Chain Letter

Spam patrí dok koša, nie do kina
Ak túto správu nerozošlete do 24 hodín štyrom ďalším ľuďom, tak po a) vám vypadajú všetky zuby, po b) znásilní vás váš najlepší kamarát alebo po c) príde si po vás vrah a zomriete brutálnou smrťou. Áno, cé je správne! 23. 3. 2011

Neutečieš/ It Follows

Hororová extáza pre klubového diváka
Predstavte si, že niekto za vami kráča. Nebeží, neskáče, nelieta ani nepoužíva dopravné prostriedky. Len bez prestania kráča smerom k vám, nech ste kdekoľvek. Môžete mu utiecť, môžete sa autom, vlakom, lietadlom presunúť kdekoľvek chcete. On za vami bude aj tak kráčať, nech k vám dorazí za hodinu, deň či rok. Znova mu utečiete a on bude za vami znova kráčať dňom aj nocou. Skôr či neskôr si to každý musí priznať. Neutečieš, pretože ako hovorí anglický názov, It Follows.
14. 5. 2015

To/ It

Kto sa postará o veselé detstvo, ak nie klaun?

Je zvláštne, že dielo sa zatiaľ dočkalo len jedného televízneho spracovania, keďže mnoho jeho častí pozná skoro každý z viacerých odkazov a paródií. Román patrí medzi Kingove dlhšie, odohráva sa v dvoch časových obdobiach, pričom film nám tentokrát prináša to prvé. V ňom vidíme koniec školského roka v meste Derry, kde mizne šesťkrát viac dospelých ako je americký priemer, pri deťoch je to ešte horšie. Vidíme skupinku chlapcov a jedno dievča, z ktorých každého niečo straší. Jednému pred pol rokom zmizol mladší braček. Vidia, ako ich ich strach požiera. Ako sa stáva skutočným, a ako sa ľudia v ich okolí strácajú. Pátrajú po jeho pôvode, skúmajú zvláštne udalosti vo svojom meste. Nemá zmysel skrývať sa, vyčkávať. Tak ako sa musia postaviť miestnym grázlom, musia sa priamo postaviť aj samotnému zlu. Spoločne, a zomknutí.

12. 9. 2017

The Burning

Horúce osemdesiate roky
Intenzitu vraždenia tínedžerov v osemdesiatych rokoch ťažko pokladať za náhodnú. Jej vysvetlení sa ponúka veľa, hneď ako prvá by mohla byť hlboká nenávisť voči nadchádzajúcej generácii, keď Američania po niečom na spôsob Battle Royale túžili už dávno pred Japoncami. Rovnako by tu ale mohlo ísť o objavenie širšej využiteľnosti mladých tiel, nie len na ich krájanie. Azda najslávnejšou sa v tomto smere stala siahodlhá séria Piatka trinásteho, narážajúca vďaka filmu Jason X až na absolútne dno. Načasovanie do letnej sezóny párenia v najvhodnejšom revíri tábora pre pubertiakov veľmi pomohlo zvýrazniť erotický element. Ten istý recept využil aj o niečo menej známy, no minimálne rovnako kvalitný horor The Burning.
22. 4. 2014

20. 9. 2010

Contracted: Phase II

Andrej Gomora | 14. 1. 2016
0
3/10
bizarre, independent, psycho, zombie/infection

Pôjde to aj bez Samanthy?

Hororové sequely sú vlastne poväčšine niečo ako expansion packy s ďalšími obeťami. Keď ich jedným spôsobom zahynulo desať, prečo by nešlo pridať desať ďalších tomu istému vrahovi na tom istom mieste akože o rok neskôr? No niekedy tento postup možný nie je, hlavne keď horor nie je skrátka o vyvražďovaní. Navyše ak sa vám zdá, že celý námet ledva vystačil na jeden film a ten môže byť rád, že sa mu podarilo ako tak fungovať vďaka nejakému jednorazovému čaru. Konkrétne ide o film Contracted, k tomu teraz pribúda Phase II.

„Nákaza sa šíri po celom meste, polícia hľadá jej pôvodcu a chorých sa snaží zavrieť do karantény."

Máme sa tu dozvedieť, čo sa vlastne v prvom diele stalo. Zvláštne, keďže ten práve na tej tajomnosti až neurčitosti staval. Celý sa krútil okolo hlavnej postavy, Samanthy, a tá jediná vo filme za niečo stála. Teraz tu máme Rileyho, ten ale vo svojom utrpení na rozdiel od Samanthy nie je sám. Nákaza sa šíri po celom meste, polícia hľadá jej pôvodcu a chorých sa snaží zavrieť do karantény. Riley videl človeka, ktorý Samanthu znásilnil, pomáha ho hľadať polícii a zároveň sa aj sám vydáva po jeho stopách. Dúfa, že by mu mohol pomôcť, zjavne je proti rozkladu imúnny. Cestou sa Rileymu nepodarí vyhnúť nakazeniu pár ľudí vo svojom okolí- veď čo narobí, keď sa na neho ženy stále vrhajú, aby ho pobozkali? Čakať od chlapíka pomoc sa aj tak javí hlúpe. On totiž nenávidí spoločnosť. Je boží trest, nákaza má byť jej očistou. Tým sa teda asi opis jej pôvodu končí. Aj logika.

„Druhý diel sa snaží byť aj akčný a napínavý, budovať spád na odhaľovaní záhady."

Samantha mala skrátka svoje čaro, bola dobre napísaná, presvedčivá a človek sa do nej dokázal vžiť. Na tom film staval. Riley nemá ani ambície ju nahradiť, dej je už tentokrát iný. Nejde tu o izolovanosť a bezmocné prizeranie sa na rozklad vlastného tela. Druhý diel sa snaží byť aj akčný a napínavý, budovať spád na odhaľovaní záhady. Tá nakoniec aj tak zostane do značnej miery záhadou, či už išlo o úmysel alebo nie. Mohlo by tu ísť o posun o jednu úroveň vyššie, teda namiesto rozkladu jedného človeka sledujeme rozklad spoločnosti. Vieme, odkiaľ prichádza, ale stále nevidíme možnosť ho zastaviť. A všetci sú stále dokonale bezmocní, hoci sa tajomného BJa snažia všemožne nájsť.

Divákovu pozornosť má do značnej miery držať gore, bez toho by film pôsobil ako pomerne chaotická dráma. Naplno sa rozbehne hlavne neskôr, vrcholom je asi pokus vybrať si očné šošovky a nechať oko v jamke. Výrazná dejová nadväznosť zjavne počíta s tým, že divák videl jednotku, preto vie, čo sa deje a čo sa ďalej diať bude. Gore je ale čisto efektný, snaží sa diváka znechutiť a my ho nevnímame primárne vo vzťahu k postavám, ako to bolo pri Samanthe. Iste, radi by sme poľutovali človeka, čo si z tela vyrezáva červov. Rileymu jednak chýba akékoľvek čaro. Tiež ale nesledujeme plynulý rozklad, len príležitostné scény na efekt.

„Ako celok film nefunguje, stráca sa v množstve nezaujímavých postáv, dejového chaosu a smerovania odnikiaľ nikam."

Ako celok film nemá úplne jasné smerovanie, preto sa v ňom divák často stráca a pokusy o spád nás obchádzajú. Okrem Rileyho sledujeme ostatné nakazené postavy, vyšetrujúcu políciu aj zloducha. Kým miestami sa zdá, ako keby išlo o detektívny thriller, inokedy sme bližšie ku klasickému zombíckemu hororu. Náznaky ťaživej atmosféry tu sú, dielo nie je nakrútené natoľko zle, aby úplne zabilo pôsobenie nechutností, rozkladu a zla. Ako celok ale nefunguje, stráca sa v množstve nezaujímavých postáv, dejového chaosu a smerovania odnikiaľ nikam. Nákaza sa síce šíri, no nedostávame sa k nejakému všeobecnému ohrozeniu. Stúpa len počet nám ľahostajných nakazených. Úplne nepochopiteľný a bez charizmy je navyše zloduch. Nejde z neho strach, skôr sa javí ako šialený niktoš, ktorý na seba chce za každú cenu upozorniť. My z neho vidíme len snahu byť zlý a škodiť. Nedozvieme sa nič o nákaze ani o ňom samotnom. Tiež mohlo ísť o úmysel, ktorý ale zostal bez želaného efektu.

Pustiť sa nakrúcať pokračovanie Contracted bez Samanthy ako jediného svetlého bodu filmu sa na prvý pohľad javilo ako šialenstvo. Phase II nakoniec skutočne nedopadla zrovna dobre, zároveň ale nie až tak zle, ako by sa dalo čakať. Ak by sme si vzali jednotku bez Samanthy, prišiel by nám asi druhý diel o niečo lepší. Len keď bol film o nej, nemáme veľmi dôvod si také niečo predstavovať. A tejto otázke sa nevyhneme ani pri sledovaní dvojky. Aký mali autori dôvod ju nakrúcať, aký bol ich cieľ? Pretože žiadna zjavná odpoveď sa tu neponúka.