Muž v temnote

Slepá mačka loví dementnú myš

Trojica mladých ľudí vykráda domy zabezpečené firmou otca jedného z nich. Zväčša sa snažia držať v medziach drobnej lúpeže, neberú peniaze a škodami nechcú presiahnuť hranicu trestného činu. Teraz dostali tip na dom, v ktorom by mala byť ukrytá značná hotovosť. Slepý veterán ju dostal ako odškodnenie od bohatej rodiny za zrazenie jeho dcéry. Nejde o zrovna šľachetnú krádež, ale peniaze potrebujú. S nimi sa budú môcť odsťahovať do slnečnej Kalifornie, preč od násilných a opitých rodičov. Veterán ale nie je žiaden vetchý a bezmocný starec. Ich postup by mal ísť podľa anglického názvu, Don't Breathe, aby ich nerozsekal Muž v temnote.

14. 11. 2016

The Monster

Rodinná dráma a nezáživný pokus o horor

Sledovať matku, ako sa brutálne háda s malou dcérou, by asi nemala byť tá zaujímavejšia časť hororu. V tomto prípade je aspoň do určitej miery presvedčivá. Nie sú si celkom odcudzené, dcéra je na matku stále naviazaná, možno jej inak zatiaľ inštinkt nedovolí, je príliš malá. O to viac sa navzájom nenávidia, kričia na seba nadávky, aké by Lizzy vo svojom veku nemala ani len poznať. Nechce, aby sa mama zúčastnila jej veľkého večera, premiéry školskej hry. Pretože na ňu kašle, nepodporovala ju, nikdy jej nepomáhala. Kopila jej len traumatické zážitky. V ťažkých chvíľach ale predsa držia spolu, cítia medzi sebou puto, proti ktorému sú obe bezbranné. Takou chvíľou je napríklad, keď ich v lese napadne The Monster.

6. 4. 2017

23. 2. 2017

I Spit on Your Grave 2

Znásilneniu už chýba len interaktivita
Nečakajme že žáner rape&revenge sa bude snažiť o niečo iné ako šokovať. O nič iné mu nejde, a každý nový film sa viac ako o inováciu snaží o pritvrdenie. Taký bol pôvodný I Spit on Your Grave z roku 1978 a rovnako aj jeho remake z roku 2010. Čo čakať ak sa k filmu spraví sequel? Ženu znova znásilnia a ona využije svoju prax v mučení? Alebo je pokračovanie len zopakovaním toho istého len trochu inak, a označenie za sequel má zabrániť obvineniam z vykrádania? V prípade pokračovania I Spit on Your Grave platí druhá možnosť.
1. 10. 2013

Bound to Vengeance

Andrej Gomora | 29. 2. 2016
0
7/10
exploitation, independent, psycho

Namiesto sladkej pomsty len vynútený dobrý skutok

Pokiaľ ste určitú situáciu nezažili, môžete s istotou tvrdiť, ako by ste sa v nej zachovali? Predsa mnoho zážitkov ste sa vopred báli, a aké boli nakoniec príjemné. Napríklad ak by vás uniesol nejaký úchyl, držal v pivnici a dokola znásilňoval. Dokážete s istotou povedať, že by sa vám to nepáčilo? Najskôr áno, predpokladá to aj hlavná postava filmu Bound to Vengeance, dokonca z vlastnej skúsenosti. No ako zistí, nie celkom má pravdu.

„Pochopí, že ten grázel ich tiež niekde drží, ak ho nechá zamknutého v pivnici, asi umrú."

Jej sa totiž podarí oslobodiť, zmláti svojho väzniteľa tehlou a nasadí mu svoje okovy. Utiekla by, ale z domu uprostred púšte bude problém sa dostať po vlastných. Pustí sa hľadať kľúče od dodávky, namiesto tých nájde fotky ďalších dievčat. Pochopí, že ten grázel ich tiež niekde drží, ak ho nechá zamknutého v pivnici, asi umrú. Preto si pre neho pripraví škrtidlo na dlhej tyči, vezme si jeho zbraň a naloží ho do dodávky, nech ju za ostatnými dievčatami zavezie. Chlap sa ani nebráni, len sa Eve snaží presvedčiť, že nemusí ísť o najlepší nápad. Ona si totiž predstavuje, že dievčatá jej budú za slobodu vďačné. Lenže uvidí, že na rozdiel od nej nemusia po slobode zrovna túžiť. Prípadne byť na ňu pripravené.

„Pre strašidelný efekt pôsobí blízkosť obete a jej únoscu veľmi dobre a nenecháva napätie opadnúť."

S postavou Eve nemusí byť od začiatku úplne jednoduché sa stotožniť, je odvážna, až trochu šialená. Jej väzniteľ sa tvári krotko, no je to veľký chlap, a ako sama najlepšie vie, nie zrovna dobrák. Tvorcovia sa nám snažia zobraziť jej postup ako nevyhnutnosť, predsa nemôže nechať dievčatá zomrieť, nezostáva jej iná možnosť než konať tak, ako koná. My by sme iné a menej dramatické možnosti možno aj videli, ale dobre, dajme tomu. Pre strašidelný efekt pôsobí blízkosť obete a jej únoscu v každom prípade veľmi dobre a nenecháva napätie opadnúť.

„To čo Eve vykonáva zároveň ani nie je revenge, nejde tu o to, že by páchateľa chcela trápiť."

Hoci ide v zásade o exploitation, odlišuje sa jednak prevrátenou štruktúrou. Tá by pripomínala rape&revenge, no s tým, že celá rapeová časť vlastne, našťastie, chýba. To čo Eve vykonáva zároveň ani nie je revenge, nejde tu o to, že by páchateľa chcela trápiť. V jeho blízkosti ju núti zostať svedomie, hoci sa ho pochopiteľne rovnako ako divák bojí a už len jeho prítomnosť dokáže ťahať hororovosť. Predsa je to únosca a mučiteľ. Sám ani nevystupuje nebezpečne, no je krvavý, Eve vyplašená až hysterická, každú chvíľu čakáme čo krvavé a temné sa môže stať.

Keďže o tom má byť film, je nám jasné, že úloha, na ktorú sa Eve podujíma, asi nebude až taká jednoduchá. Od prvých zvratov je tiež zjavné, že film bude ťahať skôr réžia, vizuál a fungujúca atmosféra, ako miestami značne deravý scenár. Hororový je vždy pohľad na uväznené dievča, kontakt s nimi zodpovedá tomu, čo by sme od exploitationu čakali. Horšie už je to s logikou ich správania a uveriteľnosťou, čo platí tiež pre Eve a jej únoscu. Keďže v rámci deja diela už nie je nikoho cieľom niekoho týrať či robiť mu zle, gore a krvi uvidíme pomenej. Vynahradí nám ich celková temná atmosféra a dobrá práca s prostredím a zúboženými postavami. Film si po celý čas udržiava dobrý spád, drží si divákovu pozornosť a aj keď ho vyslovene naplaší len párkrát, nenecháva uľaviť ťaživému pocitu z prítomnosti krutej hrozby.

„Atmosféra a nezvyčajne príjemne optimistický exploitation si idú svojou cestou, divák len nesmie do nelogickostí zbytočne vŕtať."

Škoda, že na strane zápletky sa veci značne komplikujú, a nie celkom dávajú zmysel. Niektorými vecami ani nevieme, čo chceli autori povedať, iné do seba skrátka nezapadajú. Filmu to našťastie až tak neprekáža. Atmosféra a nezvyčajne príjemne optimistický exploitation si idú svojou cestou, divák len nesmie do nelogickostí zbytočne vŕtať. Na záver musí prísť jedno klišé, film tiež nezabije, dokonca ani nezničí celkový dojem. Ten bol našťastie príliš silný aj s toľkými zápletkovými nepodarkami.

Bound to Vengeance je exploitation s menším množstvom krvi ako býva zvyčajné a tiež je v ňom napriek všetkej krutosti aj čosi pozitívne. Dej smeruje od začiatku k víťazstvu dobra a divák cíti, že v určitej podobe k nemu aj príde. Cesta k nemu je aj tak dostatočne krvavá a plná ťaživosti ako sa na exploitation patrí. Škoda len nedomysleného scenára, inak mohlo ísť o veľmi príjemný film.