Chain Letter

Spam patrí dok koša, nie do kina
Ak túto správu nerozošlete do 24 hodín štyrom ďalším ľuďom, tak po a) vám vypadajú všetky zuby, po b) znásilní vás váš najlepší kamarát alebo po c) príde si po vás vrah a zomriete brutálnou smrťou. Áno, cé je správne! 23. 3. 2011

Curse of Chucky

Prekliatie večnej mladosti
Veru tak, Chucky je prekliaty. Už nikdy sa ho nezbavíme, zostane na zemi strašiť na večné časy. Alebo aspoň kým je medzi nami jeho tvorca, Don Mancini. Intervaly medzi filmami môžu rásť, my vieme že skôr alebo neskôr sa Chucky vráti. Robí dokola to isté a nie je dôvod, aby prestal. Už dlho si vo filmoch drží svoj štandard ktorý neklesá ani nestúpa. Ustálenosť série potvrdzuje aj ďalšie pokračovanie, Curse of Chucky.
22. 10. 2013

It Stains the Sands Red

Ďalšie nezvyčajné priateľstvo

Nie, nejde o komédiu. Zombícky funguje úvod aj dlhé a pomalé stíhanie. Pár nedostatkov v uveriteľnosti tam je, inak ale dáva zmysel a je pútavé. Pomalá verzia zombíkov je predsa jedna z klasických, použil ju aj Romero. Tak prečo by takto nemohol vyzerať pochod krížom cez púšť. Hlavná postava nie je zrovna sympatická, zároveň sa nám sem skrátka hodí, a jedným z hlavných cieľov filmu je predstaviť divákovi jej zložitosť. Aby sme videli, že aj mafiánska štetka je vlastne človek, má svoju minulosť a svoje trápenia. Priebeh naháňačky tiež nenudí, sú v ňom chvíle napätia zo zombíka, ako aj z náročného pochodu s neistým cieľom.

22. 9. 2017

6. 10. 2015

20. 9. 2010

The Girl With All the Gifts

Andrej Gomora | 28. 3. 2017
0
6/10
action, zombie/infection

Paraziticky nadané dieťa

Ak má byť zombícky horor vedecký, je asi jasné, aká bude jeho hlavná otázka. Na jej časť pozná odpoveď. Vie, prečo sa správanie ľudí po uhryznutí mení a začínajú sa požierať. Dôvodom je huba, obrastá im mozog, ovládne ich správanie. Z takzvanej prvej generácie nakazených robí hladné stroje, využije ich a zahodí. Druhá generácia sa už ale správa inak. Ľudsky, s výnimkou toho hladu, ten nedokážu ovládať. Zatiaľ ide len o deti, tie dávajú nádej aj dospelým. Mohli by s ich pomocou získať liek. Ich schopnosť žiť s hubou v symbióze treba vnímať ako dar, má ho aj Melanie, The Girl With All The Gifts.

„Máme sa pýtať, prečo sa vojaci tak boja zlatého a milého dievčatka, to navyše plne spolupracuje pri ochranných opatreniach proti nemu podnikaných.“

Dlhý úvod sa diváka snaží zaujať a navnadiť, predovšetkým ho namotať na hlavnú postavu. Máme sa pýtať, prečo sa vojaci tak boja zlatého a milého dievčatka, to navyše plne spolupracuje pri ochranných opatreniach proti nemu podnikaných. Táto snaha v zásade funguje, dievčatko zaujme, je nám sympatické. Hoci pri premúdrených deťoch je to vždy zložité, vždy musí prísť chvíľa, keď si divák nie je celkom istý, pokiaľ mu až jeho polohu mieni prijímať. Zložité je to s celým vzdelávacím zariadením, nepôsobí celkom presvedčivo. Ľudsky nám okrem Melanie predstavuje ďalšie postavy. Citlivú, no zároveň vo svojich cieľoch neochvejnú výskumníčku. Naopak, emóciám sa príliš podriaďujúcu učiteľku. No a vojakov, tvrdých až primitívnych.

Práve cesta rozpracovania dramatickej zložky hororu dosť uberá, zápletka myslí v menšej miere na akciu, a v ešte menšej na skutočné strašenie. Zdrojom strachu by okrem útočiacich hladných malo byť aj Melaniino postavenie a osud. Jej výrazné štylizovanie za hlavnú postavu ho ale kazí, akosi nepochybujeme, že musí prežiť. To nie je celkom ideálne pri hlavnej postave hororu, predovšetkým natoľko výrazne hlavnej. Všetci ostatní sa okolo nej len obšmietajú, cítime, nakoľko menej dôležití sú, a výrazne menej ich aj ako diváci vnímame, rovnako aj ich ohrozenie.

„Film sa snaží byť zložitý, klásť veľa otázok a rozpracúvať viacero tém.“

Zombíci majú svoje špecifiká, na rozdiel od niektorých filmov nie sú pomalí ani slabí. Ich spavý stav a vnemové nedostatky sa preto v určitých chvíľach javia ako nevyhnutnosť, nech postavy vôbec majú šancu prežiť. Tiež sú ale zdrojom určitých nekonzistentností. Film sa snaží byť zložitý, klásť veľa otázok a rozpracúvať viacero tém. Niektoré vám môžu sadnúť a užijete si ho viac aj ako thriller či drámu. Skutočnú hĺbku sa mu ale dosiahnuť nepodarí, príliš sa sústreďuje na skúmanie originality a novej témy. Celkové nakrútenie sa tiež snaží ísť takmer umeleckou cestou, film je výborne zvládnutý remeselne aj herecky. Drží si kvalitu a to ja nad rámec žánra, čo ale neznamená, že by sa dal považovať za vyslovene hodnotný, ako napríklad Boylových 28 dní potom, ktoré sa priam vnucujú na porovnanie.

„Je to trochu málo, keďže celá hororovosť sa inak obmedzuje na prítomnosť príšer a akčné súboje s nimi.“

Postupne príde aj viacero strašidelných scén, či skôr viac či menej jedna alebo dve. Je to trochu málo, keďže celá hororovosť sa inak obmedzuje na prítomnosť príšer a akčné súboje s nimi. Nedá sa prehliadnuť ani istý nádych gýča, ten silnie s napredovaním a vyhraňovaním sa Melanie. Divák má dojem, že film by veľmi chcel niečo povedať, niečo jasné a jednoduché. Ak ale malo ísť o to jediné zrozumiteľné posolstvo, možno by nám nakoniec bolo lepšie aj bez neho.

The Girl With All The Gifts je kvalitne nakrútený film, vo svojej podstate ale skôr dráma či thriller ako horor. Je v ňom dávka originality, vo svojom žánri prináša znova niečo nové a neopozerané. Nedosahuje ale filmovú hodnotu, o akú sa snaží, a kvôli ktorej sa asi vedome vzdáva jednoduchej hororovosti. Príjemne pozerateľný zážitok tak nakoniec aj zostáva príjemne pozerateľným, a nič viac.