Chain Letter

Spam patrí dok koša, nie do kina
Ak túto správu nerozošlete do 24 hodín štyrom ďalším ľuďom, tak po a) vám vypadajú všetky zuby, po b) znásilní vás váš najlepší kamarát alebo po c) príde si po vás vrah a zomriete brutálnou smrťou. Áno, cé je správne! 23. 3. 2011

Neutečieš/ It Follows

Hororová extáza pre klubového diváka
Predstavte si, že niekto za vami kráča. Nebeží, neskáče, nelieta ani nepoužíva dopravné prostriedky. Len bez prestania kráča smerom k vám, nech ste kdekoľvek. Môžete mu utiecť, môžete sa autom, vlakom, lietadlom presunúť kdekoľvek chcete. On za vami bude aj tak kráčať, nech k vám dorazí za hodinu, deň či rok. Znova mu utečiete a on bude za vami znova kráčať dňom aj nocou. Skôr či neskôr si to každý musí priznať. Neutečieš, pretože ako hovorí anglický názov, It Follows.
14. 5. 2015

To/ It

Kto sa postará o veselé detstvo, ak nie klaun?

Je zvláštne, že dielo sa zatiaľ dočkalo len jedného televízneho spracovania, keďže mnoho jeho častí pozná skoro každý z viacerých odkazov a paródií. Román patrí medzi Kingove dlhšie, odohráva sa v dvoch časových obdobiach, pričom film nám tentokrát prináša to prvé. V ňom vidíme koniec školského roka v meste Derry, kde mizne šesťkrát viac dospelých ako je americký priemer, pri deťoch je to ešte horšie. Vidíme skupinku chlapcov a jedno dievča, z ktorých každého niečo straší. Jednému pred pol rokom zmizol mladší braček. Vidia, ako ich ich strach požiera. Ako sa stáva skutočným, a ako sa ľudia v ich okolí strácajú. Pátrajú po jeho pôvode, skúmajú zvláštne udalosti vo svojom meste. Nemá zmysel skrývať sa, vyčkávať. Tak ako sa musia postaviť miestnym grázlom, musia sa priamo postaviť aj samotnému zlu. Spoločne, a zomknutí.

12. 9. 2017

The Burning

Horúce osemdesiate roky
Intenzitu vraždenia tínedžerov v osemdesiatych rokoch ťažko pokladať za náhodnú. Jej vysvetlení sa ponúka veľa, hneď ako prvá by mohla byť hlboká nenávisť voči nadchádzajúcej generácii, keď Američania po niečom na spôsob Battle Royale túžili už dávno pred Japoncami. Rovnako by tu ale mohlo ísť o objavenie širšej využiteľnosti mladých tiel, nie len na ich krájanie. Azda najslávnejšou sa v tomto smere stala siahodlhá séria Piatka trinásteho, narážajúca vďaka filmu Jason X až na absolútne dno. Načasovanie do letnej sezóny párenia v najvhodnejšom revíri tábora pre pubertiakov veľmi pomohlo zvýrazniť erotický element. Ten istý recept využil aj o niečo menej známy, no minimálne rovnako kvalitný horor The Burning.
22. 4. 2014

20. 9. 2010

Mamula

Andrej Gomora | 26. 5. 2015
0
2/10
bizarre, survival

Turistické propagačné video s krvavou morskou pannou

Že spropagovať vlastnú krajinu nejde len dokola omieľaním aká je krásna a ľudia pohostinní už zistili mnohí. Napríklad Austrálčania či Škóti. Čo tam po nejakom psychopatovi, všetci vedia, že ten je fikcia. Keď už zaujmete hororového fanúšika krvou, prečo na jej pozadie neprepašovať pár pekných scenérií alebo mu rovno nenačrtnúť zaujímavosti z vlastnej histórie. Dobre, nie každý horor sa dá skutočne na propagáciu využiť. Hlavne keď ako Hostel nemá s krajinou, kde sa údajne odohráva nič spoločné. No keď je niekde krásne, nejakú reklamu tomu spravíte zobrazením v akomkoľvek kontexte. Ako černohorskému pobrežiu vo filme Mamula.

„Dve Američanky sa sem vyberú na dovolenku za kamarátom zo školy, bývalým priateľom jednej z nich."

Ten sa vlastne tým, že je v skutočnosti hlavne reklamným videom ani veľmi netají. Hoci keď už sa raz chce vydávať za horor, mohol si s príbehom dať trochu viac námahy. Ten stavia na tých úplne najprimitívnejších klišé. Dve Američanky sa sem vyberú na dovolenku za kamarátom zo školy, bývalým priateľom jednej z nich. Teraz je zasnúbený, no nie je dôvod pochybovať, že staré city ešte niekde vnútri prežívajú. Okrem starej lásky im dovolenku komplikuje aj minulosť druhej z nich- tá v nej zanechala strach z vody. Na loď ešte po dlhom nahováraní vstúpi, no aby skočila do mora a plávala. To nech po nej nechcú. Štvorica si aj tak krásy okolia užíva. Až kým sa nerozhodnú ísť na ostrov neďaleko od pobrežia. Niečo ako Alcatraz, bývala tam väznica, potom tam ľudí vraj mučili nacisti. Skupinka na ostrove teraz zastihne čudného starého muža. Do studne vylieva kúsky ľudských tiel a keď ich zbadá aj on, zjavne nechce, aby z ostrova odišli. Takí ľudia predsa zriedka nemajú čo skrývať.

„Postavy sú zle napísané aj zahrané, nič zaujímavé sa tu nedeje okrem otravného premieľania milostného trojuholníka a fóbie z vody."

Aj keď myšlienka je vďaka intru jasná, film sa veľmi nesnaží ani tú vyžmýkať naplno. Ešte smutnejšie je, že aj keď intro je ukážka toho najprimitívnejšieho druhu hororu, nič oveľa strašidelnejšie už neuvidíme. Prvá časť dovolenky s rôznymi starosťami no zatiaľ bez násilia je zle nakrútená a zdĺhavá. Ťažko povedať, či malo ísť rovno o podprahový odkaz, no jediné, čo nás pri filme drží je more a krásne prostredie. A možno dámy v plavkách. Postavy sú zle napísané aj zahrané, nič zaujímavé sa tu nedeje okrem otravného premieľania milostného trojuholníka a fóbie z vody. Kým údajné Američanky sú len nezaujímavé, údajní miestni rovno iritujúci, rovnako ako kostrbatosť situácií, v ktorých sa postavy ocitajú.

Vďaka zlému nakrúteniu na hranici amatérstva vyznie prvých pár hororových scén úplne bez efektu. Keď sa na ostrove rozbehne naháňačka, tiež fungujú skôr len tie najhlúpejšie ľakačky. O atmosfére ani spáde sa nedá hovoriť, ich budovanie by znemožnili už len neuveriteľné a nesympatické postavy. Naháňačka sa skrátka musí za každú cenu dramatizovať a komplikovať, preto všetci musia vždy spraviť tú najväčšiu možnú hlúposť. Ešte šťastie, že podobne efektívna vo svojej snahe je aj hrozba. Nech sme aspoň féroví.

„Zostáva tak len čistý nápad, s dokonale nelogickým pozadím a nevyužitým potenciálom byť strašidelný."

To skutočne hlavné z filmu sa nám naplno ukáže až neskoro, žeby autori vopred vzdali snahu seriózne s tým pracovať? Áno, pár scén tu je, ale jednak už je vtedy divák značne unavený a otrávený. Tiež ale nefungujú, diváka nenastrašia, pretože sú rovnako hlúpe ako celý film. Čím viac potom ideme do hĺbky, badáme aj logické nezmysly. Hlavne jeden dosť vážny, ten vlastne oberá dielo aj o posledné náznaky snahy nechať dojem, že niečo tu aj dáva zmysel. Zostáva tak len čistý nápad, s dokonale nelogickým pozadím a nevyužitým potenciálom byť strašidelný. Zasadený do príšerného filmu medzi ťažko znesiteľné postavy s nezaujímavým dejom. Takže, už je jasné, čo sa malo vo filme divákovi páčiť?

Mamula by sa dala brať ako obeť jej tvorcov na oltár vlasti. Spravili príšerný horor, obetovali svoje mená aj umeleckú česť, len aby dali vyniknúť krásam svojej krajiny. Nikto, kto týmto hororom zabil hodinu a pol svojho života nemôže túto snahu oceniť. Pokiaľ si ale traumatický zážitok rovno nevytvorí asociáciu s prostredím, predsa nie je vylúčené, že pri výbere dovolenky si divák spomenie, kde to bolo také krásne more a rybárske mestečko.