Amityville: Prebudenie

Vražednému volaniu neodolá žiaden spánok

Tento nápad v skutočnosti vôbec nepôsobí absurdne, práve naopak, pôsobí dokonale funkčne a zaujímavo. Tínedžerovi by nemal fungovať mozog, vraj už odumrel a telo prežíva v čisto vegetatívnom stave. Matka tomu samozrejme odmieta uveriť, kým dýcha, žije v nej nádej na synovo uzdravenie. Pochybuje naopak jeho sestra, dvojča, podľa vlastných slov prepojené, a vie, že v tele už nikto nie je. Presnejšie, plne o tom bola presvedčená, kým sa do domu nepresťahovali. Tam začalo ožívať, zväčša o 3:15 ráno. Napred otvorilo oči, potom pohlo prstom. A nakoniec začalo komunikovať. Ako keby v ňom skutočne opäť bol James. Belle ale pochybuje. Zistí, akú minulosť mal dom, teda, zistí, že to vedia všetci okrem nej. Dejú sa totiž aj iné čudné veci, cítiť prítomnosť zla, a dosť ťažko je nedávať do súvisu s ňou všetky neočakávané udalosti. Vrátane tých zdanlivo pozitívnych.

17. 10. 2017

A Dark Song

Ťahavo taživé kvílenie

Divák musí byť pripravený na nečinnosť, na slabú priamočiarosť spádu a na minimálny vývoj v deji. Hrdinku týra zdĺhavý a nepríjemný proces, a presne ten by s ňou mal precítiť aj divák. Na pozadí vidíme smrť, vidíme temné sily, duchov a tajomné rituály. Dlho nevidíme ich výsledok, len ich samotná prítomnosť nám ponúka možnosť vstúpiť hlbšie do ženinej hlavy. Nech si vieme predstaviť, aké je asi jej rozpoloženie, keď sa k nim utieka, a ako sa asi cíti, keď kvôli nim toľko obetovala a vydáva sa takým útrapám. Potom, keď prídu duchovia, nejde vôbec o posun, šok, ani prekvapenie. Niečo si vydrela, teraz to konečne má. Kiežby sa z toho ešte vládala tešiť.

26. 9. 2017

13. 4. 2012

Sawney: Flesh of Man

Vernejší obraz Škótska ako Trainspotting
Sawney Bean žil údajne niekedy začiatkom šestnásteho storočia v Škótsku. So svojou družkou bývali v jaskyni, kde splodili mnoho detí, incestom zdegenerovaných vnúčat aj pravnúčat. Živili sa ľudským mäsom smoliarov, ktorí sa pritrafili v noci v okolí jaskyne. Ukrývali sa tak dobre, že obyvatelia okolitých dedín o nich dlho ani nevedeli. Zo zmiznutí sa obviňovali navzájom, a niekoľkých chudákov dokonca zlynčovali. Nakoniec Sawneyho odhalili po neúspešnom pokuse o únos statného a ozbrojeného muža. Kráľ vyslal do jaskyne obrovskú družinu, ktorá rodinu zajala. Mužov popravili, ženy upálili. Toľko hovorí legenda. Jej moderné pokračovanie je, že jeden Sawneyho potomok prežil. Podľa filmu Sawney: Flash of Man rodinnú tradíciu obnovil a v jaskyni naďalej využíva rodinný receptár.
13. 1. 2014

The Loved Ones

Budeš môj prvý. Ja tvoja posledná
Láska máva rôzne podoby a rôzne prejavy. Rovnako aj sklamanie v láske môže každý prežívať inak a inak sa postaviť aj k osobe, ktorá ho odmietne. Niektorí ho prežívajú viac, iní menej a nakoniec sú tu ľudia, ktorí cítia potrebu pomstiť sa. Akú podobu však môže nabrať hnev za neprijatie pozvania na ples sa nikomu z nás asi ani nesnívalo. 25. 10. 2010

Devoured

Andrej Gomora | 17. 11. 2013
0
4/10
ghost, independent, psycho

Divoké sny prisťahovalcov

Vnútorní démoni nemusia byť vôbec zlý námet na horor. Napríklad taký Ward sa vlastne celý odohral len v predstavách hlavnej hrdinky, a rozhodne to nebol zlý film. Podstatné asi je nezobrať výraz „vnútorní" príliš doslovne, a nezostať len pri zobrazovaní vonkajška. Čo má divák zo sledovania pokojného povrchu, keď to hlavné sa odohráva vnútri? Ako keď postavu niečo zvnútra postupne zožiera vo filme Devoured.

Hlavná hrdinka prišla do USA z Latinskej Ameriky za prácou. Potrebuje peniaze na operáciu ktorá zachráni život jej syna. Chýba jej, každý deň mu telefonuje, potrebuje ho počuť. Zarába si ako sa dá, špinavou prácou v reštaurácii a nedokáže odmietnuť ani odporné peniaze nadržaného chlapa. Je toho na ňu veľa, psychický tlak sa mieša s únavou. V snoch vidí svoje dieťa. V bdelosti duchov. Objavujú sa hlavne v reštaurácii, len tak sa niekam postavia, a zase zmiznú. Spočiatku sú neškodní. Až nakoniec chuderku zmárnia.

„Je priam zázrak že film človeka neunudí a vďaka pomerne dobrému nakrúteniu sa naň dá pozerať."

Niekde v rohu by po celý čas chcelo byť niečo ako žmurkajúce očko. Že toto celé je len vtip, v skutočnosti je to úplne inak. Aby vás presvedčili, že celá tá nuda má dôležitý skrytý význam a preto je v poriadku že sa nudíte. Obrovskú väčšinu filmu sa naozaj pozeráte len na ťažký život sympatickej mladej mamičky. Je priam zázrak že film človeka neunudí a vďaka pomerne dobrému nakrúteniu sa naň dá pozerať. Dialógov je minimum, čim sa darí zakryť nedostatok hereckých kvalít predstaviteľov hlavných postáv. Je to dokola práca, spánok, prezliekanie sa, šikanovanie od kolegov. Náhodné zoznámenie sa s neznámym chlapom bez schopnosti nadviazať vzťah. A tie sny. Duchovia ako zjavné halucinácie nie sú ani náznakom strašidelní. Skrátka sa niekam postavia a tam stoja. Nikomu neubližujú, tak prečo ich vyháňať? Naozaj až ku koncu začnú prvýkrát byť strašidelní a pár ľakačiek sa im podarí.

„Takže na záver sa dočkáte všetkých hororových scén ktoré vám dovtedy boli odopreté."

Na záver príde prekvapenie ako provokačný žart. Všetko čo ste videli vlastne nebola pravda. Stalo sa niečo úplne iné, a keď vám to čo ste videli prišlo málo hororové, mali ste pravdu. Skutočný horor vám tvorcovia úmyselne neukázali, nech vás držia v napätí. No môžete sa tešiť, v posledných pár minútach vám všetku hororovosť zhrnú. Takže na záver sa dočkáte všetkých hororových scén ktoré vám dovtedy boli odopreté. Nech si ich konečne poriadne užijete.

„Minimalizmus vlastne zakryje skoro všetky nedostatky."

Vďaka inovatívnej štruktúre zápletka nevyzerá tak stupídne, ako by mohla pri konvenčnom nakrútení. Minimalizmus vlastne zakryje skoro všetky nedostatky. Vystačí si len s réžiou a kamerou, obe pomerne zvládnuté, a miestami ich doplňuje dobrá hudba. Nehororový pomalý spád nakoniec zhororovie a zachráni celkový dojem. Zachráni ho do tej miery, že divák film nedopozerá vyslovene rozčúlený, ale s pocitom že videl niečo nové, nech to ja za veľa nestálo.

Ak túžite po oddychovom večeri keď budete môcť naplno vypnúť, Devoured je vhodný spoločník. Neznechutí, nenamáha myseľ ani sa nesnaží vyhradiť si miestečko v pamäti. Čas s ním je znesiteľný, a krátko po vzhliadnutí zabudnete, že ste ho vôbec videli. Zdanlivá komplikácia v podobe prevratnej pointy nech vás neodradí. Aj pri najnižšej mozgovej aktivite vám ešte posilní sebavedomie a utvrdí vás vo vašej genialite a chápavosti.