13. 4. 2012

1922

Milovať pôdu viac ako ženu

Nejde len o jednoduchý rozdiel v záujmoch manželov. Ona chce žiť v meste, on miluje farmu. Problém je v tom, že pre neho je farma a čo najväčší pozemok jedinou životnou hodnotou. Či jednou z dvoch, tou druhou je syn, o ktorého ho chce manželka tiež obrať. Musí vyrastať s matkou, preto by tiež mal ísť do mesta. Svojím spôsobom ide o obmedzený fanatizmus, kde človek na niečom chorobne lipne, a ničomu nedovolí ho o to obrať. Pritom ani sám nevie, prečo mu na tom tak záleží. Šťastie ani bohatstvo mu pôda veru neprinesie. Tak bol skrátka vychovaný, také boli hodnoty ľudí v roku 1922.

25. 1. 2018

The Eyes of My Mother

Neučte deti hrám so skalpelom

Mama dievčatku veľa rozprávala o anatómii, o rezaní. Ako už mohla čakať, že to s ním dopadne. Sama bola v Portugalsku očná chirurgička, na kravskom oku dcére ukazuje, ako vyzerá jeho vnútro. Dievčatko je rado, rezanie sa jej páči, má rada svoju mamu. Na ich odľahlý statok jedného dňa príde cudzinec. Pýta sa na záchod, vyžaduje si nezvyčajnú zdvorilosť. Pôsobí na jednej strane krehko, zároveň dosť vyšinuto. Neskôr sa sám prizná, má rád zabíjanie, ten pocit ktorý človeku prináša. Na rozhovory s dievčatkom bude mať ešte veľa času. Bez mamičky si z neho spraví svojho jediného kamaráta. Hoci nahradiť ju samozrejme nikdy môcť nebude, Francisca bude vždy myslieť na The Eyes of My Mother.

27. 6. 2017

Exists

Nabudúce Lochnesska?
Yeti v Himalájach a Bigfoot v Amerike by údajne mohli byť poslední jedinci niektorého z živočíšnych druhov pokladaných za vyhynuté. Napríklad Gigantopitheca alebo Paranthropa. Prvý síce asi nemohol chodiť po zadných a jeho pozostatky v Amerike nikdy nenašli, a druhý sa vyskytoval len v Afrike. Pre ich existenciu nejestvujú ani žiadne vedecké dôkazy. Skôr množstvo dôvodov, prečo by mala byť takmer nemožná. No ľuďom zjavne nestačí množstvo jedincov podobných skôr opiciam ako človeku ktorých zápach cítiť na hony. Treba hľadať vedecké vysvetlenia, pretože je jasné, že niečo také Exists.
22. 1. 2015

Tusk

Andrej Gomora | 14. 4. 2015
0
3/10
psycho, comedy, bizarre, torture

Kto by nechcel mať doma mroža?

Čo robí človeka človekom, kde je hranica medzi človekom a zvieraťom, a čím by sme vlastne radšej mali chcieť byť? Podobné otázky si kladie klasický horor Island of Lost Souls, inšpirovaný literárnou predlohou H.G.Wellsa. V tom robil šialený vedec experimenty na zvieratách, snažil sa zrýchliť v nich evolúciu a vytvoriť z nich ľudí. Keď Simpsonovci film parodovali, smer premeny otočili. Z ľudí sa stávali zvieratá a konečne boli šťastní. Nie až tak iný bol vlastne aj šialený doktor v Ľudskej stonožke, ktorý si tiež vyrábal z ľudí nového domáceho miláčika. Teraz ho pomerne zjavne napodobňuje ďalší šialenec, vo filme menom Tusk.

„Jediným priateľom mu tam bol mrož, a takého priateľa už odvtedy nikdy nemal."

Áno, ten by chcel mať domáceho mroža. Prečo si nekúpi, neukradne alebo neuloví skutočného zostáva otázkou. On radšej striehne na pocestných, vlastne ich k sebe do domu láka na dobrodružné historky. Tých má skutočne v zásobe veľa. Napríklad ako podal fľašu Whisky Ernestovi Hemingwayovi. No raz v severných moriach jeho loď stroskotala. Jediným priateľom mu tam bol mrož, a takého priateľa už odvtedy nikdy nemal. Teraz sa mu do domu prihlási Wallace, moderátor internetového rádia. Stretáva sa so zaujímavými ľuďmi, jeho pôvodným cieľom bol chlapec, ktorý si na videu pri hre s mečom odsekol nohu. Smola, kým za ním do Kanady pricestuje, beznohý chlapec sa zabije. Aby sa nevracal s prázdnymi rukami, ide si po rozhovor k starému námorníkovi. Je v poriadku, ak sa starý pán cíti osamelý a túži po novom najlepšom priateľovi. Kiežby ale na neho nemal špeciálne požiadavky.

V prvom rade by sme mali dúfať, že nie sme svedkami vzniku nového žánra. Skôr by malo ísť len o pokus spraviť z Ľudskej stonožky film s hlavou a pätou a ako tak decentným nakrútením. Aby nevyznel hlúpo, pre istotu sa ešte pridáva komický element. Vidíme podrobný príbeh na pozadí, tak na strane páchateľa ako aj obete. Obeť vlastne zaberá značnú časť úvodu filmu, kým sa dostaneme k jeho podstate. Keďže dielo nie je zle nakrútené, pozerať sa dá aj na dlhú časť bez násilia. Wallacea nám predstavia ako človeka, čo musí byť a každú cenu vtipný. Až tak, že sa komédia v jeho prílišne realisticky zobrazenej trápnosti zdanlivo úmyselne stratí.

„Fáza postupnej premeny je vo filme rozhodne najlepšia."

Hororová časť sa začne dobre, ak už na takomto námete môže byť čokoľvek dobré. Funguje múdry starec, šialený len v jednej posadnutosti, za ktorou bezhlavo ide. Funguje aj obeť, ktorá sa už našťastie nesnaží byť vtipná. Vďaka tomu máme pre jej utrpenie pochopenie a už jej neprajeme smrť. Fáza postupnej premeny je vo filme rozhodne najlepšia. Príde dôrazne a efektne sa stupňuje. Sústredíme sa len na obeť, jej osud a beznádej. Je škoda, že v tejto polohe film nedokázal a asi ani nemohol vytrvať. Potreboval niečím vyplniť čas a nevybral sa zrovna šťastnou cestou.

„Tlačiť diváka do smiechu na zmrzačenom chudákovi nie je od tvorcov zrovna šľachetné."

Keď je prvá tretina obyčajná, len zľahka dramatická, a druhá skutočne hororová či explotationová, po tej sa tvorcovia rozhodli vybrať novým smerom. Spomenuli si, že by radi boli aj skutočne vtipní. Nie len dementne trápni ako dovtedy, nech aj len za účelom charakterizovania postavy. Na scénu preto vstúpi vyšetrovateľ v podobe buranského génia, Colombo privedený na doraz. Všetko, čo robí, je komické na hranici postihnutosti, akurát pri riešení prípadu je zakaždým neomylný. Prvky komiky zároveň vstupujú aj medzi mroža a jeho pána. A aj keď na prvý pohľad sa na nich dá zasmiať, tlačiť diváka do smiechu na zmrzačenom chudákovi nie je od tvorcov zrovna šľachetné. Tu už vôbec nejde o horor, len o snahu vyžmýkať zvrhlý nápad čo najzábavnejším spôsobom a byť čo najviac bizarný a originálny. V týchto cieľoch nezlyháva, otázne je skôr nakoľko sa zhodujú so záujmami diváka.

Tusk je skutočne lepšie nakrútená Ľudská stonožka, s menej zvrhlosťami a humorom. Námet je spracovaný tak uhladene, ako sa asi dá, čo ale tiež nemusí byť vždy výhoda. Ľudská stonožka bolo dielo primitívne, zvrhlé a ťaživé aj vďaka jeho amatérskosti. Tá čiastočne ospravedlňovala prvoplánové spracovanie geniálneho námetu. Tu vidíme, že prvoplánovosť sa nevytratí ani pri premyslenejšom spracovaní. A vytratí sa ospravedlnenie tvorcov, keď sa aj po zamyslení pustili nakrúcať takú kravinu.