Suspiria (2018)

Menej farieb, viac tanca

Pôvodná Suspiria si svoj kultový status získala vďaka funkčnej zmesi prvkov pochádzajúcich z inej doby. Naivný scenár, úchvatný vizuál plný sýtych farieb, gotické prostredie, úžasná hudba, no a réžia Daria Argenta v najlepšej forme. Jej atmosféra patrí medzi najosobitejšie zážitky v dejinách hororu, snaha zopakovať ju sa preto spočiatku javila značne šialene. Náznaky dôvery vzbudila až serióznosť, s akou tvorcovia k novému projektu pristupovali. Obsadenie Tildy Swinton, hudba od Thoma Yorkea. Režisér Luca Guadagnino bol vraj možnosťou film nakrútiť posadnutý už od svojich 14 rokov, a hoci ide o jeho prvý horor, ako artový režisér svoje kvality už dokázal. Pochopiteľne tak nejako musí potom vyzerať aj výsledok.

15. 3. 2019

Cult of Chucky

Chucky dospieva

Dej opäť nadväzuje, tak na predošlý diel, ako aj na dlhodobú líniu v sérii. Z predošlého dielu nám zostáva vozíčkarka Nika, lieči sa na psychiatrii z presvedčenia, že všetkých tých ľudí v jej dome nezabila ona, ale neživá hračka. Zdá sa, že terapia napreduje úspešne, Nika prijala skutočnosť, že je vrah, a môžu ju presunúť do ústavu s nižšou ostrahou. Bábku Chuckyho jej kúpia v rámci liečby, a poslúži zároveň ďalšej pacientke, tá smúti za svojím dieťaťom. Čudné je, že bábky sa začnú akosi množiť. K prvej pribudne druhá, tú prinesie ako dedičstvo po Nikinej neterke nám už dobre známa Tiffany, Chuckyho večná milá. Tretia bábka príde poštou, nikto presne nevie odkiaľ. A ako sa už dá čakať, s pribúdaním bábiek začnú ubúdať pacienti aj personál. Nike nikto neverí, obviňujú ju len z návratu jej rozpoltene vražedných stavov. Jej šťastie, že je na vozíčku, príliš nudná obeť.

27. 10. 2017

23. 2. 2017

Hell Fest: Park hrôzy

Radi sa pozeráte, ako sa iní zabávajú?

Niečom svojím spôsobom podobné už tu bolo. The Houses October Built mal podobu fiktívneho dokumentu, ktorého geniálny nápad bol, že bude strašidelný, ak zobrazí strašenie iných ľudí. Tento nápad sa niekomu zdal natoľko úžasný, že ho nemohol nezrecyklovať. Z poučne a bádavo ladenej formy ale samozrejme treba zásadne smerovať k masovej zábave. Takže už nejde o skupinku zvedavcov, ktorí skúmajú oddaných a zapálených remeselníkov hororovej zábavy. Iritujúca partia tínedžerov sa vyberie na gýčovitý festival s názvom Hell Fest: Park hrôzy.

9. 10. 2018

Morgan

Andrej Gomora | 13. 3. 2017
0
7/10
action, psycho, sci-fi

Aj stroj na zabíjanie je len človek

Morgan nie je človek, je vec. Umelo ju vytvorili ako súčasť experimentu, údajne vedeckého. V osamotenom a dobre stráženom starom dome sa o jej rozvoj stará skupina odborníkov, každý má svoju úlohu. Sledujú, ako sa vyvíja tak telesne ako aj psychicky, ako reaguje na rôzne podnety, a či sa u nej dá pozorovať niečo na spôsob emócií. Po mnohých stránkach sa pokus javí ako úspešný, Morgan sa v ničom zásadne neodlišuje od ľudských dievčat v jej veku. Problém je, že musí žiť prísne strážená, aj prírodu smie navštevovať len v rámci presne určených hraníc. Raz ich opustí, a vedenie sa rozhodne vychádzky jej celkom zatrhnúť. Nadšená samozrejme nie je, zareagovať bodnutím vidličkou do oka poslovi zlej správy ale tiež nie je zrovna prejav mentálnej stability.

„Kontrast lesa a polorozpadnutého sídla s odľudštenou vedou funguje výborne.“

Podobne ako napríklad v Kill Command na diváka od začiatku pôsobí príjemná melanchólia. Kontrast lesa a polorozpadnutého sídla s odľudštenou vedou funguje výborne. Morgan na nás pôsobí dokonale ľudsky, ako krehké mladé dievča. Tak ju aj vníma tím v dome, pre nich je ako dcéra, dokonca aj incident s vidličkou by jej odpustili. Kathy predsa mala postupovať opatrnejšie, mohla očakávať emotívnu reakciu. Hneď tu narážame na asi najväčší problém diela, a to jeho nekonzistentnosť či priam hlúposť v správaní postáv, údajne vedcov. Je normálne, že Morgan im prirástla k srdcu a nevnímajú ju ako vec, ale ako človeka. Oni ale ako keby boli do nej zamilovaní, odpustia jej každé zlyhanie a odmietajú na nej vidieť čokoľvek nebezpečné, hodné čo i len trocha vedecky opatrného postupu.

„Problém je, keď inak dobre zvládnuté postavy spravia v dôležitých chvíľach nepochopiteľne absurdné rozhodnutia.“

Postava Lee ako chladnej odborníčky vyslanej zhodnotiť Morgan z čisto komerčného hľadiska, funguje vo filme výborne. V zásade presvedčivé sú ale všetky postavy, každej celkom uveríme jej úlohu, film s nimi dobre pracuje a všetky sú navyše vynikajúco zahrané. Problém je len v tom, že v dôležitých chvíľach robia nepochopiteľne absurdné rozhodnutia. Vrcholom je vyšetrujúci doktor, ktorý zacíti potrebu Morgan za každú cenu rozrušiť a nahnevať, a následná reakcia tímu vo vzťahu k Morgan. Dobre, majú ju radi, chcú jej odpustiť, pomôcť jej. Vzhľadom na predošlé udalosti je už ich konanie ale neodpustiteľné, a hlavne neuveriteľné.

„Necítime sa až tak ako v horore, skôr ako v existenciálnom scifi, dávajúcom do kontrastu skutočné pocity a trápenia s polohou objektu výskumu s neistým osudom.“

Myšlienka človeka ako výtvoru, ako veci vydanej napospas svojim stvoriteľom prináša úvodné dusno a temnotu. Necítime sa až tak ako v horore, skôr ako v existenciálnom scifi, dávajúcom do kontrastu skutočné pocity a trápenia s polohou objektu výskumu s neistým osudom. Ten nevnímame len v Morgan, ale vo všetkých jej opatrovateľoch, žijúcich v skutočnom strachu o jej osud. Samotná Lee, ako predstaviteľka chladného obchodného pohľadu, si tiež zachováva svoju ľudskosť. Ten pred nás nestavia jednoduchý a predvídateľný kontrast, len o to zložitejšie očakávania.

Zlom v deji nepríde jednoducho, zmena v správaní totiž nenastane v zmysle, že niekto sa prestane pretvarovať. Postavy sa jednoducho ocitnú v inej situácii, a preto sa začnú inak správať. Stále vnímame veľa z ich predošlej polohy, ako tých, ktorých sme dovtedy spoznávali. Film sa ale až príliš spolieha na to, že to isté prijmeme aj u postáv. Totiž, je niečo iné, ak divák niekoho rovno nezatratí, snaží sa ho pochopiť, respektíve ľutovať pohnútky, ktorého vedú k páchaniu zla. Niečo iné ale je, keď sa tak isto správajú priamo ohrozované postavy a nezmyselne si komplikujú boj o život, či ho priam maria.

Hororová pasáž sa sympaticky nevyžíva v gore, hoci násilia v nej je viac než dosť. Ide skôr cestou akcie, tá je výborne prepracovaná aj zahraná. Pripravuje nás na záverečný dejový zvrat, ten do diela výborne zapadá a rozhodne mu prospieva, minimálne veľa vysvetlí. Snaha o záverečnú pointu už je predsa trocha prehnaná, štýl ale filmu nezoberie.

Morgan má niekoľko značných negatív na strane scenára, a nemusí uspokojiť ani fanúšikov očakávajúcich celkom priamočiary horor s množstvom explicitného násilia. Má ale svoju nežne temnú atmosféru a je vynikajúco nakrútená. Na horor hviezdne herecké obsadenie a kvalitná réžia syna Ridleyho Scotta, Lukea, sa prejavili na pomerne príjemnom diváckom zážitku, ktorý by ste nemali zásadne oľutovať.