Jakob's Wife

Emancipácia vnútornou premenou

Hlavná Myšlienka je mierne kostrbatá aj pritiahnutá za vlasy, čo sa javí ako úmysel. Anna je manželka miestneho pastora, a na úvod si vypočujeme jeho kázeň o úlohe manželky. O jej oddanosti, vernosti, skrátka ako by malo správne a dlhoročné manželstvo vyzerať. Napred je s touto rolou stotožnená, veď sú svoji už dlho a ona si byť pastorovou manželkou zvykla. Film je ale o jej premene. Ako si uvedomí, kým bola, aké boli jej životné sny a plány a ako všetky zmaril jej usporiadaný až nudný život. Premena ale neprichádza len tak sama, či vďaka banalite, akou je stretnutie bývalého. Stane sa niečo osudové, vďaka čomu sa bude musieť zamyslieť, či chce naďalej byť len Jakob’s Wife.

7. 5. 2021

12. 11. 2018

Jaga. Košmar ťomnogo lesa

Keď chcete dieťa skutočne vystrašiť

Film je od začiatku viditeľne ruský, a pokiaľ nemáte voči ruským filmom vyslovenú averziu, javí sa to ako veľká výhoda. Iná je celková estetika, postavy, ich správanie, aj zasadenie diela. Najdôležitejšie ale je, nakoľko iný je samotný príbeh a jeho spracovanie. Vo svojej podstate je zápletka podobná ako z akéhokoľvek mysteriózneho hororu, vyzerá ale celkom inak. Je to ruská rozprávka, ktorá sa v ničom nesnaží podobať svojim západným náprotivkom, ide vlastnou cestou, ešte aj názov má ruský. Jaga. Košmar ťomnogo lesa.

16. 7. 2020

Amulet

Pre zvláštny zážitok

Štruktúra je od začiatku mätúca, striedajú sa nám tu dve dejové línie. Odlíšiť sa našťastie dajú, v jednej je hlavný hrdina zarastený. Aj tak im nie je celkom ľahké rozumieť, hlavne tá zasadená skôr v čase toho veľa nevysvetľuje. Ani nevieme, z akej krajiny to hlavný hrdina do Anglicka prišiel. Len že tam bola vojna a nech sa aj snažil, nevyhol sa činom, na ktoré nie je hrdý. Teraz je predovšetkým tulák, nikto, človek bez vlastného života a budúcnosti. Prežíva, čaká čo s ním bude a už sa ani nesnaží nájsť niečo na spôsob šťastia. To ani nenájde, len sa jeho osud zásadne zmení, ako zistí, už dávno mu to mohol nájsť predmet, ktorý našiel, akýsi Amulet.

13. 4. 2021

The Canal

Dá sa nevera spláchnuť do kanála?
Je horšie podozrenie, či istota? Hudobníkovi Fredovi stačili na dohnanie k šialenstvu večné pochybnosti. Tiež bol presvedčený, že svoju ženu nezabil. Aj keď je to jedna z veľmi mála vecí, o ktorých divák v Lost Highway nemá veľa dôvodov pochybovať. Podobne nevinne sa cíti aj hlavná postava filmu The Canal, ktorej máme asi rovnako veľké dôvody veriť.
4. 12. 2014

Evil Dead (2013)

Andrej Gomora | 14. 4. 2013
0
7/10
claustrophobic, exploitation, ghost

Výnimočne dôstojný remake

Evil Dead patril medzi najvýraznejšie hororové diela osemdesiatych rokov. Tak svojou kvalitou, ako aj špecifickosťou. Nakrútený s nízkym rozpočtom, dokonale uletený a nadsadený s výbornou atmosférou a množstvom nezabudnuteľných scén je jedným z najkultovejších diel žánra. Keďže každý starší horor bez remaku začína pôsobiť zavrhnute ako stará panna, dočkal sa aj Evil Dead toho svojho. Obavy či sa dá ešte raz poskladať dokopy taká osobitá zmes z neopakovateľnej doby pomáhali zaháňať samotní tvorcovia pôvodného diela. Autor Sami Raimi, ako aj hlavná hviezda Bruce Campbell sa zúčastnili na produkcii, takže bol dôvod veriť, že film bude mať svoju úroveň.

„Čo iné sa dá čakať, ako že jeden z nich knihu rozbalí, a slová ktoré nikdy nikto nemal vysloviť, prečíta nahlas."

Po krátkom intre prichádza v mierne odmenenej podobe to, na čo sme čakali. Skupina mladých ľudí dorazí do chalupy uprostred lesa, ďaleko od civilizácie. Tentokrát sem neprišli len sa zabaviť. Mia chce vyriešiť problémy s drogami a priatelia a brat David jej majú pomôcť prekonať abstinenčné záchvaty. Jedným z prejavov nedostatku narkotík je silné zostrenie zmyslov, a tie skupinu privedú k zápachu z pivnice. Tam nájdu obesené mačky, a tiež dobre zabalenú knihu. Čo iné sa dá čakať, ako že jeden z nich knihu rozbalí, a slová ktoré nikdy nikto nemal vysloviť, prečíta nahlas. V tej chvíli niečo v lese ožije. Nič z toho, že Mia stretne ducha ktorý sa lesom túla, nikto jej aj tak neverí. Ani keď tvrdí že sa jej niečo zmocnilo, a čudným správaním prekoná všetky očakávania. Aby jej uverili, musí svoje vyhrážky smrťou začať realizovať.

„V obmenenej podobe sa dočkáme viacerých klasických scén a vo väčšine prípadov úspešne spoja inováciu s nepokazením nápadu."

Úvod diváka naozaj nastraší, a to tým, ako zle je spravený. Šťastie že je taký krátky, a dostaneme sa k tomu podstatnému. Zbiehajúce sa postavy sú na úrovni ekvivalentu toho, čo sme videli v pôvodnom filme. Žiadne komplikované charaktery, len typický hororový mix. Oživenie o drogový aspekt dobre zapadne, nijako zápletku nenarúša. Ako to bolo v pôvodnom Evil Dead, aj tu majú v sebe postavy a aj ich správanie dávku naivity, miestami priam hlúposti. Koho iného už ale vložiť do príbehu o diabolskom lese? Vyvolanie zla je rovnako komické ako v pôvodnom filme, rovnako aj veľa z jeho prejavov. Filmu sa darí modernizovať značnú časť scenára spôsobom, aby použitím súčasných hororových prostriedkov vyzneli tak ako v pôvodnom filme. V obmenenej podobe sa dočkáme viacerých klasických scén a vo väčšine prípadov úspešne spoja inováciu s nepokazením nápadu. Novinkám sa tiež darí dobre zapadnúť do ducha diela, keď kombinujú originalitu a nadsadenosť s extrémnou brutalitou. Taká je napríklad scéna keď sa zabijačka ocitne bez oboch rúk.

„Sestersko- bratský vzťah nedokáže poľaviť zo serióznosti a párkrát vyskočí ako rušivý prvok."

Hlavne vďaka miestami dosť silnému gore má film dobrý spád. Čo sa týka deja, pochopiteľne nejde o nijakú prepracovanú drámu. Odviazaný príbeh ale dobre odsýpa, a aj keď párkrát mierne zakopne, podarí sa mu udržať si akú takú konzistentnosť. Atmosféra zmiešaného strachu, odpornosti a pritiahnutosti za vlasy funguje vo veľkej časti diela, jediné čo ju miestami naruší je presladenosť rodinných vzťahov. Sestersko- bratský vzťah nedokáže poľaviť zo serióznosti a párkrát vyskočí ako rušivý prvok. Celá realizácia je inak na dobrej úrovni, na čele s výbornou hudbou. Aj keď sa kamera často dopúšťa klišé ktoré naviac nie úplne zapadnú, mnoho záberov a kompozícií je naopak nádherných, hlavne vo finále s krvavým dážďom.

Ako celok je teda Evil Dead dobrý remake. Využil to čo sa zo starého filmu ešte dalo využiť, a zvyšok s citom prepracoval pre dnešnú dobu. Podarilo sa mu priblížiť zážitku z pôvodného filmu oveľa viac, ako sa zdalo možné. V podstate je škoda, že nakoniec je to "iba" zvládnutý remake, ktorý nemá šancu vystúpiť z tieňa prakticky dokonalej predlohy. Pred otázkou zbytočnosti ho asi najviac zachraňuje možnosť zhliadnutia v kine. A pocit pri odchode, aké príjemné by bolo rovnako vidieť aj druhý diel.