Jakob's Wife

Emancipácia vnútornou premenou

Hlavná Myšlienka je mierne kostrbatá aj pritiahnutá za vlasy, čo sa javí ako úmysel. Anna je manželka miestneho pastora, a na úvod si vypočujeme jeho kázeň o úlohe manželky. O jej oddanosti, vernosti, skrátka ako by malo správne a dlhoročné manželstvo vyzerať. Napred je s touto rolou stotožnená, veď sú svoji už dlho a ona si byť pastorovou manželkou zvykla. Film je ale o jej premene. Ako si uvedomí, kým bola, aké boli jej životné sny a plány a ako všetky zmaril jej usporiadaný až nudný život. Premena ale neprichádza len tak sama, či vďaka banalite, akou je stretnutie bývalého. Stane sa niečo osudové, vďaka čomu sa bude musieť zamyslieť, či chce naďalej byť len Jakob’s Wife.

7. 5. 2021

12. 11. 2018

Jaga. Košmar ťomnogo lesa

Keď chcete dieťa skutočne vystrašiť

Film je od začiatku viditeľne ruský, a pokiaľ nemáte voči ruským filmom vyslovenú averziu, javí sa to ako veľká výhoda. Iná je celková estetika, postavy, ich správanie, aj zasadenie diela. Najdôležitejšie ale je, nakoľko iný je samotný príbeh a jeho spracovanie. Vo svojej podstate je zápletka podobná ako z akéhokoľvek mysteriózneho hororu, vyzerá ale celkom inak. Je to ruská rozprávka, ktorá sa v ničom nesnaží podobať svojim západným náprotivkom, ide vlastnou cestou, ešte aj názov má ruský. Jaga. Košmar ťomnogo lesa.

16. 7. 2020

Bloody Hell

Humor akčný, humor psychopatický

Na začiatku máme mierne trápneho chlapíka, pri ktorom by bola zásadná chyba očakávať, že jeho podivný vnútorný aj vonkajší život vylučuje prekvapivé bojové zručnosti. Vyzerá, že prišiel len nemotorne baliť pracovníčku banky a možnosť zneškodnenia lúpežníkov je len jeho rovnako od reality odtrhnutý sen. Celkom tak to nie je. Síce sa rozpráva sám so sebou, koná impulzívne, nie vždy rozumne a medzi ľuďmi to príliš nezvláda. Takí hrdinovia tu už predsa boli, a ich svojskosť im len pridávala na šarme či ako zdroji fascinácie. Jediné, na čom záleží sú ich bojové schopnosti, a ideálne ak ich využívajú sympatickým spôsobom, alebo sa o to aspoň snažia. Keď už raz rozpútavajú Bloody Hell.

30. 4. 2021

Amulet

Pre zvláštny zážitok

Štruktúra je od začiatku mätúca, striedajú sa nám tu dve dejové línie. Odlíšiť sa našťastie dajú, v jednej je hlavný hrdina zarastený. Aj tak im nie je celkom ľahké rozumieť, hlavne tá zasadená skôr v čase toho veľa nevysvetľuje. Ani nevieme, z akej krajiny to hlavný hrdina do Anglicka prišiel. Len že tam bola vojna a nech sa aj snažil, nevyhol sa činom, na ktoré nie je hrdý. Teraz je predovšetkým tulák, nikto, človek bez vlastného života a budúcnosti. Prežíva, čaká čo s ním bude a už sa ani nesnaží nájsť niečo na spôsob šťastia. To ani nenájde, len sa jeho osud zásadne zmení, ako zistí, už dávno mu to mohol nájsť predmet, ktorý našiel, akýsi Amulet.

13. 4. 2021

Nezhasínaj!

Andrej Gomora | 19. 8. 2016
0
8/10
ghost, psycho

Keď sa strašidelnou stane tma samotná

Vplyvy umelého osvetlenia na človeka aj na životné prostredie sa stále skúmajú, a pravidelne o nich dostávame katastrofické správy. Okrem takzvaného svetelného znečistenia, ktoré komplikuje život hvezdárom a zvieratám, má mať neblahé následky aj na zdravie človeka. Kazí nám biorytmus a ničí oči. V posledných rokoch vraj nastala pandémia krátkozrakosti, a na vine má byť práve nedostatok času trávenom vonku, na dennom svetle. Keď vás ale chce zabiť bytosť existujúca výhradne v tieňoch, výkrik Nezhasínaj! vám podobné varovania z pier nezoberú.

„Na zvláštnych miestach sa objavovalo meno Diana, napríklad na ich kresbách vlastnej rodiny.“

Martin žije s mamou a v škole si už dávnejšie všimli, že pravidelne počas vyučovania zaspáva. Keď sa raz nedovolajú mame, požiadajú jeho nevlastnú sestru, aby si po neho do školy prišla. Tá už s rodinou dlhšie nežije, s mamou sa to skrátka nedalo. Dlhodobo užíva antidepresíva, opustil ju prvý manžel, druhého našli za zvláštnych okolností mŕtveho v práci. Deti porovnávajú svoje zážitky zo života s matkou a zistia, že niektoré čudné udalosti sa v jej okolí opakujú. V tme ako keby sa pohyboval nejaký duch. Na zvláštnych miestach sa objavovalo meno Diana, napríklad na ich kresbách vlastnej rodiny. Tam sa prekreslila na miesto otca. Ako keby sa na mamu niečo nalepilo, túžilo to s ňou byť a odmietalo komukoľvek dovoliť medzi nich vstúpiť. Tak ako sa o to teraz snaží dospelá dcéra Rebecca.

„Nakoniec o nič iné ako zjavujúcu sa postavu ani nepôjde, práca s ňou je ale trochu inde ako náhodne vyskakujúci duchovia.“

Vyskakovačky a lacné strašenie od začiatku síce funguje, pred divákom film akurát trochu zhadzujú. Ten totiž oprávnene nadobudne dojem, že sa ide pozerať len na ďalšiu lacnú duchárinu. Nakoniec o nič iné ako zjavujúcu sa postavu ani nepôjde, práca s ňou je ale trochu inde ako náhodne vyskakujúci duchovia. Tu totiž ide o zhmotnenie strachu z tmy v úplne inom význame, ako ho poznáme. Tma nie je len neznámom, v ktorom sa môže čokoľvek skrývať a preto sa dá dobre využiť na strašenie. Diana v tme žije, len v tme existuje a v tomto prípade tma nepredstavuje len strach. Tma samotná je tu nebezpečím.

„Tajomný príbeh na pozadí spĺňa znesiteľné štandardy, rozhodne sa dá hodnotiť pozitívne, že nerecykluje príbehy o duchoch.“

Tajomný príbeh na pozadí spĺňa znesiteľné štandardy, rozhodne sa dá hodnotiť pozitívne, že nerecykluje príbehy o duchoch. Aj keď len okrajovo, dotýka sa aj vážnej témy psychicky chorých ľudí, a hlavne otázky ako ich ochrániť pred nimi samými. Niekoľkým klišé sa nevyhneme, Diana aj tak pôsobí dostatočne originálne, pokiaľ už len takou zjavujúca sa vraždiaca postava môže byť.

„Hrozbou je tma ako taká, a my sa jej čím ďalej tým viac naučíme báť.“

Strašenia je vo filme skutočne požehnane a odkedy zhruba pochopíme o čo tu ide, prítomnosť Diany ako hrozby nás už neopúšťa. Cítime bezmocnosť vo vzťahu k nej, tá je navyše priamo prepojená s bezmocnosťou vo vzťahu k postihnutej matke. Hrozbou je tma ako taká, a my sa jej čím ďalej tým viac naučíme báť. Diana miestami pôsobí naštylizovane, ako keby si svoju strašidelnú prítomnosť užívala. Mierne nám môže prekážať iracionálnosť jej správania, jej údajné ciele sa nie celkom zhodujú s jej skutkami. Tu je ale otázne, nakoľko by sme od stvorenia ako ona mohli mať nárok očakávať racionálne zmýšľanie. Film sa totiž našťastie nepúšťa do zbytočného vysvetľovania, nevymýšľa si mytológiu. O Diane vieme presne to, čo pre potreby filmu vedieť potrebujeme. Vďaka tomu dosahuje obluda veľmi peknú mieru strašidelnosti a vo svojej symbolickej podstate jej nemáme veľmi čo vytknúť.

Veľa pokusov síce nie je zárukou úspechu, jeho pravdepodobnosť ale nepochybne zvyšujú. Nezhasínaj! je ten jeden prekvapivý prípad, keď sa to konečne skrátka podarilo. Horor o mysterióznej, vraždiacej, nadprirodzenej postave ukrývajúcej sa v tieňoch znie ako niečo, čo sme tu už v nepozerateľných podobách mali až neuveriteľne veľakrát. Teraz dáva monštrum zmysel, je strašidelné, film je dobre nakrútený a hororový zážitok ponúka viac ako uspokojivý. Na tom, ako príjemne tento film prekvapil je až niečo znepokojivé.