47 Meters Down: Uncaged

Bez klietky, s jaskyňou

V čom vlastne ide o sequel k 47 metrom si môžeme len domýšľať. Iste, Čeľuste mali tiež viac pokračovaní, ktoré spájal akurát žralok v úlohe zabijaka. Tak ako nespočet ďalších filmov. Tu máme opäť tematiku potápania, pozorovania podmorského života. A tých istých tvorcov, ktorí skúšajú niečo podobné len trochu inak. Ak si spomenieme, nakoľko minimálny dej malo prvé pokračovanie, určite môžeme byť radi, že v tomto smere sa autori rozhodli príliš sa neopakovať. Názov 47 Meters Down: Uncaged neklame- do žiadnej klietky sa veru nevraciame.

28. 11. 2019

21. 9. 2015

Furies

Krásky a zvieratá, pretože na gore iné netreba

Krátky úvod nám predstaví jediné dve postavy diela, ktoré sa snaží nejako rozpracovať aj ako ľudí. Presnejšie len ich vzťah, aká je jedna neschopná, stratená a odkázaná, a ako tá druhá túži, aby sa konečne dala dokopy. Nebude pri nej vždy, čo sa následne aj potvrdí. Kayla sa ocitne celkom sama. Vylezie z drevenej debne niekde uprostred divočiny, a samozrejme jej nenapadne nič lepšie, ako začať kričať na Maddie. Kde trčí? Tá sa zatiaľ neobjaví. Miesto nej začnú okolo Kayly pobehovať akísi čudáci, nejakí Furies.

20. 11. 2019

Tarantula

Úspešný pokus spoznáte podľa jasného výsledku
Sú nápady, ktoré znejú ako vtip, no kým ich nevyskúšate, istý si byť skrátka nemôžete. Ak aj dnes niekto nakrúti horor o zmutovanom obrovskom zvierati, pri najlepšom marketingu sa prepracuje možno do distribúcie v novinových stánkoch. Lenže predstavte si, že nikto by nič podobné nikdy neskúsil. Známy hollywoodsky producent by sa v neistote, či je ten kto za ním prišiel s podobným nápadom blázon alebo génius, rozhodol neriskovať, že mu ho vyfúknu. V 3D by uviedol stomiliónový projekt o obrovskej mačke, ktorá terorizuje nevinné mestečko. To už sa nestane sa. Túto cestu už našťastie preskúmali filmy ako Tarantula, a podali jasné svedectvo, čo na nej možno nájsť.
6. 10. 2014

To/ It

Kto sa postará o veselé detstvo, ak nie klaun?

Je zvláštne, že dielo sa zatiaľ dočkalo len jedného televízneho spracovania, keďže mnoho jeho častí pozná skoro každý z viacerých odkazov a paródií. Román patrí medzi Kingove dlhšie, odohráva sa v dvoch časových obdobiach, pričom film nám tentokrát prináša to prvé. V ňom vidíme koniec školského roka v meste Derry, kde mizne šesťkrát viac dospelých ako je americký priemer, pri deťoch je to ešte horšie. Vidíme skupinku chlapcov a jedno dievča, z ktorých každého niečo straší. Jednému pred pol rokom zmizol mladší braček. Vidia, ako ich ich strach požiera. Ako sa stáva skutočným, a ako sa ľudia v ich okolí strácajú. Pátrajú po jeho pôvode, skúmajú zvláštne udalosti vo svojom meste. Nemá zmysel skrývať sa, vyčkávať. Tak ako sa musia postaviť miestnym grázlom, musia sa priamo postaviť aj samotnému zlu. Spoločne, a zomknutí.

12. 9. 2017

Afonka Soby | 20. 9. 2010
0
2/10
eco-terror

Jeden spoločný výlet dvoch znesvárených bratov a ich partneriek na rodinnú párty prekazí nehoda. Ich auto zíde z cesty a štvorica uviazne v lese, kde stretnú medvediu samicu, zrejme podobne vyplašenú ako oni sami. Jeden z bratov však stratí nervy a medvedicu chladnokrvne zastrelí. Pár nábojov si však mal ušetriť. Prichádza totiž samec, ktorý je lačný nie ani tak po ľudskom mäse, ako skôr po pomste.

Prečo som sa rozhodol pozrieť si nízkorozpočtový film s takýmto mizerným námetom? Možno som už dlhšie nevidel naozaj dobrý animálny horor. Keď nad tým teraz uvažujem, možno som nikdy nevidel naozaj dobrý animálny horor. Tento navyše sľuboval niečo, čo sa dnes v hororoch takmer nevidí: živé zviera v hlavnej úlohe. Po záplave digitálnych mravcov, včiel, termitov, škorpiónov, netopierov a kadejakej inej hávede, ktorú celkom iste nájdete aj v nočnej ponuke niektorej zo slovenských televízií, je určite príjemné vidieť v akcii tvora z mäsa a kostí. Navyše medveď sám osebe (na rozdiel napríklad od spomínaných včiel alebo mravcov) vyvoláva strach. Preto zaujme už samotný názov: Medveď. Treba vôbec niečo dodať? Možno ak tagline: Play dead!

Mať vo filme živého medveďa však prináša aj rôzne úskalia. Zohnať hercov, ktorí by boli ochotní hrať v jeho blízkosti určite nie je jednoduché rovnako ako nakrútiť uveriteľné scény, pri ktorých dochádza ku konfrontácii medveďa a hercov, teda zákonite scény, v ktorých „rozdivočený" medveď ručí, cerí zuby a mláti okolo sebe obrovskými tlapami. Dôkazom toho, že sa to dá, keď sa chce, je film Roar, v ktorom vedľa hercov bežne pobehovali desiatky levov a iných nebezpečných šeliem. Tento film z osemdesiatych rokov je však dodnes unikátom Hollywoodu, a keď si pozriete aspoň zopár ukážok a uvidíte, čo tam ľudia s tými šelmami stvárajú, je iba zázrak, že aj keď sa nevyhli desiatkam zranení, herci aj štáb jeho nakrúcanie prežili. Bear určite nie je ďalší Roar: má iba jedného medveďa a neprináša žiadne jeho šokujúce strety s človekom. Ak aj dôjde k priamej konfrontácii, kameramanovi sa (na potvoru!) začne triasť ruka a my nevidíme dokopy nič. Škoda, že tvorcovia nedali kameru do rúk jednej z postáv, trasenie a iné neduhy by sa dali brať ako súčasť hry na realitu, ktorá by filmu určite dodala na autenticite. Takto máte neustále pocit, že vás chce niekto oklamať.

Nech už sú však strety s medveďom akokoľvek slabé, patria k tomu najlepšiemu, čo vo filme môžete vidieť. Zvyšok je totiž už len pokusom o akúsi rodinnú drámu, v ktorej sa najprv rozoberie na drobné vzťah staršieho, zodpovednejšieho brata k svojmu mladšiemu súrodencovi, ktorý sníva o kariére rockovej hviezdy. Táto téma však dlho nevydrží a čoskoro ju nahradí ďalšia vata: spor o ženu. Nič však nevyznieva ani trocha uveriteľne a korunu tejto fraške nasadzujú nezmyselné hlasné výmeny názorov priamo pred medveďom. Veď nevadí, medveď predsa počká. Jeho čakanie je dokonca „logicky" zdôvodnené jedným z bratov, ktorý celkom vážne prichádza s teóriou, že medveď ich ešte nezabil iba preto, aby si mohli navzájom všetko vykričať a došli tak zrejme pred smrťou k akejsi katarzii. Tie americké medvede sú ale vy...cané! Alebo žeby americkí scenáristi?

Väčšina Medveďa sa odohráva v aute. Keby som chcel robiť z núdze cnosť, poviem, že to bol zámer, aby sa dosiahla tá pravá klaustrofobická atmosféra. To mi však v tomto prípade, keď medveď celkom evidentne zhltol väčšinu rozpočtu, aj tak nikto neuverí. Z iných animálnych hororov pripomína najviac Prey/Korisť, v ktorom sa hrdinovia ukrývali pred levmi v pokazenom džípe. Medveď je na tom kvalitatívne rovnako, hoci mu určite nemožno uprieť snahu byť niečím viac ako len ďalším béčkom o divom zvierati. Pred úplným dnom ho zachraňuje iba hudba, najmä tá v závere, pri ktorej počúvaní vám možno napadne, že to nebola zasa až taká hlúposť. Keď si ju však spojíte s obrazom a uvedomíte si, že sledujete jeden z najhlúpejších záverov v horore vôbec, začnete ľutovať aj tú slabú hodinku a štvrť, ktorú ste pozeraním na nudného Medveďa strávili. Ak chcete vidieť naozaj dobrý film o medveďoch, odporúčam Herzogovho Grizzly Mana. A ak chcete vidieť naozaj dobrý animálny horor,... počkajte si, kým nejaký nakrútia.

Trailer nájdete tu.