12. 10. 2015

Jaga. Košmar ťomnogo lesa

Keď chcete dieťa skutočne vystrašiť

Film je od začiatku viditeľne ruský, a pokiaľ nemáte voči ruským filmom vyslovenú averziu, javí sa to ako veľká výhoda. Iná je celková estetika, postavy, ich správanie, aj zasadenie diela. Najdôležitejšie ale je, nakoľko iný je samotný príbeh a jeho spracovanie. Vo svojej podstate je zápletka podobná ako z akéhokoľvek mysteriózneho hororu, vyzerá ale celkom inak. Je to ruská rozprávka, ktorá sa v ničom nesnaží podobať svojim západným náprotivkom, ide vlastnou cestou, ešte aj názov má ruský. Jaga. Košmar ťomnogo lesa.

16. 7. 2020

Blood Quantum

Indiánska krv asimiláciu neprijme, len vyhubenie

Viac indiánov ako zbrane kolonizátorov zabili baktérie, ktoré tí so sebou do nového sveta priniesli. Kým Európania si stáročia budovali imunitu, tá miestnym chýbala a pre nich novým chorobám vo veľkom podliehali. Teraz sa karta obrátila. Kým bledé tváre sa nakazia okamžite, miestni sú zdanlivo imúnni. V niečom im to rozhodne pomôže, nič to ale nemení na tom, že nakazení ich môžu roztrhať a zjesť. Nejde totiž o len tak nejakú infekciu, ale tú, ktorá ľudí mení na zombíkov. Ako vždy sa ich nazbierajú hordy, všetci, ktorí nemajú dostatok indiánskej krvi, podiel ktorej sa volá aj Blood Quantum.

8. 7. 2020

13. 2. 2011

Alien: Covenant

Zložitý príbeh a veľa zbytočných rečí

Rýpať sa v klasike je vždy nebezpečné. Aj keď tak činí jej otec. Votrelec je navyše pomerne špecifická klasika, každý jeden z troch pôvodných dielov vytvoril iný režisér, a ani jednému nechýba známe meno. Prvýkrát sme sa k votrelcom vrátili pred pár rokmi prvým, voľnejším prequelom s názvom Prometheus. K tomu teraz prichádza priame napojenie na prvý diel z roku 1979 a ďalšia snaha tému znova vyžmýkať. Volá sa Votrelec: Covenant.

24. 5. 2017

The Sacrament

Andrej Gomora | 2. 7. 2014
0
3/10
found footage/ mockumentary, psycho

Zaujíma vás fiktívny dokument o skutočnej udalosti?

Hoci nejde o pravidlo, veľká väčšina dokumentárne nakrútených hororov obsahuje nadprirodzené prvky. Tie ich asi najlepšie odlíšia od dokumentov, tak ako mockumenty zjavná pritiahnutosť za vlasy. Veď malo by zmysel nakrúcať found footage alebo mockumentary o udalostiach, ktoré sa pokojne mohli skutočne odohrať? Nuž, niekto si zjavne myslí, že áno. Na tému fanatických siekt a masakru v Jonestowne nakrútili horor s názvom The Sacrament.

„Nemé dievčatko im prinesie lístok s nápisom „Prosím, pomôžte nám"."

Hlavnými postavami sú novinári, zato so sebou nosia kamery. Sestra jedného z nich napred niekde v Amerike našla šťastie u chlapíka menom Otec, potom sa s ním presťahovala na neznáme miesto. Ani bratovi presne nepovie kam, dá mu len inštrukcie, ako sa k nej dostať, lietadlom a helikoptérou. Pilot je strohý, naspäť ide zajtra o ôsmej, s nimi alebo bez nich. Ešte menej prívetiví sú sprievodcovia, kričia a mávajú samopalmi, nechcú sa nechať nakrúcať. Všetko sa zmení až vnútri v osade, vlastnými rukami ju vybudovali otcovi nasledovníci. Všade panuje mier, všetci sú šťastní. Novinárom povedia svoje príbehy, zorganizujú oslavu na ktorej s nimi Otec spraví rozhovor. Jeho dobrosrdečnosť ich samozrejme odzbrojí, všetky rýpavé otázky rovno vynechajú. Až konečne príde chvíľa, na ktorú čakáme. Nemé dievčatko im prinesie lístok s nápisom „Prosím, pomôžte nám".

„Scenár je aj tak prázdny, bez ozvláštnenia si asi tvorcovia netrúfali ani sa do filmu pustiť."

Samotná téma asi nemôže byť až taká zlá, napríklad v Red State nedopadla až takou katastrofou. Väčšinou ale išlo o boj medzi sektou a niekým z vonku. Ako dokonalý nezmysel sa ale už javí spracovanie v štýle found footage. Pravda je, že scenár je aj tak prázdny, bez ozvláštnenia si asi tvorcovia netrúfali ani sa do filmu pustiť. Aby vôbec bolo v diele čokoľvek, čo by sme nenašli v existujúcich dokumentárnych filmoch, potrebovalo by silné postavy, a ich prežívanie. Nestalo sa, keďže traja novinári sú nám ukradnutí, navyše v celom dianí pôsobia ako štatisti. Tými aj sú, keďže ťažisko spádu sa nachádza mimo nich. Áno, oni život narušia a zavinia katastrofu. Lenže tá ide aj tak akosi mimo nich. A od začiatku bola zjavne nevyhnutná, necítime dôvod ich viniť. V stratene skončia aj postavy ktoré akože nasilu držia, chceli by odísť. Nič viac sa o nich nedozvieme, nevidíme nič na spôsob ich vzrušujúcej snahy o útek. Splynú s davom bez vyvolania akýchkoľvek emócií.

„Nie sú zábery v dokumentoch o Jonestowne niekoľkokrát mrazivejšie, tým viac, že udalosti sa skutočne odohrali?"

Napätie vôbec nepramení zo strachu o hlavné postavy. Bolo by hlúpe robiť chudákov z nich, keď okolo prebieha masaker stoviek ľudí. Jediná hrôza tak opäť pramení zo sekty a na čo svojich nasledovníkov dokáže naviesť. Najviac fungujú zábery ľudí páchajúcich samovraždu, hoci až na pár prípadov pomerne nenásilne. Znova sa ale tým pádom vraciame k pôvodnej otázke. Čo hodlal film divákovi ponúknuť? Nie sú zábery v dokumentoch o Jonestowne niekoľkokrát mrazivejšie, tým viac, že udalosti sa skutočne odohrali? Dobre, možno tam nevidíme ľudí priamo pri páchaní hromadnej samovraždy. Chceli by sme ich ale naozaj vidieť, a dá sa ešte smrť sfanatizovaných chudákov brať ako zábava? Na zhrozenie určite nepotrebujeme explicitné zábery, sila dokumentu dá oveľa viac. Ak bolo cieľom poukázať na spoločenský problém, máme tu priveľa záberov ťahajúcich film smerom k zábave. Film nakoniec ani nezabaví, a v tom o čom hovorí sa preukáže ako dokonale zbytočný.

The Sacrament môže mať svoje kvality, nie je až tak zle nakrútený ani zahratý. Celý jeho koncept je ale až výnimočne dokonale nezmyselný. Nemá čo divákovi ponúknuť, neexistoval dobrý dôvod ho nakrúcať a rovnako ani nie je dôvod film pozerať.