Devoured

Divoké sny prisťahovalcov
Vnútorní démoni nemusia byť vôbec zlý námet na horor. Napríklad taký Ward sa vlastne celý odohral len v predstavách hlavnej hrdinky, a rozhodne to nebol zlý film. Podstatné asi je nezobrať výraz „vnútorní" príliš doslovne, a nezostať len pri zobrazovaní vonkajška. Čo má divák zo sledovania pokojného povrchu, keď to hlavné sa odohráva vnútri? Ako keď postavu niečo zvnútra postupne zožiera vo filme Devoured.
17. 11. 2013

18. 10. 2013

Killing Ground

Ako sa stanuje v Austrálii

Keď sa mestský párik vyberie stanovať do divočiny na odľahlé miesto, určite je lepšie, ak o svojom úmysle povedia domácim. Najlepšie nejakým buranom s rozheganou dodávkou, na ktorej majú v klietke naloženého bojového psa. Môžu im dať tipy, čo by si v okolí rozhodne nemali nechať ujsť. A môžu za nimi prísť, ak by niečo potrebovali. Alebo ak by im niečo hrozilo, určite by im vedeli pomôcť. Divočina je predsa nebezpečná, nikdy nevedia, či sa neocitnú na niekoho Killing Ground.

8. 1. 2018

Zbav nás zlého

Kvalitná exkurzia do scenáristického suterénu
Zamýšľali ste sa niekedy, akou propagáciou kresťanstva všetky démonické a exorcistické filmy vlastne sú? Nejde len o to, že robia z kňazov hrdinov, najlepšie rovno im pridajúc aj kúlový imidž polepšeného tvrďáka. Na diablov platí meno Ježiša Krista a páli ich dotyk krucifixu, mohol by vôbec existovať jasnejší dôkaz, že vrámci filmu existuje Boh? Tu totiž nejde o nejaké historky o duchoch, o ktorých akurát vieme, že sa niekde objavujú a niekoho strašia. Keďže za krížikom je celé náboženstvo, prijímajúc jeho silu prijímajú tvorcovia aj ideológiu a mytológiu náboženstva. Tu majú na Boha jednoduchú žiadosť- Zbav nás zlého.
Zo začiatku to na hodinu náboženstva veľmi nevyzerá. V prológu putujeme do Iraku, traja vojaci zablúdia do jaskyne. Podľa šumivého obrazu a zvukov by sme mali pochopiť, že sa tam neodohralo nič pekné. V New Yorku nám robia spoločnosť dvaja policajti. Zohratý tím, jeden má radar na problémy, druhý sa vyžíva v ich drsnom riešení. Teraz sa im začnú kopiť zvláštne prípady. Napred domáce násilie, potom žena hodí v ZOO dieťa do jamy levovej. Levy tam zrovna neboli, maľovali ju, zrovna ako pivnicu v dome chlapa čo mlátil svoju ženu. Čudne vyzerajúci maliar by mohol byť bývalý partiak z Iraku, a ako zistia, skôr ako stenu natrel, spravil na nej nápis. Preložiť ho pomôže kňaz neúspešnej synovrahyne. Zavreli ju do blázinca a ona si dokola spieva texty The Doors.
17. 7. 2014

Red Riding Hood

Človek človeku vlk(olak)om
Červená čiapočka nám vyrástla. Už to nie je to malé dievčatko, ktoré sa s košíkom plným dobrôt vydá cez les navštíviť svoju babičku. Do 21. storočia vchádza ako mladé príťažlivé dievča, ktoré okrem vlkolaka ohrozujúceho jej rodnú dedinu musí riešiť najmä citové problémy. Áno, pôjde o lásku, pretože po Valerii, ako sa dnes Čiapočka volá, túžia odrazu dvaja muži.
7. 6. 2011

Dark Was the Night

Andrej Gomora | 20. 11. 2015
0
5/10
bizarre, claustrophobic, eco-terror

V noci je každá obluda čierna

Lesy miznú na celom svete, v jeho takzvanej civilizovanej časti obzvlášť. Keď už im to dovolíme, prežíva v nich pár nebezpečnejších tvorov, ako medvede. Ale verí ešte niekto, že ich hĺbky nás môžu čímkoľvek prekvapiť? Aj o Yetim a jeho odnožiach sa už hovorí čoraz menej. Viete si predstaviť, že americké lesy by skrývali ešte ďalšie, úplne iné stvorenie, ktoré sa ľuďom pomstí za nedostatok ich úcty? Prichádza hlavne v noci, keď Dark Was the Night.

Jeho prítomnosť naznačia miznúce zvieratká, po nich aj ľudia. Svoj príchod chce ale kreatúra mestečku oznámiť aj jasnejšie. Prejde sa ním z jedného konca na druhý a zanechá za sebou obrovské stopy. Podľa nich by mala chodiť po dvoch a mať tri prsty, na rozdiel od akéhokoľvek existujúceho živočícha. Stopy navyše v lese skrátka zmiznú, ich pôvodca sa musel vypariť alebo vyskočiť niekoľko metrov do výšky, na strom. Podľa miestneho šerifa ide o vtip, nenechá sa ťahať za nos. Má dosť aj vlastných starostí, nedávno mu zomrel syn, cíti za jeho nehodu zodpovednosť. Kvôli pocitu viny sa odcudzili aj s manželkou. Nakoniec ale pochopí, že správy o príchode čudného tvora by mal brať vážne. Keď už je zodpovedný za bezpečnosť obyvateľov mesta. Zistí, že tvor nie je len veľký a silný, je aj prefíkaný. Ako keby sa s mestečkom hral a možno na ich šťastie, zatiaľ ľudí šetril. Zatiaľ.

„Nejde tu o akciu a zobrazovanie explicitného násilia. Tvorcovia pomaly budujú ťaživú, stiesnenú atmosféru a to sa im aj darí."

Kto nám to tu vraždí sa dozvieme až veľmi neskoro. Dovtedy má príšera skôr až symbolickú funkciu neurčitej hrozby. Film si buduje dusnú atmosféru uzavretého osídlenia, na ktoré niečo útočí. Keďže útočníka nemáme vidieť, veľa nemáme ani z jeho útokov. Taký je aj úmysel, nejde tu o akciu a zobrazovanie explicitného násilia. Tvorcovia pomaly budujú ťaživú, stiesnenú atmosféru a to sa im aj darí.

„Preschematizované sú aj ostatné postavy, a aj keď by bolo príliš láskavé prijať to ako úmysel, nádych lacnej infantilnosti sa nesie celým dielom."

Dôležitou súčasťou filmu je silná dramatická zložka. Tá je síce plná dier a v mnohých momentoch nepresvedčivá, nejakým zázrakom film ale aj tak dokáže podržať. Dialógy sú často prinajmenšom podivné, presnejšie detinské. Nedávna strata dieťaťa a manželská kríza sa stáva jedným z najomieľanejších hororových klišé. Hrdinský šerif sa snaží znova nájsť v sebe silu byť tým, kto dokáže ochrániť nevinných. Hlavne vďaka dobrému hereckému výkonu mu viac menej veríme, stačí len trocha nadhľadu. Preschematizované sú aj ostatné postavy, a aj keď by bolo príliš láskavé prijať to ako úmysel, nádych lacnej infantilnosti sa nesie celým dielom. Preto ani najmenej nevytŕčajú.

„Je to zvláštne, ale žiadna z týchto chýb nakoniec atmosféru nedokáže úplne zabiť."

Keďže príšera je dokonale pôvodná a vymyslená, autori si zjavne užívali slobodu pri hrách s jej správaním. To nakoniec zachádza ďaleko za hranice absurdity, hlavne vo finále pri bizarných schovávačkách. Oveľa lepšie jej to išlo len ako neurčitej hrozbe, filmu nepomáhajú ani vedecké vysvetlenia jej prítomnosti. Tie sú hlúpe a nepresvedčivé, a znova sa držia snahy pripomínať tvorbu pre deti. Teda podávať primitívne vysvetlenia temných tajomstiev. Je to zvláštne, ale žiadna z týchto chýb nakoniec atmosféru nedokáže úplne zabiť. Funguje réžia a úmyselne temná kamera. Nikdy neskríkneme od hrôzy, maximálne tak od rozhorčenia nad niektorými nezmyslami. Celý čas sa v nás ale drží určitý nepokoj a pocit dusna. Nech aj nič na čele so správaním sa postáv a príšer nedáva zmysel. Tá trocha strachu k nám aj tak prenikne na začiatku a udrží sa v nás až do konca.

Dark Was the Night je v mnohom hlúpy a lacný horor, dôkazom nech už je len vzhľad samotného monštra. To hlavné v ňom ale v zásade funguje a tolerantný divák by mal byť schopný ho bez väčšej ujmy dopozerať. To, o čo sa snaží, totiž viac menej zvláda, v rámci bizarného žánra sme tu nepochybne mali oveľa horšie diela. Je to asi tým, že bizarnosť funguje hlavne kým nie je konkrétna. Vlastne celý film funguje najlepšie, keď sa nesnaží byť konkrétny. Len akási abstraktná atmosféra. Kiežby sa dalo zostať čisto pri tej.