Mercy Black

Opäť raz pozor na malé deti

Začiatok je priam realistický a začína s budovaním celkom uveriteľnej postavy. Či už išlo o psychickú poruchu alebo ducha, stráviť mladosť v liečebni a začínať žiť niekedy po dvadsiatke je ľudsky zaujímavý údel. Film sa doň snaží vnoriť a v rámci hororového žánra ide o pomerne zaujímavé a presvedčivé vnorenie. Skutočne sa seba samých pýtame, čo s takým človekom môže byť, a ako asi môže žiť ďalej. Po všetkých stránkach, vôbec ako sa jej podarí začleniť sa do spoločnosti. Tie hlavné komplikácie pritom ešte len prídu. Dôvod prečo ju zavreli samozrejme nemôže pominúť, do Marininho života sa musí rýchlo vrátiť aj Mercy Black.

23. 4. 2019

Children of the Corn

Viac krvi, menej Issaca
Mladá dvojica, Burt a Vicky, prechádzajú Nebraskou na ceste do Californie. Cesty sú celkom prázdne a riziko nehody veľmi nepravdepodobné. Stačí však chvíľka nepozornosti a pod kolesami ich auta leží malý chlapec, ktorý na cestu náhle vybehol z kukuričného poľa. Po počiatočnom šoku a vzájomnom obviňovaní zistia, že predtým ako chlapca zrazili, mu niekto podrezal hrdlo. 2. 2. 2011

Alien: Covenant

Zložitý príbeh a veľa zbytočných rečí

Rýpať sa v klasike je vždy nebezpečné. Aj keď tak činí jej otec. Votrelec je navyše pomerne špecifická klasika, každý jeden z troch pôvodných dielov vytvoril iný režisér, a ani jednému nechýba známe meno. Prvýkrát sme sa k votrelcom vrátili pred pár rokmi prvým, voľnejším prequelom s názvom Prometheus. K tomu teraz prichádza priame napojenie na prvý diel z roku 1979 a ďalšia snaha tému znova vyžmýkať. Volá sa Votrelec: Covenant.

24. 5. 2017

Girlhouse

Keď sa pornostránka preorientuje na snuff
Ako vysvetlila jedna z postáv Zločinu a trestu, prostitúcia raz bude obyčajné zamestnanie. Pôjde o slobodnú voľbu žien, ktorú nikto nemá právo odsudzovať. Je to predsa ich rozhodnutie. Dnes skutočne mnoho bývalých pornoherečiek preniká do mejnstrímu, ich minulosť už prestáva byť stigmou. Pridáva im skôr až exotický nádych, a aj keby ich ďalšia práca za nič nestála, pár verných fanúšikov ich už nikdy neopustí. Druhá vec je, že množstvo amatérskych a jednorazových porno herečiek na internete sa už dávno nedá ani spočítať. Zdá sa štatisticky nemožné, aby ste niektorú z nich nestretli aj mimo webu. Oblečenú. Prečo nie napríklad niektoré z dievčat, ktoré obývajú Girlhouse?
31. 3. 2015

Salvage

Príjemná nezávislá príšera
Dcéra rozvedených rodičov ide na Vianoce k matke, ktorú nemá práve rada. Najprv jej kariéra rozbila rodinu a potom sa jej na súde sama vzdala. Oveľa radšej by zostala s otcom. Je pre ňu priam satisfakciou, keď po príchode nájde svoju mamu v posteli s cudzím chlapom. Môže jej na ulici spraviť scénu a odísť k susedom, ktorí mamu nepustia dnu. A tá skutočná katastrofa pritom číha z úplne inej strany. 10. 1. 2011

Dark Was the Night

Andrej Gomora | 20. 11. 2015
0
5/10
bizarre, claustrophobic, eco-terror

V noci je každá obluda čierna

Lesy miznú na celom svete, v jeho takzvanej civilizovanej časti obzvlášť. Keď už im to dovolíme, prežíva v nich pár nebezpečnejších tvorov, ako medvede. Ale verí ešte niekto, že ich hĺbky nás môžu čímkoľvek prekvapiť? Aj o Yetim a jeho odnožiach sa už hovorí čoraz menej. Viete si predstaviť, že americké lesy by skrývali ešte ďalšie, úplne iné stvorenie, ktoré sa ľuďom pomstí za nedostatok ich úcty? Prichádza hlavne v noci, keď Dark Was the Night.

Jeho prítomnosť naznačia miznúce zvieratká, po nich aj ľudia. Svoj príchod chce ale kreatúra mestečku oznámiť aj jasnejšie. Prejde sa ním z jedného konca na druhý a zanechá za sebou obrovské stopy. Podľa nich by mala chodiť po dvoch a mať tri prsty, na rozdiel od akéhokoľvek existujúceho živočícha. Stopy navyše v lese skrátka zmiznú, ich pôvodca sa musel vypariť alebo vyskočiť niekoľko metrov do výšky, na strom. Podľa miestneho šerifa ide o vtip, nenechá sa ťahať za nos. Má dosť aj vlastných starostí, nedávno mu zomrel syn, cíti za jeho nehodu zodpovednosť. Kvôli pocitu viny sa odcudzili aj s manželkou. Nakoniec ale pochopí, že správy o príchode čudného tvora by mal brať vážne. Keď už je zodpovedný za bezpečnosť obyvateľov mesta. Zistí, že tvor nie je len veľký a silný, je aj prefíkaný. Ako keby sa s mestečkom hral a možno na ich šťastie, zatiaľ ľudí šetril. Zatiaľ.

„Nejde tu o akciu a zobrazovanie explicitného násilia. Tvorcovia pomaly budujú ťaživú, stiesnenú atmosféru a to sa im aj darí."

Kto nám to tu vraždí sa dozvieme až veľmi neskoro. Dovtedy má príšera skôr až symbolickú funkciu neurčitej hrozby. Film si buduje dusnú atmosféru uzavretého osídlenia, na ktoré niečo útočí. Keďže útočníka nemáme vidieť, veľa nemáme ani z jeho útokov. Taký je aj úmysel, nejde tu o akciu a zobrazovanie explicitného násilia. Tvorcovia pomaly budujú ťaživú, stiesnenú atmosféru a to sa im aj darí.

„Preschematizované sú aj ostatné postavy, a aj keď by bolo príliš láskavé prijať to ako úmysel, nádych lacnej infantilnosti sa nesie celým dielom."

Dôležitou súčasťou filmu je silná dramatická zložka. Tá je síce plná dier a v mnohých momentoch nepresvedčivá, nejakým zázrakom film ale aj tak dokáže podržať. Dialógy sú často prinajmenšom podivné, presnejšie detinské. Nedávna strata dieťaťa a manželská kríza sa stáva jedným z najomieľanejších hororových klišé. Hrdinský šerif sa snaží znova nájsť v sebe silu byť tým, kto dokáže ochrániť nevinných. Hlavne vďaka dobrému hereckému výkonu mu viac menej veríme, stačí len trocha nadhľadu. Preschematizované sú aj ostatné postavy, a aj keď by bolo príliš láskavé prijať to ako úmysel, nádych lacnej infantilnosti sa nesie celým dielom. Preto ani najmenej nevytŕčajú.

„Je to zvláštne, ale žiadna z týchto chýb nakoniec atmosféru nedokáže úplne zabiť."

Keďže príšera je dokonale pôvodná a vymyslená, autori si zjavne užívali slobodu pri hrách s jej správaním. To nakoniec zachádza ďaleko za hranice absurdity, hlavne vo finále pri bizarných schovávačkách. Oveľa lepšie jej to išlo len ako neurčitej hrozbe, filmu nepomáhajú ani vedecké vysvetlenia jej prítomnosti. Tie sú hlúpe a nepresvedčivé, a znova sa držia snahy pripomínať tvorbu pre deti. Teda podávať primitívne vysvetlenia temných tajomstiev. Je to zvláštne, ale žiadna z týchto chýb nakoniec atmosféru nedokáže úplne zabiť. Funguje réžia a úmyselne temná kamera. Nikdy neskríkneme od hrôzy, maximálne tak od rozhorčenia nad niektorými nezmyslami. Celý čas sa v nás ale drží určitý nepokoj a pocit dusna. Nech aj nič na čele so správaním sa postáv a príšer nedáva zmysel. Tá trocha strachu k nám aj tak prenikne na začiatku a udrží sa v nás až do konca.

Dark Was the Night je v mnohom hlúpy a lacný horor, dôkazom nech už je len vzhľad samotného monštra. To hlavné v ňom ale v zásade funguje a tolerantný divák by mal byť schopný ho bez väčšej ujmy dopozerať. To, o čo sa snaží, totiž viac menej zvláda, v rámci bizarného žánra sme tu nepochybne mali oveľa horšie diela. Je to asi tým, že bizarnosť funguje hlavne kým nie je konkrétna. Vlastne celý film funguje najlepšie, keď sa nesnaží byť konkrétny. Len akási abstraktná atmosféra. Kiežby sa dalo zostať čisto pri tej.