12. 11. 2018

Visions

Neviňte dom za jeho obyvateľov
Sú prípady, keď sa hovorí, že herec si film ukradol. Napríklad Orson Welles v Treťom mužovi alebo Marlon Brando v Apokalypse sa objavia len na pár minút, no aj tak ich všetci vnímajú ako hlavné hviezdy týchto diel a spájajú si filmy práve s ich menami. Inokedy sa herec môže stať niečím ako atrakciou. Objaviť sa tiež len na pár minút, no nezaujať svojou charizmou ani výkonom, ale napríklad tým, že ide o notoricky známu seriálovú postavičku. Takže keď sa v obyčajnom horore objaví ako vedľajšia postava Jim Parsons známy ako Sheldon Cooper z Teórie veľkého tresku, diváci si najviac zo všetkého určite zapamätajú jeho. Oplatí sa aj kvôli niečomu inému pozerať horor s názvom Visions?
5. 2. 2016

Masks

Zabudnite na Stanislavského, hrať vás naučí Gdula
Nemecký horor sa vzmáha, a hľadá svoju tvár. Po postapokalyptickom Hell skúša ako mu pristane žltá maska talianskeho Gialla (viac o tomto podžánri nájdete v našom článku). Požičiava si jeho kameru, brutalitu, ženskú obeť, farebnosť aj gýčovitosť. Ako pôjdu dokopy s nemeckom si môžeme pozrieť vo filme Masks.
Už samotný príbeh je odkazom na Suspiriu Daria Argenta. Kým tam prišla Američanka do Nemecka na tanečnú školu, tu ide hlavná postava na hereckú školu založenú poľským učiteľom. Tak ako v Suspirii, aj tu cestou do školy stretne na smrť vyplašenú bývalú žiačku na úteku. A rovnako vidíme, ako ju ten istý večer zabijú. Školu tentokrát neovládajú čarodejnice, aj keď až tak ďaleko od nich nie sme. Jej zakladateľ Matteusz Gdula tu svojho času vyučoval veľmi netradičnou metódou. Študenti zomierali, a on sám nakoniec spáchal samovraždu. Aj keď jeho teória nie je jasne vysvetlená, zdá sa že bral bolesť ako stimulant hereckých výkonov. Film je v tomto smere trochu deravý, keďže napriek všetkému škola stále funguje a hlási sa k svojmu odkazu. Vyučovanie vyzerá viac menej normálne, spolužiaci sú k novoprišelkyni nevrlí, ako sa patrí. Nájde len jednu spriaznenú dušu, ktorá sa ale občas stráca v časti budovy, kam študenti nemajú prístup. Práve tam sa Gdula obesil. Najprv tvrdí, že tam chodí na súkromné hodiny, neskôr prezradí, že tam sa učí Gdulovou metódou. Prejavenú závisť opätuje prosbou o pomoc. Nakoniec sa jediná kamarátka stratí, a naša hlavná hrdinka dostane ponuku byť tou vyvolenou, ktorá sa bude učiť špeciálnou metódou.
5. 3. 2013

6. 10. 2015

V zajatí démonov 2

To isté s britským akcentom
Keď sa James Wan pred pár rokmi pustil do duchárskych hororov, dosiahol hlavne jedno. Ukázal, že sa dajú robiť aj dobre. Nepriniesol do žánra nič nové, ničím neprekvapil ani neinovoval zaužívané postupy. V jeho podaní ale skrátka fungovali, výborne zvládal filmárske remeslo, čím sa jeho ducháriny pomerne viditeľne odlíšili od množstva odpadu, na ktorý sme v rámci žánra zvyknutí. On sa rozhodol vo svojom úspechu pokračovať, kým to ide. Na svoj zatiaľ asi najpodarenejší duchársky horor, V zajatí démonov, nadväzuje druhým dielom, V zajatí démonov 2.
13. 6. 2016

What Keeps You Alive

Andrej Gomora | 28. 1. 2019
0
5/10
psycho, survival

Nielen muži vraždia svoje manželky

Jedna vec je, keď po vás ide chladnokrvný vrah s jednoduchým úmyslom. Ešte horšie je, ak je silnejší ako vy, lepšie sa vyzná v okolí, najlepšie ak vie ešte aj dobre strieľať. Predstavte si, že ten vrah je človek, ktorého ste milovali, a samozrejme mali dojem, že je to vzájomné. Bol to váš najbližší, ktorému ste sa bezvýhradne odovzdali a celkom slepo mu dôverovali. Znie to hororovo, že? S tým, že to stačí ako myšlienka sa trocha príliš uspokojil film What Keeps You Alive.

Použitie celkom ideálneho prostredia lesnej samoty je určite pozitívne, film s ním dobre pracuje viacerými spôsobmi. Jednak je to samozrejme zdôraznenie rozdielov medzi hrdinkami, jedna viac menej stratená, druhá vo svojom živle. Zdôrazňuje sa tak aj krehkosť proti divosti, divák tiež získava obraz určitej nespútanosti, necivilizovanosti až neuchopiteľnosti. Postava Jackie v tomto smere funguje dobre, vlastne až príliš dobre. Stáva sa totiž až príliš vymodelovanou, účelne vymyslenou a teda nie celkom uveriteľnou ako človek. Taký je ale viac menej celý film. Príliš zjavne umelo vykonštruovaný okolo konkrétneho úmyslu a zápletky, s množstvom nielen zjednodušení, ale aj čistých nelogickostí.

„Výborne sa nám podarí zžiť s Jules, s jej pocitom náhleho úplného odcudzenia od milovanej osoby, a neočakávanej hrôzy z nej.“

Dobre pritom funguje predovšetkým prvý moment, keď Jackie začína ukazovať, čo je zač. Výborne sa nám podarí zžiť s Jules, s jej pocitom náhleho úplného odcudzenia od milovanej osoby, a neočakávanej hrôzy z nej. K tej sa samozrejme mieša aj pocit bezmocnosti, a vydanosti na milosť osudu a divokému prostrediu. Celkom v poriadku je aj príprava na tento bod. Zobrazenie lásky páru, ako aj postupné náznaky ohľadne Jackiených tajností. Tie pôsobia skôr nevinne, darí sa im ale postavy oživovať, ako aj ich vzťah. Predsa je normálne, že ten má svoje zložitejšie chvíle, a nie každý cíti potrebu hneď sa partnerovi zdôverovať s každou drobnosťou z vlastnej minulosti. Postupne sa ale film začne mierne strácať.

„Tu môžeme prijať maximálne tak myšlienku, všetky drobnosti či veľké chyby už ale prehliadnuť nejdú.“

Keď sa dozvieme o Jackiených úmysloch, začneme vidieť stále viac nedostatkov v domyslenosti diela. Spočiatku nám totiž pripadá ako obyčajný psychopat, akých z hororov poznáme nespočetne. A od ktorých žiadne vysvetlenia nečakáme. Ona sama ale začne svoje konanie prezentovať ako viac menej racionálne, minimálneho v spôsobe a okolnostiach jeho realizácie. Tu môžeme prijať maximálne tak myšlienku, všetky drobnosti či veľké chyby už ale prehliadnuť nejdú. To čo robí a hovorí nedáva zmysel, a od diváka sa čaká, že to skrátka prehliadne, pretože taký je koncept diela.

„Obzvlášť progresívne je zachytený posledný súboj, mierne provokačne no rozhodne štýlovo a spôsobom, ktorý do filmu zapadá.“

S logikou konania už to ale nebude lepšie u žiadnej z postáv, práve naopak. Ideme z bodu A do bodu B, a dostať sa tam musíme za každú cenu. Nech už je cesta tam akokoľvek kľukatá a nezmyselná. Určite ide o nedostatok a zážitok z množstva scén pomerne zásadne pokazí. Film ale celkom nezabije. Ten má svoje klady, je v ňom napätie a v určitej pasáži si udrží aj slušne dusnú atmosféru, ktorá sa žiaľ rozplýva v nezmysloch. Výborne funguje prostredie, na ktoré sa vzhľadom na jeho krásu výborne pozerá. A celkove slušné nakrútenie filmu, s dobrými hereckými výkonmi a tiež často veľmi podarenou kamerou. Niektoré odvážne zábery jej nie celkom vyjdú, iné sa ale naopak podaria esteticky krásne. Obzvlášť progresívne je zachytený posledný súboj, mierne provokačne no rozhodne štýlovo a spôsobom, ktorý do filmu zapadá.

What Keeps You Alive je príliš postavený na myšlienke, vlastne má len tú. Sama osebe funguje dobre, jej podstata je dobre zachytená a funguje. Problém je v jej rozpracovaní, a vo všetkom tom naokolo. Na inak slušne sa tváriaci film tu máme neznesiteľne veľa nezmyslov a správania bez náznakov racionality. Musíte sa teda naladiť na veľkú dávku diváckej veľkorysosti, ktorú obetovať nakoniec nebude celkom na škodu.