4. 12. 2015

26. 4. 2012

Honeymoon

Niekto sa zo svadobnej cesty nechce vrátiť. Iný by aj rád...
Ľudia sa počas života nielen menia. Oni sú iní neustále. Ako to do asi najväčších detailov rozobral Luigi Pirandello, v každom človeku sa skrýva nespočetne identít, z ktorých ani jedna sa nedá označiť za skutočnú. Všetci sme len obrazom v očiach seba samého a v očiach každého človeka, ktorého v živote stretneme. Každý z týchto obrazov je iný a jednotlivec nemá nikdy šancu ich všetky spoznať. Teda nemôže spoznať seba samého, pretože nič také ako skutočný on vlastne neexistuje. Takže, kto vlastne môže povedať, že vie komu to prisahá vernosť až do konca života? Nezačínajú niektorí pochybovať už keď odcestujú na svoj Honeymoon?
10. 2. 2015

6. 10. 2015

Knock Knock

Dvere neotvárať, film nepozerať
Predstavte si, že ste muž po štyridsiatke a rodina vám odišla na víkend k moru. Žijete na predmestí, naokolo nikde nikto a na dvere vám zaklopú dve sporo odeté dvadsaťročné dievčatá. Taxikár ich odviezol na zlú adresu, jedna si telefón zabudla, druhej premokol a nefunguje. Potrebovali by sa trocha zohriať, počkať na ďalší taxík. Je to síce trocha trápne, ale šaty majú premočené, v tých nemôžu prísť na party. Nemohli by si ich hodiť do sušičky? Zatiaľ hostiteľovi zo slušnosti pochvália dom, obdivujú jeho zbierku platní. Aj vypracované telo. Z bežných rozhovorov postupne prechádzajú aj na témy o sexe. Skutočne išlo o celkom náhodné Knock Knock?
30. 11. 2015

The Loved Ones

Andrej Gomora | 25. 10. 2010
0
9/10
exploitation, crazy family, psycho

Budeš môj prvý. Ja tvoja posledná

Láska máva rôzne podoby a rôzne prejavy. Rovnako aj sklamanie v láske môže každý prežívať inak a inak sa postaviť aj k osobe, ktorá ho odmietne. Niektorí ho prežívajú viac, iní menej a nakoniec sú tu ľudia, ktorí cítia potrebu pomstiť sa. Akú podobu však môže nabrať hnev za neprijatie pozvania na ples sa nikomu z nás asi ani nesnívalo.

Brent je chlapec so sebadeštrukčnými sklonmi, ktoré utápa v hlasnej tvrdej hudbe. Má dôvod nebyť veselý. Pred pol rokom sedel za volantom auta, v ktorom zomrel jeho otec. Do cesty im vtedy vbehla neidentifikovateľná krvavá postava a strhnutie volanta auto nasmerovalo rovno do stromu. Jeho matka ho odvtedy nerada vidí čo i len viezť sa v aute, a aj keď sú si navzájom silnou oporou, vo vzduchu visí výčitka, že za smrť otca môže on. Brent nachádza útechu u svojej priateľky Holly, ktorej na ňom veľmi záleží a ťažko sa jej pozerá na stopy po žiletke na jeho tele. Blíži sa školský ples a Brent dostane na poslednú chvíľu pozvanie od nevýraznej Loly, ktoré musí, pochopiteľne, odmietnuť. V tej chvíli však určite nepredpokladá, že najbližšie, keď Lolu uvidí, bude priviazaný na stoličke u nej doma a ona mu bude pichať injekciu do krku. Tým sa začína ich vlastný ples, s detailným programom a dlhoročnou tradíciou.

Rodinka, ktorú okrem Loly predstavuje jej otec a lobotomizovaná mama, nápadne pripomína psychopatickú rodinu z pôvodného Texaského masakra motorovou pílou. Nedozvieme sa žiadne pozadie ich správania, predstavia nám však fotoalbum s Brentovými predchodcami a dokonca aj uvidíme, čo z nich zostalo. Po celý čas počúvame od Loly aj jej otca psychopatické repliky niekde na hranici čierneho humoru, ktorý si však užijú len silnejšie povahy. Samotné mučenie nie je výnimočne originálne, možno až na techniku varenia mozgu. Rovnako je v porovnaní s inými filmami pomerne menej grafické, viacero scén vrcholí len krikom a odvrátením kamery, pri niektorých jeho častiach vidíme len prípravu a potom až samotný výsledok. Krvi je však aj tak viac než dosť a to, čo vidíme, bohato stačí na navodenie hrozivej atmosféry a stiesňujúceho pocitu. Pravidelne sa nám navyše pripomína jednak ustráchaná Holy, ktorá mala byť tento večer s Brentom na plese, ale hlavne jeho mama, pre ktorú je to posledné, čo jej zostalo. Obidve sú na jednej strane vykreslené minimalisticky, no aj tak je ľahké vžiť sa do ich strachu. Ten stúpa, odkedy si na začiatku myslia že Brent sa len zatúlal, až kým s istotou vedia, že sa mu niečo stalo. Samotný Brent je na jednej strane bezmocný, veď je zväčša zviazaný a omámený. Jasne je zobrazená jeho neschopnosť pochopiť, čo sa s ním vlastne deje a v akej neuveriteľnej situácii sa ocitol. Napriek svojmu zmäteniu a „dokaličenosti" nestráca odhodlanie.

Ďalšou, oddychovou dejovou líniou je cesta na ples a účasť na ňom Brentovho kamaráta Jamieho, ktorého sprevádza gotická kráska Mia. K tým sa dostávame vždy len na pár minút. Väčšinu filmu je tento pár len smiešny, no nepôsobí nijako rušivo a vďaka Miinmu zvláštnemu správaniu do celkového ovzdušia úplne zapadá. Až na konci príde ich spojenie s hlavnou zápletkou, ktoré aj keď trvá len krátko, film oživuje a aj napriek jeho nepriamosti zaťahuje do hrôzy ďalšie postavy, ktoré sme už stihli spoznať.

The Loved Ones sa nedá označiť za výnimočne originálny film - väčšinu tvorí už veľakrát videné mučenie. Zápletka je však pôvodná a všetky prvky, ktoré iné filmy pripomínajú, sa držia bezpečne v oblasti inšpirácie alebo odkazu, bez náznakov vykrádania. V rámci hororov zobrazujúcich tematiku únosu a mučenia ide o nadmieru podarenú realizáciu. Výborné sú všetky postavy, od klasickej psychopatickej rodinky, cez bezmocne odhodlanú obeť až po ustráchaných blízkych a sympatických komparzistov. Atmosféra sa výborne stupňuje až do vyvrcholenia a pomáha jej aj znamenitá hudba. Dielo na jednej strane obsahuje úplný dostatok násilia a krvi, na druhej strane sa v ňom bezhlavo nevyžíva a nič na jeho úkor nezanedbáva. Ponúka esteticky prepracovaný zážitok, ktorý poteší každého hororového fanúšika.