerčných duchovných bola v určitom zmysle skutočným požehnaním a mohla im pomôcť viac ako akýkoľvek iný druh propagácie. Žeby ju teda aktívne podporovali? Prečo nie. Nemôžeme povedať, že by sme cítili atmosféru doby, či strachu z vyčíňajúcich rituálnych vrahov. Predsa sme v horore, nečakajme zázraky. Škoda, že aj postavy sú celkom ploché, skôr nesympatické a nesprávajú sa príliš logicky. Máme to brať, že proste blbnú, užívajú si život či mladosť, majú jednoducho svoj životný štýl. Čakajme teda, čo zaujímavé nám tvorcovia budú chcieť ukázať.

3. 6. 2020

The Burning

Horúce osemdesiate roky
Intenzitu vraždenia tínedžerov v osemdesiatych rokoch ťažko pokladať za náhodnú. Jej vysvetlení sa ponúka veľa, hneď ako prvá by mohla byť hlboká nenávisť voči nadchádzajúcej generácii, keď Američania po niečom na spôsob Battle Royale túžili už dávno pred Japoncami. Rovnako by tu ale mohlo ísť o objavenie širšej využiteľnosti mladých tiel, nie len na ich krájanie. Azda najslávnejšou sa v tomto smere stala siahodlhá séria Piatka trinásteho, narážajúca vďaka filmu Jason X až na absolútne dno. Načasovanie do letnej sezóny párenia v najvhodnejšom revíri tábora pre pubertiakov veľmi pomohlo zvýrazniť erotický element. Ten istý recept využil aj o niečo menej známy, no minimálne rovnako kvalitný horor The Burning.
22. 4. 2014

At the Devil's Door

Postava dušu predala. Film ju nikdy nemal
Kde by boli horory, keby ľudia definitívne prestali veriť na všetko nadprirodzené. Samozrejme, že duchovia neexistujú vám povie asi každý. Ale keď už príde na vec, napríklad prespanie v strašidelnom dome. Ľudia sa začnú zdráhať. Práve tým pár, ktorých presvedčenie je neochvejné a nerobí im problém to ani dokázať sa teraz horory rozhodli vyhlásiť vojnu. Po Michaelovi Kingovi tu máme druhú odvážlivkyňu, v diele s názvom At the Devil's Door.
9. 6. 2015

Mil gritos tiene la noche/ Pieces

Neberte deťom hračky
Elektrin komplex by mal byť ženskou verziou známejšieho Oidipovho komplexu. Jeho súčasťou by mala byť túžba po telesnej láske k otcovi a nenávisť voči matke. Podobne ako Oidipus zabil svojho otca nevediac, že je to jeho otec, a oženil sa s matkou nepoznajúc ich vzájomné príbuzenstvo, ani v prípade Elektrinho komplexu nemá samotná diagnóza veľa spoločného s jej príbehom ako ho poznáme. Elektra totiž chcela len pomstiť smrť svojho otca Agamemnona, preto spolu s bratom Orestom zabili matku Klytaimnéstru. Dôvodov zabiť matku môže samozrejme byť viac, napríklad keď vám nechce dovoliť skladať si puzzle s nahou dámou. To poznačilo hlavnú postavu hororu Pieces.
22. 2. 2016

Afonka Soby | 20. 9. 2010
0
2/10
eco-terror

Jeden spoločný výlet dvoch znesvárených bratov a ich partneriek na rodinnú párty prekazí nehoda. Ich auto zíde z cesty a štvorica uviazne v lese, kde stretnú medvediu samicu, zrejme podobne vyplašenú ako oni sami. Jeden z bratov však stratí nervy a medvedicu chladnokrvne zastrelí. Pár nábojov si však mal ušetriť. Prichádza totiž samec, ktorý je lačný nie ani tak po ľudskom mäse, ako skôr po pomste.

Prečo som sa rozhodol pozrieť si nízkorozpočtový film s takýmto mizerným námetom? Možno som už dlhšie nevidel naozaj dobrý animálny horor. Keď nad tým teraz uvažujem, možno som nikdy nevidel naozaj dobrý animálny horor. Tento navyše sľuboval niečo, čo sa dnes v hororoch takmer nevidí: živé zviera v hlavnej úlohe. Po záplave digitálnych mravcov, včiel, termitov, škorpiónov, netopierov a kadejakej inej hávede, ktorú celkom iste nájdete aj v nočnej ponuke niektorej zo slovenských televízií, je určite príjemné vidieť v akcii tvora z mäsa a kostí. Navyše medveď sám osebe (na rozdiel napríklad od spomínaných včiel alebo mravcov) vyvoláva strach. Preto zaujme už samotný názov: Medveď. Treba vôbec niečo dodať? Možno ak tagline: Play dead!

Mať vo filme živého medveďa však prináša aj rôzne úskalia. Zohnať hercov, ktorí by boli ochotní hrať v jeho blízkosti určite nie je jednoduché rovnako ako nakrútiť uveriteľné scény, pri ktorých dochádza ku konfrontácii medveďa a hercov, teda zákonite scény, v ktorých „rozdivočený" medveď ručí, cerí zuby a mláti okolo sebe obrovskými tlapami. Dôkazom toho, že sa to dá, keď sa chce, je film Roar, v ktorom vedľa hercov bežne pobehovali desiatky levov a iných nebezpečných šeliem. Tento film z osemdesiatych rokov je však dodnes unikátom Hollywoodu, a keď si pozriete aspoň zopár ukážok a uvidíte, čo tam ľudia s tými šelmami stvárajú, je iba zázrak, že aj keď sa nevyhli desiatkam zranení, herci aj štáb jeho nakrúcanie prežili. Bear určite nie je ďalší Roar: má iba jedného medveďa a neprináša žiadne jeho šokujúce strety s človekom. Ak aj dôjde k priamej konfrontácii, kameramanovi sa (na potvoru!) začne triasť ruka a my nevidíme dokopy nič. Škoda, že tvorcovia nedali kameru do rúk jednej z postáv, trasenie a iné neduhy by sa dali brať ako súčasť hry na realitu, ktorá by filmu určite dodala na autenticite. Takto máte neustále pocit, že vás chce niekto oklamať.

Nech už sú však strety s medveďom akokoľvek slabé, patria k tomu najlepšiemu, čo vo filme môžete vidieť. Zvyšok je totiž už len pokusom o akúsi rodinnú drámu, v ktorej sa najprv rozoberie na drobné vzťah staršieho, zodpovednejšieho brata k svojmu mladšiemu súrodencovi, ktorý sníva o kariére rockovej hviezdy. Táto téma však dlho nevydrží a čoskoro ju nahradí ďalšia vata: spor o ženu. Nič však nevyznieva ani trocha uveriteľne a korunu tejto fraške nasadzujú nezmyselné hlasné výmeny názorov priamo pred medveďom. Veď nevadí, medveď predsa počká. Jeho čakanie je dokonca „logicky" zdôvodnené jedným z bratov, ktorý celkom vážne prichádza s teóriou, že medveď ich ešte nezabil iba preto, aby si mohli navzájom všetko vykričať a došli tak zrejme pred smrťou k akejsi katarzii. Tie americké medvede sú ale vy...cané! Alebo žeby americkí scenáristi?

Väčšina Medveďa sa odohráva v aute. Keby som chcel robiť z núdze cnosť, poviem, že to bol zámer, aby sa dosiahla tá pravá klaustrofobická atmosféra. To mi však v tomto prípade, keď medveď celkom evidentne zhltol väčšinu rozpočtu, aj tak nikto neuverí. Z iných animálnych hororov pripomína najviac Prey/Korisť, v ktorom sa hrdinovia ukrývali pred levmi v pokazenom džípe. Medveď je na tom kvalitatívne rovnako, hoci mu určite nemožno uprieť snahu byť niečím viac ako len ďalším béčkom o divom zvierati. Pred úplným dnom ho zachraňuje iba hudba, najmä tá v závere, pri ktorej počúvaní vám možno napadne, že to nebola zasa až taká hlúposť. Keď si ju však spojíte s obrazom a uvedomíte si, že sledujete jeden z najhlúpejších záverov v horore vôbec, začnete ľutovať aj tú slabú hodinku a štvrť, ktorú ste pozeraním na nudného Medveďa strávili. Ak chcete vidieť naozaj dobrý film o medveďoch, odporúčam Herzogovho Grizzly Mana. A ak chcete vidieť naozaj dobrý animálny horor,... počkajte si, kým nejaký nakrútia.

Trailer nájdete tu.