12. 10. 2015

We Summon The Darkness

Kto vzýva satana, komu sa dovolá?

Využiť metalistickú scénu konca osemdesiatych rokov s jej pozérskym satanizmom a jej interakciu s veriacimi sa nejaví ako zlý nápad. Znie logicky, že pre komerčných duchovných bola v určitom zmysle skutočným požehnaním a mohla im pomôcť viac ako akýkoľvek iný druh propagácie. Žeby ju teda aktívne podporovali? Prečo nie. Nemôžeme povedať, že by sme cítili atmosféru doby, či strachu z vyčíňajúcich rituálnych vrahov. Predsa sme v horore, nečakajme zázraky. Škoda, že aj postavy sú celkom ploché, skôr nesympatické a nesprávajú sa príliš logicky. Máme to brať, že proste blbnú, užívajú si život či mladosť, majú jednoducho svoj životný štýl. Čakajme teda, čo zaujímavé nám tvorcovia budú chcieť ukázať.

3. 6. 2020

The Burning

Horúce osemdesiate roky
Intenzitu vraždenia tínedžerov v osemdesiatych rokoch ťažko pokladať za náhodnú. Jej vysvetlení sa ponúka veľa, hneď ako prvá by mohla byť hlboká nenávisť voči nadchádzajúcej generácii, keď Američania po niečom na spôsob Battle Royale túžili už dávno pred Japoncami. Rovnako by tu ale mohlo ísť o objavenie širšej využiteľnosti mladých tiel, nie len na ich krájanie. Azda najslávnejšou sa v tomto smere stala siahodlhá séria Piatka trinásteho, narážajúca vďaka filmu Jason X až na absolútne dno. Načasovanie do letnej sezóny párenia v najvhodnejšom revíri tábora pre pubertiakov veľmi pomohlo zvýrazniť erotický element. Ten istý recept využil aj o niečo menej známy, no minimálne rovnako kvalitný horor The Burning.
22. 4. 2014

At the Devil's Door

Postava dušu predala. Film ju nikdy nemal
Kde by boli horory, keby ľudia definitívne prestali veriť na všetko nadprirodzené. Samozrejme, že duchovia neexistujú vám povie asi každý. Ale keď už príde na vec, napríklad prespanie v strašidelnom dome. Ľudia sa začnú zdráhať. Práve tým pár, ktorých presvedčenie je neochvejné a nerobí im problém to ani dokázať sa teraz horory rozhodli vyhlásiť vojnu. Po Michaelovi Kingovi tu máme druhú odvážlivkyňu, v diele s názvom At the Devil's Door.
9. 6. 2015

Mil gritos tiene la noche/ Pieces

Neberte deťom hračky
Elektrin komplex by mal byť ženskou verziou známejšieho Oidipovho komplexu. Jeho súčasťou by mala byť túžba po telesnej láske k otcovi a nenávisť voči matke. Podobne ako Oidipus zabil svojho otca nevediac, že je to jeho otec, a oženil sa s matkou nepoznajúc ich vzájomné príbuzenstvo, ani v prípade Elektrinho komplexu nemá samotná diagnóza veľa spoločného s jej príbehom ako ho poznáme. Elektra totiž chcela len pomstiť smrť svojho otca Agamemnona, preto spolu s bratom Orestom zabili matku Klytaimnéstru. Dôvodov zabiť matku môže samozrejme byť viac, napríklad keď vám nechce dovoliť skladať si puzzle s nahou dámou. To poznačilo hlavnú postavu hororu Pieces.
22. 2. 2016

Old 37

Andrej Gomora | 1. 7. 2016
0
4/10
crazy family, exploitation, hixploitation/backwoods, slasher

Nebojte sa, som zdravotník, nenechám vás trpieť

Sú to mýtické stvorenia. My, ľudia z mesta, mávame často rôzne predstavy o obyvateľoch vidieka. Či nedajbože úplne odľahlých miest. Ako tam žijú, čím sa živia, čo robia pre zábavu a po večeroch. Tie predstavy sú často tak málo konkrétne, že by sme si o nich dokázali nechať nahovoriť takmer čokoľvek. A filmová tvorba to využíva. Príde niekomu ešte vôbec čudné, ak sa chlapci navzájom mučia, trhajú si zuby a na otcovi vykonajú lobotómiu? Verme, že áno, a tých v Old 37 aj najväčší mestskí snobi budú brať ako výnimku.

„Vždy, keď sa na ceste pri ich vrakovisku odohrá nehoda, sú tam skôr ako polícia a záchranári."

Hlavná zábavka ich rodiny je ale iná. Odpočúvajú volania na tiesňovú linku. Vždy, keď sa na ceste pri ich vrakovisku odohrá nehoda, sú tam skôr ako polícia a záchranári. Postarajú sa o obete, len trochu inak, ako by si tie želali. Tak to robieval už pred tridsiatimi rokmi ich otec a oni v tradícii pokračujú. Nechali si aj jeho obľúbenú frázu, tou vždy obete uisťoval, že sa niet čoho báť. Je totiž zdravotník. Teraz ale dostanú aj iný popud vraždiť, ako jednoducho sa núkajúcich, bezbranných ranených. Mládež z neďalekého mestečka sa na ich ceste rada preteká, vymýšľa nebezpečné hlúposti. A mládež tiež musí mať svoje problémy a rozpory. Ani navzájom sa nemajú radi. Pretože, čo si budeme hovoriť, je to banda nesympatických a povrchných kráv a idiotov. Hroznú smrť si zaslúžia, samozrejme až na svetlé a stereotypne vykreslené výnimky.

„Všetky postavy sú neuveriteľné a odľudštené, diváka dráždia hlúpo sileným vystupovaním."

Brutálny úvod vyvoláva v divákovi dojem, že ak má rád násilie, tu sa bude na čo pozerať. Ďalšia psychopatická rodinka, masakrujúca náhodných okoloidúcich. Už sme takých síce videli veľa, určite ale ešte ide o jedno z tých znesiteľnejších a pozerateľnejších klišé. Škoda, že hneď potom sa film začne neskutočne zamotávať. Venuje sa obyvateľom mestečka, a predovšetkým mládeži. Každú postavu sa snaží nejako definovať, pripisujúc jej jednu povahovú vlastnosť, aby bola každá pre diváka dokonale zrozumiteľná a ten nemal problém zaradiť si jej úlohu vo filme. Všetky postavy sú tým pádom neuveriteľné a odľudštené, diváka dráždia hlúpo sileným vystupovaním.

„Nejdeme totiž ani cestou opakovania jedného vražedného scenára, zároveň sa ale dlho nevytvára ani vzťah medzi obeťou a zabijakmi."

Dej nie je ani náhodou jednoduchý, čo ale neznamená, že by bol prepracovaný. Chýba ma priamočiarosť, ktorú by mu aj v značne primitívnej podobe divák prepáčil radšej, ako sa strácať v nezmysloch, ktoré mu predkladajú. Musí tu byť náznak tínedžerskej telenovely, rodinná dráma, komplikovaný ľúbostný príbeh. A samozrejme tajomná minulosť šialenej rodiny. Tá je aspoň bizarná, zmysel ale nedáva, dokonca ani v rámci svojho žánra. Niektoré veci je predsa lepšie nevysvetľovať, zbytočne sa v nich nehrabať. Skôr ide o snahu vyplniť čas. Nejdeme totiž ani cestou opakovania jedného vražedného scenára, zároveň sa ale dlho nevytvára ani vzťah medzi obeťou a zabijakmi. Skrátka vo filme fungujú dlho oddelení od seba. Máme ich spoznávať, čo nie je pre publikum vôbec príjemná úloha.

„Sú krutí a čudní, pritom ale nič skutočne divácky zaujímavé nevykonajú. Ich vraždy nie sú nápadité a gore dostávame skôr len v náznakoch."

Pôsobenie na diváka sa snaží oveľa viac stavať na exploitatione a krutosti, ako na nejakej akcii a spáde na spôsob slashera. Keď už na činy príde, psychopati nepochybne majú určitú charizmu. Ako to už pri šialených strojoch na zabíjanie niekde zo samoty býva. Sú krutí a čudní, pritom ale nič skutočne divácky zaujímavé nevykonajú. Ich vraždy nie sú nápadité a gore dostávame skôr len v náznakoch. Určitú mieru psychopatickej ťaživosti si atmosféra samozrejme udrží. Máme ale pocit, že sa tu skrátka žmýka už veľakrát použitý nápad, spôsobom nie celkom nefunkčným, no v ničom nie nápaditým či zaujímavým. Ak by aj táto zložka filmu bola v poriadku alebo znesiteľná, tá druhá, opisujúca obete, sa trávi o poznanie ťažšie.

Ak milujete šialených zabijakov okoloidúcich na opustenej ceste, film má potenciál vás totálne nesklamať. Old 37 je v náznakoch znesiteľný žánrový horor, má minimum toho, čo by potreboval mať, a vo zvyšku značne pokrivkáva. Rozhodne ho nepozerajte, ak túžite vidieť niečo nové, originálne, respektíve ak nejde o váš žáner. Určite sa dajú nájsť o poznanie hodnotnejšie kúsky, napríklad taký Wolf Creek.