The Crazies (1973)

Romero, ako ho, našťastie, nepoznáme
Keď sa v jednom malom pennsylvánskom mestečku zrúti armádne lietadlo, je zarobené na problémy. Prevážalo totiž nebezpečnú biologickú zbraň, vírus Trixie, ktorý sa začne rýchlo šíriť medzi nič netušiace obyvateľstvo. Kontakt človeka s vírusom môže mať iba dva scenáre: smrť alebo šialenstvo spojené s agresiou. (Keďže sa film volá The Crazies, nie je ťažké domyslieť si, ktorá alternatíva bude populárnejšia.) 13. 5. 2010

6. 10. 2015

20. 9. 2010

18. 10. 2013

Leatherface

Toľko ste toho pod maskou nečakali

Práve žánrové miešanie krutého exploitationu s thrillerom, ktorému by zodpovedala dejová stránka, je síce sympatické, no nakoniec sa ukáže ako nezvládnuté. Scenár sa snaží byť ambiciózny, prináša veľa deja a nechce len žmýkať známe postavy a prostredie. V tom prípade by ale potreboval na budovanie atmosféry svoje vlastné prostriedky, a tie mu chýbajú. Hlavnými sa stávajú utečenci z liečebne, krutí prehnane až za hranicu uveriteľnosti. Všetko sa odohráva akosi nepochopiteľne, bez zmyslu, s jediným zrozumiteľným účelom, ktorým je čo najviac násilia. Aj keď film má svoje kvality, nedokáže diváka skutočne vtiahnuť, zaujať niečím jasným a intenzívnym. Nakoniec príde samotná pointa, pri ktorej si dáme film do spojitosti s celou sériou. A možno by sme radšej zabudli, čo sa nám to snažil nahovoriť.

16. 11. 2017

Some Kind of Hate

Andrej Gomora | 1. 10. 2015
0
6/10
bizarre, exploitation, ghost, independent, psycho, slasher

Sebapoškodzovanie ako superschopnosť

Lincolna v škole šikanujú. Hnusne. Až sa neovládne a do šikanátora zapichne vidličku. Samozrejme, potrestajú len Lincolna, pošlú ho do zvláštneho zariadenia uprostred púšte. Akéhosi nápravného tábora pre tínedžerov. So svojím prečinom je tu za tvrdiaka. Neodolajú ani miestni šikanátori. Tiež ho chcú vyhecovať, vidieť, čoho je schopný. Vzhľadom na povahu zariadenia na podobné situácie nemôžu byť pripravení, Lincoln musí násiliu a krutosti čeliť sám. Krásna Katlin mu pomáha len morálne, neprekážalo by jej čokoľvek, čo by vykonal na odplatu, priam sa ho snaží k nej nabádať, a to čo najkrutejšej. Keď prvého grázla nájdu dorezaného, teší sa. Je presvedčená, že Lincoln sa konečne pochlapil. Nevie, že nielen v ňom sa zbierala Some Kind of Hate.

„Moirin duch ale žije. Krvavý a so žiletkami v náhrdelníku počúva volania o pomoc v temných zákutiach nápravného zariadenia."

Niečo podobné ako Lincoln už totiž na tom istom mieste prežívalo nie tak dávno čudné dievča menom Moira. To sa rezalo, až ho raz našli dorezané a mŕtve. Moirin duch ale žije. Krvavý a so žiletkami v náhrdelníku počúva volania o pomoc v temných zákutiach nápravného zariadenia. Keď Lincoln zaželá svojim nepriateľom zomrieť, je to ako hudba pre jej uši. Ešte aj po smrti hľadá kamarátov, ako inak už sa zapáči, ako plnením ich prianí. S krvou, otvorenými ranami a rezaním to ona totiž vie.

„Obete sú celkove staršie ako zvyčajné postavy filmov o šikane a v tomto smere nepôsobia celkom presvedčivo."

Aj keď vzhľadom na Moirinu odpornosť je to zvláštna výčitka, dosť dlho jej ale trvá dostať sa na scénu. Sme totiž pri filme, kde si aj niektorí otrlejší diváci položia otázku, či mali skutočne záujem sa na toto pozerať. Úvod je v každom prípade len dusný, predstavuje sa nám Lincoln. Čudný a osamelý, dostal sa na zvláštne miesto, kde ho chcú zmeniť. Všetko, čo dovtedy pokladal za súčasť svojej osobnosti, sa má stratiť, spravia z neho normálneho človeka. Nemá sa tu kde schovať, buď ho trápia pri spoločných aktivitách alebo šikanujú mimo nich. Aj keď jeho charakter na nás pôsobí správne, šikana nie úplne pasuje k jeho urastenému vzhľadu. Obete sú celkove staršie ako zvyčajné postavy filmov o šikane a v tomto smere nepôsobia celkom presvedčivo. Minimálne jeden dôvod je ale úplne pochopiteľný, keďže rezanie dvanásťročných by asi neprešlo žiadnou cenzúrou ani producentom.

Že nie vždy je cieľom hororového zloducha zabiť, prípadne to aspoň spraviť čo najmenej rýchlo a bezbolestne, sme si už zvykli. Moirine vraždy určite nepatria medzi tie najpomalšie ani najexplicitnejšie, aké sme videli, no prostriedky, ktoré pri nich využíva, sú odporné skutočne výnimočne. Svoje obete totiž vraždí pomocou sebapoškodzovania. Rezaním sa na rôznych miestach, až kým nenarazí na poriadnu žilu. Preto aj keď obetí nie je veľa, od Moirinho príchodu sledujeme prakticky neustále otvorené rany, krv, žiletky, kusy skla, orezávače a len v tom najmilostrdnejšom prípade nože či pištole.

„Tí, ktorých režú, sú totiž úmyselne vykreslení ako schematickí grázli."

Nechutný je teda film dostatočne, horšie už je to so strašidelnosťou. Tí, ktorých režú, sú totiž úmyselne vykreslení ako schematickí grázli. Je nám jasné, čo sa im stane, nemáme dôvod sa o nich báť ani ich ľutovať. Zrovna ľúbivé zároveň nie sú ani postavy, ktoré by sme mohli nazvať kladnými, film si dáva záležať, aby nám ich všetkých vykreslil ako čo najväčších čudákov. Moira sa navyše javí ako pomstiteľ, niečo ako ochranný anjel šikanovaných. Aj keď časom sa dostanem k menej zrozumiteľnému priebehu, v princípe by sme jej ako poslovi spravodlivosti mali držať palce. Nie sa jej báť. Nepríjemný pocit z nej budeme mať skôr preto, že ona sama nakoniec musí byť tým najväčším čudákom.

Some Kind of Hate na jednej strane výborne vystihuje zbierajúcu sa zlosť a túžbu po pomste či naopak po rezignácii. Ukazuje nám obete šikany, ich odplatu ako aj želanie žiť skrátka v pokoji a bez násilia. Krvi aj silných emócií je v ňom dosť, nie sú to ale tie emócie, ktoré by sme zrovna chceli vidieť v horore. Nie je to príjemný strach, len odpor a ťažoba. Presvedčivo podaná šikana síce nie realisticky, no veľmi priamo a bezprostredne.