Amityville: Prebudenie

Vražednému volaniu neodolá žiaden spánok

Tento nápad v skutočnosti vôbec nepôsobí absurdne, práve naopak, pôsobí dokonale funkčne a zaujímavo. Tínedžerovi by nemal fungovať mozog, vraj už odumrel a telo prežíva v čisto vegetatívnom stave. Matka tomu samozrejme odmieta uveriť, kým dýcha, žije v nej nádej na synovo uzdravenie. Pochybuje naopak jeho sestra, dvojča, podľa vlastných slov prepojené, a vie, že v tele už nikto nie je. Presnejšie, plne o tom bola presvedčená, kým sa do domu nepresťahovali. Tam začalo ožívať, zväčša o 3:15 ráno. Napred otvorilo oči, potom pohlo prstom. A nakoniec začalo komunikovať. Ako keby v ňom skutočne opäť bol James. Belle ale pochybuje. Zistí, akú minulosť mal dom, teda, zistí, že to vedia všetci okrem nej. Dejú sa totiž aj iné čudné veci, cítiť prítomnosť zla, a dosť ťažko je nedávať do súvisu s ňou všetky neočakávané udalosti. Vrátane tých zdanlivo pozitívnych.

17. 10. 2017

Carnage Park

Votrelci vítaní, priam žiadaní

Jedným z najznámejších prejavov amerického individualizmu a potreby byť schopný postarať sa o seba sám, je nedotknuteľnosť práva nosiť zbraň. Každý chce mať možnosť chrániť svoje bezpečie a svoj majetok osobne, nespoliehať sa na neschopný štát. Preto koluje mýtus, že keď niekto v Amerike vstúpi na váš pozemok, máte právo ho bez ohľadu na okolnosti zastreliť. Zákony sa samozrejme líšia podľa štátu, nikde ale nie je legálne človeka zabiť, ak neviete preukázať, že vás priamo ohrozoval. A už vôbec nie, ak sa na váš pozemok dostal nedobrovoľne. To by ste si tam rovno mohli zriadiť Carnage Park.

16. 8. 2016

A Dark Song

Ťahavo taživé kvílenie

Divák musí byť pripravený na nečinnosť, na slabú priamočiarosť spádu a na minimálny vývoj v deji. Hrdinku týra zdĺhavý a nepríjemný proces, a presne ten by s ňou mal precítiť aj divák. Na pozadí vidíme smrť, vidíme temné sily, duchov a tajomné rituály. Dlho nevidíme ich výsledok, len ich samotná prítomnosť nám ponúka možnosť vstúpiť hlbšie do ženinej hlavy. Nech si vieme predstaviť, aké je asi jej rozpoloženie, keď sa k nim utieka, a ako sa asi cíti, keď kvôli nim toľko obetovala a vydáva sa takým útrapám. Potom, keď prídu duchovia, nejde vôbec o posun, šok, ani prekvapenie. Niečo si vydrela, teraz to konečne má. Kiežby sa z toho ešte vládala tešiť.

26. 9. 2017

13. 4. 2012

Housebound

Recidíva sa trestá životom s matkou
Nie všetkých napraví väzenie. V skutočnosti vlastne takmer nikoho, preto je dobré tie menej stratené prípady skúsiť priviesť na správnu cestu inak. Napríklad keď sú za ich nevhodným správaním iné vplyvy, ako psychické choroby, drogy či alkohol. Okrem klasického liečenia sa dá skúsiť hľadať pre nich priaznivé pôsobenie aj inde, od bližších ľudí. Napríklad zavretím naspäť k matke, ako vo filme Housebound.
16. 12. 2014

The Maze

Andrej Gomora | 5. 11. 2010
0
1/10
slasher

Znásilnenie kukurice

Aby piati ľudia okolo dvadsaťpäť dostali chuť si zahrať opac-opac, je asi pre väčšinu z nás dosť absurdná predstava. Jedna z veľmi mála situácii, v ktorých k tomu môže prísť, je keď sa neskoro večer ocitnú pri obrovskom kukuričnom poli, kde nedávno niekoho bezdôvodne ubodali. Vtedy je jasné, čo im napadne: každý bude osamote pobehovať, dúfajúc, že hru im ešte spestrí tajomná návšteva. Aký bude jej prínos do ich hry vo filme The Maze, je asi ľahko uhádnuť.

Kto vlastne táto mládež je, sa veľmi nedozvieme. Zostanú zhruba vo forme figurín, ktorým stačia niekoľkoslovné označenia. Poriadny chlap, hysterka, všetečný vlasáč a nakoniec vrchol kreativity tvorcov - fajčiarka a chlapec, ktorému sa páči, ale jej fajčenie mu robí starosti. Rovnako záhadné ako postavy je aj ich konanie. Prečo sa ocitli tam, kde sa ocitli, a prečo dostali chuť robiť to, čo robia. Nejde tu totiž o opitých tínedžerov. V poli toho nájdu veľa zaujímavého, ako napríklad prestreté čajové posedenie alebo gigantické hracie karty. Ich nepochybné očakávanie, že niekto ich príde zavraždiť, sa čoskoro začne napĺňať. Samozrejme, potom, ako sa párkrát navzájom vystrašia sami, úmyselne alebo omylom. A potom, ako začne ich hra naberať skutočné grády, keď hodinky označujúce toho, ktorý má naháňať, prejdú vzrušujúco viackrát od jedného majiteľa k ďalšiemu.

Že uprostred kukuričného poľa je ťažko zabiť piatich ľudí originálnym spôsobom, asi vie aj vrah, a preto robí, čo môže. Nôž vymení raz za ostrý povrázok, raz sa rozhodne pre ešte zložitejší spôsob odstránenia hlavy. A keď už niekoho zabíja len nožom, robí to poriadne a neprestáva bodať, ani keď už obeť leží na zemi. Keďže ide o nízkorozpočtový horor, bolo by naivné očakávať prepracované efekty. Vidíme len krv, všetko zabíjanie je naznačené len v obrysoch, bez najmenších detailov. Aj také banálne veci, ako je horiaca kukurica robia tvorcom špeciálnych efektov zjavne problémy a ich výsledné zobrazenie je veľmi zle pozerateľné.

Dej je rozdelený do dvoch častí, prvej zdĺhavej, keď postavy len pobehujú v kukurici, a druhej zdĺhavej, keď sa jediná preživšia stretáva s vrahom. Obom častiam úplne chýba napätie aj atmosféra. Je ťažko povedať, kde sa stala tá hlavná chyba, keďže dobré na tomto filme nie je asi nič. Herci podávajú veľmi zlé výkony pri hovorení svojich nepodarených replík a ich pôsobenie v nezaujímavom deji je divákovi úplne ľahostajné. Ide tu o pravý opak nejakého minimalistického skvostu, ktorý by horor vybudoval na prekvapivo jednoduchej zápletke. Na prvý pohľad nezmyselná zápletka tu má ešte nezmyselnejšie spracovanie a skutočným umením by bolo už len nájsť dôvod tento film pozerať.