47 Meters Down: Uncaged

Bez klietky, s jaskyňou

V čom vlastne ide o sequel k 47 metrom si môžeme len domýšľať. Iste, Čeľuste mali tiež viac pokračovaní, ktoré spájal akurát žralok v úlohe zabijaka. Tak ako nespočet ďalších filmov. Tu máme opäť tematiku potápania, pozorovania podmorského života. A tých istých tvorcov, ktorí skúšajú niečo podobné len trochu inak. Ak si spomenieme, nakoľko minimálny dej malo prvé pokračovanie, určite môžeme byť radi, že v tomto smere sa autori rozhodli príliš sa neopakovať. Názov 47 Meters Down: Uncaged neklame- do žiadnej klietky sa veru nevraciame.

28. 11. 2019

Tarantula

Úspešný pokus spoznáte podľa jasného výsledku
Sú nápady, ktoré znejú ako vtip, no kým ich nevyskúšate, istý si byť skrátka nemôžete. Ak aj dnes niekto nakrúti horor o zmutovanom obrovskom zvierati, pri najlepšom marketingu sa prepracuje možno do distribúcie v novinových stánkoch. Lenže predstavte si, že nikto by nič podobné nikdy neskúsil. Známy hollywoodsky producent by sa v neistote, či je ten kto za ním prišiel s podobným nápadom blázon alebo génius, rozhodol neriskovať, že mu ho vyfúknu. V 3D by uviedol stomiliónový projekt o obrovskej mačke, ktorá terorizuje nevinné mestečko. To už sa nestane sa. Túto cestu už našťastie preskúmali filmy ako Tarantula, a podali jasné svedectvo, čo na nej možno nájsť.
6. 10. 2014

21. 9. 2015

Furies

Krásky a zvieratá, pretože na gore iné netreba

Krátky úvod nám predstaví jediné dve postavy diela, ktoré sa snaží nejako rozpracovať aj ako ľudí. Presnejšie len ich vzťah, aká je jedna neschopná, stratená a odkázaná, a ako tá druhá túži, aby sa konečne dala dokopy. Nebude pri nej vždy, čo sa následne aj potvrdí. Kayla sa ocitne celkom sama. Vylezie z drevenej debne niekde uprostred divočiny, a samozrejme jej nenapadne nič lepšie, ako začať kričať na Maddie. Kde trčí? Tá sa zatiaľ neobjaví. Miesto nej začnú okolo Kayly pobehovať akísi čudáci, nejakí Furies.

20. 11. 2019

11. 2. 2015

Mamula

Andrej Gomora | 26. 5. 2015
0
2/10
bizarre, survival

Turistické propagačné video s krvavou morskou pannou

Že spropagovať vlastnú krajinu nejde len dokola omieľaním aká je krásna a ľudia pohostinní už zistili mnohí. Napríklad Austrálčania či Škóti. Čo tam po nejakom psychopatovi, všetci vedia, že ten je fikcia. Keď už zaujmete hororového fanúšika krvou, prečo na jej pozadie neprepašovať pár pekných scenérií alebo mu rovno nenačrtnúť zaujímavosti z vlastnej histórie. Dobre, nie každý horor sa dá skutočne na propagáciu využiť. Hlavne keď ako Hostel nemá s krajinou, kde sa údajne odohráva nič spoločné. No keď je niekde krásne, nejakú reklamu tomu spravíte zobrazením v akomkoľvek kontexte. Ako černohorskému pobrežiu vo filme Mamula.

„Dve Američanky sa sem vyberú na dovolenku za kamarátom zo školy, bývalým priateľom jednej z nich."

Ten sa vlastne tým, že je v skutočnosti hlavne reklamným videom ani veľmi netají. Hoci keď už sa raz chce vydávať za horor, mohol si s príbehom dať trochu viac námahy. Ten stavia na tých úplne najprimitívnejších klišé. Dve Američanky sa sem vyberú na dovolenku za kamarátom zo školy, bývalým priateľom jednej z nich. Teraz je zasnúbený, no nie je dôvod pochybovať, že staré city ešte niekde vnútri prežívajú. Okrem starej lásky im dovolenku komplikuje aj minulosť druhej z nich- tá v nej zanechala strach z vody. Na loď ešte po dlhom nahováraní vstúpi, no aby skočila do mora a plávala. To nech po nej nechcú. Štvorica si aj tak krásy okolia užíva. Až kým sa nerozhodnú ísť na ostrov neďaleko od pobrežia. Niečo ako Alcatraz, bývala tam väznica, potom tam ľudí vraj mučili nacisti. Skupinka na ostrove teraz zastihne čudného starého muža. Do studne vylieva kúsky ľudských tiel a keď ich zbadá aj on, zjavne nechce, aby z ostrova odišli. Takí ľudia predsa zriedka nemajú čo skrývať.

„Postavy sú zle napísané aj zahrané, nič zaujímavé sa tu nedeje okrem otravného premieľania milostného trojuholníka a fóbie z vody."

Aj keď myšlienka je vďaka intru jasná, film sa veľmi nesnaží ani tú vyžmýkať naplno. Ešte smutnejšie je, že aj keď intro je ukážka toho najprimitívnejšieho druhu hororu, nič oveľa strašidelnejšie už neuvidíme. Prvá časť dovolenky s rôznymi starosťami no zatiaľ bez násilia je zle nakrútená a zdĺhavá. Ťažko povedať, či malo ísť rovno o podprahový odkaz, no jediné, čo nás pri filme drží je more a krásne prostredie. A možno dámy v plavkách. Postavy sú zle napísané aj zahrané, nič zaujímavé sa tu nedeje okrem otravného premieľania milostného trojuholníka a fóbie z vody. Kým údajné Američanky sú len nezaujímavé, údajní miestni rovno iritujúci, rovnako ako kostrbatosť situácií, v ktorých sa postavy ocitajú.

Vďaka zlému nakrúteniu na hranici amatérstva vyznie prvých pár hororových scén úplne bez efektu. Keď sa na ostrove rozbehne naháňačka, tiež fungujú skôr len tie najhlúpejšie ľakačky. O atmosfére ani spáde sa nedá hovoriť, ich budovanie by znemožnili už len neuveriteľné a nesympatické postavy. Naháňačka sa skrátka musí za každú cenu dramatizovať a komplikovať, preto všetci musia vždy spraviť tú najväčšiu možnú hlúposť. Ešte šťastie, že podobne efektívna vo svojej snahe je aj hrozba. Nech sme aspoň féroví.

„Zostáva tak len čistý nápad, s dokonale nelogickým pozadím a nevyužitým potenciálom byť strašidelný."

To skutočne hlavné z filmu sa nám naplno ukáže až neskoro, žeby autori vopred vzdali snahu seriózne s tým pracovať? Áno, pár scén tu je, ale jednak už je vtedy divák značne unavený a otrávený. Tiež ale nefungujú, diváka nenastrašia, pretože sú rovnako hlúpe ako celý film. Čím viac potom ideme do hĺbky, badáme aj logické nezmysly. Hlavne jeden dosť vážny, ten vlastne oberá dielo aj o posledné náznaky snahy nechať dojem, že niečo tu aj dáva zmysel. Zostáva tak len čistý nápad, s dokonale nelogickým pozadím a nevyužitým potenciálom byť strašidelný. Zasadený do príšerného filmu medzi ťažko znesiteľné postavy s nezaujímavým dejom. Takže, už je jasné, čo sa malo vo filme divákovi páčiť?

Mamula by sa dala brať ako obeť jej tvorcov na oltár vlasti. Spravili príšerný horor, obetovali svoje mená aj umeleckú česť, len aby dali vyniknúť krásam svojej krajiny. Nikto, kto týmto hororom zabil hodinu a pol svojho života nemôže túto snahu oceniť. Pokiaľ si ale traumatický zážitok rovno nevytvorí asociáciu s prostredím, predsa nie je vylúčené, že pri výbere dovolenky si divák spomenie, kde to bolo také krásne more a rybárske mestečko.