47 Meters Down: Uncaged

Bez klietky, s jaskyňou

V čom vlastne ide o sequel k 47 metrom si môžeme len domýšľať. Iste, Čeľuste mali tiež viac pokračovaní, ktoré spájal akurát žralok v úlohe zabijaka. Tak ako nespočet ďalších filmov. Tu máme opäť tematiku potápania, pozorovania podmorského života. A tých istých tvorcov, ktorí skúšajú niečo podobné len trochu inak. Ak si spomenieme, nakoľko minimálny dej malo prvé pokračovanie, určite môžeme byť radi, že v tomto smere sa autori rozhodli príliš sa neopakovať. Názov 47 Meters Down: Uncaged neklame- do žiadnej klietky sa veru nevraciame.

28. 11. 2019

Tarantula

Úspešný pokus spoznáte podľa jasného výsledku
Sú nápady, ktoré znejú ako vtip, no kým ich nevyskúšate, istý si byť skrátka nemôžete. Ak aj dnes niekto nakrúti horor o zmutovanom obrovskom zvierati, pri najlepšom marketingu sa prepracuje možno do distribúcie v novinových stánkoch. Lenže predstavte si, že nikto by nič podobné nikdy neskúsil. Známy hollywoodsky producent by sa v neistote, či je ten kto za ním prišiel s podobným nápadom blázon alebo génius, rozhodol neriskovať, že mu ho vyfúknu. V 3D by uviedol stomiliónový projekt o obrovskej mačke, ktorá terorizuje nevinné mestečko. To už sa nestane sa. Túto cestu už našťastie preskúmali filmy ako Tarantula, a podali jasné svedectvo, čo na nej možno nájsť.
6. 10. 2014

21. 9. 2015

Furies

Krásky a zvieratá, pretože na gore iné netreba

Krátky úvod nám predstaví jediné dve postavy diela, ktoré sa snaží nejako rozpracovať aj ako ľudí. Presnejšie len ich vzťah, aká je jedna neschopná, stratená a odkázaná, a ako tá druhá túži, aby sa konečne dala dokopy. Nebude pri nej vždy, čo sa následne aj potvrdí. Kayla sa ocitne celkom sama. Vylezie z drevenej debne niekde uprostred divočiny, a samozrejme jej nenapadne nič lepšie, ako začať kričať na Maddie. Kde trčí? Tá sa zatiaľ neobjaví. Miesto nej začnú okolo Kayly pobehovať akísi čudáci, nejakí Furies.

20. 11. 2019

11. 2. 2015

What Keeps You Alive

Andrej Gomora | 28. 1. 2019
0
5/10
psycho, survival

Nielen muži vraždia svoje manželky

Jedna vec je, keď po vás ide chladnokrvný vrah s jednoduchým úmyslom. Ešte horšie je, ak je silnejší ako vy, lepšie sa vyzná v okolí, najlepšie ak vie ešte aj dobre strieľať. Predstavte si, že ten vrah je človek, ktorého ste milovali, a samozrejme mali dojem, že je to vzájomné. Bol to váš najbližší, ktorému ste sa bezvýhradne odovzdali a celkom slepo mu dôverovali. Znie to hororovo, že? S tým, že to stačí ako myšlienka sa trocha príliš uspokojil film What Keeps You Alive.

Použitie celkom ideálneho prostredia lesnej samoty je určite pozitívne, film s ním dobre pracuje viacerými spôsobmi. Jednak je to samozrejme zdôraznenie rozdielov medzi hrdinkami, jedna viac menej stratená, druhá vo svojom živle. Zdôrazňuje sa tak aj krehkosť proti divosti, divák tiež získava obraz určitej nespútanosti, necivilizovanosti až neuchopiteľnosti. Postava Jackie v tomto smere funguje dobre, vlastne až príliš dobre. Stáva sa totiž až príliš vymodelovanou, účelne vymyslenou a teda nie celkom uveriteľnou ako človek. Taký je ale viac menej celý film. Príliš zjavne umelo vykonštruovaný okolo konkrétneho úmyslu a zápletky, s množstvom nielen zjednodušení, ale aj čistých nelogickostí.

„Výborne sa nám podarí zžiť s Jules, s jej pocitom náhleho úplného odcudzenia od milovanej osoby, a neočakávanej hrôzy z nej.“

Dobre pritom funguje predovšetkým prvý moment, keď Jackie začína ukazovať, čo je zač. Výborne sa nám podarí zžiť s Jules, s jej pocitom náhleho úplného odcudzenia od milovanej osoby, a neočakávanej hrôzy z nej. K tej sa samozrejme mieša aj pocit bezmocnosti, a vydanosti na milosť osudu a divokému prostrediu. Celkom v poriadku je aj príprava na tento bod. Zobrazenie lásky páru, ako aj postupné náznaky ohľadne Jackiených tajností. Tie pôsobia skôr nevinne, darí sa im ale postavy oživovať, ako aj ich vzťah. Predsa je normálne, že ten má svoje zložitejšie chvíle, a nie každý cíti potrebu hneď sa partnerovi zdôverovať s každou drobnosťou z vlastnej minulosti. Postupne sa ale film začne mierne strácať.

„Tu môžeme prijať maximálne tak myšlienku, všetky drobnosti či veľké chyby už ale prehliadnuť nejdú.“

Keď sa dozvieme o Jackiených úmysloch, začneme vidieť stále viac nedostatkov v domyslenosti diela. Spočiatku nám totiž pripadá ako obyčajný psychopat, akých z hororov poznáme nespočetne. A od ktorých žiadne vysvetlenia nečakáme. Ona sama ale začne svoje konanie prezentovať ako viac menej racionálne, minimálneho v spôsobe a okolnostiach jeho realizácie. Tu môžeme prijať maximálne tak myšlienku, všetky drobnosti či veľké chyby už ale prehliadnuť nejdú. To čo robí a hovorí nedáva zmysel, a od diváka sa čaká, že to skrátka prehliadne, pretože taký je koncept diela.

„Obzvlášť progresívne je zachytený posledný súboj, mierne provokačne no rozhodne štýlovo a spôsobom, ktorý do filmu zapadá.“

S logikou konania už to ale nebude lepšie u žiadnej z postáv, práve naopak. Ideme z bodu A do bodu B, a dostať sa tam musíme za každú cenu. Nech už je cesta tam akokoľvek kľukatá a nezmyselná. Určite ide o nedostatok a zážitok z množstva scén pomerne zásadne pokazí. Film ale celkom nezabije. Ten má svoje klady, je v ňom napätie a v určitej pasáži si udrží aj slušne dusnú atmosféru, ktorá sa žiaľ rozplýva v nezmysloch. Výborne funguje prostredie, na ktoré sa vzhľadom na jeho krásu výborne pozerá. A celkove slušné nakrútenie filmu, s dobrými hereckými výkonmi a tiež často veľmi podarenou kamerou. Niektoré odvážne zábery jej nie celkom vyjdú, iné sa ale naopak podaria esteticky krásne. Obzvlášť progresívne je zachytený posledný súboj, mierne provokačne no rozhodne štýlovo a spôsobom, ktorý do filmu zapadá.

What Keeps You Alive je príliš postavený na myšlienke, vlastne má len tú. Sama osebe funguje dobre, jej podstata je dobre zachytená a funguje. Problém je v jej rozpracovaní, a vo všetkom tom naokolo. Na inak slušne sa tváriaci film tu máme neznesiteľne veľa nezmyslov a správania bez náznakov racionality. Musíte sa teda naladiť na veľkú dávku diváckej veľkorysosti, ktorú obetovať nakoniec nebude celkom na škodu.