Muž v temnote

Slepá mačka loví dementnú myš

Trojica mladých ľudí vykráda domy zabezpečené firmou otca jedného z nich. Zväčša sa snažia držať v medziach drobnej lúpeže, neberú peniaze a škodami nechcú presiahnuť hranicu trestného činu. Teraz dostali tip na dom, v ktorom by mala byť ukrytá značná hotovosť. Slepý veterán ju dostal ako odškodnenie od bohatej rodiny za zrazenie jeho dcéry. Nejde o zrovna šľachetnú krádež, ale peniaze potrebujú. S nimi sa budú môcť odsťahovať do slnečnej Kalifornie, preč od násilných a opitých rodičov. Veterán ale nie je žiaden vetchý a bezmocný starec. Ich postup by mal ísť podľa anglického názvu, Don't Breathe, aby ich nerozsekal Muž v temnote.

14. 11. 2016

The Monster

Rodinná dráma a nezáživný pokus o horor

Sledovať matku, ako sa brutálne háda s malou dcérou, by asi nemala byť tá zaujímavejšia časť hororu. V tomto prípade je aspoň do určitej miery presvedčivá. Nie sú si celkom odcudzené, dcéra je na matku stále naviazaná, možno jej inak zatiaľ inštinkt nedovolí, je príliš malá. O to viac sa navzájom nenávidia, kričia na seba nadávky, aké by Lizzy vo svojom veku nemala ani len poznať. Nechce, aby sa mama zúčastnila jej veľkého večera, premiéry školskej hry. Pretože na ňu kašle, nepodporovala ju, nikdy jej nepomáhala. Kopila jej len traumatické zážitky. V ťažkých chvíľach ale predsa držia spolu, cítia medzi sebou puto, proti ktorému sú obe bezbranné. Takou chvíľou je napríklad, keď ich v lese napadne The Monster.

6. 4. 2017

23. 2. 2017

I Spit on Your Grave 2

Znásilneniu už chýba len interaktivita
Nečakajme že žáner rape&revenge sa bude snažiť o niečo iné ako šokovať. O nič iné mu nejde, a každý nový film sa viac ako o inováciu snaží o pritvrdenie. Taký bol pôvodný I Spit on Your Grave z roku 1978 a rovnako aj jeho remake z roku 2010. Čo čakať ak sa k filmu spraví sequel? Ženu znova znásilnia a ona využije svoju prax v mučení? Alebo je pokračovanie len zopakovaním toho istého len trochu inak, a označenie za sequel má zabrániť obvineniam z vykrádania? V prípade pokračovania I Spit on Your Grave platí druhá možnosť.
1. 10. 2013

Muž v temnote

Andrej Gomora | 14. 11. 2016
0
6/10
claustrophobic, psycho

Slepá mačka loví dementnú myš

„Nech si pre nich hľadáme akékoľvek ospravedlnenie, sú to zlodeji, a akcia do ktorej sa púšťajú je vysoko nemorálna.“

Stotožniť sa s hlavnými postavami nie je celkom jednoduché, čo je jedným z hlavných problémov filmu. Nech si pre nich hľadáme akékoľvek ospravedlnenie, sú to zlodeji, a akcia do ktorej sa púšťajú je vysoko nemorálna. Správajú sa navyše značne hlúpo, čo môžeme tiež vnímať v rámci účelu ich dokreslenia ako spodiny spoločnosti, nie zrovna inteligentnej. Za všetko, čo sa im stane, si môžu sami, a divák sa nemá ako vžiť do ich situácie. Keďže by sa do nej nepochybne nikdy nedostal, ak má čo i len trochu zdravého rozumu a svedomia.

„Správajú sa nepochopiteľne, čo sa v priebehu filmu nezmení, iné budú len prejavy ich hlúpeho správania.“

Záporný hrdina filmu sa v očiach diváka značne vyvíja. Spočiatku ide skutočne len o obyčajného slepého chudáka, ktorému prišlo pár výrastkov uškodiť. Tak ho berú aj oni a tomu zodpovedá aj miera ich opatrnosti. Správajú sa nepochopiteľne, čo sa v priebehu filmu nezmení, iné budú len prejavy ich hlúpeho správania. Keď sa prvýkrát zdvihne na posteli, očakávame len nepríjemný boj, ktorému by pre všetkých bolo bývalo rozumnejšie sa vyhnúť. Potom vidíme, že vypracované bicepsy nemá len na okrasu, a očakávame konfrontáciu čoraz zložitejšiu. Starec nás ale nesmie prestať prekvapovať, cez obyčajnú drsnosť až k dokonale psychopatickému správaniu.

„Rýchlo sa dostaneme k jasnej definícii lovca a loveného, ich súboj je skutočne napínavý a obsahuje mnoho podarených scén.“

Keď už názov hovorí o tme a dychu, asi by sme mali očakávať dusnú a napínavú atmosféru. Rýchlo sa dostaneme k jasnej definícii lovca a loveného, ich súboj je skutočne napínavý a obsahuje mnoho podarených scén. Príležitostí zľaknúť sa je tu dosť, spád je výborný a nedá nám príliš vydýchnuť. Stáva sa tak len vo chvíľach, keď sa zdá, že by mohlo byť po všetkom a lovení majú cestu na slobodu vo svojich rukách. Vtedy musí ale nastúpiť ich hlúposť, film sa nám ju snaží predať ako chamtivosť. Loveným nejde len o prežitie, nemôžu zabudnúť, prečo do domu prišli, prípadne zapojiť iné zložité úvahy do svojho boja o život. Vďaka tomu sa jednoduchá zápletka môže naťahovať a vracať sa tam, kde už dávno predtým bola.

„Vyhotovenie je vynikajúce, o tom niet pochýb, a práve vďaka nemu sa na film tak príjemne pozerá a tak dobre sa pri ňom dá báť.“

Vyhotovenie je vynikajúce, o tom niet pochýb, a práve vďaka nemu sa na film tak príjemne pozerá a tak dobre sa pri ňom dá báť. Pár dier je len v scenári, ktorý jednoznačne smeruje k funkčnosti, nie k logike. Ak by sme aj prijali viackrát nepochopiteľné až neuveriteľné správanie postáv, zásadný problém je predovšetkým v miere, do ktorej môžu byť pre diváka zaujímavé. Nech je aj naháňačka akokoľvek zaujímavá a napínavá, jej účastníkmi sú stále zlodeji a okrádaný slepec. Vtedy je ťažko jednoznačne sa postaviť na niekoho stranu a teda sa o neho báť. Film nám síce na záver ukáže, že by si zaslúžil aj niečo horšie ako okradnúť. Väčšinu času sme to ale nevedeli, rovnako ako postavy, a teda nemôže ísť ospravedlnenie pre ich konanie.

Muž v temnote je výborne spravený horor s množstvom napätia. Nie je na ňom nič vyložene otrepané ani nudné a pozerá sa naň dobre. Na druhej strane sa nedá celkom povzniesť nad viacero hlúpostí, ktoré v ňom vidíme. A nad úplnú absenciu postáv, o ktoré by sme mohli mať záujem a ktorým by sme mohli nemať dôvod priať aspoň časť z toho, čo sa im stane.