12. 10. 2015

Potomok

Túžite po nadanom dieťati?

Krásna jednoduchosť bez vymýšľania zložitých duchárin, a využijúc jeden z najtradičnejších konceptov možno má svoje čaro. Všetci sme počuli o minulých životoch a mnoho ľudí na ne skutočne aj verí. Mierne bizarne pôsobí len scéna, kde o nej doktori hovoria rodičom s veľkou tajomnosťou, ako o čomsi záhadnom a pre nás neznámom. Práve to, že ide o príliš známy koncept môže byť prekážka, aby divák ľahko prijal reinkarnáciu ako dôvod celkom neštandardného a vražedného správania malého dieťaťa. Oproti rôznym duchárskym a podobne mysterióznym zápletkám tu ale určite je výhoda v priamočiarosti.

19. 2. 2019

9. 1. 2014

18. 10. 2013

23. 2. 2017

The Limehouse Golem

Andrej Gomora | 3. 1. 2018
0
6/10
mystery, psycho

Zľahka zvrátená dobová detektívka

Všetci poznajú Jacka Rozparovača. Čo je na ňom také fascinujúce? Bol skutočný, hoci o jeho príbehu koluje nespočetne mýtov. Dočkal sa množstva spracovaní, z ktorých každé si niečo pridalo, niečo ubralo, niečo pozmenilo. Jeho pravú identitu nikdy nevypátrali, čo je zaujímavé skôr pre milovníkov záhad a konšpirátorov. Skutočné čaro jeho príbehu vychádza skôr z prostredia, kde pôsobil. Temné uličky viktoriánskeho Anglicka, vraždy prostitútok. Ak chce niekto zobraziť tie, vôbec nepotrebuje využívať Jackovo meno a hlásiť sa k jeho príbehu. Prečo si radšej nevymyslieť vlastný, a nenazvať ho napríklad The Limehouse Golem.

„Zvykol sa prejavovať príliš protekcionisticky, v ich okolí sa akosi podozrivo hromadili mŕtvoly.“

Nejde tu o Golema, ako neživý stroj. Vrah si len požičal jeho meno, keď sa podpísal pod jednu zo svojich obetí. Tých sa objaví niekoľko, na rozdiel od tých Jackových ich ale nič tak zjavne nespája. Polícia je bezradná, prípad zverí starému detektívovi, ktorého je pripravená verejnosti obetovať po predpokladanom neúspechu. Podarí sa mu nájsť v knižnici Golemov denník, do knihy si tam písal o svojich zločinoch. Detektív svoj záujem zároveň upriamuje na mladú bývalú herečku, podozrievajú ju, že otrávila svojho manžela. Dôvody mala, ich vzťah nebol ani náznakom ideálny, a manžel ju definitívne odtrhol od umenia. Zvykol sa prejavovať príliš protekcionisticky, v ich okolí sa akosi podozrivo hromadili mŕtvoly. Vyšetriť jeho smrť by podľa starého detektíva mohlo pomôcť aj pri hľadaní obávaného Golema. Zabila manžela, pretože odhalila jeho tajnú identitu?

„Hlavná časť deja sa totiž odohráva v minulosti, na bezprostredné napätie nemáme veľa dôvodov.“

S očakávaním hororu treba byť opäť obozretní, až tak veľa ho neuvidíme. Ide predovšetkým o detektívku, dokonca aj thriller v menšej miere. Hlavná časť deja sa totiž odohráva v minulosti, na bezprostredné napätie nemáme veľa dôvodov. Vraždy boli brutálne, k celkom explicitnému násiliu sa ale nedostaneme, možno s výnimkou záveru naň film vôbec nekladie dôraz. Snaží sa nám predovšetkým predstaviť všetky zainteresované postavy, čo najširšie spektrum charakterov a príbehov dobového Londýna. Rozhodne v tejto časti nie je nezaujímavý, nakrútený aj napísaný je dobre, postavy zaujmú. Ide ale skôr o záujem ľudský, dramatický či rozprávkový. Chýba mu skutočné napätie.

„Snaha využiť prostredie a atmosféru tu samozrejme je, mohlo a asi aj malo by ísť o najsilnejšiu devízu diela.“

Snaha využiť prostredie a atmosféru tu samozrejme je, mohlo a asi aj malo by ísť o najsilnejšiu devízu diela. Tiež sa jej ale celkom nedarí pôsobiť viditeľne temne a hororovo. Necítime ťaživosť špinavého a tajomného mesta, a neprajného prostredia divadla. Nevychádzajú z nich výrazne nepríjemné pocity, skôr len presvedčivý opis. Na čom by nemuselo byť nič zlé, film sa ale predsa tvári, že by rád bol temným. Väzenia, šibenica, súd s plačúcou krehkou herečkou a prísnymi až zaujatými sudcami pôsobia stále pomerne mierne a znesiteľne, nedarí sa im dostať divákovi pod kožu, hoci potenciál by určite mali.

„Čo zaujme sú rôzne zvrátenosti, ku ktorým sa postupne prepracúvame.“

Film napreduje hlavne s príbehom Lizzie, keďže o Golemovi nikto veľa nevie, pochopiteľne by bolo ťažšie sa mu venovať. Vraždy sa objavovali aj v jej okolí, rovnako ako ďalšie nemilé udalosti. Golemovu existenciu vo filmovej prítomnosti prakticky nevnímame, otvorenou pre nás zostáva len otázka, či Lizzie odsúdia. Čo zaujme sú rôzne zvrátenosti, ku ktorým sa postupne prepracúvame. Snažia sa narušiť divákove očakávania a jeho predstavy o svete, v ktorom sa film odohráva. Nejde o prvoplánové šokovanie, skôr príjemné osvieženie. Filmu pomôžu, zásadne hororové ale tiež nie sú. Tým by sa dal nazvať možno až záver, krátky a pôsobivý, a štýlovo drastický.

The Limehouse Golem rozhodne mal hororový potenciál, ten ale zostal do veľkej miery nevyužitý. Tvorcovia sa rozhodli dať viac dôrazu na detektívku, byť tajomní pri odhaľovaní záhad, nie pri budovaní napätia. Film je to aj tak pozerateľný a po mnohých stránkach príjemný. Len nie hororovo.