Repulsion

Čo sa odohráva v ženskej hlave pri pohľade na muža
Romanovi Polanskému napred v auguste 1969 zavraždili kumpáni Charlesa Mansona tehotnú manželku. V roku 1977 ho pre zmenu obvinili zo zdrogovania a znásilnenia 13 ročného dievčaťa. On tvrdí, že drogy jej nedal a so stykom súhlasila. Nestačí, že mala 13 rokov? Polanského kariéru zločin ovplyvnil len v tom, že namiesto Ameriky nakrúca filmy v Európe a musí sa vyhýbať cestám do krajín, ktoré by ho mohli do USA vydať. Nečelí všeobecnému odsúdeniu a výzvam na bojkot, zbiera ocenenia za filmy. Ak ste aj vy ochotní napriek pomerne vážnemu prehrešku umelca nezatratiť, za pozornosť stojí napríklad aj jeho film z roku 1965 s názvom Repulsion.
9. 12. 2015

Brightburn

Superman, len trochu iný

Nie sme vôbec ďaleko od nedávneho Potomka, hoci témy ako odcudzenie tentokrát skúmame oveľa povrchnejšie. Tu máme totiž skôr superhrdinský námet a tomu zodpovedá aj štýl jeho spracovania. Spraviť Supermana naopak znie zaujímavo predovšetkým ako hypotéza, či pokus. Tentokrát bez vysvetľovania a príbehu z planéty Kryptón. Prečo by ten tvor, ktorý padne na zem a má nadprirodzené schopnosti, nemohol byť zlý? V poslednom čase sa predsa zvykli superhrdinovia skúmať zo všetkých strán a robili sa filmy či rovno seriály o každom jednom období ich života. Úskalia tohto spracovania musia nepochybne napadať každému, poňať sa ale dá mnohými spôsobmi.

20. 5. 2019

Cyntoryn zvieratiek

Viditeľne iný

Na rozdiel od diel ako Osvietenie, Mŕtva zóna či Carrie nerežíroval Cintorín domácich zvierat z roku 1989 známy režisér a tento film ani nepatrí medzi kriticky najuznávanejšie z diel podľa predlohy Stephena Kinga. Pomerne presne sa drží príbehu z knihy, veď scenár napísal samotný spisovateľ, a filmársky ide o skôr jednoduché a priamočiare dielo. Vďaka výbornej atmosfére a niekoľkým pamätným scénam a výrokom si aj tak vyslúžil svoj vlastný osobitný kult, takže nepochybne bolo nemálo fanúšikov zvedavých, ako bude vyzerať remake, či nová adaptácia knihy, uvádzaná do distribúcie pod menom Cyntoryn zvieratiek.

30. 4. 2019

12. 11. 2018

Mercy Black

Opäť raz pozor na malé deti

Začiatok je priam realistický a začína s budovaním celkom uveriteľnej postavy. Či už išlo o psychickú poruchu alebo ducha, stráviť mladosť v liečebni a začínať žiť niekedy po dvadsiatke je ľudsky zaujímavý údel. Film sa doň snaží vnoriť a v rámci hororového žánra ide o pomerne zaujímavé a presvedčivé vnorenie. Skutočne sa seba samých pýtame, čo s takým človekom môže byť, a ako asi môže žiť ďalej. Po všetkých stránkach, vôbec ako sa jej podarí začleniť sa do spoločnosti. Tie hlavné komplikácie pritom ešte len prídu. Dôvod prečo ju zavreli samozrejme nemôže pominúť, do Marininho života sa musí rýchlo vrátiť aj Mercy Black.

23. 4. 2019

Charlie's Farm

Andrej Gomora | 15. 7. 2015
0
4/10
hixploitation/backwoods, slasher

Farmársky horor predsa musí byť bez inteligencie

Sú časti hororov, ktoré sa dajú pokladať za niečo ako formality. Zdvorilostné hry, ktoré dobre zvládnuť je prejav elegancie. No žiť sa dá aj bez nich, film nepotopia či naopak nezachránia. Rovnako ako pri všetkých formalitách, niekto si občas povie- kašľať na ne. Načo si zbytočne komplikovať život. Netreba vymýšľať zložitý príbeh, ako sa partia mladých ľudí dostane na farmu, kde zmizli stovky ľudí. Stačí žmurknúť na diváka, obaja vieme o čo tu ide. On predsa tiež chce vidieť, ako čo najskôr dorazia na miesto menom Charlie´s Farm.

„Nemôžu sa vyhnúť ani konfliktu s domácimi, tie svine sa ich totiž snažia varovať."

Škoda, že to s tým dorazením predsa nie je taký rýchle. Expresné je len vychystanie sa. Dvaja chlapi, čo sa neustále škeria, dostanú chuť spraviť si road trip a farma, kde síce nič nie je, ale zabili tam veľa ľudí, sa javí ako ideálny cieľ. Vezmú teda svoje priateľky, tie sa nechajú nahovoriť rovnako jednoducho. A môžu vyraziť. Po komplikáciách farmu aj nájdu, len od auta musia nejaké dve hodiny dokráčať. Keďže meter vysoká vratká bránička je zamknutá. Nemôžu sa vyhnúť ani konfliktu s domácimi, tie svine sa ich totiž snažia varovať. Ale vlastne aj oni sami vedia, že ľudia tam nemizli len v dávnej minulosti. Miznú tam aj teraz. Preto sa priamo na farme rozhodnú rozložiť spacáky. Áno, zatiaľ sa to javí ako lahôdka pre fanúšika slasherov, ktorý chce hlavne aby sa išlo rovno na vec. K tej sa ale môžeme dostávať pomaly a ťažkopádne aj bez deja.

„Prežil len postihnutý syn, to sa aspoň predpokladá, keďže jeho telo nikdy nenašli."

Kým sa totiž niečo skutočne začne diať v hlavnej dejovej línii, času prejde naozaj mnoho. Mala by nás strašiť tá sprostredkovaná, historická. Ďalším prejavom recesie je, že jeden z chlapov ju podáva tak, že asi takto sa to podľa neho stalo. Takže v jeho odbočkách vidíme zvrhlú rodinku, ktorá jedla turistov. Miestni nevolali políciu, rovno ich zmasakrovali. Prežil len postihnutý syn, to sa aspoň predpokladá, keďže jeho telo nikdy nenašli. Odporní sú skutočne viac než dosť, uvidíme aj gore a klasické hixploitačné týranie. Spomínanie ale určite nestačí, ak sa inak nič nedeje. Vie maximálne tak znechutiť. Nie nahradiť spád.

„Film stále ako keby sa správal tým spôsobom, že je skrátka slasher a preto mu odpustíme pár nezmyslov a hlúpostí."

Nudnej pasáži zaberajúcej väčšinu filmu pritom nejde nevyčítať viacero nedostatkov. Film stále ako keby sa správal tým spôsobom, že je skrátka slasher a preto mu odpustíme pár nezmyslov a hlúpostí. Odpustili by sme, keby sa skutočne ako slasher správal. Nie ako nudný úvod do slashera, kde sa tie hlúposti práve najviac rozoberajú. Sú tu všetky klišé ako nadržané dievčatá, chlapci aj fóriky. Objavovanie tajomných objektov z minulosti a postáv, ktoré prídu, len aby mohli neskôr zmiznúť. To všetko je možno nakrútené neamatérsky a neustále sa hráme na to, že tvorcovia hlúposti flákajú úmyselne. Na tom, že ich odflákli a my sa na ne tak musíme pozerať to ale nič nemení.

„Tu máme retarda, ktorý sám prežíva na farme, vyrástol do úctyhodných rozmerov, nedá sa zabiť a ešte si aj vie každú vraždu vychutnať."

Nakoniec konečne nabehne na scénu Charlie. Tu už ale nemôžeme nepostrehnúť, že mu chýba nejaká ucelená myšlienka. Niečo ako koncepcia. Je skrátka obrovský, silný, neporaziteľný a hravý. Nechýba mu teda vôbec nič. Okrem mozgu, samozrejme, ďalšie veľké plus. Väčšinou ak aj vrahovia stvárajú nadľudské kúsky, robia ich v nádychu tajomnosti. Tu máme retarda, ktorý sám prežíva na farme, vyrástol do úctyhodných rozmerov, nedá sa zabiť a ešte si aj vie každú vraždu vychutnať. Dokonalý stroj na zabíjanie a slasherovú zábavu. Čo už tam potom po nejakej uveriteľnosti alebo charizme. On je skrátka dokonalý, obluda, čo všetkých brutálne vyzabíja. Načo si robiť starosti s nejakou originalitou či prepracovanosťou. Keď už flákame všetko od začiatku, prečo by sme robili výnimku zrovna pri vrahovi?

Charlie´s Farm je klasický hixploitačný slasher. Dajme tomu, že pár vrážd sa odohrá mierne zaujímavo a v niektorých častiach je aj gore viac než dosť. Čo sa týka deja, zápletky a vraha je to ale snaha vytvoriť najodfláknutejší a najprimitívnejší horor, aký mohol divák kedy vidieť. Ak by sme aj v niektorých častiach prijali trochu nadsadenosti a recesie, zjednodušenie si zbytočností. Určite to nepôjde v úplne všetkom. Škoda, že autori potiahli film v tomto smere až do takého extrému. Nakrútený totiž nie je zle. A fanúšikom žánra sa už zvyknú ceniť aj menej podarené kúsok. Či až natoľko je ale otázne.