Repulsion

Čo sa odohráva v ženskej hlave pri pohľade na muža
Romanovi Polanskému napred v auguste 1969 zavraždili kumpáni Charlesa Mansona tehotnú manželku. V roku 1977 ho pre zmenu obvinili zo zdrogovania a znásilnenia 13 ročného dievčaťa. On tvrdí, že drogy jej nedal a so stykom súhlasila. Nestačí, že mala 13 rokov? Polanského kariéru zločin ovplyvnil len v tom, že namiesto Ameriky nakrúca filmy v Európe a musí sa vyhýbať cestám do krajín, ktoré by ho mohli do USA vydať. Nečelí všeobecnému odsúdeniu a výzvam na bojkot, zbiera ocenenia za filmy. Ak ste aj vy ochotní napriek pomerne vážnemu prehrešku umelca nezatratiť, za pozornosť stojí napríklad aj jeho film z roku 1965 s názvom Repulsion.
9. 12. 2015

12. 11. 2018

Cyntoryn zvieratiek

Viditeľne iný

Na rozdiel od diel ako Osvietenie, Mŕtva zóna či Carrie nerežíroval Cintorín domácich zvierat z roku 1989 známy režisér a tento film ani nepatrí medzi kriticky najuznávanejšie z diel podľa predlohy Stephena Kinga. Pomerne presne sa drží príbehu z knihy, veď scenár napísal samotný spisovateľ, a filmársky ide o skôr jednoduché a priamočiare dielo. Vďaka výbornej atmosfére a niekoľkým pamätným scénam a výrokom si aj tak vyslúžil svoj vlastný osobitný kult, takže nepochybne bolo nemálo fanúšikov zvedavých, ako bude vyzerať remake, či nová adaptácia knihy, uvádzaná do distribúcie pod menom Cyntoryn zvieratiek.

30. 4. 2019

Brightburn

Superman, len trochu iný

Nie sme vôbec ďaleko od nedávneho Potomka, hoci témy ako odcudzenie tentokrát skúmame oveľa povrchnejšie. Tu máme totiž skôr superhrdinský námet a tomu zodpovedá aj štýl jeho spracovania. Spraviť Supermana naopak znie zaujímavo predovšetkým ako hypotéza, či pokus. Tentokrát bez vysvetľovania a príbehu z planéty Kryptón. Prečo by ten tvor, ktorý padne na zem a má nadprirodzené schopnosti, nemohol byť zlý? V poslednom čase sa predsa zvykli superhrdinovia skúmať zo všetkých strán a robili sa filmy či rovno seriály o každom jednom období ich života. Úskalia tohto spracovania musia nepochybne napadať každému, poňať sa ale dá mnohými spôsobmi.

20. 5. 2019

6. 10. 2015

The Maze

Andrej Gomora | 5. 11. 2010
0
1/10
slasher

Znásilnenie kukurice

Aby piati ľudia okolo dvadsaťpäť dostali chuť si zahrať opac-opac, je asi pre väčšinu z nás dosť absurdná predstava. Jedna z veľmi mála situácii, v ktorých k tomu môže prísť, je keď sa neskoro večer ocitnú pri obrovskom kukuričnom poli, kde nedávno niekoho bezdôvodne ubodali. Vtedy je jasné, čo im napadne: každý bude osamote pobehovať, dúfajúc, že hru im ešte spestrí tajomná návšteva. Aký bude jej prínos do ich hry vo filme The Maze, je asi ľahko uhádnuť.

Kto vlastne táto mládež je, sa veľmi nedozvieme. Zostanú zhruba vo forme figurín, ktorým stačia niekoľkoslovné označenia. Poriadny chlap, hysterka, všetečný vlasáč a nakoniec vrchol kreativity tvorcov - fajčiarka a chlapec, ktorému sa páči, ale jej fajčenie mu robí starosti. Rovnako záhadné ako postavy je aj ich konanie. Prečo sa ocitli tam, kde sa ocitli, a prečo dostali chuť robiť to, čo robia. Nejde tu totiž o opitých tínedžerov. V poli toho nájdu veľa zaujímavého, ako napríklad prestreté čajové posedenie alebo gigantické hracie karty. Ich nepochybné očakávanie, že niekto ich príde zavraždiť, sa čoskoro začne napĺňať. Samozrejme, potom, ako sa párkrát navzájom vystrašia sami, úmyselne alebo omylom. A potom, ako začne ich hra naberať skutočné grády, keď hodinky označujúce toho, ktorý má naháňať, prejdú vzrušujúco viackrát od jedného majiteľa k ďalšiemu.

Že uprostred kukuričného poľa je ťažko zabiť piatich ľudí originálnym spôsobom, asi vie aj vrah, a preto robí, čo môže. Nôž vymení raz za ostrý povrázok, raz sa rozhodne pre ešte zložitejší spôsob odstránenia hlavy. A keď už niekoho zabíja len nožom, robí to poriadne a neprestáva bodať, ani keď už obeť leží na zemi. Keďže ide o nízkorozpočtový horor, bolo by naivné očakávať prepracované efekty. Vidíme len krv, všetko zabíjanie je naznačené len v obrysoch, bez najmenších detailov. Aj také banálne veci, ako je horiaca kukurica robia tvorcom špeciálnych efektov zjavne problémy a ich výsledné zobrazenie je veľmi zle pozerateľné.

Dej je rozdelený do dvoch častí, prvej zdĺhavej, keď postavy len pobehujú v kukurici, a druhej zdĺhavej, keď sa jediná preživšia stretáva s vrahom. Obom častiam úplne chýba napätie aj atmosféra. Je ťažko povedať, kde sa stala tá hlavná chyba, keďže dobré na tomto filme nie je asi nič. Herci podávajú veľmi zlé výkony pri hovorení svojich nepodarených replík a ich pôsobenie v nezaujímavom deji je divákovi úplne ľahostajné. Ide tu o pravý opak nejakého minimalistického skvostu, ktorý by horor vybudoval na prekvapivo jednoduchej zápletke. Na prvý pohľad nezmyselná zápletka tu má ešte nezmyselnejšie spracovanie a skutočným umením by bolo už len nájsť dôvod tento film pozerať.