Repulsion

Čo sa odohráva v ženskej hlave pri pohľade na muža
Romanovi Polanskému napred v auguste 1969 zavraždili kumpáni Charlesa Mansona tehotnú manželku. V roku 1977 ho pre zmenu obvinili zo zdrogovania a znásilnenia 13 ročného dievčaťa. On tvrdí, že drogy jej nedal a so stykom súhlasila. Nestačí, že mala 13 rokov? Polanského kariéru zločin ovplyvnil len v tom, že namiesto Ameriky nakrúca filmy v Európe a musí sa vyhýbať cestám do krajín, ktoré by ho mohli do USA vydať. Nečelí všeobecnému odsúdeniu a výzvam na bojkot, zbiera ocenenia za filmy. Ak ste aj vy ochotní napriek pomerne vážnemu prehrešku umelca nezatratiť, za pozornosť stojí napríklad aj jeho film z roku 1965 s názvom Repulsion.
9. 12. 2015

Brightburn

Superman, len trochu iný

Nie sme vôbec ďaleko od nedávneho Potomka, hoci témy ako odcudzenie tentokrát skúmame oveľa povrchnejšie. Tu máme totiž skôr superhrdinský námet a tomu zodpovedá aj štýl jeho spracovania. Spraviť Supermana naopak znie zaujímavo predovšetkým ako hypotéza, či pokus. Tentokrát bez vysvetľovania a príbehu z planéty Kryptón. Prečo by ten tvor, ktorý padne na zem a má nadprirodzené schopnosti, nemohol byť zlý? V poslednom čase sa predsa zvykli superhrdinovia skúmať zo všetkých strán a robili sa filmy či rovno seriály o každom jednom období ich života. Úskalia tohto spracovania musia nepochybne napadať každému, poňať sa ale dá mnohými spôsobmi.

20. 5. 2019

Cyntoryn zvieratiek

Viditeľne iný

Na rozdiel od diel ako Osvietenie, Mŕtva zóna či Carrie nerežíroval Cintorín domácich zvierat z roku 1989 známy režisér a tento film ani nepatrí medzi kriticky najuznávanejšie z diel podľa predlohy Stephena Kinga. Pomerne presne sa drží príbehu z knihy, veď scenár napísal samotný spisovateľ, a filmársky ide o skôr jednoduché a priamočiare dielo. Vďaka výbornej atmosfére a niekoľkým pamätným scénam a výrokom si aj tak vyslúžil svoj vlastný osobitný kult, takže nepochybne bolo nemálo fanúšikov zvedavých, ako bude vyzerať remake, či nová adaptácia knihy, uvádzaná do distribúcie pod menom Cyntoryn zvieratiek.

30. 4. 2019

12. 11. 2018

Mercy Black

Opäť raz pozor na malé deti

Začiatok je priam realistický a začína s budovaním celkom uveriteľnej postavy. Či už išlo o psychickú poruchu alebo ducha, stráviť mladosť v liečebni a začínať žiť niekedy po dvadsiatke je ľudsky zaujímavý údel. Film sa doň snaží vnoriť a v rámci hororového žánra ide o pomerne zaujímavé a presvedčivé vnorenie. Skutočne sa seba samých pýtame, čo s takým človekom môže byť, a ako asi môže žiť ďalej. Po všetkých stránkach, vôbec ako sa jej podarí začleniť sa do spoločnosti. Tie hlavné komplikácie pritom ešte len prídu. Dôvod prečo ju zavreli samozrejme nemôže pominúť, do Marininho života sa musí rýchlo vrátiť aj Mercy Black.

23. 4. 2019

Morgan

Andrej Gomora | 13. 3. 2017
0
7/10
action, psycho, sci-fi

Aj stroj na zabíjanie je len človek

Morgan nie je človek, je vec. Umelo ju vytvorili ako súčasť experimentu, údajne vedeckého. V osamotenom a dobre stráženom starom dome sa o jej rozvoj stará skupina odborníkov, každý má svoju úlohu. Sledujú, ako sa vyvíja tak telesne ako aj psychicky, ako reaguje na rôzne podnety, a či sa u nej dá pozorovať niečo na spôsob emócií. Po mnohých stránkach sa pokus javí ako úspešný, Morgan sa v ničom zásadne neodlišuje od ľudských dievčat v jej veku. Problém je, že musí žiť prísne strážená, aj prírodu smie navštevovať len v rámci presne určených hraníc. Raz ich opustí, a vedenie sa rozhodne vychádzky jej celkom zatrhnúť. Nadšená samozrejme nie je, zareagovať bodnutím vidličkou do oka poslovi zlej správy ale tiež nie je zrovna prejav mentálnej stability.

„Kontrast lesa a polorozpadnutého sídla s odľudštenou vedou funguje výborne.“

Podobne ako napríklad v Kill Command na diváka od začiatku pôsobí príjemná melanchólia. Kontrast lesa a polorozpadnutého sídla s odľudštenou vedou funguje výborne. Morgan na nás pôsobí dokonale ľudsky, ako krehké mladé dievča. Tak ju aj vníma tím v dome, pre nich je ako dcéra, dokonca aj incident s vidličkou by jej odpustili. Kathy predsa mala postupovať opatrnejšie, mohla očakávať emotívnu reakciu. Hneď tu narážame na asi najväčší problém diela, a to jeho nekonzistentnosť či priam hlúposť v správaní postáv, údajne vedcov. Je normálne, že Morgan im prirástla k srdcu a nevnímajú ju ako vec, ale ako človeka. Oni ale ako keby boli do nej zamilovaní, odpustia jej každé zlyhanie a odmietajú na nej vidieť čokoľvek nebezpečné, hodné čo i len trocha vedecky opatrného postupu.

„Problém je, keď inak dobre zvládnuté postavy spravia v dôležitých chvíľach nepochopiteľne absurdné rozhodnutia.“

Postava Lee ako chladnej odborníčky vyslanej zhodnotiť Morgan z čisto komerčného hľadiska, funguje vo filme výborne. V zásade presvedčivé sú ale všetky postavy, každej celkom uveríme jej úlohu, film s nimi dobre pracuje a všetky sú navyše vynikajúco zahrané. Problém je len v tom, že v dôležitých chvíľach robia nepochopiteľne absurdné rozhodnutia. Vrcholom je vyšetrujúci doktor, ktorý zacíti potrebu Morgan za každú cenu rozrušiť a nahnevať, a následná reakcia tímu vo vzťahu k Morgan. Dobre, majú ju radi, chcú jej odpustiť, pomôcť jej. Vzhľadom na predošlé udalosti je už ich konanie ale neodpustiteľné, a hlavne neuveriteľné.

„Necítime sa až tak ako v horore, skôr ako v existenciálnom scifi, dávajúcom do kontrastu skutočné pocity a trápenia s polohou objektu výskumu s neistým osudom.“

Myšlienka človeka ako výtvoru, ako veci vydanej napospas svojim stvoriteľom prináša úvodné dusno a temnotu. Necítime sa až tak ako v horore, skôr ako v existenciálnom scifi, dávajúcom do kontrastu skutočné pocity a trápenia s polohou objektu výskumu s neistým osudom. Ten nevnímame len v Morgan, ale vo všetkých jej opatrovateľoch, žijúcich v skutočnom strachu o jej osud. Samotná Lee, ako predstaviteľka chladného obchodného pohľadu, si tiež zachováva svoju ľudskosť. Ten pred nás nestavia jednoduchý a predvídateľný kontrast, len o to zložitejšie očakávania.

Zlom v deji nepríde jednoducho, zmena v správaní totiž nenastane v zmysle, že niekto sa prestane pretvarovať. Postavy sa jednoducho ocitnú v inej situácii, a preto sa začnú inak správať. Stále vnímame veľa z ich predošlej polohy, ako tých, ktorých sme dovtedy spoznávali. Film sa ale až príliš spolieha na to, že to isté prijmeme aj u postáv. Totiž, je niečo iné, ak divák niekoho rovno nezatratí, snaží sa ho pochopiť, respektíve ľutovať pohnútky, ktorého vedú k páchaniu zla. Niečo iné ale je, keď sa tak isto správajú priamo ohrozované postavy a nezmyselne si komplikujú boj o život, či ho priam maria.

Hororová pasáž sa sympaticky nevyžíva v gore, hoci násilia v nej je viac než dosť. Ide skôr cestou akcie, tá je výborne prepracovaná aj zahraná. Pripravuje nás na záverečný dejový zvrat, ten do diela výborne zapadá a rozhodne mu prospieva, minimálne veľa vysvetlí. Snaha o záverečnú pointu už je predsa trocha prehnaná, štýl ale filmu nezoberie.

Morgan má niekoľko značných negatív na strane scenára, a nemusí uspokojiť ani fanúšikov očakávajúcich celkom priamočiary horor s množstvom explicitného násilia. Má ale svoju nežne temnú atmosféru a je vynikajúco nakrútená. Na horor hviezdne herecké obsadenie a kvalitná réžia syna Ridleyho Scotta, Lukea, sa prejavili na pomerne príjemnom diváckom zážitku, ktorý by ste nemali zásadne oľutovať.