Devoured

Divoké sny prisťahovalcov
Vnútorní démoni nemusia byť vôbec zlý námet na horor. Napríklad taký Ward sa vlastne celý odohral len v predstavách hlavnej hrdinky, a rozhodne to nebol zlý film. Podstatné asi je nezobrať výraz „vnútorní" príliš doslovne, a nezostať len pri zobrazovaní vonkajška. Čo má divák zo sledovania pokojného povrchu, keď to hlavné sa odohráva vnútri? Ako keď postavu niečo zvnútra postupne zožiera vo filme Devoured.
17. 11. 2013

18. 10. 2013

Killing Ground

Ako sa stanuje v Austrálii

Keď sa mestský párik vyberie stanovať do divočiny na odľahlé miesto, určite je lepšie, ak o svojom úmysle povedia domácim. Najlepšie nejakým buranom s rozheganou dodávkou, na ktorej majú v klietke naloženého bojového psa. Môžu im dať tipy, čo by si v okolí rozhodne nemali nechať ujsť. A môžu za nimi prísť, ak by niečo potrebovali. Alebo ak by im niečo hrozilo, určite by im vedeli pomôcť. Divočina je predsa nebezpečná, nikdy nevedia, či sa neocitnú na niekoho Killing Ground.

8. 1. 2018

Zbav nás zlého

Kvalitná exkurzia do scenáristického suterénu
Zamýšľali ste sa niekedy, akou propagáciou kresťanstva všetky démonické a exorcistické filmy vlastne sú? Nejde len o to, že robia z kňazov hrdinov, najlepšie rovno im pridajúc aj kúlový imidž polepšeného tvrďáka. Na diablov platí meno Ježiša Krista a páli ich dotyk krucifixu, mohol by vôbec existovať jasnejší dôkaz, že vrámci filmu existuje Boh? Tu totiž nejde o nejaké historky o duchoch, o ktorých akurát vieme, že sa niekde objavujú a niekoho strašia. Keďže za krížikom je celé náboženstvo, prijímajúc jeho silu prijímajú tvorcovia aj ideológiu a mytológiu náboženstva. Tu majú na Boha jednoduchú žiadosť- Zbav nás zlého.
Zo začiatku to na hodinu náboženstva veľmi nevyzerá. V prológu putujeme do Iraku, traja vojaci zablúdia do jaskyne. Podľa šumivého obrazu a zvukov by sme mali pochopiť, že sa tam neodohralo nič pekné. V New Yorku nám robia spoločnosť dvaja policajti. Zohratý tím, jeden má radar na problémy, druhý sa vyžíva v ich drsnom riešení. Teraz sa im začnú kopiť zvláštne prípady. Napred domáce násilie, potom žena hodí v ZOO dieťa do jamy levovej. Levy tam zrovna neboli, maľovali ju, zrovna ako pivnicu v dome chlapa čo mlátil svoju ženu. Čudne vyzerajúci maliar by mohol byť bývalý partiak z Iraku, a ako zistia, skôr ako stenu natrel, spravil na nej nápis. Preložiť ho pomôže kňaz neúspešnej synovrahyne. Zavreli ju do blázinca a ona si dokola spieva texty The Doors.
17. 7. 2014

Red Riding Hood

Človek človeku vlk(olak)om
Červená čiapočka nám vyrástla. Už to nie je to malé dievčatko, ktoré sa s košíkom plným dobrôt vydá cez les navštíviť svoju babičku. Do 21. storočia vchádza ako mladé príťažlivé dievča, ktoré okrem vlkolaka ohrozujúceho jej rodnú dedinu musí riešiť najmä citové problémy. Áno, pôjde o lásku, pretože po Valerii, ako sa dnes Čiapočka volá, túžia odrazu dvaja muži.
7. 6. 2011

Don't Kill It

Andrej Gomora | 30. 5. 2017
0
3/10
action, bizarre, comedy, possession, slasher

Primitívny krvák

Šerif údajne nevie, či tri trojnásobné vraždy, ktoré sa v zabudnutom mestečku odohrali v rovnaký deň, spolu súvisia. Len pred rokom tu nainštalovali prvý semafor. Miestny pastor sa cíti byť tým, kto by o vyšetrovaní mal byť vždy informovaný ako prvý. Aby mohol svoje ovečky usmerňovať a upokojovať. Počas vrcholiacej krízy sa musia všetci občania spolu zísť na zasadnutí mestskej rady, čo konkrétne v danej situácii nemusí byť ideálne. Keď sa objaví vrah, môže byť na mieste policajtov, koľko chce. V záujme všetkých sa musia držať príkazu Don't Kill It.

„Krvi bude viac než dosť, a počtom mŕtvych tento film prekoná väčšinu aj tých najnásilnejších očakávaní.“

Masaker na úvod navnadí, a tentokrát sa nedá povedať, že celkom márne. Krvi bude viac než dosť, a počtom mŕtvych tento film prekoná väčšinu aj tých najnásilnejších očakávaní. Až natoľko, že by to takmer určite nešlo pri celkom serióznom spracovaní. To je tu akosi na hranici, vďaka čomu sa asi najviac prikláňa k akejsi stupídnosti. O komédiu nejde, hoci humoru je tu veľa. Chceného aj nechceného, vtipného aj trápneho. Napríklad po dlhom opise hlavnej postavy, ako jeho otec obetoval život v boji s démonom, šerif odvetí, že jeho otec zomrel na rakovinu prostaty. Krvavým scénam nechýba pár náznakov nápadu, no pripomínajú skôr hlúposti, aké by vymysleli dvanásťroční chlapci.

„Pôsobí ako infantilný akčný hrdina, u ktorého je ťažké nájsť skutočnú hororovú charizmu.“

V duchu detskej zábavy bez náznakov intelektu sa nakoniec nesie aj zápletka a väčšina deja. Príbehov o démonoch sme počuli neúrekom, tento konkrétny by výborne zapadol do zošitkov z novinových stánkoch, napríklad do tých o Johnovi Sinclairovi. Čudácky lovec démonov, vysoký a mužný, zvodca žien, výrobca dômyselných zariadení. Vážne ho nejde brať v žiadnom prípade, nechce ale byť ani celkom komickou postavičkou. Pôsobí ako infantilný akčný hrdina, u ktorého je ťažké nájsť skutočnú hororovú charizmu. Je príliš prihlúply, aby mohol očariť svojou tajomnosťou, správa sa neuveriteľne a to tak pri úspechoch ako zlyhaniach.

Vrcholom je scéna zasadnutia obce, a tá v mnohom celý film aj charakterizuje. Postavy sa správajú nepochopiteľne, čo do ich činov ako aj ich reakcií na reči a skutky iných. Prepukne chaos, ktorého hlavný cieľ je vyprodukovať čo najviac krvi a mŕtvych. Hlavná postava sa musí chaosu podriadiť, nech sa aj film snaží predstierať, že on je ten, kto sa v situácii vyzná a robí, čo sa dá. Divák si už asi v zásade na prihlúplosť a nezmyselnosť zvykol, dôležitá je len choreografia, krv striekajúca zo všemožných častí tiel, príležitostná komickosť a žmýkanie špecifickosti útočiaceho démona.

„Náznakom strašidelné sú možno dve scény, inak je to len dokola akčne krvavá fantázia pre dospievajúcich, a zdanlivo aj od dospievajúcich.“

Ak sa posnažíme nenechať sa iritovať, dielo sa nakoniec dá pozerať, keďže sa v ňom niečo stále deje. Ak by malo ísť o horor, mali by sme sa aj báť, čo sa ale napriek množstvu mŕtvych nedeje. Náznakom strašidelné sú možno dve scény, inak je to len dokola akčne krvavá fantázia pre dospievajúcich, a zdanlivo aj od dospievajúcich. Hravá, no nie spôsobom umeleckým či hororovým, len krvavým a akčným. Dajte deťom príležitosť vytvoriť čo najlacnejší a najgýčovejší príbeh o démonoch, a špeciálne efekty na zobrazovanie vraždenia. Výsledok bude ťažké rozoznať od tohto filmu.

Don't Kill It je po mnohých stránkach výrazne zlý film, predovšetkým čo sa scenára týka. Na druhej strane je v ňom množstvo akcie, krvi a náznaky humoru. Dopozerať sa teda dá. Pozitívne tiež je, že je trochu inak zlý ako väčšina zlých hororov. Je zlý svojím vlastným spôsobom. Čo jeho podstatu nemení, aspoň ale nemáte dojem, že to isté ste zbytočne videli už veľakrát.