Jakob's Wife

Emancipácia vnútornou premenou

Hlavná Myšlienka je mierne kostrbatá aj pritiahnutá za vlasy, čo sa javí ako úmysel. Anna je manželka miestneho pastora, a na úvod si vypočujeme jeho kázeň o úlohe manželky. O jej oddanosti, vernosti, skrátka ako by malo správne a dlhoročné manželstvo vyzerať. Napred je s touto rolou stotožnená, veď sú svoji už dlho a ona si byť pastorovou manželkou zvykla. Film je ale o jej premene. Ako si uvedomí, kým bola, aké boli jej životné sny a plány a ako všetky zmaril jej usporiadaný až nudný život. Premena ale neprichádza len tak sama, či vďaka banalite, akou je stretnutie bývalého. Stane sa niečo osudové, vďaka čomu sa bude musieť zamyslieť, či chce naďalej byť len Jakob’s Wife.

7. 5. 2021

12. 11. 2018

Jaga. Košmar ťomnogo lesa

Keď chcete dieťa skutočne vystrašiť

Film je od začiatku viditeľne ruský, a pokiaľ nemáte voči ruským filmom vyslovenú averziu, javí sa to ako veľká výhoda. Iná je celková estetika, postavy, ich správanie, aj zasadenie diela. Najdôležitejšie ale je, nakoľko iný je samotný príbeh a jeho spracovanie. Vo svojej podstate je zápletka podobná ako z akéhokoľvek mysteriózneho hororu, vyzerá ale celkom inak. Je to ruská rozprávka, ktorá sa v ničom nesnaží podobať svojim západným náprotivkom, ide vlastnou cestou, ešte aj názov má ruský. Jaga. Košmar ťomnogo lesa.

16. 7. 2020

Amulet

Pre zvláštny zážitok

Štruktúra je od začiatku mätúca, striedajú sa nám tu dve dejové línie. Odlíšiť sa našťastie dajú, v jednej je hlavný hrdina zarastený. Aj tak im nie je celkom ľahké rozumieť, hlavne tá zasadená skôr v čase toho veľa nevysvetľuje. Ani nevieme, z akej krajiny to hlavný hrdina do Anglicka prišiel. Len že tam bola vojna a nech sa aj snažil, nevyhol sa činom, na ktoré nie je hrdý. Teraz je predovšetkým tulák, nikto, človek bez vlastného života a budúcnosti. Prežíva, čaká čo s ním bude a už sa ani nesnaží nájsť niečo na spôsob šťastia. To ani nenájde, len sa jeho osud zásadne zmení, ako zistí, už dávno mu to mohol nájsť predmet, ktorý našiel, akýsi Amulet.

13. 4. 2021

The Canal

Dá sa nevera spláchnuť do kanála?
Je horšie podozrenie, či istota? Hudobníkovi Fredovi stačili na dohnanie k šialenstvu večné pochybnosti. Tiež bol presvedčený, že svoju ženu nezabil. Aj keď je to jedna z veľmi mála vecí, o ktorých divák v Lost Highway nemá veľa dôvodov pochybovať. Podobne nevinne sa cíti aj hlavná postava filmu The Canal, ktorej máme asi rovnako veľké dôvody veriť.
4. 12. 2014

The Traveler

Afonka Soby | 20. 11. 2010
0
4/10
ghost

Val Kilmer rozdáva vianočné darčeky

Val Kilmer začína v poslednom čase svojou fyziognómiou pripomínať Santa Clausa. Tento rok sa jeho osud konečne naplnil a my ho môžeme vidieť vo vianočnom príbehu. Nie však ešte ako Santu (to možno až v remaku slashera Silent Night, Deadly Night - týmto zároveň ponúkam Hollywoodu zadarmo svoj tip), ale ako záhadného Mr. Nobody. Ten na Vianoce prichádza na malú policajnú stanicu kdesi v zapadnutom americkom mestečku, aby rozdal pár darčekov a vyriešil si pár účtov z minulosti. Nie je to totiž jeho prvá návšteva stanice.  Pred pár rokmi ho tu mučilo šesť policajtov za údajnú vraždu malého dievčatka. Mr. Nobody sa vracia, aby sa priznal k šiestim vraždám, ktoré však ešte len spácha. A koho plánuje zabiť, nie je také ťažké uhádnuť.

Teraz som možno trochu spojleroval, pretože na to, čo som vám práve vyrozprával, prídu obete až kdesi za polovicou filmu. Ja však na rozdiel od tvorcov filmu The Traveler divákov nepodceňujem a je mi úplne jasné, že to, čo zistí priemerný americký policajt až po štyroch vraždách svojich kolegov, vám bude jasné už vtedy, keď zavalitý Val (zavalitý Val - to je nomen omen!) povie: „prišiel som sa priznať k vražde" a následne záhadne dodá: „k šiestim vraždám". Pár flashbackov do minulosti, v ktorých vidíme šesticu policajtov všemožne mučiť akéhosi zarasteného tuláka, potom nenechá na pochybách skutočne nikoho s výnimkou samotných policajtov.

Väčšina ich tak zomiera, vlastne skôr ako vôbec zistí, čo sa vlastne okolo nich deje a kto je ten záhadný pán Nikto, ktorý akosi odmieta rešpektovať fyzické prekážky a napriek tomu, že je zavretý v cele, vídať ho na rôznych miestach policajnej stanice. A tam, kde ho akurát nevidíme, ho aspoň počujeme, pretože pán Nikto má vo zvyku si tajomne pískať vždy, keď sa mu zdá, že je v jeho okolí akosi málo husto. Nerobí to však príliš často. Omnoho radšej opisuje svoje vraždy, ktoré sa súčasne aj dejú. Spôsob, akým zabíja, nie je veľmi vynaliezavý, vlastne len kopíruje to, čo na ňom kedysi páchali policajti, no na nedostatok krvi sa sťažovať nemôžeme. Pár „killov" síce môže nudiť, no niektoré (najmä vražda policajtky) svojou brutálnosťou až mrazia. Nejde však o nič šokujúce, nič, čo by sme nevideli najmenej stokrát. Film ani neašpiruje na žiadnu kreatívnu brutalitu, snaží sa zrejme zaujať niečím iným.

Tu nastáva zásadný problém. Čím vlastne môže zaujať film s takýmto jednoduchým príbehom? Mr. Nobody príde na stanicu a spácha šesť vrážd. Tým to hasne. Už od začiatku vieme, že nemôžeme čakať žiadne dejové twisty ani kvalitne napísané postavy.  Mr. Nobody je presne taký, aké je jeho meno: záhadný. Scenáristi zrejme vychádzali z premisy: čím menej o ňom vieme, tým lepšie. Sami si tak zatarasili podľa mňa jedinú schodnú cestu, ako z takéhoto principiálne nudného námetu urobiť niečo aspoň trochu zaujímavé. Val Kilmer je síce spoľahlivo vyhasnutá hviezda, no na rozdiel od ostatných hercov, ktorých postavy sú iba „mäsom" pre vraha, je to stále hviezda. Na pomery takéhoto béčka, akým The Traveler určite je, je to dokonca megahviezda. Už len kvôli nemu si Mr. Nobody zaslúžil širší rozmer a trochu viac strán v scenári.

The Traveler nemusel dopadnúť zle. Dokonca ani s týmto rozpočtom, ktorý bol určite veľmi nízky. Atmosféru tajomna sa podarilo vybudovať celkom slušne a je to vlastne to jediné, čím vás tento film môže zaujať. A ak ste fanúšikom Vala Kilmera a chcete ho po čase vidieť v niečom inom ako v nejakom ultralacnom akčnom béčku, kde svojou topornosťou konkuruje kolegovi Stevenovi Seagalovi, The Traveler určite nie je zlá voľba. Sú však aj lepšie možnosti, ako stráviť predvianočný čas. Napríklad pri nejakom inom, lepšom hou hou hou horore.