Mercy Black

Opäť raz pozor na malé deti

Začiatok je priam realistický a začína s budovaním celkom uveriteľnej postavy. Či už išlo o psychickú poruchu alebo ducha, stráviť mladosť v liečebni a začínať žiť niekedy po dvadsiatke je ľudsky zaujímavý údel. Film sa doň snaží vnoriť a v rámci hororového žánra ide o pomerne zaujímavé a presvedčivé vnorenie. Skutočne sa seba samých pýtame, čo s takým človekom môže byť, a ako asi môže žiť ďalej. Po všetkých stránkach, vôbec ako sa jej podarí začleniť sa do spoločnosti. Tie hlavné komplikácie pritom ešte len prídu. Dôvod prečo ju zavreli samozrejme nemôže pominúť, do Marininho života sa musí rýchlo vrátiť aj Mercy Black.

23. 4. 2019

Children of the Corn

Viac krvi, menej Issaca
Mladá dvojica, Burt a Vicky, prechádzajú Nebraskou na ceste do Californie. Cesty sú celkom prázdne a riziko nehody veľmi nepravdepodobné. Stačí však chvíľka nepozornosti a pod kolesami ich auta leží malý chlapec, ktorý na cestu náhle vybehol z kukuričného poľa. Po počiatočnom šoku a vzájomnom obviňovaní zistia, že predtým ako chlapca zrazili, mu niekto podrezal hrdlo. 2. 2. 2011

Alien: Covenant

Zložitý príbeh a veľa zbytočných rečí

Rýpať sa v klasike je vždy nebezpečné. Aj keď tak činí jej otec. Votrelec je navyše pomerne špecifická klasika, každý jeden z troch pôvodných dielov vytvoril iný režisér, a ani jednému nechýba známe meno. Prvýkrát sme sa k votrelcom vrátili pred pár rokmi prvým, voľnejším prequelom s názvom Prometheus. K tomu teraz prichádza priame napojenie na prvý diel z roku 1979 a ďalšia snaha tému znova vyžmýkať. Volá sa Votrelec: Covenant.

24. 5. 2017

Girlhouse

Keď sa pornostránka preorientuje na snuff
Ako vysvetlila jedna z postáv Zločinu a trestu, prostitúcia raz bude obyčajné zamestnanie. Pôjde o slobodnú voľbu žien, ktorú nikto nemá právo odsudzovať. Je to predsa ich rozhodnutie. Dnes skutočne mnoho bývalých pornoherečiek preniká do mejnstrímu, ich minulosť už prestáva byť stigmou. Pridáva im skôr až exotický nádych, a aj keby ich ďalšia práca za nič nestála, pár verných fanúšikov ich už nikdy neopustí. Druhá vec je, že množstvo amatérskych a jednorazových porno herečiek na internete sa už dávno nedá ani spočítať. Zdá sa štatisticky nemožné, aby ste niektorú z nich nestretli aj mimo webu. Oblečenú. Prečo nie napríklad niektoré z dievčat, ktoré obývajú Girlhouse?
31. 3. 2015

Salvage

Príjemná nezávislá príšera
Dcéra rozvedených rodičov ide na Vianoce k matke, ktorú nemá práve rada. Najprv jej kariéra rozbila rodinu a potom sa jej na súde sama vzdala. Oveľa radšej by zostala s otcom. Je pre ňu priam satisfakciou, keď po príchode nájde svoju mamu v posteli s cudzím chlapom. Môže jej na ulici spraviť scénu a odísť k susedom, ktorí mamu nepustia dnu. A tá skutočná katastrofa pritom číha z úplne inej strany. 10. 1. 2011

Haunted Universities

Afonka Soby | 23. 7. 2010
0
6/10
ghost, anthology, torture

Keď ázijské študentky nie sú sexi

V Thajsku sú vysokoškolské prázdniny a študenti si dávajú na štyri dni pohov od učenia. Univerzity sú však prázdne iba zdanlivo. Duchovia, ktorí v nich prebývajú, v nádhernej a zvrátenej symbióze so študentmi, si dovoľujú v tichu a tme viac ako obvykle.

Jeden študent sa rozhodol, že si privyrobí ako drogový díler. Nie všetko mu však ide podľa plánu a tak čoskoro skončí s veľkým dlhom u miestneho bosa drogového podsvetia. Jediné riešenie, ako ostať nažive a ochrániť seba a svoju priateľku od dvoch goríl, ktoré nemajú najmenší problém zmlátiť ich aj na verejnosti, je odovzdať im všetky drogy, ktoré má. Stačí sa vlámať do školy, kde ich ukryl. Tá je v noci opustená, no gangstri prejavia veľký záujem presvedčiť sa, či historka o duchovi dievčaťa, ktoré sa obesilo cez prestávku na toalete, je skutočne pravdivá.

Nok Noi je vnučka generála, ktorý dal v sedemdesiatych rokoch postrieľať niekoľko prodemokraticky zmýšľajúcich študentov. Nok Noi je zároveň študentkou na škole, kde sa tragédia odohrala. Jeden zo starších študentov však nemôže dávnu tragédiu, ktorá sa osobne dotkla jeho rodiny, stráviť a zavrie ju do výťahu, v ktorom boli študenti popravení. Tu sa jej prvýkrát začnú zjavovať duchovia zosnulých študentov. Neústupčivý je najmú jeden z nich, ktorý túži po tom, aby sa opäť stretol so svojou priateľkou. Zabezpečiť to má, samozrejme, Nok Noi.

Študent zubárčiny má prehnaný strach z mŕtvych ľudí. Nie je neobvyklé, keď v škole zaspí a zobúdza sa s krikom pre nočné mory so živými mŕtvymi, ktorým má vytrhnúť zuby. Keď v nemocnici prijme službu strážnika, ktorý má v ten deň svadbu, myslí si, že bude dávať pozor na lieky. Netušil však, že celú noc strávi v márnici, kde ho okrem mŕtvol bude strašiť aj spolužiak, ktorý berie jeho strach na ľahkú váhu.

Dievča so zvláštnym menom Sa rada chodí na internetové chaty trochu si zaflirtovať s chalanmi. Keď ju jeden z nich nazve kurvou a vyhráža sa, že ju príde zabiť, neberie ho vážne – veď podobných úchylov je plný web. Jej spolubývajúca Muya však má nepríjemný pocit. Keď sa ukáže, že Beckham, ako sa chalan z internetu nazval, býva v dome oproti, začína to byť akosi podozrivé. A keď sa Sa po jednom večierku zoznámi s mužom, ktorý tvrdí, že je policajt z oddelenia internetového zločinu, podozrenie sa mení na krutú realitu.

Nedávno sme tu mali Die a Violent Death a teraz opäť ďalší thajský poviedkový film. Okrem bodového hodnotenia majú tieto dva filmy spoločné aj čosi iné: v oboch strašia duchovia ľudí, ktorí zomreli násilnou smrťou. (Akurát tentoraz sú to všetko študenti.) Haunted Universities má však navyše niečo, čo mi u Die a Violent Death chýbalo. Drží viac pokope, nerozpadáva sa na celkom individuálne fragmenty, ktoré sú spolu pozliepané iba sem-tam a nasilu. Film využíva klasickú barličku poviedkových filmov: jednu postavu, ktorá sa presúva príbehmi a ukotvuje ich tak aspoň v jednom čase. Obyčajne to býva taxikár, ktorý sa však už stal v poviedkových filmoch klišé, a ak by bol prítomný aj tu, vadil by mi. Haunted Universities má niečo lepšie: postavu Muyai, študentky, ktorá sa cez školské prázdniny prihlási ako dobrovoľníčka do nočnej záchranky. Paradoxne, skôr ako zachraňovať, bude prevážať mŕtve telá. Muyai to však nevadí. Má totiž zvláštnu schopnosť komunikovať s mŕtvymi. A o tom, ako ju získala, sa dozviete v poslednej poviedke. Muya je tak nielen barličkou, ktorá drží príbehy pokope, ale zároveň skutočnou postavou filmu, ktorá sa v jeho priebehu vyvíja rovnako ako náš vzťah k nej.

Bohužiaľ, samotné príbehy sú už kvalitatívne horšie ako predely medzi nimi. Dve z nich sú dokonca vyslovene zlé, až amatérske (Toaleta, Márnica). Takto nejako si predstavujem slovenský horor (ak sa ho niekedy dožijem, dúfam, že sa mýlim). Márnica sa snaží byť smiešna, no je to taký ten ázijský názorný humor, ktorý je založený na afektovanom prehrávaní. Samozrejme, aj ten môže pri lepšom scenári fungovať - dôkazom je perfektná posledná poviedka z Die a Violent Death, no keď je scenár takmer nulový, resp. založený len na tom, že študent sa bojí mŕtvol v márnici, dokáže ešte viac iritovať. Toaleta je zasa smiešna celkom proti svojej vôli - možno keby tento segment mal byť ten vtipný, fungovalo by to omnoho viac. Druhá poviedka, Výťah, je taký priemer, ktorý má síce slušnú atmosféru, no originalitou rozhodne neprekvapí. Väčšina scenáristickej invencie sa evidentne použila na poslednú poviedku, Schodisko, ktorá je zaradená po najslabšej Márnici zrejme preto, aby vám pripomenula, že film, ktorý sledujete, vlastne nie je až taká hlúposť. Na bežného diváka ponúka možno trochu priveľa brutality, no je jasné, že finále zvládlo Haunted Universities jednoducho na jednotku. Samotný koniec si zaslúži minimálne tri  hviezdičky v mojom hodnotení.

Thajská Fóbia zrejme naštartovala novú poviedkovú vlnu. Bohužiaľ, Die a Violent Death ani Haunted Universities už neponúkli vyvážený zážitok. Keby sa dali vyskladať najlepšie poviedky z oboch filmov do jednej antológie, bodové hodnotenie by bolo podstatne vyššie. Ani takto to však nie je úplná katastrofa, a ak máte radi poviedkové filmy, zrejme mu slabšie pasáže odpustíte. Rovnako ako ja.