hororo.sk - filmový web z mäsa a kostí. Na sklade vždy čerstvé kúsky.

najčítanejšie recenzie.

 

Victor Frankenstein

Znova to isté inak, nudnejšie
Frankenstein je krásny príklad postavy, ktorá svojou slávou ďaleko presiahla dielo, z ktorého pochádza. Totiž Frankenstein pôvodne nebola ani oživená príšera, ale jej stvoriteľ. To je už samozrejme všetkým jedno, rovnako ako presný obsah diela, v ktorom sa prvýkrát objavil. Aj to, že ho napísala Mary Shelley a malo ísť o prvý román žánra sci fi aj jeden z prvých hororov. Tá Mary Shelley, o ktorej sa nikdy nemôže nespomenúť, že bola manželkou Percy Bysshe Shelleyho. A znova sa hlavne v našich končinách všetci len tvária, že vedia, o koho ide. Čo už, z Frankensteina je kultúrne dedičstvo s kolektívnym vlastníctvom, takže každý si s ním už robí, čo chce. Teraz nám napríklad film opisuje neznámy príbeh jeho tvorcu a tak sa aj volá, Victor Frankenstein.
4. 12. 2015

Nevesta na zabitie

Svadobná noc trochu inak

Začiatok je dosť klasický a spĺňa štandardy filmov či komédií o vstupe do rodiny. On je bohatý, ona vyrastala bez rodičov. Snobská rodina ako keby ju nenávidela, hoci sa nevesta tvári nervózne, skôr máme dojem, že jej to je jedno. Ide o obligátny folklór s nedôverujúcimi rodičmi a zazerajúcou tetou. Hlavná je láska, tej cíti od manžela viac než dosť. Zatiaľ. Film si možno na pár výnimiek drží úroveň a vyhýba sa skĺznutiu do uletenosti, aj keď sa tá miestami priam ponúka. Niektoré postavy sú komické, stále ale uveriteľné a zhruba rovnako by mohli vyzerať v nehororovej komédii. Samozrejme, uletená musí byť samotná zápletka.

12. 9. 2019

Grave Encounters

Quo vadis, found footage?
Senzácia, ktorú vyvolal v roku 1999 film Záhada Blair Witch si svojou hrou na autentickosť od mnohých puristov vyslúžila nálepku lacnosti až podradnosti. Formát found footage nebol nový, využil ho už v roku 1980 Ruggero Deodato pri svojom otrasnom filme Cannibal Holocaust.
26. 4. 2012

The Haunter

Veľká Miss Afekt
Každý duchársky horor si musí vytvoriť pravidlá sveta, v ktorom sa odohrá. Čo duchovia môžu, čo chcú a hlavne, ako sa ich dá zbaviť. Všeobecnou zásadou býva, čím jednoduchšie tým lepšie. S komplikovanými konštruktmi sa dá v lepšom prípade dostať k vtipnosti (Drag Me to Hell). Tých horších je neúrekom a zväčša sa končia ako mysteriózny nezmysel bez hlavy a päty (Shelter). Na dorazenie diváckeho zážitku je potom najlepšie nedopriať mu ani možnosť tváriť sa, že si všetky nelogickosti nevšimol. Zložitá myšlienka je aj za filmom The Haunter, ako asi svoju úlohu zvládol?
Lisa prežíva dokola ten istý deň. Budí ju brat s pirátskym pokladom, mama ju posiela prať a otec opravuje auto. A v dome sa ešte objaví aj pár duchov. Hlasov, nočných návštev, snažia sa s Lisou komunikovať. Napred sa bojí, postupne si na nich zvyká a začnú ju zaujímať. S ich pomocou nájde záznamy, koľko dievčat už v okolí zahynulo, a že práve tie k nej prichádzajú. Potom je jedného dňa všetko inak. Je to ten istý deň, lenže všetci sa správajú odlišne. Príde opravár telefónov, všetky predošlé dni nefunkčných. Má v očiach smrť, a povie to Lise jasne. S duchmi nech sa nesnaží komunikovať. Inak bude trpieť. Ukáže jej, že to on ovláda všetko, čo sa deje. Je to jeho dom, on tam vyrastal a vraždil, a mieni pokračovať. Až kým ho Lisa nezastaví.
9. 1. 2014

Bear

Medveď je živý, ale nezáživný

Jeden spoločný výlet dvoch znesvárených bratov a ich partneriek na rodinnú párty prekazí nehoda. Ich auto zíde z cesty a štvorica uviazne v lese, kde stretnú medvediu samicu, zrejme podobne vyplašenú ako oni sami. Jeden z bratov však stratí nervy a medvedicu chladnokrvne zastrelí. Pár nábojov si však mal nechať. Prichádza totiž samec, ktorý je lačný nie ani tak po ľudskom mäse, ako skôr po pomste.

20. 9. 2010

recenzie.

Animal

Andrej Gomora | 11. 5. 2015
0
2/10          
žáner:
bizarre, survival

Premyslenejší názov by mohol zavádzať


Aj banálne podané príbehy môžu mať hlbší zmysel. Napríklad keď Albert Camus písal o more v alžírskom meste, jeho obraz ľudí uzavretých, spoločne bojujúcich proti nákaze pripomínal časy nacizmu v Európe. Alebo pre príjemnú rozprávku Harún a more príbehov sa Salman Rushdie nechal inšpirovať honom na seba a snahou cenzurovať umeleckú tvorbu. Niečo hlbšie môže dokonca byť aj v niektorých hororoch. Nikedy sú to ale skutočne len banálne až nahlúple výmysly. Ako film menom Animal.
 

„Máme tu len monštrum, o ktorom je nám škoda čokoľvek vedieť, a bandu ľudí, ktorých bude vraždiť."

Ten sa vlastne snaží zaujať presne jediným. Sofistikovanou potvorou. Je to človek, je to zviera, je to mutant, a o čo jej vlastne ide? To posledné vieme, chce všetkých vyzabíjať. S nejakým prečo a ako už si film ale nerobí starosti. Chcel spraviť horor prístupný aj pre menej bystrých divákov. Preto tu máme len monštrum, o ktorom je nám škoda čokoľvek vedieť, a bandu ľudí, ktorých bude vraždiť. V zjednodušovaní oboje dotiahnuté skutočne až na hranicu paródie. Niekedy je silenosť ich správania pochopiteľná z hľadiska deja. Predsa sa nemôžu správať rozumne a snažiť sa prežiť. Inokedy je to snaha byť akýmkoľvek spôsobom trochu vtipný a iný, keď už to čo sa týka kvalít alebo deja nepôjde. Napríklad keď v dramatickej scéne potrebuje gej kamarátke povedať, že miloval jej frajera. A on jeho tiež!

„Tí ľudia, ktorých stretnú v opustenom dome, už tiež ulietavajú viac, ako by sme si priali."

Ťažko pritom povedať, čím film vyvoláva dojem až takej priblblosti. Je normálne, keď sa skupinka mladých ľudí vyberie do lesa na výlet, stratia sa, zostanú na noc a niečo ich začne zabíjať. Možno tá príšera, skutočne ťažko uhádnuť, čo tou chceli povedať. A tí ľudia, ktorých stretnú v opustenom dome, už tiež ulietavajú viac, ako by sme si priali. Jedna vec sú tajomné hlášky, nech tu máme trochu atmosféry. Akože zjavne v tom dome neskončili prví. Prečo to tam ľudí ženie? Okrem staršieho múdreho tu musí byť samozrejme jeden trochu horší. Áno, vzalo mu to ženu. Zato ale nemusí ostatných začať vyvierať. Aj on sa musí správať ako keby vedel, čo robí. Tak ako ostatní, aj on musí zistiť, že to vlastne nevie. Akurát jeho snahu nikto neocení. Keďže nikomu inému sa s ňou nesnaží pomôcť.

„Len keby nebola celá beštia taká stupídna a jej správanie také silené a nelogické."

Napätie má držať čo iné, pravidelný prísun brutality. Jedna škoda je, že scény s príšerou veľmi rýchlo nadobudnú nádych komiky. Stále je hrozná, má veľké zuby a vyzerá nebezpečne, obeť roztrhá ako nič. Len keby nebola celá taká stupídna a jej správanie také silené a nelogické. Asi aby mala ešte niečo spoločné s ľudskými postavami. Gore nie je detailný, vytrhnuté črevá pôsobia nerealisticky, inak vidíme hlavne striekajúcu krv. Samozrejme, keď niekoho režú, respektíve sa chystajú rezať, trochu sa zľaknúť musíme. Hlavne do chvíle, keď nás ovládne celková atmosféra filmu a jeho nezmyselnosti.

„Vôbec zlí nie sú herci, svojich úloh sa zhosťujú nie len s plným odhodlaním, dávajú do nich aj svoju hereckú česť."

Od úplných katastrof sa dielo ale predsa odlišuje. Je až smutné, na čo sa venovalo toľko námahy, no v každom prípade, nakrútené nie je vôbec zle. Možno ten dojem do určitej miery zdôrazňuje aj kontrast s otrasným scenárom. Vôbec zlí nie sú herci, svojich úloh sa zhosťujú nie len s plným odhodlaním, dávajú do nich aj svoju hereckú česť. A tú si napriek všetkému vo väčšine prípadov aj uchovajú. Slušná je aj réžia či kamera, na hororový štandard by sa bez problémov doťahovali. Nakoniec aj tá maska by za určitých okolností mohla fungovať. Keby sa použila za nejakým premyslenejším účelom. Nie len do tej najprimitívnejšej možnej, prvoplánovej vyvražďovačky.

Animal je skutočne film s ambíciou uraziť inteligenciu aj toho najnenáročnejšieho diváka. S týmto pocitom sa dá pozerať a dokonca aj dopozerať. Pretože určité kvality nakoniec má, v mnohých častiach je príjemný až vizuálne pekný. Ale ten pocit, že niečo podobné sa vám niekto skutočne snaží naservírovať ako plnohodnotný horor. Cez ten sa preniesť jednoducho nedá.

Galéria k článku
Diskusia k článku (0 príspevkov) Pridať príspevok
Odporúčané filmy