12. 10. 2015

Vivarium

Hrôza obyčajného života

Zvláštny je už predavač, zvláštne je, že dvojica nikdy o novej štvrti nepočula, a nechá sa tam odviezť. Štvrť je zvláštna svojou rozlohou, a tiež tým, že domy v nej sú identické celkom dokonale. Nie len tak, aby boli jednoducho nudné, ako to pri týchto radových zástavbách býva. Ako pochopíme, od reality sa tu odpojíme, logiku budeme musieť hľadať len v symbolickej rovine, nie sa snažiť udalosti pochopiť. To nepôjde a ani to ísť nemá, film nám ponúka jednoducho obraz, isté Vivarium.

13. 5. 2020

The Bay

Hororový dokument, alebo dokumentárny horor?
Predstavte si, že festival Jeden svet by vám premietol dokument o tom, ako nezodpovedné nakladanie so slepačími výkalmi a odpadkami prerástlo do katastrofy. Steroidy, chemikálie a radiácia unikali do vody tak dlho, že spôsobili nenávratné škody, a doplatili na ne takmer všetci obyvatelia malého amerického mestečka. Všetky záznamy o katastrofe zhabala vláda. Presne tak, ako pred ňou systematicky umlčiavala každého, kto na riziká upozorňoval. Starosta, ktorý vedel že voda ja na úplnej hranici normy aj tak nechal otvoriť zariadenie na odslaňovanie vody, nech ju ľudia pijú. Až do konca občanom tvrdil, že všetko je v poriadku, niet sa čoho báť. Hlavný je rozvoj, o ostatné sa postaráme, keď budú peniaze. Všetky informácie prenikli na verejnosť až teraz, vďaka portálu govleaks. Sprevádza nás nimi miestna reportérka Donna Thompson a dokument nazvala The Bay.
16. 1. 2013

1BR

Kto hľadá viac než len bývanie

Čo na začiatku mierne kazí dojem je dosť slabý herecký výkon hlavnej hrdinky. Ten cítiť hlavne počas civilného úvodu, keď by sme sa mali zoznámiť s ňou a s prívetivou stránkou ostatných postáv. Iné závažné nedostatky tu nie sú, chápeme, čo nám chcú povedať a do akého prostredia nás vnoriť, a to sa aj deje. Chýba akékoľvek hororové intro či náznak toho, čo sa bude diať. Či že sa bude diať vôbec niečo. Spočiatku preto chýba napätie a hororová atmosféra, ako zistíme, tieto prvky nebudú vôbec prvoradé. V prvom rade sa nám tu budú snažiť čosi povedať, vykresliť v malom určitú situáciu, určitú myšlienku. S pomocou prvkov hororových, exploitačných, ťaživých.

20. 5. 2020

12. 11. 2018

Tusk

Andrej Gomora | 14. 4. 2015
0
3/10
psycho, comedy, bizarre, torture

Kto by nechcel mať doma mroža?

Čo robí človeka človekom, kde je hranica medzi človekom a zvieraťom, a čím by sme vlastne radšej mali chcieť byť? Podobné otázky si kladie klasický horor Island of Lost Souls, inšpirovaný literárnou predlohou H.G.Wellsa. V tom robil šialený vedec experimenty na zvieratách, snažil sa zrýchliť v nich evolúciu a vytvoriť z nich ľudí. Keď Simpsonovci film parodovali, smer premeny otočili. Z ľudí sa stávali zvieratá a konečne boli šťastní. Nie až tak iný bol vlastne aj šialený doktor v Ľudskej stonožke, ktorý si tiež vyrábal z ľudí nového domáceho miláčika. Teraz ho pomerne zjavne napodobňuje ďalší šialenec, vo filme menom Tusk.

„Jediným priateľom mu tam bol mrož, a takého priateľa už odvtedy nikdy nemal."

Áno, ten by chcel mať domáceho mroža. Prečo si nekúpi, neukradne alebo neuloví skutočného zostáva otázkou. On radšej striehne na pocestných, vlastne ich k sebe do domu láka na dobrodružné historky. Tých má skutočne v zásobe veľa. Napríklad ako podal fľašu Whisky Ernestovi Hemingwayovi. No raz v severných moriach jeho loď stroskotala. Jediným priateľom mu tam bol mrož, a takého priateľa už odvtedy nikdy nemal. Teraz sa mu do domu prihlási Wallace, moderátor internetového rádia. Stretáva sa so zaujímavými ľuďmi, jeho pôvodným cieľom bol chlapec, ktorý si na videu pri hre s mečom odsekol nohu. Smola, kým za ním do Kanady pricestuje, beznohý chlapec sa zabije. Aby sa nevracal s prázdnymi rukami, ide si po rozhovor k starému námorníkovi. Je v poriadku, ak sa starý pán cíti osamelý a túži po novom najlepšom priateľovi. Kiežby ale na neho nemal špeciálne požiadavky.

V prvom rade by sme mali dúfať, že nie sme svedkami vzniku nového žánra. Skôr by malo ísť len o pokus spraviť z Ľudskej stonožky film s hlavou a pätou a ako tak decentným nakrútením. Aby nevyznel hlúpo, pre istotu sa ešte pridáva komický element. Vidíme podrobný príbeh na pozadí, tak na strane páchateľa ako aj obete. Obeť vlastne zaberá značnú časť úvodu filmu, kým sa dostaneme k jeho podstate. Keďže dielo nie je zle nakrútené, pozerať sa dá aj na dlhú časť bez násilia. Wallacea nám predstavia ako človeka, čo musí byť a každú cenu vtipný. Až tak, že sa komédia v jeho prílišne realisticky zobrazenej trápnosti zdanlivo úmyselne stratí.

„Fáza postupnej premeny je vo filme rozhodne najlepšia."

Hororová časť sa začne dobre, ak už na takomto námete môže byť čokoľvek dobré. Funguje múdry starec, šialený len v jednej posadnutosti, za ktorou bezhlavo ide. Funguje aj obeť, ktorá sa už našťastie nesnaží byť vtipná. Vďaka tomu máme pre jej utrpenie pochopenie a už jej neprajeme smrť. Fáza postupnej premeny je vo filme rozhodne najlepšia. Príde dôrazne a efektne sa stupňuje. Sústredíme sa len na obeť, jej osud a beznádej. Je škoda, že v tejto polohe film nedokázal a asi ani nemohol vytrvať. Potreboval niečím vyplniť čas a nevybral sa zrovna šťastnou cestou.

„Tlačiť diváka do smiechu na zmrzačenom chudákovi nie je od tvorcov zrovna šľachetné."

Keď je prvá tretina obyčajná, len zľahka dramatická, a druhá skutočne hororová či explotationová, po tej sa tvorcovia rozhodli vybrať novým smerom. Spomenuli si, že by radi boli aj skutočne vtipní. Nie len dementne trápni ako dovtedy, nech aj len za účelom charakterizovania postavy. Na scénu preto vstúpi vyšetrovateľ v podobe buranského génia, Colombo privedený na doraz. Všetko, čo robí, je komické na hranici postihnutosti, akurát pri riešení prípadu je zakaždým neomylný. Prvky komiky zároveň vstupujú aj medzi mroža a jeho pána. A aj keď na prvý pohľad sa na nich dá zasmiať, tlačiť diváka do smiechu na zmrzačenom chudákovi nie je od tvorcov zrovna šľachetné. Tu už vôbec nejde o horor, len o snahu vyžmýkať zvrhlý nápad čo najzábavnejším spôsobom a byť čo najviac bizarný a originálny. V týchto cieľoch nezlyháva, otázne je skôr nakoľko sa zhodujú so záujmami diváka.

Tusk je skutočne lepšie nakrútená Ľudská stonožka, s menej zvrhlosťami a humorom. Námet je spracovaný tak uhladene, ako sa asi dá, čo ale tiež nemusí byť vždy výhoda. Ľudská stonožka bolo dielo primitívne, zvrhlé a ťaživé aj vďaka jeho amatérskosti. Tá čiastočne ospravedlňovala prvoplánové spracovanie geniálneho námetu. Tu vidíme, že prvoplánovosť sa nevytratí ani pri premyslenejšom spracovaní. A vytratí sa ospravedlnenie tvorcov, keď sa aj po zamyslení pustili nakrúcať takú kravinu.