The Tortured

Umučení nudou
Zápletkou The Tortured pripomína začiatok Ctihodného občana, v ktorom vrah chladnokrvne odpravil ženu aj dcéru hlavného hrdinu (Gerard Butler) a ten sa pomstil tak, že uniesol vraha a utýral ho na smrť. Manželský pár Elise a Craig sú na tom podobne. 27. 10. 2010

Girl on the Third Floor

Sexi nájomníčka v cene domu

Nezačíname so žiadnou idylkou, nie takou skutočnou. Je tu jej zdanie, muž chce vlastnými rukami zrekonštruovať dom pre tehotnú manželku. Postava bude mať muchy, hneď sa ale snaží mať určitú hĺbku. Na pohľad je nesympatická, aspoň v nejakej miere úmyselne. Zistíme, že jeho svedomie nie je ani trochu čisté, ako vo vzťahu k svetu tak k vlastnej tehotnej manželke. Snaží sa presvedčiť ju, svet a hlavne samého seba, že nie je stratený prípad, dokáže sa pozbierať, byť platným členom spoločnosti a dobrým manželom. Kiežby za tým účelom neskončil zrovna v bývalom bordeli, ktorého minulosť nie je tiež celkom ako ľalia, a podobné miesta sa jej odkazu zbaviť nezvyknú. Už naveky v ňom zostala niekdajšia legenda- Girl on the Third Floor.

13. 2. 2020

The Innocents (1961)

Detská nevinnosť proti gotickej samote

Osamotený gotický dom na anglickom vidieku s dvoma deťmi a novou guvernantkou. Stará slúžka, ktorá nevie ani len čítať, a príbeh o dvoch nedávno zosnulých milencoch. Niektoré námety sa už dnes jednoducho spracovať nedajú. Našťastie pred päťdesiatimi rokmi nikomu neprekážala pomalosť a poetika, a gotická atmosféra sa dala bez zbytočných prímesí žmýkať donekonečna. Vtedy vznikol aj film The Innocents, podľa novely známeho psychológa Henryho Jamesa.

11. 3. 2014

Would You Rather

Aktivity vyšli z módy, zahrajte sa Battle Royale
Nech dá prvý výpoveď kto môže povedať že pre peniaze nerobí nič čo sa mu hnusí. A nech prestane behať po konkurzoch do všemožných reality šou. Viete si ale predstaviť, že by ste pre peniaze niekoho zmrzačili alebo zabili, a to isté nechali spraviť sebe? Najlepšie takpovediac z vlastnej vôle, keď sa vás na vaše slobodné rozhodnutie spýtajú slovami Would You Rather?
Iris musí odísť zo školy aby sa starala o smrteľne chorého brata. Neúspešne zháňa akúkoľvek prácu, keď dostane zaujímavú ponuku. Stačí, aby sa zúčastnila jednej večere po ktorej bude nasledovať hra. Ak zvíťazí, jej brat dostane transplantáciu a pokryjú mu všetky náklady na liečbu. Háčik? Žiaden o akom by vedeli, dokonca aj Irisyn doktor odporúča účasť. Prečo by Iris nešla? Napred jej ako vegetariánke dajú balík peňazí ak zje steak. Potom abstinujúcemu alkoholikovi zaplatia aby vypil fľašu whisky. Hostiteľ si zjavne užíva trápenie ľudí. A potom sa začne hra. Odísť sa už nedá, a možnosti pre každého hráča sú vždy len dve. Napríklad istá alebo možná smrť, či zranenie jedného alebo druhého spoluhráča.
12. 11. 2013

Color Out of Space

Skutočne z iného sveta

Rodinka balansuje niekde na hrane komickosti, každý má ale predsa vlastný spôsob života. Pubertálna dcéra inklinuje k čarodejníctvu, prečo nie. Matka má uprostred divočiny na povale starého domu kanceláriu, odkiaľ riadi finančné operácie. Otec má miláčikov lamy alpaka, tie pokladá za zvieratá budúcnosti, hýčka si ich, aby naplno rozvil ich potenciál. K tomu tu máme hipisácky ladeného suseda, ďalšieho utečenca z civilizácie. Už len vymyslieť, čo skutočne uletené, absurdné a nepochopiteľné a zároveň hororové by sa im mohlo začať diať. Na to je expert H. P. Lovecraft, film je podľa jeho poviedky Color Out of Space.

4. 2. 2020

Bird Box

Andrej Gomora | 5. 2. 2019
0
6/10
psycho, survival, zombie/infection

Zatvoriť oči a načúvať spevu

Ak by sa čomukoľvek či komukoľvek podarilo vyhubiť všetkých ľudí, postapokalyptický film by už samozrejme nemal byť o čom. Aj tak je ale fascinujúce, ako sa vždy nájde pár jednotlivcov či skupiniek, ktoré skrátka prežijú. Na jednej strane bez všetkých vymožeností civilizácie, na ktoré sme sa už adaptovali natoľko, že život bez nich je pre nás skrátka nepredstaviteľný. Predsa ale, keď sa niečomu podarilo vyhubiť takmer celé ľudstvo, asi to musí vedieť zabíjať a šíriť sa dosť efektívne. Z hľadiska štatistickej pravdepodobnosti- dá sa skôr predpokladať, že 100% nie je nikdy jednoduché dosiahnuť? Alebo naopak, pri dosiahnutí dostatočne vysokého podielu vyhynutých ľudí, už skrátka nie je možné, aby prežil ktokoľvek? Ako všetky filmy si samozrejme volí prvú možnosť aj Bird Box.

„Film sa ale celkove tvári veľmi tajomne, ako keby bol vo všetkom nejaký hlbší význam.“

Ten vlastne ponúka možnosti ako prežiť dve, pričom jedna z nich je vyhradená pre psychopatov. Čo sa môže javiť aj ako veľmi zjednodušený spôsob, ako do filmu dostať viac nebezpečia a záporných postáv. On sa ale celkove tvári veľmi tajomne, ako keby bol vo všetkom nejaký hlbší význam. Možno tam aj je, a možno ho tam aj uvidíte. Respektíve využijete možnosť zasadiť doň niektorú zo svojich vlastných interpretácií. Nejasného je tu veľa, a je to nejasné spôsobom s náznakmi čohosi, no presne čoho sa nedozvieme. Vlastne sa vôbec nedozvieme, čo sa to tu deje. Niečo na spôsob uvidieť svetlo, pravdu či najoslepujúcejšiu krásu a potom môcť zomrieť. Teda, musieť.

Princíp slepoty ako záchrany, či nevyhnutnosti zakrývať si oči určite má svoje čaro, aj nad možnosti jeho metaforického využitia. Horšie je to s jeho praktickou realizáciou. Čo presne ľudia nesmú vidieť nám nikdy neukážu. Ako inak, veď by sme umreli. Ono sa to ale aj drží skôr na úrovni metafory, v zmysle že si treba zakrývať oči. Presné a zmysluplné pravidlá ako sa to šíri už by sme ale hľadali márne, a ťažko sa nám verí v možnosť ich existencie. Podobne zložité je to aj s tým, ako postavy prežívajú. Samozrejme sa nám, vidiacim, môže zrak javiť nevyhnutnejším než akým v skutočnosti je. Napríklad streľbu na cieľ si bez neho ale ťažko predstaviť, vôbec snahu sa o niečo podobné pokúšať. Film nám ako zložité predostrie viacero činností. Ako šoférovanie, či plavba po rieke alebo beh po lese, medzi stromami a konármi. Často sa ale skôr ako zložité javia v skutočnosti jednoducho nemožné.

„Uvidíme veľa napínavých scén... celkom hororovo na nás ale nezapôsobia, len v pár scénach ide o klasický a intenzívny strach.“

Striedanie dvoch časových úsekov má hlavnú nevýhodu v tom, že vieme, ako asi ten prvý musí dopadnúť. Pozitívne je, že nejaké napätie sa podarí udržať v oboch, respektíve nejaký druh napätia. Vieme, kto z tej prvej skupinky musí prežiť, a kto nie. Rovnako ale máme dojem, že ak nám film ukazuje preživších o pár rokov neskôr, asi to nebude robiť s cieľom ich skorého zabitia. Uvidíme veľa napínavých scén, akčných, temných aj dramatických zvratov. Celkom hororovo na nás ale nezapôsobia, len v pár scénach ide o klasický a intenzívny strach. Atmosféra totiž smeruje inde.

„Ide mu hlavne o zobrazenie ľudí, ich beznádeje, samoty či správania v novej situácii.“

Napriek hororovému zasadeniu a využitiu klasických hororových prvkov a prostriedkov vrátane brutálneho násilia sú ciele filmu oveľa viac dramatické ako hororové. Ide mu hlavne o zobrazenie ľudí, ich beznádeje, samoty či správania v novej situácii. Dramatický sa snaží byť pri zobrazovaní ich rozhodnutí prípadne ich prežívania. Už aj to ale odráža oveľa viac dlhodobejšie procesy, stiesnenosť a úvahy o budúcnosti. Tie bezprostredné, hororovejšie no často viac povrchné sú zatláčané spôsobom, ktorý miestami naopak začne pôsobiť prehnane. Teda keď postavy konajú aj v strachu racionálne, a my vidíme, že tu ide o príbeh, nie o jednotlivé scény. Na čom môže byť aj niečo šľachetné, tiež to ale netreba preháňať nad rámec uveriteľnosti.

Bird Box je opäť vysoko kvalitná produkcia Netflixu. S hviezdnym hereckým obsadením, výbornou no nehororovou režisérkou a vynikajúcou hudbou. Nie celkom dokonale mu akurát vychádza miešanie žánrov. Na diváka pôsobí skôr ako dráma, také sú aj témy, ktoré sa snaží zachytiť. Pritom je v ňom ale požehnane hororových prvkov. Vrátane násilia a hlavne dier v scenári, ktorých je na kvalitnú drámu práve trochu priveľa.