Mr. Jones

Do divočiny si nezabudnite pribaliť antidepresíva
Zmena prostredia niekedy pomáha. Niekedy ani nie. Aj keď vypadnúť z každodennej rutiny a života v meste môže byť fajn, nečakajme, že sa tak vyriešia všetky problémy. Napríklad keď má niekto vzťah s priateľkou už aj tak naštrbený, nemusí byť najlepší nápad odísť s ňou do divočiny na samotu. Kde budú len oni dvaja a široko ďaleko nič a nikto. Teda, až na Mr. Jonesa.
Ešte tak vedieť, čo je to zač. Celý svet pozná jeho diela, čudné postavičky, ktoré rozposlal náhodným ľuďom. Nikto nevie, ako si adresátov vybral. Všetkým sa začali diať čudné veci, vyhodili ich z práce, opustili manželky alebo oni opustili svoje rodiny. Z postavičiek sa stali známe umelecké diela s obrovskou hodnotou. Existujú rôzne teórie, kto vlastne Mr. Jones je. Nikto nevedel, či ide o jednotlivca alebo skupinu umelcov, ani aký je význam jeho diel. Kým niektorí im pripisujú čisto estetickú hodnotu, pre iných ide o strážcov tohto sveta, ktorí bránia príchodu temných síl. Penny a Scott sú prví, kto Mr. Jones videli na vlastné oči. Navštívili aj jeho ateliér, či skôr pivnicu s množstvom čúd. Radi by o ňom nakrútili dokument. Hoci, rozprávať ani inak s ním komunikovať zjavne nebude veľmi možné.
23. 12. 2014

12. 11. 2018

13. 9. 2016

Panna a netvor

Lyrizovaná hrôza

Kto sa so zásadami socialistickej esteticky nestotožnil, snažil sa cez cenzúru čo to prepašovať. Napríklad nevhodné myšlienky. Juraj Herz mal aj tie, navyše mal ale vždy nutkanie vyžívať sa v morbídnostiach a drastických scénach. Jediný film, ktorý podľa vlastných slov nakrútil takmer úplne podľa svojich predstáv, bol Spaľovač mŕtvol. Ten vznikol v začiatkoch jeho kariéry, v roku 1969, a po premiére skončil v trezore. Herz si odvtedy pravidelne vysluhoval zákazy nakrúcať a svoju milovanú hororovosť musel vsúvať do filmov menej nápadne. Vhodnou príležitosťou bolo napríklad nakrúcanie rozprávok, ktoré sa dali v tomto zmysle zaujímavo rozohrať. V roku 1978 sa temne pohral s filmom Panna a netvor.

9. 11. 2016

The Taking of Deborah Logan

Kto ovládne telo, keď ho opustí myseľ?
Využiť starobu a Alzheimera ako námet hororu asi nenapadlo ešte nikomu. Strašidelné nepochybne sú, ale predsa, určité veci do oblasti zábavy nepatria. Preto im treba dať niečo navyše. Staré tajomstvo, ktoré vďaka slabnúcemu mozgu vylezie von. A prečo len tajomstvo, rovno druhá identita s nadprirodzenými schopnosťami. Postupne si vezme starnúcu dámu v The Taking of Deborah Logan.
18. 9. 2015

Devoured

Andrej Gomora | 17. 11. 2013
0
4/10
ghost, independent, psycho

Divoké sny prisťahovalcov

Vnútorní démoni nemusia byť vôbec zlý námet na horor. Napríklad taký Ward sa vlastne celý odohral len v predstavách hlavnej hrdinky, a rozhodne to nebol zlý film. Podstatné asi je nezobrať výraz „vnútorní" príliš doslovne, a nezostať len pri zobrazovaní vonkajška. Čo má divák zo sledovania pokojného povrchu, keď to hlavné sa odohráva vnútri? Ako keď postavu niečo zvnútra postupne zožiera vo filme Devoured.

Hlavná hrdinka prišla do USA z Latinskej Ameriky za prácou. Potrebuje peniaze na operáciu ktorá zachráni život jej syna. Chýba jej, každý deň mu telefonuje, potrebuje ho počuť. Zarába si ako sa dá, špinavou prácou v reštaurácii a nedokáže odmietnuť ani odporné peniaze nadržaného chlapa. Je toho na ňu veľa, psychický tlak sa mieša s únavou. V snoch vidí svoje dieťa. V bdelosti duchov. Objavujú sa hlavne v reštaurácii, len tak sa niekam postavia, a zase zmiznú. Spočiatku sú neškodní. Až nakoniec chuderku zmárnia.

„Je priam zázrak že film človeka neunudí a vďaka pomerne dobrému nakrúteniu sa naň dá pozerať."

Niekde v rohu by po celý čas chcelo byť niečo ako žmurkajúce očko. Že toto celé je len vtip, v skutočnosti je to úplne inak. Aby vás presvedčili, že celá tá nuda má dôležitý skrytý význam a preto je v poriadku že sa nudíte. Obrovskú väčšinu filmu sa naozaj pozeráte len na ťažký život sympatickej mladej mamičky. Je priam zázrak že film človeka neunudí a vďaka pomerne dobrému nakrúteniu sa naň dá pozerať. Dialógov je minimum, čim sa darí zakryť nedostatok hereckých kvalít predstaviteľov hlavných postáv. Je to dokola práca, spánok, prezliekanie sa, šikanovanie od kolegov. Náhodné zoznámenie sa s neznámym chlapom bez schopnosti nadviazať vzťah. A tie sny. Duchovia ako zjavné halucinácie nie sú ani náznakom strašidelní. Skrátka sa niekam postavia a tam stoja. Nikomu neubližujú, tak prečo ich vyháňať? Naozaj až ku koncu začnú prvýkrát byť strašidelní a pár ľakačiek sa im podarí.

„Takže na záver sa dočkáte všetkých hororových scén ktoré vám dovtedy boli odopreté."

Na záver príde prekvapenie ako provokačný žart. Všetko čo ste videli vlastne nebola pravda. Stalo sa niečo úplne iné, a keď vám to čo ste videli prišlo málo hororové, mali ste pravdu. Skutočný horor vám tvorcovia úmyselne neukázali, nech vás držia v napätí. No môžete sa tešiť, v posledných pár minútach vám všetku hororovosť zhrnú. Takže na záver sa dočkáte všetkých hororových scén ktoré vám dovtedy boli odopreté. Nech si ich konečne poriadne užijete.

„Minimalizmus vlastne zakryje skoro všetky nedostatky."

Vďaka inovatívnej štruktúre zápletka nevyzerá tak stupídne, ako by mohla pri konvenčnom nakrútení. Minimalizmus vlastne zakryje skoro všetky nedostatky. Vystačí si len s réžiou a kamerou, obe pomerne zvládnuté, a miestami ich doplňuje dobrá hudba. Nehororový pomalý spád nakoniec zhororovie a zachráni celkový dojem. Zachráni ho do tej miery, že divák film nedopozerá vyslovene rozčúlený, ale s pocitom že videl niečo nové, nech to ja za veľa nestálo.

Ak túžite po oddychovom večeri keď budete môcť naplno vypnúť, Devoured je vhodný spoločník. Neznechutí, nenamáha myseľ ani sa nesnaží vyhradiť si miestečko v pamäti. Čas s ním je znesiteľný, a krátko po vzhliadnutí zabudnete, že ste ho vôbec videli. Zdanlivá komplikácia v podobe prevratnej pointy nech vás neodradí. Aj pri najnižšej mozgovej aktivite vám ešte posilní sebavedomie a utvrdí vás vo vašej genialite a chápavosti.