12. 10. 2015

Apostle

Tenká hranica medzi uctievaním a vykorisťovaním

Určite sa dá vnímať pozitívne posun od schematického zobrazovania náboženských fanatikov ako šialencov a nič iné. Nadprirodzené javy sú predsa neoddeliteľná súčasť hororov. Tak prečo by niekedy nemohli to nie zrovna sympatické správanie aj podporovať, či priam ospravedlňovať? Postavy sa tak môžu stať ľudskejšími, vrátane náboženských magorov. Tiež nemusia byť zlí, len pretože ich to baví, a môžu divákovi skomplikovať možnosť ich odsúdenia aspoň do tej miery, že to skutočne nemali až také jednoduché. Keď k niekomu hovorí bohyňa, nemá nárok pokladať sa za Apostle?

14. 1. 2019

The Domestics

Apokalypsa namiesto manželskej poradne

Vysvetľovať, čo zničilo civilizáciu, respektíve odkiaľ sa zobrali zombíci, upíri alebo iný zrod jej rozvrátenia už dávno nie je nevyhnutnosť. Postapokalyptický film je dávno etablovaný ako žáner a pred nikým už nemusí svoje zápletky ospravedlňovať. V tomto prípade si zvolil ironickú eleganciu s narážkou na konšpirácie o chemtrails. Niekto sa proste rozhodol, že stačí, a lietadlá obostreli svet čiernym dymom. Znie to trochu hlúpo, ale dá sa to vnímať ako vtipná hlúposť. Ako takmer vždy hlavne film o pôvode postapokalyptického stavu sveta vôbec nie je. Tentokrát je o ľuďoch, priamo o manželoch v kríze vzťahu. The Domestics.

7. 1. 2019

The Eyes of My Mother

Neučte deti hrám so skalpelom

Mama dievčatku veľa rozprávala o anatómii, o rezaní. Ako už mohla čakať, že to s ním dopadne. Sama bola v Portugalsku očná chirurgička, na kravskom oku dcére ukazuje, ako vyzerá jeho vnútro. Dievčatko je rado, rezanie sa jej páči, má rada svoju mamu. Na ich odľahlý statok jedného dňa príde cudzinec. Pýta sa na záchod, vyžaduje si nezvyčajnú zdvorilosť. Pôsobí na jednej strane krehko, zároveň dosť vyšinuto. Neskôr sa sám prizná, má rád zabíjanie, ten pocit ktorý človeku prináša. Na rozhovory s dievčatkom bude mať ešte veľa času. Bez mamičky si z neho spraví svojho jediného kamaráta. Hoci nahradiť ju samozrejme nikdy môcť nebude, Francisca bude vždy myslieť na The Eyes of My Mother.

27. 6. 2017

[REC]4 Apocalipsis

Andrej Gomora | 13. 1. 2015
0
5/10
claustrophobic, psycho, zombie/infection

Čakali by ste ručnú kameru a koniec sveta?

Po takej katastrofe, akou bolo tretie REC, mali tvorcovia nepochybne o čom premýšľať. Kým to režíroval menej skúsený z dvojice autorov jednotky a dvojky, štvrtého dielu sa chytil nepochybne zručnejší Jaume Belagueró. Nerobme si ilúzie, dobre naštartované hororové série už veľakrát skúmali donekonečna stále hlbšie úrovne suterénu. Aj keď REC sa vydal cestou inovácie, ťažko nájsť diváka, ktorý by zatiaľ túto snahu ocenil. Iný v porovnaní s predošlými dielmi je aj štvrtý, [REC]4 Apocalipsis.

Líši sa vlastne práve tým, ako konvenčne je nakrútený. Dejovo pritom nadväzuje na obidva predošlé diely. Zíde sa tu nevestina mama, jediná preživšia trojky, a Angela s dvoma záchranármi z prvých dvoch dielov. Miesto, kde sa zídu, je loď. S kapitánom na poslednej plavbe, bez záchranných člnov a kontaktu s vonkajším svetom. Predstavujú totiž subjekty, skúma ich tím vedcov a v prípade neúspechu by nikto z nich ani vojakov na palube nemal byť schopný zachrániť sa. Za ich tajnostkárstvo prenikne len lodný informatik, ktorý sa nabúral do kamerového systému, pôvodne s cieľom Angelu špehovať pri prezliekaní. Je totiž jej veľký fanúšik. Subjekty sú síce nespokojné, no nič z toho nemajú. Aspoň tie ľudské. Ako sa totiž ukáže, vírus skúmajú aj na menších primátoch. Škoda, že ten ktorý utečie, si to zúrivo namieri zrovna do kuchyne. Šéfkuchára síce stihne pohrýzť, no ten ho za odmenu nechá na pekáči. Aby si ho tá menej podstatná časť posádky dala na raňajky a začala naháňať tú podstatnejšiu.

„Oceniť by sme mohli serióznosť, ide o skutočný sequel, ktorý udalosti ďalej rozvíja a vysvetľuje."

Jediné dedičstvo prvých dielov, ktoré by sme mohli označiť za výhru, je ešte stále zabehnuté meno. Okrem neho už film dostal do vienka len dejové záväzky a tie sa mu javia ako príťaž. Oceniť by sme mohli serióznosť, ide o skutočný sequel, ktorý udalosti ďalej rozvíja a vysvetľuje. Ale čo si budeme hovoriť, keď už je film úplne iný, niečím sa do série musel zaradiť. Aj keď Angelu je fajn znova vidieť, keď žena prekročí tridsiatku, ťažko čakať, že tých zhruba 7 rokov zostarnutia od prvého dielu na nej nebude vidieť. Chýba už jej veľa z niekdajšieho dievčenského šarmu a čarovnej hysterickosti. Jej úloha je samozrejme iná, má byť jednou z podozrivých. Veď sme videli, ako ju ovládol pôvod nákazy a išiel z nej strach. Tu sa síce uvedie útekom, ale potom už sa správa slušne. Čo jej zostáva, uväznenej na lodi plnej vojakov. Kam dej smeruje je nám od začiatku jasné, no film sa snaží spraviť nejasnosti ohľadne úloh jednotlivých postáv pri prepuknutí nákazy. Žiaľ, pomalá mysterióznosť mu veľmi nesadne. Atmosféra rastie skôr v smere cynizmu, nehustne a diváka nezaplaví strachom. Pár komických elementov ako dezorientovaná babka a uvarená opička sú pre seriózne temno skôr kontraproduktívne.

„Dielo by pripomínalo skôr temný thriller so snahou o psychológiu, kde nikto nie je zrovna sympatický."

Aj keď postavy nie sú zlé stvárnené ani myslené, v rámci diela príliš nefungujú. Chýbajú im silné momenty, v podstate sa dá povedať, že sa nehodia do hororu. Dielo by pripomínalo skôr temný thriller so snahou o psychológiu, kde nikto nie je zrovna sympatický. Keby v ňom nepobehovali krvilační zombíci a nestriekala krv. Tej nakoniec nie je až tak veľa, skôr pár dôsledných nechutností. A jedna originálna zbraň s nepochybným potenciálom. Ten zostane nevyužitý, keďže s hororovou zložkou sa tu prakticky vôbec nedarí pracovať. Chaos, ktorý prepukne. nemá vôbec spád. My stále presne nevieme o čo tu ide, či sa nemáme skôr báť tých, ktorí sa v určitej chvíli zdajú v nebezpečí. Divákom vlastne nikto okrem Angely nakoniec nepohne. A ona je zo všetkých najneurčitejšia.

„Odvahy sa tu teda autori vzdávajú, ako keby už len všetko chceli dôstojne ukončiť."

Nakoniec príde aj vysvetlenie celej záhady. Nostalgicky si pri ňom zaspomíname na podarené prvé diely, keďže sa nachádza na nahrávke z Angelinej starej kamery. Ako celé dielo, ide cestou priamočiarej jednoduchosti. Priamo sa nepobije so žiadnymi predošlými skutočnosťami, i keď dokonalý zmysel stále nedáva. Hlavne ale sériu oberá o veľkú časť čara a tajomnej temnosti. Odvahy sa tu teda autori vzdávajú, ako keby už len všetko chceli dôstojne ukončiť.

[REC]4 Apocalipsis je pomerne obyčajný, nie príliš podarený mysteriózny horor s pár drsnými scénami. Žiaľ, ako keby chcel dať za pravdu všetkým neprajníkom found footage, keďže bez pomoci roztrasených kamier sa tvorcom akosi nedarí strašiť. Film je nakrútený zručne, kazí ho práve snaha za každú cenu sa dejovo aj tematicky viazať na svojich predchodcov. Možno tento príbeh skrátka nebolo treba ďalej rozvíjať, a námahu radšej mohli venovať niečomu novému. Oveľa horšie by to určite dopadnúť nemohlo.