Repulsion

Čo sa odohráva v ženskej hlave pri pohľade na muža
Romanovi Polanskému napred v auguste 1969 zavraždili kumpáni Charlesa Mansona tehotnú manželku. V roku 1977 ho pre zmenu obvinili zo zdrogovania a znásilnenia 13 ročného dievčaťa. On tvrdí, že drogy jej nedal a so stykom súhlasila. Nestačí, že mala 13 rokov? Polanského kariéru zločin ovplyvnil len v tom, že namiesto Ameriky nakrúca filmy v Európe a musí sa vyhýbať cestám do krajín, ktoré by ho mohli do USA vydať. Nečelí všeobecnému odsúdeniu a výzvam na bojkot, zbiera ocenenia za filmy. Ak ste aj vy ochotní napriek pomerne vážnemu prehrešku umelca nezatratiť, za pozornosť stojí napríklad aj jeho film z roku 1965 s názvom Repulsion.
9. 12. 2015

12. 11. 2018

Cyntoryn zvieratiek

Viditeľne iný

Na rozdiel od diel ako Osvietenie, Mŕtva zóna či Carrie nerežíroval Cintorín domácich zvierat z roku 1989 známy režisér a tento film ani nepatrí medzi kriticky najuznávanejšie z diel podľa predlohy Stephena Kinga. Pomerne presne sa drží príbehu z knihy, veď scenár napísal samotný spisovateľ, a filmársky ide o skôr jednoduché a priamočiare dielo. Vďaka výbornej atmosfére a niekoľkým pamätným scénam a výrokom si aj tak vyslúžil svoj vlastný osobitný kult, takže nepochybne bolo nemálo fanúšikov zvedavých, ako bude vyzerať remake, či nová adaptácia knihy, uvádzaná do distribúcie pod menom Cyntoryn zvieratiek.

30. 4. 2019

Brightburn

Superman, len trochu iný

Nie sme vôbec ďaleko od nedávneho Potomka, hoci témy ako odcudzenie tentokrát skúmame oveľa povrchnejšie. Tu máme totiž skôr superhrdinský námet a tomu zodpovedá aj štýl jeho spracovania. Spraviť Supermana naopak znie zaujímavo predovšetkým ako hypotéza, či pokus. Tentokrát bez vysvetľovania a príbehu z planéty Kryptón. Prečo by ten tvor, ktorý padne na zem a má nadprirodzené schopnosti, nemohol byť zlý? V poslednom čase sa predsa zvykli superhrdinovia skúmať zo všetkých strán a robili sa filmy či rovno seriály o každom jednom období ich života. Úskalia tohto spracovania musia nepochybne napadať každému, poňať sa ale dá mnohými spôsobmi.

20. 5. 2019

6. 10. 2015

Bound to Vengeance

Andrej Gomora | 29. 2. 2016
0
7/10
exploitation, independent, psycho

Namiesto sladkej pomsty len vynútený dobrý skutok

Pokiaľ ste určitú situáciu nezažili, môžete s istotou tvrdiť, ako by ste sa v nej zachovali? Predsa mnoho zážitkov ste sa vopred báli, a aké boli nakoniec príjemné. Napríklad ak by vás uniesol nejaký úchyl, držal v pivnici a dokola znásilňoval. Dokážete s istotou povedať, že by sa vám to nepáčilo? Najskôr áno, predpokladá to aj hlavná postava filmu Bound to Vengeance, dokonca z vlastnej skúsenosti. No ako zistí, nie celkom má pravdu.

„Pochopí, že ten grázel ich tiež niekde drží, ak ho nechá zamknutého v pivnici, asi umrú."

Jej sa totiž podarí oslobodiť, zmláti svojho väzniteľa tehlou a nasadí mu svoje okovy. Utiekla by, ale z domu uprostred púšte bude problém sa dostať po vlastných. Pustí sa hľadať kľúče od dodávky, namiesto tých nájde fotky ďalších dievčat. Pochopí, že ten grázel ich tiež niekde drží, ak ho nechá zamknutého v pivnici, asi umrú. Preto si pre neho pripraví škrtidlo na dlhej tyči, vezme si jeho zbraň a naloží ho do dodávky, nech ju za ostatnými dievčatami zavezie. Chlap sa ani nebráni, len sa Eve snaží presvedčiť, že nemusí ísť o najlepší nápad. Ona si totiž predstavuje, že dievčatá jej budú za slobodu vďačné. Lenže uvidí, že na rozdiel od nej nemusia po slobode zrovna túžiť. Prípadne byť na ňu pripravené.

„Pre strašidelný efekt pôsobí blízkosť obete a jej únoscu veľmi dobre a nenecháva napätie opadnúť."

S postavou Eve nemusí byť od začiatku úplne jednoduché sa stotožniť, je odvážna, až trochu šialená. Jej väzniteľ sa tvári krotko, no je to veľký chlap, a ako sama najlepšie vie, nie zrovna dobrák. Tvorcovia sa nám snažia zobraziť jej postup ako nevyhnutnosť, predsa nemôže nechať dievčatá zomrieť, nezostáva jej iná možnosť než konať tak, ako koná. My by sme iné a menej dramatické možnosti možno aj videli, ale dobre, dajme tomu. Pre strašidelný efekt pôsobí blízkosť obete a jej únoscu v každom prípade veľmi dobre a nenecháva napätie opadnúť.

„To čo Eve vykonáva zároveň ani nie je revenge, nejde tu o to, že by páchateľa chcela trápiť."

Hoci ide v zásade o exploitation, odlišuje sa jednak prevrátenou štruktúrou. Tá by pripomínala rape&revenge, no s tým, že celá rapeová časť vlastne, našťastie, chýba. To čo Eve vykonáva zároveň ani nie je revenge, nejde tu o to, že by páchateľa chcela trápiť. V jeho blízkosti ju núti zostať svedomie, hoci sa ho pochopiteľne rovnako ako divák bojí a už len jeho prítomnosť dokáže ťahať hororovosť. Predsa je to únosca a mučiteľ. Sám ani nevystupuje nebezpečne, no je krvavý, Eve vyplašená až hysterická, každú chvíľu čakáme čo krvavé a temné sa môže stať.

Keďže o tom má byť film, je nám jasné, že úloha, na ktorú sa Eve podujíma, asi nebude až taká jednoduchá. Od prvých zvratov je tiež zjavné, že film bude ťahať skôr réžia, vizuál a fungujúca atmosféra, ako miestami značne deravý scenár. Hororový je vždy pohľad na uväznené dievča, kontakt s nimi zodpovedá tomu, čo by sme od exploitationu čakali. Horšie už je to s logikou ich správania a uveriteľnosťou, čo platí tiež pre Eve a jej únoscu. Keďže v rámci deja diela už nie je nikoho cieľom niekoho týrať či robiť mu zle, gore a krvi uvidíme pomenej. Vynahradí nám ich celková temná atmosféra a dobrá práca s prostredím a zúboženými postavami. Film si po celý čas udržiava dobrý spád, drží si divákovu pozornosť a aj keď ho vyslovene naplaší len párkrát, nenecháva uľaviť ťaživému pocitu z prítomnosti krutej hrozby.

„Atmosféra a nezvyčajne príjemne optimistický exploitation si idú svojou cestou, divák len nesmie do nelogickostí zbytočne vŕtať."

Škoda, že na strane zápletky sa veci značne komplikujú, a nie celkom dávajú zmysel. Niektorými vecami ani nevieme, čo chceli autori povedať, iné do seba skrátka nezapadajú. Filmu to našťastie až tak neprekáža. Atmosféra a nezvyčajne príjemne optimistický exploitation si idú svojou cestou, divák len nesmie do nelogickostí zbytočne vŕtať. Na záver musí prísť jedno klišé, film tiež nezabije, dokonca ani nezničí celkový dojem. Ten bol našťastie príliš silný aj s toľkými zápletkovými nepodarkami.

Bound to Vengeance je exploitation s menším množstvom krvi ako býva zvyčajné a tiež je v ňom napriek všetkej krutosti aj čosi pozitívne. Dej smeruje od začiatku k víťazstvu dobra a divák cíti, že v určitej podobe k nemu aj príde. Cesta k nemu je aj tak dostatočne krvavá a plná ťaživosti ako sa na exploitation patrí. Škoda len nedomysleného scenára, inak mohlo ísť o veľmi príjemný film.