12. 11. 2018

Visions

Neviňte dom za jeho obyvateľov
Sú prípady, keď sa hovorí, že herec si film ukradol. Napríklad Orson Welles v Treťom mužovi alebo Marlon Brando v Apokalypse sa objavia len na pár minút, no aj tak ich všetci vnímajú ako hlavné hviezdy týchto diel a spájajú si filmy práve s ich menami. Inokedy sa herec môže stať niečím ako atrakciou. Objaviť sa tiež len na pár minút, no nezaujať svojou charizmou ani výkonom, ale napríklad tým, že ide o notoricky známu seriálovú postavičku. Takže keď sa v obyčajnom horore objaví ako vedľajšia postava Jim Parsons známy ako Sheldon Cooper z Teórie veľkého tresku, diváci si najviac zo všetkého určite zapamätajú jeho. Oplatí sa aj kvôli niečomu inému pozerať horor s názvom Visions?
5. 2. 2016

Masks

Zabudnite na Stanislavského, hrať vás naučí Gdula
Nemecký horor sa vzmáha, a hľadá svoju tvár. Po postapokalyptickom Hell skúša ako mu pristane žltá maska talianskeho Gialla (viac o tomto podžánri nájdete v našom článku). Požičiava si jeho kameru, brutalitu, ženskú obeť, farebnosť aj gýčovitosť. Ako pôjdu dokopy s nemeckom si môžeme pozrieť vo filme Masks.
Už samotný príbeh je odkazom na Suspiriu Daria Argenta. Kým tam prišla Američanka do Nemecka na tanečnú školu, tu ide hlavná postava na hereckú školu založenú poľským učiteľom. Tak ako v Suspirii, aj tu cestou do školy stretne na smrť vyplašenú bývalú žiačku na úteku. A rovnako vidíme, ako ju ten istý večer zabijú. Školu tentokrát neovládajú čarodejnice, aj keď až tak ďaleko od nich nie sme. Jej zakladateľ Matteusz Gdula tu svojho času vyučoval veľmi netradičnou metódou. Študenti zomierali, a on sám nakoniec spáchal samovraždu. Aj keď jeho teória nie je jasne vysvetlená, zdá sa že bral bolesť ako stimulant hereckých výkonov. Film je v tomto smere trochu deravý, keďže napriek všetkému škola stále funguje a hlási sa k svojmu odkazu. Vyučovanie vyzerá viac menej normálne, spolužiaci sú k novoprišelkyni nevrlí, ako sa patrí. Nájde len jednu spriaznenú dušu, ktorá sa ale občas stráca v časti budovy, kam študenti nemajú prístup. Práve tam sa Gdula obesil. Najprv tvrdí, že tam chodí na súkromné hodiny, neskôr prezradí, že tam sa učí Gdulovou metódou. Prejavenú závisť opätuje prosbou o pomoc. Nakoniec sa jediná kamarátka stratí, a naša hlavná hrdinka dostane ponuku byť tou vyvolenou, ktorá sa bude učiť špeciálnou metódou.
5. 3. 2013

6. 10. 2015

23. 2. 2017

The Traveler

Afonka Soby | 20. 11. 2010
0
4/10
ghost

Val Kilmer rozdáva vianočné darčeky

Val Kilmer začína v poslednom čase svojou fyziognómiou pripomínať Santa Clausa. Tento rok sa jeho osud konečne naplnil a my ho môžeme vidieť vo vianočnom príbehu. Nie však ešte ako Santu (to možno až v remaku slashera Silent Night, Deadly Night - týmto zároveň ponúkam Hollywoodu zadarmo svoj tip), ale ako záhadného Mr. Nobody. Ten na Vianoce prichádza na malú policajnú stanicu kdesi v zapadnutom americkom mestečku, aby rozdal pár darčekov a vyriešil si pár účtov z minulosti. Nie je to totiž jeho prvá návšteva stanice.  Pred pár rokmi ho tu mučilo šesť policajtov za údajnú vraždu malého dievčatka. Mr. Nobody sa vracia, aby sa priznal k šiestim vraždám, ktoré však ešte len spácha. A koho plánuje zabiť, nie je také ťažké uhádnuť.

Teraz som možno trochu spojleroval, pretože na to, čo som vám práve vyrozprával, prídu obete až kdesi za polovicou filmu. Ja však na rozdiel od tvorcov filmu The Traveler divákov nepodceňujem a je mi úplne jasné, že to, čo zistí priemerný americký policajt až po štyroch vraždách svojich kolegov, vám bude jasné už vtedy, keď zavalitý Val (zavalitý Val - to je nomen omen!) povie: „prišiel som sa priznať k vražde" a následne záhadne dodá: „k šiestim vraždám". Pár flashbackov do minulosti, v ktorých vidíme šesticu policajtov všemožne mučiť akéhosi zarasteného tuláka, potom nenechá na pochybách skutočne nikoho s výnimkou samotných policajtov.

Väčšina ich tak zomiera, vlastne skôr ako vôbec zistí, čo sa vlastne okolo nich deje a kto je ten záhadný pán Nikto, ktorý akosi odmieta rešpektovať fyzické prekážky a napriek tomu, že je zavretý v cele, vídať ho na rôznych miestach policajnej stanice. A tam, kde ho akurát nevidíme, ho aspoň počujeme, pretože pán Nikto má vo zvyku si tajomne pískať vždy, keď sa mu zdá, že je v jeho okolí akosi málo husto. Nerobí to však príliš často. Omnoho radšej opisuje svoje vraždy, ktoré sa súčasne aj dejú. Spôsob, akým zabíja, nie je veľmi vynaliezavý, vlastne len kopíruje to, čo na ňom kedysi páchali policajti, no na nedostatok krvi sa sťažovať nemôžeme. Pár „killov" síce môže nudiť, no niektoré (najmä vražda policajtky) svojou brutálnosťou až mrazia. Nejde však o nič šokujúce, nič, čo by sme nevideli najmenej stokrát. Film ani neašpiruje na žiadnu kreatívnu brutalitu, snaží sa zrejme zaujať niečím iným.

Tu nastáva zásadný problém. Čím vlastne môže zaujať film s takýmto jednoduchým príbehom? Mr. Nobody príde na stanicu a spácha šesť vrážd. Tým to hasne. Už od začiatku vieme, že nemôžeme čakať žiadne dejové twisty ani kvalitne napísané postavy.  Mr. Nobody je presne taký, aké je jeho meno: záhadný. Scenáristi zrejme vychádzali z premisy: čím menej o ňom vieme, tým lepšie. Sami si tak zatarasili podľa mňa jedinú schodnú cestu, ako z takéhoto principiálne nudného námetu urobiť niečo aspoň trochu zaujímavé. Val Kilmer je síce spoľahlivo vyhasnutá hviezda, no na rozdiel od ostatných hercov, ktorých postavy sú iba „mäsom" pre vraha, je to stále hviezda. Na pomery takéhoto béčka, akým The Traveler určite je, je to dokonca megahviezda. Už len kvôli nemu si Mr. Nobody zaslúžil širší rozmer a trochu viac strán v scenári.

The Traveler nemusel dopadnúť zle. Dokonca ani s týmto rozpočtom, ktorý bol určite veľmi nízky. Atmosféru tajomna sa podarilo vybudovať celkom slušne a je to vlastne to jediné, čím vás tento film môže zaujať. A ak ste fanúšikom Vala Kilmera a chcete ho po čase vidieť v niečom inom ako v nejakom ultralacnom akčnom béčku, kde svojou topornosťou konkuruje kolegovi Stevenovi Seagalovi, The Traveler určite nie je zlá voľba. Sú však aj lepšie možnosti, ako stráviť predvianočný čas. Napríklad pri nejakom inom, lepšom hou hou hou horore.