47 Meters Down: Uncaged

Bez klietky, s jaskyňou

V čom vlastne ide o sequel k 47 metrom si môžeme len domýšľať. Iste, Čeľuste mali tiež viac pokračovaní, ktoré spájal akurát žralok v úlohe zabijaka. Tak ako nespočet ďalších filmov. Tu máme opäť tematiku potápania, pozorovania podmorského života. A tých istých tvorcov, ktorí skúšajú niečo podobné len trochu inak. Ak si spomenieme, nakoľko minimálny dej malo prvé pokračovanie, určite môžeme byť radi, že v tomto smere sa autori rozhodli príliš sa neopakovať. Názov 47 Meters Down: Uncaged neklame- do žiadnej klietky sa veru nevraciame.

28. 11. 2019

Tarantula

Úspešný pokus spoznáte podľa jasného výsledku
Sú nápady, ktoré znejú ako vtip, no kým ich nevyskúšate, istý si byť skrátka nemôžete. Ak aj dnes niekto nakrúti horor o zmutovanom obrovskom zvierati, pri najlepšom marketingu sa prepracuje možno do distribúcie v novinových stánkoch. Lenže predstavte si, že nikto by nič podobné nikdy neskúsil. Známy hollywoodsky producent by sa v neistote, či je ten kto za ním prišiel s podobným nápadom blázon alebo génius, rozhodol neriskovať, že mu ho vyfúknu. V 3D by uviedol stomiliónový projekt o obrovskej mačke, ktorá terorizuje nevinné mestečko. To už sa nestane sa. Túto cestu už našťastie preskúmali filmy ako Tarantula, a podali jasné svedectvo, čo na nej možno nájsť.
6. 10. 2014

21. 9. 2015

Furies

Krásky a zvieratá, pretože na gore iné netreba

Krátky úvod nám predstaví jediné dve postavy diela, ktoré sa snaží nejako rozpracovať aj ako ľudí. Presnejšie len ich vzťah, aká je jedna neschopná, stratená a odkázaná, a ako tá druhá túži, aby sa konečne dala dokopy. Nebude pri nej vždy, čo sa následne aj potvrdí. Kayla sa ocitne celkom sama. Vylezie z drevenej debne niekde uprostred divočiny, a samozrejme jej nenapadne nič lepšie, ako začať kričať na Maddie. Kde trčí? Tá sa zatiaľ neobjaví. Miesto nej začnú okolo Kayly pobehovať akísi čudáci, nejakí Furies.

20. 11. 2019

11. 2. 2015

Contracted: Phase II

Andrej Gomora | 14. 1. 2016
0
3/10
bizarre, independent, psycho, zombie/infection

Pôjde to aj bez Samanthy?

Hororové sequely sú vlastne poväčšine niečo ako expansion packy s ďalšími obeťami. Keď ich jedným spôsobom zahynulo desať, prečo by nešlo pridať desať ďalších tomu istému vrahovi na tom istom mieste akože o rok neskôr? No niekedy tento postup možný nie je, hlavne keď horor nie je skrátka o vyvražďovaní. Navyše ak sa vám zdá, že celý námet ledva vystačil na jeden film a ten môže byť rád, že sa mu podarilo ako tak fungovať vďaka nejakému jednorazovému čaru. Konkrétne ide o film Contracted, k tomu teraz pribúda Phase II.

„Nákaza sa šíri po celom meste, polícia hľadá jej pôvodcu a chorých sa snaží zavrieť do karantény."

Máme sa tu dozvedieť, čo sa vlastne v prvom diele stalo. Zvláštne, keďže ten práve na tej tajomnosti až neurčitosti staval. Celý sa krútil okolo hlavnej postavy, Samanthy, a tá jediná vo filme za niečo stála. Teraz tu máme Rileyho, ten ale vo svojom utrpení na rozdiel od Samanthy nie je sám. Nákaza sa šíri po celom meste, polícia hľadá jej pôvodcu a chorých sa snaží zavrieť do karantény. Riley videl človeka, ktorý Samanthu znásilnil, pomáha ho hľadať polícii a zároveň sa aj sám vydáva po jeho stopách. Dúfa, že by mu mohol pomôcť, zjavne je proti rozkladu imúnny. Cestou sa Rileymu nepodarí vyhnúť nakazeniu pár ľudí vo svojom okolí- veď čo narobí, keď sa na neho ženy stále vrhajú, aby ho pobozkali? Čakať od chlapíka pomoc sa aj tak javí hlúpe. On totiž nenávidí spoločnosť. Je boží trest, nákaza má byť jej očistou. Tým sa teda asi opis jej pôvodu končí. Aj logika.

„Druhý diel sa snaží byť aj akčný a napínavý, budovať spád na odhaľovaní záhady."

Samantha mala skrátka svoje čaro, bola dobre napísaná, presvedčivá a človek sa do nej dokázal vžiť. Na tom film staval. Riley nemá ani ambície ju nahradiť, dej je už tentokrát iný. Nejde tu o izolovanosť a bezmocné prizeranie sa na rozklad vlastného tela. Druhý diel sa snaží byť aj akčný a napínavý, budovať spád na odhaľovaní záhady. Tá nakoniec aj tak zostane do značnej miery záhadou, či už išlo o úmysel alebo nie. Mohlo by tu ísť o posun o jednu úroveň vyššie, teda namiesto rozkladu jedného človeka sledujeme rozklad spoločnosti. Vieme, odkiaľ prichádza, ale stále nevidíme možnosť ho zastaviť. A všetci sú stále dokonale bezmocní, hoci sa tajomného BJa snažia všemožne nájsť.

Divákovu pozornosť má do značnej miery držať gore, bez toho by film pôsobil ako pomerne chaotická dráma. Naplno sa rozbehne hlavne neskôr, vrcholom je asi pokus vybrať si očné šošovky a nechať oko v jamke. Výrazná dejová nadväznosť zjavne počíta s tým, že divák videl jednotku, preto vie, čo sa deje a čo sa ďalej diať bude. Gore je ale čisto efektný, snaží sa diváka znechutiť a my ho nevnímame primárne vo vzťahu k postavám, ako to bolo pri Samanthe. Iste, radi by sme poľutovali človeka, čo si z tela vyrezáva červov. Rileymu jednak chýba akékoľvek čaro. Tiež ale nesledujeme plynulý rozklad, len príležitostné scény na efekt.

„Ako celok film nefunguje, stráca sa v množstve nezaujímavých postáv, dejového chaosu a smerovania odnikiaľ nikam."

Ako celok film nemá úplne jasné smerovanie, preto sa v ňom divák často stráca a pokusy o spád nás obchádzajú. Okrem Rileyho sledujeme ostatné nakazené postavy, vyšetrujúcu políciu aj zloducha. Kým miestami sa zdá, ako keby išlo o detektívny thriller, inokedy sme bližšie ku klasickému zombíckemu hororu. Náznaky ťaživej atmosféry tu sú, dielo nie je nakrútené natoľko zle, aby úplne zabilo pôsobenie nechutností, rozkladu a zla. Ako celok ale nefunguje, stráca sa v množstve nezaujímavých postáv, dejového chaosu a smerovania odnikiaľ nikam. Nákaza sa síce šíri, no nedostávame sa k nejakému všeobecnému ohrozeniu. Stúpa len počet nám ľahostajných nakazených. Úplne nepochopiteľný a bez charizmy je navyše zloduch. Nejde z neho strach, skôr sa javí ako šialený niktoš, ktorý na seba chce za každú cenu upozorniť. My z neho vidíme len snahu byť zlý a škodiť. Nedozvieme sa nič o nákaze ani o ňom samotnom. Tiež mohlo ísť o úmysel, ktorý ale zostal bez želaného efektu.

Pustiť sa nakrúcať pokračovanie Contracted bez Samanthy ako jediného svetlého bodu filmu sa na prvý pohľad javilo ako šialenstvo. Phase II nakoniec skutočne nedopadla zrovna dobre, zároveň ale nie až tak zle, ako by sa dalo čakať. Ak by sme si vzali jednotku bez Samanthy, prišiel by nám asi druhý diel o niečo lepší. Len keď bol film o nej, nemáme veľmi dôvod si také niečo predstavovať. A tejto otázke sa nevyhneme ani pri sledovaní dvojky. Aký mali autori dôvod ju nakrúcať, aký bol ich cieľ? Pretože žiadna zjavná odpoveď sa tu neponúka.