Jakob's Wife

Emancipácia vnútornou premenou

Hlavná Myšlienka je mierne kostrbatá aj pritiahnutá za vlasy, čo sa javí ako úmysel. Anna je manželka miestneho pastora, a na úvod si vypočujeme jeho kázeň o úlohe manželky. O jej oddanosti, vernosti, skrátka ako by malo správne a dlhoročné manželstvo vyzerať. Napred je s touto rolou stotožnená, veď sú svoji už dlho a ona si byť pastorovou manželkou zvykla. Film je ale o jej premene. Ako si uvedomí, kým bola, aké boli jej životné sny a plány a ako všetky zmaril jej usporiadaný až nudný život. Premena ale neprichádza len tak sama, či vďaka banalite, akou je stretnutie bývalého. Stane sa niečo osudové, vďaka čomu sa bude musieť zamyslieť, či chce naďalej byť len Jakob’s Wife.

7. 5. 2021

12. 11. 2018

Jaga. Košmar ťomnogo lesa

Keď chcete dieťa skutočne vystrašiť

Film je od začiatku viditeľne ruský, a pokiaľ nemáte voči ruským filmom vyslovenú averziu, javí sa to ako veľká výhoda. Iná je celková estetika, postavy, ich správanie, aj zasadenie diela. Najdôležitejšie ale je, nakoľko iný je samotný príbeh a jeho spracovanie. Vo svojej podstate je zápletka podobná ako z akéhokoľvek mysteriózneho hororu, vyzerá ale celkom inak. Je to ruská rozprávka, ktorá sa v ničom nesnaží podobať svojim západným náprotivkom, ide vlastnou cestou, ešte aj názov má ruský. Jaga. Košmar ťomnogo lesa.

16. 7. 2020

Amulet

Pre zvláštny zážitok

Štruktúra je od začiatku mätúca, striedajú sa nám tu dve dejové línie. Odlíšiť sa našťastie dajú, v jednej je hlavný hrdina zarastený. Aj tak im nie je celkom ľahké rozumieť, hlavne tá zasadená skôr v čase toho veľa nevysvetľuje. Ani nevieme, z akej krajiny to hlavný hrdina do Anglicka prišiel. Len že tam bola vojna a nech sa aj snažil, nevyhol sa činom, na ktoré nie je hrdý. Teraz je predovšetkým tulák, nikto, človek bez vlastného života a budúcnosti. Prežíva, čaká čo s ním bude a už sa ani nesnaží nájsť niečo na spôsob šťastia. To ani nenájde, len sa jeho osud zásadne zmení, ako zistí, už dávno mu to mohol nájsť predmet, ktorý našiel, akýsi Amulet.

13. 4. 2021

The Canal

Dá sa nevera spláchnuť do kanála?
Je horšie podozrenie, či istota? Hudobníkovi Fredovi stačili na dohnanie k šialenstvu večné pochybnosti. Tiež bol presvedčený, že svoju ženu nezabil. Aj keď je to jedna z veľmi mála vecí, o ktorých divák v Lost Highway nemá veľa dôvodov pochybovať. Podobne nevinne sa cíti aj hlavná postava filmu The Canal, ktorej máme asi rovnako veľké dôvody veriť.
4. 12. 2014

V zajatí démonov

Andrej Gomora | 18. 9. 2013
0
8/10
claustrophobic, ghost

Ďalší dôkaz, že duchovia nepatria do smetí

Warrenovci sú pár o akom by sme si prečítali v lepšom prípade v Plus 7 dní a chytili sa za hlavu, čo už za hlúposti to píšu. V tom horšom, a pravdepodobnejšom, by sme si o nich čítali so záchvatmi smiechu v periodikách ako Bosorka alebo Fiškál a uvažovali či si z nás robí žarty časopis alebo naozaj ako dvojica komediantov existujú. Teraz si našli pre nich vhodné fórum, ďalší z radu hororov odkazujúcich sa na údajnú skutočnú udalosť. V zajatí démonov ich s plnou vážnosťou predstavuje ako uznávaných vyšetrovateľov paranormálnych javov, a ako svoj príbeh jeden z ich najznámejších prípadov.

„Warrenovci vystupujú ako hocaká iná dvojica geniálnych vyšetrovateľov. Vidíme ich ľudskú stránku, ich vyšetrovacie schopnosti a oddanosť napomáhaniu ľuďom."

Snaha ukazovať ako skutočnosť svet, v ktorom naozaj existujú nadprirodzené javy, prednáša sa o nich na univerzitách a ľudia čo sa nimi zaoberajú sú viac ako blázni či podvodníci dáva najavo, nakoľko sa to s tou skutočnou udalosťou zase myslí vážne. Warrenovci vystupujú ako hocaká iná dvojica geniálnych vyšetrovateľov. Vidíme ich ľudskú stránku, ich vyšetrovacie schopnosti a oddanosť napomáhaniu ľuďom. Momentálne ich potrebuje rodina Perronovcov. Presťahovali sa do nového domu, a zdá sa, že tam straší. Niekto ich stále ťahá za nohy, robí im modriny, zhadzuje veci, a ešte aj smrdí. Snažia sa rodine odporučiť hľadať racionálne vysvetlenie, ale vidia že snaha je márna. A po príchode do domu pochopia prečo. O aktivite démonov sa nedá pochybovať, po krátkom vyšetrovaní ani o jej pôvode. V dome bývala najprv jedna bosorka a obesila sa na strome v záhrade. Prekliala ho, obetí rokmi pribúdalo a mnohé dom zostali strašiť. Chcú ďalej páchať zlo, nahovoriť ďalšiu ženu, aby svoje dieťa obetovala satanovi.

Na horor je úvod a predstavovanie postáv veľmi zdĺhavé. Dlho zostaneme len pri mysterióznych rečiach, trávime čas na jednej strane s múdrymi a sympatickými Warrenovcami, na druhej strane s Perronovcami, ktorých zážitky začínajú na úrovni podozrivého prievanu. V kombinácii s fraškou ohľadne pravdivého príbehu sa začne ako reálne javiť riziko unudenia. Našťastie, prejaví sa tak plané ako len môže byť.

„Je jasné že pred duchmi sa nedá ujsť, začnú byť všade a divákovi dajú prežiť úzkosť z takmer bezvýchodiskovej situácie."

Prejavy duchov začnú pribúdať a výrazne sa zvýši aj ich intenzita. Z búchajúcich dverí sa vystupňujú cez postavy v zrkadle na skutočné postavy. Ľakačky sú jednak veľmi dobre spravené, zároveň výborne zapadajú do zahusťujúceho sa priebehu deja. Ako Warrenovci vysvetľujú, svojim príchodom duchov naľakali, preto sa viac prejavujú. Celkove je až prekvapivé, ako dobre fungujú logické vysvetlenia diania, ktoré Warrenovci podávajú. Duchovia nie sú len zlo s chaotickými a nepochopiteľnými prejavmi, takmer všetky javy majú svoje vysvetlenie a logiku. Nestrácajú tým na hrozivosti, a naviac sa nedá dúfať že len tak zmiznú. Postavy čelia duchom s obrovskými schopnosťami, a zároveň im Warrenovci vysvetľujú ich zámery a aká náročná bude snaha s nimi bojovať. Je jasné že pred duchmi sa nedá ujsť, začnú byť všade a divákovi dajú prežiť úzkosť z takmer bezvýchodiskovej situácie. K atmosfére z vynikajúceho spádu rozhodne prispieva aj vyhotovenie filmu. Funguje v ňom prakticky všetko- presladená rodinnosť, afektované hranie, stereotypné postavy. Keď príde ich čas, všetky predtým zdanlivo nepodarené zložky si nájdu svoje miesto a úspešne poskladajú celkový efekt. Pridáva sa k nim podarená hudba a dôsledná práca s kamerou, vďaka ktorým sa pôsobenie filmu dostáva na intenzitu uspokojivú pre hádam každého hororového fanúšika.

„Na lacných historkách o bosorkách a domoch kde straší s často až televíznymi prostriedkami vytvára pôsobivý hororový zážitok."

Tak sa zdá, že znova raz sa podarilo zo žánra vydolovať viac, ako by človek čakal, že v ňom ešte zostalo. Podobne ako Sinister, ani V zajatí démonov v zásade neprináša nič nové. Používa otrepané recepty ktoré už nejaký čas pôsobili ako útočisko chudákov neschopných vymyslieť čokoľvek nové. Na lacných historkách o bosorkách a domoch kde straší s často až televíznymi prostriedkami vytvára pôsobivý hororový zážitok. Aj údajná skutočná udalosť vlastne nie je vyvrátená, keďže nikto za celý čas nezomrie a bolo by ťažké nájsť dôkaz, že to čo film zobrazuje sa nemohlo stať. Vykresľovať Warrenovcov ako serióznych odborníkov a hrdinov je síce zjavná hlúposť, pre potreby filmu by sme ju ale určite mali byť ochotní stráviť.