12. 11. 2018

Bird Box

Zatvoriť oči a načúvať spevu

Princíp slepoty ako záchrany, či nevyhnutnosti zakrývať si oči určite má svoje čaro, aj nad možnosti jeho metaforického využitia. Horšie je to s jeho praktickou realizáciou. Čo presne ľudia nesmú vidieť nám nikdy neukážu. Ako inak, veď by sme umreli. Ono sa to ale aj drží skôr na úrovni metafory, v zmysle že si treba zakrývať oči. Presné a zmysluplné pravidlá ako sa to šíri už by sme ale hľadali márne, a ťažko sa nám verí v možnosť ich existencie. Podobne zložité je to aj s tým, ako postavy prežívajú. Samozrejme sa nám, vidiacim, môže zrak javiť nevyhnutnejším než akým v skutočnosti je. Napríklad streľbu na cieľ si bez neho ale ťažko predstaviť, vôbec snahu sa o niečo podobné pokúšať. Film nám ako zložité predostrie viacero činností. Ako šoférovanie, či plavba po rieke alebo beh po lese, medzi stromami a konármi. Často sa ale skôr ako zložité javia v skutočnosti jednoducho nemožné.

5. 2. 2019

17. 3. 2020

The Abominable Dr. Phibes

Gotický predok exploitov
Legendárny organový virtuóz pán Phibes nemá rád doktorov. Konkrétne desať doktorov, ktorí nedokázali zachrániť život jeho ženy. Keď sa o jej nešťastí dozvedel, sám v rýchlosti nabúral a podľa všetkého uhorel v aute. Neuhorel, zostal len zmrzačený a nemý. V spolupráci s tajomnou kráskou teraz doktorov obchádza. Jedného po druhom, a uvaľuje na nich postupne rany tak, ako postihli egyptského faraóna. Prvé boli vraj včely, ešte pred začiatkom stopáže filmu. Nasledujú netopiere. Vypustia ich doktorovi do spálne, a ráno ho už slúžka nájde dohryzeného na smrť. Ako vraždy postupujú, polícia si pomaly začne jednotlivé obete spájať. Nech je aj páchateľ mŕtvy, polícia ho vystopuje. Práve, keď sa dostal k poslednej rane, smrti prvorodeného.
21. 5. 2014

I Am Not a Serial Killer

Variácia čudných obyvateľov malého mesta

John spĺňa všetky predpoklady začať vo veľkom vraždiť ľudí. Vyskytujú sa u neho charakteristiky, ktoré napĺňalo 95% sériových vrahov. Samému mu ani nenapadlo, že by krutosť ku zvieratám mohla byť zlá, až kvôli tomu znepokojivému predpokladu ho začala trápiť. Mame chodí pomáhať do pitevne, tá je mu druhým domovom. A všetky školské práce píše o masových vrahoch, podľa riaditeľa školy sa nimi zaoberá oveľa viac, ako by mal. Má osobného psychoterapeuta, ten sleduje jeho vývoj. Podľa neho napreduje dobre. Ako vhodná otázka sa javí, či pozornosť venovaná jeho potenciálnej nebezpečnosti môže byť pri Johnovi naozaj užitočná. Alebo či ho skôr netlačí k tomu sa so všetkými obavami ohľadne jeho osoby stotožniť. A byť tým, čo od neho všetci očakávajú. Zatiaľ si môže hovoriť I Am Not a Serial Killer, no sledovať toho skutočného, ktorý začal terorizovať malé mestečko, ho nepochybne fascinuje.

25. 4. 2017

Muž v temnote

Andrej Gomora | 14. 11. 2016
0
6/10
claustrophobic, psycho

Slepá mačka loví dementnú myš

Trojica mladých ľudí vykráda domy zabezpečené firmou otca jedného z nich. Zväčša sa snažia držať v medziach drobnej lúpeže, neberú peniaze a škodami nechcú presiahnuť hranicu trestného činu. Teraz dostali tip na dom, v ktorom by mala byť ukrytá značná hotovosť. Slepý veterán ju dostal ako odškodnenie od bohatej rodiny za zrazenie jeho dcéry. Nejde o zrovna šľachetnú krádež, ale peniaze potrebujú. S nimi sa budú môcť odsťahovať do slnečnej Kalifornie, preč od násilných a opitých rodičov. Veterán ale nie je žiaden vetchý a bezmocný starec. Ich postup by mal ísť podľa anglického názvu, Don't Breathe, aby ich nerozsekal Muž v temnote.

„Nech si pre nich hľadáme akékoľvek ospravedlnenie, sú to zlodeji, a akcia do ktorej sa púšťajú je vysoko nemorálna.“

Stotožniť sa s hlavnými postavami nie je celkom jednoduché, čo je jedným z hlavných problémov filmu. Nech si pre nich hľadáme akékoľvek ospravedlnenie, sú to zlodeji, a akcia do ktorej sa púšťajú je vysoko nemorálna. Správajú sa navyše značne hlúpo, čo môžeme tiež vnímať v rámci účelu ich dokreslenia ako spodiny spoločnosti, nie zrovna inteligentnej. Za všetko, čo sa im stane, si môžu sami, a divák sa nemá ako vžiť do ich situácie. Keďže by sa do nej nepochybne nikdy nedostal, ak má čo i len trochu zdravého rozumu a svedomia.

„Správajú sa nepochopiteľne, čo sa v priebehu filmu nezmení, iné budú len prejavy ich hlúpeho správania.“

Záporný hrdina filmu sa v očiach diváka značne vyvíja. Spočiatku ide skutočne len o obyčajného slepého chudáka, ktorému prišlo pár výrastkov uškodiť. Tak ho berú aj oni a tomu zodpovedá aj miera ich opatrnosti. Správajú sa nepochopiteľne, čo sa v priebehu filmu nezmení, iné budú len prejavy ich hlúpeho správania. Keď sa prvýkrát zdvihne na posteli, očakávame len nepríjemný boj, ktorému by pre všetkých bolo bývalo rozumnejšie sa vyhnúť. Potom vidíme, že vypracované bicepsy nemá len na okrasu, a očakávame konfrontáciu čoraz zložitejšiu. Starec nás ale nesmie prestať prekvapovať, cez obyčajnú drsnosť až k dokonale psychopatickému správaniu.

„Rýchlo sa dostaneme k jasnej definícii lovca a loveného, ich súboj je skutočne napínavý a obsahuje mnoho podarených scén.“

Keď už názov hovorí o tme a dychu, asi by sme mali očakávať dusnú a napínavú atmosféru. Rýchlo sa dostaneme k jasnej definícii lovca a loveného, ich súboj je skutočne napínavý a obsahuje mnoho podarených scén. Príležitostí zľaknúť sa je tu dosť, spád je výborný a nedá nám príliš vydýchnuť. Stáva sa tak len vo chvíľach, keď sa zdá, že by mohlo byť po všetkom a lovení majú cestu na slobodu vo svojich rukách. Vtedy musí ale nastúpiť ich hlúposť, film sa nám ju snaží predať ako chamtivosť. Loveným nejde len o prežitie, nemôžu zabudnúť, prečo do domu prišli, prípadne zapojiť iné zložité úvahy do svojho boja o život. Vďaka tomu sa jednoduchá zápletka môže naťahovať a vracať sa tam, kde už dávno predtým bola.

„Vyhotovenie je vynikajúce, o tom niet pochýb, a práve vďaka nemu sa na film tak príjemne pozerá a tak dobre sa pri ňom dá báť.“

Vyhotovenie je vynikajúce, o tom niet pochýb, a práve vďaka nemu sa na film tak príjemne pozerá a tak dobre sa pri ňom dá báť. Pár dier je len v scenári, ktorý jednoznačne smeruje k funkčnosti, nie k logike. Ak by sme aj prijali viackrát nepochopiteľné až neuveriteľné správanie postáv, zásadný problém je predovšetkým v miere, do ktorej môžu byť pre diváka zaujímavé. Nech je aj naháňačka akokoľvek zaujímavá a napínavá, jej účastníkmi sú stále zlodeji a okrádaný slepec. Vtedy je ťažko jednoznačne sa postaviť na niekoho stranu a teda sa o neho báť. Film nám síce na záver ukáže, že by si zaslúžil aj niečo horšie ako okradnúť. Väčšinu času sme to ale nevedeli, rovnako ako postavy, a teda nemôže ísť ospravedlnenie pre ich konanie.

Muž v temnote je výborne spravený horor s množstvom napätia. Nie je na ňom nič vyložene otrepané ani nudné a pozerá sa naň dobre. Na druhej strane sa nedá celkom povzniesť nad viacero hlúpostí, ktoré v ňom vidíme. A nad úplnú absenciu postáv, o ktoré by sme mohli mať záujem a ktorým by sme mohli nemať dôvod priať aspoň časť z toho, čo sa im stane.