12. 10. 2015

Vivarium

Hrôza obyčajného života

Zvláštny je už predavač, zvláštne je, že dvojica nikdy o novej štvrti nepočula, a nechá sa tam odviezť. Štvrť je zvláštna svojou rozlohou, a tiež tým, že domy v nej sú identické celkom dokonale. Nie len tak, aby boli jednoducho nudné, ako to pri týchto radových zástavbách býva. Ako pochopíme, od reality sa tu odpojíme, logiku budeme musieť hľadať len v symbolickej rovine, nie sa snažiť udalosti pochopiť. To nepôjde a ani to ísť nemá, film nám ponúka jednoducho obraz, isté Vivarium.

13. 5. 2020

The Bay

Hororový dokument, alebo dokumentárny horor?
Predstavte si, že festival Jeden svet by vám premietol dokument o tom, ako nezodpovedné nakladanie so slepačími výkalmi a odpadkami prerástlo do katastrofy. Steroidy, chemikálie a radiácia unikali do vody tak dlho, že spôsobili nenávratné škody, a doplatili na ne takmer všetci obyvatelia malého amerického mestečka. Všetky záznamy o katastrofe zhabala vláda. Presne tak, ako pred ňou systematicky umlčiavala každého, kto na riziká upozorňoval. Starosta, ktorý vedel že voda ja na úplnej hranici normy aj tak nechal otvoriť zariadenie na odslaňovanie vody, nech ju ľudia pijú. Až do konca občanom tvrdil, že všetko je v poriadku, niet sa čoho báť. Hlavný je rozvoj, o ostatné sa postaráme, keď budú peniaze. Všetky informácie prenikli na verejnosť až teraz, vďaka portálu govleaks. Sprevádza nás nimi miestna reportérka Donna Thompson a dokument nazvala The Bay.
16. 1. 2013

1BR

Kto hľadá viac než len bývanie

Čo na začiatku mierne kazí dojem je dosť slabý herecký výkon hlavnej hrdinky. Ten cítiť hlavne počas civilného úvodu, keď by sme sa mali zoznámiť s ňou a s prívetivou stránkou ostatných postáv. Iné závažné nedostatky tu nie sú, chápeme, čo nám chcú povedať a do akého prostredia nás vnoriť, a to sa aj deje. Chýba akékoľvek hororové intro či náznak toho, čo sa bude diať. Či že sa bude diať vôbec niečo. Spočiatku preto chýba napätie a hororová atmosféra, ako zistíme, tieto prvky nebudú vôbec prvoradé. V prvom rade sa nám tu budú snažiť čosi povedať, vykresliť v malom určitú situáciu, určitú myšlienku. S pomocou prvkov hororových, exploitačných, ťaživých.

20. 5. 2020

12. 11. 2018

Voices from Beyond (1991)

Afonka Soby | 5. 1. 2011
0
6/10
ghost, retro, zombie/infection

Telenovela po fulciovsky

Život milionára je ťažký. Nikdy si nemôžete byť istý citmi druhých. Chcú vás iba využiť, vycicať do posledného centu (v tomto prípade ešte líry) alebo k vám naozaj pociťujú nezištnú lásku? Milionár Giorgio Mainardi je skôr presvedčený o tom druhom a dáva to svojej rodine aj patrične najavo. Nakoniec, niet sa čomu diviť. Jeho žena ho podvádza so synom jeho nevlastnej matky, tá sa zasa priženila do jeho rodiny prostredníctvom vypočítavého sobáša s jeho nevládnym otcom. Jediný človek, ktorého naozaj mal rád a o ktorom si je istý, že ho nezaujímajú jeho peniaze, je jeho dcéra Rosy. Keď Giorgio náhle zomrie na vnútorné krvácanie, Rosy prichádza na jeho pohreb a stáva sa svedkom šakalieho boja o miliónové dedičstvo. Rovnako ako mŕtvemu Giorgiovi aj jej je jasné, že nezomrel prirodzenou smrťou. Nedá si pokoj, kým nezistí, kto z jej príbuzných je vrahom jej otca. Ženie ju nielen vlastná zvedavosť a túžba po spravodlivosti, ale aj duch jej otca volajúci zo záhrobia. Nedostane sa mu večného pokoja, kým nezistí pravdu. Veru, život milionára nie je ľahký. Ani ten posmrtný.

Predposledný film talianskeho režiséra Lucia Fulciho nie je, vraj, typický Fulci. Ten by mal byť viac gore, mal by ukázať viac krvi ako jednu pitvu, pár očí na večeru a niekoľko bodnutí do detského telíčka. Jednoducho, tento Fulci nie je dosť fulci. Aspoň to sa dočítate na internete. Mne sa podarilo nízkorozpočtové talianske horory doteraz úspešne obchádzať, takže mieru pravdivosti tohto výroku nie som schopný posúdiť. Hlasy zo záhrobia budem preto hodnotiť z pozície diváka, ktorý nemá žiadne veľké očakávania spojené s menom režiséra. Pri spustení filmu som očakával to isté, čo od každého hororu: zábavu.

Napriek tomu, že celý príbeh je postavený na jednom z najväčších hororových klišé (mŕtvy volá po spravodlivosti a chce nájsť svojho vraha, aby mohol pokojne „spávať"), scenár bol pravdepodobne napísaný za jedno popoludnie a herečky boli vyberané zjavne podľa kľúča „ak si ochotná vydržať aspoň minútu nahá v zábere, berieme ťa," film je natočený dosť zručne na to, aby vás zabavil celých 83 minút. Miestami dokáže dokonca vydolovať solídnu temnú atmosféru a v niektorých scénach pripomínať niečo z Davida Lyncha. Ale to sú len momentky. Maestro Fulci je filmársky úplne niekde inde a nesmeruje k žiadnemu artu. Jeho jediným cieľom je pobaviť svoje publikum, ktoré inklinuje k ľahšej zábave hororového braku.

V horore však Fulci zlyháva rovno od začiatku. Úvodné antré, nočná mora Giorgovej ženy, v ktorej sa najskôr vášnivo miluje s Giorgiom a potom ho sleduje, ako vraždí ich syna, je jedna z najkrvavejších scén filmu. Bohužiaľ, aj jedna z najhorších a nastaví latku „hororovosti" naozaj veľmi, veľmi nízko. Počas sledovania filmu sa síce mierne zvýši aspoň vďaka zopár remeselne slušne odvedeným scénam, no nie o toľko, aby film ašpiroval aspoň na označenie „priemerný horor". Nie, báť sa nebudete. A nezachráni to ani stádo zombíkov či milión záberov na rozkladajúcu sa Giorgiovu mŕtvolu.

Naopak, čo sa týka tej brakovej časti, tu je Fulci dokonalý. Forma telenovelistického gýču je cielená a výborne dopĺňa myšlienkovo vyprázdnený scenár. Časté nájazdy kamery priamo na oči postáv (zjavne s cieľom dramatizovať) tak síce pôsobia lacno a väčšinou smiešne, no beriete ich ako pevnú súčasť Fulciho štýlu. Či si vás tento štýl získa natoľko, že Fulcimu odpustíte aj doslova idiotský záver, je už však otázne. Mňa osobne až do takej miery nepresvedčil, ale nebudem sa brániť jeho ďalším pokusom. Nakoniec, celkom rád by som si pozrel aj toho „ozajstného" Fulciho a jeho najznámejšiu sériu Zombie 1 a Zombie 2.