Jakob's Wife

Emancipácia vnútornou premenou

Hlavná Myšlienka je mierne kostrbatá aj pritiahnutá za vlasy, čo sa javí ako úmysel. Anna je manželka miestneho pastora, a na úvod si vypočujeme jeho kázeň o úlohe manželky. O jej oddanosti, vernosti, skrátka ako by malo správne a dlhoročné manželstvo vyzerať. Napred je s touto rolou stotožnená, veď sú svoji už dlho a ona si byť pastorovou manželkou zvykla. Film je ale o jej premene. Ako si uvedomí, kým bola, aké boli jej životné sny a plány a ako všetky zmaril jej usporiadaný až nudný život. Premena ale neprichádza len tak sama, či vďaka banalite, akou je stretnutie bývalého. Stane sa niečo osudové, vďaka čomu sa bude musieť zamyslieť, či chce naďalej byť len Jakob’s Wife.

7. 5. 2021

12. 11. 2018

Jaga. Košmar ťomnogo lesa

Keď chcete dieťa skutočne vystrašiť

Film je od začiatku viditeľne ruský, a pokiaľ nemáte voči ruským filmom vyslovenú averziu, javí sa to ako veľká výhoda. Iná je celková estetika, postavy, ich správanie, aj zasadenie diela. Najdôležitejšie ale je, nakoľko iný je samotný príbeh a jeho spracovanie. Vo svojej podstate je zápletka podobná ako z akéhokoľvek mysteriózneho hororu, vyzerá ale celkom inak. Je to ruská rozprávka, ktorá sa v ničom nesnaží podobať svojim západným náprotivkom, ide vlastnou cestou, ešte aj názov má ruský. Jaga. Košmar ťomnogo lesa.

16. 7. 2020

Amulet

Pre zvláštny zážitok

Štruktúra je od začiatku mätúca, striedajú sa nám tu dve dejové línie. Odlíšiť sa našťastie dajú, v jednej je hlavný hrdina zarastený. Aj tak im nie je celkom ľahké rozumieť, hlavne tá zasadená skôr v čase toho veľa nevysvetľuje. Ani nevieme, z akej krajiny to hlavný hrdina do Anglicka prišiel. Len že tam bola vojna a nech sa aj snažil, nevyhol sa činom, na ktoré nie je hrdý. Teraz je predovšetkým tulák, nikto, človek bez vlastného života a budúcnosti. Prežíva, čaká čo s ním bude a už sa ani nesnaží nájsť niečo na spôsob šťastia. To ani nenájde, len sa jeho osud zásadne zmení, ako zistí, už dávno mu to mohol nájsť predmet, ktorý našiel, akýsi Amulet.

13. 4. 2021

The Canal

Dá sa nevera spláchnuť do kanála?
Je horšie podozrenie, či istota? Hudobníkovi Fredovi stačili na dohnanie k šialenstvu večné pochybnosti. Tiež bol presvedčený, že svoju ženu nezabil. Aj keď je to jedna z veľmi mála vecí, o ktorých divák v Lost Highway nemá veľa dôvodov pochybovať. Podobne nevinne sa cíti aj hlavná postava filmu The Canal, ktorej máme asi rovnako veľké dôvody veriť.
4. 12. 2014

Blair Witch

Andrej Gomora | 13. 1. 2017
0
3/10
found footage/ mockumentary, ghost, survival

Môže priehľadná akcia nahradiť atmosféru?

Blair Witch patrí nepochybne medzi najznámejšie horory posledných dvoch desaťročí a jeho značka má neodškriepiteľnú cenu. Film sa ale nikdy celkom nezbavil imidžu určitej podradnosti, čo do prostriedkov, ktoré na strašenie využíval. Aj napriek tomu, že sme už odvtedy toľkokrát videli, ako zle môžu filmy v štýle found footage dopadnúť, keď sa to s nimi nevie. Svojho času vzniklo aj pokračovanie, bez roztrasených kamier a len voľne dejovo naviazané. Právom si nevyslúžilo väčšiu pozornosť a našťastie rýchlo upadlo do zabudnutia. Po všetkých stránkach sa teraz snaží silne nadviazať pokračovanie tretie s prekvapivým názvom Blair Witch.

„Napred sa zastavia u autora nahrávky, a akokoľvek pofidérne ten vyzerá, aj s družkou sa na štvoricu nalepia. Spolu idú do lesa.“

Jeho hlavnou postavou je James, brat Heather, ktorá zmizla v prvom diele. Les odvtedy veľakrát prehľadali, stopu po nej nenašli. On stále dúfa, že žije. O to viac, keď sa na internete objaví video z lesa, kde sa v okne mihne zvláštna postava. Len brat spozná, že ide o jeho sestru, musí sa ju vydať hľadať. Pridá sa k nemu Lisa, tá už o jeho hľadaní aj tak nakrúcala dokument, takže je veľmi dobre vybavená čo sa týka záznamovej techniky, a dvaja kamaráti. Napred sa zastavia u autora nahrávky, a akokoľvek pofidérne ten vyzerá, aj s družkou sa na štvoricu nalepia. Spolu idú do lesa. Stanovať. Ako to s nimi asi môže dopadnúť?

Film viditeľne nie je zle nakrútený, režíroval ho Adam Wingard, podobne ako napríklad You're Next. Chýbajúce napätie by spočiatku nebol problém, na výpravu sa predsa len pripravujú. Horšie je to s nesympatickými postavami, z tých hlavne dve pôsobia na diváka vyslovene nepríjemne. Aj zápletka by sa dala prijať, ocitáme sa síce vo svete, kde sú udalosti z prvého dielu skutočné. To ale neznamená, že sa museli stať tak, ako sa na nahrávkach zdalo, a teda postavy im musia veriť. A báť sa do lesa ísť.

„Postavy sú dokonale neuveriteľné, správajú sa nepochopiteľne a divák nemá najmenšiu nádej predstaviť si ich ako skutočné.“

Prvé náznaky hrozby pôsobia chaoticky a silene. Prejavuje sa nedostatok toho, čoho mal najviac prvý film- ľudskosť, uvoľnenosť a prirodzenosť. Veľa divákov vtedy skutočne uverilo, že sledujú nájdené pásky, čo už by ale tentokrát nehrozilo. Strašidelné historky na pozadí sú fajn, ich množstvo už ale úplne prestáva pôsobiť presvedčivo. Hlavne ak by ich divák nemal vnímať len ako vymyslené príbehy, ale ako súčasť deja. Ešte horšie je, keď sa začnú komplikovať vzťahy medzi postavami. Vtedy sa dostávame k najväčšej slabine filmu, ktorá nám ho bude intenzívne kaziť až do konca. Postavy sú skrátka dokonale neuveriteľné, správajú sa nepochopiteľne a divák nemá najmenšiu nádej predstaviť si ich ako skutočné. Problém by to bol pri každom filme, v prípade found footage ale o to viac, keďže by sme mali predstierať, že sledujeme realitu.

„...zdá sa, ako keby po nás autori hádzali čo sa dá, a dúfali, že niečo z toho zapôsobí.“

Žiaden zo strašidelných prvkov sa filmu nedarí poriadne vyžmýkať, keďže nedokáže zobraziť jeho prežívanie zo strany postáv. Máme tu pozväzované bábky, kôpky kameňov, vracanie sa na to isté miesto. To všetko pôsobilo v prvom filme znepokojivo, tu sa ale zdá, ako keby po nás autori hádzali čo sa dá, a dúfali, že niečo z toho zapôsobí. Niekedy sa to skutočne aj podarí, divák sa viackrát zľakne a niekoľkokrát ho skutočne zamrazí. Hlavne finálne je značne intenzívne, jeho poňatie je ale až príliš akčné. Dejú sa konkrétne veci, my ich sledujeme, dokonca niektorým aj rozumieme. Celkom chýba čaro strachu z neznáma, z neurčitej tmy. Náhrada nie je úplne na zahodenie a miestami funguje. K rovnocennosti sa ale nepribližuje ani náhodou.

Blair Witch nie je zďaleka taká katastrofa, akou bolo druhé pokračovanie, hodným svojho mena ho ale tiež nemožno nazvať. Vidno na ňom režisérov sklon preferovať akciu pred atmosférou. Ten by sa možno dal zniesť, keby film nebol nie celkom zvládnutý aj ako celok, predovšetkým na strane postáv. Tie skutočne nezodpovedajú seriózne poňatému dielu, za aké sa tento film vydáva.