Revenge of the Pontianak

Pohľad na prívetivejšiu tvár Ázie

Terminológia sa pritom líši podľa oblasti, pontianak býva údajne žena, ktorá umrela tehotná, v Malajzii tá, ktorej sa narodilo mŕtve dieťa. Lang suir by mala byť žena, ktorá skonala pri pôrode, v našom prípade to ale nakoniec bude ešte zložitejšie. Až tak na tom nezáleží, hlavne nie nám, ignorantom. Pontianak môže každopádne túžiť po pomste voči konkrétnemu mužovi, a to sa tu aj deje. Ide na to akurát mierne zoširoka, veď prečo nie. Všetko sa začne počas svadby, jeden z hostí už sa domov nevráti, jeho krvavé telo zostane visieť vysoko na strome. Pontianak vraj zvykne prebývať v banánovníkoch. Šaman odporúča vyčistiť dom, udalosti sa ale kopia. Miestni by najradšej zlynčovali novomanželku, tá za nič nemôže. Nie vždy prichádza zlo zvonka.

23. 1. 2020

Sinister

Lahôdka na koniec roka
Záplaty na lakťoch, vyprahnutý pohľad plný melanchólie. Ženy ho milujú, ale žiť je s ním ťažké. Policajti ho nenávidia za obraz ktorý o nich podáva, ale súčasne nevedia odolať túžbe byť mu nablízku, dostať sa do jeho diel. On sám zápasí sám so sebou, odmieta sa vzdať svojej jedinej vášne, písania kníh. Pritom ani sám už nevie, prečo ich píše. Kvôli sebe, kvôli obetiam zločinov, alebo kvôli svetskej sláve. Pozeráme sa na človeka, ktorý zostúpil do sveta zla a to ho vo filme Sinister pohlcuje.
26. 12. 2012

Yoga Hakwon/Yoga Institute

Otvorte svoju Kundulini
Na jogistický tréning v podivnom inštitúte sa prihlási aj Hyo-jeong, dievča z teleshopingu, ktoré v televízii promuje značkové oblečenie. V práci sa jej darí, no nemôže konkurovať svojej novej kolegyni, čerstvej absolventke súťaže krásy. Frustrovaná životom vo svete, kde krása znamená všetko, sa nechá zlákať svojou bývalou spolužiačkou, kedysi triednou outsiderkou, dnes úspešnou a krásnou ženou, a rozhodne sa absolvovať týždeň jogy... 26. 1. 2011

Chained

Exploit chorej mysle
Mnoho zloduchov má akýsi kódex správania ktorým sa riadia, a na rozdiel od zákonov a morálky je pre nich posvätný. Nikdy nezabiť dieťa, neznetvoriť obeti tvár, na každej ruke nechať aspoň jeden prst. Zhostiť sa opatrovníctva chlapca, ktorému som znásilnil a zavraždil matku. To si už viac ako charakter vyžaduje mať silný žalúdok. Nebrať ho ako večnú pripomienku svojho zverstva, ale ako možnosť realizovať svoje senseiské vlohy. A môže z neho byť viac sluha ako učeň, domáce zvieratko čo vie umývať a variť. Kam sa dá vzťah s ním vybudovať? Môže byť chlapec raz vďačným nasledovníkom, alebo pri prvej príležitosti svojho vychovávateľa zradí?
18. 1. 2013

What Keeps You Alive

Andrej Gomora | 28. 1. 2019
0
5/10
psycho, survival

Nielen muži vraždia svoje manželky

Jedna vec je, keď po vás ide chladnokrvný vrah s jednoduchým úmyslom. Ešte horšie je, ak je silnejší ako vy, lepšie sa vyzná v okolí, najlepšie ak vie ešte aj dobre strieľať. Predstavte si, že ten vrah je človek, ktorého ste milovali, a samozrejme mali dojem, že je to vzájomné. Bol to váš najbližší, ktorému ste sa bezvýhradne odovzdali a celkom slepo mu dôverovali. Znie to hororovo, že? S tým, že to stačí ako myšlienka sa trocha príliš uspokojil film What Keeps You Alive.

Použitie celkom ideálneho prostredia lesnej samoty je určite pozitívne, film s ním dobre pracuje viacerými spôsobmi. Jednak je to samozrejme zdôraznenie rozdielov medzi hrdinkami, jedna viac menej stratená, druhá vo svojom živle. Zdôrazňuje sa tak aj krehkosť proti divosti, divák tiež získava obraz určitej nespútanosti, necivilizovanosti až neuchopiteľnosti. Postava Jackie v tomto smere funguje dobre, vlastne až príliš dobre. Stáva sa totiž až príliš vymodelovanou, účelne vymyslenou a teda nie celkom uveriteľnou ako človek. Taký je ale viac menej celý film. Príliš zjavne umelo vykonštruovaný okolo konkrétneho úmyslu a zápletky, s množstvom nielen zjednodušení, ale aj čistých nelogickostí.

„Výborne sa nám podarí zžiť s Jules, s jej pocitom náhleho úplného odcudzenia od milovanej osoby, a neočakávanej hrôzy z nej.“

Dobre pritom funguje predovšetkým prvý moment, keď Jackie začína ukazovať, čo je zač. Výborne sa nám podarí zžiť s Jules, s jej pocitom náhleho úplného odcudzenia od milovanej osoby, a neočakávanej hrôzy z nej. K tej sa samozrejme mieša aj pocit bezmocnosti, a vydanosti na milosť osudu a divokému prostrediu. Celkom v poriadku je aj príprava na tento bod. Zobrazenie lásky páru, ako aj postupné náznaky ohľadne Jackiených tajností. Tie pôsobia skôr nevinne, darí sa im ale postavy oživovať, ako aj ich vzťah. Predsa je normálne, že ten má svoje zložitejšie chvíle, a nie každý cíti potrebu hneď sa partnerovi zdôverovať s každou drobnosťou z vlastnej minulosti. Postupne sa ale film začne mierne strácať.

„Tu môžeme prijať maximálne tak myšlienku, všetky drobnosti či veľké chyby už ale prehliadnuť nejdú.“

Keď sa dozvieme o Jackiených úmysloch, začneme vidieť stále viac nedostatkov v domyslenosti diela. Spočiatku nám totiž pripadá ako obyčajný psychopat, akých z hororov poznáme nespočetne. A od ktorých žiadne vysvetlenia nečakáme. Ona sama ale začne svoje konanie prezentovať ako viac menej racionálne, minimálneho v spôsobe a okolnostiach jeho realizácie. Tu môžeme prijať maximálne tak myšlienku, všetky drobnosti či veľké chyby už ale prehliadnuť nejdú. To čo robí a hovorí nedáva zmysel, a od diváka sa čaká, že to skrátka prehliadne, pretože taký je koncept diela.

„Obzvlášť progresívne je zachytený posledný súboj, mierne provokačne no rozhodne štýlovo a spôsobom, ktorý do filmu zapadá.“

S logikou konania už to ale nebude lepšie u žiadnej z postáv, práve naopak. Ideme z bodu A do bodu B, a dostať sa tam musíme za každú cenu. Nech už je cesta tam akokoľvek kľukatá a nezmyselná. Určite ide o nedostatok a zážitok z množstva scén pomerne zásadne pokazí. Film ale celkom nezabije. Ten má svoje klady, je v ňom napätie a v určitej pasáži si udrží aj slušne dusnú atmosféru, ktorá sa žiaľ rozplýva v nezmysloch. Výborne funguje prostredie, na ktoré sa vzhľadom na jeho krásu výborne pozerá. A celkove slušné nakrútenie filmu, s dobrými hereckými výkonmi a tiež často veľmi podarenou kamerou. Niektoré odvážne zábery jej nie celkom vyjdú, iné sa ale naopak podaria esteticky krásne. Obzvlášť progresívne je zachytený posledný súboj, mierne provokačne no rozhodne štýlovo a spôsobom, ktorý do filmu zapadá.

What Keeps You Alive je príliš postavený na myšlienke, vlastne má len tú. Sama osebe funguje dobre, jej podstata je dobre zachytená a funguje. Problém je v jej rozpracovaní, a vo všetkom tom naokolo. Na inak slušne sa tváriaci film tu máme neznesiteľne veľa nezmyslov a správania bez náznakov racionality. Musíte sa teda naladiť na veľkú dávku diváckej veľkorysosti, ktorú obetovať nakoniec nebude celkom na škodu.