Socialistický zombi mord (SZM)

Zážitok do konca života
Verili ste niekedy, že je možné odchádzať z kina nadšený po vzhliadnutí slovenského hororu? Škoda odpovedať. O Socialistickom zombie morde sa vedelo už dlho, čakali sme celých 8 rokov, ktoré strávil v postprodukcii. Mnohí už začínali pochybovať, či sa jeho dokončenia vôbec dočkáme. No dočkali sme sa, a výsledok svojím špecifickým spôsobom stojí zato.
7. 7. 2014

The Crazies (1973)

Romero, ako ho, našťastie, nepoznáme
Keď sa v jednom malom pennsylvánskom mestečku zrúti armádne lietadlo, je zarobené na problémy. Prevážalo totiž nebezpečnú biologickú zbraň, vírus Trixie, ktorý sa začne rýchlo šíriť medzi nič netušiace obyvateľstvo. Kontakt človeka s vírusom môže mať iba dva scenáre: smrť alebo šialenstvo spojené s agresiou. (Keďže sa film volá The Crazies, nie je ťažké domyslieť si, ktorá alternatíva bude populárnejšia.) 13. 5. 2010

20. 9. 2010

18. 10. 2013

13. 4. 2012

The Sacrament

Andrej Gomora | 2. 7. 2014
0
3/10
found footage/ mockumentary, psycho

Zaujíma vás fiktívny dokument o skutočnej udalosti?

Hoci nejde o pravidlo, veľká väčšina dokumentárne nakrútených hororov obsahuje nadprirodzené prvky. Tie ich asi najlepšie odlíšia od dokumentov, tak ako mockumenty zjavná pritiahnutosť za vlasy. Veď malo by zmysel nakrúcať found footage alebo mockumentary o udalostiach, ktoré sa pokojne mohli skutočne odohrať? Nuž, niekto si zjavne myslí, že áno. Na tému fanatických siekt a masakru v Jonestowne nakrútili horor s názvom The Sacrament.

„Nemé dievčatko im prinesie lístok s nápisom „Prosím, pomôžte nám"."

Hlavnými postavami sú novinári, zato so sebou nosia kamery. Sestra jedného z nich napred niekde v Amerike našla šťastie u chlapíka menom Otec, potom sa s ním presťahovala na neznáme miesto. Ani bratovi presne nepovie kam, dá mu len inštrukcie, ako sa k nej dostať, lietadlom a helikoptérou. Pilot je strohý, naspäť ide zajtra o ôsmej, s nimi alebo bez nich. Ešte menej prívetiví sú sprievodcovia, kričia a mávajú samopalmi, nechcú sa nechať nakrúcať. Všetko sa zmení až vnútri v osade, vlastnými rukami ju vybudovali otcovi nasledovníci. Všade panuje mier, všetci sú šťastní. Novinárom povedia svoje príbehy, zorganizujú oslavu na ktorej s nimi Otec spraví rozhovor. Jeho dobrosrdečnosť ich samozrejme odzbrojí, všetky rýpavé otázky rovno vynechajú. Až konečne príde chvíľa, na ktorú čakáme. Nemé dievčatko im prinesie lístok s nápisom „Prosím, pomôžte nám".

„Scenár je aj tak prázdny, bez ozvláštnenia si asi tvorcovia netrúfali ani sa do filmu pustiť."

Samotná téma asi nemôže byť až taká zlá, napríklad v Red State nedopadla až takou katastrofou. Väčšinou ale išlo o boj medzi sektou a niekým z vonku. Ako dokonalý nezmysel sa ale už javí spracovanie v štýle found footage. Pravda je, že scenár je aj tak prázdny, bez ozvláštnenia si asi tvorcovia netrúfali ani sa do filmu pustiť. Aby vôbec bolo v diele čokoľvek, čo by sme nenašli v existujúcich dokumentárnych filmoch, potrebovalo by silné postavy, a ich prežívanie. Nestalo sa, keďže traja novinári sú nám ukradnutí, navyše v celom dianí pôsobia ako štatisti. Tými aj sú, keďže ťažisko spádu sa nachádza mimo nich. Áno, oni život narušia a zavinia katastrofu. Lenže tá ide aj tak akosi mimo nich. A od začiatku bola zjavne nevyhnutná, necítime dôvod ich viniť. V stratene skončia aj postavy ktoré akože nasilu držia, chceli by odísť. Nič viac sa o nich nedozvieme, nevidíme nič na spôsob ich vzrušujúcej snahy o útek. Splynú s davom bez vyvolania akýchkoľvek emócií.

„Nie sú zábery v dokumentoch o Jonestowne niekoľkokrát mrazivejšie, tým viac, že udalosti sa skutočne odohrali?"

Napätie vôbec nepramení zo strachu o hlavné postavy. Bolo by hlúpe robiť chudákov z nich, keď okolo prebieha masaker stoviek ľudí. Jediná hrôza tak opäť pramení zo sekty a na čo svojich nasledovníkov dokáže naviesť. Najviac fungujú zábery ľudí páchajúcich samovraždu, hoci až na pár prípadov pomerne nenásilne. Znova sa ale tým pádom vraciame k pôvodnej otázke. Čo hodlal film divákovi ponúknuť? Nie sú zábery v dokumentoch o Jonestowne niekoľkokrát mrazivejšie, tým viac, že udalosti sa skutočne odohrali? Dobre, možno tam nevidíme ľudí priamo pri páchaní hromadnej samovraždy. Chceli by sme ich ale naozaj vidieť, a dá sa ešte smrť sfanatizovaných chudákov brať ako zábava? Na zhrozenie určite nepotrebujeme explicitné zábery, sila dokumentu dá oveľa viac. Ak bolo cieľom poukázať na spoločenský problém, máme tu priveľa záberov ťahajúcich film smerom k zábave. Film nakoniec ani nezabaví, a v tom o čom hovorí sa preukáže ako dokonale zbytočný.

The Sacrament môže mať svoje kvality, nie je až tak zle nakrútený ani zahratý. Celý jeho koncept je ale až výnimočne dokonale nezmyselný. Nemá čo divákovi ponúknuť, neexistoval dobrý dôvod ho nakrúcať a rovnako ani nie je dôvod film pozerať.