The Tortured

Umučení nudou
Zápletkou The Tortured pripomína začiatok Ctihodného občana, v ktorom vrah chladnokrvne odpravil ženu aj dcéru hlavného hrdinu (Gerard Butler) a ten sa pomstil tak, že uniesol vraha a utýral ho na smrť. Manželský pár Elise a Craig sú na tom podobne. 27. 10. 2010

Girl on the Third Floor

Sexi nájomníčka v cene domu

Nezačíname so žiadnou idylkou, nie takou skutočnou. Je tu jej zdanie, muž chce vlastnými rukami zrekonštruovať dom pre tehotnú manželku. Postava bude mať muchy, hneď sa ale snaží mať určitú hĺbku. Na pohľad je nesympatická, aspoň v nejakej miere úmyselne. Zistíme, že jeho svedomie nie je ani trochu čisté, ako vo vzťahu k svetu tak k vlastnej tehotnej manželke. Snaží sa presvedčiť ju, svet a hlavne samého seba, že nie je stratený prípad, dokáže sa pozbierať, byť platným členom spoločnosti a dobrým manželom. Kiežby za tým účelom neskončil zrovna v bývalom bordeli, ktorého minulosť nie je tiež celkom ako ľalia, a podobné miesta sa jej odkazu zbaviť nezvyknú. Už naveky v ňom zostala niekdajšia legenda- Girl on the Third Floor.

13. 2. 2020

Color Out of Space

Skutočne z iného sveta

Rodinka balansuje niekde na hrane komickosti, každý má ale predsa vlastný spôsob života. Pubertálna dcéra inklinuje k čarodejníctvu, prečo nie. Matka má uprostred divočiny na povale starého domu kanceláriu, odkiaľ riadi finančné operácie. Otec má miláčikov lamy alpaka, tie pokladá za zvieratá budúcnosti, hýčka si ich, aby naplno rozvil ich potenciál. K tomu tu máme hipisácky ladeného suseda, ďalšieho utečenca z civilizácie. Už len vymyslieť, čo skutočne uletené, absurdné a nepochopiteľné a zároveň hororové by sa im mohlo začať diať. Na to je expert H. P. Lovecraft, film je podľa jeho poviedky Color Out of Space.

4. 2. 2020

Game Over

Na niektoré výhody počítačových hier lepšie si nezvykať

Takzvané pamiatkové tetovanie skutočne existuje. Popol z kremácie vášho blízkeho zmiešajú s atramentom a ten sa naveky stane vašou súčasťou. Môžeme si o tejto novinke myslieť čokoľvek, objektívne hygienické nedostatky v nej nikto nenašiel. Popol vzniká pri vysokej teplote a pokiaľ sa nestihne znečistiť cestou do tetovacieho štúdia, podľa toho čo zatiaľ vieme by nemal mať ako ohroziť zdravie nositeľa tetovania. Samozrejme, veľa toho ešte nevieme. Mnohým silám nerozumieme, hlavne tým vyskytujúcim sa v hororoch. Napríklad prečo by tetovanie malo pravidelne intenzívne bolieť, a nedovoliť nikomu naň siahnuť. Až neskôr zistíme, že to by bolo Game Over.

28. 1. 2020

Nenávisť (2020)

Nenávistí nikdy nie je dosť?

Američania už jeden remake nakrútili. Preto tentokrát oficiálne nejde o remake, pôvodne to mal byť reboot, nakoniec je z toho sidequel. Presný dej filmu z roku 2004 si už aj tak väčšina ľudí nepamätá, veď ani nebol zásadne dôležitý. Tu ide o myšlienku, princíp, či mytológiu, o koncept toho, ako sa nenávisť zostane niekde držať, šíri sa ďalej a už sa jej nedá zbaviť. Prečo z nápadu dokola nečerpať, nenakrútiť znova to isté, len trochu inak. A nazvať to rovnako, Nenávisť.

8. 1. 2020

Muž v temnote

Andrej Gomora | 14. 11. 2016
0
6/10
claustrophobic, psycho

Slepá mačka loví dementnú myš

Trojica mladých ľudí vykráda domy zabezpečené firmou otca jedného z nich. Zväčša sa snažia držať v medziach drobnej lúpeže, neberú peniaze a škodami nechcú presiahnuť hranicu trestného činu. Teraz dostali tip na dom, v ktorom by mala byť ukrytá značná hotovosť. Slepý veterán ju dostal ako odškodnenie od bohatej rodiny za zrazenie jeho dcéry. Nejde o zrovna šľachetnú krádež, ale peniaze potrebujú. S nimi sa budú môcť odsťahovať do slnečnej Kalifornie, preč od násilných a opitých rodičov. Veterán ale nie je žiaden vetchý a bezmocný starec. Ich postup by mal ísť podľa anglického názvu, Don't Breathe, aby ich nerozsekal Muž v temnote.

„Nech si pre nich hľadáme akékoľvek ospravedlnenie, sú to zlodeji, a akcia do ktorej sa púšťajú je vysoko nemorálna.“

Stotožniť sa s hlavnými postavami nie je celkom jednoduché, čo je jedným z hlavných problémov filmu. Nech si pre nich hľadáme akékoľvek ospravedlnenie, sú to zlodeji, a akcia do ktorej sa púšťajú je vysoko nemorálna. Správajú sa navyše značne hlúpo, čo môžeme tiež vnímať v rámci účelu ich dokreslenia ako spodiny spoločnosti, nie zrovna inteligentnej. Za všetko, čo sa im stane, si môžu sami, a divák sa nemá ako vžiť do ich situácie. Keďže by sa do nej nepochybne nikdy nedostal, ak má čo i len trochu zdravého rozumu a svedomia.

„Správajú sa nepochopiteľne, čo sa v priebehu filmu nezmení, iné budú len prejavy ich hlúpeho správania.“

Záporný hrdina filmu sa v očiach diváka značne vyvíja. Spočiatku ide skutočne len o obyčajného slepého chudáka, ktorému prišlo pár výrastkov uškodiť. Tak ho berú aj oni a tomu zodpovedá aj miera ich opatrnosti. Správajú sa nepochopiteľne, čo sa v priebehu filmu nezmení, iné budú len prejavy ich hlúpeho správania. Keď sa prvýkrát zdvihne na posteli, očakávame len nepríjemný boj, ktorému by pre všetkých bolo bývalo rozumnejšie sa vyhnúť. Potom vidíme, že vypracované bicepsy nemá len na okrasu, a očakávame konfrontáciu čoraz zložitejšiu. Starec nás ale nesmie prestať prekvapovať, cez obyčajnú drsnosť až k dokonale psychopatickému správaniu.

„Rýchlo sa dostaneme k jasnej definícii lovca a loveného, ich súboj je skutočne napínavý a obsahuje mnoho podarených scén.“

Keď už názov hovorí o tme a dychu, asi by sme mali očakávať dusnú a napínavú atmosféru. Rýchlo sa dostaneme k jasnej definícii lovca a loveného, ich súboj je skutočne napínavý a obsahuje mnoho podarených scén. Príležitostí zľaknúť sa je tu dosť, spád je výborný a nedá nám príliš vydýchnuť. Stáva sa tak len vo chvíľach, keď sa zdá, že by mohlo byť po všetkom a lovení majú cestu na slobodu vo svojich rukách. Vtedy musí ale nastúpiť ich hlúposť, film sa nám ju snaží predať ako chamtivosť. Loveným nejde len o prežitie, nemôžu zabudnúť, prečo do domu prišli, prípadne zapojiť iné zložité úvahy do svojho boja o život. Vďaka tomu sa jednoduchá zápletka môže naťahovať a vracať sa tam, kde už dávno predtým bola.

„Vyhotovenie je vynikajúce, o tom niet pochýb, a práve vďaka nemu sa na film tak príjemne pozerá a tak dobre sa pri ňom dá báť.“

Vyhotovenie je vynikajúce, o tom niet pochýb, a práve vďaka nemu sa na film tak príjemne pozerá a tak dobre sa pri ňom dá báť. Pár dier je len v scenári, ktorý jednoznačne smeruje k funkčnosti, nie k logike. Ak by sme aj prijali viackrát nepochopiteľné až neuveriteľné správanie postáv, zásadný problém je predovšetkým v miere, do ktorej môžu byť pre diváka zaujímavé. Nech je aj naháňačka akokoľvek zaujímavá a napínavá, jej účastníkmi sú stále zlodeji a okrádaný slepec. Vtedy je ťažko jednoznačne sa postaviť na niekoho stranu a teda sa o neho báť. Film nám síce na záver ukáže, že by si zaslúžil aj niečo horšie ako okradnúť. Väčšinu času sme to ale nevedeli, rovnako ako postavy, a teda nemôže ísť ospravedlnenie pre ich konanie.

Muž v temnote je výborne spravený horor s množstvom napätia. Nie je na ňom nič vyložene otrepané ani nudné a pozerá sa naň dobre. Na druhej strane sa nedá celkom povzniesť nad viacero hlúpostí, ktoré v ňom vidíme. A nad úplnú absenciu postáv, o ktoré by sme mohli mať záujem a ktorým by sme mohli nemať dôvod priať aspoň časť z toho, čo sa im stane.