The Crazies (1973)

Romero, ako ho, našťastie, nepoznáme
Keď sa v jednom malom pennsylvánskom mestečku zrúti armádne lietadlo, je zarobené na problémy. Prevážalo totiž nebezpečnú biologickú zbraň, vírus Trixie, ktorý sa začne rýchlo šíriť medzi nič netušiace obyvateľstvo. Kontakt človeka s vírusom môže mať iba dva scenáre: smrť alebo šialenstvo spojené s agresiou. (Keďže sa film volá The Crazies, nie je ťažké domyslieť si, ktorá alternatíva bude populárnejšia.) 13. 5. 2010

6. 10. 2015

20. 9. 2010

18. 10. 2013

Leatherface

Toľko ste toho pod maskou nečakali

Práve žánrové miešanie krutého exploitationu s thrillerom, ktorému by zodpovedala dejová stránka, je síce sympatické, no nakoniec sa ukáže ako nezvládnuté. Scenár sa snaží byť ambiciózny, prináša veľa deja a nechce len žmýkať známe postavy a prostredie. V tom prípade by ale potreboval na budovanie atmosféry svoje vlastné prostriedky, a tie mu chýbajú. Hlavnými sa stávajú utečenci z liečebne, krutí prehnane až za hranicu uveriteľnosti. Všetko sa odohráva akosi nepochopiteľne, bez zmyslu, s jediným zrozumiteľným účelom, ktorým je čo najviac násilia. Aj keď film má svoje kvality, nedokáže diváka skutočne vtiahnuť, zaujať niečím jasným a intenzívnym. Nakoniec príde samotná pointa, pri ktorej si dáme film do spojitosti s celou sériou. A možno by sme radšej zabudli, čo sa nám to snažil nahovoriť.

16. 11. 2017

Mamula

Andrej Gomora | 26. 5. 2015
0
2/10
bizarre, survival

Turistické propagačné video s krvavou morskou pannou

Že spropagovať vlastnú krajinu nejde len dokola omieľaním aká je krásna a ľudia pohostinní už zistili mnohí. Napríklad Austrálčania či Škóti. Čo tam po nejakom psychopatovi, všetci vedia, že ten je fikcia. Keď už zaujmete hororového fanúšika krvou, prečo na jej pozadie neprepašovať pár pekných scenérií alebo mu rovno nenačrtnúť zaujímavosti z vlastnej histórie. Dobre, nie každý horor sa dá skutočne na propagáciu využiť. Hlavne keď ako Hostel nemá s krajinou, kde sa údajne odohráva nič spoločné. No keď je niekde krásne, nejakú reklamu tomu spravíte zobrazením v akomkoľvek kontexte. Ako černohorskému pobrežiu vo filme Mamula.

„Dve Američanky sa sem vyberú na dovolenku za kamarátom zo školy, bývalým priateľom jednej z nich."

Ten sa vlastne tým, že je v skutočnosti hlavne reklamným videom ani veľmi netají. Hoci keď už sa raz chce vydávať za horor, mohol si s príbehom dať trochu viac námahy. Ten stavia na tých úplne najprimitívnejších klišé. Dve Američanky sa sem vyberú na dovolenku za kamarátom zo školy, bývalým priateľom jednej z nich. Teraz je zasnúbený, no nie je dôvod pochybovať, že staré city ešte niekde vnútri prežívajú. Okrem starej lásky im dovolenku komplikuje aj minulosť druhej z nich- tá v nej zanechala strach z vody. Na loď ešte po dlhom nahováraní vstúpi, no aby skočila do mora a plávala. To nech po nej nechcú. Štvorica si aj tak krásy okolia užíva. Až kým sa nerozhodnú ísť na ostrov neďaleko od pobrežia. Niečo ako Alcatraz, bývala tam väznica, potom tam ľudí vraj mučili nacisti. Skupinka na ostrove teraz zastihne čudného starého muža. Do studne vylieva kúsky ľudských tiel a keď ich zbadá aj on, zjavne nechce, aby z ostrova odišli. Takí ľudia predsa zriedka nemajú čo skrývať.

„Postavy sú zle napísané aj zahrané, nič zaujímavé sa tu nedeje okrem otravného premieľania milostného trojuholníka a fóbie z vody."

Aj keď myšlienka je vďaka intru jasná, film sa veľmi nesnaží ani tú vyžmýkať naplno. Ešte smutnejšie je, že aj keď intro je ukážka toho najprimitívnejšieho druhu hororu, nič oveľa strašidelnejšie už neuvidíme. Prvá časť dovolenky s rôznymi starosťami no zatiaľ bez násilia je zle nakrútená a zdĺhavá. Ťažko povedať, či malo ísť rovno o podprahový odkaz, no jediné, čo nás pri filme drží je more a krásne prostredie. A možno dámy v plavkách. Postavy sú zle napísané aj zahrané, nič zaujímavé sa tu nedeje okrem otravného premieľania milostného trojuholníka a fóbie z vody. Kým údajné Američanky sú len nezaujímavé, údajní miestni rovno iritujúci, rovnako ako kostrbatosť situácií, v ktorých sa postavy ocitajú.

Vďaka zlému nakrúteniu na hranici amatérstva vyznie prvých pár hororových scén úplne bez efektu. Keď sa na ostrove rozbehne naháňačka, tiež fungujú skôr len tie najhlúpejšie ľakačky. O atmosfére ani spáde sa nedá hovoriť, ich budovanie by znemožnili už len neuveriteľné a nesympatické postavy. Naháňačka sa skrátka musí za každú cenu dramatizovať a komplikovať, preto všetci musia vždy spraviť tú najväčšiu možnú hlúposť. Ešte šťastie, že podobne efektívna vo svojej snahe je aj hrozba. Nech sme aspoň féroví.

„Zostáva tak len čistý nápad, s dokonale nelogickým pozadím a nevyužitým potenciálom byť strašidelný."

To skutočne hlavné z filmu sa nám naplno ukáže až neskoro, žeby autori vopred vzdali snahu seriózne s tým pracovať? Áno, pár scén tu je, ale jednak už je vtedy divák značne unavený a otrávený. Tiež ale nefungujú, diváka nenastrašia, pretože sú rovnako hlúpe ako celý film. Čím viac potom ideme do hĺbky, badáme aj logické nezmysly. Hlavne jeden dosť vážny, ten vlastne oberá dielo aj o posledné náznaky snahy nechať dojem, že niečo tu aj dáva zmysel. Zostáva tak len čistý nápad, s dokonale nelogickým pozadím a nevyužitým potenciálom byť strašidelný. Zasadený do príšerného filmu medzi ťažko znesiteľné postavy s nezaujímavým dejom. Takže, už je jasné, čo sa malo vo filme divákovi páčiť?

Mamula by sa dala brať ako obeť jej tvorcov na oltár vlasti. Spravili príšerný horor, obetovali svoje mená aj umeleckú česť, len aby dali vyniknúť krásam svojej krajiny. Nikto, kto týmto hororom zabil hodinu a pol svojho života nemôže túto snahu oceniť. Pokiaľ si ale traumatický zážitok rovno nevytvorí asociáciu s prostredím, predsa nie je vylúčené, že pri výbere dovolenky si divák spomenie, kde to bolo také krásne more a rybárske mestečko.