hororo.sk - filmový web z mäsa a kostí. Na sklade vždy čerstvé kúsky.

najčítanejšie recenzie.

 

Boarding School

Nadštandardné služby pre spokojnosť rodičov
Napred si hovoríte, že kde je ten horor. Objaví sa jeden celkom trápny duch, chlapček si zakrýva zrkadlo, zjavne má trocha bujnú fantáziu. Uvidíme aj dôvod, veď číta samé komiksy a pozerá samé horory. Má doma dusno lebo je mierne pošahaný, sú s ním samé problémy. Začne sa dostavovať nepríjemný pocit z pozerania filmu, no nie tak klasicky hororový, maximálne sa tak náznakom blížime exploitationu. Povaha filmu sa celkom nezmení, ani keď ho konečne pošlú na prevýchovu. To príde, až keď divák objaví, čo je to za Boarding School.
12. 11. 2018

Burning Bright

Konečne dobrý horor so zvieraťom
Ľudia najviac platia za to, čoho sa najviac boja. Aspoň o tom je presvedčený John, ktorý sa rozhodne prerobiť svoj dom na safari ranč. Hlavnou atrakciou má byť tiger, ktorého pre jeho divú povahu nechceli ani v cirkuse. 18. 10. 2010

13 Sins

Hriech zbytočnosti
Veriť v šťastný koniec filmov ako Would You Rather je asi ako reagovať na emaily dcér nigérijských obchodníkov alebo ponuky na zväčšenie penisu. Rozdiel je akurát v žánri, keďže dostať sa do spárov Reader´s Digest vás predsa len asi nebude stáť život, prípadne dôstojnosť. Takmer rovnaký námet k nám teraz prichádza v americkom remaku filmu 13: hra smrti, pod názvom 13 Sins.
15. 5. 2014

Bear

Medveď je živý, ale nezáživný

Jeden spoločný výlet dvoch znesvárených bratov a ich partneriek na rodinnú párty prekazí nehoda. Ich auto zíde z cesty a štvorica uviazne v lese, kde stretnú medvediu samicu, zrejme podobne vyplašenú ako oni sami. Jeden z bratov však stratí nervy a medvedicu chladnokrvne zastrelí. Pár nábojov si však mal nechať. Prichádza totiž samec, ktorý je lačný nie ani tak po ľudskom mäse, ako skôr po pomste.

20. 9. 2010

Bloody Hell

Humor akčný, humor psychopatický

Na začiatku máme mierne trápneho chlapíka, pri ktorom by bola zásadná chyba očakávať, že jeho podivný vnútorný aj vonkajší život vylučuje prekvapivé bojové zručnosti. Vyzerá, že prišiel len nemotorne baliť pracovníčku banky a možnosť zneškodnenia lúpežníkov je len jeho rovnako od reality odtrhnutý sen. Celkom tak to nie je. Síce sa rozpráva sám so sebou, koná impulzívne, nie vždy rozumne a medzi ľuďmi to príliš nezvláda. Takí hrdinovia tu už predsa boli, a ich svojskosť im len pridávala na šarme či ako zdroji fascinácie. Jediné, na čom záleží sú ich bojové schopnosti, a ideálne ak ich využívajú sympatickým spôsobom, alebo sa o to aspoň snažia. Keď už raz rozpútavajú Bloody Hell.

30. 4. 2021

recenzie.

Wrong Turn (2021)

Andrej Gomora | 25. 2. 2021
0
4/10          
žáner:
hixploitation/backwoods, survival

Komplikovaná snaha o upgrade


Keďže pôvodne išlo o šesťdielnu sériu, nie je pravdepodobné, že by na ňu fanúšikovia stihli zabudnúť. Je zaujímavé nakrútiť pokračovanie bez číslovky no s totožným názvom, ako keby išlo o remake či reboot. Pritom nejde ani o jedno. Ide o v základoch podobný film, ktorý sa podobá obrysmi, je ale o niečom úplne inom. Na pôvodnú sériu nijako nenadväzuje, nevstupuje do jej sveta a rozvíja sa výrazne iným smerom. Zostáva len moment vstupu do nesprávnych miest v odľahlej divočine, Wrong Turn.

„Dostanú sa do stretov s podivnou komunitou, ľudskou, čo ale vzájomnú komunikáciu tiež neuľahčuje.“

Zložitejší je už spôsob rozprávania a dve časové línie. Nech vidíme, že mierime k menej primitívnej a priamočiarej zábave. Napred tu máme otca, ktorý v zapadákove hľadá dcéru s kamarátmi. Potom vidíme samotnú partičku mladých, ako v mestečku vyvolajú pobúrenie svojou modernosťou a napriek varovaniam sa v lese nedržia chodníka. Tu ale príde rozdiel. Nezačnú ich masakrovať mutanti. Dostanú sa do stretov s podivnou komunitou, ľudskou, čo ale vzájomnú komunikáciu tiež neuľahčuje. Napred ide o podivné incidenty v lese, tie by mohli pôsobiť ako nedorozumenia, keby neboli natoľko násilné. Potom sa dostanú priamo do vnútra komunity, a nejde o nijako menej príjemný či bolestivý zážitok.

Vo filme by sa dalo hľadať aj trochu politiky, ak po nej divák túži. V podobe primitívov, ktorí sa chcú obetovať pre Ameriku a starať sa o jej večné prežitie a oslavujú tradičný spôsob života. Inak žiaľ vážnejšie témy vôbec nefungujú. Každé zamyslenie sa nad podstatou komunity, jej fungovaním, slovami na jej oslavu a tiež opis jej interakcií s okolitým svetom nás privedú len k nelogickostiam a dieram v zápletke. Vzdialene si môžeme spomenúť aj na Slnovrat náznakmi snahy dať komunite myšlienku, tá ale nakoniec celkom chýba. Ide jedine o zdroj primitívneho hororového zla, prostriedku na strašenie detí v lese.

„Opäť máme dojem, že dielo má mierne prehnané ambície a nechce sa držať najprimitívnejšieho vyvražďovania štatistov.“

Pri zabehnutej sérii má divák nepochybne očakávania, čo sa ide diať, možno sa na niečo aj teší, keď už sa teda film rozhodol pozerať. Masaker v lese niečo začne naznačovať, aj keď kvalitou celkom neohúri. Atmosféra je zvláštna, postavy neúspešne bojujú s plochosťou, množstvom klišé či nepresvedčivých scén. Opäť máme dojem, že dielo má mierne prehnané ambície a nechce sa držať najprimitívnejšieho vyvražďovania štatistov. Nehororové scény, budovanie prostredia a vzťahu s divákom možno celkom neotravuje, tiež ale nezaujme a nedokáže divákovi nič ponúknuť. To platí aj pre dve časové línie a príchod otca dievčaťa, ten len spomaľuje spád a robí film kostrbatejším. Mohli sme sa radšej držať strašenia a pracovať na jeho kvalite, ako dej nefunkčne komplikovať.

„Inak sú scény v lese slabšie zvládnuté, nemajú skutočný nápad, nepôsobia napínavo a chýba im spád.“

Strachu je v diele nakoniec málo, na jeho väčšinu si musíme počkať, a je skôr nepríjemný a ťaživý. Scény oslepených a uväznených sú drastické, nie ale celkom tým spôsobom, ako by sa divákovi žiadalo. Inak sú scény v lese slabšie zvládnuté, nemajú skutočný nápad, nepôsobia napínavo a chýba im spád. Keď niekto zomrie, je to len kruté, pred smrťou sa ale nedarí budovať napätie a naplno ju využiť. Navyše tu máme ešte aj chaos, zlo a jeho podstatu sa snažia zahmlievať, čím akurát otupujú jeho pôsobenie na diváka. O trochu viac sa možno podaria scény v neskorších častiach filmu, kedy máme aspoň jasne definované zlo a nebezpečie, a dokážeme sa ich báť aspoň v tých pár scénach, ktoré sú nakoniec pozerateľné.

Wrong Turn sa vybral smerom preč od celkom primitívnej zábavy a bizarného vyvražďovania. Nie celkom sa mu ale darí presvedčiť, že má aj v tomto smere čo ponúknuť a v kostrbatom deji sa stráca aj to niečo dobré či akokoľvek zábavné čo na ňom bolo. Komunita by možno mohla na rozdiel od mutantov mať náznaky myšlienky, tie ale nefungujú, rovnako ako zbytočne komplikovaný dej. Kto čakal a chcel jednoduchú, primitívnu a nasprostastú zábavu na spôsob pôvodnej série, bude nakoniec sklamaný. Podobne ako väčšina ostatných divákov, keďže tak ako nefunguje primitívna zábava vo filme, nefunguje ani žiadna iná jej podoba.

Galéria k článku
Diskusia k článku (0 príspevkov) Pridať príspevok