Socialistický zombi mord (SZM)

Zážitok do konca života
Verili ste niekedy, že je možné odchádzať z kina nadšený po vzhliadnutí slovenského hororu? Škoda odpovedať. O Socialistickom zombie morde sa vedelo už dlho, čakali sme celých 8 rokov, ktoré strávil v postprodukcii. Mnohí už začínali pochybovať, či sa jeho dokončenia vôbec dočkáme. No dočkali sme sa, a výsledok svojím špecifickým spôsobom stojí zato.
7. 7. 2014

The Crazies (1973)

Romero, ako ho, našťastie, nepoznáme
Keď sa v jednom malom pennsylvánskom mestečku zrúti armádne lietadlo, je zarobené na problémy. Prevážalo totiž nebezpečnú biologickú zbraň, vírus Trixie, ktorý sa začne rýchlo šíriť medzi nič netušiace obyvateľstvo. Kontakt človeka s vírusom môže mať iba dva scenáre: smrť alebo šialenstvo spojené s agresiou. (Keďže sa film volá The Crazies, nie je ťažké domyslieť si, ktorá alternatíva bude populárnejšia.) 13. 5. 2010

20. 9. 2010

18. 10. 2013

13. 4. 2012

47 Metrov

Andrej Gomora | 27. 7. 2017
0
4/10
claustrophobic, eco-terror

Ďalší nenáročný žralok

Film 47 Metrov mal vyjsť pôvodne minulý rok v auguste na DVD pod názvom In the Deep. Dimension films ako distribútor ho už stihol zaradiť do ponuky internetových obchodov a rozoslal kópie filmu recenzentom. Niektorá z tých musela uniknúť aj na internet, kde sa dielo už od minulého leta šíri. K oficiálnemu vydaniu filmu ale minulý rok neprišlo. Práva na distribúciu kúpili Entertainment Studios a rozhodli sa uviesť dielo do kín. Počkať museli do ďalšieho leta, nech je horor o krvilačných žralokoch opäť aktuálny. A má tú jednu výhodu, ak aj nič iné.

Prináša nám postavy plné klišé, pre ktoré vymyslel aspoň trocha odlišný dej. Dve sestry, jedna dobrodružná, druhá suchárka, tú práve opustil priateľ, pretože sa s ňou nudil. Rada by na neho ešte spravila dojem, preto sa necháva nahovoriť aj na hlúposti, do ktorých sa jej až hystericky nechce. Napríklad ísť pozorovať žraloky s pofidérnymi mexickými sprievodcami. Klietka sa dievčatám odtrhne, uviaznu na dne mora. Dochádza im vzduch, nad nimi žraloky, ich mexickí priatelia im ich špeciálne nalákali. Mali by zostať v bezpečí a čakať na pomoc. Môžu ale svojim sprievodcom veriť, nevykašlú sa na ne, radšej ako si s nimi komplikovať život a vystavovať sa ohrozeniu?

„Dievčatá sú v klietke na dne mora, žraloky nad nimi pôsobia skôr ako konštanta znemožňujúca ich návrat, než ako bezprostredné a napínavé ohrozenie.“

Do postáv sa napriek všetkému dá celkom vžiť, hlavne do tej s odporom k adrenalínovému zážitku. Svojím spôsobom ide o pomerne uveriteľný scenár, pôsobí akurát trochu príliš komplikovane. Dievčatá sú v klietke na dne mora, žraloky nad nimi pôsobia skôr ako konštanta znemožňujúca ich návrat, než ako bezprostredné a napínavé ohrozenie. Film s nimi do značnej miery aj tak pracuje, nesnaží sa nimi prekvapiť. Napína skôr tým, ako ich dlho neukazuje. Postavy dostáva do situácií, kedy by sme útok žraloka čakali každú chvíľu aj bez toho, aby nám túto hrozbu pripomínal. Vďaka tomu sa zaobíde aj bez lacných ľakačiek, stačí mu len žmýkať prostredie. To je celé ako jedna veľká ľakačka.

Zdanlivá beznádejnosť situácie a hlavne nedostatok iných možností pre dievčatá ako len čakať je dosť zásadný problém z dejového hľadiska. Môžu sa rozprávať, báť, upokojovať, pozorovať svoje okolie. Ich výlety mimo klietky sa javia z hľadiska filmu ako nevyhnutné, niečo sa predsa diať musí. Okrem jednej sú ale skôr nezmyselné a neuveriteľné. Výrazne nepresvedčivé je aj správanie žralokov, tí sa nevedia vtesnať do žiadnej zmysluplnej polohy. Miestami z nich musia byť vrahovia, ktorí chcú za každú cenu len zabíjať ľudí. Zároveň sa správajú hlúpo, neschopne, ľahko sa nechajú oklamať či odplašiť. Čo film samozrejme potrebuje, keď má len dve potenciálne obete. Príliš tak ale nelichotí divákovej inteligencii.

„Miestami sa môžeme cítiť takmer ako v počítačovej hre, vo virtuálnej realite bezostyšne prispôsobenej určitému účelu.“

Počítať hlúposti by nakoniec bol dosť nezmysel, tých je tu skutočne neúrekom. Miestami sa môžeme cítiť takmer ako v počítačovej hre, vo virtuálnej realite bezostyšne prispôsobenej určitému účelu. Prostredie ale aj tak v zásade funguje. Keď si vezmeme, koľkokrát žralokov vôbec uvidíme a koľko sa toho reálne odohrá, máme skutočne dôvod sa čudovať, ako málo sa nudíme a ako príjemne na nás pôsobí atmosféra. Tá využíva naplno možnosti morského dna. Dezorientáciu, tmu, stratenosť, ktorá miestami pripomína až filmy ako Blair Witch. Hororová zábava sa teda predsa dostaví, nech aj zrovna neohuruje.

47 Metrov sa nemôže vyhnúť porovnaniu s minuloročným Smrtiacim prílivom. S tým okrem žraloka, dovolenky a slečien v plavkách zdieľa aj úplné nadradenie zábavy nad uveriteľnosť či inteligenciu. Ponúka tak ďalší čisto oddychový horor vhodný pre letom prehriate mozgy. Aj taký niekedy padne vhod.