12. 11. 2018

Visions

Neviňte dom za jeho obyvateľov
Sú prípady, keď sa hovorí, že herec si film ukradol. Napríklad Orson Welles v Treťom mužovi alebo Marlon Brando v Apokalypse sa objavia len na pár minút, no aj tak ich všetci vnímajú ako hlavné hviezdy týchto diel a spájajú si filmy práve s ich menami. Inokedy sa herec môže stať niečím ako atrakciou. Objaviť sa tiež len na pár minút, no nezaujať svojou charizmou ani výkonom, ale napríklad tým, že ide o notoricky známu seriálovú postavičku. Takže keď sa v obyčajnom horore objaví ako vedľajšia postava Jim Parsons známy ako Sheldon Cooper z Teórie veľkého tresku, diváci si najviac zo všetkého určite zapamätajú jeho. Oplatí sa aj kvôli niečomu inému pozerať horor s názvom Visions?
5. 2. 2016

Masks

Zabudnite na Stanislavského, hrať vás naučí Gdula
Nemecký horor sa vzmáha, a hľadá svoju tvár. Po postapokalyptickom Hell skúša ako mu pristane žltá maska talianskeho Gialla (viac o tomto podžánri nájdete v našom článku). Požičiava si jeho kameru, brutalitu, ženskú obeť, farebnosť aj gýčovitosť. Ako pôjdu dokopy s nemeckom si môžeme pozrieť vo filme Masks.
Už samotný príbeh je odkazom na Suspiriu Daria Argenta. Kým tam prišla Američanka do Nemecka na tanečnú školu, tu ide hlavná postava na hereckú školu založenú poľským učiteľom. Tak ako v Suspirii, aj tu cestou do školy stretne na smrť vyplašenú bývalú žiačku na úteku. A rovnako vidíme, ako ju ten istý večer zabijú. Školu tentokrát neovládajú čarodejnice, aj keď až tak ďaleko od nich nie sme. Jej zakladateľ Matteusz Gdula tu svojho času vyučoval veľmi netradičnou metódou. Študenti zomierali, a on sám nakoniec spáchal samovraždu. Aj keď jeho teória nie je jasne vysvetlená, zdá sa že bral bolesť ako stimulant hereckých výkonov. Film je v tomto smere trochu deravý, keďže napriek všetkému škola stále funguje a hlási sa k svojmu odkazu. Vyučovanie vyzerá viac menej normálne, spolužiaci sú k novoprišelkyni nevrlí, ako sa patrí. Nájde len jednu spriaznenú dušu, ktorá sa ale občas stráca v časti budovy, kam študenti nemajú prístup. Práve tam sa Gdula obesil. Najprv tvrdí, že tam chodí na súkromné hodiny, neskôr prezradí, že tam sa učí Gdulovou metódou. Prejavenú závisť opätuje prosbou o pomoc. Nakoniec sa jediná kamarátka stratí, a naša hlavná hrdinka dostane ponuku byť tou vyvolenou, ktorá sa bude učiť špeciálnou metódou.
5. 3. 2013

6. 10. 2015

The Perfection

V dokonalosti je hrôza

Všetko sa to začína tak nejako milo, pozitívne, so štýlom a leskom. Pravdaže s výnimkou matky, zosnulej po dlhej chorobe. Tá bola len dočasnou komplikáciou, Charlotte sa vracia do sveta virtuozity, ktorý ju víta s otvorenou náručou. A do ktorého okamžite zapadne, ako keby nikdy neodišla. Všetko je tu také krásne, všetci takí úžasní. Ide o svet dokonalosti, mohli by sme čakať, že bude náročný, tu sú ale všetci šťastní, milujú svoju prácu a hlavne seba navzájom. Obávali by sme sa, že medzi zašlou hviezdou a tou súčasnou to bude inak? Ani náhodou, nič nenarúša The Perfection.

13. 8. 2019

Voices from Beyond (1991)

Afonka Soby | 5. 1. 2011
0
6/10
ghost, retro, zombie/infection

Telenovela po fulciovsky

Život milionára je ťažký. Nikdy si nemôžete byť istý citmi druhých. Chcú vás iba využiť, vycicať do posledného centu (v tomto prípade ešte líry) alebo k vám naozaj pociťujú nezištnú lásku? Milionár Giorgio Mainardi je skôr presvedčený o tom druhom a dáva to svojej rodine aj patrične najavo. Nakoniec, niet sa čomu diviť. Jeho žena ho podvádza so synom jeho nevlastnej matky, tá sa zasa priženila do jeho rodiny prostredníctvom vypočítavého sobáša s jeho nevládnym otcom. Jediný človek, ktorého naozaj mal rád a o ktorom si je istý, že ho nezaujímajú jeho peniaze, je jeho dcéra Rosy. Keď Giorgio náhle zomrie na vnútorné krvácanie, Rosy prichádza na jeho pohreb a stáva sa svedkom šakalieho boja o miliónové dedičstvo. Rovnako ako mŕtvemu Giorgiovi aj jej je jasné, že nezomrel prirodzenou smrťou. Nedá si pokoj, kým nezistí, kto z jej príbuzných je vrahom jej otca. Ženie ju nielen vlastná zvedavosť a túžba po spravodlivosti, ale aj duch jej otca volajúci zo záhrobia. Nedostane sa mu večného pokoja, kým nezistí pravdu. Veru, život milionára nie je ľahký. Ani ten posmrtný.

Predposledný film talianskeho režiséra Lucia Fulciho nie je, vraj, typický Fulci. Ten by mal byť viac gore, mal by ukázať viac krvi ako jednu pitvu, pár očí na večeru a niekoľko bodnutí do detského telíčka. Jednoducho, tento Fulci nie je dosť fulci. Aspoň to sa dočítate na internete. Mne sa podarilo nízkorozpočtové talianske horory doteraz úspešne obchádzať, takže mieru pravdivosti tohto výroku nie som schopný posúdiť. Hlasy zo záhrobia budem preto hodnotiť z pozície diváka, ktorý nemá žiadne veľké očakávania spojené s menom režiséra. Pri spustení filmu som očakával to isté, čo od každého hororu: zábavu.

Napriek tomu, že celý príbeh je postavený na jednom z najväčších hororových klišé (mŕtvy volá po spravodlivosti a chce nájsť svojho vraha, aby mohol pokojne „spávať"), scenár bol pravdepodobne napísaný za jedno popoludnie a herečky boli vyberané zjavne podľa kľúča „ak si ochotná vydržať aspoň minútu nahá v zábere, berieme ťa," film je natočený dosť zručne na to, aby vás zabavil celých 83 minút. Miestami dokáže dokonca vydolovať solídnu temnú atmosféru a v niektorých scénach pripomínať niečo z Davida Lyncha. Ale to sú len momentky. Maestro Fulci je filmársky úplne niekde inde a nesmeruje k žiadnemu artu. Jeho jediným cieľom je pobaviť svoje publikum, ktoré inklinuje k ľahšej zábave hororového braku.

V horore však Fulci zlyháva rovno od začiatku. Úvodné antré, nočná mora Giorgovej ženy, v ktorej sa najskôr vášnivo miluje s Giorgiom a potom ho sleduje, ako vraždí ich syna, je jedna z najkrvavejších scén filmu. Bohužiaľ, aj jedna z najhorších a nastaví latku „hororovosti" naozaj veľmi, veľmi nízko. Počas sledovania filmu sa síce mierne zvýši aspoň vďaka zopár remeselne slušne odvedeným scénam, no nie o toľko, aby film ašpiroval aspoň na označenie „priemerný horor". Nie, báť sa nebudete. A nezachráni to ani stádo zombíkov či milión záberov na rozkladajúcu sa Giorgiovu mŕtvolu.

Naopak, čo sa týka tej brakovej časti, tu je Fulci dokonalý. Forma telenovelistického gýču je cielená a výborne dopĺňa myšlienkovo vyprázdnený scenár. Časté nájazdy kamery priamo na oči postáv (zjavne s cieľom dramatizovať) tak síce pôsobia lacno a väčšinou smiešne, no beriete ich ako pevnú súčasť Fulciho štýlu. Či si vás tento štýl získa natoľko, že Fulcimu odpustíte aj doslova idiotský záver, je už však otázne. Mňa osobne až do takej miery nepresvedčil, ale nebudem sa brániť jeho ďalším pokusom. Nakoniec, celkom rád by som si pozrel aj toho „ozajstného" Fulciho a jeho najznámejšiu sériu Zombie 1 a Zombie 2.