3 From Hell

Opäť trošku sadizmu

Rob Zombie je nepochybne svojský tvorca, a jeho štýl vám jednoducho musí sadnúť. Konkrétne vás musí baviť vyžívanie sa v pomerne priamočiarej brutalite a intenzívnej akcii. Podobne ako u Eliho Rotha tu cítiť ten cynicko sadistický podtón, môže nám akurát pripadať o niečo hravejší. Ide len o výrazne násilnú zábavku, ktorá od mučenia nie je ďaleko, celkom sa naň ale nesústreďuje. Hrdinami sa tak či onak stávajú postavy, ktoré by inak mali byť negatívne. Keď ale ide o zobrazenie čo najviac smrti, predsa by sme nemohli držať palce obetiam. Tak to bolo v predošlých dieloch série, ktorá dovršuje štatút trilógie filmom 3 From Hell.

17. 10. 2019

Krampus

Trochu drsnejšia vianočná rozprávka
V zime vždy poteší pozrieť si letný, dovolenkový film. Pláže, slnko, žúry, keď vonku zúri chlad vždy zahrejú. Na Vianoce sa tiež všetci tešíme, ale až tak nás v lete neťahá pozerať si niečo, čo nám ich bude evokovať. Nechceme si pripomínať, že leto sa o chvíľu skončí, rovnako ako ďalší rok nášho života. Vianoce sa na nás aj tak o chvíľu budú valiť odvšadiaľ, aj viac, ako by sme si priali. Keď ale predsa zacítite potrebu vidieť sneh, darčeky a dusné rodinné stretnutia, môžete tento zážitok spojiť s pozeraním napríklad hororu. Poslúžiť môže film Krampus.
9. 5. 2016

Polaroid

Konečne primeraný trest za selfie?

Na úvodnej vražde je pozitívne, nakoľko priamo ide na vec. V poslednom čase sme si pri duchárinách zvykli na dlhé obliehanie budúcich obetí. Niečo sa na ne upne, nezmyselne sa to dokola zjavuje v ich okolí, primitívne nás to straší. Aby sme vôbec začali pochybovať, či sa to aj na niečo zmôže. Tentokrát je to hneď od začiatku krátky proces. Sekvencia pritom má všetko, čo by mať mala. Postupne hustne, buduje intenzívny strach, niečo sa zjaví, z nejasnej entity sa to sformuje na priamu a nebezpečnú silu. Ktorá svoj úmysel rovno aj dokoná. Stačilo, že niekto sa tu odfotil aparátom značky Polaroid.

2. 7. 2019

Nevesta na zabitie

Svadobná noc trochu inak

Začiatok je dosť klasický a spĺňa štandardy filmov či komédií o vstupe do rodiny. On je bohatý, ona vyrastala bez rodičov. Snobská rodina ako keby ju nenávidela, hoci sa nevesta tvári nervózne, skôr máme dojem, že jej to je jedno. Ide o obligátny folklór s nedôverujúcimi rodičmi a zazerajúcou tetou. Hlavná je láska, tej cíti od manžela viac než dosť. Zatiaľ. Film si možno na pár výnimiek drží úroveň a vyhýba sa skĺznutiu do uletenosti, aj keď sa tá miestami priam ponúka. Niektoré postavy sú komické, stále ale uveriteľné a zhruba rovnako by mohli vyzerať v nehororovej komédii. Samozrejme, uletená musí byť samotná zápletka.

12. 9. 2019

The Silence

Svet sa konečne ponorí do ticha

Jedna vec je využívať nejaký druh ľudského postihnutia pre zdramatizovanie hororu, videli sme slepých, hluchých aj vozičkárov. Keď sme ale mali v pomerne krátkej dobe Tiché miesto, kde bolo dôležité zostať ticho, a Bird Box, kde bolo zase potrebné zatvárať oči, ďalší horor, kde sa treba ukrývať v tichu pôsobí mierne redundantne. Tu sa totiž nezdá, že by vznikal akýsi nový žáner, špecifickosť je naopak natoľko nápadná, že sa okolo nej musí krútiť celý film. Takže si človek celkom nevie predstaviť niečo v tomto jednom smere podobné, ale pritom stále dostatočne odlišné, aby sa mu nezdalo zbytočné to pozerať. Nový film má originálny ešte aj názov. The Silence.

3. 9. 2019

Andrej Gomora | 12. 11. 2018
0
6/10
claustrophobic, psycho

„Škoda je v prvom rade to, že nám skôr nedáva tušiť, že sa na niečo podobné môžeme tešiť.“

A ten moment príde neskoro, veľmi neskoro. Na tajomnosti a zvratoch tento film stojí, a ich výsledky zakaždým stoja zato. Škoda je v prvom rade to, že nám skôr nedáva tušiť, že sa na niečo podobné môžeme tešiť. Keď sa k odhaleniu hlavnej zápletky filmu dostaneme, tá minimálne ako námet rozhodne funguje. Môže nám čo to pripomínať, no samotný nápad sa javí ako celkom nový a typovo neopozeraný. Jeho nedostatkom môžu byť akurát deti v úlohe skutočných aj očakávaných obetí, s tými je to vždy ošemetné. Túto časť ale film relatívne zvláda, tí skutočne nevinne a detsky pôsobiaci prežívajú, umierajú tí dospelejší, pričom ich smrti tiež nie sú nijako drastické. Vyvolávajú presne len ten dusný a temný efekt ako by sa žiadalo.

Prvým nedostatkom je práve dlhá bezradnosť, minimálne zdanlivá, kým sa dostaneme k dramatickejším udalostiam a odhaleniam. Ostatné postavy sú podobne ako hlavný hrdina skôr ťaživé a nepríjemné, nie priamo hororové. Priveľký priestor, ktorý dostanú bez toho, aby sa čokoľvek dialo, využijú hlavne na iritovanie diváka a miestami na predvádzanie svojich nedostatkov čo do napísania. Chápeme, čo nám každým z nich chcú povedať a svoje funkcie plnia. Niekedy je ale vyslovene na nás, aby sme tú polohu prijali a zbytočne ju nespochybňovali, keďže s presvedčivosťou by to mohlo byť omnoho lepšie. Napríklad popálený chlapec má byť najskôr premúdralý, jeho repliky sú ale skôr na úrovni všeobecných a zbytočne opakovaných znalostí.

„Vo filme je aj veľa drobností, ktoré na prvý pohľad pôsobia ako super nápad.“

Keď sa akcia konečne rozbehne, jej hlavnou výsadou bude tiež skôr teória, ako priamo praktické spracovanie. To nie je určite zlé a nič zásadne nekazí. Divák si ale neodpustí pocit, že by mohlo byť aj lepšie. Vo filme je aj veľa drobností, ktoré na prvý pohľad pôsobia ako super nápad. Od skvelého prostredia, cez niektoré drobnosti intríg, po absolvovanie celého finále zo strany jednej z mužských postáv v šatách zosnulej babky. Každý z týchto nápadov ale nakoniec nevyznie tak dobre, ako by mohol. Stratia sa v niektorých hlúpejších drobnostiach, a iných celkom podivných. Ako nie celkom zrozumiteľné flashbacky asi do minulosti, divák ale vôbec presne nevie, do akej, ktorej a či skutočnej.

„Film si potom udrží určité tempo, ktoré sa nestratí, len sa zmení.“

Znepokojenie či nepríjemný pocit sa zmení na skutočný strach po prvej vražde. Nie priamo ňou, ale tým, čo nasleduje. Film si potom udrží určité tempo, ktoré sa nestratí, len sa zmení. Od určitej chvíle začne byť akosi hravé. Prevalí sa všetko zlo a nás zasiahne jeho množstvo aj zo strán, kde by sme to nečakali. Tým sa ale jeho prítomnosť naplní a film sa necíti potrebu v ňom ďalej vyžívať, respektíve, nechať ho ďalej pôsobiť. Svoju myšlienku nám predviedol jasne, tá je trápivá dosť. Tak načo ďalej týrať nevinných.

Boarding School by minimálne po dopozeraní mal na divákovi nechať relatívne pozitívny dojem zo zaujímavého nápadu. Vďaka nedostatkom v spracovaní počas pozerania a hlavne kým sa nedostaneme k pointe už tento dojem nemusí byť natoľko pozitívny, a nie vždy sa dá označiť pozeranie tohto filmu za pôžitok. Celkove by ale mal stáť aspoň za pokus, ak ste pripravený do neho investovať aj trocha trpezlivosti.