12. 11. 2018

Visions

Neviňte dom za jeho obyvateľov
Sú prípady, keď sa hovorí, že herec si film ukradol. Napríklad Orson Welles v Treťom mužovi alebo Marlon Brando v Apokalypse sa objavia len na pár minút, no aj tak ich všetci vnímajú ako hlavné hviezdy týchto diel a spájajú si filmy práve s ich menami. Inokedy sa herec môže stať niečím ako atrakciou. Objaviť sa tiež len na pár minút, no nezaujať svojou charizmou ani výkonom, ale napríklad tým, že ide o notoricky známu seriálovú postavičku. Takže keď sa v obyčajnom horore objaví ako vedľajšia postava Jim Parsons známy ako Sheldon Cooper z Teórie veľkého tresku, diváci si najviac zo všetkého určite zapamätajú jeho. Oplatí sa aj kvôli niečomu inému pozerať horor s názvom Visions?
5. 2. 2016

Masks

Zabudnite na Stanislavského, hrať vás naučí Gdula
Nemecký horor sa vzmáha, a hľadá svoju tvár. Po postapokalyptickom Hell skúša ako mu pristane žltá maska talianskeho Gialla (viac o tomto podžánri nájdete v našom článku). Požičiava si jeho kameru, brutalitu, ženskú obeť, farebnosť aj gýčovitosť. Ako pôjdu dokopy s nemeckom si môžeme pozrieť vo filme Masks.
Už samotný príbeh je odkazom na Suspiriu Daria Argenta. Kým tam prišla Američanka do Nemecka na tanečnú školu, tu ide hlavná postava na hereckú školu založenú poľským učiteľom. Tak ako v Suspirii, aj tu cestou do školy stretne na smrť vyplašenú bývalú žiačku na úteku. A rovnako vidíme, ako ju ten istý večer zabijú. Školu tentokrát neovládajú čarodejnice, aj keď až tak ďaleko od nich nie sme. Jej zakladateľ Matteusz Gdula tu svojho času vyučoval veľmi netradičnou metódou. Študenti zomierali, a on sám nakoniec spáchal samovraždu. Aj keď jeho teória nie je jasne vysvetlená, zdá sa že bral bolesť ako stimulant hereckých výkonov. Film je v tomto smere trochu deravý, keďže napriek všetkému škola stále funguje a hlási sa k svojmu odkazu. Vyučovanie vyzerá viac menej normálne, spolužiaci sú k novoprišelkyni nevrlí, ako sa patrí. Nájde len jednu spriaznenú dušu, ktorá sa ale občas stráca v časti budovy, kam študenti nemajú prístup. Práve tam sa Gdula obesil. Najprv tvrdí, že tam chodí na súkromné hodiny, neskôr prezradí, že tam sa učí Gdulovou metódou. Prejavenú závisť opätuje prosbou o pomoc. Nakoniec sa jediná kamarátka stratí, a naša hlavná hrdinka dostane ponuku byť tou vyvolenou, ktorá sa bude učiť špeciálnou metódou.
5. 3. 2013

6. 10. 2015

The Perfection

V dokonalosti je hrôza

Všetko sa to začína tak nejako milo, pozitívne, so štýlom a leskom. Pravdaže s výnimkou matky, zosnulej po dlhej chorobe. Tá bola len dočasnou komplikáciou, Charlotte sa vracia do sveta virtuozity, ktorý ju víta s otvorenou náručou. A do ktorého okamžite zapadne, ako keby nikdy neodišla. Všetko je tu také krásne, všetci takí úžasní. Ide o svet dokonalosti, mohli by sme čakať, že bude náročný, tu sú ale všetci šťastní, milujú svoju prácu a hlavne seba navzájom. Obávali by sme sa, že medzi zašlou hviezdou a tou súčasnou to bude inak? Ani náhodou, nič nenarúša The Perfection.

13. 8. 2019

Tusk

Andrej Gomora | 14. 4. 2015
0
3/10
psycho, comedy, bizarre, torture

Kto by nechcel mať doma mroža?

Čo robí človeka človekom, kde je hranica medzi človekom a zvieraťom, a čím by sme vlastne radšej mali chcieť byť? Podobné otázky si kladie klasický horor Island of Lost Souls, inšpirovaný literárnou predlohou H.G.Wellsa. V tom robil šialený vedec experimenty na zvieratách, snažil sa zrýchliť v nich evolúciu a vytvoriť z nich ľudí. Keď Simpsonovci film parodovali, smer premeny otočili. Z ľudí sa stávali zvieratá a konečne boli šťastní. Nie až tak iný bol vlastne aj šialený doktor v Ľudskej stonožke, ktorý si tiež vyrábal z ľudí nového domáceho miláčika. Teraz ho pomerne zjavne napodobňuje ďalší šialenec, vo filme menom Tusk.

„Jediným priateľom mu tam bol mrož, a takého priateľa už odvtedy nikdy nemal."

Áno, ten by chcel mať domáceho mroža. Prečo si nekúpi, neukradne alebo neuloví skutočného zostáva otázkou. On radšej striehne na pocestných, vlastne ich k sebe do domu láka na dobrodružné historky. Tých má skutočne v zásobe veľa. Napríklad ako podal fľašu Whisky Ernestovi Hemingwayovi. No raz v severných moriach jeho loď stroskotala. Jediným priateľom mu tam bol mrož, a takého priateľa už odvtedy nikdy nemal. Teraz sa mu do domu prihlási Wallace, moderátor internetového rádia. Stretáva sa so zaujímavými ľuďmi, jeho pôvodným cieľom bol chlapec, ktorý si na videu pri hre s mečom odsekol nohu. Smola, kým za ním do Kanady pricestuje, beznohý chlapec sa zabije. Aby sa nevracal s prázdnymi rukami, ide si po rozhovor k starému námorníkovi. Je v poriadku, ak sa starý pán cíti osamelý a túži po novom najlepšom priateľovi. Kiežby ale na neho nemal špeciálne požiadavky.

V prvom rade by sme mali dúfať, že nie sme svedkami vzniku nového žánra. Skôr by malo ísť len o pokus spraviť z Ľudskej stonožky film s hlavou a pätou a ako tak decentným nakrútením. Aby nevyznel hlúpo, pre istotu sa ešte pridáva komický element. Vidíme podrobný príbeh na pozadí, tak na strane páchateľa ako aj obete. Obeť vlastne zaberá značnú časť úvodu filmu, kým sa dostaneme k jeho podstate. Keďže dielo nie je zle nakrútené, pozerať sa dá aj na dlhú časť bez násilia. Wallacea nám predstavia ako človeka, čo musí byť a každú cenu vtipný. Až tak, že sa komédia v jeho prílišne realisticky zobrazenej trápnosti zdanlivo úmyselne stratí.

„Fáza postupnej premeny je vo filme rozhodne najlepšia."

Hororová časť sa začne dobre, ak už na takomto námete môže byť čokoľvek dobré. Funguje múdry starec, šialený len v jednej posadnutosti, za ktorou bezhlavo ide. Funguje aj obeť, ktorá sa už našťastie nesnaží byť vtipná. Vďaka tomu máme pre jej utrpenie pochopenie a už jej neprajeme smrť. Fáza postupnej premeny je vo filme rozhodne najlepšia. Príde dôrazne a efektne sa stupňuje. Sústredíme sa len na obeť, jej osud a beznádej. Je škoda, že v tejto polohe film nedokázal a asi ani nemohol vytrvať. Potreboval niečím vyplniť čas a nevybral sa zrovna šťastnou cestou.

„Tlačiť diváka do smiechu na zmrzačenom chudákovi nie je od tvorcov zrovna šľachetné."

Keď je prvá tretina obyčajná, len zľahka dramatická, a druhá skutočne hororová či explotationová, po tej sa tvorcovia rozhodli vybrať novým smerom. Spomenuli si, že by radi boli aj skutočne vtipní. Nie len dementne trápni ako dovtedy, nech aj len za účelom charakterizovania postavy. Na scénu preto vstúpi vyšetrovateľ v podobe buranského génia, Colombo privedený na doraz. Všetko, čo robí, je komické na hranici postihnutosti, akurát pri riešení prípadu je zakaždým neomylný. Prvky komiky zároveň vstupujú aj medzi mroža a jeho pána. A aj keď na prvý pohľad sa na nich dá zasmiať, tlačiť diváka do smiechu na zmrzačenom chudákovi nie je od tvorcov zrovna šľachetné. Tu už vôbec nejde o horor, len o snahu vyžmýkať zvrhlý nápad čo najzábavnejším spôsobom a byť čo najviac bizarný a originálny. V týchto cieľoch nezlyháva, otázne je skôr nakoľko sa zhodujú so záujmami diváka.

Tusk je skutočne lepšie nakrútená Ľudská stonožka, s menej zvrhlosťami a humorom. Námet je spracovaný tak uhladene, ako sa asi dá, čo ale tiež nemusí byť vždy výhoda. Ľudská stonožka bolo dielo primitívne, zvrhlé a ťaživé aj vďaka jeho amatérskosti. Tá čiastočne ospravedlňovala prvoplánové spracovanie geniálneho námetu. Tu vidíme, že prvoplánovosť sa nevytratí ani pri premyslenejšom spracovaní. A vytratí sa ospravedlnenie tvorcov, keď sa aj po zamyslení pustili nakrúcať takú kravinu.