Chain Letter

Spam patrí dok koša, nie do kina
Ak túto správu nerozošlete do 24 hodín štyrom ďalším ľuďom, tak po a) vám vypadajú všetky zuby, po b) znásilní vás váš najlepší kamarát alebo po c) príde si po vás vrah a zomriete brutálnou smrťou. Áno, cé je správne! 23. 3. 2011

Neutečieš/ It Follows

Hororová extáza pre klubového diváka
Predstavte si, že niekto za vami kráča. Nebeží, neskáče, nelieta ani nepoužíva dopravné prostriedky. Len bez prestania kráča smerom k vám, nech ste kdekoľvek. Môžete mu utiecť, môžete sa autom, vlakom, lietadlom presunúť kdekoľvek chcete. On za vami bude aj tak kráčať, nech k vám dorazí za hodinu, deň či rok. Znova mu utečiete a on bude za vami znova kráčať dňom aj nocou. Skôr či neskôr si to každý musí priznať. Neutečieš, pretože ako hovorí anglický názov, It Follows.
14. 5. 2015

To/ It

Kto sa postará o veselé detstvo, ak nie klaun?

Je zvláštne, že dielo sa zatiaľ dočkalo len jedného televízneho spracovania, keďže mnoho jeho častí pozná skoro každý z viacerých odkazov a paródií. Román patrí medzi Kingove dlhšie, odohráva sa v dvoch časových obdobiach, pričom film nám tentokrát prináša to prvé. V ňom vidíme koniec školského roka v meste Derry, kde mizne šesťkrát viac dospelých ako je americký priemer, pri deťoch je to ešte horšie. Vidíme skupinku chlapcov a jedno dievča, z ktorých každého niečo straší. Jednému pred pol rokom zmizol mladší braček. Vidia, ako ich ich strach požiera. Ako sa stáva skutočným, a ako sa ľudia v ich okolí strácajú. Pátrajú po jeho pôvode, skúmajú zvláštne udalosti vo svojom meste. Nemá zmysel skrývať sa, vyčkávať. Tak ako sa musia postaviť miestnym grázlom, musia sa priamo postaviť aj samotnému zlu. Spoločne, a zomknutí.

12. 9. 2017

The Burning

Horúce osemdesiate roky
Intenzitu vraždenia tínedžerov v osemdesiatych rokoch ťažko pokladať za náhodnú. Jej vysvetlení sa ponúka veľa, hneď ako prvá by mohla byť hlboká nenávisť voči nadchádzajúcej generácii, keď Američania po niečom na spôsob Battle Royale túžili už dávno pred Japoncami. Rovnako by tu ale mohlo ísť o objavenie širšej využiteľnosti mladých tiel, nie len na ich krájanie. Azda najslávnejšou sa v tomto smere stala siahodlhá séria Piatka trinásteho, narážajúca vďaka filmu Jason X až na absolútne dno. Načasovanie do letnej sezóny párenia v najvhodnejšom revíri tábora pre pubertiakov veľmi pomohlo zvýrazniť erotický element. Ten istý recept využil aj o niečo menej známy, no minimálne rovnako kvalitný horor The Burning.
22. 4. 2014

20. 9. 2010

[REC]4 Apocalipsis

Andrej Gomora | 13. 1. 2015
0
5/10
claustrophobic, psycho, zombie/infection

Čakali by ste ručnú kameru a koniec sveta?

Po takej katastrofe, akou bolo tretie REC, mali tvorcovia nepochybne o čom premýšľať. Kým to režíroval menej skúsený z dvojice autorov jednotky a dvojky, štvrtého dielu sa chytil nepochybne zručnejší Jaume Belagueró. Nerobme si ilúzie, dobre naštartované hororové série už veľakrát skúmali donekonečna stále hlbšie úrovne suterénu. Aj keď REC sa vydal cestou inovácie, ťažko nájsť diváka, ktorý by zatiaľ túto snahu ocenil. Iný v porovnaní s predošlými dielmi je aj štvrtý, [REC]4 Apocalipsis.

Líši sa vlastne práve tým, ako konvenčne je nakrútený. Dejovo pritom nadväzuje na obidva predošlé diely. Zíde sa tu nevestina mama, jediná preživšia trojky, a Angela s dvoma záchranármi z prvých dvoch dielov. Miesto, kde sa zídu, je loď. S kapitánom na poslednej plavbe, bez záchranných člnov a kontaktu s vonkajším svetom. Predstavujú totiž subjekty, skúma ich tím vedcov a v prípade neúspechu by nikto z nich ani vojakov na palube nemal byť schopný zachrániť sa. Za ich tajnostkárstvo prenikne len lodný informatik, ktorý sa nabúral do kamerového systému, pôvodne s cieľom Angelu špehovať pri prezliekaní. Je totiž jej veľký fanúšik. Subjekty sú síce nespokojné, no nič z toho nemajú. Aspoň tie ľudské. Ako sa totiž ukáže, vírus skúmajú aj na menších primátoch. Škoda, že ten ktorý utečie, si to zúrivo namieri zrovna do kuchyne. Šéfkuchára síce stihne pohrýzť, no ten ho za odmenu nechá na pekáči. Aby si ho tá menej podstatná časť posádky dala na raňajky a začala naháňať tú podstatnejšiu.

„Oceniť by sme mohli serióznosť, ide o skutočný sequel, ktorý udalosti ďalej rozvíja a vysvetľuje."

Jediné dedičstvo prvých dielov, ktoré by sme mohli označiť za výhru, je ešte stále zabehnuté meno. Okrem neho už film dostal do vienka len dejové záväzky a tie sa mu javia ako príťaž. Oceniť by sme mohli serióznosť, ide o skutočný sequel, ktorý udalosti ďalej rozvíja a vysvetľuje. Ale čo si budeme hovoriť, keď už je film úplne iný, niečím sa do série musel zaradiť. Aj keď Angelu je fajn znova vidieť, keď žena prekročí tridsiatku, ťažko čakať, že tých zhruba 7 rokov zostarnutia od prvého dielu na nej nebude vidieť. Chýba už jej veľa z niekdajšieho dievčenského šarmu a čarovnej hysterickosti. Jej úloha je samozrejme iná, má byť jednou z podozrivých. Veď sme videli, ako ju ovládol pôvod nákazy a išiel z nej strach. Tu sa síce uvedie útekom, ale potom už sa správa slušne. Čo jej zostáva, uväznenej na lodi plnej vojakov. Kam dej smeruje je nám od začiatku jasné, no film sa snaží spraviť nejasnosti ohľadne úloh jednotlivých postáv pri prepuknutí nákazy. Žiaľ, pomalá mysterióznosť mu veľmi nesadne. Atmosféra rastie skôr v smere cynizmu, nehustne a diváka nezaplaví strachom. Pár komických elementov ako dezorientovaná babka a uvarená opička sú pre seriózne temno skôr kontraproduktívne.

„Dielo by pripomínalo skôr temný thriller so snahou o psychológiu, kde nikto nie je zrovna sympatický."

Aj keď postavy nie sú zlé stvárnené ani myslené, v rámci diela príliš nefungujú. Chýbajú im silné momenty, v podstate sa dá povedať, že sa nehodia do hororu. Dielo by pripomínalo skôr temný thriller so snahou o psychológiu, kde nikto nie je zrovna sympatický. Keby v ňom nepobehovali krvilační zombíci a nestriekala krv. Tej nakoniec nie je až tak veľa, skôr pár dôsledných nechutností. A jedna originálna zbraň s nepochybným potenciálom. Ten zostane nevyužitý, keďže s hororovou zložkou sa tu prakticky vôbec nedarí pracovať. Chaos, ktorý prepukne. nemá vôbec spád. My stále presne nevieme o čo tu ide, či sa nemáme skôr báť tých, ktorí sa v určitej chvíli zdajú v nebezpečí. Divákom vlastne nikto okrem Angely nakoniec nepohne. A ona je zo všetkých najneurčitejšia.

„Odvahy sa tu teda autori vzdávajú, ako keby už len všetko chceli dôstojne ukončiť."

Nakoniec príde aj vysvetlenie celej záhady. Nostalgicky si pri ňom zaspomíname na podarené prvé diely, keďže sa nachádza na nahrávke z Angelinej starej kamery. Ako celé dielo, ide cestou priamočiarej jednoduchosti. Priamo sa nepobije so žiadnymi predošlými skutočnosťami, i keď dokonalý zmysel stále nedáva. Hlavne ale sériu oberá o veľkú časť čara a tajomnej temnosti. Odvahy sa tu teda autori vzdávajú, ako keby už len všetko chceli dôstojne ukončiť.

[REC]4 Apocalipsis je pomerne obyčajný, nie príliš podarený mysteriózny horor s pár drsnými scénami. Žiaľ, ako keby chcel dať za pravdu všetkým neprajníkom found footage, keďže bez pomoci roztrasených kamier sa tvorcom akosi nedarí strašiť. Film je nakrútený zručne, kazí ho práve snaha za každú cenu sa dejovo aj tematicky viazať na svojich predchodcov. Možno tento príbeh skrátka nebolo treba ďalej rozvíjať, a námahu radšej mohli venovať niečomu novému. Oveľa horšie by to určite dopadnúť nemohlo.