Jakob's Wife

Emancipácia vnútornou premenou

Hlavná Myšlienka je mierne kostrbatá aj pritiahnutá za vlasy, čo sa javí ako úmysel. Anna je manželka miestneho pastora, a na úvod si vypočujeme jeho kázeň o úlohe manželky. O jej oddanosti, vernosti, skrátka ako by malo správne a dlhoročné manželstvo vyzerať. Napred je s touto rolou stotožnená, veď sú svoji už dlho a ona si byť pastorovou manželkou zvykla. Film je ale o jej premene. Ako si uvedomí, kým bola, aké boli jej životné sny a plány a ako všetky zmaril jej usporiadaný až nudný život. Premena ale neprichádza len tak sama, či vďaka banalite, akou je stretnutie bývalého. Stane sa niečo osudové, vďaka čomu sa bude musieť zamyslieť, či chce naďalej byť len Jakob’s Wife.

7. 5. 2021

12. 11. 2018

Jaga. Košmar ťomnogo lesa

Keď chcete dieťa skutočne vystrašiť

Film je od začiatku viditeľne ruský, a pokiaľ nemáte voči ruským filmom vyslovenú averziu, javí sa to ako veľká výhoda. Iná je celková estetika, postavy, ich správanie, aj zasadenie diela. Najdôležitejšie ale je, nakoľko iný je samotný príbeh a jeho spracovanie. Vo svojej podstate je zápletka podobná ako z akéhokoľvek mysteriózneho hororu, vyzerá ale celkom inak. Je to ruská rozprávka, ktorá sa v ničom nesnaží podobať svojim západným náprotivkom, ide vlastnou cestou, ešte aj názov má ruský. Jaga. Košmar ťomnogo lesa.

16. 7. 2020

Amulet

Pre zvláštny zážitok

Štruktúra je od začiatku mätúca, striedajú sa nám tu dve dejové línie. Odlíšiť sa našťastie dajú, v jednej je hlavný hrdina zarastený. Aj tak im nie je celkom ľahké rozumieť, hlavne tá zasadená skôr v čase toho veľa nevysvetľuje. Ani nevieme, z akej krajiny to hlavný hrdina do Anglicka prišiel. Len že tam bola vojna a nech sa aj snažil, nevyhol sa činom, na ktoré nie je hrdý. Teraz je predovšetkým tulák, nikto, človek bez vlastného života a budúcnosti. Prežíva, čaká čo s ním bude a už sa ani nesnaží nájsť niečo na spôsob šťastia. To ani nenájde, len sa jeho osud zásadne zmení, ako zistí, už dávno mu to mohol nájsť predmet, ktorý našiel, akýsi Amulet.

13. 4. 2021

The Canal

Dá sa nevera spláchnuť do kanála?
Je horšie podozrenie, či istota? Hudobníkovi Fredovi stačili na dohnanie k šialenstvu večné pochybnosti. Tiež bol presvedčený, že svoju ženu nezabil. Aj keď je to jedna z veľmi mála vecí, o ktorých divák v Lost Highway nemá veľa dôvodov pochybovať. Podobne nevinne sa cíti aj hlavná postava filmu The Canal, ktorej máme asi rovnako veľké dôvody veriť.
4. 12. 2014

The New Daughter

Andrej Gomora | 19. 11. 2010
0
3/10
ghost

Deti neohrozuje len puberta

Aj keď Kevin Costner filmy stále nakrúcať neprestáva, jeho hviezda už nežiari zďaleka tak silno ako v časoch jeho najväčšej slávy, teda na začiatku deväťdesiatych rokov. Vtedy sa do filmových kroník nezmazateľne zapísal filmami ako Robin Hood, Tanec s vlkmi či Osobný strážca a tiež sa jasne vyprofiloval ako herec kladných úloh skromných a dobráckych hrdinov. Aj keď trochu prekvapivo v horore, ale v tej istej úlohe, sa nám dnes predstavuje vo filme The New Daughter.

Kevinova postava sa volá John James. Je spisovateľ, ktorého práve opustila žena a on sa sťahuje do Južnej Karolíny aby sa spamätal a začal nový život. Jeho bývala žena mu nechala v opatere aj ich dve deti. Mladší Sam je ešte milý a zlatý chlapec, kým staršia Louisa sa už dostala do zložitého životného obdobia a pravidelne dáva najavo svoj odpor voči otcovi a hlavne sťahovaniu, ktoré ju odtrhlo od všetkých jej priateľov. John je ako otec navyše pomerne neskúsený, výchovu nechával skôr na svoju manželku, rovnako ako starostlivosť o domácnosť. Ani nové obydlie mu jeho úlohu príliš neuľahčuje. Samovi sa hneď podarí nájsť v dome nabitú pušku a deti na spoločnej prechádzke objavia zvláštny a tajomný kopček. Louisa to navyše nemá práve ľahké ani v škole - hneď prvý deň do nej začne rýpať jedna z nových spolužiačok. Pozitívom je akurát Samova učitelka Cassandra, obdivovateľka Johna ako spisovateľa, ktorá mu hneď prejaví ochotu pomôcť v neľahkej situácii. A to skutočne problémy ešte len majú prísť.

Louisa prichádza opakovane domov až po zotmení. Vyzerá to, že sa túla niekde v okolí domu a vracia sa celá od blata. Tiež sa začne zvláštne správať. Najprv len vymení svoju normálnu bábiku za čudnú postavičku zo slamy, potom zhodí spolužiačku zo schodov, začne ju pravidelne bolieť brucho a často zvracia. Stále častejšie chodí domov neskoro a špinavá. Až sa Johnovi pri surfovaní po internete podarí zistiť, že to isté sa už jednej tínedžerke v tom istom dome stalo. Keď sa vydá po jej stopách, nie sú jeho zistenia vôbec príjemné.

Film sa rozbieha veľmi pomaly a na prvé napätie si počkáme. Nebavia nás ani postavy, ktoré sú úplne tuctové. John je klasický chaotický otec, bojujúci s ťažkou úlohou vychovávania detí. Kevin Costner je v tejto úlohe dokonale nudný a nezaujímavý. Malý Sam je gýčovo rozkošný nevinný chlapček, Louisa miliónkrát videná pubertiačka a Cassandra nápomocná žena, akú musíme povinne vidieť v každom filme s podobnou zápletkou. K budovaniu atmosféry neprispelo objavenie záhadného kopca, okolo ktorého sa nakoniec bude dej rozvíjať. Dlho totiž pre diváka zostáva len obyčajnou kopou hliny, ktorá ho nemá ako nastrašiť. Veľmi stručne zahliadneme aj jednu zo strašidelných príšer, jej mihnutie sa ale bez kontextu nemá veľký efekt.

Keď dej začne napredovať, stáva sa tak skôr cez odhaľovanie a vysvetľovanie ako cez priamu akciu na strane postáv. Vidíme, že s Louisou nie je niečo v poriadku, vídame otvorené dvere a počujeme v okolí domu zvláštne zvuky. Prvá smrť ale príde až asi v dvoch tretinách filmu a ani tú priamo nevidíme. Kombinácia pribúdajúcich vedomostí, čo sa v dome stalo, a zjavnej analógie s Louisou prináša očakávania, to je však málo. Skutočná akcia je zhustená až do poslednej časti.

Niekoľko strašidelných sekvencií sa aj podarí, veľmi podarená je napríklad scéna, kde sa takzvaná nová dcéra predstavuje. Problém však zostáva v ich nadväznosti a plynulosti. Napätie, ktoré vznikne, zväčša rýchlo opadne, keďže dielo nemá žiaden jeho centrálny zdroj, ktorý by ho udržiaval na nejakej úrovni. Asi základným problémom je totiž hororová zápletka. Na jednej strane opakuje niečo, čo sme tu už v rôznych podobách veľakrát mali. Jej spracovanie tohto námetu je však úplne neprepracované a nedomyslené, pointa nezmyselná. Pri absencii iných zdrojov napätia a násilia sa tento nedostatok stáva ešte výraznejším a film ho nemá čím vyvážiť. Výsledný dojem je potom pomerne nudný a nezaujímavý a stráca sa v ňom aj tých pár podarených scén.

Neviem, ako sa k tomuto filmu budú stavať fanúšikovia Kevina Costnera. Ak niekomu stačí pozerať sa na neho ako pobehuje, robí si starosti alebo bojuje, The New Daughter dokáže tieto očakávania naplniť. Kevin Costner sa tu ukazuje tak, ako sme ho videli už veľakrát, a kým niekomu môže práve táto skutočnosť vyhovovať, filmu ako celku škodí. Jeho stvárnenie postavy totiž prispieva do dlhého radu klišé, ktoré sa stávajú charakteristickou črtou tohto filmu. Ešte horšie ako ich samotný výskyt je pritom ich spracovanie, ktoré k neoroginalite pridáva nezáživnosť. Jediné, čo mu filmu zostáva, je tých pár ľakačiek. To je však na celovečerný film trochu málo.