Muž v temnote

Slepá mačka loví dementnú myš

Trojica mladých ľudí vykráda domy zabezpečené firmou otca jedného z nich. Zväčša sa snažia držať v medziach drobnej lúpeže, neberú peniaze a škodami nechcú presiahnuť hranicu trestného činu. Teraz dostali tip na dom, v ktorom by mala byť ukrytá značná hotovosť. Slepý veterán ju dostal ako odškodnenie od bohatej rodiny za zrazenie jeho dcéry. Nejde o zrovna šľachetnú krádež, ale peniaze potrebujú. S nimi sa budú môcť odsťahovať do slnečnej Kalifornie, preč od násilných a opitých rodičov. Veterán ale nie je žiaden vetchý a bezmocný starec. Ich postup by mal ísť podľa anglického názvu, Don't Breathe, aby ich nerozsekal Muž v temnote.

14. 11. 2016

The Monster

Rodinná dráma a nezáživný pokus o horor

Sledovať matku, ako sa brutálne háda s malou dcérou, by asi nemala byť tá zaujímavejšia časť hororu. V tomto prípade je aspoň do určitej miery presvedčivá. Nie sú si celkom odcudzené, dcéra je na matku stále naviazaná, možno jej inak zatiaľ inštinkt nedovolí, je príliš malá. O to viac sa navzájom nenávidia, kričia na seba nadávky, aké by Lizzy vo svojom veku nemala ani len poznať. Nechce, aby sa mama zúčastnila jej veľkého večera, premiéry školskej hry. Pretože na ňu kašle, nepodporovala ju, nikdy jej nepomáhala. Kopila jej len traumatické zážitky. V ťažkých chvíľach ale predsa držia spolu, cítia medzi sebou puto, proti ktorému sú obe bezbranné. Takou chvíľou je napríklad, keď ich v lese napadne The Monster.

6. 4. 2017

23. 2. 2017

I Spit on Your Grave 2

Znásilneniu už chýba len interaktivita
Nečakajme že žáner rape&revenge sa bude snažiť o niečo iné ako šokovať. O nič iné mu nejde, a každý nový film sa viac ako o inováciu snaží o pritvrdenie. Taký bol pôvodný I Spit on Your Grave z roku 1978 a rovnako aj jeho remake z roku 2010. Čo čakať ak sa k filmu spraví sequel? Ženu znova znásilnia a ona využije svoju prax v mučení? Alebo je pokračovanie len zopakovaním toho istého len trochu inak, a označenie za sequel má zabrániť obvineniam z vykrádania? V prípade pokračovania I Spit on Your Grave platí druhá možnosť.
1. 10. 2013

[REC]4 Apocalipsis

Andrej Gomora | 13. 1. 2015
0
5/10
claustrophobic, psycho, zombie/infection

Čakali by ste ručnú kameru a koniec sveta?

Po takej katastrofe, akou bolo tretie REC, mali tvorcovia nepochybne o čom premýšľať. Kým to režíroval menej skúsený z dvojice autorov jednotky a dvojky, štvrtého dielu sa chytil nepochybne zručnejší Jaume Belagueró. Nerobme si ilúzie, dobre naštartované hororové série už veľakrát skúmali donekonečna stále hlbšie úrovne suterénu. Aj keď REC sa vydal cestou inovácie, ťažko nájsť diváka, ktorý by zatiaľ túto snahu ocenil. Iný v porovnaní s predošlými dielmi je aj štvrtý, [REC]4 Apocalipsis.

Líši sa vlastne práve tým, ako konvenčne je nakrútený. Dejovo pritom nadväzuje na obidva predošlé diely. Zíde sa tu nevestina mama, jediná preživšia trojky, a Angela s dvoma záchranármi z prvých dvoch dielov. Miesto, kde sa zídu, je loď. S kapitánom na poslednej plavbe, bez záchranných člnov a kontaktu s vonkajším svetom. Predstavujú totiž subjekty, skúma ich tím vedcov a v prípade neúspechu by nikto z nich ani vojakov na palube nemal byť schopný zachrániť sa. Za ich tajnostkárstvo prenikne len lodný informatik, ktorý sa nabúral do kamerového systému, pôvodne s cieľom Angelu špehovať pri prezliekaní. Je totiž jej veľký fanúšik. Subjekty sú síce nespokojné, no nič z toho nemajú. Aspoň tie ľudské. Ako sa totiž ukáže, vírus skúmajú aj na menších primátoch. Škoda, že ten ktorý utečie, si to zúrivo namieri zrovna do kuchyne. Šéfkuchára síce stihne pohrýzť, no ten ho za odmenu nechá na pekáči. Aby si ho tá menej podstatná časť posádky dala na raňajky a začala naháňať tú podstatnejšiu.

„Oceniť by sme mohli serióznosť, ide o skutočný sequel, ktorý udalosti ďalej rozvíja a vysvetľuje."

Jediné dedičstvo prvých dielov, ktoré by sme mohli označiť za výhru, je ešte stále zabehnuté meno. Okrem neho už film dostal do vienka len dejové záväzky a tie sa mu javia ako príťaž. Oceniť by sme mohli serióznosť, ide o skutočný sequel, ktorý udalosti ďalej rozvíja a vysvetľuje. Ale čo si budeme hovoriť, keď už je film úplne iný, niečím sa do série musel zaradiť. Aj keď Angelu je fajn znova vidieť, keď žena prekročí tridsiatku, ťažko čakať, že tých zhruba 7 rokov zostarnutia od prvého dielu na nej nebude vidieť. Chýba už jej veľa z niekdajšieho dievčenského šarmu a čarovnej hysterickosti. Jej úloha je samozrejme iná, má byť jednou z podozrivých. Veď sme videli, ako ju ovládol pôvod nákazy a išiel z nej strach. Tu sa síce uvedie útekom, ale potom už sa správa slušne. Čo jej zostáva, uväznenej na lodi plnej vojakov. Kam dej smeruje je nám od začiatku jasné, no film sa snaží spraviť nejasnosti ohľadne úloh jednotlivých postáv pri prepuknutí nákazy. Žiaľ, pomalá mysterióznosť mu veľmi nesadne. Atmosféra rastie skôr v smere cynizmu, nehustne a diváka nezaplaví strachom. Pár komických elementov ako dezorientovaná babka a uvarená opička sú pre seriózne temno skôr kontraproduktívne.

„Dielo by pripomínalo skôr temný thriller so snahou o psychológiu, kde nikto nie je zrovna sympatický."

Aj keď postavy nie sú zlé stvárnené ani myslené, v rámci diela príliš nefungujú. Chýbajú im silné momenty, v podstate sa dá povedať, že sa nehodia do hororu. Dielo by pripomínalo skôr temný thriller so snahou o psychológiu, kde nikto nie je zrovna sympatický. Keby v ňom nepobehovali krvilační zombíci a nestriekala krv. Tej nakoniec nie je až tak veľa, skôr pár dôsledných nechutností. A jedna originálna zbraň s nepochybným potenciálom. Ten zostane nevyužitý, keďže s hororovou zložkou sa tu prakticky vôbec nedarí pracovať. Chaos, ktorý prepukne. nemá vôbec spád. My stále presne nevieme o čo tu ide, či sa nemáme skôr báť tých, ktorí sa v určitej chvíli zdajú v nebezpečí. Divákom vlastne nikto okrem Angely nakoniec nepohne. A ona je zo všetkých najneurčitejšia.

„Odvahy sa tu teda autori vzdávajú, ako keby už len všetko chceli dôstojne ukončiť."

Nakoniec príde aj vysvetlenie celej záhady. Nostalgicky si pri ňom zaspomíname na podarené prvé diely, keďže sa nachádza na nahrávke z Angelinej starej kamery. Ako celé dielo, ide cestou priamočiarej jednoduchosti. Priamo sa nepobije so žiadnymi predošlými skutočnosťami, i keď dokonalý zmysel stále nedáva. Hlavne ale sériu oberá o veľkú časť čara a tajomnej temnosti. Odvahy sa tu teda autori vzdávajú, ako keby už len všetko chceli dôstojne ukončiť.

[REC]4 Apocalipsis je pomerne obyčajný, nie príliš podarený mysteriózny horor s pár drsnými scénami. Žiaľ, ako keby chcel dať za pravdu všetkým neprajníkom found footage, keďže bez pomoci roztrasených kamier sa tvorcom akosi nedarí strašiť. Film je nakrútený zručne, kazí ho práve snaha za každú cenu sa dejovo aj tematicky viazať na svojich predchodcov. Možno tento príbeh skrátka nebolo treba ďalej rozvíjať, a námahu radšej mohli venovať niečomu novému. Oveľa horšie by to určite dopadnúť nemohlo.