The Crazies (1973)

Romero, ako ho, našťastie, nepoznáme
Keď sa v jednom malom pennsylvánskom mestečku zrúti armádne lietadlo, je zarobené na problémy. Prevážalo totiž nebezpečnú biologickú zbraň, vírus Trixie, ktorý sa začne rýchlo šíriť medzi nič netušiace obyvateľstvo. Kontakt človeka s vírusom môže mať iba dva scenáre: smrť alebo šialenstvo spojené s agresiou. (Keďže sa film volá The Crazies, nie je ťažké domyslieť si, ktorá alternatíva bude populárnejšia.) 13. 5. 2010

6. 10. 2015

20. 9. 2010

18. 10. 2013

Leatherface

Toľko ste toho pod maskou nečakali

Práve žánrové miešanie krutého exploitationu s thrillerom, ktorému by zodpovedala dejová stránka, je síce sympatické, no nakoniec sa ukáže ako nezvládnuté. Scenár sa snaží byť ambiciózny, prináša veľa deja a nechce len žmýkať známe postavy a prostredie. V tom prípade by ale potreboval na budovanie atmosféry svoje vlastné prostriedky, a tie mu chýbajú. Hlavnými sa stávajú utečenci z liečebne, krutí prehnane až za hranicu uveriteľnosti. Všetko sa odohráva akosi nepochopiteľne, bez zmyslu, s jediným zrozumiteľným účelom, ktorým je čo najviac násilia. Aj keď film má svoje kvality, nedokáže diváka skutočne vtiahnuť, zaujať niečím jasným a intenzívnym. Nakoniec príde samotná pointa, pri ktorej si dáme film do spojitosti s celou sériou. A možno by sme radšej zabudli, čo sa nám to snažil nahovoriť.

16. 11. 2017

[REC]4 Apocalipsis

Andrej Gomora | 13. 1. 2015
0
5/10
claustrophobic, psycho, zombie/infection

Čakali by ste ručnú kameru a koniec sveta?

Po takej katastrofe, akou bolo tretie REC, mali tvorcovia nepochybne o čom premýšľať. Kým to režíroval menej skúsený z dvojice autorov jednotky a dvojky, štvrtého dielu sa chytil nepochybne zručnejší Jaume Belagueró. Nerobme si ilúzie, dobre naštartované hororové série už veľakrát skúmali donekonečna stále hlbšie úrovne suterénu. Aj keď REC sa vydal cestou inovácie, ťažko nájsť diváka, ktorý by zatiaľ túto snahu ocenil. Iný v porovnaní s predošlými dielmi je aj štvrtý, [REC]4 Apocalipsis.

Líši sa vlastne práve tým, ako konvenčne je nakrútený. Dejovo pritom nadväzuje na obidva predošlé diely. Zíde sa tu nevestina mama, jediná preživšia trojky, a Angela s dvoma záchranármi z prvých dvoch dielov. Miesto, kde sa zídu, je loď. S kapitánom na poslednej plavbe, bez záchranných člnov a kontaktu s vonkajším svetom. Predstavujú totiž subjekty, skúma ich tím vedcov a v prípade neúspechu by nikto z nich ani vojakov na palube nemal byť schopný zachrániť sa. Za ich tajnostkárstvo prenikne len lodný informatik, ktorý sa nabúral do kamerového systému, pôvodne s cieľom Angelu špehovať pri prezliekaní. Je totiž jej veľký fanúšik. Subjekty sú síce nespokojné, no nič z toho nemajú. Aspoň tie ľudské. Ako sa totiž ukáže, vírus skúmajú aj na menších primátoch. Škoda, že ten ktorý utečie, si to zúrivo namieri zrovna do kuchyne. Šéfkuchára síce stihne pohrýzť, no ten ho za odmenu nechá na pekáči. Aby si ho tá menej podstatná časť posádky dala na raňajky a začala naháňať tú podstatnejšiu.

„Oceniť by sme mohli serióznosť, ide o skutočný sequel, ktorý udalosti ďalej rozvíja a vysvetľuje."

Jediné dedičstvo prvých dielov, ktoré by sme mohli označiť za výhru, je ešte stále zabehnuté meno. Okrem neho už film dostal do vienka len dejové záväzky a tie sa mu javia ako príťaž. Oceniť by sme mohli serióznosť, ide o skutočný sequel, ktorý udalosti ďalej rozvíja a vysvetľuje. Ale čo si budeme hovoriť, keď už je film úplne iný, niečím sa do série musel zaradiť. Aj keď Angelu je fajn znova vidieť, keď žena prekročí tridsiatku, ťažko čakať, že tých zhruba 7 rokov zostarnutia od prvého dielu na nej nebude vidieť. Chýba už jej veľa z niekdajšieho dievčenského šarmu a čarovnej hysterickosti. Jej úloha je samozrejme iná, má byť jednou z podozrivých. Veď sme videli, ako ju ovládol pôvod nákazy a išiel z nej strach. Tu sa síce uvedie útekom, ale potom už sa správa slušne. Čo jej zostáva, uväznenej na lodi plnej vojakov. Kam dej smeruje je nám od začiatku jasné, no film sa snaží spraviť nejasnosti ohľadne úloh jednotlivých postáv pri prepuknutí nákazy. Žiaľ, pomalá mysterióznosť mu veľmi nesadne. Atmosféra rastie skôr v smere cynizmu, nehustne a diváka nezaplaví strachom. Pár komických elementov ako dezorientovaná babka a uvarená opička sú pre seriózne temno skôr kontraproduktívne.

„Dielo by pripomínalo skôr temný thriller so snahou o psychológiu, kde nikto nie je zrovna sympatický."

Aj keď postavy nie sú zlé stvárnené ani myslené, v rámci diela príliš nefungujú. Chýbajú im silné momenty, v podstate sa dá povedať, že sa nehodia do hororu. Dielo by pripomínalo skôr temný thriller so snahou o psychológiu, kde nikto nie je zrovna sympatický. Keby v ňom nepobehovali krvilační zombíci a nestriekala krv. Tej nakoniec nie je až tak veľa, skôr pár dôsledných nechutností. A jedna originálna zbraň s nepochybným potenciálom. Ten zostane nevyužitý, keďže s hororovou zložkou sa tu prakticky vôbec nedarí pracovať. Chaos, ktorý prepukne. nemá vôbec spád. My stále presne nevieme o čo tu ide, či sa nemáme skôr báť tých, ktorí sa v určitej chvíli zdajú v nebezpečí. Divákom vlastne nikto okrem Angely nakoniec nepohne. A ona je zo všetkých najneurčitejšia.

„Odvahy sa tu teda autori vzdávajú, ako keby už len všetko chceli dôstojne ukončiť."

Nakoniec príde aj vysvetlenie celej záhady. Nostalgicky si pri ňom zaspomíname na podarené prvé diely, keďže sa nachádza na nahrávke z Angelinej starej kamery. Ako celé dielo, ide cestou priamočiarej jednoduchosti. Priamo sa nepobije so žiadnymi predošlými skutočnosťami, i keď dokonalý zmysel stále nedáva. Hlavne ale sériu oberá o veľkú časť čara a tajomnej temnosti. Odvahy sa tu teda autori vzdávajú, ako keby už len všetko chceli dôstojne ukončiť.

[REC]4 Apocalipsis je pomerne obyčajný, nie príliš podarený mysteriózny horor s pár drsnými scénami. Žiaľ, ako keby chcel dať za pravdu všetkým neprajníkom found footage, keďže bez pomoci roztrasených kamier sa tvorcom akosi nedarí strašiť. Film je nakrútený zručne, kazí ho práve snaha za každú cenu sa dejovo aj tematicky viazať na svojich predchodcov. Možno tento príbeh skrátka nebolo treba ďalej rozvíjať, a námahu radšej mohli venovať niečomu novému. Oveľa horšie by to určite dopadnúť nemohlo.