hororo.sk - filmový web z mäsa a kostí. Na sklade vždy čerstvé kúsky.

najčítanejšie recenzie.

 

Chain Letter

Spam patrí dok koša, nie do kina
Ak túto správu nerozošlete do 24 hodín štyrom ďalším ľuďom, tak po a) vám vypadajú všetky zuby, po b) znásilní vás váš najlepší kamarát alebo po c) príde si po vás vrah a zomriete brutálnou smrťou. Áno, cé je správne! 23. 3. 2011

Neutečieš/ It Follows

Hororová extáza pre klubového diváka
Predstavte si, že niekto za vami kráča. Nebeží, neskáče, nelieta ani nepoužíva dopravné prostriedky. Len bez prestania kráča smerom k vám, nech ste kdekoľvek. Môžete mu utiecť, môžete sa autom, vlakom, lietadlom presunúť kdekoľvek chcete. On za vami bude aj tak kráčať, nech k vám dorazí za hodinu, deň či rok. Znova mu utečiete a on bude za vami znova kráčať dňom aj nocou. Skôr či neskôr si to každý musí priznať. Neutečieš, pretože ako hovorí anglický názov, It Follows.
14. 5. 2015

To/ It

Kto sa postará o veselé detstvo, ak nie klaun?

Je zvláštne, že dielo sa zatiaľ dočkalo len jedného televízneho spracovania, keďže mnoho jeho častí pozná skoro každý z viacerých odkazov a paródií. Román patrí medzi Kingove dlhšie, odohráva sa v dvoch časových obdobiach, pričom film nám tentokrát prináša to prvé. V ňom vidíme koniec školského roka v meste Derry, kde mizne šesťkrát viac dospelých ako je americký priemer, pri deťoch je to ešte horšie. Vidíme skupinku chlapcov a jedno dievča, z ktorých každého niečo straší. Jednému pred pol rokom zmizol mladší braček. Vidia, ako ich ich strach požiera. Ako sa stáva skutočným, a ako sa ľudia v ich okolí strácajú. Pátrajú po jeho pôvode, skúmajú zvláštne udalosti vo svojom meste. Nemá zmysel skrývať sa, vyčkávať. Tak ako sa musia postaviť miestnym grázlom, musia sa priamo postaviť aj samotnému zlu. Spoločne, a zomknutí.

12. 9. 2017

The Burning

Horúce osemdesiate roky
Intenzitu vraždenia tínedžerov v osemdesiatych rokoch ťažko pokladať za náhodnú. Jej vysvetlení sa ponúka veľa, hneď ako prvá by mohla byť hlboká nenávisť voči nadchádzajúcej generácii, keď Američania po niečom na spôsob Battle Royale túžili už dávno pred Japoncami. Rovnako by tu ale mohlo ísť o objavenie širšej využiteľnosti mladých tiel, nie len na ich krájanie. Azda najslávnejšou sa v tomto smere stala siahodlhá séria Piatka trinásteho, narážajúca vďaka filmu Jason X až na absolútne dno. Načasovanie do letnej sezóny párenia v najvhodnejšom revíri tábora pre pubertiakov veľmi pomohlo zvýrazniť erotický element. Ten istý recept využil aj o niečo menej známy, no minimálne rovnako kvalitný horor The Burning.
22. 4. 2014

Bear

Medveď je živý, ale nezáživný

Jeden spoločný výlet dvoch znesvárených bratov a ich partneriek na rodinnú párty prekazí nehoda. Ich auto zíde z cesty a štvorica uviazne v lese, kde stretnú medvediu samicu, zrejme podobne vyplašenú ako oni sami. Jeden z bratov však stratí nervy a medvedicu chladnokrvne zastrelí. Pár nábojov si však mal nechať. Prichádza totiž samec, ktorý je lačný nie ani tak po ľudskom mäse, ako skôr po pomste.

20. 9. 2010

recenzie.

Morgan

Andrej Gomora | 13. 3. 2017
0
7/10          
žáner:
action, psycho, sci-fi

Aj stroj na zabíjanie je len človek


Morgan nie je človek, je vec. Umelo ju vytvorili ako súčasť experimentu, údajne vedeckého. V osamotenom a dobre stráženom starom dome sa o jej rozvoj stará skupina odborníkov, každý má svoju úlohu. Sledujú, ako sa vyvíja tak telesne ako aj psychicky, ako reaguje na rôzne podnety, a či sa u nej dá pozorovať niečo na spôsob emócií. Po mnohých stránkach sa pokus javí ako úspešný, Morgan sa v ničom zásadne neodlišuje od ľudských dievčat v jej veku. Problém je, že musí žiť prísne strážená, aj prírodu smie navštevovať len v rámci presne určených hraníc. Raz ich opustí, a vedenie sa rozhodne vychádzky jej celkom zatrhnúť. Nadšená samozrejme nie je, zareagovať bodnutím vidličkou do oka poslovi zlej správy ale tiež nie je zrovna prejav mentálnej stability.

„Kontrast lesa a polorozpadnutého sídla s odľudštenou vedou funguje výborne.“

Podobne ako napríklad v Kill Command na diváka od začiatku pôsobí príjemná melanchólia. Kontrast lesa a polorozpadnutého sídla s odľudštenou vedou funguje výborne. Morgan na nás pôsobí dokonale ľudsky, ako krehké mladé dievča. Tak ju aj vníma tím v dome, pre nich je ako dcéra, dokonca aj incident s vidličkou by jej odpustili. Kathy predsa mala postupovať opatrnejšie, mohla očakávať emotívnu reakciu. Hneď tu narážame na asi najväčší problém diela, a to jeho nekonzistentnosť či priam hlúposť v správaní postáv, údajne vedcov. Je normálne, že Morgan im prirástla k srdcu a nevnímajú ju ako vec, ale ako človeka. Oni ale ako keby boli do nej zamilovaní, odpustia jej každé zlyhanie a odmietajú na nej vidieť čokoľvek nebezpečné, hodné čo i len trocha vedecky opatrného postupu.

„Problém je, keď inak dobre zvládnuté postavy spravia v dôležitých chvíľach nepochopiteľne absurdné rozhodnutia.“

Postava Lee ako chladnej odborníčky vyslanej zhodnotiť Morgan z čisto komerčného hľadiska, funguje vo filme výborne. V zásade presvedčivé sú ale všetky postavy, každej celkom uveríme jej úlohu, film s nimi dobre pracuje a všetky sú navyše vynikajúco zahrané. Problém je len v tom, že v dôležitých chvíľach robia nepochopiteľne absurdné rozhodnutia. Vrcholom je vyšetrujúci doktor, ktorý zacíti potrebu Morgan za každú cenu rozrušiť a nahnevať, a následná reakcia tímu vo vzťahu k Morgan. Dobre, majú ju radi, chcú jej odpustiť, pomôcť jej. Vzhľadom na predošlé udalosti je už ich konanie ale neodpustiteľné, a hlavne neuveriteľné.

„Necítime sa až tak ako v horore, skôr ako v existenciálnom scifi, dávajúcom do kontrastu skutočné pocity a trápenia s polohou objektu výskumu s neistým osudom.“

Myšlienka človeka ako výtvoru, ako veci vydanej napospas svojim stvoriteľom prináša úvodné dusno a temnotu. Necítime sa až tak ako v horore, skôr ako v existenciálnom scifi, dávajúcom do kontrastu skutočné pocity a trápenia s polohou objektu výskumu s neistým osudom. Ten nevnímame len v Morgan, ale vo všetkých jej opatrovateľoch, žijúcich v skutočnom strachu o jej osud. Samotná Lee, ako predstaviteľka chladného obchodného pohľadu, si tiež zachováva svoju ľudskosť. Ten pred nás nestavia jednoduchý a predvídateľný kontrast, len o to zložitejšie očakávania.

Zlom v deji nepríde jednoducho, zmena v správaní totiž nenastane v zmysle, že niekto sa prestane pretvarovať. Postavy sa jednoducho ocitnú v inej situácii, a preto sa začnú inak správať. Stále vnímame veľa z ich predošlej polohy, ako tých, ktorých sme dovtedy spoznávali. Film sa ale až príliš spolieha na to, že to isté prijmeme aj u postáv. Totiž, je niečo iné, ak divák niekoho rovno nezatratí, snaží sa ho pochopiť, respektíve ľutovať pohnútky, ktorého vedú k páchaniu zla. Niečo iné ale je, keď sa tak isto správajú priamo ohrozované postavy a nezmyselne si komplikujú boj o život, či ho priam maria.

Hororová pasáž sa sympaticky nevyžíva v gore, hoci násilia v nej je viac než dosť. Ide skôr cestou akcie, tá je výborne prepracovaná aj zahraná. Pripravuje nás na záverečný dejový zvrat, ten do diela výborne zapadá a rozhodne mu prospieva, minimálne veľa vysvetlí. Snaha o záverečnú pointu už je predsa trocha prehnaná, štýl ale filmu nezoberie.

Morgan má niekoľko značných negatív na strane scenára, a nemusí uspokojiť ani fanúšikov očakávajúcich celkom priamočiary horor s množstvom explicitného násilia. Má ale svoju nežne temnú atmosféru a je vynikajúco nakrútená. Na horor hviezdne herecké obsadenie a kvalitná réžia syna Ridleyho Scotta, Lukea, sa prejavili na pomerne príjemnom diváckom zážitku, ktorý by ste nemali zásadne oľutovať.

Galéria k článku
Diskusia k článku (0 príspevkov) Pridať príspevok
Odporúčané filmy