Jakob's Wife

Emancipácia vnútornou premenou

Hlavná Myšlienka je mierne kostrbatá aj pritiahnutá za vlasy, čo sa javí ako úmysel. Anna je manželka miestneho pastora, a na úvod si vypočujeme jeho kázeň o úlohe manželky. O jej oddanosti, vernosti, skrátka ako by malo správne a dlhoročné manželstvo vyzerať. Napred je s touto rolou stotožnená, veď sú svoji už dlho a ona si byť pastorovou manželkou zvykla. Film je ale o jej premene. Ako si uvedomí, kým bola, aké boli jej životné sny a plány a ako všetky zmaril jej usporiadaný až nudný život. Premena ale neprichádza len tak sama, či vďaka banalite, akou je stretnutie bývalého. Stane sa niečo osudové, vďaka čomu sa bude musieť zamyslieť, či chce naďalej byť len Jakob’s Wife.

7. 5. 2021

12. 11. 2018

Jaga. Košmar ťomnogo lesa

Keď chcete dieťa skutočne vystrašiť

Film je od začiatku viditeľne ruský, a pokiaľ nemáte voči ruským filmom vyslovenú averziu, javí sa to ako veľká výhoda. Iná je celková estetika, postavy, ich správanie, aj zasadenie diela. Najdôležitejšie ale je, nakoľko iný je samotný príbeh a jeho spracovanie. Vo svojej podstate je zápletka podobná ako z akéhokoľvek mysteriózneho hororu, vyzerá ale celkom inak. Je to ruská rozprávka, ktorá sa v ničom nesnaží podobať svojim západným náprotivkom, ide vlastnou cestou, ešte aj názov má ruský. Jaga. Košmar ťomnogo lesa.

16. 7. 2020

Amulet

Pre zvláštny zážitok

Štruktúra je od začiatku mätúca, striedajú sa nám tu dve dejové línie. Odlíšiť sa našťastie dajú, v jednej je hlavný hrdina zarastený. Aj tak im nie je celkom ľahké rozumieť, hlavne tá zasadená skôr v čase toho veľa nevysvetľuje. Ani nevieme, z akej krajiny to hlavný hrdina do Anglicka prišiel. Len že tam bola vojna a nech sa aj snažil, nevyhol sa činom, na ktoré nie je hrdý. Teraz je predovšetkým tulák, nikto, človek bez vlastného života a budúcnosti. Prežíva, čaká čo s ním bude a už sa ani nesnaží nájsť niečo na spôsob šťastia. To ani nenájde, len sa jeho osud zásadne zmení, ako zistí, už dávno mu to mohol nájsť predmet, ktorý našiel, akýsi Amulet.

13. 4. 2021

The Canal

Dá sa nevera spláchnuť do kanála?
Je horšie podozrenie, či istota? Hudobníkovi Fredovi stačili na dohnanie k šialenstvu večné pochybnosti. Tiež bol presvedčený, že svoju ženu nezabil. Aj keď je to jedna z veľmi mála vecí, o ktorých divák v Lost Highway nemá veľa dôvodov pochybovať. Podobne nevinne sa cíti aj hlavná postava filmu The Canal, ktorej máme asi rovnako veľké dôvody veriť.
4. 12. 2014

The Turning

Andrej Gomora | 6. 5. 2020
0
3/10
ghost, mystery, psycho

Atmosferický film bez atmosféry

Novela Henryho Jamesa The Turn of the Screw už jedno filmové spracovanie dostala. A nie len tak hocijaké, ale klasiku gotického žánra The Innocents. Tá čerpá z tajomnej atmosféry predlohy, a nádherne využíva prostriedky svojej doby na jej zobrazenie a prehĺbenie. Aj kniha sa odohrávala predovšetkým v hlave, v neurčitých pocitoch a ich pomalom prežívaní. Čo z nej sa dá využiť dnes, a ako sa hrôza v nej zobrazená dokáže odraziť v súčasnom horore nám ukazuje The Turning.

„Už tu sa začínajú trampoty s vytváraním gotickej atmosféry, ktoré sa budú len stupňovať.“

Miernym problémom je preň už gotické zasadenie. Starobylé sídla ešte nepochybne existujú, keď v nich ale raz bývajú boháči, od vnútra už asi čakáme trochu vyšší štandard. Samozrejme môžu mať úctu k tradíciám a milovať staré veci, v miestami polorozpadnutom sídle by asi pri nadbytku peňazí nebývali. Už tu sa začínajú trampoty s vytváraním gotickej atmosféry, ktoré sa budú len stupňovať. Premiestniť ju do moderných čias by nejako možno išlo, niektoré prvky už ale využiť jednoducho nejdú, respektíve žiadali by si značnú opatrnosť pri zachádzaní, aby nepôsobili nepresvedčivo až rušivo. To sa tu žiaľ nedeje, a svet do ktorého sa máme ponoriť na nás pôsobí neuveriteľne a ako nasilu pozliepaný.

Čo sa skutočne stalo a čo sa odohralo len v hlave mladej guvernantky nechala literárna predloha otvorené. The Innocents pôsobili v tomto smere jasnejšie, nechávali nás v dojme, že na statku sa naozaj dejú podivné veci. Tu zostávame niekde na pomedzí, a toto riešenie sa nejaví zďaleka ideálne. Na deťoch niečo nie je v poriadku, obzvlášť na Milesovi. V dome sa tiež dejú čudné veci, príliš im ale nerozumieme, netušíme kam by asi mohli smerovať, a čoho sa môžeme báť. Niekedy na nás duchovia pôsobia len ako preludy, inokedy celkom reálne. Ako dôvod tejto nejasnosti sa javí skrátka snaha nejako diváka zmiasť, akokoľvek na neho zapôsobiť. Tá ale bez konzistentnosti nie je príliš úspešná.

„Mohlo by ísť o prostriedky pre doplnenie celkového znepokojivého pocitu, ten sa tu ale nedostavuje.“

Potom to vyzerá tak, ako keby strašenie vo filme malo stáť na celkom najprimitívnejších ľakačkách. Často ani nesúvisia priamo s dejom, jednoducho niečo niekde náhle vyskočí a diváka naľaká. Napríklad kôň. Mohlo by ísť o prostriedky pre doplnenie celkového znepokojivého pocitu, ten sa tu ale nedostavuje. Preto príliš nemajú čo doplňovať. Problém duchárskych hororov, čo vlastne duchovia majú robiť okrem vyskakovania, a ako reálne majú ohrozovať postavy, sa tu dostáva takmer na novú úroveň. Nám sa totiž javí ako veľmi pravdepodobné, že nebudú robiť nič. V dome sa skrátka objavujú postavy, v oknách tváre, počuť hlasy. Pre nás je to ale len celkom nevinná a nezaujímavá halucinácia. Alebo nevinný zjav, ktorý sa jednoducho mihne, my v ňom ale nevidíme žiaden hlbší význam a dôvod robiť si starosti.

„Film je celkom chladný, sterilný a z hľadiska toho, na čom by sa mal snažiť stavať, nefunkčný.“

Ak malo ísť o atmosférický horor, absencia atmosféry je dosť zásadný problém. Necítime strach, necítime hrôzu, a nakoniec je nám aj samotná guvernantka značne ľahostajná. Nedokážeme s ňou prežívať jej hrozivé vnemy, jej zmätok, či už sú jeho príčiny v nej alebo v samotnom dome. Inak na filme nie je nič zásadne iritujúce, nakrútený je bez vážnejších nedostatkov, sledovať sa dá, ničím akurát nedokáže diváka zaujať. Je celkom chladný, sterilný a z hľadiska toho, na čom by sa mal snažiť stavať, nefunkčný. Vtedy už je skutočne jedno, aké drobnosti by sa dali vnímať pozitívne.

The Turning nie je film zásadné zlý, je akurát dokonale nefunkčný a tým pádom celkom zbytočný. Nemá divákovi čo ponúknuť tam, kde by sa o to mal najviac snažiť, teda čo sa týka atmosféry. Porovnanie s The Innocents potom pôsobí už jednoducho nemiestne, možno len náznaky psychickej choroby sú tentokrát viditeľnejšie. Ak sa ale túžite báť a užiť si pomalú temnú atmosféru, klasika sa javí ako celkom jednoznačne správna voľba.