Amityville: Prebudenie

Vražednému volaniu neodolá žiaden spánok

Tento nápad v skutočnosti vôbec nepôsobí absurdne, práve naopak, pôsobí dokonale funkčne a zaujímavo. Tínedžerovi by nemal fungovať mozog, vraj už odumrel a telo prežíva v čisto vegetatívnom stave. Matka tomu samozrejme odmieta uveriť, kým dýcha, žije v nej nádej na synovo uzdravenie. Pochybuje naopak jeho sestra, dvojča, podľa vlastných slov prepojené, a vie, že v tele už nikto nie je. Presnejšie, plne o tom bola presvedčená, kým sa do domu nepresťahovali. Tam začalo ožívať, zväčša o 3:15 ráno. Napred otvorilo oči, potom pohlo prstom. A nakoniec začalo komunikovať. Ako keby v ňom skutočne opäť bol James. Belle ale pochybuje. Zistí, akú minulosť mal dom, teda, zistí, že to vedia všetci okrem nej. Dejú sa totiž aj iné čudné veci, cítiť prítomnosť zla, a dosť ťažko je nedávať do súvisu s ňou všetky neočakávané udalosti. Vrátane tých zdanlivo pozitívnych.

17. 10. 2017

13. 4. 2012

Carnage Park

Votrelci vítaní, priam žiadaní

Jedným z najznámejších prejavov amerického individualizmu a potreby byť schopný postarať sa o seba sám, je nedotknuteľnosť práva nosiť zbraň. Každý chce mať možnosť chrániť svoje bezpečie a svoj majetok osobne, nespoliehať sa na neschopný štát. Preto koluje mýtus, že keď niekto v Amerike vstúpi na váš pozemok, máte právo ho bez ohľadu na okolnosti zastreliť. Zákony sa samozrejme líšia podľa štátu, nikde ale nie je legálne človeka zabiť, ak neviete preukázať, že vás priamo ohrozoval. A už vôbec nie, ak sa na váš pozemok dostal nedobrovoľne. To by ste si tam rovno mohli zriadiť Carnage Park.

16. 8. 2016

A Dark Song

Ťahavo taživé kvílenie

Divák musí byť pripravený na nečinnosť, na slabú priamočiarosť spádu a na minimálny vývoj v deji. Hrdinku týra zdĺhavý a nepríjemný proces, a presne ten by s ňou mal precítiť aj divák. Na pozadí vidíme smrť, vidíme temné sily, duchov a tajomné rituály. Dlho nevidíme ich výsledok, len ich samotná prítomnosť nám ponúka možnosť vstúpiť hlbšie do ženinej hlavy. Nech si vieme predstaviť, aké je asi jej rozpoloženie, keď sa k nim utieka, a ako sa asi cíti, keď kvôli nim toľko obetovala a vydáva sa takým útrapám. Potom, keď prídu duchovia, nejde vôbec o posun, šok, ani prekvapenie. Niečo si vydrela, teraz to konečne má. Kiežby sa z toho ešte vládala tešiť.

26. 9. 2017

Housebound

Recidíva sa trestá životom s matkou
Nie všetkých napraví väzenie. V skutočnosti vlastne takmer nikoho, preto je dobré tie menej stratené prípady skúsiť priviesť na správnu cestu inak. Napríklad keď sú za ich nevhodným správaním iné vplyvy, ako psychické choroby, drogy či alkohol. Okrem klasického liečenia sa dá skúsiť hľadať pre nich priaznivé pôsobenie aj inde, od bližších ľudí. Napríklad zavretím naspäť k matke, ako vo filme Housebound.
16. 12. 2014

The Loved Ones

Andrej Gomora | 25. 10. 2010
0
9/10
exploitation, crazy family, psycho

Budeš môj prvý. Ja tvoja posledná

Láska máva rôzne podoby a rôzne prejavy. Rovnako aj sklamanie v láske môže každý prežívať inak a inak sa postaviť aj k osobe, ktorá ho odmietne. Niektorí ho prežívajú viac, iní menej a nakoniec sú tu ľudia, ktorí cítia potrebu pomstiť sa. Akú podobu však môže nabrať hnev za neprijatie pozvania na ples sa nikomu z nás asi ani nesnívalo.

Brent je chlapec so sebadeštrukčnými sklonmi, ktoré utápa v hlasnej tvrdej hudbe. Má dôvod nebyť veselý. Pred pol rokom sedel za volantom auta, v ktorom zomrel jeho otec. Do cesty im vtedy vbehla neidentifikovateľná krvavá postava a strhnutie volanta auto nasmerovalo rovno do stromu. Jeho matka ho odvtedy nerada vidí čo i len viezť sa v aute, a aj keď sú si navzájom silnou oporou, vo vzduchu visí výčitka, že za smrť otca môže on. Brent nachádza útechu u svojej priateľky Holly, ktorej na ňom veľmi záleží a ťažko sa jej pozerá na stopy po žiletke na jeho tele. Blíži sa školský ples a Brent dostane na poslednú chvíľu pozvanie od nevýraznej Loly, ktoré musí, pochopiteľne, odmietnuť. V tej chvíli však určite nepredpokladá, že najbližšie, keď Lolu uvidí, bude priviazaný na stoličke u nej doma a ona mu bude pichať injekciu do krku. Tým sa začína ich vlastný ples, s detailným programom a dlhoročnou tradíciou.

Rodinka, ktorú okrem Loly predstavuje jej otec a lobotomizovaná mama, nápadne pripomína psychopatickú rodinu z pôvodného Texaského masakra motorovou pílou. Nedozvieme sa žiadne pozadie ich správania, predstavia nám však fotoalbum s Brentovými predchodcami a dokonca aj uvidíme, čo z nich zostalo. Po celý čas počúvame od Loly aj jej otca psychopatické repliky niekde na hranici čierneho humoru, ktorý si však užijú len silnejšie povahy. Samotné mučenie nie je výnimočne originálne, možno až na techniku varenia mozgu. Rovnako je v porovnaní s inými filmami pomerne menej grafické, viacero scén vrcholí len krikom a odvrátením kamery, pri niektorých jeho častiach vidíme len prípravu a potom až samotný výsledok. Krvi je však aj tak viac než dosť a to, čo vidíme, bohato stačí na navodenie hrozivej atmosféry a stiesňujúceho pocitu. Pravidelne sa nám navyše pripomína jednak ustráchaná Holy, ktorá mala byť tento večer s Brentom na plese, ale hlavne jeho mama, pre ktorú je to posledné, čo jej zostalo. Obidve sú na jednej strane vykreslené minimalisticky, no aj tak je ľahké vžiť sa do ich strachu. Ten stúpa, odkedy si na začiatku myslia že Brent sa len zatúlal, až kým s istotou vedia, že sa mu niečo stalo. Samotný Brent je na jednej strane bezmocný, veď je zväčša zviazaný a omámený. Jasne je zobrazená jeho neschopnosť pochopiť, čo sa s ním vlastne deje a v akej neuveriteľnej situácii sa ocitol. Napriek svojmu zmäteniu a „dokaličenosti" nestráca odhodlanie.

Ďalšou, oddychovou dejovou líniou je cesta na ples a účasť na ňom Brentovho kamaráta Jamieho, ktorého sprevádza gotická kráska Mia. K tým sa dostávame vždy len na pár minút. Väčšinu filmu je tento pár len smiešny, no nepôsobí nijako rušivo a vďaka Miinmu zvláštnemu správaniu do celkového ovzdušia úplne zapadá. Až na konci príde ich spojenie s hlavnou zápletkou, ktoré aj keď trvá len krátko, film oživuje a aj napriek jeho nepriamosti zaťahuje do hrôzy ďalšie postavy, ktoré sme už stihli spoznať.

The Loved Ones sa nedá označiť za výnimočne originálny film - väčšinu tvorí už veľakrát videné mučenie. Zápletka je však pôvodná a všetky prvky, ktoré iné filmy pripomínajú, sa držia bezpečne v oblasti inšpirácie alebo odkazu, bez náznakov vykrádania. V rámci hororov zobrazujúcich tematiku únosu a mučenia ide o nadmieru podarenú realizáciu. Výborné sú všetky postavy, od klasickej psychopatickej rodinky, cez bezmocne odhodlanú obeť až po ustráchaných blízkych a sympatických komparzistov. Atmosféra sa výborne stupňuje až do vyvrcholenia a pomáha jej aj znamenitá hudba. Dielo na jednej strane obsahuje úplný dostatok násilia a krvi, na druhej strane sa v ňom bezhlavo nevyžíva a nič na jeho úkor nezanedbáva. Ponúka esteticky prepracovaný zážitok, ktorý poteší každého hororového fanúšika.