12. 11. 2018

Bird Box

Zatvoriť oči a načúvať spevu

Princíp slepoty ako záchrany, či nevyhnutnosti zakrývať si oči určite má svoje čaro, aj nad možnosti jeho metaforického využitia. Horšie je to s jeho praktickou realizáciou. Čo presne ľudia nesmú vidieť nám nikdy neukážu. Ako inak, veď by sme umreli. Ono sa to ale aj drží skôr na úrovni metafory, v zmysle že si treba zakrývať oči. Presné a zmysluplné pravidlá ako sa to šíri už by sme ale hľadali márne, a ťažko sa nám verí v možnosť ich existencie. Podobne zložité je to aj s tým, ako postavy prežívajú. Samozrejme sa nám, vidiacim, môže zrak javiť nevyhnutnejším než akým v skutočnosti je. Napríklad streľbu na cieľ si bez neho ale ťažko predstaviť, vôbec snahu sa o niečo podobné pokúšať. Film nám ako zložité predostrie viacero činností. Ako šoférovanie, či plavba po rieke alebo beh po lese, medzi stromami a konármi. Často sa ale skôr ako zložité javia v skutočnosti jednoducho nemožné.

5. 2. 2019

17. 3. 2020

The Abominable Dr. Phibes

Gotický predok exploitov
Legendárny organový virtuóz pán Phibes nemá rád doktorov. Konkrétne desať doktorov, ktorí nedokázali zachrániť život jeho ženy. Keď sa o jej nešťastí dozvedel, sám v rýchlosti nabúral a podľa všetkého uhorel v aute. Neuhorel, zostal len zmrzačený a nemý. V spolupráci s tajomnou kráskou teraz doktorov obchádza. Jedného po druhom, a uvaľuje na nich postupne rany tak, ako postihli egyptského faraóna. Prvé boli vraj včely, ešte pred začiatkom stopáže filmu. Nasledujú netopiere. Vypustia ich doktorovi do spálne, a ráno ho už slúžka nájde dohryzeného na smrť. Ako vraždy postupujú, polícia si pomaly začne jednotlivé obete spájať. Nech je aj páchateľ mŕtvy, polícia ho vystopuje. Práve, keď sa dostal k poslednej rane, smrti prvorodeného.
21. 5. 2014

I Am Not a Serial Killer

Variácia čudných obyvateľov malého mesta

John spĺňa všetky predpoklady začať vo veľkom vraždiť ľudí. Vyskytujú sa u neho charakteristiky, ktoré napĺňalo 95% sériových vrahov. Samému mu ani nenapadlo, že by krutosť ku zvieratám mohla byť zlá, až kvôli tomu znepokojivému predpokladu ho začala trápiť. Mame chodí pomáhať do pitevne, tá je mu druhým domovom. A všetky školské práce píše o masových vrahoch, podľa riaditeľa školy sa nimi zaoberá oveľa viac, ako by mal. Má osobného psychoterapeuta, ten sleduje jeho vývoj. Podľa neho napreduje dobre. Ako vhodná otázka sa javí, či pozornosť venovaná jeho potenciálnej nebezpečnosti môže byť pri Johnovi naozaj užitočná. Alebo či ho skôr netlačí k tomu sa so všetkými obavami ohľadne jeho osoby stotožniť. A byť tým, čo od neho všetci očakávajú. Zatiaľ si môže hovoriť I Am Not a Serial Killer, no sledovať toho skutočného, ktorý začal terorizovať malé mestečko, ho nepochybne fascinuje.

25. 4. 2017

Contracted: Phase II

Andrej Gomora | 14. 1. 2016
0
3/10
bizarre, independent, psycho, zombie/infection

Pôjde to aj bez Samanthy?

Hororové sequely sú vlastne poväčšine niečo ako expansion packy s ďalšími obeťami. Keď ich jedným spôsobom zahynulo desať, prečo by nešlo pridať desať ďalších tomu istému vrahovi na tom istom mieste akože o rok neskôr? No niekedy tento postup možný nie je, hlavne keď horor nie je skrátka o vyvražďovaní. Navyše ak sa vám zdá, že celý námet ledva vystačil na jeden film a ten môže byť rád, že sa mu podarilo ako tak fungovať vďaka nejakému jednorazovému čaru. Konkrétne ide o film Contracted, k tomu teraz pribúda Phase II.

„Nákaza sa šíri po celom meste, polícia hľadá jej pôvodcu a chorých sa snaží zavrieť do karantény."

Máme sa tu dozvedieť, čo sa vlastne v prvom diele stalo. Zvláštne, keďže ten práve na tej tajomnosti až neurčitosti staval. Celý sa krútil okolo hlavnej postavy, Samanthy, a tá jediná vo filme za niečo stála. Teraz tu máme Rileyho, ten ale vo svojom utrpení na rozdiel od Samanthy nie je sám. Nákaza sa šíri po celom meste, polícia hľadá jej pôvodcu a chorých sa snaží zavrieť do karantény. Riley videl človeka, ktorý Samanthu znásilnil, pomáha ho hľadať polícii a zároveň sa aj sám vydáva po jeho stopách. Dúfa, že by mu mohol pomôcť, zjavne je proti rozkladu imúnny. Cestou sa Rileymu nepodarí vyhnúť nakazeniu pár ľudí vo svojom okolí- veď čo narobí, keď sa na neho ženy stále vrhajú, aby ho pobozkali? Čakať od chlapíka pomoc sa aj tak javí hlúpe. On totiž nenávidí spoločnosť. Je boží trest, nákaza má byť jej očistou. Tým sa teda asi opis jej pôvodu končí. Aj logika.

„Druhý diel sa snaží byť aj akčný a napínavý, budovať spád na odhaľovaní záhady."

Samantha mala skrátka svoje čaro, bola dobre napísaná, presvedčivá a človek sa do nej dokázal vžiť. Na tom film staval. Riley nemá ani ambície ju nahradiť, dej je už tentokrát iný. Nejde tu o izolovanosť a bezmocné prizeranie sa na rozklad vlastného tela. Druhý diel sa snaží byť aj akčný a napínavý, budovať spád na odhaľovaní záhady. Tá nakoniec aj tak zostane do značnej miery záhadou, či už išlo o úmysel alebo nie. Mohlo by tu ísť o posun o jednu úroveň vyššie, teda namiesto rozkladu jedného človeka sledujeme rozklad spoločnosti. Vieme, odkiaľ prichádza, ale stále nevidíme možnosť ho zastaviť. A všetci sú stále dokonale bezmocní, hoci sa tajomného BJa snažia všemožne nájsť.

Divákovu pozornosť má do značnej miery držať gore, bez toho by film pôsobil ako pomerne chaotická dráma. Naplno sa rozbehne hlavne neskôr, vrcholom je asi pokus vybrať si očné šošovky a nechať oko v jamke. Výrazná dejová nadväznosť zjavne počíta s tým, že divák videl jednotku, preto vie, čo sa deje a čo sa ďalej diať bude. Gore je ale čisto efektný, snaží sa diváka znechutiť a my ho nevnímame primárne vo vzťahu k postavám, ako to bolo pri Samanthe. Iste, radi by sme poľutovali človeka, čo si z tela vyrezáva červov. Rileymu jednak chýba akékoľvek čaro. Tiež ale nesledujeme plynulý rozklad, len príležitostné scény na efekt.

„Ako celok film nefunguje, stráca sa v množstve nezaujímavých postáv, dejového chaosu a smerovania odnikiaľ nikam."

Ako celok film nemá úplne jasné smerovanie, preto sa v ňom divák často stráca a pokusy o spád nás obchádzajú. Okrem Rileyho sledujeme ostatné nakazené postavy, vyšetrujúcu políciu aj zloducha. Kým miestami sa zdá, ako keby išlo o detektívny thriller, inokedy sme bližšie ku klasickému zombíckemu hororu. Náznaky ťaživej atmosféry tu sú, dielo nie je nakrútené natoľko zle, aby úplne zabilo pôsobenie nechutností, rozkladu a zla. Ako celok ale nefunguje, stráca sa v množstve nezaujímavých postáv, dejového chaosu a smerovania odnikiaľ nikam. Nákaza sa síce šíri, no nedostávame sa k nejakému všeobecnému ohrozeniu. Stúpa len počet nám ľahostajných nakazených. Úplne nepochopiteľný a bez charizmy je navyše zloduch. Nejde z neho strach, skôr sa javí ako šialený niktoš, ktorý na seba chce za každú cenu upozorniť. My z neho vidíme len snahu byť zlý a škodiť. Nedozvieme sa nič o nákaze ani o ňom samotnom. Tiež mohlo ísť o úmysel, ktorý ale zostal bez želaného efektu.

Pustiť sa nakrúcať pokračovanie Contracted bez Samanthy ako jediného svetlého bodu filmu sa na prvý pohľad javilo ako šialenstvo. Phase II nakoniec skutočne nedopadla zrovna dobre, zároveň ale nie až tak zle, ako by sa dalo čakať. Ak by sme si vzali jednotku bez Samanthy, prišiel by nám asi druhý diel o niečo lepší. Len keď bol film o nej, nemáme veľmi dôvod si také niečo predstavovať. A tejto otázke sa nevyhneme ani pri sledovaní dvojky. Aký mali autori dôvod ju nakrúcať, aký bol ich cieľ? Pretože žiadna zjavná odpoveď sa tu neponúka.