12. 11. 2018

Visions

Neviňte dom za jeho obyvateľov
Sú prípady, keď sa hovorí, že herec si film ukradol. Napríklad Orson Welles v Treťom mužovi alebo Marlon Brando v Apokalypse sa objavia len na pár minút, no aj tak ich všetci vnímajú ako hlavné hviezdy týchto diel a spájajú si filmy práve s ich menami. Inokedy sa herec môže stať niečím ako atrakciou. Objaviť sa tiež len na pár minút, no nezaujať svojou charizmou ani výkonom, ale napríklad tým, že ide o notoricky známu seriálovú postavičku. Takže keď sa v obyčajnom horore objaví ako vedľajšia postava Jim Parsons známy ako Sheldon Cooper z Teórie veľkého tresku, diváci si najviac zo všetkého určite zapamätajú jeho. Oplatí sa aj kvôli niečomu inému pozerať horor s názvom Visions?
5. 2. 2016

Masks

Zabudnite na Stanislavského, hrať vás naučí Gdula
Nemecký horor sa vzmáha, a hľadá svoju tvár. Po postapokalyptickom Hell skúša ako mu pristane žltá maska talianskeho Gialla (viac o tomto podžánri nájdete v našom článku). Požičiava si jeho kameru, brutalitu, ženskú obeť, farebnosť aj gýčovitosť. Ako pôjdu dokopy s nemeckom si môžeme pozrieť vo filme Masks.
Už samotný príbeh je odkazom na Suspiriu Daria Argenta. Kým tam prišla Američanka do Nemecka na tanečnú školu, tu ide hlavná postava na hereckú školu založenú poľským učiteľom. Tak ako v Suspirii, aj tu cestou do školy stretne na smrť vyplašenú bývalú žiačku na úteku. A rovnako vidíme, ako ju ten istý večer zabijú. Školu tentokrát neovládajú čarodejnice, aj keď až tak ďaleko od nich nie sme. Jej zakladateľ Matteusz Gdula tu svojho času vyučoval veľmi netradičnou metódou. Študenti zomierali, a on sám nakoniec spáchal samovraždu. Aj keď jeho teória nie je jasne vysvetlená, zdá sa že bral bolesť ako stimulant hereckých výkonov. Film je v tomto smere trochu deravý, keďže napriek všetkému škola stále funguje a hlási sa k svojmu odkazu. Vyučovanie vyzerá viac menej normálne, spolužiaci sú k novoprišelkyni nevrlí, ako sa patrí. Nájde len jednu spriaznenú dušu, ktorá sa ale občas stráca v časti budovy, kam študenti nemajú prístup. Práve tam sa Gdula obesil. Najprv tvrdí, že tam chodí na súkromné hodiny, neskôr prezradí, že tam sa učí Gdulovou metódou. Prejavenú závisť opätuje prosbou o pomoc. Nakoniec sa jediná kamarátka stratí, a naša hlavná hrdinka dostane ponuku byť tou vyvolenou, ktorá sa bude učiť špeciálnou metódou.
5. 3. 2013

6. 10. 2015

V zajatí démonov 2

To isté s britským akcentom
Keď sa James Wan pred pár rokmi pustil do duchárskych hororov, dosiahol hlavne jedno. Ukázal, že sa dajú robiť aj dobre. Nepriniesol do žánra nič nové, ničím neprekvapil ani neinovoval zaužívané postupy. V jeho podaní ale skrátka fungovali, výborne zvládal filmárske remeslo, čím sa jeho ducháriny pomerne viditeľne odlíšili od množstva odpadu, na ktorý sme v rámci žánra zvyknutí. On sa rozhodol vo svojom úspechu pokračovať, kým to ide. Na svoj zatiaľ asi najpodarenejší duchársky horor, V zajatí démonov, nadväzuje druhým dielom, V zajatí démonov 2.
13. 6. 2016

Contracted: Phase II

Andrej Gomora | 14. 1. 2016
0
3/10
bizarre, independent, psycho, zombie/infection

Pôjde to aj bez Samanthy?

Hororové sequely sú vlastne poväčšine niečo ako expansion packy s ďalšími obeťami. Keď ich jedným spôsobom zahynulo desať, prečo by nešlo pridať desať ďalších tomu istému vrahovi na tom istom mieste akože o rok neskôr? No niekedy tento postup možný nie je, hlavne keď horor nie je skrátka o vyvražďovaní. Navyše ak sa vám zdá, že celý námet ledva vystačil na jeden film a ten môže byť rád, že sa mu podarilo ako tak fungovať vďaka nejakému jednorazovému čaru. Konkrétne ide o film Contracted, k tomu teraz pribúda Phase II.

„Nákaza sa šíri po celom meste, polícia hľadá jej pôvodcu a chorých sa snaží zavrieť do karantény."

Máme sa tu dozvedieť, čo sa vlastne v prvom diele stalo. Zvláštne, keďže ten práve na tej tajomnosti až neurčitosti staval. Celý sa krútil okolo hlavnej postavy, Samanthy, a tá jediná vo filme za niečo stála. Teraz tu máme Rileyho, ten ale vo svojom utrpení na rozdiel od Samanthy nie je sám. Nákaza sa šíri po celom meste, polícia hľadá jej pôvodcu a chorých sa snaží zavrieť do karantény. Riley videl človeka, ktorý Samanthu znásilnil, pomáha ho hľadať polícii a zároveň sa aj sám vydáva po jeho stopách. Dúfa, že by mu mohol pomôcť, zjavne je proti rozkladu imúnny. Cestou sa Rileymu nepodarí vyhnúť nakazeniu pár ľudí vo svojom okolí- veď čo narobí, keď sa na neho ženy stále vrhajú, aby ho pobozkali? Čakať od chlapíka pomoc sa aj tak javí hlúpe. On totiž nenávidí spoločnosť. Je boží trest, nákaza má byť jej očistou. Tým sa teda asi opis jej pôvodu končí. Aj logika.

„Druhý diel sa snaží byť aj akčný a napínavý, budovať spád na odhaľovaní záhady."

Samantha mala skrátka svoje čaro, bola dobre napísaná, presvedčivá a človek sa do nej dokázal vžiť. Na tom film staval. Riley nemá ani ambície ju nahradiť, dej je už tentokrát iný. Nejde tu o izolovanosť a bezmocné prizeranie sa na rozklad vlastného tela. Druhý diel sa snaží byť aj akčný a napínavý, budovať spád na odhaľovaní záhady. Tá nakoniec aj tak zostane do značnej miery záhadou, či už išlo o úmysel alebo nie. Mohlo by tu ísť o posun o jednu úroveň vyššie, teda namiesto rozkladu jedného človeka sledujeme rozklad spoločnosti. Vieme, odkiaľ prichádza, ale stále nevidíme možnosť ho zastaviť. A všetci sú stále dokonale bezmocní, hoci sa tajomného BJa snažia všemožne nájsť.

Divákovu pozornosť má do značnej miery držať gore, bez toho by film pôsobil ako pomerne chaotická dráma. Naplno sa rozbehne hlavne neskôr, vrcholom je asi pokus vybrať si očné šošovky a nechať oko v jamke. Výrazná dejová nadväznosť zjavne počíta s tým, že divák videl jednotku, preto vie, čo sa deje a čo sa ďalej diať bude. Gore je ale čisto efektný, snaží sa diváka znechutiť a my ho nevnímame primárne vo vzťahu k postavám, ako to bolo pri Samanthe. Iste, radi by sme poľutovali človeka, čo si z tela vyrezáva červov. Rileymu jednak chýba akékoľvek čaro. Tiež ale nesledujeme plynulý rozklad, len príležitostné scény na efekt.

„Ako celok film nefunguje, stráca sa v množstve nezaujímavých postáv, dejového chaosu a smerovania odnikiaľ nikam."

Ako celok film nemá úplne jasné smerovanie, preto sa v ňom divák často stráca a pokusy o spád nás obchádzajú. Okrem Rileyho sledujeme ostatné nakazené postavy, vyšetrujúcu políciu aj zloducha. Kým miestami sa zdá, ako keby išlo o detektívny thriller, inokedy sme bližšie ku klasickému zombíckemu hororu. Náznaky ťaživej atmosféry tu sú, dielo nie je nakrútené natoľko zle, aby úplne zabilo pôsobenie nechutností, rozkladu a zla. Ako celok ale nefunguje, stráca sa v množstve nezaujímavých postáv, dejového chaosu a smerovania odnikiaľ nikam. Nákaza sa síce šíri, no nedostávame sa k nejakému všeobecnému ohrozeniu. Stúpa len počet nám ľahostajných nakazených. Úplne nepochopiteľný a bez charizmy je navyše zloduch. Nejde z neho strach, skôr sa javí ako šialený niktoš, ktorý na seba chce za každú cenu upozorniť. My z neho vidíme len snahu byť zlý a škodiť. Nedozvieme sa nič o nákaze ani o ňom samotnom. Tiež mohlo ísť o úmysel, ktorý ale zostal bez želaného efektu.

Pustiť sa nakrúcať pokračovanie Contracted bez Samanthy ako jediného svetlého bodu filmu sa na prvý pohľad javilo ako šialenstvo. Phase II nakoniec skutočne nedopadla zrovna dobre, zároveň ale nie až tak zle, ako by sa dalo čakať. Ak by sme si vzali jednotku bez Samanthy, prišiel by nám asi druhý diel o niečo lepší. Len keď bol film o nej, nemáme veľmi dôvod si také niečo predstavovať. A tejto otázke sa nevyhneme ani pri sledovaní dvojky. Aký mali autori dôvod ju nakrúcať, aký bol ich cieľ? Pretože žiadna zjavná odpoveď sa tu neponúka.