Jakob's Wife

Emancipácia vnútornou premenou

Hlavná Myšlienka je mierne kostrbatá aj pritiahnutá za vlasy, čo sa javí ako úmysel. Anna je manželka miestneho pastora, a na úvod si vypočujeme jeho kázeň o úlohe manželky. O jej oddanosti, vernosti, skrátka ako by malo správne a dlhoročné manželstvo vyzerať. Napred je s touto rolou stotožnená, veď sú svoji už dlho a ona si byť pastorovou manželkou zvykla. Film je ale o jej premene. Ako si uvedomí, kým bola, aké boli jej životné sny a plány a ako všetky zmaril jej usporiadaný až nudný život. Premena ale neprichádza len tak sama, či vďaka banalite, akou je stretnutie bývalého. Stane sa niečo osudové, vďaka čomu sa bude musieť zamyslieť, či chce naďalej byť len Jakob’s Wife.

7. 5. 2021

12. 11. 2018

Jaga. Košmar ťomnogo lesa

Keď chcete dieťa skutočne vystrašiť

Film je od začiatku viditeľne ruský, a pokiaľ nemáte voči ruským filmom vyslovenú averziu, javí sa to ako veľká výhoda. Iná je celková estetika, postavy, ich správanie, aj zasadenie diela. Najdôležitejšie ale je, nakoľko iný je samotný príbeh a jeho spracovanie. Vo svojej podstate je zápletka podobná ako z akéhokoľvek mysteriózneho hororu, vyzerá ale celkom inak. Je to ruská rozprávka, ktorá sa v ničom nesnaží podobať svojim západným náprotivkom, ide vlastnou cestou, ešte aj názov má ruský. Jaga. Košmar ťomnogo lesa.

16. 7. 2020

Amulet

Pre zvláštny zážitok

Štruktúra je od začiatku mätúca, striedajú sa nám tu dve dejové línie. Odlíšiť sa našťastie dajú, v jednej je hlavný hrdina zarastený. Aj tak im nie je celkom ľahké rozumieť, hlavne tá zasadená skôr v čase toho veľa nevysvetľuje. Ani nevieme, z akej krajiny to hlavný hrdina do Anglicka prišiel. Len že tam bola vojna a nech sa aj snažil, nevyhol sa činom, na ktoré nie je hrdý. Teraz je predovšetkým tulák, nikto, človek bez vlastného života a budúcnosti. Prežíva, čaká čo s ním bude a už sa ani nesnaží nájsť niečo na spôsob šťastia. To ani nenájde, len sa jeho osud zásadne zmení, ako zistí, už dávno mu to mohol nájsť predmet, ktorý našiel, akýsi Amulet.

13. 4. 2021

The Canal

Dá sa nevera spláchnuť do kanála?
Je horšie podozrenie, či istota? Hudobníkovi Fredovi stačili na dohnanie k šialenstvu večné pochybnosti. Tiež bol presvedčený, že svoju ženu nezabil. Aj keď je to jedna z veľmi mála vecí, o ktorých divák v Lost Highway nemá veľa dôvodov pochybovať. Podobne nevinne sa cíti aj hlavná postava filmu The Canal, ktorej máme asi rovnako veľké dôvody veriť.
4. 12. 2014

Girl on the Third Floor

Andrej Gomora | 13. 2. 2020
0
6/10
ghost, mystery, psycho

Sexi nájomníčka v cene domu

Nezačíname so žiadnou idylkou, nie takou skutočnou. Je tu jej zdanie, muž chce vlastnými rukami zrekonštruovať dom pre tehotnú manželku. Postava bude mať muchy, hneď sa ale snaží mať určitú hĺbku. Na pohľad je nesympatická, aspoň v nejakej miere úmyselne. Zistíme, že jeho svedomie nie je ani trochu čisté, ako vo vzťahu k svetu tak k vlastnej tehotnej manželke. Snaží sa presvedčiť ju, svet a hlavne samého seba, že nie je stratený prípad, dokáže sa pozbierať, byť platným členom spoločnosti a dobrým manželom. Kiežby za tým účelom neskončil zrovna v bývalom bordeli, ktorého minulosť nie je tiež celkom ako ľalia, a podobné miesta sa jej odkazu zbaviť nezvyknú. Už naveky v ňom zostala niekdajšia legenda- Girl on the Third Floor.

„Hlavne jeden rozhovor v ktorom herci hovoria okázalo do kamery pôsobí takmer amatérsky.“

Hlavná postava je miestami iritujúca, svojou zložitosťou ale dokáže zaujať. Iritujúca aj v zmysle niekedy dosť zvláštnych dialógov, prehrávania a práce s jej zobrazením. Hlavne jeden rozhovor v ktorom herci hovoria okázalo do kamery pôsobí takmer amatérsky. Inak ale dlhé zobrazovanie rekonštrukcie neotravuje. Nič zásadné sa zatiaľ nedeje, určitú zlovestnosť už ale cítime. Reálne prejavy nadprirodzených javov sú na hranici komickosti- sklenené guličky a podivné tekutiny. Akosi ale cítiť, že dom má svoju silu. Nejde pritom o nič silené ani vždy príliš konkrétne, jeho využitie ako plnohodnotnej postavy sa v tomto prípade podarilo výborne. Muž s domom bojuje, niekedy uspeje, o chvíľu sa ale opäť javí bezmocný. Čelí tu silám ďaleko nad možnosti jedného bezvýznamného mravca.

„Tak isto ako keby to bolo s domom. Raz nejaký je, a to už sa nezmení.“

Prejavy zla začnú byť postupne konkrétne, nech je to aj v zmysle, že niečo aj vidíme, nielen zmäteno cítime. Ich samotné zobrazenie je na úrovni duchárin- tajomné postavy a absurdné udalosti v dome. Nepôsobia ale až tak gýčovito, ako sa to stáva- nejakým spôsobom sú svojské. Pôsobia totiž ešte viac na diváka ako na samotné postavy. Nebojíme sa ani tak s nimi, skôr len vidíme, že niečo sa tu deje, niečo tu je, je to zlovestné a postavy to skôr či neskôr pohltí, tie sú voči tomu celkom bezmocné. Tento pocit je zaujímavý práve v spojení s dokola hrešiacim manželom a podvodníkom. Z neho cítime, že akokoľvek bude chcieť, zmeniť sa nedokáže a nech robí, čo chce, manželku podvedie znova a znova a vždy bude skrachovancom. Tak isto ako keby to bolo s domom. Raz nejaký je, a to už sa nezmení.

„Nečakáme prekvapenia, napredovanie je plynulé jedným smerom.“

Nechutnosti nakoniec budú,  veď z filmu cítime, že sa sem hodia. Nebude ich ani až tak málo a značná bude miestami ich intenzita. Po prvej vražde sa skôr utvrdíme v prítomnosti zla, v napätí až taký silný posun nenastane. Ak sa niečo zintenzívňuje, je to skôr atmosféra. Nečakáme prekvapenia, napredovanie je plynulé jedným smerom, konfrontácia postáv so zlom je akurát čoraz krutejšia a nechutnejšia. Jednotlivé scény sa budú predbiehať predovšetkým v tomto smere a predvedú nám snahy byť nechutné ako to len ide. Minimálne v jednom prípade sa to určite aj podarí.

„Je nám ale jasné, čo nám chce povedať, a hovorí nám to záživne a funkčne.“

Čo sa týka pointy a vyvrcholenia, tie nič nepokazia, celkom jasné vysvetlenie sa nám ale ani nežiada. Odkaz je jasný pokiaľ ide o povahu domu. Je skrátka zlý, načo to príliš rozoberať. Pre nás je podstatné, ako postavy požuje teraz, nie až tak čo presne sa v ňom odohralo. Bol to bordel, to skutočne nie je ťažké si domyslieť, koho duch by tam asi mohol strašiť aj so všetkými implikáciami na objektifikáciu a dehumanizáciu žien zo strany mužských návštevníkov. Scenár možno má dosť múch, postavy sú miestami čudné a dialógy kostrbaté. Je nám ale jasné, čo nám chce povedať, a hovorí nám to záživne a funkčne. To tiež nie je málo.

Girl on the Third Floor kombinuje duchárinu s extrémnou nechutnosťou v štýle Lucia Fulciho. Tieto prvky sa spájajú účelne a vďaka svojskej koncepcii filmu sa ten aspoň viditeľne odlišuje od väčšiny hororov s duchmi. Celková kvalita nie je nijako ohurujúca, má ale myšlienku, má nápad, vie o čo mu ide a to sa mu aj darí. Preto ak nehľadáte dokonalosť, ale niečo čo i len trochu iné a zaujímavé, nemuseli by ste byť tak celkom sklamaní.