13. 4. 2012

1922

Milovať pôdu viac ako ženu

Nejde len o jednoduchý rozdiel v záujmoch manželov. Ona chce žiť v meste, on miluje farmu. Problém je v tom, že pre neho je farma a čo najväčší pozemok jedinou životnou hodnotou. Či jednou z dvoch, tou druhou je syn, o ktorého ho chce manželka tiež obrať. Musí vyrastať s matkou, preto by tiež mal ísť do mesta. Svojím spôsobom ide o obmedzený fanatizmus, kde človek na niečom chorobne lipne, a ničomu nedovolí ho o to obrať. Pritom ani sám nevie, prečo mu na tom tak záleží. Šťastie ani bohatstvo mu pôda veru neprinesie. Tak bol skrátka vychovaný, také boli hodnoty ľudí v roku 1922.

25. 1. 2018

The Eyes of My Mother

Neučte deti hrám so skalpelom

Mama dievčatku veľa rozprávala o anatómii, o rezaní. Ako už mohla čakať, že to s ním dopadne. Sama bola v Portugalsku očná chirurgička, na kravskom oku dcére ukazuje, ako vyzerá jeho vnútro. Dievčatko je rado, rezanie sa jej páči, má rada svoju mamu. Na ich odľahlý statok jedného dňa príde cudzinec. Pýta sa na záchod, vyžaduje si nezvyčajnú zdvorilosť. Pôsobí na jednej strane krehko, zároveň dosť vyšinuto. Neskôr sa sám prizná, má rád zabíjanie, ten pocit ktorý človeku prináša. Na rozhovory s dievčatkom bude mať ešte veľa času. Bez mamičky si z neho spraví svojho jediného kamaráta. Hoci nahradiť ju samozrejme nikdy môcť nebude, Francisca bude vždy myslieť na The Eyes of My Mother.

27. 6. 2017

Exists

Nabudúce Lochnesska?
Yeti v Himalájach a Bigfoot v Amerike by údajne mohli byť poslední jedinci niektorého z živočíšnych druhov pokladaných za vyhynuté. Napríklad Gigantopitheca alebo Paranthropa. Prvý síce asi nemohol chodiť po zadných a jeho pozostatky v Amerike nikdy nenašli, a druhý sa vyskytoval len v Afrike. Pre ich existenciu nejestvujú ani žiadne vedecké dôkazy. Skôr množstvo dôvodov, prečo by mala byť takmer nemožná. No ľuďom zjavne nestačí množstvo jedincov podobných skôr opiciam ako človeku ktorých zápach cítiť na hony. Treba hľadať vedecké vysvetlenia, pretože je jasné, že niečo také Exists.
22. 1. 2015

Charlie's Farm

Andrej Gomora | 15. 7. 2015
0
4/10
hixploitation/backwoods, slasher

Farmársky horor predsa musí byť bez inteligencie

Sú časti hororov, ktoré sa dajú pokladať za niečo ako formality. Zdvorilostné hry, ktoré dobre zvládnuť je prejav elegancie. No žiť sa dá aj bez nich, film nepotopia či naopak nezachránia. Rovnako ako pri všetkých formalitách, niekto si občas povie- kašľať na ne. Načo si zbytočne komplikovať život. Netreba vymýšľať zložitý príbeh, ako sa partia mladých ľudí dostane na farmu, kde zmizli stovky ľudí. Stačí žmurknúť na diváka, obaja vieme o čo tu ide. On predsa tiež chce vidieť, ako čo najskôr dorazia na miesto menom Charlie´s Farm.

„Nemôžu sa vyhnúť ani konfliktu s domácimi, tie svine sa ich totiž snažia varovať."

Škoda, že to s tým dorazením predsa nie je taký rýchle. Expresné je len vychystanie sa. Dvaja chlapi, čo sa neustále škeria, dostanú chuť spraviť si road trip a farma, kde síce nič nie je, ale zabili tam veľa ľudí, sa javí ako ideálny cieľ. Vezmú teda svoje priateľky, tie sa nechajú nahovoriť rovnako jednoducho. A môžu vyraziť. Po komplikáciách farmu aj nájdu, len od auta musia nejaké dve hodiny dokráčať. Keďže meter vysoká vratká bránička je zamknutá. Nemôžu sa vyhnúť ani konfliktu s domácimi, tie svine sa ich totiž snažia varovať. Ale vlastne aj oni sami vedia, že ľudia tam nemizli len v dávnej minulosti. Miznú tam aj teraz. Preto sa priamo na farme rozhodnú rozložiť spacáky. Áno, zatiaľ sa to javí ako lahôdka pre fanúšika slasherov, ktorý chce hlavne aby sa išlo rovno na vec. K tej sa ale môžeme dostávať pomaly a ťažkopádne aj bez deja.

„Prežil len postihnutý syn, to sa aspoň predpokladá, keďže jeho telo nikdy nenašli."

Kým sa totiž niečo skutočne začne diať v hlavnej dejovej línii, času prejde naozaj mnoho. Mala by nás strašiť tá sprostredkovaná, historická. Ďalším prejavom recesie je, že jeden z chlapov ju podáva tak, že asi takto sa to podľa neho stalo. Takže v jeho odbočkách vidíme zvrhlú rodinku, ktorá jedla turistov. Miestni nevolali políciu, rovno ich zmasakrovali. Prežil len postihnutý syn, to sa aspoň predpokladá, keďže jeho telo nikdy nenašli. Odporní sú skutočne viac než dosť, uvidíme aj gore a klasické hixploitačné týranie. Spomínanie ale určite nestačí, ak sa inak nič nedeje. Vie maximálne tak znechutiť. Nie nahradiť spád.

„Film stále ako keby sa správal tým spôsobom, že je skrátka slasher a preto mu odpustíme pár nezmyslov a hlúpostí."

Nudnej pasáži zaberajúcej väčšinu filmu pritom nejde nevyčítať viacero nedostatkov. Film stále ako keby sa správal tým spôsobom, že je skrátka slasher a preto mu odpustíme pár nezmyslov a hlúpostí. Odpustili by sme, keby sa skutočne ako slasher správal. Nie ako nudný úvod do slashera, kde sa tie hlúposti práve najviac rozoberajú. Sú tu všetky klišé ako nadržané dievčatá, chlapci aj fóriky. Objavovanie tajomných objektov z minulosti a postáv, ktoré prídu, len aby mohli neskôr zmiznúť. To všetko je možno nakrútené neamatérsky a neustále sa hráme na to, že tvorcovia hlúposti flákajú úmyselne. Na tom, že ich odflákli a my sa na ne tak musíme pozerať to ale nič nemení.

„Tu máme retarda, ktorý sám prežíva na farme, vyrástol do úctyhodných rozmerov, nedá sa zabiť a ešte si aj vie každú vraždu vychutnať."

Nakoniec konečne nabehne na scénu Charlie. Tu už ale nemôžeme nepostrehnúť, že mu chýba nejaká ucelená myšlienka. Niečo ako koncepcia. Je skrátka obrovský, silný, neporaziteľný a hravý. Nechýba mu teda vôbec nič. Okrem mozgu, samozrejme, ďalšie veľké plus. Väčšinou ak aj vrahovia stvárajú nadľudské kúsky, robia ich v nádychu tajomnosti. Tu máme retarda, ktorý sám prežíva na farme, vyrástol do úctyhodných rozmerov, nedá sa zabiť a ešte si aj vie každú vraždu vychutnať. Dokonalý stroj na zabíjanie a slasherovú zábavu. Čo už tam potom po nejakej uveriteľnosti alebo charizme. On je skrátka dokonalý, obluda, čo všetkých brutálne vyzabíja. Načo si robiť starosti s nejakou originalitou či prepracovanosťou. Keď už flákame všetko od začiatku, prečo by sme robili výnimku zrovna pri vrahovi?

Charlie´s Farm je klasický hixploitačný slasher. Dajme tomu, že pár vrážd sa odohrá mierne zaujímavo a v niektorých častiach je aj gore viac než dosť. Čo sa týka deja, zápletky a vraha je to ale snaha vytvoriť najodfláknutejší a najprimitívnejší horor, aký mohol divák kedy vidieť. Ak by sme aj v niektorých častiach prijali trochu nadsadenosti a recesie, zjednodušenie si zbytočností. Určite to nepôjde v úplne všetkom. Škoda, že autori potiahli film v tomto smere až do takého extrému. Nakrútený totiž nie je zle. A fanúšikom žánra sa už zvyknú ceniť aj menej podarené kúsok. Či až natoľko je ale otázne.