12. 10. 2015

Body Cam

Quis custodiet ipsos custodes?

Celková výstavba deja je prinajmenšom zvláštna. Často zostáva celkom na povrchu a zároveň využíva množstvo nie veľmi logických skratiek. Miestami nám to môže pripomínať lacnú televíznu zábavu, inokedy sa môžeme snažiť vidieť úmyselne využité prostriedky. Práca s nadprirodzenými prvkami totiž nie je vôbec nejak konvenčne duchárska, snaží sa nás buď jednoducho zabaviť, alebo nám niečo povedať. Hoci s brutalitou nejdeme do žiadneho extrému, cítime, že dielo je ladené príliš mládežnícky až nasládlo, aby sa jej tam hodilo viac. Napätie pritom celkom nechýba. Nie je intenzívne hororové ani ťaživé, divákovi ale nedá celkom vydýchnuť a darí sa mu držať si jeho pozornosť a udržiavať v ňom určitú mieru strachu.

1. 7. 2020

The Lodge

Priamočiara cesta skazy

Opäť situácia s miernymi nedostatkami na strane logiky, teda tak v základoch, kde na nás našťastie nekričia. Že sa psychiater zamiluje do pacientky je vec, ktorá sa určite stať môže. Tiež že sa kvôli nej rozvedie, a chce sa s ňou oženiť. Rovnako je pochopiteľné, ak mu záleží na tom, aby ju prijali jeho deti. V inom prípade by možno dávalo zmysel, ak by chcel, nech spolu strávia pár dní. On ale pozná jej zdravotný stav. Aj ako ju deti nenávidia a určite sa jej nebudú snažiť život uľahčiť. Môže to dopadnúť inak než tragicky? Ak spolu na pár dní zavítajú do celkom osamotenej a snehom od sveta odrezanej The Lodge?

26. 6. 2020

Dark House

Karikatúra pocty Kingovi
Alois Hitler, otec známejšieho Adolfa, sa narodil so slovom „neznámy" v kolónke otec na rodnom liste. O jeho pôvode sa preto šírili rôzne teórie, napríklad že matka v čase narodenia slúžila v židovskom dome a do druhého stavu ju mohol dostať židovský mladík. Aj keď o existencii tejto rodiny a ani židov v okolí Grazu v tom čase nie sú žiadne dôkazy, najpravdepodobnejšia teória o Adolfovom pôvode sa tiež nedá pokladať za žiadnu výhru. Jeho matka bola dcérou buď jeho dedka, Aloisovho otca, teda jeho neter. Alebo dcérou jeho brata, teda druhostupňová neter. Možno jeden z dôvodov, prečo bol Adolf Hitler čistotou krvi v žilách natoľko posadnutý po zvyšok svojho života. O dôležitosti vlastného pôvodu veľa zistí aj Nick, hlavná postava filmu Dark House.
2. 2. 2015

13. 2. 2011

Patrick

Andrej Gomora | 7. 1. 2015
0
4/10
bizarre, claustrophobic, psycho

Najlepší stalker sa nezakráda, radšej leží v posteli

Kóma nebola pre ľúbostné príbehy nikdy zásadnou prekážkou. Obmien, v ktorých sa vyskytuje, je nespočet, od večne trvajúcej vernosti po zaľúbenie sa do tej krásnej pokojnej tváre pripútanej na lôžko. Absenciu názorov, záujmov a vlastne akýchkoľvek prejavov jedného z partnerov predsa nemožno zďaleka vždy pokladať za nevýhodu. Čo by mnohí za takého životného druha dali. Už ste ale počuli o tom, aby sa do sestričky zamiloval chlapec v kóme? Jeden taký sa volá Patrick.

„Útechou na pochmúrnom mieste je pre prišelkyňu práve Patrick. Mladý, krásny, jeho svalnaté telo zatiaľ ležaním vôbec neochablo."

V tejto nemocnici sú len pacienti v kóme, takže sestrička určite nemá nárok byť prieberčivá. Sama sem prišla aj aby sa spamätala zo svojho predošlého vzťahu. Aj keď ako uvidíme, spôsob, ktorým privíta príchod svojho bývalého, vôbec nezodpovedá ťažkému rozchodu. Takmer ako keby ho rada videla. Prečo potom odchádzala na miesto s hroznými podmienkami a minimálnou mzdou, kde máloktorá sestrička vydrží dlhšie ako pár mesiacov? Práca medzi dožívajúcimi vo vegetatívnom stave, ktorých sa skrátka chceli zbaviť, znie možno pokojne. No tak ju neberie miestny doktor, pre neho sú predmetmi výskumu. Pracovné prostredie nespríjemňuje ani jeho dcéra, jediný stály personál. Útechou na pochmúrnom mieste je pre prišelkyňu práve Patrick. Mladý, krásny, jeho svalnaté telo zatiaľ ležaním vôbec neochablo. Snaží sa ho ochrániť pred hroznými pokusmi. Zistí, že Patrick dokáže komunikovať, no komunikuje len s ňou. Pľuje, aj keď jeho schopnosti mu dovoľujú neporovnateľne viac.

„Stupňovanie atmosféry by sa totiž potrebovalo odrážať od deja, a s tým už to zrovna slávne nie je."

Staré osamotené sídlo plné ľudí na rozhraní smrti, tajomný doktor a jeho drsná dcéra. Na atmosféru sa film sústreďuje každým chlpom. Prispôsobuje sa jej kamera i neustále hrajúca tajomná hudba. Aj keď ju nazveme ako tak fungujúcou, rovnaká je na začiatku po násilnom úvode prakticky až do konca. Stupňovanie by sa totiž potrebovalo odrážať od deja, a s tým už to zrovna slávne nie je. Divák dlho netuší, čo sa bude diať a s čo by komu mohlo perspektívne možno začať hroziť. Úvod je totiž prakticky nemožné umiestniť si do kontextu a my netušíme, za akých okolností by sa mohol opakovať. Dokola je to len žmýkanie prostredia a jeho zobrazenia. Nie je zlé, ale film zďaleka neutiahne.

Ak by sme si zobrali čisto pointu a námet, mohli by sme ich vnímať ešte niekde na hranici znesiteľnosti, alebo len tesne pod ňou. Horšie už je to s ich spracovaním do deja. Všetko, čo sa tu odohráva, ide v duchu prístupu, že kvalitná atmosféra znesie čokoľvek. Zmysel nedáva správanie postáv, je neuveriteľné až absurdné. Ešte hrošie je to ale s prejavmi zla a hororovými scénami. Snažia sa byť brutálne a ťaživé, čo sa miestami aj darí. Počas filmu sú zväčša osamotené a krátke, nestihnú na diváka zapôsobiť. Ku koncu sa ich spád zrýchli, ale kvalita zostáva nízka. Divák už navyše začína byť chaosom znechutený, a tu aj snahou diela poskytnúť vysvetlenie pre čudné dianie.

„Skutočným problémom je nízka kvalita špeciálnych efektov."

Gore nie je síce veľa, zaujme snahou o výraznú intenzitu. Tá do atmosférického prístupu síce úplne nezapadá, no ani sa s ním nebije. Skutočným problémom je nízka kvalita špeciálnych efektov. Nejde tu len o krv, digitálne zobraziť sa autorom nedarí prakticky nič. O nedostatok by išlo pri akomkoľvek horore, tu mal ale vizuál byť jedným z kľúčových prvkov. Ide už len o korunovanie snahy až samoúčelne sa sústrediť na atmosféru. Tá síce určite má svoje klady ako napríklad hudbu, a slušné sú aj herecké výkony. No všetky stupidity nemajú ani najmenšiu šancu sa v nej stratiť, ako si tvorcovia nepochybne priali.

Patrick by mohol byť sympatický pokus znova využiť pomalé spracovanie tajomného prostredia. S takým zlým scenárom by ale nešlo nakrútiť ani bezdejový film. Ak sa chvíľami v temnom dome dá stratiť, je to práve keď v ňom okrem hudby pozorujeme najmenej aktivity tvorcov filmu. Aj keď v porovnaní s mnohými inými horormi nejde o zďaleka katastrofálny výtvor, zamrzí hlavne, nakoľko sa míňa svojim cieľom. Remakeom vždy hrozí, že nedokážu zopakovať špecifiká doby pôvodného filmu. Alebo sa na tie sústredia natoľko, že na všetko ostatné zabudnú.