Očista: Volebný rok

Priveľa politiky zabije každú myšlienku

Podľa Sigmunda Freuda je existencia božieho prikázania "Nezabiješ" dôkazom, že všetci pochádzame z rodu vrahov. Túžbu vraždiť mali v krvi a niet dôvod predpokladať, že sa stratila. Niekde hlboko v nás stále je, preto si tento zákaz musíme dokola pripomínať a byť pod dozorom zákonov. Už dvakrát sme videli čo sa stane, keď podľa novej tradície v USA prestanú na jednu noc zákony platiť. Tentokrát sa tradičná noc smrti stane súčasťou predvolebného boja, preto Očista: Volebná noc.

15. 7. 2016

4. 12. 2015

Outcast

Kúzelníci prinášajú len rozčarovanie
Čarodejnícke a mysteriózne horory s prvkom rozprávkovosti sú pre mňa výnimočne príťažlivé a vždy vo mne vzbudzujú veľké nádeje. Ich zasadenie do moderného sveta ich robí ešte zaujímavejšími - ako to bolo v krásne poetickom, ale menej hororovom Nech vojde ten pravý (o ňom a ďalších európskych hororoch tu. 18. 3. 2011

23. 2. 2017

Mara

Niečo na dobrú noc

Toho vsunutie do fázy medzi spánkom a bdením, známej ako spánková paralýza, sa nejaví vôbec ako zlý nápad. Práve preto, že veľa divákov si presne bude vedieť predstaviť, ako by sa cítili na mieste postáv. Podľa titulkov filmu je vídanie démonov v tomto stave bežný jav, ťažko povedať, nakoľko sa dá toto tvrdenie pokladať za hodnoverné. Človek má pocit, že bdie, v skutočnosti sa mu ale realita ešte stále mieša s predstavami. Čo môže byť o to nepríjemnejšie, že sa nedokáže hýbať. Film nám teda predostiera akúsi hypotézu. Aké by to asi mohlo byť, ak by tie čudné veci, ktoré človek v stave spánkovej paralýze zazrie, mohli byť skutočné. Máme si odmyslieť, že vieme, že nimi nie sú. To je trochu ako žiadať diváka, nech pre trvanie filmu uverí, že zem je plochá a môže spadnúť z jej okraja. Ale dajme tomu.

16. 10. 2018

The Limehouse Golem

Andrej Gomora | 3. 1. 2018
0
6/10
mystery, psycho

Zľahka zvrátená dobová detektívka

Všetci poznajú Jacka Rozparovača. Čo je na ňom také fascinujúce? Bol skutočný, hoci o jeho príbehu koluje nespočetne mýtov. Dočkal sa množstva spracovaní, z ktorých každé si niečo pridalo, niečo ubralo, niečo pozmenilo. Jeho pravú identitu nikdy nevypátrali, čo je zaujímavé skôr pre milovníkov záhad a konšpirátorov. Skutočné čaro jeho príbehu vychádza skôr z prostredia, kde pôsobil. Temné uličky viktoriánskeho Anglicka, vraždy prostitútok. Ak chce niekto zobraziť tie, vôbec nepotrebuje využívať Jackovo meno a hlásiť sa k jeho príbehu. Prečo si radšej nevymyslieť vlastný, a nenazvať ho napríklad The Limehouse Golem.

„Zvykol sa prejavovať príliš protekcionisticky, v ich okolí sa akosi podozrivo hromadili mŕtvoly.“

Nejde tu o Golema, ako neživý stroj. Vrah si len požičal jeho meno, keď sa podpísal pod jednu zo svojich obetí. Tých sa objaví niekoľko, na rozdiel od tých Jackových ich ale nič tak zjavne nespája. Polícia je bezradná, prípad zverí starému detektívovi, ktorého je pripravená verejnosti obetovať po predpokladanom neúspechu. Podarí sa mu nájsť v knižnici Golemov denník, do knihy si tam písal o svojich zločinoch. Detektív svoj záujem zároveň upriamuje na mladú bývalú herečku, podozrievajú ju, že otrávila svojho manžela. Dôvody mala, ich vzťah nebol ani náznakom ideálny, a manžel ju definitívne odtrhol od umenia. Zvykol sa prejavovať príliš protekcionisticky, v ich okolí sa akosi podozrivo hromadili mŕtvoly. Vyšetriť jeho smrť by podľa starého detektíva mohlo pomôcť aj pri hľadaní obávaného Golema. Zabila manžela, pretože odhalila jeho tajnú identitu?

„Hlavná časť deja sa totiž odohráva v minulosti, na bezprostredné napätie nemáme veľa dôvodov.“

S očakávaním hororu treba byť opäť obozretní, až tak veľa ho neuvidíme. Ide predovšetkým o detektívku, dokonca aj thriller v menšej miere. Hlavná časť deja sa totiž odohráva v minulosti, na bezprostredné napätie nemáme veľa dôvodov. Vraždy boli brutálne, k celkom explicitnému násiliu sa ale nedostaneme, možno s výnimkou záveru naň film vôbec nekladie dôraz. Snaží sa nám predovšetkým predstaviť všetky zainteresované postavy, čo najširšie spektrum charakterov a príbehov dobového Londýna. Rozhodne v tejto časti nie je nezaujímavý, nakrútený aj napísaný je dobre, postavy zaujmú. Ide ale skôr o záujem ľudský, dramatický či rozprávkový. Chýba mu skutočné napätie.

„Snaha využiť prostredie a atmosféru tu samozrejme je, mohlo a asi aj malo by ísť o najsilnejšiu devízu diela.“

Snaha využiť prostredie a atmosféru tu samozrejme je, mohlo a asi aj malo by ísť o najsilnejšiu devízu diela. Tiež sa jej ale celkom nedarí pôsobiť viditeľne temne a hororovo. Necítime ťaživosť špinavého a tajomného mesta, a neprajného prostredia divadla. Nevychádzajú z nich výrazne nepríjemné pocity, skôr len presvedčivý opis. Na čom by nemuselo byť nič zlé, film sa ale predsa tvári, že by rád bol temným. Väzenia, šibenica, súd s plačúcou krehkou herečkou a prísnymi až zaujatými sudcami pôsobia stále pomerne mierne a znesiteľne, nedarí sa im dostať divákovi pod kožu, hoci potenciál by určite mali.

„Čo zaujme sú rôzne zvrátenosti, ku ktorým sa postupne prepracúvame.“

Film napreduje hlavne s príbehom Lizzie, keďže o Golemovi nikto veľa nevie, pochopiteľne by bolo ťažšie sa mu venovať. Vraždy sa objavovali aj v jej okolí, rovnako ako ďalšie nemilé udalosti. Golemovu existenciu vo filmovej prítomnosti prakticky nevnímame, otvorenou pre nás zostáva len otázka, či Lizzie odsúdia. Čo zaujme sú rôzne zvrátenosti, ku ktorým sa postupne prepracúvame. Snažia sa narušiť divákove očakávania a jeho predstavy o svete, v ktorom sa film odohráva. Nejde o prvoplánové šokovanie, skôr príjemné osvieženie. Filmu pomôžu, zásadne hororové ale tiež nie sú. Tým by sa dal nazvať možno až záver, krátky a pôsobivý, a štýlovo drastický.

The Limehouse Golem rozhodne mal hororový potenciál, ten ale zostal do veľkej miery nevyužitý. Tvorcovia sa rozhodli dať viac dôrazu na detektívku, byť tajomní pri odhaľovaní záhad, nie pri budovaní napätia. Film je to aj tak pozerateľný a po mnohých stránkach príjemný. Len nie hororovo.