Repulsion

Čo sa odohráva v ženskej hlave pri pohľade na muža
Romanovi Polanskému napred v auguste 1969 zavraždili kumpáni Charlesa Mansona tehotnú manželku. V roku 1977 ho pre zmenu obvinili zo zdrogovania a znásilnenia 13 ročného dievčaťa. On tvrdí, že drogy jej nedal a so stykom súhlasila. Nestačí, že mala 13 rokov? Polanského kariéru zločin ovplyvnil len v tom, že namiesto Ameriky nakrúca filmy v Európe a musí sa vyhýbať cestám do krajín, ktoré by ho mohli do USA vydať. Nečelí všeobecnému odsúdeniu a výzvam na bojkot, zbiera ocenenia za filmy. Ak ste aj vy ochotní napriek pomerne vážnemu prehrešku umelca nezatratiť, za pozornosť stojí napríklad aj jeho film z roku 1965 s názvom Repulsion.
9. 12. 2015

Brightburn

Superman, len trochu iný

Nie sme vôbec ďaleko od nedávneho Potomka, hoci témy ako odcudzenie tentokrát skúmame oveľa povrchnejšie. Tu máme totiž skôr superhrdinský námet a tomu zodpovedá aj štýl jeho spracovania. Spraviť Supermana naopak znie zaujímavo predovšetkým ako hypotéza, či pokus. Tentokrát bez vysvetľovania a príbehu z planéty Kryptón. Prečo by ten tvor, ktorý padne na zem a má nadprirodzené schopnosti, nemohol byť zlý? V poslednom čase sa predsa zvykli superhrdinovia skúmať zo všetkých strán a robili sa filmy či rovno seriály o každom jednom období ich života. Úskalia tohto spracovania musia nepochybne napadať každému, poňať sa ale dá mnohými spôsobmi.

20. 5. 2019

Cyntoryn zvieratiek

Viditeľne iný

Na rozdiel od diel ako Osvietenie, Mŕtva zóna či Carrie nerežíroval Cintorín domácich zvierat z roku 1989 známy režisér a tento film ani nepatrí medzi kriticky najuznávanejšie z diel podľa predlohy Stephena Kinga. Pomerne presne sa drží príbehu z knihy, veď scenár napísal samotný spisovateľ, a filmársky ide o skôr jednoduché a priamočiare dielo. Vďaka výbornej atmosfére a niekoľkým pamätným scénam a výrokom si aj tak vyslúžil svoj vlastný osobitný kult, takže nepochybne bolo nemálo fanúšikov zvedavých, ako bude vyzerať remake, či nová adaptácia knihy, uvádzaná do distribúcie pod menom Cyntoryn zvieratiek.

30. 4. 2019

12. 11. 2018

Mercy Black

Opäť raz pozor na malé deti

Začiatok je priam realistický a začína s budovaním celkom uveriteľnej postavy. Či už išlo o psychickú poruchu alebo ducha, stráviť mladosť v liečebni a začínať žiť niekedy po dvadsiatke je ľudsky zaujímavý údel. Film sa doň snaží vnoriť a v rámci hororového žánra ide o pomerne zaujímavé a presvedčivé vnorenie. Skutočne sa seba samých pýtame, čo s takým človekom môže byť, a ako asi môže žiť ďalej. Po všetkých stránkach, vôbec ako sa jej podarí začleniť sa do spoločnosti. Tie hlavné komplikácie pritom ešte len prídu. Dôvod prečo ju zavreli samozrejme nemôže pominúť, do Marininho života sa musí rýchlo vrátiť aj Mercy Black.

23. 4. 2019

Girlhouse

Andrej Gomora | 31. 3. 2015
0
5/10
slasher

Keď sa pornostránka preorientuje na snuff

Ako vysvetlila jedna z postáv Zločinu a trestu, prostitúcia raz bude obyčajné zamestnanie. Pôjde o slobodnú voľbu žien, ktorú nikto nemá právo odsudzovať. Je to predsa ich rozhodnutie. Dnes skutočne mnoho bývalých pornoherečiek preniká do mejnstrímu, ich minulosť už prestáva byť stigmou. Pridáva im skôr až exotický nádych, a aj keby ich ďalšia práca za nič nestála, pár verných fanúšikov ich už nikdy neopustí. Druhá vec je, že množstvo amatérskych a jednorazových porno herečiek na internete sa už dávno nedá ani spočítať. Zdá sa štatisticky nemožné, aby ste niektorú z nich nestretli aj mimo webu. Oblečenú. Prečo nie napríklad niektoré z dievčat, ktoré obývajú Girlhouse?

„Aj jeden z najväčších fanúšikov stránky, vystupujúci pod menom Loverboy, nájde v Kylie svoju novú osudovú lásky."

Ten vlastne zmiešava porno s reality show. Krásne slečny sa dajú neustále sledovať v dome. Ako jedia, rozprávajú sa, sedia v saune, sprchujú. Samozrejme, občas im musia priviesť aj pár poriadnych chlapov, nech show nechýba to hlavné. Tancovať samé pred webkamerou nemôže byť vrchol ich sexuálneho života. Teraz má dom nový prírastok, Kylie. Zomrel jej otec, bez peňazí by musela odísť zo školy. Nie je len krásna, na predvádzanie vlastného tela má zjavne prirodzený talent. Aj jeden z najväčších fanúšikov stránky, vystupujúci pod menom Loverboy, nájde v Kylie svoju novú osudovú lásky. Jej tvár hneď doplní na všetky svoje fotky. Dokonca sa mu podarí poslať jej vlastný obrázok. Kylie dokáže potlačiť znechutený výraz, no jedno z dievčat nemá toľko disciplíny. Loverboy sa dozvie, že ho majú sa odporného. Girlhouse mala byť Fort Knox medzi pornostránkami. Nikto ale nepočítal s mužom, ktorého hrdosť urazili.

„Dokonca aj erotika je relatívne zvládnutá, v zmysle vkusnosti."

Nádych erotiky síce patrí k pomôckam, pri ktorých tvorcovia niekedy necítia potrebu vložiť do filmu čokoľvek iné. Na druhej strane nezabúdajme, že ho využilo aj mnoho hororových klasík, hlavne z kategórie gialla. A čo si budeme hovoriť, aj to násilie lepšie vyzerá na ženách. Škoda, že sa k nemu dostaneme až tak neskoro. Až na krátke intro film dlho skutočne ťahá len erotika a predstavovanie postáv. Tie nie sú zlé. Aj keď pripomínajú skôr tínedžerský seriál, veriť sa im dá a ani sa na ne nepozerá zle. Dokonca aj erotika je relatívne zvládnutá, v zmysle vkusnosti. Snaží sa skutočne skôr budovať prostredie pornografického domu, ako lákať na primitívnu nahotu. Len tej akcie keby bolo spočiatku viac.

„Skutočne máme veriť, že tento človek nie len ako najväčší heker nabúra bezpečnostný systém, ale vlastnými rukami sa prebojuje až k dievčatám?"

Znepokojovať by nás asi mal záporný hrdina. Toho vidíme od začiatku, a predstavia nám aj dávne korene jeho mizogýnie. Odporný je, o tom niet pochýb. No pôsobí až postihnutým dojmom, na spôsob istého strážcu parkoviska. Jeho prejavy navyše nenavodzujú dojem nebezpečnosti, vyzerá ako bezmocný tučko. Iste, to si myslelo aj dievčatko v úvode. Zároveň ale uveriť, že zrazu bude nie len hrozivý, ale aj inteligentný a fyzicky zdatný je už trochu príliš. Keď ho sledujeme sedieť za počítačom, zdá sa, ako keby odtiaľ nevstával ani na záchod. Raz ho vidíme v práci a káble nemotorne roztláča páčidlom. Skutočne máme veriť, že tento človek nie len ako najväčší heker nabúra bezpečnostný systém, ale vlastnými rukami sa prebojuje až k dievčatám?

„Je v ňom pár nie najhorších nápadov, no ich spracovanie aj tak nefunguje."

Vyvražďovacia časť sa nakoniec rozbehne, na naše veľké potešenie. Len aby nás rýchlo znova sklamala. Prvé vraždy prebehnú dokonale expresne, vidíme takmer až len mŕtvoly. Bez explicitného násilia by to možno ešte išlo. Lenže napätie sa nebuduje ani pred tým, ako k nemu príde. Skrátka nabehne šialenec v maske a niekoho zabije. V minimálnej atmosfére a vyvolá málo vzruchu. Pasáž navyše obsahuje viacero klišé aj recyklovaných scén, počínajúc vzhľadom zabijaka. Je v ňom pár nie najhorších nápadov, no ich spracovanie aj tak nefunguje. Za niečo možno stojí tých pár skutočných drsností, ako písane odseknutými prstami či odpílená hlava. Celkový spád ale nezachránia. Ten už úplne zabíja snaha všetko prešpekulovať, vniesť prvok high-tech či rovno filozofie. Radšej keby si autori dali záležať na samotnom slasheri.

Girlhouse je dobre mienený aj vymyslený film. V teórii sa javí ako to, po čom fanúšikovia žánra túžia. Škoda, že sa ho tak nepodarilo aj nakrútiť. V konečnom dôsledku nenahnevá a divák sa určite nemusí premáhať, aby ho dopozeral. Na druhej strane ho ani nepoteší, určite nie natoľko, nakoľko mohol.