Devoured

Divoké sny prisťahovalcov
Vnútorní démoni nemusia byť vôbec zlý námet na horor. Napríklad taký Ward sa vlastne celý odohral len v predstavách hlavnej hrdinky, a rozhodne to nebol zlý film. Podstatné asi je nezobrať výraz „vnútorní" príliš doslovne, a nezostať len pri zobrazovaní vonkajška. Čo má divák zo sledovania pokojného povrchu, keď to hlavné sa odohráva vnútri? Ako keď postavu niečo zvnútra postupne zožiera vo filme Devoured.
17. 11. 2013

18. 10. 2013

Killing Ground

Ako sa stanuje v Austrálii

Keď sa mestský párik vyberie stanovať do divočiny na odľahlé miesto, určite je lepšie, ak o svojom úmysle povedia domácim. Najlepšie nejakým buranom s rozheganou dodávkou, na ktorej majú v klietke naloženého bojového psa. Môžu im dať tipy, čo by si v okolí rozhodne nemali nechať ujsť. A môžu za nimi prísť, ak by niečo potrebovali. Alebo ak by im niečo hrozilo, určite by im vedeli pomôcť. Divočina je predsa nebezpečná, nikdy nevedia, či sa neocitnú na niekoho Killing Ground.

8. 1. 2018

Zbav nás zlého

Kvalitná exkurzia do scenáristického suterénu
Zamýšľali ste sa niekedy, akou propagáciou kresťanstva všetky démonické a exorcistické filmy vlastne sú? Nejde len o to, že robia z kňazov hrdinov, najlepšie rovno im pridajúc aj kúlový imidž polepšeného tvrďáka. Na diablov platí meno Ježiša Krista a páli ich dotyk krucifixu, mohol by vôbec existovať jasnejší dôkaz, že vrámci filmu existuje Boh? Tu totiž nejde o nejaké historky o duchoch, o ktorých akurát vieme, že sa niekde objavujú a niekoho strašia. Keďže za krížikom je celé náboženstvo, prijímajúc jeho silu prijímajú tvorcovia aj ideológiu a mytológiu náboženstva. Tu majú na Boha jednoduchú žiadosť- Zbav nás zlého.
Zo začiatku to na hodinu náboženstva veľmi nevyzerá. V prológu putujeme do Iraku, traja vojaci zablúdia do jaskyne. Podľa šumivého obrazu a zvukov by sme mali pochopiť, že sa tam neodohralo nič pekné. V New Yorku nám robia spoločnosť dvaja policajti. Zohratý tím, jeden má radar na problémy, druhý sa vyžíva v ich drsnom riešení. Teraz sa im začnú kopiť zvláštne prípady. Napred domáce násilie, potom žena hodí v ZOO dieťa do jamy levovej. Levy tam zrovna neboli, maľovali ju, zrovna ako pivnicu v dome chlapa čo mlátil svoju ženu. Čudne vyzerajúci maliar by mohol byť bývalý partiak z Iraku, a ako zistia, skôr ako stenu natrel, spravil na nej nápis. Preložiť ho pomôže kňaz neúspešnej synovrahyne. Zavreli ju do blázinca a ona si dokola spieva texty The Doors.
17. 7. 2014

Red Riding Hood

Človek človeku vlk(olak)om
Červená čiapočka nám vyrástla. Už to nie je to malé dievčatko, ktoré sa s košíkom plným dobrôt vydá cez les navštíviť svoju babičku. Do 21. storočia vchádza ako mladé príťažlivé dievča, ktoré okrem vlkolaka ohrozujúceho jej rodnú dedinu musí riešiť najmä citové problémy. Áno, pôjde o lásku, pretože po Valerii, ako sa dnes Čiapočka volá, túžia odrazu dvaja muži.
7. 6. 2011

Girlhouse

Andrej Gomora | 31. 3. 2015
0
5/10
slasher

Keď sa pornostránka preorientuje na snuff

Ako vysvetlila jedna z postáv Zločinu a trestu, prostitúcia raz bude obyčajné zamestnanie. Pôjde o slobodnú voľbu žien, ktorú nikto nemá právo odsudzovať. Je to predsa ich rozhodnutie. Dnes skutočne mnoho bývalých pornoherečiek preniká do mejnstrímu, ich minulosť už prestáva byť stigmou. Pridáva im skôr až exotický nádych, a aj keby ich ďalšia práca za nič nestála, pár verných fanúšikov ich už nikdy neopustí. Druhá vec je, že množstvo amatérskych a jednorazových porno herečiek na internete sa už dávno nedá ani spočítať. Zdá sa štatisticky nemožné, aby ste niektorú z nich nestretli aj mimo webu. Oblečenú. Prečo nie napríklad niektoré z dievčat, ktoré obývajú Girlhouse?

„Aj jeden z najväčších fanúšikov stránky, vystupujúci pod menom Loverboy, nájde v Kylie svoju novú osudovú lásky."

Ten vlastne zmiešava porno s reality show. Krásne slečny sa dajú neustále sledovať v dome. Ako jedia, rozprávajú sa, sedia v saune, sprchujú. Samozrejme, občas im musia priviesť aj pár poriadnych chlapov, nech show nechýba to hlavné. Tancovať samé pred webkamerou nemôže byť vrchol ich sexuálneho života. Teraz má dom nový prírastok, Kylie. Zomrel jej otec, bez peňazí by musela odísť zo školy. Nie je len krásna, na predvádzanie vlastného tela má zjavne prirodzený talent. Aj jeden z najväčších fanúšikov stránky, vystupujúci pod menom Loverboy, nájde v Kylie svoju novú osudovú lásky. Jej tvár hneď doplní na všetky svoje fotky. Dokonca sa mu podarí poslať jej vlastný obrázok. Kylie dokáže potlačiť znechutený výraz, no jedno z dievčat nemá toľko disciplíny. Loverboy sa dozvie, že ho majú sa odporného. Girlhouse mala byť Fort Knox medzi pornostránkami. Nikto ale nepočítal s mužom, ktorého hrdosť urazili.

„Dokonca aj erotika je relatívne zvládnutá, v zmysle vkusnosti."

Nádych erotiky síce patrí k pomôckam, pri ktorých tvorcovia niekedy necítia potrebu vložiť do filmu čokoľvek iné. Na druhej strane nezabúdajme, že ho využilo aj mnoho hororových klasík, hlavne z kategórie gialla. A čo si budeme hovoriť, aj to násilie lepšie vyzerá na ženách. Škoda, že sa k nemu dostaneme až tak neskoro. Až na krátke intro film dlho skutočne ťahá len erotika a predstavovanie postáv. Tie nie sú zlé. Aj keď pripomínajú skôr tínedžerský seriál, veriť sa im dá a ani sa na ne nepozerá zle. Dokonca aj erotika je relatívne zvládnutá, v zmysle vkusnosti. Snaží sa skutočne skôr budovať prostredie pornografického domu, ako lákať na primitívnu nahotu. Len tej akcie keby bolo spočiatku viac.

„Skutočne máme veriť, že tento človek nie len ako najväčší heker nabúra bezpečnostný systém, ale vlastnými rukami sa prebojuje až k dievčatám?"

Znepokojovať by nás asi mal záporný hrdina. Toho vidíme od začiatku, a predstavia nám aj dávne korene jeho mizogýnie. Odporný je, o tom niet pochýb. No pôsobí až postihnutým dojmom, na spôsob istého strážcu parkoviska. Jeho prejavy navyše nenavodzujú dojem nebezpečnosti, vyzerá ako bezmocný tučko. Iste, to si myslelo aj dievčatko v úvode. Zároveň ale uveriť, že zrazu bude nie len hrozivý, ale aj inteligentný a fyzicky zdatný je už trochu príliš. Keď ho sledujeme sedieť za počítačom, zdá sa, ako keby odtiaľ nevstával ani na záchod. Raz ho vidíme v práci a káble nemotorne roztláča páčidlom. Skutočne máme veriť, že tento človek nie len ako najväčší heker nabúra bezpečnostný systém, ale vlastnými rukami sa prebojuje až k dievčatám?

„Je v ňom pár nie najhorších nápadov, no ich spracovanie aj tak nefunguje."

Vyvražďovacia časť sa nakoniec rozbehne, na naše veľké potešenie. Len aby nás rýchlo znova sklamala. Prvé vraždy prebehnú dokonale expresne, vidíme takmer až len mŕtvoly. Bez explicitného násilia by to možno ešte išlo. Lenže napätie sa nebuduje ani pred tým, ako k nemu príde. Skrátka nabehne šialenec v maske a niekoho zabije. V minimálnej atmosfére a vyvolá málo vzruchu. Pasáž navyše obsahuje viacero klišé aj recyklovaných scén, počínajúc vzhľadom zabijaka. Je v ňom pár nie najhorších nápadov, no ich spracovanie aj tak nefunguje. Za niečo možno stojí tých pár skutočných drsností, ako písane odseknutými prstami či odpílená hlava. Celkový spád ale nezachránia. Ten už úplne zabíja snaha všetko prešpekulovať, vniesť prvok high-tech či rovno filozofie. Radšej keby si autori dali záležať na samotnom slasheri.

Girlhouse je dobre mienený aj vymyslený film. V teórii sa javí ako to, po čom fanúšikovia žánra túžia. Škoda, že sa ho tak nepodarilo aj nakrútiť. V konečnom dôsledku nenahnevá a divák sa určite nemusí premáhať, aby ho dopozeral. Na druhej strane ho ani nepoteší, určite nie natoľko, nakoľko mohol.