12. 10. 2015

Apostle

Tenká hranica medzi uctievaním a vykorisťovaním

Určite sa dá vnímať pozitívne posun od schematického zobrazovania náboženských fanatikov ako šialencov a nič iné. Nadprirodzené javy sú predsa neoddeliteľná súčasť hororov. Tak prečo by niekedy nemohli to nie zrovna sympatické správanie aj podporovať, či priam ospravedlňovať? Postavy sa tak môžu stať ľudskejšími, vrátane náboženských magorov. Tiež nemusia byť zlí, len pretože ich to baví, a môžu divákovi skomplikovať možnosť ich odsúdenia aspoň do tej miery, že to skutočne nemali až také jednoduché. Keď k niekomu hovorí bohyňa, nemá nárok pokladať sa za Apostle?

14. 1. 2019

The Domestics

Apokalypsa namiesto manželskej poradne

Vysvetľovať, čo zničilo civilizáciu, respektíve odkiaľ sa zobrali zombíci, upíri alebo iný zrod jej rozvrátenia už dávno nie je nevyhnutnosť. Postapokalyptický film je dávno etablovaný ako žáner a pred nikým už nemusí svoje zápletky ospravedlňovať. V tomto prípade si zvolil ironickú eleganciu s narážkou na konšpirácie o chemtrails. Niekto sa proste rozhodol, že stačí, a lietadlá obostreli svet čiernym dymom. Znie to trochu hlúpo, ale dá sa to vnímať ako vtipná hlúposť. Ako takmer vždy hlavne film o pôvode postapokalyptického stavu sveta vôbec nie je. Tentokrát je o ľuďoch, priamo o manželoch v kríze vzťahu. The Domestics.

7. 1. 2019

The Eyes of My Mother

Neučte deti hrám so skalpelom

Mama dievčatku veľa rozprávala o anatómii, o rezaní. Ako už mohla čakať, že to s ním dopadne. Sama bola v Portugalsku očná chirurgička, na kravskom oku dcére ukazuje, ako vyzerá jeho vnútro. Dievčatko je rado, rezanie sa jej páči, má rada svoju mamu. Na ich odľahlý statok jedného dňa príde cudzinec. Pýta sa na záchod, vyžaduje si nezvyčajnú zdvorilosť. Pôsobí na jednej strane krehko, zároveň dosť vyšinuto. Neskôr sa sám prizná, má rád zabíjanie, ten pocit ktorý človeku prináša. Na rozhovory s dievčatkom bude mať ešte veľa času. Bez mamičky si z neho spraví svojho jediného kamaráta. Hoci nahradiť ju samozrejme nikdy môcť nebude, Francisca bude vždy myslieť na The Eyes of My Mother.

27. 6. 2017

The Devil Inside

Afonka Soby | 3. 3. 2012
0
6/10

Malý dôvod na návštevu kina

Zrejme je to lacné. Možno toto si hovoríte, keď trocha sledujete hororový žáner (nielen to úbohé percento z neho, ktorá sa dostane do našej distribúcie) a zaskočil vás nedávny boom tzv. „found footage" filmov, t. j. hororov, ktoré sa svojou formou tvária ako posledné zábery pred smrťou. Aj u nás premietaný perfektný Cloverfield, španielsky REC (či jeho americký remake Karanténa) alebo nedávny The Last Exorcism už vytvárajú samostatný žáner, ktorý má, samozrejme, korene ešte v jednom z najoriginálnejších, najinšpiratívnejších a hlavne najstrašidelnejších  hororov všetkých čias. Záhada Blair Witch predsa už koncom deväťdesiatych rokov dokázala, že za málo peňazí sa dá robiť muzika, pri ktorej vydržíte tancovať aj desať rokov.

„Isabella je od začiatku naklonená názoru, že jej mama nepatrí do rúk psychiatrom, ale exorcistom."

Zo spomínaných filmov má Diabol v tele najbližšie k Poslednému exorcizmu (ale aj k druhému dielu REC), a to hlavne svojou témou - posadnutosťou Diablom. Hlavnou postavou „dokumentu" je Isabella, ktorá má s Diablom rodinnú skúsenosť - posadnutá bola jej matka, ktorá zabila v priebehu exorcizmu svojich troch „vyháňačov". Teraz prežíva v psychiatrickej liečebni v Ríme, kam sa Isabella vydáva v sprievode kamaráta s kamerou, aby o svojej tragédii nakrútila dokument. Isabella je od začiatku naklonená názoru, že jej mama nepatrí do rúk psychiatrom, ale exorcistom. Čo však robiť, keď jej cirkev vyháňanie zamietne? Ešteže sa môže spoľahnúť na svojich dvoch nových kamarátov kňazov, ktorí už nejaké to vyháňanie majú za sebou.

Samozrejme, niečo sa zvrhne a pôvodne rodinná tragédia naberie obludnejšie rozmery. To je však maximum, čo vám môžem z deja prezradiť. Moment prekvapenia, alebo skôr zlomu, je vlastne jediné eso, s ktorým film vyrukuje. Inak sa všetko hýbe v dobre vychodených koľajach, ktoré už dávno objavili jednak iné „found footage", jednak iné horory o exorcizme. Niežeby som to filmu vytýkal. Každý žáner musí mať svoje pravidlá. Kvality Diabla v tele nie sú v prekvapivých riešeniach či nebodaj v posúvaní hraníc hororového žánru - skôr sa snaží vypilovať už osvedčené scény a postupy. Preto nám bez problémov servíruje stokrát videnú scénu vymáhania Diabla so všetkým, čo k tomu patrí - bľabot v starých jazykoch, vykrúcanie krku, oplzlé reči Diabla a pod. - v podstate nič nové už od čias prvého Exorcistu, no robí to s bravúrou, ktorá neurazí.

„Kvality Diabla v tele nie sú v prekvapivých riešeniach či nebodaj v posúvaní hraníc hororového žánru - skôr sa snaží vypilovať už osvedčené scény a postupy."

Stále sa však pohybujeme v priemere žánru. Film nedosahuje kvalít Posledného exorcizmu, Cloverfieldu či Rec, ktoré mali predsa len nejakú tú iskru navyše. Found footage je však žáner, ktorý akoby bol odolný proti vyslovenému fiasku. Ak vám vyhovuje, budete sa baviť - ak už nie kráľovsky, tak aspoň primerane cene lístka. A ak máte v sebe zakorenený odpor k ručnej kamere a akejkoľvek „hre na realitu", asi sa tomuto filmu aj tak oblúkom vyhnete. Fanúšikom hororu však Diabla v tele môžem odporučiť - je to jeden z tých lepších hororových prírastkov do našej kinodistribúcie. Ktovie, kedy sa zasa niečoho dočkáme.