12. 10. 2015

Blood Quantum

Indiánska krv asimiláciu neprijme, len vyhubenie

Viac indiánov ako zbrane kolonizátorov zabili baktérie, ktoré tí so sebou do nového sveta priniesli. Kým Európania si stáročia budovali imunitu, tá miestnym chýbala a pre nich novým chorobám vo veľkom podliehali. Teraz sa karta obrátila. Kým bledé tváre sa nakazia okamžite, miestni sú zdanlivo imúnni. V niečom im to rozhodne pomôže, nič to ale nemení na tom, že nakazení ich môžu roztrhať a zjesť. Nejde totiž o len tak nejakú infekciu, ale tú, ktorá ľudí mení na zombíkov. Ako vždy sa ich nazbierajú hordy, všetci, ktorí nemajú dostatok indiánskej krvi, podiel ktorej sa volá aj Blood Quantum.

8. 7. 2020

Body Cam

Quis custodiet ipsos custodes?

Celková výstavba deja je prinajmenšom zvláštna. Často zostáva celkom na povrchu a zároveň využíva množstvo nie veľmi logických skratiek. Miestami nám to môže pripomínať lacnú televíznu zábavu, inokedy sa môžeme snažiť vidieť úmyselne využité prostriedky. Práca s nadprirodzenými prvkami totiž nie je vôbec nejak konvenčne duchárska, snaží sa nás buď jednoducho zabaviť, alebo nám niečo povedať. Hoci s brutalitou nejdeme do žiadneho extrému, cítime, že dielo je ladené príliš mládežnícky až nasládlo, aby sa jej tam hodilo viac. Napätie pritom celkom nechýba. Nie je intenzívne hororové ani ťaživé, divákovi ale nedá celkom vydýchnuť a darí sa mu držať si jeho pozornosť a udržiavať v ňom určitú mieru strachu.

1. 7. 2020

The Lodge

Priamočiara cesta skazy

Opäť situácia s miernymi nedostatkami na strane logiky, teda tak v základoch, kde na nás našťastie nekričia. Že sa psychiater zamiluje do pacientky je vec, ktorá sa určite stať môže. Tiež že sa kvôli nej rozvedie, a chce sa s ňou oženiť. Rovnako je pochopiteľné, ak mu záleží na tom, aby ju prijali jeho deti. V inom prípade by možno dávalo zmysel, ak by chcel, nech spolu strávia pár dní. On ale pozná jej zdravotný stav. Aj ako ju deti nenávidia a určite sa jej nebudú snažiť život uľahčiť. Môže to dopadnúť inak než tragicky? Ak spolu na pár dní zavítajú do celkom osamotenej a snehom od sveta odrezanej The Lodge?

26. 6. 2020

Bound to Vengeance

Andrej Gomora | 29. 2. 2016
0
7/10
exploitation, independent, psycho

Namiesto sladkej pomsty len vynútený dobrý skutok

Pokiaľ ste určitú situáciu nezažili, môžete s istotou tvrdiť, ako by ste sa v nej zachovali? Predsa mnoho zážitkov ste sa vopred báli, a aké boli nakoniec príjemné. Napríklad ak by vás uniesol nejaký úchyl, držal v pivnici a dokola znásilňoval. Dokážete s istotou povedať, že by sa vám to nepáčilo? Najskôr áno, predpokladá to aj hlavná postava filmu Bound to Vengeance, dokonca z vlastnej skúsenosti. No ako zistí, nie celkom má pravdu.

„Pochopí, že ten grázel ich tiež niekde drží, ak ho nechá zamknutého v pivnici, asi umrú."

Jej sa totiž podarí oslobodiť, zmláti svojho väzniteľa tehlou a nasadí mu svoje okovy. Utiekla by, ale z domu uprostred púšte bude problém sa dostať po vlastných. Pustí sa hľadať kľúče od dodávky, namiesto tých nájde fotky ďalších dievčat. Pochopí, že ten grázel ich tiež niekde drží, ak ho nechá zamknutého v pivnici, asi umrú. Preto si pre neho pripraví škrtidlo na dlhej tyči, vezme si jeho zbraň a naloží ho do dodávky, nech ju za ostatnými dievčatami zavezie. Chlap sa ani nebráni, len sa Eve snaží presvedčiť, že nemusí ísť o najlepší nápad. Ona si totiž predstavuje, že dievčatá jej budú za slobodu vďačné. Lenže uvidí, že na rozdiel od nej nemusia po slobode zrovna túžiť. Prípadne byť na ňu pripravené.

„Pre strašidelný efekt pôsobí blízkosť obete a jej únoscu veľmi dobre a nenecháva napätie opadnúť."

S postavou Eve nemusí byť od začiatku úplne jednoduché sa stotožniť, je odvážna, až trochu šialená. Jej väzniteľ sa tvári krotko, no je to veľký chlap, a ako sama najlepšie vie, nie zrovna dobrák. Tvorcovia sa nám snažia zobraziť jej postup ako nevyhnutnosť, predsa nemôže nechať dievčatá zomrieť, nezostáva jej iná možnosť než konať tak, ako koná. My by sme iné a menej dramatické možnosti možno aj videli, ale dobre, dajme tomu. Pre strašidelný efekt pôsobí blízkosť obete a jej únoscu v každom prípade veľmi dobre a nenecháva napätie opadnúť.

„To čo Eve vykonáva zároveň ani nie je revenge, nejde tu o to, že by páchateľa chcela trápiť."

Hoci ide v zásade o exploitation, odlišuje sa jednak prevrátenou štruktúrou. Tá by pripomínala rape&revenge, no s tým, že celá rapeová časť vlastne, našťastie, chýba. To čo Eve vykonáva zároveň ani nie je revenge, nejde tu o to, že by páchateľa chcela trápiť. V jeho blízkosti ju núti zostať svedomie, hoci sa ho pochopiteľne rovnako ako divák bojí a už len jeho prítomnosť dokáže ťahať hororovosť. Predsa je to únosca a mučiteľ. Sám ani nevystupuje nebezpečne, no je krvavý, Eve vyplašená až hysterická, každú chvíľu čakáme čo krvavé a temné sa môže stať.

Keďže o tom má byť film, je nám jasné, že úloha, na ktorú sa Eve podujíma, asi nebude až taká jednoduchá. Od prvých zvratov je tiež zjavné, že film bude ťahať skôr réžia, vizuál a fungujúca atmosféra, ako miestami značne deravý scenár. Hororový je vždy pohľad na uväznené dievča, kontakt s nimi zodpovedá tomu, čo by sme od exploitationu čakali. Horšie už je to s logikou ich správania a uveriteľnosťou, čo platí tiež pre Eve a jej únoscu. Keďže v rámci deja diela už nie je nikoho cieľom niekoho týrať či robiť mu zle, gore a krvi uvidíme pomenej. Vynahradí nám ich celková temná atmosféra a dobrá práca s prostredím a zúboženými postavami. Film si po celý čas udržiava dobrý spád, drží si divákovu pozornosť a aj keď ho vyslovene naplaší len párkrát, nenecháva uľaviť ťaživému pocitu z prítomnosti krutej hrozby.

„Atmosféra a nezvyčajne príjemne optimistický exploitation si idú svojou cestou, divák len nesmie do nelogickostí zbytočne vŕtať."

Škoda, že na strane zápletky sa veci značne komplikujú, a nie celkom dávajú zmysel. Niektorými vecami ani nevieme, čo chceli autori povedať, iné do seba skrátka nezapadajú. Filmu to našťastie až tak neprekáža. Atmosféra a nezvyčajne príjemne optimistický exploitation si idú svojou cestou, divák len nesmie do nelogickostí zbytočne vŕtať. Na záver musí prísť jedno klišé, film tiež nezabije, dokonca ani nezničí celkový dojem. Ten bol našťastie príliš silný aj s toľkými zápletkovými nepodarkami.

Bound to Vengeance je exploitation s menším množstvom krvi ako býva zvyčajné a tiež je v ňom napriek všetkej krutosti aj čosi pozitívne. Dej smeruje od začiatku k víťazstvu dobra a divák cíti, že v určitej podobe k nemu aj príde. Cesta k nemu je aj tak dostatočne krvavá a plná ťaživosti ako sa na exploitation patrí. Škoda len nedomysleného scenára, inak mohlo ísť o veľmi príjemný film.