12. 11. 2018

Possessor

Trápenia lupiča tiel

Zaujímavá je už samotná technológia, my ale príliš nepôjdeme do detailov. Dôležití budú tentokrát ľudia, tí, ktorí s ňou pracujú. Film nám ich prezentuje ako to dôležitejšie, ako keby oni s ich schopnosťou správne s technickými možnosťami pracovať a narábať boli kľúčoví, nie to, čo pomocou výdobytku vedy dokážu. Svojím spôsobom ide o humanitný odkaz, pre všetkých, ktorí si myslia, že v pretechnologizovanej dobe sa človek stráca. Nie, stále je dôležitý, niektoré veci stále stoja len na ňom a bez neho nemajú šancu fungovať. On je nielen stredobodom zabijackej metódy, ale aj samotného film, Possessor.

14. 10. 2020

The Burning

Horúce osemdesiate roky
Intenzitu vraždenia tínedžerov v osemdesiatych rokoch ťažko pokladať za náhodnú. Jej vysvetlení sa ponúka veľa, hneď ako prvá by mohla byť hlboká nenávisť voči nadchádzajúcej generácii, keď Američania po niečom na spôsob Battle Royale túžili už dávno pred Japoncami. Rovnako by tu ale mohlo ísť o objavenie širšej využiteľnosti mladých tiel, nie len na ich krájanie. Azda najslávnejšou sa v tomto smere stala siahodlhá séria Piatka trinásteho, narážajúca vďaka filmu Jason X až na absolútne dno. Načasovanie do letnej sezóny párenia v najvhodnejšom revíri tábora pre pubertiakov veľmi pomohlo zvýrazniť erotický element. Ten istý recept využil aj o niečo menej známy, no minimálne rovnako kvalitný horor The Burning.
22. 4. 2014

20. 10. 2015

26. 4. 2012

The Maze

Andrej Gomora | 5. 11. 2010
0
1/10
slasher

Znásilnenie kukurice

Aby piati ľudia okolo dvadsaťpäť dostali chuť si zahrať opac-opac, je asi pre väčšinu z nás dosť absurdná predstava. Jedna z veľmi mála situácii, v ktorých k tomu môže prísť, je keď sa neskoro večer ocitnú pri obrovskom kukuričnom poli, kde nedávno niekoho bezdôvodne ubodali. Vtedy je jasné, čo im napadne: každý bude osamote pobehovať, dúfajúc, že hru im ešte spestrí tajomná návšteva. Aký bude jej prínos do ich hry vo filme The Maze, je asi ľahko uhádnuť.

Kto vlastne táto mládež je, sa veľmi nedozvieme. Zostanú zhruba vo forme figurín, ktorým stačia niekoľkoslovné označenia. Poriadny chlap, hysterka, všetečný vlasáč a nakoniec vrchol kreativity tvorcov - fajčiarka a chlapec, ktorému sa páči, ale jej fajčenie mu robí starosti. Rovnako záhadné ako postavy je aj ich konanie. Prečo sa ocitli tam, kde sa ocitli, a prečo dostali chuť robiť to, čo robia. Nejde tu totiž o opitých tínedžerov. V poli toho nájdu veľa zaujímavého, ako napríklad prestreté čajové posedenie alebo gigantické hracie karty. Ich nepochybné očakávanie, že niekto ich príde zavraždiť, sa čoskoro začne napĺňať. Samozrejme, potom, ako sa párkrát navzájom vystrašia sami, úmyselne alebo omylom. A potom, ako začne ich hra naberať skutočné grády, keď hodinky označujúce toho, ktorý má naháňať, prejdú vzrušujúco viackrát od jedného majiteľa k ďalšiemu.

Že uprostred kukuričného poľa je ťažko zabiť piatich ľudí originálnym spôsobom, asi vie aj vrah, a preto robí, čo môže. Nôž vymení raz za ostrý povrázok, raz sa rozhodne pre ešte zložitejší spôsob odstránenia hlavy. A keď už niekoho zabíja len nožom, robí to poriadne a neprestáva bodať, ani keď už obeť leží na zemi. Keďže ide o nízkorozpočtový horor, bolo by naivné očakávať prepracované efekty. Vidíme len krv, všetko zabíjanie je naznačené len v obrysoch, bez najmenších detailov. Aj také banálne veci, ako je horiaca kukurica robia tvorcom špeciálnych efektov zjavne problémy a ich výsledné zobrazenie je veľmi zle pozerateľné.

Dej je rozdelený do dvoch častí, prvej zdĺhavej, keď postavy len pobehujú v kukurici, a druhej zdĺhavej, keď sa jediná preživšia stretáva s vrahom. Obom častiam úplne chýba napätie aj atmosféra. Je ťažko povedať, kde sa stala tá hlavná chyba, keďže dobré na tomto filme nie je asi nič. Herci podávajú veľmi zlé výkony pri hovorení svojich nepodarených replík a ich pôsobenie v nezaujímavom deji je divákovi úplne ľahostajné. Ide tu o pravý opak nejakého minimalistického skvostu, ktorý by horor vybudoval na prekvapivo jednoduchej zápletke. Na prvý pohľad nezmyselná zápletka tu má ešte nezmyselnejšie spracovanie a skutočným umením by bolo už len nájsť dôvod tento film pozerať.