Očista: Volebný rok

Priveľa politiky zabije každú myšlienku

Podľa Sigmunda Freuda je existencia božieho prikázania "Nezabiješ" dôkazom, že všetci pochádzame z rodu vrahov. Túžbu vraždiť mali v krvi a niet dôvod predpokladať, že sa stratila. Niekde hlboko v nás stále je, preto si tento zákaz musíme dokola pripomínať a byť pod dozorom zákonov. Už dvakrát sme videli čo sa stane, keď podľa novej tradície v USA prestanú na jednu noc zákony platiť. Tentokrát sa tradičná noc smrti stane súčasťou predvolebného boja, preto Očista: Volebná noc.

15. 7. 2016

23. 2. 2017

Mara

Niečo na dobrú noc

Toho vsunutie do fázy medzi spánkom a bdením, známej ako spánková paralýza, sa nejaví vôbec ako zlý nápad. Práve preto, že veľa divákov si presne bude vedieť predstaviť, ako by sa cítili na mieste postáv. Podľa titulkov filmu je vídanie démonov v tomto stave bežný jav, ťažko povedať, nakoľko sa dá toto tvrdenie pokladať za hodnoverné. Človek má pocit, že bdie, v skutočnosti sa mu ale realita ešte stále mieša s predstavami. Čo môže byť o to nepríjemnejšie, že sa nedokáže hýbať. Film nám teda predostiera akúsi hypotézu. Aké by to asi mohlo byť, ak by tie čudné veci, ktoré človek v stave spánkovej paralýze zazrie, mohli byť skutočné. Máme si odmyslieť, že vieme, že nimi nie sú. To je trochu ako žiadať diváka, nech pre trvanie filmu uverí, že zem je plochá a môže spadnúť z jej okraja. Ale dajme tomu.

16. 10. 2018

Outcast

Kúzelníci prinášajú len rozčarovanie
Čarodejnícke a mysteriózne horory s prvkom rozprávkovosti sú pre mňa výnimočne príťažlivé a vždy vo mne vzbudzujú veľké nádeje. Ich zasadenie do moderného sveta ich robí ešte zaujímavejšími - ako to bolo v krásne poetickom, ale menej hororovom Nech vojde ten pravý (o ňom a ďalších európskych hororoch tu. 18. 3. 2011

Tusk

Kto by nechcel mať doma mroža?
Čo robí človeka človekom, kde je hranica medzi človekom a zvieraťom, a čím by sme vlastne radšej mali chcieť byť? Podobné otázky si kladie klasický horor Island of Lost Souls, inšpirovaný literárnou predlohou H.G.Wellsa. V tom robil šialený vedec experimenty na zvieratách, snažil sa zrýchliť v nich evolúciu a vytvoriť z nich ľudí. Keď Simpsonovci film parodovali, smer premeny otočili. Z ľudí sa stávali zvieratá a konečne boli šťastní. Nie až tak iný bol vlastne aj šialený doktor v Ľudskej stonožke, ktorý si tiež vyrábal z ľudí nového domáceho miláčika. Teraz ho pomerne zjavne napodobňuje ďalší šialenec, vo filme menom Tusk.
14. 4. 2015

Dark Was the Night

Andrej Gomora | 20. 11. 2015
0
5/10
bizarre, claustrophobic, eco-terror

V noci je každá obluda čierna

Lesy miznú na celom svete, v jeho takzvanej civilizovanej časti obzvlášť. Keď už im to dovolíme, prežíva v nich pár nebezpečnejších tvorov, ako medvede. Ale verí ešte niekto, že ich hĺbky nás môžu čímkoľvek prekvapiť? Aj o Yetim a jeho odnožiach sa už hovorí čoraz menej. Viete si predstaviť, že americké lesy by skrývali ešte ďalšie, úplne iné stvorenie, ktoré sa ľuďom pomstí za nedostatok ich úcty? Prichádza hlavne v noci, keď Dark Was the Night.

Jeho prítomnosť naznačia miznúce zvieratká, po nich aj ľudia. Svoj príchod chce ale kreatúra mestečku oznámiť aj jasnejšie. Prejde sa ním z jedného konca na druhý a zanechá za sebou obrovské stopy. Podľa nich by mala chodiť po dvoch a mať tri prsty, na rozdiel od akéhokoľvek existujúceho živočícha. Stopy navyše v lese skrátka zmiznú, ich pôvodca sa musel vypariť alebo vyskočiť niekoľko metrov do výšky, na strom. Podľa miestneho šerifa ide o vtip, nenechá sa ťahať za nos. Má dosť aj vlastných starostí, nedávno mu zomrel syn, cíti za jeho nehodu zodpovednosť. Kvôli pocitu viny sa odcudzili aj s manželkou. Nakoniec ale pochopí, že správy o príchode čudného tvora by mal brať vážne. Keď už je zodpovedný za bezpečnosť obyvateľov mesta. Zistí, že tvor nie je len veľký a silný, je aj prefíkaný. Ako keby sa s mestečkom hral a možno na ich šťastie, zatiaľ ľudí šetril. Zatiaľ.

„Nejde tu o akciu a zobrazovanie explicitného násilia. Tvorcovia pomaly budujú ťaživú, stiesnenú atmosféru a to sa im aj darí."

Kto nám to tu vraždí sa dozvieme až veľmi neskoro. Dovtedy má príšera skôr až symbolickú funkciu neurčitej hrozby. Film si buduje dusnú atmosféru uzavretého osídlenia, na ktoré niečo útočí. Keďže útočníka nemáme vidieť, veľa nemáme ani z jeho útokov. Taký je aj úmysel, nejde tu o akciu a zobrazovanie explicitného násilia. Tvorcovia pomaly budujú ťaživú, stiesnenú atmosféru a to sa im aj darí.

„Preschematizované sú aj ostatné postavy, a aj keď by bolo príliš láskavé prijať to ako úmysel, nádych lacnej infantilnosti sa nesie celým dielom."

Dôležitou súčasťou filmu je silná dramatická zložka. Tá je síce plná dier a v mnohých momentoch nepresvedčivá, nejakým zázrakom film ale aj tak dokáže podržať. Dialógy sú často prinajmenšom podivné, presnejšie detinské. Nedávna strata dieťaťa a manželská kríza sa stáva jedným z najomieľanejších hororových klišé. Hrdinský šerif sa snaží znova nájsť v sebe silu byť tým, kto dokáže ochrániť nevinných. Hlavne vďaka dobrému hereckému výkonu mu viac menej veríme, stačí len trocha nadhľadu. Preschematizované sú aj ostatné postavy, a aj keď by bolo príliš láskavé prijať to ako úmysel, nádych lacnej infantilnosti sa nesie celým dielom. Preto ani najmenej nevytŕčajú.

„Je to zvláštne, ale žiadna z týchto chýb nakoniec atmosféru nedokáže úplne zabiť."

Keďže príšera je dokonale pôvodná a vymyslená, autori si zjavne užívali slobodu pri hrách s jej správaním. To nakoniec zachádza ďaleko za hranice absurdity, hlavne vo finále pri bizarných schovávačkách. Oveľa lepšie jej to išlo len ako neurčitej hrozbe, filmu nepomáhajú ani vedecké vysvetlenia jej prítomnosti. Tie sú hlúpe a nepresvedčivé, a znova sa držia snahy pripomínať tvorbu pre deti. Teda podávať primitívne vysvetlenia temných tajomstiev. Je to zvláštne, ale žiadna z týchto chýb nakoniec atmosféru nedokáže úplne zabiť. Funguje réžia a úmyselne temná kamera. Nikdy neskríkneme od hrôzy, maximálne tak od rozhorčenia nad niektorými nezmyslami. Celý čas sa v nás ale drží určitý nepokoj a pocit dusna. Nech aj nič na čele so správaním sa postáv a príšer nedáva zmysel. Tá trocha strachu k nám aj tak prenikne na začiatku a udrží sa v nás až do konca.

Dark Was the Night je v mnohom hlúpy a lacný horor, dôkazom nech už je len vzhľad samotného monštra. To hlavné v ňom ale v zásade funguje a tolerantný divák by mal byť schopný ho bez väčšej ujmy dopozerať. To, o čo sa snaží, totiž viac menej zvláda, v rámci bizarného žánra sme tu nepochybne mali oveľa horšie diela. Je to asi tým, že bizarnosť funguje hlavne kým nie je konkrétna. Vlastne celý film funguje najlepšie, keď sa nesnaží byť konkrétny. Len akási abstraktná atmosféra. Kiežby sa dalo zostať čisto pri tej.