Blood Quantum

Indiánska krv asimiláciu neprijme, len vyhubenie

Viac indiánov ako zbrane kolonizátorov zabili baktérie, ktoré tí so sebou do nového sveta priniesli. Kým Európania si stáročia budovali imunitu, tá miestnym chýbala a pre nich novým chorobám vo veľkom podliehali. Teraz sa karta obrátila. Kým bledé tváre sa nakazia okamžite, miestni sú zdanlivo imúnni. V niečom im to rozhodne pomôže, nič to ale nemení na tom, že nakazení ich môžu roztrhať a zjesť. Nejde totiž o len tak nejakú infekciu, ale tú, ktorá ľudí mení na zombíkov. Ako vždy sa ich nazbierajú hordy, všetci, ktorí nemajú dostatok indiánskej krvi, podiel ktorej sa volá aj Blood Quantum.

8. 7. 2020

12. 10. 2015

Body Cam

Quis custodiet ipsos custodes?

Celková výstavba deja je prinajmenšom zvláštna. Často zostáva celkom na povrchu a zároveň využíva množstvo nie veľmi logických skratiek. Miestami nám to môže pripomínať lacnú televíznu zábavu, inokedy sa môžeme snažiť vidieť úmyselne využité prostriedky. Práca s nadprirodzenými prvkami totiž nie je vôbec nejak konvenčne duchárska, snaží sa nás buď jednoducho zabaviť, alebo nám niečo povedať. Hoci s brutalitou nejdeme do žiadneho extrému, cítime, že dielo je ladené príliš mládežnícky až nasládlo, aby sa jej tam hodilo viac. Napätie pritom celkom nechýba. Nie je intenzívne hororové ani ťaživé, divákovi ale nedá celkom vydýchnuť a darí sa mu držať si jeho pozornosť a udržiavať v ňom určitú mieru strachu.

1. 7. 2020

The Lodge

Priamočiara cesta skazy

Opäť situácia s miernymi nedostatkami na strane logiky, teda tak v základoch, kde na nás našťastie nekričia. Že sa psychiater zamiluje do pacientky je vec, ktorá sa určite stať môže. Tiež že sa kvôli nej rozvedie, a chce sa s ňou oženiť. Rovnako je pochopiteľné, ak mu záleží na tom, aby ju prijali jeho deti. V inom prípade by možno dávalo zmysel, ak by chcel, nech spolu strávia pár dní. On ale pozná jej zdravotný stav. Aj ako ju deti nenávidia a určite sa jej nebudú snažiť život uľahčiť. Môže to dopadnúť inak než tragicky? Ak spolu na pár dní zavítajú do celkom osamotenej a snehom od sveta odrezanej The Lodge?

26. 6. 2020

Puppet Master (1989)

Afonka Soby | 30. 12. 2010
0
4/10
bizarre, retro

Porno bez sexu

Približne v rovnakom čase, ako sa Charles Lee Ray alias Chucky nešťastnou zhodou okolností premenil na vraždiacu bábiku v Manciniho prvej Detskej hre, experimentoval „mistr loutkář" Andre Toulan s oživovaním svojich vyrezávaných bábok. Výsledok je takmer rovnaký ako v prípade Chuckyho, len hračiek je viac a ich motivácia je nepochopiteľnejšia. Zatiaľ čo Charles „Chucky" Ray ostal aj po svojej transformácii stále rovnaký „grázel", ktorý prešiel iba telesnou zmenou, vražedné chúťky Toulonových bábok sú „vysvetlené" pomocou slabej klišéovitej verbálnej barličky typu „experiment sa nepodaril". Keďže jeho príbeh sa odohráva v roku 1939, po Toulona, resp. po jeho bábky si idú nacisti a jemu neustáva nič iné, ako ich šikovne ukryť do steny svojej hotelovej izby. Nakoniec si prestrelí hlavu a príbeh by tu mohol aj skončiť. Divák však nemá také šťastie a vráti sa do hotela znovu. Samozrejme, o 50 rokov neskôr, keď už je dostatočne opustený, aby sa bábky mohli nerušene zakrádať po jeho temných chodbách a ľakať jeho nič netušiacich hostí - okultnú skupinku „kúzelníkov", ktorí sa sem zhromaždili, aby si pozreli mŕtvolu ďalšieho „výmyselníka" Toulonovho typu, Gallaghera.

Dej Puppet Mastera sa snaží pôsobiť zo začiatku o niečo sofistikovanejšie, ako sme zvyknutí pri taktom type filmov (berie sa až neprimerane vážne), no hneď ako sa na scéne objavia bábky, je odsunutý do druhého plánu a pristúpi na niektoré skratkovité riešenia. Napriek tomu má celý film neuveriteľne pomalé tempo a viac sa v ňom hovorí ako vraždí - v hororoch nie veľmi vídaná vec. Toto „tliachanie" však nikam nevedie, o nejakom logickom prepojení úvodnej časti filmu (do smrti Toulona) s „50 rokov potom" nemôže byť ani reči a pri troche nepozornosti sa môže stať, že vám kompletne ujde. Každá postava je síce obdarená nejakou paranormálnou vlastnosťou (vedia predpovedať budúcnosť, rekapitulovať minulosť z  nábytku a pod.), no zomierajú príliš skoro na to, aby ich mohli nejako využiť. Hádam až na Alexa Whitekara, ktorý máva strašidelné (no pre diváka skôr iritujúce) sny, pripomínajúce skôr niektoré scény z Perinbaby ako z hororu. Všetko je však iba vata, ktorá vypĺňa miesta, keď bábky práve nevraždia. Bohužiaľ, tých miest je pomerne dosť.

Pritom vraždy a samotné bábky sú pomerne vydarené. Nepohybujú sa síce tak pekne a reálne  ako Chucky, ale stále dosť uveriteľne na to, aby sme grafickú stránku príliš neanalyzovali. Na rozdiel od Chuckyho sú však nemé, takže sa nedočkáme žiadnych vydarených hlášok, ktoré mi v tomto type hororov jednoducho chýbajú. Na druhú stranu, je ich viac a ich spôsoby vraždenia sú vynaliezavejšie a pestrejšie. Každý vraždí inak, takže po tejto stránke sa nudiť nebudete. Ak vás prestanú baviť lámania nôh a silné pästné údery bábkového siláka, rýchlo ho vystrieda hák „piráta", pijavice lezúce z tela inak nevinne vyzerajúcej bábky, ktorá tu ako jediná zastupuje ženské pohlavie, či ostrý vrták na hlave gašparka. Znie to dosť absurdne, ale vlastne je to presne to, čo človek od takéhoto filmu očakáva. Po tejto stránke mu naozaj niet čo vytknúť.

Zlyháva však po všetkých ostatných stránkach. Kamera a výkony hercov skôr pripomínajú ľahší erotický film a viem si predstaviť (pri rozvití niektorých scén), že by bol pretočený do porno verzie (Tu by našiel väčšie uplatnenie najmä gašparko vrták, ktorému sa dostalo najmenej priestoru.) Takto máte pri sledovaní pocit, že sledujete porno bez sexu. K tomu prispieva aj doslova neznesiteľná sinťáková hudba, ktorá hrá každú jednu sekundu filmu a napriek tomu, že neobsahuje žiadny zapamätateľný motív, bude trvať dosť dlho, kým ju dostanete z hlavy.