12. 10. 2015

Body Cam

Quis custodiet ipsos custodes?

Celková výstavba deja je prinajmenšom zvláštna. Často zostáva celkom na povrchu a zároveň využíva množstvo nie veľmi logických skratiek. Miestami nám to môže pripomínať lacnú televíznu zábavu, inokedy sa môžeme snažiť vidieť úmyselne využité prostriedky. Práca s nadprirodzenými prvkami totiž nie je vôbec nejak konvenčne duchárska, snaží sa nás buď jednoducho zabaviť, alebo nám niečo povedať. Hoci s brutalitou nejdeme do žiadneho extrému, cítime, že dielo je ladené príliš mládežnícky až nasládlo, aby sa jej tam hodilo viac. Napätie pritom celkom nechýba. Nie je intenzívne hororové ani ťaživé, divákovi ale nedá celkom vydýchnuť a darí sa mu držať si jeho pozornosť a udržiavať v ňom určitú mieru strachu.

1. 7. 2020

The Lodge

Priamočiara cesta skazy

Opäť situácia s miernymi nedostatkami na strane logiky, teda tak v základoch, kde na nás našťastie nekričia. Že sa psychiater zamiluje do pacientky je vec, ktorá sa určite stať môže. Tiež že sa kvôli nej rozvedie, a chce sa s ňou oženiť. Rovnako je pochopiteľné, ak mu záleží na tom, aby ju prijali jeho deti. V inom prípade by možno dávalo zmysel, ak by chcel, nech spolu strávia pár dní. On ale pozná jej zdravotný stav. Aj ako ju deti nenávidia a určite sa jej nebudú snažiť život uľahčiť. Môže to dopadnúť inak než tragicky? Ak spolu na pár dní zavítajú do celkom osamotenej a snehom od sveta odrezanej The Lodge?

26. 6. 2020

Dark House

Karikatúra pocty Kingovi
Alois Hitler, otec známejšieho Adolfa, sa narodil so slovom „neznámy" v kolónke otec na rodnom liste. O jeho pôvode sa preto šírili rôzne teórie, napríklad že matka v čase narodenia slúžila v židovskom dome a do druhého stavu ju mohol dostať židovský mladík. Aj keď o existencii tejto rodiny a ani židov v okolí Grazu v tom čase nie sú žiadne dôkazy, najpravdepodobnejšia teória o Adolfovom pôvode sa tiež nedá pokladať za žiadnu výhru. Jeho matka bola dcérou buď jeho dedka, Aloisovho otca, teda jeho neter. Alebo dcérou jeho brata, teda druhostupňová neter. Možno jeden z dôvodov, prečo bol Adolf Hitler čistotou krvi v žilách natoľko posadnutý po zvyšok svojho života. O dôležitosti vlastného pôvodu veľa zistí aj Nick, hlavná postava filmu Dark House.
2. 2. 2015

13. 2. 2011

Devil's Gate

Andrej Gomora | 7. 12. 2018
0
5/10
alien, mystery, psycho

Brána k podivnému zážitku

Nič proti zvratom, tie bývajú v hororoch často príjemné. Snažiť sa ale za každú cenu natlačiť do filmu viac žánrov nemusí byť vôbec vždy šťastné. Divák si potom môže vyberať medzi niekoľkými pocitmi. Napríklad že sa ho snažia za každú cenu zmiasť, aby si z filmu nevedel odniesť zreteľný a jednoznačný dojem. Alebo že tvorcovia nemajú dosť materiálu na rozvinutie len jednej línie na celovečerný film, preto k nej musia pridávať nekoncepčné nadstavby. Trochu zavádzajúci je v tomto prípade už názov diela, ten ako zistíme hovorí len o názve mesta, kde sa príbeh odohráva. Devil's Gate.

Pritom od začiatku sa zdá, že využité zložky nie sú celkom nezvládnuté. Niežeby fungovali dokonale, ale pôsobia minimálne sľubne, že ak by sme išli ďalej týmto smerom, mohli by sme sa mať na čo tešiť. Taký je úvod v štýle klasického hixploitationu. Chlapíkovi sa pokazí auto, vojde na pozemok s tabuľami o zákaze vstupu. Chytí sa do jednej aj do druhej pasce, začuje z pivnice vyhrážky. Čo viac môžeme chcieť. S vyšetrovaním sa to už začne zamotávať, hoci paradoxne, thrillerovo- dramatická zložka asi najmenej poľaví z úrovne až do konca. Jej problém bude skôr v celkovom kontexte filmu, do ktorého je zasadená. Ten je totiž zvláštny, veľmi zvláštny. Hlavné postavy sú každopádne zvládnuté bez závažnejších nedostatkov, vrátane veľmi uspokojujúceho stvárnenia.

„To všetko prestaneme riešiť práve vďaka pochopeniu, že chápať nemusíme.“

Problémy sa začnú, keď začne dej pomaly smerovať k vysvetleniu, o čo tu vlastne ide. Od hixploitationu prejdeme ešte zastávkou pri náboženskom fanatizme, ten ako keby mal slúžiť aj na vysvetlenie nie celkom pochopiteľného správania postáv. To ale zrovna nefunguje. Konanie hlavnej postavy nedáva zmysel bez ohľadu na to, či má dočinenia s anjelmi alebo s mimozemšťanmi. Rovnako ako filmové následky tohto konania, tie ako keby nám dávali najavo, že tu sa ani nemáme snažiť všetkému rozumieť. Pretože to nejde. O postavách si môžeme povedať, že sú to ľudia. Omylní, konajú v afekte, v zúfalstve si niečo zobrali do hlavy. To všetko prestaneme riešiť práve vďaka pochopeniu, že chápať nemusíme.

„Ako v poéme, kde nejde o celkom presné zapadnutie jednej udalosti do druhej, ale o kľúčové momenty a pocity, ktoré prinášajú.“

Hoci logiky vo filme veľa nie je, zaujímavé je, že sa mu podarí obtrieť o niekoľko prinajmenšom zdanlivo hlbších úvah. Ako v poéme, kde nejde o celkom presné zapadnutie jednej udalosti do druhej, ale o kľúčové momenty a pocity, ktoré prinášajú. Tie vo filme sú, a vidíme, že minimálne postavy ich prežívajú. Pri hlbšom zamyslení sa dajú nájsť nedostatky v každom z týchto momentov, a v oprávnenosti emócií, ktoré postavy zasiahnu. Skúsme ale nemyslieť, len cítiť. Dá sa to, pretože film nás neriešiť každý detail priamo nabáda. Vtedy si dokážeme predstaviť celkom reálne dilemy a zásadné pocity, priam existenciálne otázky. V nie celkom uveriteľnom stvárnení, ale práve vďaka inak zvládnutým postavám ani nie celkom divácky neprijateľné.

„Z nášho pohľadu musí byť všetko tak, ako to byť má, ako to film chce a ako to bude slúžiť jeho účelu.“

Niečo ako horor sa samozrejme uprostred tohto všetkého musí celkom stratiť. Na začiatku máme jeho prísľub, neskôr pár náznakom nechutných scén, ktoré sú prinajlepšom ťaživé, ak už im teda pripustíme akékoľvek pôsobenie. Strašidelnými by sa dali nazvať veľmi ťažko. Keď nerozumieme, čo sa deje, nemôžeme sa toho báť, a nemôžeme si robiť starosti s tým, čo bude nasledovať. Pretože si ani najmenej netrúfame snažiť sa to predpovedať. Z nášho pohľadu musí byť všetko tak, ako to byť má, ako to film chce a ako to bude slúžiť jeho účelu. Aký presne je, nemusíme pochopiť. Ak ním ale malo byť strašenie, niekde sa stala dosť zásadná chyba.

Devil's Gate je veľmi, ale skutočne veľmi zvláštny film. Ako horor s mimozemšťanmi by bol skrátka zlý, také jednoduché to s ním ale byť nemôže. Diváka sa mu podarí úspešne zmiasť, zanechať v ňom veľmi zmiešané pocity. A všetky tie nezmysly predať ako niečo ak nie úmyselné, tak nepodstatné pre hlavné posolstvo. Ktoré tiež nie je jednoduché pochopiť. Tento film je skutočne len pre tých, ktorí túžia v prvom rade po niečo inom.