3 From Hell

Opäť trošku sadizmu

Rob Zombie je nepochybne svojský tvorca, a jeho štýl vám jednoducho musí sadnúť. Konkrétne vás musí baviť vyžívanie sa v pomerne priamočiarej brutalite a intenzívnej akcii. Podobne ako u Eliho Rotha tu cítiť ten cynicko sadistický podtón, môže nám akurát pripadať o niečo hravejší. Ide len o výrazne násilnú zábavku, ktorá od mučenia nie je ďaleko, celkom sa naň ale nesústreďuje. Hrdinami sa tak či onak stávajú postavy, ktoré by inak mali byť negatívne. Keď ale ide o zobrazenie čo najviac smrti, predsa by sme nemohli držať palce obetiam. Tak to bolo v predošlých dieloch série, ktorá dovršuje štatút trilógie filmom 3 From Hell.

17. 10. 2019

Krampus

Trochu drsnejšia vianočná rozprávka
V zime vždy poteší pozrieť si letný, dovolenkový film. Pláže, slnko, žúry, keď vonku zúri chlad vždy zahrejú. Na Vianoce sa tiež všetci tešíme, ale až tak nás v lete neťahá pozerať si niečo, čo nám ich bude evokovať. Nechceme si pripomínať, že leto sa o chvíľu skončí, rovnako ako ďalší rok nášho života. Vianoce sa na nás aj tak o chvíľu budú valiť odvšadiaľ, aj viac, ako by sme si priali. Keď ale predsa zacítite potrebu vidieť sneh, darčeky a dusné rodinné stretnutia, môžete tento zážitok spojiť s pozeraním napríklad hororu. Poslúžiť môže film Krampus.
9. 5. 2016

Polaroid

Konečne primeraný trest za selfie?

Na úvodnej vražde je pozitívne, nakoľko priamo ide na vec. V poslednom čase sme si pri duchárinách zvykli na dlhé obliehanie budúcich obetí. Niečo sa na ne upne, nezmyselne sa to dokola zjavuje v ich okolí, primitívne nás to straší. Aby sme vôbec začali pochybovať, či sa to aj na niečo zmôže. Tentokrát je to hneď od začiatku krátky proces. Sekvencia pritom má všetko, čo by mať mala. Postupne hustne, buduje intenzívny strach, niečo sa zjaví, z nejasnej entity sa to sformuje na priamu a nebezpečnú silu. Ktorá svoj úmysel rovno aj dokoná. Stačilo, že niekto sa tu odfotil aparátom značky Polaroid.

2. 7. 2019

Nevesta na zabitie

Svadobná noc trochu inak

Začiatok je dosť klasický a spĺňa štandardy filmov či komédií o vstupe do rodiny. On je bohatý, ona vyrastala bez rodičov. Snobská rodina ako keby ju nenávidela, hoci sa nevesta tvári nervózne, skôr máme dojem, že jej to je jedno. Ide o obligátny folklór s nedôverujúcimi rodičmi a zazerajúcou tetou. Hlavná je láska, tej cíti od manžela viac než dosť. Zatiaľ. Film si možno na pár výnimiek drží úroveň a vyhýba sa skĺznutiu do uletenosti, aj keď sa tá miestami priam ponúka. Niektoré postavy sú komické, stále ale uveriteľné a zhruba rovnako by mohli vyzerať v nehororovej komédii. Samozrejme, uletená musí byť samotná zápletka.

12. 9. 2019

The Silence

Svet sa konečne ponorí do ticha

Jedna vec je využívať nejaký druh ľudského postihnutia pre zdramatizovanie hororu, videli sme slepých, hluchých aj vozičkárov. Keď sme ale mali v pomerne krátkej dobe Tiché miesto, kde bolo dôležité zostať ticho, a Bird Box, kde bolo zase potrebné zatvárať oči, ďalší horor, kde sa treba ukrývať v tichu pôsobí mierne redundantne. Tu sa totiž nezdá, že by vznikal akýsi nový žáner, špecifickosť je naopak natoľko nápadná, že sa okolo nej musí krútiť celý film. Takže si človek celkom nevie predstaviť niečo v tomto jednom smere podobné, ale pritom stále dostatočne odlišné, aby sa mu nezdalo zbytočné to pozerať. Nový film má originálny ešte aj názov. The Silence.

3. 9. 2019

The Limehouse Golem

Andrej Gomora | 3. 1. 2018
0
6/10
mystery, psycho

Zľahka zvrátená dobová detektívka

Všetci poznajú Jacka Rozparovača. Čo je na ňom také fascinujúce? Bol skutočný, hoci o jeho príbehu koluje nespočetne mýtov. Dočkal sa množstva spracovaní, z ktorých každé si niečo pridalo, niečo ubralo, niečo pozmenilo. Jeho pravú identitu nikdy nevypátrali, čo je zaujímavé skôr pre milovníkov záhad a konšpirátorov. Skutočné čaro jeho príbehu vychádza skôr z prostredia, kde pôsobil. Temné uličky viktoriánskeho Anglicka, vraždy prostitútok. Ak chce niekto zobraziť tie, vôbec nepotrebuje využívať Jackovo meno a hlásiť sa k jeho príbehu. Prečo si radšej nevymyslieť vlastný, a nenazvať ho napríklad The Limehouse Golem.

„Zvykol sa prejavovať príliš protekcionisticky, v ich okolí sa akosi podozrivo hromadili mŕtvoly.“

Nejde tu o Golema, ako neživý stroj. Vrah si len požičal jeho meno, keď sa podpísal pod jednu zo svojich obetí. Tých sa objaví niekoľko, na rozdiel od tých Jackových ich ale nič tak zjavne nespája. Polícia je bezradná, prípad zverí starému detektívovi, ktorého je pripravená verejnosti obetovať po predpokladanom neúspechu. Podarí sa mu nájsť v knižnici Golemov denník, do knihy si tam písal o svojich zločinoch. Detektív svoj záujem zároveň upriamuje na mladú bývalú herečku, podozrievajú ju, že otrávila svojho manžela. Dôvody mala, ich vzťah nebol ani náznakom ideálny, a manžel ju definitívne odtrhol od umenia. Zvykol sa prejavovať príliš protekcionisticky, v ich okolí sa akosi podozrivo hromadili mŕtvoly. Vyšetriť jeho smrť by podľa starého detektíva mohlo pomôcť aj pri hľadaní obávaného Golema. Zabila manžela, pretože odhalila jeho tajnú identitu?

„Hlavná časť deja sa totiž odohráva v minulosti, na bezprostredné napätie nemáme veľa dôvodov.“

S očakávaním hororu treba byť opäť obozretní, až tak veľa ho neuvidíme. Ide predovšetkým o detektívku, dokonca aj thriller v menšej miere. Hlavná časť deja sa totiž odohráva v minulosti, na bezprostredné napätie nemáme veľa dôvodov. Vraždy boli brutálne, k celkom explicitnému násiliu sa ale nedostaneme, možno s výnimkou záveru naň film vôbec nekladie dôraz. Snaží sa nám predovšetkým predstaviť všetky zainteresované postavy, čo najširšie spektrum charakterov a príbehov dobového Londýna. Rozhodne v tejto časti nie je nezaujímavý, nakrútený aj napísaný je dobre, postavy zaujmú. Ide ale skôr o záujem ľudský, dramatický či rozprávkový. Chýba mu skutočné napätie.

„Snaha využiť prostredie a atmosféru tu samozrejme je, mohlo a asi aj malo by ísť o najsilnejšiu devízu diela.“

Snaha využiť prostredie a atmosféru tu samozrejme je, mohlo a asi aj malo by ísť o najsilnejšiu devízu diela. Tiež sa jej ale celkom nedarí pôsobiť viditeľne temne a hororovo. Necítime ťaživosť špinavého a tajomného mesta, a neprajného prostredia divadla. Nevychádzajú z nich výrazne nepríjemné pocity, skôr len presvedčivý opis. Na čom by nemuselo byť nič zlé, film sa ale predsa tvári, že by rád bol temným. Väzenia, šibenica, súd s plačúcou krehkou herečkou a prísnymi až zaujatými sudcami pôsobia stále pomerne mierne a znesiteľne, nedarí sa im dostať divákovi pod kožu, hoci potenciál by určite mali.

„Čo zaujme sú rôzne zvrátenosti, ku ktorým sa postupne prepracúvame.“

Film napreduje hlavne s príbehom Lizzie, keďže o Golemovi nikto veľa nevie, pochopiteľne by bolo ťažšie sa mu venovať. Vraždy sa objavovali aj v jej okolí, rovnako ako ďalšie nemilé udalosti. Golemovu existenciu vo filmovej prítomnosti prakticky nevnímame, otvorenou pre nás zostáva len otázka, či Lizzie odsúdia. Čo zaujme sú rôzne zvrátenosti, ku ktorým sa postupne prepracúvame. Snažia sa narušiť divákove očakávania a jeho predstavy o svete, v ktorom sa film odohráva. Nejde o prvoplánové šokovanie, skôr príjemné osvieženie. Filmu pomôžu, zásadne hororové ale tiež nie sú. Tým by sa dal nazvať možno až záver, krátky a pôsobivý, a štýlovo drastický.

The Limehouse Golem rozhodne mal hororový potenciál, ten ale zostal do veľkej miery nevyužitý. Tvorcovia sa rozhodli dať viac dôrazu na detektívku, byť tajomní pri odhaľovaní záhad, nie pri budovaní napätia. Film je to aj tak pozerateľný a po mnohých stránkach príjemný. Len nie hororovo.