Devoured

Divoké sny prisťahovalcov
Vnútorní démoni nemusia byť vôbec zlý námet na horor. Napríklad taký Ward sa vlastne celý odohral len v predstavách hlavnej hrdinky, a rozhodne to nebol zlý film. Podstatné asi je nezobrať výraz „vnútorní" príliš doslovne, a nezostať len pri zobrazovaní vonkajška. Čo má divák zo sledovania pokojného povrchu, keď to hlavné sa odohráva vnútri? Ako keď postavu niečo zvnútra postupne zožiera vo filme Devoured.
17. 11. 2013

18. 10. 2013

Killing Ground

Ako sa stanuje v Austrálii

Keď sa mestský párik vyberie stanovať do divočiny na odľahlé miesto, určite je lepšie, ak o svojom úmysle povedia domácim. Najlepšie nejakým buranom s rozheganou dodávkou, na ktorej majú v klietke naloženého bojového psa. Môžu im dať tipy, čo by si v okolí rozhodne nemali nechať ujsť. A môžu za nimi prísť, ak by niečo potrebovali. Alebo ak by im niečo hrozilo, určite by im vedeli pomôcť. Divočina je predsa nebezpečná, nikdy nevedia, či sa neocitnú na niekoho Killing Ground.

8. 1. 2018

Zbav nás zlého

Kvalitná exkurzia do scenáristického suterénu
Zamýšľali ste sa niekedy, akou propagáciou kresťanstva všetky démonické a exorcistické filmy vlastne sú? Nejde len o to, že robia z kňazov hrdinov, najlepšie rovno im pridajúc aj kúlový imidž polepšeného tvrďáka. Na diablov platí meno Ježiša Krista a páli ich dotyk krucifixu, mohol by vôbec existovať jasnejší dôkaz, že vrámci filmu existuje Boh? Tu totiž nejde o nejaké historky o duchoch, o ktorých akurát vieme, že sa niekde objavujú a niekoho strašia. Keďže za krížikom je celé náboženstvo, prijímajúc jeho silu prijímajú tvorcovia aj ideológiu a mytológiu náboženstva. Tu majú na Boha jednoduchú žiadosť- Zbav nás zlého.
Zo začiatku to na hodinu náboženstva veľmi nevyzerá. V prológu putujeme do Iraku, traja vojaci zablúdia do jaskyne. Podľa šumivého obrazu a zvukov by sme mali pochopiť, že sa tam neodohralo nič pekné. V New Yorku nám robia spoločnosť dvaja policajti. Zohratý tím, jeden má radar na problémy, druhý sa vyžíva v ich drsnom riešení. Teraz sa im začnú kopiť zvláštne prípady. Napred domáce násilie, potom žena hodí v ZOO dieťa do jamy levovej. Levy tam zrovna neboli, maľovali ju, zrovna ako pivnicu v dome chlapa čo mlátil svoju ženu. Čudne vyzerajúci maliar by mohol byť bývalý partiak z Iraku, a ako zistia, skôr ako stenu natrel, spravil na nej nápis. Preložiť ho pomôže kňaz neúspešnej synovrahyne. Zavreli ju do blázinca a ona si dokola spieva texty The Doors.
17. 7. 2014

Red Riding Hood

Človek človeku vlk(olak)om
Červená čiapočka nám vyrástla. Už to nie je to malé dievčatko, ktoré sa s košíkom plným dobrôt vydá cez les navštíviť svoju babičku. Do 21. storočia vchádza ako mladé príťažlivé dievča, ktoré okrem vlkolaka ohrozujúceho jej rodnú dedinu musí riešiť najmä citové problémy. Áno, pôjde o lásku, pretože po Valerii, ako sa dnes Čiapočka volá, túžia odrazu dvaja muži.
7. 6. 2011

Pride and Prejudice and Zombies

Andrej Gomora | 25. 8. 2016
0
5/10
action, comedy, zombie/infection

Parodický horor verný románu

Pýcha a predsudok nie je len dokola omieľaná klasika anglickej literatúry. Na rozdiel od mnohých iných notoricky známych diel, román Jane Austenovej si od svojho vzniku až dodnes udržiava úprimnú obľúbenosť medzi ženskými čitateľkami. Aj preto sa pravidelne objavujú stále nové filmové adaptácie, niektoré historicky verné, iné snažiace sa príbeh aktualizovať, osviežiť, dokola neopakovať presne to isté. Tou cestou ide aj najnovšie spracovanie tohto románu, s názvom Pride and Prejudice and Zombies.

„V krajine sa budujú pevnosti a medzi aristokraciou sa stalo módou posielať deti učiť sa bojovým umeniam do Japonska a Číny.“

Zasadenie je historické, odohráva sa ale v alternatívnej minulosti. Anglicko si na vrchole koloniálneho rozmachu nepriviezlo z ďalekých krajov len bohatstvo. Do zeme vtrhli zombíci a postupne na sebe podobných premieňajú čoraz viac obyvateľstva. V krajine sa budujú pevnosti a medzi aristokraciou sa stalo módou posielať deti učiť sa bojovým umeniam do Japonska a Číny. Tak spravil aj pán Bennet. Jeho päť dcér sa dokáže brániť obdivuhodne, teraz už ich len vydať. Najstaršia si padne do oka s novým obyvateľom vedľajšej usadlosti, o niečo zložitejšie je to medzi druhou Elizabeth a jeho priateľom, pánom Darcym. Vývoj ich vzťahu poznačený obojstrannými predsudkami a pýchou, smerujúci od odporu k láske, tvorí jadro známeho príbehu. Vo filme sa odohráva asi tak, ako ho popísala Jane Austenová. Len pribudli zombíci.

„Samotný boj so zombíkmi nemá napredujúcu zápletku, nestúpa napätie z neho.“

Tí sú tu v zásade len kulisou, majú podobnú úlohu ako v postapokalyptických filmoch. Sú súčasťou reality, bežného života postáv, ktoré už si na ich prítomnosť zvykli. Samozrejme ide o zlo, s ktorým musia bojovať a ktorého šírenie je zásadným problémom ich dní. Prvoradým ale zostáva milostný príbeh do zložitých časov zasadený. Samotný boj so zombíkmi nemá napredujúcu zápletku, nestúpa napätie z neho a divák začne mať skoro pochybnosti, nakoľko má ísť o horor.

Dielo obsahuje niekoľko známych scén, zvratov, intríg a nedorozumení. Tu sú pozmenené spôsobom, aby sa v nich vždy vyskytli zombíci. Teda keď Jane cestou na návštevu k pánovi Bingleymu zmokne, stane sa tak po boji so zombíkom. Chorá u neho neleží, lebo je prechladnutá, ale lebo je u nej podozrenie zo zombíckej nákazy. Podvodník Wickham nemal spory o dedičstvo po otcovi pána Darcyho len tak, išlo mu o výskum žitia so zombíkmi. A teta pána Darcyho, snažiaca sa zabrániť jeho svadbe s Elizabeth, nemôže byť len tak niekto. Je to známa jednooká bojovníčka s nemŕtvymi. Vždy ale ide len o pozmenené prostriedky na vykreslenie charakteru postáv a variácie tých istých zvratov, pri ktorých je najdôležitejšie ako sa v nich ich účastníci prejavia.

„Okrem osviežujúceho prvku pre zopakovanie známeho príbehu lásky je prítomnosť monštier predovšetkým komediálna.“

Okrem osviežujúceho prvku pre zopakovanie známeho príbehu lásky je prítomnosť monštier predovšetkým komediálna. V niektorých scénach ide úmyselne až za hranicu paródie. Často je film skutočne vtipný, no aj v mnohých hororových úletoch nájdeme aspoň prvky strašidelnosti. Zľakneme sa možno pri pár scénach, vďaka zručnosti hlavných postáv so zbraňami a smiešnom zobrazení zombíkov ale ide skôr o ojedinelé prípady. Mierne zaujímavá je miestami prinajlepšom tak akcia, pokusov o skutočné napätie je ale rozhodne primálo. Aj napriek prítomnosti zombíkov tu totiž o nakrútenie hororu asi nikomu nešlo.

Nenechajte sa oklamať. Pride and Prejudice and Zombies je znova Jane Austenová, len trocha inak. Zaujme toho, kto má rád pôvodný román, teda predovšetkým ženské publikum. Ak vás jej príbeh nezaujal v ktoromkoľvek z iných podaní, nie je dôvod, aby vás zaujalo zrovna toto. Môže ísť len o trik, ako na pozeranie nalákať aj mužov, vydávať dielo za horor sa tentokrát javí takmer ako podvod. V tomto smere totiž nie je vôbec zábavné či zaujímavé. Dobré spracovanie a miestami inteligentné zapracovanie zábavného prvku slúži tým istým cieľom, ako samotný román, a z hľadiska pôsobenia na diváka neprináša prakticky nič nové. Maximálne tak trochu humoru.