47 Meters Down: Uncaged

Bez klietky, s jaskyňou

V čom vlastne ide o sequel k 47 metrom si môžeme len domýšľať. Iste, Čeľuste mali tiež viac pokračovaní, ktoré spájal akurát žralok v úlohe zabijaka. Tak ako nespočet ďalších filmov. Tu máme opäť tematiku potápania, pozorovania podmorského života. A tých istých tvorcov, ktorí skúšajú niečo podobné len trochu inak. Ak si spomenieme, nakoľko minimálny dej malo prvé pokračovanie, určite môžeme byť radi, že v tomto smere sa autori rozhodli príliš sa neopakovať. Názov 47 Meters Down: Uncaged neklame- do žiadnej klietky sa veru nevraciame.

28. 11. 2019

21. 9. 2015

Furies

Krásky a zvieratá, pretože na gore iné netreba

Krátky úvod nám predstaví jediné dve postavy diela, ktoré sa snaží nejako rozpracovať aj ako ľudí. Presnejšie len ich vzťah, aká je jedna neschopná, stratená a odkázaná, a ako tá druhá túži, aby sa konečne dala dokopy. Nebude pri nej vždy, čo sa následne aj potvrdí. Kayla sa ocitne celkom sama. Vylezie z drevenej debne niekde uprostred divočiny, a samozrejme jej nenapadne nič lepšie, ako začať kričať na Maddie. Kde trčí? Tá sa zatiaľ neobjaví. Miesto nej začnú okolo Kayly pobehovať akísi čudáci, nejakí Furies.

20. 11. 2019

Tarantula

Úspešný pokus spoznáte podľa jasného výsledku
Sú nápady, ktoré znejú ako vtip, no kým ich nevyskúšate, istý si byť skrátka nemôžete. Ak aj dnes niekto nakrúti horor o zmutovanom obrovskom zvierati, pri najlepšom marketingu sa prepracuje možno do distribúcie v novinových stánkoch. Lenže predstavte si, že nikto by nič podobné nikdy neskúsil. Známy hollywoodsky producent by sa v neistote, či je ten kto za ním prišiel s podobným nápadom blázon alebo génius, rozhodol neriskovať, že mu ho vyfúknu. V 3D by uviedol stomiliónový projekt o obrovskej mačke, ktorá terorizuje nevinné mestečko. To už sa nestane sa. Túto cestu už našťastie preskúmali filmy ako Tarantula, a podali jasné svedectvo, čo na nej možno nájsť.
6. 10. 2014

To/ It

Kto sa postará o veselé detstvo, ak nie klaun?

Je zvláštne, že dielo sa zatiaľ dočkalo len jedného televízneho spracovania, keďže mnoho jeho častí pozná skoro každý z viacerých odkazov a paródií. Román patrí medzi Kingove dlhšie, odohráva sa v dvoch časových obdobiach, pričom film nám tentokrát prináša to prvé. V ňom vidíme koniec školského roka v meste Derry, kde mizne šesťkrát viac dospelých ako je americký priemer, pri deťoch je to ešte horšie. Vidíme skupinku chlapcov a jedno dievča, z ktorých každého niečo straší. Jednému pred pol rokom zmizol mladší braček. Vidia, ako ich ich strach požiera. Ako sa stáva skutočným, a ako sa ľudia v ich okolí strácajú. Pátrajú po jeho pôvode, skúmajú zvláštne udalosti vo svojom meste. Nemá zmysel skrývať sa, vyčkávať. Tak ako sa musia postaviť miestnym grázlom, musia sa priamo postaviť aj samotnému zlu. Spoločne, a zomknutí.

12. 9. 2017

Bird Box

Andrej Gomora | 5. 2. 2019
0
6/10
psycho, survival, zombie/infection

Zatvoriť oči a načúvať spevu

Ak by sa čomukoľvek či komukoľvek podarilo vyhubiť všetkých ľudí, postapokalyptický film by už samozrejme nemal byť o čom. Aj tak je ale fascinujúce, ako sa vždy nájde pár jednotlivcov či skupiniek, ktoré skrátka prežijú. Na jednej strane bez všetkých vymožeností civilizácie, na ktoré sme sa už adaptovali natoľko, že život bez nich je pre nás skrátka nepredstaviteľný. Predsa ale, keď sa niečomu podarilo vyhubiť takmer celé ľudstvo, asi to musí vedieť zabíjať a šíriť sa dosť efektívne. Z hľadiska štatistickej pravdepodobnosti- dá sa skôr predpokladať, že 100% nie je nikdy jednoduché dosiahnuť? Alebo naopak, pri dosiahnutí dostatočne vysokého podielu vyhynutých ľudí, už skrátka nie je možné, aby prežil ktokoľvek? Ako všetky filmy si samozrejme volí prvú možnosť aj Bird Box.

„Film sa ale celkove tvári veľmi tajomne, ako keby bol vo všetkom nejaký hlbší význam.“

Ten vlastne ponúka možnosti ako prežiť dve, pričom jedna z nich je vyhradená pre psychopatov. Čo sa môže javiť aj ako veľmi zjednodušený spôsob, ako do filmu dostať viac nebezpečia a záporných postáv. On sa ale celkove tvári veľmi tajomne, ako keby bol vo všetkom nejaký hlbší význam. Možno tam aj je, a možno ho tam aj uvidíte. Respektíve využijete možnosť zasadiť doň niektorú zo svojich vlastných interpretácií. Nejasného je tu veľa, a je to nejasné spôsobom s náznakmi čohosi, no presne čoho sa nedozvieme. Vlastne sa vôbec nedozvieme, čo sa to tu deje. Niečo na spôsob uvidieť svetlo, pravdu či najoslepujúcejšiu krásu a potom môcť zomrieť. Teda, musieť.

Princíp slepoty ako záchrany, či nevyhnutnosti zakrývať si oči určite má svoje čaro, aj nad možnosti jeho metaforického využitia. Horšie je to s jeho praktickou realizáciou. Čo presne ľudia nesmú vidieť nám nikdy neukážu. Ako inak, veď by sme umreli. Ono sa to ale aj drží skôr na úrovni metafory, v zmysle že si treba zakrývať oči. Presné a zmysluplné pravidlá ako sa to šíri už by sme ale hľadali márne, a ťažko sa nám verí v možnosť ich existencie. Podobne zložité je to aj s tým, ako postavy prežívajú. Samozrejme sa nám, vidiacim, môže zrak javiť nevyhnutnejším než akým v skutočnosti je. Napríklad streľbu na cieľ si bez neho ale ťažko predstaviť, vôbec snahu sa o niečo podobné pokúšať. Film nám ako zložité predostrie viacero činností. Ako šoférovanie, či plavba po rieke alebo beh po lese, medzi stromami a konármi. Často sa ale skôr ako zložité javia v skutočnosti jednoducho nemožné.

„Uvidíme veľa napínavých scén... celkom hororovo na nás ale nezapôsobia, len v pár scénach ide o klasický a intenzívny strach.“

Striedanie dvoch časových úsekov má hlavnú nevýhodu v tom, že vieme, ako asi ten prvý musí dopadnúť. Pozitívne je, že nejaké napätie sa podarí udržať v oboch, respektíve nejaký druh napätia. Vieme, kto z tej prvej skupinky musí prežiť, a kto nie. Rovnako ale máme dojem, že ak nám film ukazuje preživších o pár rokov neskôr, asi to nebude robiť s cieľom ich skorého zabitia. Uvidíme veľa napínavých scén, akčných, temných aj dramatických zvratov. Celkom hororovo na nás ale nezapôsobia, len v pár scénach ide o klasický a intenzívny strach. Atmosféra totiž smeruje inde.

„Ide mu hlavne o zobrazenie ľudí, ich beznádeje, samoty či správania v novej situácii.“

Napriek hororovému zasadeniu a využitiu klasických hororových prvkov a prostriedkov vrátane brutálneho násilia sú ciele filmu oveľa viac dramatické ako hororové. Ide mu hlavne o zobrazenie ľudí, ich beznádeje, samoty či správania v novej situácii. Dramatický sa snaží byť pri zobrazovaní ich rozhodnutí prípadne ich prežívania. Už aj to ale odráža oveľa viac dlhodobejšie procesy, stiesnenosť a úvahy o budúcnosti. Tie bezprostredné, hororovejšie no často viac povrchné sú zatláčané spôsobom, ktorý miestami naopak začne pôsobiť prehnane. Teda keď postavy konajú aj v strachu racionálne, a my vidíme, že tu ide o príbeh, nie o jednotlivé scény. Na čom môže byť aj niečo šľachetné, tiež to ale netreba preháňať nad rámec uveriteľnosti.

Bird Box je opäť vysoko kvalitná produkcia Netflixu. S hviezdnym hereckým obsadením, výbornou no nehororovou režisérkou a vynikajúcou hudbou. Nie celkom dokonale mu akurát vychádza miešanie žánrov. Na diváka pôsobí skôr ako dráma, také sú aj témy, ktoré sa snaží zachytiť. Pritom je v ňom ale požehnane hororových prvkov. Vrátane násilia a hlavne dier v scenári, ktorých je na kvalitnú drámu práve trochu priveľa.