Chain Letter

Spam patrí dok koša, nie do kina
Ak túto správu nerozošlete do 24 hodín štyrom ďalším ľuďom, tak po a) vám vypadajú všetky zuby, po b) znásilní vás váš najlepší kamarát alebo po c) príde si po vás vrah a zomriete brutálnou smrťou. Áno, cé je správne! 23. 3. 2011

Curse of Chucky

Prekliatie večnej mladosti
Veru tak, Chucky je prekliaty. Už nikdy sa ho nezbavíme, zostane na zemi strašiť na večné časy. Alebo aspoň kým je medzi nami jeho tvorca, Don Mancini. Intervaly medzi filmami môžu rásť, my vieme že skôr alebo neskôr sa Chucky vráti. Robí dokola to isté a nie je dôvod, aby prestal. Už dlho si vo filmoch drží svoj štandard ktorý neklesá ani nestúpa. Ustálenosť série potvrdzuje aj ďalšie pokračovanie, Curse of Chucky.
22. 10. 2013

It Stains the Sands Red

Ďalšie nezvyčajné priateľstvo

Nie, nejde o komédiu. Zombícky funguje úvod aj dlhé a pomalé stíhanie. Pár nedostatkov v uveriteľnosti tam je, inak ale dáva zmysel a je pútavé. Pomalá verzia zombíkov je predsa jedna z klasických, použil ju aj Romero. Tak prečo by takto nemohol vyzerať pochod krížom cez púšť. Hlavná postava nie je zrovna sympatická, zároveň sa nám sem skrátka hodí, a jedným z hlavných cieľov filmu je predstaviť divákovi jej zložitosť. Aby sme videli, že aj mafiánska štetka je vlastne človek, má svoju minulosť a svoje trápenia. Priebeh naháňačky tiež nenudí, sú v ňom chvíle napätia zo zombíka, ako aj z náročného pochodu s neistým cieľom.

22. 9. 2017

6. 10. 2015

20. 9. 2010

Old 37

Andrej Gomora | 1. 7. 2016
0
4/10
crazy family, exploitation, hixploitation/backwoods, slasher

Nebojte sa, som zdravotník, nenechám vás trpieť

Sú to mýtické stvorenia. My, ľudia z mesta, mávame často rôzne predstavy o obyvateľoch vidieka. Či nedajbože úplne odľahlých miest. Ako tam žijú, čím sa živia, čo robia pre zábavu a po večeroch. Tie predstavy sú často tak málo konkrétne, že by sme si o nich dokázali nechať nahovoriť takmer čokoľvek. A filmová tvorba to využíva. Príde niekomu ešte vôbec čudné, ak sa chlapci navzájom mučia, trhajú si zuby a na otcovi vykonajú lobotómiu? Verme, že áno, a tých v Old 37 aj najväčší mestskí snobi budú brať ako výnimku.

„Vždy, keď sa na ceste pri ich vrakovisku odohrá nehoda, sú tam skôr ako polícia a záchranári."

Hlavná zábavka ich rodiny je ale iná. Odpočúvajú volania na tiesňovú linku. Vždy, keď sa na ceste pri ich vrakovisku odohrá nehoda, sú tam skôr ako polícia a záchranári. Postarajú sa o obete, len trochu inak, ako by si tie želali. Tak to robieval už pred tridsiatimi rokmi ich otec a oni v tradícii pokračujú. Nechali si aj jeho obľúbenú frázu, tou vždy obete uisťoval, že sa niet čoho báť. Je totiž zdravotník. Teraz ale dostanú aj iný popud vraždiť, ako jednoducho sa núkajúcich, bezbranných ranených. Mládež z neďalekého mestečka sa na ich ceste rada preteká, vymýšľa nebezpečné hlúposti. A mládež tiež musí mať svoje problémy a rozpory. Ani navzájom sa nemajú radi. Pretože, čo si budeme hovoriť, je to banda nesympatických a povrchných kráv a idiotov. Hroznú smrť si zaslúžia, samozrejme až na svetlé a stereotypne vykreslené výnimky.

„Všetky postavy sú neuveriteľné a odľudštené, diváka dráždia hlúpo sileným vystupovaním."

Brutálny úvod vyvoláva v divákovi dojem, že ak má rád násilie, tu sa bude na čo pozerať. Ďalšia psychopatická rodinka, masakrujúca náhodných okoloidúcich. Už sme takých síce videli veľa, určite ale ešte ide o jedno z tých znesiteľnejších a pozerateľnejších klišé. Škoda, že hneď potom sa film začne neskutočne zamotávať. Venuje sa obyvateľom mestečka, a predovšetkým mládeži. Každú postavu sa snaží nejako definovať, pripisujúc jej jednu povahovú vlastnosť, aby bola každá pre diváka dokonale zrozumiteľná a ten nemal problém zaradiť si jej úlohu vo filme. Všetky postavy sú tým pádom neuveriteľné a odľudštené, diváka dráždia hlúpo sileným vystupovaním.

„Nejdeme totiž ani cestou opakovania jedného vražedného scenára, zároveň sa ale dlho nevytvára ani vzťah medzi obeťou a zabijakmi."

Dej nie je ani náhodou jednoduchý, čo ale neznamená, že by bol prepracovaný. Chýba ma priamočiarosť, ktorú by mu aj v značne primitívnej podobe divák prepáčil radšej, ako sa strácať v nezmysloch, ktoré mu predkladajú. Musí tu byť náznak tínedžerskej telenovely, rodinná dráma, komplikovaný ľúbostný príbeh. A samozrejme tajomná minulosť šialenej rodiny. Tá je aspoň bizarná, zmysel ale nedáva, dokonca ani v rámci svojho žánra. Niektoré veci je predsa lepšie nevysvetľovať, zbytočne sa v nich nehrabať. Skôr ide o snahu vyplniť čas. Nejdeme totiž ani cestou opakovania jedného vražedného scenára, zároveň sa ale dlho nevytvára ani vzťah medzi obeťou a zabijakmi. Skrátka vo filme fungujú dlho oddelení od seba. Máme ich spoznávať, čo nie je pre publikum vôbec príjemná úloha.

„Sú krutí a čudní, pritom ale nič skutočne divácky zaujímavé nevykonajú. Ich vraždy nie sú nápadité a gore dostávame skôr len v náznakoch."

Pôsobenie na diváka sa snaží oveľa viac stavať na exploitatione a krutosti, ako na nejakej akcii a spáde na spôsob slashera. Keď už na činy príde, psychopati nepochybne majú určitú charizmu. Ako to už pri šialených strojoch na zabíjanie niekde zo samoty býva. Sú krutí a čudní, pritom ale nič skutočne divácky zaujímavé nevykonajú. Ich vraždy nie sú nápadité a gore dostávame skôr len v náznakoch. Určitú mieru psychopatickej ťaživosti si atmosféra samozrejme udrží. Máme ale pocit, že sa tu skrátka žmýka už veľakrát použitý nápad, spôsobom nie celkom nefunkčným, no v ničom nie nápaditým či zaujímavým. Ak by aj táto zložka filmu bola v poriadku alebo znesiteľná, tá druhá, opisujúca obete, sa trávi o poznanie ťažšie.

Ak milujete šialených zabijakov okoloidúcich na opustenej ceste, film má potenciál vás totálne nesklamať. Old 37 je v náznakoch znesiteľný žánrový horor, má minimum toho, čo by potreboval mať, a vo zvyšku značne pokrivkáva. Rozhodne ho nepozerajte, ak túžite vidieť niečo nové, originálne, respektíve ak nejde o váš žáner. Určite sa dajú nájsť o poznanie hodnotnejšie kúsky, napríklad taký Wolf Creek.