12. 10. 2015

Apostle

Tenká hranica medzi uctievaním a vykorisťovaním

Určite sa dá vnímať pozitívne posun od schematického zobrazovania náboženských fanatikov ako šialencov a nič iné. Nadprirodzené javy sú predsa neoddeliteľná súčasť hororov. Tak prečo by niekedy nemohli to nie zrovna sympatické správanie aj podporovať, či priam ospravedlňovať? Postavy sa tak môžu stať ľudskejšími, vrátane náboženských magorov. Tiež nemusia byť zlí, len pretože ich to baví, a môžu divákovi skomplikovať možnosť ich odsúdenia aspoň do tej miery, že to skutočne nemali až také jednoduché. Keď k niekomu hovorí bohyňa, nemá nárok pokladať sa za Apostle?

14. 1. 2019

The Eyes of My Mother

Neučte deti hrám so skalpelom

Mama dievčatku veľa rozprávala o anatómii, o rezaní. Ako už mohla čakať, že to s ním dopadne. Sama bola v Portugalsku očná chirurgička, na kravskom oku dcére ukazuje, ako vyzerá jeho vnútro. Dievčatko je rado, rezanie sa jej páči, má rada svoju mamu. Na ich odľahlý statok jedného dňa príde cudzinec. Pýta sa na záchod, vyžaduje si nezvyčajnú zdvorilosť. Pôsobí na jednej strane krehko, zároveň dosť vyšinuto. Neskôr sa sám prizná, má rád zabíjanie, ten pocit ktorý človeku prináša. Na rozhovory s dievčatkom bude mať ešte veľa času. Bez mamičky si z neho spraví svojho jediného kamaráta. Hoci nahradiť ju samozrejme nikdy môcť nebude, Francisca bude vždy myslieť na The Eyes of My Mother.

27. 6. 2017

The Domestics

Apokalypsa namiesto manželskej poradne

Vysvetľovať, čo zničilo civilizáciu, respektíve odkiaľ sa zobrali zombíci, upíri alebo iný zrod jej rozvrátenia už dávno nie je nevyhnutnosť. Postapokalyptický film je dávno etablovaný ako žáner a pred nikým už nemusí svoje zápletky ospravedlňovať. V tomto prípade si zvolil ironickú eleganciu s narážkou na konšpirácie o chemtrails. Niekto sa proste rozhodol, že stačí, a lietadlá obostreli svet čiernym dymom. Znie to trochu hlúpo, ale dá sa to vnímať ako vtipná hlúposť. Ako takmer vždy hlavne film o pôvode postapokalyptického stavu sveta vôbec nie je. Tentokrát je o ľuďoch, priamo o manželoch v kríze vzťahu. The Domestics.

7. 1. 2019

La Horde

Afonka Soby | 17. 6. 2010
0
2/10
zombie/infection

Búrka v pohári krvi alebo samotná krv ešte dobrý horor nerobí

Niekoľko policajtov zoberie po smrti svojho kolegu spravodlivosť do vlastných rúk a rozhodne sa vlastnoručne „odpraviť" gang, ktorý ju má na svedomí. Opustený panelák, v ktorom sa gang skrýva, ponúka na takýto krvavý kúpeľ ideálne podmienky. Akcia však nevyjde podľa plánu a z policajtov sa razom stanú rukojemníci. Ešteže je akurát „noc živých mŕtvol" a gang musí prerušiť svoju popravu a začať uvažovať viac kolektívne. Stačí totiž jeden pohľad zo strechy a všetkým je jasné, že „prestrieľať sa von" skrz armádu zombíkov nebude vôbec jednoduché.

Romero po francúzsky? Ak ste rovnako naivný ako ja, pravdepodobne vám to už napadlo, keď som spomenul Noc živých mŕtvol. Akákoľvek podobnosť s Romerom však končí pri námete. La Horde vyzerá amatérsky (vo všetkých možných smeroch) vedľa ktoréhokoľvek Romerovho filmu, je jedno, či si na porovnanie zoberieme staručkú Noc alebo najnovšie Survival of the Dead.

To by samo osebe ešte možno nestačilo, aby bol z La Horde vyslovene zlý film. Predsa len je dielom „debutantov" (Yannick Dahan, Benjamin Rocher) a francúzska kinematografia sa v zombie žánri veľmi nemá o čo oprieť, jedine ak o nepodarených Mutants z minulého roka. Môžeme mu teda všeličo odpustiť. Napríklad zjavne nízky rozpočet, keď sa v scéne, ktorá si vyžaduje asi stopäťdesiat zombíkov, tlačia asi dvadsiati v close-up zábere, aby sme si akože nevšimli, že viac komparzu tu nie je. Čo však je neodpustiteľné, to je doslova premrhaný potenciál na celkom solídnu zombie drámu, na ktorú limitované prostredie polorozpadnutého paneláka vyslovene zvádzalo. Dva nepriateľské tímy, ktoré k sebe pojí iba vzájomná nevraživosť, sa majú spojiť, aby bojovali o holé prežitie. Celkom slušný základ pre budovanie charakterov.

La Horde má však iné ambície, ktoré sú, napriek evidentne nízkemu rozpočtu, akčného rázu. Pamätáte sa na scénu z Horúcich striel, keď Charlie Sheen strieľal zo samopalu a s počtom mŕtvych vojakov sa ozývalo „skóre ako v Total Recall... skóre ako v Terminátorovi.. a nakoniec „najkrvavejší film všetkých čias"? Nech už bolo Charlieho skóre akékoľvek, La Horde ho určite spoľahlivo prekonáva. Zombíci zomierajú v húfoch, po salvách z guľometu. Občas si vydýchneme a na rad prídu päste, čo vyznieva smiešne vo filme, kde je každý po zuby ozbrojený. Patria však k tomu lepšiemu, čo sa dá v tomto filme vidieť.

La Horde je dôkazom, že tony krvi nestačia na dobrý akčný film a už vôbec nie na dobrý horor. Ten by mal byť zakorenený najmä v atmosfére, ktorá tu, žiaľ, celkom chýba. Okrem pár efektných záberov na zatiahnutú oblohu zo strechy paneláka tu nie je vlastne nič, čo by pomohlo podporiť nejaký apokalyptický dojem, ktorý by bol určite viac ako žiaduci. O zombíkoch nevieme vôbec nič, čo je teraz moderné, no aj s tým treba vedieť pracovať. V La Horde to nemuseli byť vôbec živí mŕtvi, ale pokojne aj besné psy alebo mimozemšťania, na filme by sa toho až tak veľa nezmenilo. Možno iba v prípade mimozemšťanov by maskéri krv prefarbili na zeleno.

V poslednom čase sa nám namnožili filmy o zombíkoch/infikovaných: Carriers, The Crazies, The Dead Outside. La Horde má jedno prvenstvo a jednu zemiakovú medailu. Je najakčnejší, no zároveň najslabší. A Francúzsko si na svoj skutočný zombie survival musí ešte počkať. La Horde je totiž ešte horší ako nevýrazní Mutanti.