1. 4. 2020

Would You Rather

Aktivity vyšli z módy, zahrajte sa Battle Royale
Nech dá prvý výpoveď kto môže povedať že pre peniaze nerobí nič čo sa mu hnusí. A nech prestane behať po konkurzoch do všemožných reality šou. Viete si ale predstaviť, že by ste pre peniaze niekoho zmrzačili alebo zabili, a to isté nechali spraviť sebe? Najlepšie takpovediac z vlastnej vôle, keď sa vás na vaše slobodné rozhodnutie spýtajú slovami Would You Rather?
Iris musí odísť zo školy aby sa starala o smrteľne chorého brata. Neúspešne zháňa akúkoľvek prácu, keď dostane zaujímavú ponuku. Stačí, aby sa zúčastnila jednej večere po ktorej bude nasledovať hra. Ak zvíťazí, jej brat dostane transplantáciu a pokryjú mu všetky náklady na liečbu. Háčik? Žiaden o akom by vedeli, dokonca aj Irisyn doktor odporúča účasť. Prečo by Iris nešla? Napred jej ako vegetariánke dajú balík peňazí ak zje steak. Potom abstinujúcemu alkoholikovi zaplatia aby vypil fľašu whisky. Hostiteľ si zjavne užíva trápenie ľudí. A potom sa začne hra. Odísť sa už nedá, a možnosti pre každého hráča sú vždy len dve. Napríklad istá alebo možná smrť, či zranenie jedného alebo druhého spoluhráča.
12. 11. 2013

The Burning

Horúce osemdesiate roky
Intenzitu vraždenia tínedžerov v osemdesiatych rokoch ťažko pokladať za náhodnú. Jej vysvetlení sa ponúka veľa, hneď ako prvá by mohla byť hlboká nenávisť voči nadchádzajúcej generácii, keď Američania po niečom na spôsob Battle Royale túžili už dávno pred Japoncami. Rovnako by tu ale mohlo ísť o objavenie širšej využiteľnosti mladých tiel, nie len na ich krájanie. Azda najslávnejšou sa v tomto smere stala siahodlhá séria Piatka trinásteho, narážajúca vďaka filmu Jason X až na absolútne dno. Načasovanie do letnej sezóny párenia v najvhodnejšom revíri tábora pre pubertiakov veľmi pomohlo zvýrazniť erotický element. Ten istý recept využil aj o niečo menej známy, no minimálne rovnako kvalitný horor The Burning.
22. 4. 2014

Darlin

Divoké zlatíčko

Už s dierou v realite je to tu trochu problém, presnejšie hneď s tou úvodnou, bude ich totiž viac. Dve divoké bytosti žijú v meste či na jeho okraji a nikoho ich existencia doteraz nerozrušila či neznepokojila. Možno to máme brať, že kým v horách by vzbudili pozornosť a privolali dav výskumníkov, v meste sme na exotov zvyknutí. Nech je to akokoľvek, nejakým spôsobom bytosti pochopiť a zaradiť si do nášho obrazu sveta je ťažké. Tá mladšia je podľa náramku, jednoducho Darlin.

24. 3. 2020

17. 3. 2020

Charlie's Farm

Andrej Gomora | 15. 7. 2015
0
4/10
hixploitation/backwoods, slasher

Farmársky horor predsa musí byť bez inteligencie

Sú časti hororov, ktoré sa dajú pokladať za niečo ako formality. Zdvorilostné hry, ktoré dobre zvládnuť je prejav elegancie. No žiť sa dá aj bez nich, film nepotopia či naopak nezachránia. Rovnako ako pri všetkých formalitách, niekto si občas povie- kašľať na ne. Načo si zbytočne komplikovať život. Netreba vymýšľať zložitý príbeh, ako sa partia mladých ľudí dostane na farmu, kde zmizli stovky ľudí. Stačí žmurknúť na diváka, obaja vieme o čo tu ide. On predsa tiež chce vidieť, ako čo najskôr dorazia na miesto menom Charlie´s Farm.

„Nemôžu sa vyhnúť ani konfliktu s domácimi, tie svine sa ich totiž snažia varovať."

Škoda, že to s tým dorazením predsa nie je taký rýchle. Expresné je len vychystanie sa. Dvaja chlapi, čo sa neustále škeria, dostanú chuť spraviť si road trip a farma, kde síce nič nie je, ale zabili tam veľa ľudí, sa javí ako ideálny cieľ. Vezmú teda svoje priateľky, tie sa nechajú nahovoriť rovnako jednoducho. A môžu vyraziť. Po komplikáciách farmu aj nájdu, len od auta musia nejaké dve hodiny dokráčať. Keďže meter vysoká vratká bránička je zamknutá. Nemôžu sa vyhnúť ani konfliktu s domácimi, tie svine sa ich totiž snažia varovať. Ale vlastne aj oni sami vedia, že ľudia tam nemizli len v dávnej minulosti. Miznú tam aj teraz. Preto sa priamo na farme rozhodnú rozložiť spacáky. Áno, zatiaľ sa to javí ako lahôdka pre fanúšika slasherov, ktorý chce hlavne aby sa išlo rovno na vec. K tej sa ale môžeme dostávať pomaly a ťažkopádne aj bez deja.

„Prežil len postihnutý syn, to sa aspoň predpokladá, keďže jeho telo nikdy nenašli."

Kým sa totiž niečo skutočne začne diať v hlavnej dejovej línii, času prejde naozaj mnoho. Mala by nás strašiť tá sprostredkovaná, historická. Ďalším prejavom recesie je, že jeden z chlapov ju podáva tak, že asi takto sa to podľa neho stalo. Takže v jeho odbočkách vidíme zvrhlú rodinku, ktorá jedla turistov. Miestni nevolali políciu, rovno ich zmasakrovali. Prežil len postihnutý syn, to sa aspoň predpokladá, keďže jeho telo nikdy nenašli. Odporní sú skutočne viac než dosť, uvidíme aj gore a klasické hixploitačné týranie. Spomínanie ale určite nestačí, ak sa inak nič nedeje. Vie maximálne tak znechutiť. Nie nahradiť spád.

„Film stále ako keby sa správal tým spôsobom, že je skrátka slasher a preto mu odpustíme pár nezmyslov a hlúpostí."

Nudnej pasáži zaberajúcej väčšinu filmu pritom nejde nevyčítať viacero nedostatkov. Film stále ako keby sa správal tým spôsobom, že je skrátka slasher a preto mu odpustíme pár nezmyslov a hlúpostí. Odpustili by sme, keby sa skutočne ako slasher správal. Nie ako nudný úvod do slashera, kde sa tie hlúposti práve najviac rozoberajú. Sú tu všetky klišé ako nadržané dievčatá, chlapci aj fóriky. Objavovanie tajomných objektov z minulosti a postáv, ktoré prídu, len aby mohli neskôr zmiznúť. To všetko je možno nakrútené neamatérsky a neustále sa hráme na to, že tvorcovia hlúposti flákajú úmyselne. Na tom, že ich odflákli a my sa na ne tak musíme pozerať to ale nič nemení.

„Tu máme retarda, ktorý sám prežíva na farme, vyrástol do úctyhodných rozmerov, nedá sa zabiť a ešte si aj vie každú vraždu vychutnať."

Nakoniec konečne nabehne na scénu Charlie. Tu už ale nemôžeme nepostrehnúť, že mu chýba nejaká ucelená myšlienka. Niečo ako koncepcia. Je skrátka obrovský, silný, neporaziteľný a hravý. Nechýba mu teda vôbec nič. Okrem mozgu, samozrejme, ďalšie veľké plus. Väčšinou ak aj vrahovia stvárajú nadľudské kúsky, robia ich v nádychu tajomnosti. Tu máme retarda, ktorý sám prežíva na farme, vyrástol do úctyhodných rozmerov, nedá sa zabiť a ešte si aj vie každú vraždu vychutnať. Dokonalý stroj na zabíjanie a slasherovú zábavu. Čo už tam potom po nejakej uveriteľnosti alebo charizme. On je skrátka dokonalý, obluda, čo všetkých brutálne vyzabíja. Načo si robiť starosti s nejakou originalitou či prepracovanosťou. Keď už flákame všetko od začiatku, prečo by sme robili výnimku zrovna pri vrahovi?

Charlie´s Farm je klasický hixploitačný slasher. Dajme tomu, že pár vrážd sa odohrá mierne zaujímavo a v niektorých častiach je aj gore viac než dosť. Čo sa týka deja, zápletky a vraha je to ale snaha vytvoriť najodfláknutejší a najprimitívnejší horor, aký mohol divák kedy vidieť. Ak by sme aj v niektorých častiach prijali trochu nadsadenosti a recesie, zjednodušenie si zbytočností. Určite to nepôjde v úplne všetkom. Škoda, že autori potiahli film v tomto smere až do takého extrému. Nakrútený totiž nie je zle. A fanúšikom žánra sa už zvyknú ceniť aj menej podarené kúsok. Či až natoľko je ale otázne.