Devoured

Divoké sny prisťahovalcov
Vnútorní démoni nemusia byť vôbec zlý námet na horor. Napríklad taký Ward sa vlastne celý odohral len v predstavách hlavnej hrdinky, a rozhodne to nebol zlý film. Podstatné asi je nezobrať výraz „vnútorní" príliš doslovne, a nezostať len pri zobrazovaní vonkajška. Čo má divák zo sledovania pokojného povrchu, keď to hlavné sa odohráva vnútri? Ako keď postavu niečo zvnútra postupne zožiera vo filme Devoured.
17. 11. 2013

18. 10. 2013

Killing Ground

Ako sa stanuje v Austrálii

Keď sa mestský párik vyberie stanovať do divočiny na odľahlé miesto, určite je lepšie, ak o svojom úmysle povedia domácim. Najlepšie nejakým buranom s rozheganou dodávkou, na ktorej majú v klietke naloženého bojového psa. Môžu im dať tipy, čo by si v okolí rozhodne nemali nechať ujsť. A môžu za nimi prísť, ak by niečo potrebovali. Alebo ak by im niečo hrozilo, určite by im vedeli pomôcť. Divočina je predsa nebezpečná, nikdy nevedia, či sa neocitnú na niekoho Killing Ground.

8. 1. 2018

Zbav nás zlého

Kvalitná exkurzia do scenáristického suterénu
Zamýšľali ste sa niekedy, akou propagáciou kresťanstva všetky démonické a exorcistické filmy vlastne sú? Nejde len o to, že robia z kňazov hrdinov, najlepšie rovno im pridajúc aj kúlový imidž polepšeného tvrďáka. Na diablov platí meno Ježiša Krista a páli ich dotyk krucifixu, mohol by vôbec existovať jasnejší dôkaz, že vrámci filmu existuje Boh? Tu totiž nejde o nejaké historky o duchoch, o ktorých akurát vieme, že sa niekde objavujú a niekoho strašia. Keďže za krížikom je celé náboženstvo, prijímajúc jeho silu prijímajú tvorcovia aj ideológiu a mytológiu náboženstva. Tu majú na Boha jednoduchú žiadosť- Zbav nás zlého.
Zo začiatku to na hodinu náboženstva veľmi nevyzerá. V prológu putujeme do Iraku, traja vojaci zablúdia do jaskyne. Podľa šumivého obrazu a zvukov by sme mali pochopiť, že sa tam neodohralo nič pekné. V New Yorku nám robia spoločnosť dvaja policajti. Zohratý tím, jeden má radar na problémy, druhý sa vyžíva v ich drsnom riešení. Teraz sa im začnú kopiť zvláštne prípady. Napred domáce násilie, potom žena hodí v ZOO dieťa do jamy levovej. Levy tam zrovna neboli, maľovali ju, zrovna ako pivnicu v dome chlapa čo mlátil svoju ženu. Čudne vyzerajúci maliar by mohol byť bývalý partiak z Iraku, a ako zistia, skôr ako stenu natrel, spravil na nej nápis. Preložiť ho pomôže kňaz neúspešnej synovrahyne. Zavreli ju do blázinca a ona si dokola spieva texty The Doors.
17. 7. 2014

Red Riding Hood

Človek človeku vlk(olak)om
Červená čiapočka nám vyrástla. Už to nie je to malé dievčatko, ktoré sa s košíkom plným dobrôt vydá cez les navštíviť svoju babičku. Do 21. storočia vchádza ako mladé príťažlivé dievča, ktoré okrem vlkolaka ohrozujúceho jej rodnú dedinu musí riešiť najmä citové problémy. Áno, pôjde o lásku, pretože po Valerii, ako sa dnes Čiapočka volá, túžia odrazu dvaja muži.
7. 6. 2011

[REC]4 Apocalipsis

Andrej Gomora | 13. 1. 2015
0
5/10
claustrophobic, psycho, zombie/infection

Čakali by ste ručnú kameru a koniec sveta?

Po takej katastrofe, akou bolo tretie REC, mali tvorcovia nepochybne o čom premýšľať. Kým to režíroval menej skúsený z dvojice autorov jednotky a dvojky, štvrtého dielu sa chytil nepochybne zručnejší Jaume Belagueró. Nerobme si ilúzie, dobre naštartované hororové série už veľakrát skúmali donekonečna stále hlbšie úrovne suterénu. Aj keď REC sa vydal cestou inovácie, ťažko nájsť diváka, ktorý by zatiaľ túto snahu ocenil. Iný v porovnaní s predošlými dielmi je aj štvrtý, [REC]4 Apocalipsis.

Líši sa vlastne práve tým, ako konvenčne je nakrútený. Dejovo pritom nadväzuje na obidva predošlé diely. Zíde sa tu nevestina mama, jediná preživšia trojky, a Angela s dvoma záchranármi z prvých dvoch dielov. Miesto, kde sa zídu, je loď. S kapitánom na poslednej plavbe, bez záchranných člnov a kontaktu s vonkajším svetom. Predstavujú totiž subjekty, skúma ich tím vedcov a v prípade neúspechu by nikto z nich ani vojakov na palube nemal byť schopný zachrániť sa. Za ich tajnostkárstvo prenikne len lodný informatik, ktorý sa nabúral do kamerového systému, pôvodne s cieľom Angelu špehovať pri prezliekaní. Je totiž jej veľký fanúšik. Subjekty sú síce nespokojné, no nič z toho nemajú. Aspoň tie ľudské. Ako sa totiž ukáže, vírus skúmajú aj na menších primátoch. Škoda, že ten ktorý utečie, si to zúrivo namieri zrovna do kuchyne. Šéfkuchára síce stihne pohrýzť, no ten ho za odmenu nechá na pekáči. Aby si ho tá menej podstatná časť posádky dala na raňajky a začala naháňať tú podstatnejšiu.

„Oceniť by sme mohli serióznosť, ide o skutočný sequel, ktorý udalosti ďalej rozvíja a vysvetľuje."

Jediné dedičstvo prvých dielov, ktoré by sme mohli označiť za výhru, je ešte stále zabehnuté meno. Okrem neho už film dostal do vienka len dejové záväzky a tie sa mu javia ako príťaž. Oceniť by sme mohli serióznosť, ide o skutočný sequel, ktorý udalosti ďalej rozvíja a vysvetľuje. Ale čo si budeme hovoriť, keď už je film úplne iný, niečím sa do série musel zaradiť. Aj keď Angelu je fajn znova vidieť, keď žena prekročí tridsiatku, ťažko čakať, že tých zhruba 7 rokov zostarnutia od prvého dielu na nej nebude vidieť. Chýba už jej veľa z niekdajšieho dievčenského šarmu a čarovnej hysterickosti. Jej úloha je samozrejme iná, má byť jednou z podozrivých. Veď sme videli, ako ju ovládol pôvod nákazy a išiel z nej strach. Tu sa síce uvedie útekom, ale potom už sa správa slušne. Čo jej zostáva, uväznenej na lodi plnej vojakov. Kam dej smeruje je nám od začiatku jasné, no film sa snaží spraviť nejasnosti ohľadne úloh jednotlivých postáv pri prepuknutí nákazy. Žiaľ, pomalá mysterióznosť mu veľmi nesadne. Atmosféra rastie skôr v smere cynizmu, nehustne a diváka nezaplaví strachom. Pár komických elementov ako dezorientovaná babka a uvarená opička sú pre seriózne temno skôr kontraproduktívne.

„Dielo by pripomínalo skôr temný thriller so snahou o psychológiu, kde nikto nie je zrovna sympatický."

Aj keď postavy nie sú zlé stvárnené ani myslené, v rámci diela príliš nefungujú. Chýbajú im silné momenty, v podstate sa dá povedať, že sa nehodia do hororu. Dielo by pripomínalo skôr temný thriller so snahou o psychológiu, kde nikto nie je zrovna sympatický. Keby v ňom nepobehovali krvilační zombíci a nestriekala krv. Tej nakoniec nie je až tak veľa, skôr pár dôsledných nechutností. A jedna originálna zbraň s nepochybným potenciálom. Ten zostane nevyužitý, keďže s hororovou zložkou sa tu prakticky vôbec nedarí pracovať. Chaos, ktorý prepukne. nemá vôbec spád. My stále presne nevieme o čo tu ide, či sa nemáme skôr báť tých, ktorí sa v určitej chvíli zdajú v nebezpečí. Divákom vlastne nikto okrem Angely nakoniec nepohne. A ona je zo všetkých najneurčitejšia.

„Odvahy sa tu teda autori vzdávajú, ako keby už len všetko chceli dôstojne ukončiť."

Nakoniec príde aj vysvetlenie celej záhady. Nostalgicky si pri ňom zaspomíname na podarené prvé diely, keďže sa nachádza na nahrávke z Angelinej starej kamery. Ako celé dielo, ide cestou priamočiarej jednoduchosti. Priamo sa nepobije so žiadnymi predošlými skutočnosťami, i keď dokonalý zmysel stále nedáva. Hlavne ale sériu oberá o veľkú časť čara a tajomnej temnosti. Odvahy sa tu teda autori vzdávajú, ako keby už len všetko chceli dôstojne ukončiť.

[REC]4 Apocalipsis je pomerne obyčajný, nie príliš podarený mysteriózny horor s pár drsnými scénami. Žiaľ, ako keby chcel dať za pravdu všetkým neprajníkom found footage, keďže bez pomoci roztrasených kamier sa tvorcom akosi nedarí strašiť. Film je nakrútený zručne, kazí ho práve snaha za každú cenu sa dejovo aj tematicky viazať na svojich predchodcov. Možno tento príbeh skrátka nebolo treba ďalej rozvíjať, a námahu radšej mohli venovať niečomu novému. Oveľa horšie by to určite dopadnúť nemohlo.