12. 11. 2018

Asmodexia

Film zrozumiteľný ako jeho názov
Rok 2012 dávno prešiel a my sa tvárime, že sa nič nestalo. Vlastne sme dávno vedeli, že nič sa nezmení ani neskončí, že je to len číslo v kalendári. Kto vie. Ani keď zanikla Rímska ríša, dokopy nikto si nič nevšimol. A nakoniec sa z dátumu zosadenia šesťročného cisára stal koniec staroveku. Dajme tomu, svet asi v roku 2012 nezanikol. Mohli by sme ale aspoň trocha pripustiť, že na jednoznačné súdy je ešte skoro. Malo sa zmeniť zmýšľanie ľudí, prísť nová éra a z toho nič zatiaľ nemôžeme vylúčiť. Nič nevidíme svojimi slepými očami a tak sa na nás o sto rokov budú aj pozerať. S výsmechom. Napríklad lebo sme vôbec nezaznamenali príchod diabla, až kým nám ho neukázal film Asmodexia.
24. 2. 2015

Amityville: Prebudenie

Vražednému volaniu neodolá žiaden spánok

Tento nápad v skutočnosti vôbec nepôsobí absurdne, práve naopak, pôsobí dokonale funkčne a zaujímavo. Tínedžerovi by nemal fungovať mozog, vraj už odumrel a telo prežíva v čisto vegetatívnom stave. Matka tomu samozrejme odmieta uveriť, kým dýcha, žije v nej nádej na synovo uzdravenie. Pochybuje naopak jeho sestra, dvojča, podľa vlastných slov prepojené, a vie, že v tele už nikto nie je. Presnejšie, plne o tom bola presvedčená, kým sa do domu nepresťahovali. Tam začalo ožívať, zväčša o 3:15 ráno. Napred otvorilo oči, potom pohlo prstom. A nakoniec začalo komunikovať. Ako keby v ňom skutočne opäť bol James. Belle ale pochybuje. Zistí, akú minulosť mal dom, teda, zistí, že to vedia všetci okrem nej. Dejú sa totiž aj iné čudné veci, cítiť prítomnosť zla, a dosť ťažko je nedávať do súvisu s ňou všetky neočakávané udalosti. Vrátane tých zdanlivo pozitívnych.

17. 10. 2017

Muž v temnote

Slepá mačka loví dementnú myš

Trojica mladých ľudí vykráda domy zabezpečené firmou otca jedného z nich. Zväčša sa snažia držať v medziach drobnej lúpeže, neberú peniaze a škodami nechcú presiahnuť hranicu trestného činu. Teraz dostali tip na dom, v ktorom by mala byť ukrytá značná hotovosť. Slepý veterán ju dostal ako odškodnenie od bohatej rodiny za zrazenie jeho dcéry. Nejde o zrovna šľachetnú krádež, ale peniaze potrebujú. S nimi sa budú môcť odsťahovať do slnečnej Kalifornie, preč od násilných a opitých rodičov. Veterán ale nie je žiaden vetchý a bezmocný starec. Ich postup by mal ísť podľa anglického názvu, Don't Breathe, aby ich nerozsekal Muž v temnote.

14. 11. 2016

Shelter

Rozdvojená osobnosť, rozdvojený film
Existujú psychiatri, ktorí sú presvedčení, že sa im podarilo pochopiť celú zložitosť ľudskej mysle či duše. Každý nový pacient je potom už len dôkazom ich teórií, pomocou ktorých dokážu vždy definovať jeho stav. Raz sa im však môže stať, že nech sa akokoľvek snažia, nedokážu niekoho do svojich schém vtesnať. 3. 11. 2010

The Traveler

Afonka Soby | 20. 11. 2010
0
4/10
ghost

Val Kilmer rozdáva vianočné darčeky

Val Kilmer začína v poslednom čase svojou fyziognómiou pripomínať Santa Clausa. Tento rok sa jeho osud konečne naplnil a my ho môžeme vidieť vo vianočnom príbehu. Nie však ešte ako Santu (to možno až v remaku slashera Silent Night, Deadly Night - týmto zároveň ponúkam Hollywoodu zadarmo svoj tip), ale ako záhadného Mr. Nobody. Ten na Vianoce prichádza na malú policajnú stanicu kdesi v zapadnutom americkom mestečku, aby rozdal pár darčekov a vyriešil si pár účtov z minulosti. Nie je to totiž jeho prvá návšteva stanice.  Pred pár rokmi ho tu mučilo šesť policajtov za údajnú vraždu malého dievčatka. Mr. Nobody sa vracia, aby sa priznal k šiestim vraždám, ktoré však ešte len spácha. A koho plánuje zabiť, nie je také ťažké uhádnuť.

Teraz som možno trochu spojleroval, pretože na to, čo som vám práve vyrozprával, prídu obete až kdesi za polovicou filmu. Ja však na rozdiel od tvorcov filmu The Traveler divákov nepodceňujem a je mi úplne jasné, že to, čo zistí priemerný americký policajt až po štyroch vraždách svojich kolegov, vám bude jasné už vtedy, keď zavalitý Val (zavalitý Val - to je nomen omen!) povie: „prišiel som sa priznať k vražde" a následne záhadne dodá: „k šiestim vraždám". Pár flashbackov do minulosti, v ktorých vidíme šesticu policajtov všemožne mučiť akéhosi zarasteného tuláka, potom nenechá na pochybách skutočne nikoho s výnimkou samotných policajtov.

Väčšina ich tak zomiera, vlastne skôr ako vôbec zistí, čo sa vlastne okolo nich deje a kto je ten záhadný pán Nikto, ktorý akosi odmieta rešpektovať fyzické prekážky a napriek tomu, že je zavretý v cele, vídať ho na rôznych miestach policajnej stanice. A tam, kde ho akurát nevidíme, ho aspoň počujeme, pretože pán Nikto má vo zvyku si tajomne pískať vždy, keď sa mu zdá, že je v jeho okolí akosi málo husto. Nerobí to však príliš často. Omnoho radšej opisuje svoje vraždy, ktoré sa súčasne aj dejú. Spôsob, akým zabíja, nie je veľmi vynaliezavý, vlastne len kopíruje to, čo na ňom kedysi páchali policajti, no na nedostatok krvi sa sťažovať nemôžeme. Pár „killov" síce môže nudiť, no niektoré (najmä vražda policajtky) svojou brutálnosťou až mrazia. Nejde však o nič šokujúce, nič, čo by sme nevideli najmenej stokrát. Film ani neašpiruje na žiadnu kreatívnu brutalitu, snaží sa zrejme zaujať niečím iným.

Tu nastáva zásadný problém. Čím vlastne môže zaujať film s takýmto jednoduchým príbehom? Mr. Nobody príde na stanicu a spácha šesť vrážd. Tým to hasne. Už od začiatku vieme, že nemôžeme čakať žiadne dejové twisty ani kvalitne napísané postavy.  Mr. Nobody je presne taký, aké je jeho meno: záhadný. Scenáristi zrejme vychádzali z premisy: čím menej o ňom vieme, tým lepšie. Sami si tak zatarasili podľa mňa jedinú schodnú cestu, ako z takéhoto principiálne nudného námetu urobiť niečo aspoň trochu zaujímavé. Val Kilmer je síce spoľahlivo vyhasnutá hviezda, no na rozdiel od ostatných hercov, ktorých postavy sú iba „mäsom" pre vraha, je to stále hviezda. Na pomery takéhoto béčka, akým The Traveler určite je, je to dokonca megahviezda. Už len kvôli nemu si Mr. Nobody zaslúžil širší rozmer a trochu viac strán v scenári.

The Traveler nemusel dopadnúť zle. Dokonca ani s týmto rozpočtom, ktorý bol určite veľmi nízky. Atmosféru tajomna sa podarilo vybudovať celkom slušne a je to vlastne to jediné, čím vás tento film môže zaujať. A ak ste fanúšikom Vala Kilmera a chcete ho po čase vidieť v niečom inom ako v nejakom ultralacnom akčnom béčku, kde svojou topornosťou konkuruje kolegovi Stevenovi Seagalovi, The Traveler určite nie je zlá voľba. Sú však aj lepšie možnosti, ako stráviť predvianočný čas. Napríklad pri nejakom inom, lepšom hou hou hou horore.