Chain Letter

Spam patrí dok koša, nie do kina
Ak túto správu nerozošlete do 24 hodín štyrom ďalším ľuďom, tak po a) vám vypadajú všetky zuby, po b) znásilní vás váš najlepší kamarát alebo po c) príde si po vás vrah a zomriete brutálnou smrťou. Áno, cé je správne! 23. 3. 2011

Neutečieš/ It Follows

Hororová extáza pre klubového diváka
Predstavte si, že niekto za vami kráča. Nebeží, neskáče, nelieta ani nepoužíva dopravné prostriedky. Len bez prestania kráča smerom k vám, nech ste kdekoľvek. Môžete mu utiecť, môžete sa autom, vlakom, lietadlom presunúť kdekoľvek chcete. On za vami bude aj tak kráčať, nech k vám dorazí za hodinu, deň či rok. Znova mu utečiete a on bude za vami znova kráčať dňom aj nocou. Skôr či neskôr si to každý musí priznať. Neutečieš, pretože ako hovorí anglický názov, It Follows.
14. 5. 2015

To/ It

Kto sa postará o veselé detstvo, ak nie klaun?

Je zvláštne, že dielo sa zatiaľ dočkalo len jedného televízneho spracovania, keďže mnoho jeho častí pozná skoro každý z viacerých odkazov a paródií. Román patrí medzi Kingove dlhšie, odohráva sa v dvoch časových obdobiach, pričom film nám tentokrát prináša to prvé. V ňom vidíme koniec školského roka v meste Derry, kde mizne šesťkrát viac dospelých ako je americký priemer, pri deťoch je to ešte horšie. Vidíme skupinku chlapcov a jedno dievča, z ktorých každého niečo straší. Jednému pred pol rokom zmizol mladší braček. Vidia, ako ich ich strach požiera. Ako sa stáva skutočným, a ako sa ľudia v ich okolí strácajú. Pátrajú po jeho pôvode, skúmajú zvláštne udalosti vo svojom meste. Nemá zmysel skrývať sa, vyčkávať. Tak ako sa musia postaviť miestnym grázlom, musia sa priamo postaviť aj samotnému zlu. Spoločne, a zomknutí.

12. 9. 2017

The Burning

Horúce osemdesiate roky
Intenzitu vraždenia tínedžerov v osemdesiatych rokoch ťažko pokladať za náhodnú. Jej vysvetlení sa ponúka veľa, hneď ako prvá by mohla byť hlboká nenávisť voči nadchádzajúcej generácii, keď Američania po niečom na spôsob Battle Royale túžili už dávno pred Japoncami. Rovnako by tu ale mohlo ísť o objavenie širšej využiteľnosti mladých tiel, nie len na ich krájanie. Azda najslávnejšou sa v tomto smere stala siahodlhá séria Piatka trinásteho, narážajúca vďaka filmu Jason X až na absolútne dno. Načasovanie do letnej sezóny párenia v najvhodnejšom revíri tábora pre pubertiakov veľmi pomohlo zvýrazniť erotický element. Ten istý recept využil aj o niečo menej známy, no minimálne rovnako kvalitný horor The Burning.
22. 4. 2014

20. 9. 2010

Muž v temnote

Andrej Gomora | 14. 11. 2016
0
6/10
claustrophobic, psycho

Slepá mačka loví dementnú myš

Trojica mladých ľudí vykráda domy zabezpečené firmou otca jedného z nich. Zväčša sa snažia držať v medziach drobnej lúpeže, neberú peniaze a škodami nechcú presiahnuť hranicu trestného činu. Teraz dostali tip na dom, v ktorom by mala byť ukrytá značná hotovosť. Slepý veterán ju dostal ako odškodnenie od bohatej rodiny za zrazenie jeho dcéry. Nejde o zrovna šľachetnú krádež, ale peniaze potrebujú. S nimi sa budú môcť odsťahovať do slnečnej Kalifornie, preč od násilných a opitých rodičov. Veterán ale nie je žiaden vetchý a bezmocný starec. Ich postup by mal ísť podľa anglického názvu, Don't Breathe, aby ich nerozsekal Muž v temnote.

„Nech si pre nich hľadáme akékoľvek ospravedlnenie, sú to zlodeji, a akcia do ktorej sa púšťajú je vysoko nemorálna.“

Stotožniť sa s hlavnými postavami nie je celkom jednoduché, čo je jedným z hlavných problémov filmu. Nech si pre nich hľadáme akékoľvek ospravedlnenie, sú to zlodeji, a akcia do ktorej sa púšťajú je vysoko nemorálna. Správajú sa navyše značne hlúpo, čo môžeme tiež vnímať v rámci účelu ich dokreslenia ako spodiny spoločnosti, nie zrovna inteligentnej. Za všetko, čo sa im stane, si môžu sami, a divák sa nemá ako vžiť do ich situácie. Keďže by sa do nej nepochybne nikdy nedostal, ak má čo i len trochu zdravého rozumu a svedomia.

„Správajú sa nepochopiteľne, čo sa v priebehu filmu nezmení, iné budú len prejavy ich hlúpeho správania.“

Záporný hrdina filmu sa v očiach diváka značne vyvíja. Spočiatku ide skutočne len o obyčajného slepého chudáka, ktorému prišlo pár výrastkov uškodiť. Tak ho berú aj oni a tomu zodpovedá aj miera ich opatrnosti. Správajú sa nepochopiteľne, čo sa v priebehu filmu nezmení, iné budú len prejavy ich hlúpeho správania. Keď sa prvýkrát zdvihne na posteli, očakávame len nepríjemný boj, ktorému by pre všetkých bolo bývalo rozumnejšie sa vyhnúť. Potom vidíme, že vypracované bicepsy nemá len na okrasu, a očakávame konfrontáciu čoraz zložitejšiu. Starec nás ale nesmie prestať prekvapovať, cez obyčajnú drsnosť až k dokonale psychopatickému správaniu.

„Rýchlo sa dostaneme k jasnej definícii lovca a loveného, ich súboj je skutočne napínavý a obsahuje mnoho podarených scén.“

Keď už názov hovorí o tme a dychu, asi by sme mali očakávať dusnú a napínavú atmosféru. Rýchlo sa dostaneme k jasnej definícii lovca a loveného, ich súboj je skutočne napínavý a obsahuje mnoho podarených scén. Príležitostí zľaknúť sa je tu dosť, spád je výborný a nedá nám príliš vydýchnuť. Stáva sa tak len vo chvíľach, keď sa zdá, že by mohlo byť po všetkom a lovení majú cestu na slobodu vo svojich rukách. Vtedy musí ale nastúpiť ich hlúposť, film sa nám ju snaží predať ako chamtivosť. Loveným nejde len o prežitie, nemôžu zabudnúť, prečo do domu prišli, prípadne zapojiť iné zložité úvahy do svojho boja o život. Vďaka tomu sa jednoduchá zápletka môže naťahovať a vracať sa tam, kde už dávno predtým bola.

„Vyhotovenie je vynikajúce, o tom niet pochýb, a práve vďaka nemu sa na film tak príjemne pozerá a tak dobre sa pri ňom dá báť.“

Vyhotovenie je vynikajúce, o tom niet pochýb, a práve vďaka nemu sa na film tak príjemne pozerá a tak dobre sa pri ňom dá báť. Pár dier je len v scenári, ktorý jednoznačne smeruje k funkčnosti, nie k logike. Ak by sme aj prijali viackrát nepochopiteľné až neuveriteľné správanie postáv, zásadný problém je predovšetkým v miere, do ktorej môžu byť pre diváka zaujímavé. Nech je aj naháňačka akokoľvek zaujímavá a napínavá, jej účastníkmi sú stále zlodeji a okrádaný slepec. Vtedy je ťažko jednoznačne sa postaviť na niekoho stranu a teda sa o neho báť. Film nám síce na záver ukáže, že by si zaslúžil aj niečo horšie ako okradnúť. Väčšinu času sme to ale nevedeli, rovnako ako postavy, a teda nemôže ísť ospravedlnenie pre ich konanie.

Muž v temnote je výborne spravený horor s množstvom napätia. Nie je na ňom nič vyložene otrepané ani nudné a pozerá sa naň dobre. Na druhej strane sa nedá celkom povzniesť nad viacero hlúpostí, ktoré v ňom vidíme. A nad úplnú absenciu postáv, o ktoré by sme mohli mať záujem a ktorým by sme mohli nemať dôvod priať aspoň časť z toho, čo sa im stane.