Devoured

Divoké sny prisťahovalcov
Vnútorní démoni nemusia byť vôbec zlý námet na horor. Napríklad taký Ward sa vlastne celý odohral len v predstavách hlavnej hrdinky, a rozhodne to nebol zlý film. Podstatné asi je nezobrať výraz „vnútorní" príliš doslovne, a nezostať len pri zobrazovaní vonkajška. Čo má divák zo sledovania pokojného povrchu, keď to hlavné sa odohráva vnútri? Ako keď postavu niečo zvnútra postupne zožiera vo filme Devoured.
17. 11. 2013

18. 10. 2013

Killing Ground

Ako sa stanuje v Austrálii

Keď sa mestský párik vyberie stanovať do divočiny na odľahlé miesto, určite je lepšie, ak o svojom úmysle povedia domácim. Najlepšie nejakým buranom s rozheganou dodávkou, na ktorej majú v klietke naloženého bojového psa. Môžu im dať tipy, čo by si v okolí rozhodne nemali nechať ujsť. A môžu za nimi prísť, ak by niečo potrebovali. Alebo ak by im niečo hrozilo, určite by im vedeli pomôcť. Divočina je predsa nebezpečná, nikdy nevedia, či sa neocitnú na niekoho Killing Ground.

8. 1. 2018

Zbav nás zlého

Kvalitná exkurzia do scenáristického suterénu
Zamýšľali ste sa niekedy, akou propagáciou kresťanstva všetky démonické a exorcistické filmy vlastne sú? Nejde len o to, že robia z kňazov hrdinov, najlepšie rovno im pridajúc aj kúlový imidž polepšeného tvrďáka. Na diablov platí meno Ježiša Krista a páli ich dotyk krucifixu, mohol by vôbec existovať jasnejší dôkaz, že vrámci filmu existuje Boh? Tu totiž nejde o nejaké historky o duchoch, o ktorých akurát vieme, že sa niekde objavujú a niekoho strašia. Keďže za krížikom je celé náboženstvo, prijímajúc jeho silu prijímajú tvorcovia aj ideológiu a mytológiu náboženstva. Tu majú na Boha jednoduchú žiadosť- Zbav nás zlého.
Zo začiatku to na hodinu náboženstva veľmi nevyzerá. V prológu putujeme do Iraku, traja vojaci zablúdia do jaskyne. Podľa šumivého obrazu a zvukov by sme mali pochopiť, že sa tam neodohralo nič pekné. V New Yorku nám robia spoločnosť dvaja policajti. Zohratý tím, jeden má radar na problémy, druhý sa vyžíva v ich drsnom riešení. Teraz sa im začnú kopiť zvláštne prípady. Napred domáce násilie, potom žena hodí v ZOO dieťa do jamy levovej. Levy tam zrovna neboli, maľovali ju, zrovna ako pivnicu v dome chlapa čo mlátil svoju ženu. Čudne vyzerajúci maliar by mohol byť bývalý partiak z Iraku, a ako zistia, skôr ako stenu natrel, spravil na nej nápis. Preložiť ho pomôže kňaz neúspešnej synovrahyne. Zavreli ju do blázinca a ona si dokola spieva texty The Doors.
17. 7. 2014

Red Riding Hood

Človek človeku vlk(olak)om
Červená čiapočka nám vyrástla. Už to nie je to malé dievčatko, ktoré sa s košíkom plným dobrôt vydá cez les navštíviť svoju babičku. Do 21. storočia vchádza ako mladé príťažlivé dievča, ktoré okrem vlkolaka ohrozujúceho jej rodnú dedinu musí riešiť najmä citové problémy. Áno, pôjde o lásku, pretože po Valerii, ako sa dnes Čiapočka volá, túžia odrazu dvaja muži.
7. 6. 2011

Morgan

Andrej Gomora | 13. 3. 2017
0
7/10
action, psycho, sci-fi

Aj stroj na zabíjanie je len človek

Morgan nie je človek, je vec. Umelo ju vytvorili ako súčasť experimentu, údajne vedeckého. V osamotenom a dobre stráženom starom dome sa o jej rozvoj stará skupina odborníkov, každý má svoju úlohu. Sledujú, ako sa vyvíja tak telesne ako aj psychicky, ako reaguje na rôzne podnety, a či sa u nej dá pozorovať niečo na spôsob emócií. Po mnohých stránkach sa pokus javí ako úspešný, Morgan sa v ničom zásadne neodlišuje od ľudských dievčat v jej veku. Problém je, že musí žiť prísne strážená, aj prírodu smie navštevovať len v rámci presne určených hraníc. Raz ich opustí, a vedenie sa rozhodne vychádzky jej celkom zatrhnúť. Nadšená samozrejme nie je, zareagovať bodnutím vidličkou do oka poslovi zlej správy ale tiež nie je zrovna prejav mentálnej stability.

„Kontrast lesa a polorozpadnutého sídla s odľudštenou vedou funguje výborne.“

Podobne ako napríklad v Kill Command na diváka od začiatku pôsobí príjemná melanchólia. Kontrast lesa a polorozpadnutého sídla s odľudštenou vedou funguje výborne. Morgan na nás pôsobí dokonale ľudsky, ako krehké mladé dievča. Tak ju aj vníma tím v dome, pre nich je ako dcéra, dokonca aj incident s vidličkou by jej odpustili. Kathy predsa mala postupovať opatrnejšie, mohla očakávať emotívnu reakciu. Hneď tu narážame na asi najväčší problém diela, a to jeho nekonzistentnosť či priam hlúposť v správaní postáv, údajne vedcov. Je normálne, že Morgan im prirástla k srdcu a nevnímajú ju ako vec, ale ako človeka. Oni ale ako keby boli do nej zamilovaní, odpustia jej každé zlyhanie a odmietajú na nej vidieť čokoľvek nebezpečné, hodné čo i len trocha vedecky opatrného postupu.

„Problém je, keď inak dobre zvládnuté postavy spravia v dôležitých chvíľach nepochopiteľne absurdné rozhodnutia.“

Postava Lee ako chladnej odborníčky vyslanej zhodnotiť Morgan z čisto komerčného hľadiska, funguje vo filme výborne. V zásade presvedčivé sú ale všetky postavy, každej celkom uveríme jej úlohu, film s nimi dobre pracuje a všetky sú navyše vynikajúco zahrané. Problém je len v tom, že v dôležitých chvíľach robia nepochopiteľne absurdné rozhodnutia. Vrcholom je vyšetrujúci doktor, ktorý zacíti potrebu Morgan za každú cenu rozrušiť a nahnevať, a následná reakcia tímu vo vzťahu k Morgan. Dobre, majú ju radi, chcú jej odpustiť, pomôcť jej. Vzhľadom na predošlé udalosti je už ich konanie ale neodpustiteľné, a hlavne neuveriteľné.

„Necítime sa až tak ako v horore, skôr ako v existenciálnom scifi, dávajúcom do kontrastu skutočné pocity a trápenia s polohou objektu výskumu s neistým osudom.“

Myšlienka človeka ako výtvoru, ako veci vydanej napospas svojim stvoriteľom prináša úvodné dusno a temnotu. Necítime sa až tak ako v horore, skôr ako v existenciálnom scifi, dávajúcom do kontrastu skutočné pocity a trápenia s polohou objektu výskumu s neistým osudom. Ten nevnímame len v Morgan, ale vo všetkých jej opatrovateľoch, žijúcich v skutočnom strachu o jej osud. Samotná Lee, ako predstaviteľka chladného obchodného pohľadu, si tiež zachováva svoju ľudskosť. Ten pred nás nestavia jednoduchý a predvídateľný kontrast, len o to zložitejšie očakávania.

Zlom v deji nepríde jednoducho, zmena v správaní totiž nenastane v zmysle, že niekto sa prestane pretvarovať. Postavy sa jednoducho ocitnú v inej situácii, a preto sa začnú inak správať. Stále vnímame veľa z ich predošlej polohy, ako tých, ktorých sme dovtedy spoznávali. Film sa ale až príliš spolieha na to, že to isté prijmeme aj u postáv. Totiž, je niečo iné, ak divák niekoho rovno nezatratí, snaží sa ho pochopiť, respektíve ľutovať pohnútky, ktorého vedú k páchaniu zla. Niečo iné ale je, keď sa tak isto správajú priamo ohrozované postavy a nezmyselne si komplikujú boj o život, či ho priam maria.

Hororová pasáž sa sympaticky nevyžíva v gore, hoci násilia v nej je viac než dosť. Ide skôr cestou akcie, tá je výborne prepracovaná aj zahraná. Pripravuje nás na záverečný dejový zvrat, ten do diela výborne zapadá a rozhodne mu prospieva, minimálne veľa vysvetlí. Snaha o záverečnú pointu už je predsa trocha prehnaná, štýl ale filmu nezoberie.

Morgan má niekoľko značných negatív na strane scenára, a nemusí uspokojiť ani fanúšikov očakávajúcich celkom priamočiary horor s množstvom explicitného násilia. Má ale svoju nežne temnú atmosféru a je vynikajúco nakrútená. Na horor hviezdne herecké obsadenie a kvalitná réžia syna Ridleyho Scotta, Lukea, sa prejavili na pomerne príjemnom diváckom zážitku, ktorý by ste nemali zásadne oľutovať.