47 Meters Down: Uncaged

Bez klietky, s jaskyňou

V čom vlastne ide o sequel k 47 metrom si môžeme len domýšľať. Iste, Čeľuste mali tiež viac pokračovaní, ktoré spájal akurát žralok v úlohe zabijaka. Tak ako nespočet ďalších filmov. Tu máme opäť tematiku potápania, pozorovania podmorského života. A tých istých tvorcov, ktorí skúšajú niečo podobné len trochu inak. Ak si spomenieme, nakoľko minimálny dej malo prvé pokračovanie, určite môžeme byť radi, že v tomto smere sa autori rozhodli príliš sa neopakovať. Názov 47 Meters Down: Uncaged neklame- do žiadnej klietky sa veru nevraciame.

28. 11. 2019

Tarantula

Úspešný pokus spoznáte podľa jasného výsledku
Sú nápady, ktoré znejú ako vtip, no kým ich nevyskúšate, istý si byť skrátka nemôžete. Ak aj dnes niekto nakrúti horor o zmutovanom obrovskom zvierati, pri najlepšom marketingu sa prepracuje možno do distribúcie v novinových stánkoch. Lenže predstavte si, že nikto by nič podobné nikdy neskúsil. Známy hollywoodsky producent by sa v neistote, či je ten kto za ním prišiel s podobným nápadom blázon alebo génius, rozhodol neriskovať, že mu ho vyfúknu. V 3D by uviedol stomiliónový projekt o obrovskej mačke, ktorá terorizuje nevinné mestečko. To už sa nestane sa. Túto cestu už našťastie preskúmali filmy ako Tarantula, a podali jasné svedectvo, čo na nej možno nájsť.
6. 10. 2014

21. 9. 2015

Furies

Krásky a zvieratá, pretože na gore iné netreba

Krátky úvod nám predstaví jediné dve postavy diela, ktoré sa snaží nejako rozpracovať aj ako ľudí. Presnejšie len ich vzťah, aká je jedna neschopná, stratená a odkázaná, a ako tá druhá túži, aby sa konečne dala dokopy. Nebude pri nej vždy, čo sa následne aj potvrdí. Kayla sa ocitne celkom sama. Vylezie z drevenej debne niekde uprostred divočiny, a samozrejme jej nenapadne nič lepšie, ako začať kričať na Maddie. Kde trčí? Tá sa zatiaľ neobjaví. Miesto nej začnú okolo Kayly pobehovať akísi čudáci, nejakí Furies.

20. 11. 2019

11. 2. 2015

Devoured

Andrej Gomora | 17. 11. 2013
0
4/10
ghost, independent, psycho

Divoké sny prisťahovalcov

Vnútorní démoni nemusia byť vôbec zlý námet na horor. Napríklad taký Ward sa vlastne celý odohral len v predstavách hlavnej hrdinky, a rozhodne to nebol zlý film. Podstatné asi je nezobrať výraz „vnútorní" príliš doslovne, a nezostať len pri zobrazovaní vonkajška. Čo má divák zo sledovania pokojného povrchu, keď to hlavné sa odohráva vnútri? Ako keď postavu niečo zvnútra postupne zožiera vo filme Devoured.

Hlavná hrdinka prišla do USA z Latinskej Ameriky za prácou. Potrebuje peniaze na operáciu ktorá zachráni život jej syna. Chýba jej, každý deň mu telefonuje, potrebuje ho počuť. Zarába si ako sa dá, špinavou prácou v reštaurácii a nedokáže odmietnuť ani odporné peniaze nadržaného chlapa. Je toho na ňu veľa, psychický tlak sa mieša s únavou. V snoch vidí svoje dieťa. V bdelosti duchov. Objavujú sa hlavne v reštaurácii, len tak sa niekam postavia, a zase zmiznú. Spočiatku sú neškodní. Až nakoniec chuderku zmárnia.

„Je priam zázrak že film človeka neunudí a vďaka pomerne dobrému nakrúteniu sa naň dá pozerať."

Niekde v rohu by po celý čas chcelo byť niečo ako žmurkajúce očko. Že toto celé je len vtip, v skutočnosti je to úplne inak. Aby vás presvedčili, že celá tá nuda má dôležitý skrytý význam a preto je v poriadku že sa nudíte. Obrovskú väčšinu filmu sa naozaj pozeráte len na ťažký život sympatickej mladej mamičky. Je priam zázrak že film človeka neunudí a vďaka pomerne dobrému nakrúteniu sa naň dá pozerať. Dialógov je minimum, čim sa darí zakryť nedostatok hereckých kvalít predstaviteľov hlavných postáv. Je to dokola práca, spánok, prezliekanie sa, šikanovanie od kolegov. Náhodné zoznámenie sa s neznámym chlapom bez schopnosti nadviazať vzťah. A tie sny. Duchovia ako zjavné halucinácie nie sú ani náznakom strašidelní. Skrátka sa niekam postavia a tam stoja. Nikomu neubližujú, tak prečo ich vyháňať? Naozaj až ku koncu začnú prvýkrát byť strašidelní a pár ľakačiek sa im podarí.

„Takže na záver sa dočkáte všetkých hororových scén ktoré vám dovtedy boli odopreté."

Na záver príde prekvapenie ako provokačný žart. Všetko čo ste videli vlastne nebola pravda. Stalo sa niečo úplne iné, a keď vám to čo ste videli prišlo málo hororové, mali ste pravdu. Skutočný horor vám tvorcovia úmyselne neukázali, nech vás držia v napätí. No môžete sa tešiť, v posledných pár minútach vám všetku hororovosť zhrnú. Takže na záver sa dočkáte všetkých hororových scén ktoré vám dovtedy boli odopreté. Nech si ich konečne poriadne užijete.

„Minimalizmus vlastne zakryje skoro všetky nedostatky."

Vďaka inovatívnej štruktúre zápletka nevyzerá tak stupídne, ako by mohla pri konvenčnom nakrútení. Minimalizmus vlastne zakryje skoro všetky nedostatky. Vystačí si len s réžiou a kamerou, obe pomerne zvládnuté, a miestami ich doplňuje dobrá hudba. Nehororový pomalý spád nakoniec zhororovie a zachráni celkový dojem. Zachráni ho do tej miery, že divák film nedopozerá vyslovene rozčúlený, ale s pocitom že videl niečo nové, nech to ja za veľa nestálo.

Ak túžite po oddychovom večeri keď budete môcť naplno vypnúť, Devoured je vhodný spoločník. Neznechutí, nenamáha myseľ ani sa nesnaží vyhradiť si miestečko v pamäti. Čas s ním je znesiteľný, a krátko po vzhliadnutí zabudnete, že ste ho vôbec videli. Zdanlivá komplikácia v podobe prevratnej pointy nech vás neodradí. Aj pri najnižšej mozgovej aktivite vám ešte posilní sebavedomie a utvrdí vás vo vašej genialite a chápavosti.