Bliss

Umelcov poháňajú drogy. A krv.

Umelci vraj tvoria pod vplyvom drog. Niektorí tento mýtus popierajú, a tvrdia, že bez jasnej hlavy to nejde. Iní ho aktívne podporujú. Vraj inak sa tvoriť ani nedá. V tomto prípade je to celkom zjavné, umelkyni to ide dokonca najlepšie v stave, keď si ani nepamätá, že niečo tvorila. Vlastne ani nevie, čo presne za ten čas užila. Čo okrem maľovania robila. Ani čo za maľbu to nakoniec má byť. Ako keby ani netvorila ona sama, len slúžila nejakým zvláštnym silám a procesom. A stavu, ktorý sa dá opísať ako Bliss.

5. 11. 2019

Jeruzalem

Úvod do biblickej Apokalypsy
Mali sme tu The Den a Unfriended nakrútene cez webkameru počítača. Pomaly už ale aj tak prestáva byť potrebné vysvetľovať, ako záznam určitej etapy ľudského života vznikol. Aj tak nás stále niekto špehuje, existuje ešte vôbec možnosť zomrieť sám a v pokoji? Čoskoro budeme mať v hlavách čipy, tie zaznamenajú nielen čo vidíme, ale aj čo počujeme a cítime. Namiesto pozerania hororu nám ho budú premietať priamo do hlavy. Vtedy až pocítime, čo to je smrteľná hrôza. Kým čakáme na podobné technológie, máme tu ešte horor nakrútený cez inteligentné okuliare, teda len kúsok od mozgu. Volá sa podľa miesta, kde sa odohráva, Jeruzalem.
12. 4. 2016

The Devil Inside

Malý dôvod na návštevu kina
Zrejme je to lacné. Možno toto si hovoríte, keď trocha sledujete hororový žáner (nielen to úbohé percento z neho, ktorá sa dostane do našej distribúcie) a zaskočil vás nedávny boom tzv. „found footage" filmov, t. j. hororov, ktoré sa svojou formou tvária ako posledné zábery pred smrťou. 3. 3. 2012

Ghoul

Snažia sa Česi nakrútiť horšie 3D ako Jean- Luc Godard?
Andrej Čikatilo bol masový vrah, ktorý sa priznal k 56 vraždám žien a detí, Svoje obete často jedol a len pri zabíjaní údajne dokázal dosiahnuť orgazmus. Inak bol impotentný. Jeho detstvo poznačil Stalinov hladomor na Ukrajine, aby prežili, musela vraj rodina zjesť jeho brata Stepana. O Čikatilovi ale nič nevie skupinka filmárov, ktorí sa vydali nakrúcať príbeh iného kanibala vo filme Ghoul.
10. 3. 2015

21. 9. 2015

Charlie's Farm

Andrej Gomora | 15. 7. 2015
0
4/10
hixploitation/backwoods, slasher

Farmársky horor predsa musí byť bez inteligencie

Sú časti hororov, ktoré sa dajú pokladať za niečo ako formality. Zdvorilostné hry, ktoré dobre zvládnuť je prejav elegancie. No žiť sa dá aj bez nich, film nepotopia či naopak nezachránia. Rovnako ako pri všetkých formalitách, niekto si občas povie- kašľať na ne. Načo si zbytočne komplikovať život. Netreba vymýšľať zložitý príbeh, ako sa partia mladých ľudí dostane na farmu, kde zmizli stovky ľudí. Stačí žmurknúť na diváka, obaja vieme o čo tu ide. On predsa tiež chce vidieť, ako čo najskôr dorazia na miesto menom Charlie´s Farm.

„Nemôžu sa vyhnúť ani konfliktu s domácimi, tie svine sa ich totiž snažia varovať."

Škoda, že to s tým dorazením predsa nie je taký rýchle. Expresné je len vychystanie sa. Dvaja chlapi, čo sa neustále škeria, dostanú chuť spraviť si road trip a farma, kde síce nič nie je, ale zabili tam veľa ľudí, sa javí ako ideálny cieľ. Vezmú teda svoje priateľky, tie sa nechajú nahovoriť rovnako jednoducho. A môžu vyraziť. Po komplikáciách farmu aj nájdu, len od auta musia nejaké dve hodiny dokráčať. Keďže meter vysoká vratká bránička je zamknutá. Nemôžu sa vyhnúť ani konfliktu s domácimi, tie svine sa ich totiž snažia varovať. Ale vlastne aj oni sami vedia, že ľudia tam nemizli len v dávnej minulosti. Miznú tam aj teraz. Preto sa priamo na farme rozhodnú rozložiť spacáky. Áno, zatiaľ sa to javí ako lahôdka pre fanúšika slasherov, ktorý chce hlavne aby sa išlo rovno na vec. K tej sa ale môžeme dostávať pomaly a ťažkopádne aj bez deja.

„Prežil len postihnutý syn, to sa aspoň predpokladá, keďže jeho telo nikdy nenašli."

Kým sa totiž niečo skutočne začne diať v hlavnej dejovej línii, času prejde naozaj mnoho. Mala by nás strašiť tá sprostredkovaná, historická. Ďalším prejavom recesie je, že jeden z chlapov ju podáva tak, že asi takto sa to podľa neho stalo. Takže v jeho odbočkách vidíme zvrhlú rodinku, ktorá jedla turistov. Miestni nevolali políciu, rovno ich zmasakrovali. Prežil len postihnutý syn, to sa aspoň predpokladá, keďže jeho telo nikdy nenašli. Odporní sú skutočne viac než dosť, uvidíme aj gore a klasické hixploitačné týranie. Spomínanie ale určite nestačí, ak sa inak nič nedeje. Vie maximálne tak znechutiť. Nie nahradiť spád.

„Film stále ako keby sa správal tým spôsobom, že je skrátka slasher a preto mu odpustíme pár nezmyslov a hlúpostí."

Nudnej pasáži zaberajúcej väčšinu filmu pritom nejde nevyčítať viacero nedostatkov. Film stále ako keby sa správal tým spôsobom, že je skrátka slasher a preto mu odpustíme pár nezmyslov a hlúpostí. Odpustili by sme, keby sa skutočne ako slasher správal. Nie ako nudný úvod do slashera, kde sa tie hlúposti práve najviac rozoberajú. Sú tu všetky klišé ako nadržané dievčatá, chlapci aj fóriky. Objavovanie tajomných objektov z minulosti a postáv, ktoré prídu, len aby mohli neskôr zmiznúť. To všetko je možno nakrútené neamatérsky a neustále sa hráme na to, že tvorcovia hlúposti flákajú úmyselne. Na tom, že ich odflákli a my sa na ne tak musíme pozerať to ale nič nemení.

„Tu máme retarda, ktorý sám prežíva na farme, vyrástol do úctyhodných rozmerov, nedá sa zabiť a ešte si aj vie každú vraždu vychutnať."

Nakoniec konečne nabehne na scénu Charlie. Tu už ale nemôžeme nepostrehnúť, že mu chýba nejaká ucelená myšlienka. Niečo ako koncepcia. Je skrátka obrovský, silný, neporaziteľný a hravý. Nechýba mu teda vôbec nič. Okrem mozgu, samozrejme, ďalšie veľké plus. Väčšinou ak aj vrahovia stvárajú nadľudské kúsky, robia ich v nádychu tajomnosti. Tu máme retarda, ktorý sám prežíva na farme, vyrástol do úctyhodných rozmerov, nedá sa zabiť a ešte si aj vie každú vraždu vychutnať. Dokonalý stroj na zabíjanie a slasherovú zábavu. Čo už tam potom po nejakej uveriteľnosti alebo charizme. On je skrátka dokonalý, obluda, čo všetkých brutálne vyzabíja. Načo si robiť starosti s nejakou originalitou či prepracovanosťou. Keď už flákame všetko od začiatku, prečo by sme robili výnimku zrovna pri vrahovi?

Charlie´s Farm je klasický hixploitačný slasher. Dajme tomu, že pár vrážd sa odohrá mierne zaujímavo a v niektorých častiach je aj gore viac než dosť. Čo sa týka deja, zápletky a vraha je to ale snaha vytvoriť najodfláknutejší a najprimitívnejší horor, aký mohol divák kedy vidieť. Ak by sme aj v niektorých častiach prijali trochu nadsadenosti a recesie, zjednodušenie si zbytočností. Určite to nepôjde v úplne všetkom. Škoda, že autori potiahli film v tomto smere až do takého extrému. Nakrútený totiž nie je zle. A fanúšikom žánra sa už zvyknú ceniť aj menej podarené kúsok. Či až natoľko je ale otázne.