Black Water: Abyss

Jaskyňa a málo viac

Intro s turistami dosť výrazne naznačí tón celého filmu, ktorému to s napínavými scénami skrátka príliš nejde. Hlavne, aby sme vedeli, že niečo sa tu diať bude, že v jaskyni niečo číha a ešte nech máme dojem, že ide o niečo tajomné. Škoda, že úvod je natoľko nepresvedčivý a kostrbatý. Kiežby ale takým bol len ten. Skupinka priateľov neočarí ale nemá ani zásadné nedostatky. Tie začnú prichádzať skôr postupne, keď sa zložité situácie vytvárajú tam, kde ničomu príliš nepomôžu. Určite nie dielu ako hororu, ako keby chceli len akokoľvek spestriť pozeranie.

23. 9. 2020

Ratu Ilmu Hitam

Duchárske gorno

Dejových zvratov bude viac, tých na spôsob, že veci sú vlastne celkom inak než ste si mali dovtedy myslieť. Napred prichádzajú odrastenci detského domova pozrieť svojho umierajúceho vychovávateľa. Bol im ako otec, bez neho by ich životy vyzerali celkom inak. V rámci možností mal byť život v domove idylka, postarali sa o nich, mali ich radi, chránili ich. Čo zlé sa stalo, boli len nehody, prípadne podivné jednorazové skraty. Vlastne nie. Niekto tu bol zlý, dialo sa niečo nekalé, napred trochu, potom dosť zásadne, skoncentrovalo sa tu obrovské zlo. Záver je ten, že deťom bude vlastne lepšie mŕtvym ako na tomto svete. A nie je to vinou kráľovnej čiernej mágie, Ratu Ilmu Hitam.

5. 8. 2020

I Spit on Your Grave 2

Znásilneniu už chýba len interaktivita
Nečakajme že žáner rape&revenge sa bude snažiť o niečo iné ako šokovať. O nič iné mu nejde, a každý nový film sa viac ako o inováciu snaží o pritvrdenie. Taký bol pôvodný I Spit on Your Grave z roku 1978 a rovnako aj jeho remake z roku 2010. Čo čakať ak sa k filmu spraví sequel? Ženu znova znásilnia a ona využije svoju prax v mučení? Alebo je pokračovanie len zopakovaním toho istého len trochu inak, a označenie za sequel má zabrániť obvineniam z vykrádania? V prípade pokračovania I Spit on Your Grave platí druhá možnosť.
1. 10. 2013

Očista: Anarchia

Prvá časť bolo demo, tu je plná verzia
Prvá Očista mala myšlienku, na rozsiahlejšiu realizáciu už jej chýbal rozpočet. Po jej úspechu nebol dôvod čakať čokoľvek iné ako ďalšie žmýkanie toho istého nápadu, teraz už poriadne. Noc, keď sa všetko môže, je v podstate len zasadenie, reycklovanie v rozumnej miere mu nemusí ublížiť. Všetko záleží na príbehu, ten už tentokrát nemusel zostať zavretý v jednom dome. Vyšiel do ulíc a na vlastnej koži si vyskúšal divoké bezprávie počas Očisty: Anarchie.
Hlavné dejové línie sú spočiatku tri, až kým sa nespoja. Prvou je dvojica vo fáze rozchodu. Priaznivci očisty im prerežú káble na aute, takže chvíľu pred zaznením zvukového signálu uviaznu uprostred cesty neďaleko downtownu. Ďalej sledujeme černošskú čašníčku s dospievajúcou dcérou. Napred sa im do bytu vlámal opitý a nadržaný sused. Zachráni ich dobre vyzbrojené a organizované komando, akých po meste v kamiónoch brázdi podozrivo veľa. Záchrana je samozrejme len dočasná, dámy chcú odniesť veľkému daddymu pre jeho osobnú očistu. Vo chvíli keď ich nakladajú do kamiónu, zoznámia sa s naším posledným hrdinom. Na rozdiel od predošlých, on sa nesnažil očistu prežiť v bezpečí domova. Tam nechal výstrižok z novín o chybe prokurátora, po ktorej zostal nepotrestaný vrah malého chlapca. Po zuby ozbrojený, dobre fyzicky pripravený vyrazil v obrnenom aute vziať spravodlivosť do vlastných rúk. To by mu ale nemohlo prísť černošiek ľúto, a počas ich zachraňovania by sa mu do auta nemohli votrieť ďalší dvaja cudzinci. Teraz sa musí držať s nimi, pomôcť im prežiť a zároveň sa do rána dopracovať k svojmu cieľu.
5. 8. 2014

Oculus

Zrkadlá nenútia len chudnúť
Myslím, teda som. Ničím iným si nemôžem byť istý. Všetky ostatné poznatky mi sprostredkujú moje zmysly, náchylné sa mýliť ba občas aj klamať. Nemám ako zistiť čo sa skutočne deje, a čo sú len umelé vnemy. Som ja ten čo stojí v vonku na tráve, alebo ten ktorého vidím cez okno čakať v pasci? Má zmysel vyrábať si kotvu v realite, alebo vás nakoniec aj tak oklame Oculus?
27. 6. 2014

The Sacrament

Andrej Gomora | 2. 7. 2014
0
3/10
found footage/ mockumentary, psycho

Zaujíma vás fiktívny dokument o skutočnej udalosti?

Hoci nejde o pravidlo, veľká väčšina dokumentárne nakrútených hororov obsahuje nadprirodzené prvky. Tie ich asi najlepšie odlíšia od dokumentov, tak ako mockumenty zjavná pritiahnutosť za vlasy. Veď malo by zmysel nakrúcať found footage alebo mockumentary o udalostiach, ktoré sa pokojne mohli skutočne odohrať? Nuž, niekto si zjavne myslí, že áno. Na tému fanatických siekt a masakru v Jonestowne nakrútili horor s názvom The Sacrament.

„Nemé dievčatko im prinesie lístok s nápisom „Prosím, pomôžte nám"."

Hlavnými postavami sú novinári, zato so sebou nosia kamery. Sestra jedného z nich napred niekde v Amerike našla šťastie u chlapíka menom Otec, potom sa s ním presťahovala na neznáme miesto. Ani bratovi presne nepovie kam, dá mu len inštrukcie, ako sa k nej dostať, lietadlom a helikoptérou. Pilot je strohý, naspäť ide zajtra o ôsmej, s nimi alebo bez nich. Ešte menej prívetiví sú sprievodcovia, kričia a mávajú samopalmi, nechcú sa nechať nakrúcať. Všetko sa zmení až vnútri v osade, vlastnými rukami ju vybudovali otcovi nasledovníci. Všade panuje mier, všetci sú šťastní. Novinárom povedia svoje príbehy, zorganizujú oslavu na ktorej s nimi Otec spraví rozhovor. Jeho dobrosrdečnosť ich samozrejme odzbrojí, všetky rýpavé otázky rovno vynechajú. Až konečne príde chvíľa, na ktorú čakáme. Nemé dievčatko im prinesie lístok s nápisom „Prosím, pomôžte nám".

„Scenár je aj tak prázdny, bez ozvláštnenia si asi tvorcovia netrúfali ani sa do filmu pustiť."

Samotná téma asi nemôže byť až taká zlá, napríklad v Red State nedopadla až takou katastrofou. Väčšinou ale išlo o boj medzi sektou a niekým z vonku. Ako dokonalý nezmysel sa ale už javí spracovanie v štýle found footage. Pravda je, že scenár je aj tak prázdny, bez ozvláštnenia si asi tvorcovia netrúfali ani sa do filmu pustiť. Aby vôbec bolo v diele čokoľvek, čo by sme nenašli v existujúcich dokumentárnych filmoch, potrebovalo by silné postavy, a ich prežívanie. Nestalo sa, keďže traja novinári sú nám ukradnutí, navyše v celom dianí pôsobia ako štatisti. Tými aj sú, keďže ťažisko spádu sa nachádza mimo nich. Áno, oni život narušia a zavinia katastrofu. Lenže tá ide aj tak akosi mimo nich. A od začiatku bola zjavne nevyhnutná, necítime dôvod ich viniť. V stratene skončia aj postavy ktoré akože nasilu držia, chceli by odísť. Nič viac sa o nich nedozvieme, nevidíme nič na spôsob ich vzrušujúcej snahy o útek. Splynú s davom bez vyvolania akýchkoľvek emócií.

„Nie sú zábery v dokumentoch o Jonestowne niekoľkokrát mrazivejšie, tým viac, že udalosti sa skutočne odohrali?"

Napätie vôbec nepramení zo strachu o hlavné postavy. Bolo by hlúpe robiť chudákov z nich, keď okolo prebieha masaker stoviek ľudí. Jediná hrôza tak opäť pramení zo sekty a na čo svojich nasledovníkov dokáže naviesť. Najviac fungujú zábery ľudí páchajúcich samovraždu, hoci až na pár prípadov pomerne nenásilne. Znova sa ale tým pádom vraciame k pôvodnej otázke. Čo hodlal film divákovi ponúknuť? Nie sú zábery v dokumentoch o Jonestowne niekoľkokrát mrazivejšie, tým viac, že udalosti sa skutočne odohrali? Dobre, možno tam nevidíme ľudí priamo pri páchaní hromadnej samovraždy. Chceli by sme ich ale naozaj vidieť, a dá sa ešte smrť sfanatizovaných chudákov brať ako zábava? Na zhrozenie určite nepotrebujeme explicitné zábery, sila dokumentu dá oveľa viac. Ak bolo cieľom poukázať na spoločenský problém, máme tu priveľa záberov ťahajúcich film smerom k zábave. Film nakoniec ani nezabaví, a v tom o čom hovorí sa preukáže ako dokonale zbytočný.

The Sacrament môže mať svoje kvality, nie je až tak zle nakrútený ani zahratý. Celý jeho koncept je ale až výnimočne dokonale nezmyselný. Nemá čo divákovi ponúknuť, neexistoval dobrý dôvod ho nakrúcať a rovnako ani nie je dôvod film pozerať.