Amityville: Prebudenie

Vražednému volaniu neodolá žiaden spánok

Tento nápad v skutočnosti vôbec nepôsobí absurdne, práve naopak, pôsobí dokonale funkčne a zaujímavo. Tínedžerovi by nemal fungovať mozog, vraj už odumrel a telo prežíva v čisto vegetatívnom stave. Matka tomu samozrejme odmieta uveriť, kým dýcha, žije v nej nádej na synovo uzdravenie. Pochybuje naopak jeho sestra, dvojča, podľa vlastných slov prepojené, a vie, že v tele už nikto nie je. Presnejšie, plne o tom bola presvedčená, kým sa do domu nepresťahovali. Tam začalo ožívať, zväčša o 3:15 ráno. Napred otvorilo oči, potom pohlo prstom. A nakoniec začalo komunikovať. Ako keby v ňom skutočne opäť bol James. Belle ale pochybuje. Zistí, akú minulosť mal dom, teda, zistí, že to vedia všetci okrem nej. Dejú sa totiž aj iné čudné veci, cítiť prítomnosť zla, a dosť ťažko je nedávať do súvisu s ňou všetky neočakávané udalosti. Vrátane tých zdanlivo pozitívnych.

17. 10. 2017

A Dark Song

Ťahavo taživé kvílenie

Divák musí byť pripravený na nečinnosť, na slabú priamočiarosť spádu a na minimálny vývoj v deji. Hrdinku týra zdĺhavý a nepríjemný proces, a presne ten by s ňou mal precítiť aj divák. Na pozadí vidíme smrť, vidíme temné sily, duchov a tajomné rituály. Dlho nevidíme ich výsledok, len ich samotná prítomnosť nám ponúka možnosť vstúpiť hlbšie do ženinej hlavy. Nech si vieme predstaviť, aké je asi jej rozpoloženie, keď sa k nim utieka, a ako sa asi cíti, keď kvôli nim toľko obetovala a vydáva sa takým útrapám. Potom, keď prídu duchovia, nejde vôbec o posun, šok, ani prekvapenie. Niečo si vydrela, teraz to konečne má. Kiežby sa z toho ešte vládala tešiť.

26. 9. 2017

13. 4. 2012

Sawney: Flesh of Man

Vernejší obraz Škótska ako Trainspotting
Sawney Bean žil údajne niekedy začiatkom šestnásteho storočia v Škótsku. So svojou družkou bývali v jaskyni, kde splodili mnoho detí, incestom zdegenerovaných vnúčat aj pravnúčat. Živili sa ľudským mäsom smoliarov, ktorí sa pritrafili v noci v okolí jaskyne. Ukrývali sa tak dobre, že obyvatelia okolitých dedín o nich dlho ani nevedeli. Zo zmiznutí sa obviňovali navzájom, a niekoľkých chudákov dokonca zlynčovali. Nakoniec Sawneyho odhalili po neúspešnom pokuse o únos statného a ozbrojeného muža. Kráľ vyslal do jaskyne obrovskú družinu, ktorá rodinu zajala. Mužov popravili, ženy upálili. Toľko hovorí legenda. Jej moderné pokračovanie je, že jeden Sawneyho potomok prežil. Podľa filmu Sawney: Flash of Man rodinnú tradíciu obnovil a v jaskyni naďalej využíva rodinný receptár.
13. 1. 2014

The Loved Ones

Budeš môj prvý. Ja tvoja posledná
Láska máva rôzne podoby a rôzne prejavy. Rovnako aj sklamanie v láske môže každý prežívať inak a inak sa postaviť aj k osobe, ktorá ho odmietne. Niektorí ho prežívajú viac, iní menej a nakoniec sú tu ľudia, ktorí cítia potrebu pomstiť sa. Akú podobu však môže nabrať hnev za neprijatie pozvania na ples sa nikomu z nás asi ani nesnívalo. 25. 10. 2010

The Sacrament

Andrej Gomora | 2. 7. 2014
0
3/10
found footage/ mockumentary, psycho

Zaujíma vás fiktívny dokument o skutočnej udalosti?

Hoci nejde o pravidlo, veľká väčšina dokumentárne nakrútených hororov obsahuje nadprirodzené prvky. Tie ich asi najlepšie odlíšia od dokumentov, tak ako mockumenty zjavná pritiahnutosť za vlasy. Veď malo by zmysel nakrúcať found footage alebo mockumentary o udalostiach, ktoré sa pokojne mohli skutočne odohrať? Nuž, niekto si zjavne myslí, že áno. Na tému fanatických siekt a masakru v Jonestowne nakrútili horor s názvom The Sacrament.

„Nemé dievčatko im prinesie lístok s nápisom „Prosím, pomôžte nám"."

Hlavnými postavami sú novinári, zato so sebou nosia kamery. Sestra jedného z nich napred niekde v Amerike našla šťastie u chlapíka menom Otec, potom sa s ním presťahovala na neznáme miesto. Ani bratovi presne nepovie kam, dá mu len inštrukcie, ako sa k nej dostať, lietadlom a helikoptérou. Pilot je strohý, naspäť ide zajtra o ôsmej, s nimi alebo bez nich. Ešte menej prívetiví sú sprievodcovia, kričia a mávajú samopalmi, nechcú sa nechať nakrúcať. Všetko sa zmení až vnútri v osade, vlastnými rukami ju vybudovali otcovi nasledovníci. Všade panuje mier, všetci sú šťastní. Novinárom povedia svoje príbehy, zorganizujú oslavu na ktorej s nimi Otec spraví rozhovor. Jeho dobrosrdečnosť ich samozrejme odzbrojí, všetky rýpavé otázky rovno vynechajú. Až konečne príde chvíľa, na ktorú čakáme. Nemé dievčatko im prinesie lístok s nápisom „Prosím, pomôžte nám".

„Scenár je aj tak prázdny, bez ozvláštnenia si asi tvorcovia netrúfali ani sa do filmu pustiť."

Samotná téma asi nemôže byť až taká zlá, napríklad v Red State nedopadla až takou katastrofou. Väčšinou ale išlo o boj medzi sektou a niekým z vonku. Ako dokonalý nezmysel sa ale už javí spracovanie v štýle found footage. Pravda je, že scenár je aj tak prázdny, bez ozvláštnenia si asi tvorcovia netrúfali ani sa do filmu pustiť. Aby vôbec bolo v diele čokoľvek, čo by sme nenašli v existujúcich dokumentárnych filmoch, potrebovalo by silné postavy, a ich prežívanie. Nestalo sa, keďže traja novinári sú nám ukradnutí, navyše v celom dianí pôsobia ako štatisti. Tými aj sú, keďže ťažisko spádu sa nachádza mimo nich. Áno, oni život narušia a zavinia katastrofu. Lenže tá ide aj tak akosi mimo nich. A od začiatku bola zjavne nevyhnutná, necítime dôvod ich viniť. V stratene skončia aj postavy ktoré akože nasilu držia, chceli by odísť. Nič viac sa o nich nedozvieme, nevidíme nič na spôsob ich vzrušujúcej snahy o útek. Splynú s davom bez vyvolania akýchkoľvek emócií.

„Nie sú zábery v dokumentoch o Jonestowne niekoľkokrát mrazivejšie, tým viac, že udalosti sa skutočne odohrali?"

Napätie vôbec nepramení zo strachu o hlavné postavy. Bolo by hlúpe robiť chudákov z nich, keď okolo prebieha masaker stoviek ľudí. Jediná hrôza tak opäť pramení zo sekty a na čo svojich nasledovníkov dokáže naviesť. Najviac fungujú zábery ľudí páchajúcich samovraždu, hoci až na pár prípadov pomerne nenásilne. Znova sa ale tým pádom vraciame k pôvodnej otázke. Čo hodlal film divákovi ponúknuť? Nie sú zábery v dokumentoch o Jonestowne niekoľkokrát mrazivejšie, tým viac, že udalosti sa skutočne odohrali? Dobre, možno tam nevidíme ľudí priamo pri páchaní hromadnej samovraždy. Chceli by sme ich ale naozaj vidieť, a dá sa ešte smrť sfanatizovaných chudákov brať ako zábava? Na zhrozenie určite nepotrebujeme explicitné zábery, sila dokumentu dá oveľa viac. Ak bolo cieľom poukázať na spoločenský problém, máme tu priveľa záberov ťahajúcich film smerom k zábave. Film nakoniec ani nezabaví, a v tom o čom hovorí sa preukáže ako dokonale zbytočný.

The Sacrament môže mať svoje kvality, nie je až tak zle nakrútený ani zahratý. Celý jeho koncept je ale až výnimočne dokonale nezmyselný. Nemá čo divákovi ponúknuť, neexistoval dobrý dôvod ho nakrúcať a rovnako ani nie je dôvod film pozerať.