7. 4. 2020

1. 4. 2020

11. 12. 2013

Shadow

Hory, bicykle, mučenie a žiadna zábava
Vojak David sa vrátil z Iraku, plný nepríjemných spomienok, a potrebuje si poriadne prečistiť hlavu. Keďže odmalička bolo jeho záľubou jazdenie na bicykli po horách, vyberá sa do oblasti Shadow, ktorú mu spolubojovník odporučil ako bicyklový raj na zemi. 14. 4. 2011

Giallo

Dario Argento sa drží hesla „raz to vyjsť musí“
Názov Giallo bolo v taliančine pôvodne označenie pre nenáročnú literatúru s kriminálnymi motívmi, ktorú preslávili žlté obaly. Rovnaký názov sa potom automaticky vžil aj pre podobné filmy, ktoré začali v sedemdesiatych rokoch nakrúcať režiséri ako Mario Bava či Dario Argento. Názov Argentovho nového filmu je teda zrejmým odkazom na jeho predošlú prácu a rovnako aj sľubom, že nechce skúšať nič nové. 17. 9. 2010

The Girl With All the Gifts

Andrej Gomora | 28. 3. 2017
0
6/10
action, zombie/infection

Paraziticky nadané dieťa

Ak má byť zombícky horor vedecký, je asi jasné, aká bude jeho hlavná otázka. Na jej časť pozná odpoveď. Vie, prečo sa správanie ľudí po uhryznutí mení a začínajú sa požierať. Dôvodom je huba, obrastá im mozog, ovládne ich správanie. Z takzvanej prvej generácie nakazených robí hladné stroje, využije ich a zahodí. Druhá generácia sa už ale správa inak. Ľudsky, s výnimkou toho hladu, ten nedokážu ovládať. Zatiaľ ide len o deti, tie dávajú nádej aj dospelým. Mohli by s ich pomocou získať liek. Ich schopnosť žiť s hubou v symbióze treba vnímať ako dar, má ho aj Melanie, The Girl With All The Gifts.

„Máme sa pýtať, prečo sa vojaci tak boja zlatého a milého dievčatka, to navyše plne spolupracuje pri ochranných opatreniach proti nemu podnikaných.“

Dlhý úvod sa diváka snaží zaujať a navnadiť, predovšetkým ho namotať na hlavnú postavu. Máme sa pýtať, prečo sa vojaci tak boja zlatého a milého dievčatka, to navyše plne spolupracuje pri ochranných opatreniach proti nemu podnikaných. Táto snaha v zásade funguje, dievčatko zaujme, je nám sympatické. Hoci pri premúdrených deťoch je to vždy zložité, vždy musí prísť chvíľa, keď si divák nie je celkom istý, pokiaľ mu až jeho polohu mieni prijímať. Zložité je to s celým vzdelávacím zariadením, nepôsobí celkom presvedčivo. Ľudsky nám okrem Melanie predstavuje ďalšie postavy. Citlivú, no zároveň vo svojich cieľoch neochvejnú výskumníčku. Naopak, emóciám sa príliš podriaďujúcu učiteľku. No a vojakov, tvrdých až primitívnych.

Práve cesta rozpracovania dramatickej zložky hororu dosť uberá, zápletka myslí v menšej miere na akciu, a v ešte menšej na skutočné strašenie. Zdrojom strachu by okrem útočiacich hladných malo byť aj Melaniino postavenie a osud. Jej výrazné štylizovanie za hlavnú postavu ho ale kazí, akosi nepochybujeme, že musí prežiť. To nie je celkom ideálne pri hlavnej postave hororu, predovšetkým natoľko výrazne hlavnej. Všetci ostatní sa okolo nej len obšmietajú, cítime, nakoľko menej dôležití sú, a výrazne menej ich aj ako diváci vnímame, rovnako aj ich ohrozenie.

„Film sa snaží byť zložitý, klásť veľa otázok a rozpracúvať viacero tém.“

Zombíci majú svoje špecifiká, na rozdiel od niektorých filmov nie sú pomalí ani slabí. Ich spavý stav a vnemové nedostatky sa preto v určitých chvíľach javia ako nevyhnutnosť, nech postavy vôbec majú šancu prežiť. Tiež sú ale zdrojom určitých nekonzistentností. Film sa snaží byť zložitý, klásť veľa otázok a rozpracúvať viacero tém. Niektoré vám môžu sadnúť a užijete si ho viac aj ako thriller či drámu. Skutočnú hĺbku sa mu ale dosiahnuť nepodarí, príliš sa sústreďuje na skúmanie originality a novej témy. Celkové nakrútenie sa tiež snaží ísť takmer umeleckou cestou, film je výborne zvládnutý remeselne aj herecky. Drží si kvalitu a to ja nad rámec žánra, čo ale neznamená, že by sa dal považovať za vyslovene hodnotný, ako napríklad Boylových 28 dní potom, ktoré sa priam vnucujú na porovnanie.

„Je to trochu málo, keďže celá hororovosť sa inak obmedzuje na prítomnosť príšer a akčné súboje s nimi.“

Postupne príde aj viacero strašidelných scén, či skôr viac či menej jedna alebo dve. Je to trochu málo, keďže celá hororovosť sa inak obmedzuje na prítomnosť príšer a akčné súboje s nimi. Nedá sa prehliadnuť ani istý nádych gýča, ten silnie s napredovaním a vyhraňovaním sa Melanie. Divák má dojem, že film by veľmi chcel niečo povedať, niečo jasné a jednoduché. Ak ale malo ísť o to jediné zrozumiteľné posolstvo, možno by nám nakoniec bolo lepšie aj bez neho.

The Girl With All The Gifts je kvalitne nakrútený film, vo svojej podstate ale skôr dráma či thriller ako horor. Je v ňom dávka originality, vo svojom žánri prináša znova niečo nové a neopozerané. Nedosahuje ale filmovú hodnotu, o akú sa snaží, a kvôli ktorej sa asi vedome vzdáva jednoduchej hororovosti. Príjemne pozerateľný zážitok tak nakoniec aj zostáva príjemne pozerateľným, a nič viac.