12. 11. 2018

Asmodexia

Film zrozumiteľný ako jeho názov
Rok 2012 dávno prešiel a my sa tvárime, že sa nič nestalo. Vlastne sme dávno vedeli, že nič sa nezmení ani neskončí, že je to len číslo v kalendári. Kto vie. Ani keď zanikla Rímska ríša, dokopy nikto si nič nevšimol. A nakoniec sa z dátumu zosadenia šesťročného cisára stal koniec staroveku. Dajme tomu, svet asi v roku 2012 nezanikol. Mohli by sme ale aspoň trocha pripustiť, že na jednoznačné súdy je ešte skoro. Malo sa zmeniť zmýšľanie ľudí, prísť nová éra a z toho nič zatiaľ nemôžeme vylúčiť. Nič nevidíme svojimi slepými očami a tak sa na nás o sto rokov budú aj pozerať. S výsmechom. Napríklad lebo sme vôbec nezaznamenali príchod diabla, až kým nám ho neukázal film Asmodexia.
24. 2. 2015

Amityville: Prebudenie

Vražednému volaniu neodolá žiaden spánok

Tento nápad v skutočnosti vôbec nepôsobí absurdne, práve naopak, pôsobí dokonale funkčne a zaujímavo. Tínedžerovi by nemal fungovať mozog, vraj už odumrel a telo prežíva v čisto vegetatívnom stave. Matka tomu samozrejme odmieta uveriť, kým dýcha, žije v nej nádej na synovo uzdravenie. Pochybuje naopak jeho sestra, dvojča, podľa vlastných slov prepojené, a vie, že v tele už nikto nie je. Presnejšie, plne o tom bola presvedčená, kým sa do domu nepresťahovali. Tam začalo ožívať, zväčša o 3:15 ráno. Napred otvorilo oči, potom pohlo prstom. A nakoniec začalo komunikovať. Ako keby v ňom skutočne opäť bol James. Belle ale pochybuje. Zistí, akú minulosť mal dom, teda, zistí, že to vedia všetci okrem nej. Dejú sa totiž aj iné čudné veci, cítiť prítomnosť zla, a dosť ťažko je nedávať do súvisu s ňou všetky neočakávané udalosti. Vrátane tých zdanlivo pozitívnych.

17. 10. 2017

Muž v temnote

Slepá mačka loví dementnú myš

Trojica mladých ľudí vykráda domy zabezpečené firmou otca jedného z nich. Zväčša sa snažia držať v medziach drobnej lúpeže, neberú peniaze a škodami nechcú presiahnuť hranicu trestného činu. Teraz dostali tip na dom, v ktorom by mala byť ukrytá značná hotovosť. Slepý veterán ju dostal ako odškodnenie od bohatej rodiny za zrazenie jeho dcéry. Nejde o zrovna šľachetnú krádež, ale peniaze potrebujú. S nimi sa budú môcť odsťahovať do slnečnej Kalifornie, preč od násilných a opitých rodičov. Veterán ale nie je žiaden vetchý a bezmocný starec. Ich postup by mal ísť podľa anglického názvu, Don't Breathe, aby ich nerozsekal Muž v temnote.

14. 11. 2016

Shelter

Rozdvojená osobnosť, rozdvojený film
Existujú psychiatri, ktorí sú presvedčení, že sa im podarilo pochopiť celú zložitosť ľudskej mysle či duše. Každý nový pacient je potom už len dôkazom ich teórií, pomocou ktorých dokážu vždy definovať jeho stav. Raz sa im však môže stať, že nech sa akokoľvek snažia, nedokážu niekoho do svojich schém vtesnať. 3. 11. 2010

Darlin

Andrej Gomora | 24. 3. 2020
0
2/10
bizarre, psycho

Divoké zlatíčko

Už s dierou v realite je to tu trochu problém, presnejšie hneď s tou úvodnou, bude ich totiž viac. Dve divoké bytosti žijú v meste či na jeho okraji a nikoho ich existencia doteraz nerozrušila či neznepokojila. Možno to máme brať, že kým v horách by vzbudili pozornosť a privolali dav výskumníkov, v meste sme na exotov zvyknutí. Nech je to akokoľvek, nejakým spôsobom bytosti pochopiť a zaradiť si do nášho obrazu sveta je ťažké. Tá mladšia je podľa náramku, jednoducho Darlin.

Ďalší problém je v tom, ako film nevie čo chce divákovi povedať, a ako na neho chce pôsobiť. Variácie na tému civilizovania divochov sme videli, v komédiách aj artových filmov ako Truffautovo Divoké dieťa. V horore to bola svojho času The Woman, z ktorej predstaviteľka hlavnej hrdinky film Darlin napísala aj zrežírovala. Vtedy ale išlo o veľmi zrozumiteľnú a jednoduchú metaforu a hru, ktorá otvorene nechávala určité otázky nezodpovedané, pretože boli nepodstatné. Navyše išlo o príbeh jednej rodiny, tu vidíme interakciu so spoločnosťou ako takou. Do tej už nejde vtesnať len tak hocičo.

„Film nám hovorí niečo dokonale banálne až otrepané.“

Z dejového hľadiska je tu toho veľmi málo, čo dáva zmysel. Ono to možno ani nemá dávať zmysel v akomsi konvenčnom význame, problém je, že to nefunguje ani nijako inak. Je tu snaha poukázať na určité negatívne vlastnosti či už ľudí alebo spoločnosti. Keď ale raz neveríme tomu, čo sa deje, ťažko môžeme prijať obvinenie, ktoré z toho vyplýva. To nakoniec pôsobí dokonale umelo a vykonštruovane, nehovoriac o tom, že mu dokonale chýba náznak originality myšlienok. Film nám hovorí niečo dokonale banálne až otrepané.

„Áno, na zobrazení oboch žien ako sa pôvodne zjavia je niečo skutočne drsné a hrozivé a náznaky z toho aj vytrvajú.“

Strašidelným sa dielo dá nazvať len ťažko, celková atmosféra je neurčitá a mieša sa v nej viacero prvkov. Je tu aj niečo z hlúpej komédie, najviac ale cítime nie príliš kvalitne spracované včleňovanie dievčaťa do spoločnosti, ktoré by zodpovedalo bezduchej zábave pre mladšie publikum. Za hrozivú či hororovú môžeme pokladať minulosť dievčaťa, jej nespútanú divokosť a krutosť. Tú vidíme hlavne v podaní druhej divošky, predovšetkým tá sem vnáša nie celkom sa hodiacu brutalitu. Áno, na zobrazení oboch žien ako sa pôvodne zjavia je niečo skutočne drsné a hrozivé a náznaky z toho aj vytrvajú. Napätia či strachu ale cítime minimum, keď tak pri jednotlivých scénach. Určite za to môže aj nejasnosť smerovania deja, ako aj nezmyselnosť postáv.

„Scenár je katastrofou prakticky po všetkých stránkach.“

Ak sme sa nad nimi mali zamýšľať, potrebovali sme sa o nich dozvedieť trochu viac. Spôsob akým sa vyvíjajú je nekonzistentný, často ako keby sa ich povaha len prispôsobovala smerovaniu deja a jeho nie príliš domysleným zvratom. Scenár je katastrofou prakticky po všetkých stránkach. Civilizované postavy sú plné klišé a aj napriek množstvu prvkov, ktoré sa film do nich snaží vmiešať zostávajú ploché a neuveriteľné. Rovnako je to s dialógmi, ktoré na nás len dokola hádžu banality, ktorými nás film zahlcuje. Vôbec sa im nedarí byť živé. Napokon je tu množstvo scén, ktoré jednoducho nedávajú zmysel, chýba im akákoľvek logika a ich jediným účelom je poslúžiť nie príliš domysleným cieľom.

Darlin je teda ťažko nazvať hororom. Hororových je len pár scén a postavy vystupujú hororovo len v krátkych sekvenciách, ktoré sa z hľadiska diela ako celku nie príliš darí využiť. Produkcia HBO si zachováva nejakú úroveň pokiaľ ide o vyhotovenie diela. Absolútne je ale nezvládnuté scenáristicky aj režijne v práci s hercami. V divákovi zanechá dojem zbytočnosti a dokonalej nemohúcnosti, z jeho strany teda predovšetkým celkom premrhaného času.