12. 11. 2018

12. 7. 2018

20. 9. 2010

5. 9. 2016

Nočná mora z Elm Street (2010)

Freddy prišiel o humor aj iskru
„Videoklipár" Samuel Bayer sa rozhodol natočiť strašidelný horor. Chcel, aby nám naskočili zimomriavky v každom jednom zábere. Toto tlačenie na pílu však, čuduj sa svete, nevychádza (vyšlo vôbec niekedy?) a väčšinou sa mení na čistú a predvídateľnú nudu. 22. 6. 2010

Wrong Turn (2021)

Andrej Gomora | 25. 2. 2021
0
4/10
hixploitation/backwoods, survival

Komplikovaná snaha o upgrade

Keďže pôvodne išlo o šesťdielnu sériu, nie je pravdepodobné, že by na ňu fanúšikovia stihli zabudnúť. Je zaujímavé nakrútiť pokračovanie bez číslovky no s totožným názvom, ako keby išlo o remake či reboot. Pritom nejde ani o jedno. Ide o v základoch podobný film, ktorý sa podobá obrysmi, je ale o niečom úplne inom. Na pôvodnú sériu nijako nenadväzuje, nevstupuje do jej sveta a rozvíja sa výrazne iným smerom. Zostáva len moment vstupu do nesprávnych miest v odľahlej divočine, Wrong Turn.

„Dostanú sa do stretov s podivnou komunitou, ľudskou, čo ale vzájomnú komunikáciu tiež neuľahčuje.“

Zložitejší je už spôsob rozprávania a dve časové línie. Nech vidíme, že mierime k menej primitívnej a priamočiarej zábave. Napred tu máme otca, ktorý v zapadákove hľadá dcéru s kamarátmi. Potom vidíme samotnú partičku mladých, ako v mestečku vyvolajú pobúrenie svojou modernosťou a napriek varovaniam sa v lese nedržia chodníka. Tu ale príde rozdiel. Nezačnú ich masakrovať mutanti. Dostanú sa do stretov s podivnou komunitou, ľudskou, čo ale vzájomnú komunikáciu tiež neuľahčuje. Napred ide o podivné incidenty v lese, tie by mohli pôsobiť ako nedorozumenia, keby neboli natoľko násilné. Potom sa dostanú priamo do vnútra komunity, a nejde o nijako menej príjemný či bolestivý zážitok.

Vo filme by sa dalo hľadať aj trochu politiky, ak po nej divák túži. V podobe primitívov, ktorí sa chcú obetovať pre Ameriku a starať sa o jej večné prežitie a oslavujú tradičný spôsob života. Inak žiaľ vážnejšie témy vôbec nefungujú. Každé zamyslenie sa nad podstatou komunity, jej fungovaním, slovami na jej oslavu a tiež opis jej interakcií s okolitým svetom nás privedú len k nelogickostiam a dieram v zápletke. Vzdialene si môžeme spomenúť aj na Slnovrat náznakmi snahy dať komunite myšlienku, tá ale nakoniec celkom chýba. Ide jedine o zdroj primitívneho hororového zla, prostriedku na strašenie detí v lese.

„Opäť máme dojem, že dielo má mierne prehnané ambície a nechce sa držať najprimitívnejšieho vyvražďovania štatistov.“

Pri zabehnutej sérii má divák nepochybne očakávania, čo sa ide diať, možno sa na niečo aj teší, keď už sa teda film rozhodol pozerať. Masaker v lese niečo začne naznačovať, aj keď kvalitou celkom neohúri. Atmosféra je zvláštna, postavy neúspešne bojujú s plochosťou, množstvom klišé či nepresvedčivých scén. Opäť máme dojem, že dielo má mierne prehnané ambície a nechce sa držať najprimitívnejšieho vyvražďovania štatistov. Nehororové scény, budovanie prostredia a vzťahu s divákom možno celkom neotravuje, tiež ale nezaujme a nedokáže divákovi nič ponúknuť. To platí aj pre dve časové línie a príchod otca dievčaťa, ten len spomaľuje spád a robí film kostrbatejším. Mohli sme sa radšej držať strašenia a pracovať na jeho kvalite, ako dej nefunkčne komplikovať.

„Inak sú scény v lese slabšie zvládnuté, nemajú skutočný nápad, nepôsobia napínavo a chýba im spád.“

Strachu je v diele nakoniec málo, na jeho väčšinu si musíme počkať, a je skôr nepríjemný a ťaživý. Scény oslepených a uväznených sú drastické, nie ale celkom tým spôsobom, ako by sa divákovi žiadalo. Inak sú scény v lese slabšie zvládnuté, nemajú skutočný nápad, nepôsobia napínavo a chýba im spád. Keď niekto zomrie, je to len kruté, pred smrťou sa ale nedarí budovať napätie a naplno ju využiť. Navyše tu máme ešte aj chaos, zlo a jeho podstatu sa snažia zahmlievať, čím akurát otupujú jeho pôsobenie na diváka. O trochu viac sa možno podaria scény v neskorších častiach filmu, kedy máme aspoň jasne definované zlo a nebezpečie, a dokážeme sa ich báť aspoň v tých pár scénach, ktoré sú nakoniec pozerateľné.

Wrong Turn sa vybral smerom preč od celkom primitívnej zábavy a bizarného vyvražďovania. Nie celkom sa mu ale darí presvedčiť, že má aj v tomto smere čo ponúknuť a v kostrbatom deji sa stráca aj to niečo dobré či akokoľvek zábavné čo na ňom bolo. Komunita by možno mohla na rozdiel od mutantov mať náznaky myšlienky, tie ale nefungujú, rovnako ako zbytočne komplikovaný dej. Kto čakal a chcel jednoduchú, primitívnu a nasprostastú zábavu na spôsob pôvodnej série, bude nakoniec sklamaný. Podobne ako väčšina ostatných divákov, keďže tak ako nefunguje primitívna zábava vo filme, nefunguje ani žiadna iná jej podoba.