12. 7. 2018

20. 9. 2010

17. 8. 2010

11. 2. 2015

Into the Grizzly Maze

Medvedia paródia na Čeľuste
Ak by ste si vzali skutočné hororové klasiky známe nielen priaznivcom žánra. V koľkých z nich je v úlohe zla obyčajné zviera? Napadnú vám Čeľuste a možno Vtáci. To je všetko. Ak by ste začali hĺbať, prídete možno na Cuja či Arachnofóbiu, tie už ale majú ďaleko od klasík ako aj širšej hororovej špičky. So zvieratami to skrátka akosi nejde. Vyvraždili sme ich, zahnali do hĺbok lesov a priemerný človek vída tie čo i len trochu hrozivé v lepšom prípade za mrežami, zdegenerované v ZOO. O vražedných levoch a hrochoch počúvame len príbehy z ďalekej Afriky, strach zo žralokov sa vníma ako spoločenské faux pas. Výnimkou by mohli zostať len úmyselne uchovávané divočiny v Amerike, tam sa nedávno odohrával celkom podarený Backcountry. Medvede teraz uvidíme v ďalšom horore s názvom Into the Grizzly Maze.
6. 11. 2015

The Traveler

Afonka Soby | 20. 11. 2010
0
4/10
ghost

Val Kilmer rozdáva vianočné darčeky

Val Kilmer začína v poslednom čase svojou fyziognómiou pripomínať Santa Clausa. Tento rok sa jeho osud konečne naplnil a my ho môžeme vidieť vo vianočnom príbehu. Nie však ešte ako Santu (to možno až v remaku slashera Silent Night, Deadly Night - týmto zároveň ponúkam Hollywoodu zadarmo svoj tip), ale ako záhadného Mr. Nobody. Ten na Vianoce prichádza na malú policajnú stanicu kdesi v zapadnutom americkom mestečku, aby rozdal pár darčekov a vyriešil si pár účtov z minulosti. Nie je to totiž jeho prvá návšteva stanice.  Pred pár rokmi ho tu mučilo šesť policajtov za údajnú vraždu malého dievčatka. Mr. Nobody sa vracia, aby sa priznal k šiestim vraždám, ktoré však ešte len spácha. A koho plánuje zabiť, nie je také ťažké uhádnuť.

Teraz som možno trochu spojleroval, pretože na to, čo som vám práve vyrozprával, prídu obete až kdesi za polovicou filmu. Ja však na rozdiel od tvorcov filmu The Traveler divákov nepodceňujem a je mi úplne jasné, že to, čo zistí priemerný americký policajt až po štyroch vraždách svojich kolegov, vám bude jasné už vtedy, keď zavalitý Val (zavalitý Val - to je nomen omen!) povie: „prišiel som sa priznať k vražde" a následne záhadne dodá: „k šiestim vraždám". Pár flashbackov do minulosti, v ktorých vidíme šesticu policajtov všemožne mučiť akéhosi zarasteného tuláka, potom nenechá na pochybách skutočne nikoho s výnimkou samotných policajtov.

Väčšina ich tak zomiera, vlastne skôr ako vôbec zistí, čo sa vlastne okolo nich deje a kto je ten záhadný pán Nikto, ktorý akosi odmieta rešpektovať fyzické prekážky a napriek tomu, že je zavretý v cele, vídať ho na rôznych miestach policajnej stanice. A tam, kde ho akurát nevidíme, ho aspoň počujeme, pretože pán Nikto má vo zvyku si tajomne pískať vždy, keď sa mu zdá, že je v jeho okolí akosi málo husto. Nerobí to však príliš často. Omnoho radšej opisuje svoje vraždy, ktoré sa súčasne aj dejú. Spôsob, akým zabíja, nie je veľmi vynaliezavý, vlastne len kopíruje to, čo na ňom kedysi páchali policajti, no na nedostatok krvi sa sťažovať nemôžeme. Pár „killov" síce môže nudiť, no niektoré (najmä vražda policajtky) svojou brutálnosťou až mrazia. Nejde však o nič šokujúce, nič, čo by sme nevideli najmenej stokrát. Film ani neašpiruje na žiadnu kreatívnu brutalitu, snaží sa zrejme zaujať niečím iným.

Tu nastáva zásadný problém. Čím vlastne môže zaujať film s takýmto jednoduchým príbehom? Mr. Nobody príde na stanicu a spácha šesť vrážd. Tým to hasne. Už od začiatku vieme, že nemôžeme čakať žiadne dejové twisty ani kvalitne napísané postavy.  Mr. Nobody je presne taký, aké je jeho meno: záhadný. Scenáristi zrejme vychádzali z premisy: čím menej o ňom vieme, tým lepšie. Sami si tak zatarasili podľa mňa jedinú schodnú cestu, ako z takéhoto principiálne nudného námetu urobiť niečo aspoň trochu zaujímavé. Val Kilmer je síce spoľahlivo vyhasnutá hviezda, no na rozdiel od ostatných hercov, ktorých postavy sú iba „mäsom" pre vraha, je to stále hviezda. Na pomery takéhoto béčka, akým The Traveler určite je, je to dokonca megahviezda. Už len kvôli nemu si Mr. Nobody zaslúžil širší rozmer a trochu viac strán v scenári.

The Traveler nemusel dopadnúť zle. Dokonca ani s týmto rozpočtom, ktorý bol určite veľmi nízky. Atmosféru tajomna sa podarilo vybudovať celkom slušne a je to vlastne to jediné, čím vás tento film môže zaujať. A ak ste fanúšikom Vala Kilmera a chcete ho po čase vidieť v niečom inom ako v nejakom ultralacnom akčnom béčku, kde svojou topornosťou konkuruje kolegovi Stevenovi Seagalovi, The Traveler určite nie je zlá voľba. Sú však aj lepšie možnosti, ako stráviť predvianočný čas. Napríklad pri nejakom inom, lepšom hou hou hou horore.