12. 10. 2015

Apostle

Tenká hranica medzi uctievaním a vykorisťovaním

Určite sa dá vnímať pozitívne posun od schematického zobrazovania náboženských fanatikov ako šialencov a nič iné. Nadprirodzené javy sú predsa neoddeliteľná súčasť hororov. Tak prečo by niekedy nemohli to nie zrovna sympatické správanie aj podporovať, či priam ospravedlňovať? Postavy sa tak môžu stať ľudskejšími, vrátane náboženských magorov. Tiež nemusia byť zlí, len pretože ich to baví, a môžu divákovi skomplikovať možnosť ich odsúdenia aspoň do tej miery, že to skutočne nemali až také jednoduché. Keď k niekomu hovorí bohyňa, nemá nárok pokladať sa za Apostle?

14. 1. 2019

The Eyes of My Mother

Neučte deti hrám so skalpelom

Mama dievčatku veľa rozprávala o anatómii, o rezaní. Ako už mohla čakať, že to s ním dopadne. Sama bola v Portugalsku očná chirurgička, na kravskom oku dcére ukazuje, ako vyzerá jeho vnútro. Dievčatko je rado, rezanie sa jej páči, má rada svoju mamu. Na ich odľahlý statok jedného dňa príde cudzinec. Pýta sa na záchod, vyžaduje si nezvyčajnú zdvorilosť. Pôsobí na jednej strane krehko, zároveň dosť vyšinuto. Neskôr sa sám prizná, má rád zabíjanie, ten pocit ktorý človeku prináša. Na rozhovory s dievčatkom bude mať ešte veľa času. Bez mamičky si z neho spraví svojho jediného kamaráta. Hoci nahradiť ju samozrejme nikdy môcť nebude, Francisca bude vždy myslieť na The Eyes of My Mother.

27. 6. 2017

The Domestics

Apokalypsa namiesto manželskej poradne

Vysvetľovať, čo zničilo civilizáciu, respektíve odkiaľ sa zobrali zombíci, upíri alebo iný zrod jej rozvrátenia už dávno nie je nevyhnutnosť. Postapokalyptický film je dávno etablovaný ako žáner a pred nikým už nemusí svoje zápletky ospravedlňovať. V tomto prípade si zvolil ironickú eleganciu s narážkou na konšpirácie o chemtrails. Niekto sa proste rozhodol, že stačí, a lietadlá obostreli svet čiernym dymom. Znie to trochu hlúpo, ale dá sa to vnímať ako vtipná hlúposť. Ako takmer vždy hlavne film o pôvode postapokalyptického stavu sveta vôbec nie je. Tentokrát je o ľuďoch, priamo o manželoch v kríze vzťahu. The Domestics.

7. 1. 2019

The Girl With All the Gifts

Andrej Gomora | 28. 3. 2017
0
6/10
action, zombie/infection

Paraziticky nadané dieťa

Ak má byť zombícky horor vedecký, je asi jasné, aká bude jeho hlavná otázka. Na jej časť pozná odpoveď. Vie, prečo sa správanie ľudí po uhryznutí mení a začínajú sa požierať. Dôvodom je huba, obrastá im mozog, ovládne ich správanie. Z takzvanej prvej generácie nakazených robí hladné stroje, využije ich a zahodí. Druhá generácia sa už ale správa inak. Ľudsky, s výnimkou toho hladu, ten nedokážu ovládať. Zatiaľ ide len o deti, tie dávajú nádej aj dospelým. Mohli by s ich pomocou získať liek. Ich schopnosť žiť s hubou v symbióze treba vnímať ako dar, má ho aj Melanie, The Girl With All The Gifts.

„Máme sa pýtať, prečo sa vojaci tak boja zlatého a milého dievčatka, to navyše plne spolupracuje pri ochranných opatreniach proti nemu podnikaných.“

Dlhý úvod sa diváka snaží zaujať a navnadiť, predovšetkým ho namotať na hlavnú postavu. Máme sa pýtať, prečo sa vojaci tak boja zlatého a milého dievčatka, to navyše plne spolupracuje pri ochranných opatreniach proti nemu podnikaných. Táto snaha v zásade funguje, dievčatko zaujme, je nám sympatické. Hoci pri premúdrených deťoch je to vždy zložité, vždy musí prísť chvíľa, keď si divák nie je celkom istý, pokiaľ mu až jeho polohu mieni prijímať. Zložité je to s celým vzdelávacím zariadením, nepôsobí celkom presvedčivo. Ľudsky nám okrem Melanie predstavuje ďalšie postavy. Citlivú, no zároveň vo svojich cieľoch neochvejnú výskumníčku. Naopak, emóciám sa príliš podriaďujúcu učiteľku. No a vojakov, tvrdých až primitívnych.

Práve cesta rozpracovania dramatickej zložky hororu dosť uberá, zápletka myslí v menšej miere na akciu, a v ešte menšej na skutočné strašenie. Zdrojom strachu by okrem útočiacich hladných malo byť aj Melaniino postavenie a osud. Jej výrazné štylizovanie za hlavnú postavu ho ale kazí, akosi nepochybujeme, že musí prežiť. To nie je celkom ideálne pri hlavnej postave hororu, predovšetkým natoľko výrazne hlavnej. Všetci ostatní sa okolo nej len obšmietajú, cítime, nakoľko menej dôležití sú, a výrazne menej ich aj ako diváci vnímame, rovnako aj ich ohrozenie.

„Film sa snaží byť zložitý, klásť veľa otázok a rozpracúvať viacero tém.“

Zombíci majú svoje špecifiká, na rozdiel od niektorých filmov nie sú pomalí ani slabí. Ich spavý stav a vnemové nedostatky sa preto v určitých chvíľach javia ako nevyhnutnosť, nech postavy vôbec majú šancu prežiť. Tiež sú ale zdrojom určitých nekonzistentností. Film sa snaží byť zložitý, klásť veľa otázok a rozpracúvať viacero tém. Niektoré vám môžu sadnúť a užijete si ho viac aj ako thriller či drámu. Skutočnú hĺbku sa mu ale dosiahnuť nepodarí, príliš sa sústreďuje na skúmanie originality a novej témy. Celkové nakrútenie sa tiež snaží ísť takmer umeleckou cestou, film je výborne zvládnutý remeselne aj herecky. Drží si kvalitu a to ja nad rámec žánra, čo ale neznamená, že by sa dal považovať za vyslovene hodnotný, ako napríklad Boylových 28 dní potom, ktoré sa priam vnucujú na porovnanie.

„Je to trochu málo, keďže celá hororovosť sa inak obmedzuje na prítomnosť príšer a akčné súboje s nimi.“

Postupne príde aj viacero strašidelných scén, či skôr viac či menej jedna alebo dve. Je to trochu málo, keďže celá hororovosť sa inak obmedzuje na prítomnosť príšer a akčné súboje s nimi. Nedá sa prehliadnuť ani istý nádych gýča, ten silnie s napredovaním a vyhraňovaním sa Melanie. Divák má dojem, že film by veľmi chcel niečo povedať, niečo jasné a jednoduché. Ak ale malo ísť o to jediné zrozumiteľné posolstvo, možno by nám nakoniec bolo lepšie aj bez neho.

The Girl With All The Gifts je kvalitne nakrútený film, vo svojej podstate ale skôr dráma či thriller ako horor. Je v ňom dávka originality, vo svojom žánri prináša znova niečo nové a neopozerané. Nedosahuje ale filmovú hodnotu, o akú sa snaží, a kvôli ktorej sa asi vedome vzdáva jednoduchej hororovosti. Príjemne pozerateľný zážitok tak nakoniec aj zostáva príjemne pozerateľným, a nič viac.