12. 11. 2018

Amulet

Pre zvláštny zážitok

Štruktúra je od začiatku mätúca, striedajú sa nám tu dve dejové línie. Odlíšiť sa našťastie dajú, v jednej je hlavný hrdina zarastený. Aj tak im nie je celkom ľahké rozumieť, hlavne tá zasadená skôr v čase toho veľa nevysvetľuje. Ani nevieme, z akej krajiny to hlavný hrdina do Anglicka prišiel. Len že tam bola vojna a nech sa aj snažil, nevyhol sa činom, na ktoré nie je hrdý. Teraz je predovšetkým tulák, nikto, človek bez vlastného života a budúcnosti. Prežíva, čaká čo s ním bude a už sa ani nesnaží nájsť niečo na spôsob šťastia. To ani nenájde, len sa jeho osud zásadne zmení, ako zistí, už dávno mu to mohol nájsť predmet, ktorý našiel, akýsi Amulet.

13. 4. 2021

Creep

Ak potrebujete zahnať pocit, akí ste osamelí, trápni a divní
Pokiaľ túžite, aby sa k vám ľudia správali inak, boli k vám napríklad ohľaduplnejší, nie je jediným riešením byť dôchodcom. Pomôže napríklad ak budete chorí, prípadne aspoň chorobu predstierať. Najlepšie rovno smrteľne chorý, na rakovinu. S nádorom na mozgu, kvôli ktorému vám zostávajú asi tri mesiace života. A vaše prvé dieťa sa má narodiť až o pol roka, nikdy ho neuvidíte. Uznajte, kto už by vám v takejto situácii mal srdce čokoľvek odmietnuť? Pokojne mu môžete pripadať aj trochu čudný, ako taký Creep.
26. 10. 2015

Evil Dead (2013)

Výnimočne dôstojný remake
Po krátkom intre prichádza v mierne odmenenej podobe to, na čo sme čakali. Skupina mladých ľudí dorazí do chalupy uprostred lesa, ďaleko od civilizácie. Tentokrát sem neprišli len sa zabaviť. Mia chce vyriešiť problémy s drogami a priatelia a brat David jej majú pomôcť prekonať abstinenčné záchvaty. Jedným z prejavov nedostatku narkotík je silné zostrenie zmyslov, a tie skupinu privedú k zápachu z pivnice. Tam nájdu obesené mačky, a tiež dobre zabalenú knihu. Čo iné sa dá čakať, ako že jeden z nich knihu rozbalí, a slová ktoré nikdy nikto nemal vysloviť, prečíta nahlas. V tej chvíli niečo v lese ožije. Nič z toho, že Mia stretne ducha ktorý sa lesom túla, nikto jej aj tak neverí. Ani keď tvrdí že sa jej niečo zmocnilo, a čudným správaním prekoná všetky očakávania. Aby jej uverili, musí svoje vyhrážky smrťou začať realizovať.
14. 4. 2013

Ruin Me

Netrčte v meste, poďte sa hrať do prírody

Pri filmoch o zábave iných už prestáva dávať zmysel hľadať inšpirácie, či kohokoľvek obviňovať z vykrádania. Skôr začínajú pôsobiť ako samostatný žáner, ktorému už chýba len jedno. Nájsť spôsob, ako chcú diváka strašiť, a možno aj jediný film, ktorý by ukázal, že týmto smerom má zmysel to ďalej skúšať. Doteraz nemusel nevyhnutne ísť vo všetkých prípadoch o úplný odpad, nikde ale nebola zápletka so strašenými postavami plne funkčná a nejavila sa ako výrazná pridaná hodnota. Prečo by ale niektorý zo série pokusov nemohol byť aj úspešný? Tento sa volá Ruin Me.

5. 3. 2019

Let It Snow

Andrej Gomora | 10. 2. 2021
0
3/10
slasher, survival

Keď vie zaujať len sneh

Film sa na pohľad nesnaží ísť do politiky, pôsobí skôr dojmom jednoduchej a priamočiarej zábavy, v tomto prípade hororovej. Prví zloduchovia, stojaci na počiatku celej tragédie, ale počas svojho párminútového účinkovania hovoria pod helmami po rusky. Potom prídu Američania, v zásade možno nerobia nič zlé a ich úmyslom nie je nikomu škodiť. Prišli sa zabávať, a do Gruzínska sa dotrepali až z ďalekých Spojených štátov. Musia to každému a dokola opakovať. Ako keby očakávali špeciálne zaobchádzanie a skutočnosť, že sú z USA im mala automaticky otvárať každé dvere. Pôsobia viac naivne ako namyslene, ich nadradenosť je neagresívna, akosi prirodzená. A ešte by chceli stále počúvať, Let It Snow.

„Dvojica hlavných hrdinov zrovna nezaujme, pôsobia ako klasickí americkí turisti, ktorí sa prišli niekam dať zavraždiť.“

Čo sa na filme nedá neoceniť je krásne prostredie, kde sneh prerušujú len vrcholky kopcov a luxusný hotel. Dvojica hlavných hrdinov zrovna nezaujme, pôsobia ako klasickí americkí turisti, ktorí sa prišli niekam dať zavraždiť. Pomáhajú si neopatrnosťou a odmietaním všetkých varovaní miestnych. Predsa prišli z Ameriky, všetko by si mali vedieť kúpiť, nič by im nemalo byť nedostupné. Ich americkosť je vlastne jedinou výraznou črtou ich osobností, a nepôsobí ani priamo negatívne, jednoducho takí sú a môže ich to priviesť do určitých situácií. Ako zamilovaná dvojica sú plní klišé, tie nie sú otravné, skôr nudné, máme pocit, že sme ich už videli veľakrát a ničím nás neoslovujú.

„Vlastne je nám od začiatku absolútne jasné, čo sa tu bude diať, a každý pokus o náznak zvratu tento pocit len umocňuje.“

Úvod je krutý, možno aj mierne hororový, diváka ale nevnáša do atmosféry a nenalaďuje sa báť. Vlastne je nám od začiatku absolútne jasné, čo sa tu bude diať, a každý pokus o náznak zvratu tento pocit len umocňuje. Obavy máme len z nízkeho počtu postáv a teda aj potenciálnych obetí, a tie sa v nejakej miere aj naplnia. Že tu ľudia miznú nám opakujú stále, nám je jasné, čo za tým asi bude a ako sa to asi dotkne našich postáv. Príde dokonca aj na snahy násilie a smrť nám priblížiť, prezentovať ako niečo bezprostrednejšie blízke. My tomu veríme, dokopy nič to s nami ale nerobí. Blížiaca sa smrť postáv nie je skutočne hororovou, ak sa v nás nedarí vyvolať strach. Ten nemôžeme cítiť z postáv, keďže o ničom nevedia. A nám sú príliš ľahostajní, aby sme sa o nich báli sami od seba. Skôr len čakáme, čo už sa z tohto podarí spraviť a kedy sa rozbehne niečo zaujímavé či pútavé. Hlavne, či vôbec.

„Vrahovu prítomnosť ale nedokážeme vôbec precítiť a nedarí sa mu v nás vyvolať pocit strachu a neustáleho ohrozenia.“

Vrah má byť takou tou tajomnou postavou, ktorá sa len niekde zjaví a zaútočí. Pôsobí neohrozene a neľudsky. Jeho prítomnosť ale nedokážeme vôbec precítiť a nedarí sa mu v nás vyvolať pocit strachu a neustáleho ohrozenia. V jednej chvíli pôsobí sadisticky, ako keby chcel postavy týrať, hrať sa s nimi. Potom ho zase dlho nevidíme, len sledujeme opustenú chuderu, ako sa sama, bez rukavíc a čiapky brodí snehom. Filmu celkom chýba spád, miestami sa vrah vytráca ako keby hlavný boj bol ten s prírodou. My ten nedokážeme prijať, veď ani nedáva zmysel. Zároveň tu máme väčšinu času už len jednu možnú obeť, bezmocnú a pre neomylného vraha priľahkú. Čo sa tu teda chce diať? Cítime bezradnosť, chýba nám zmysluplné smerovanie diela a predovšetkým atmosféra, pocit strachu či čokoľvek hororovo príjemné.

Let It Snow je film, na ktorom je zaujímavé prostredie, a to je asi tak všetko. Na to, že ide o gruzínsko-ukrajinskú koprodukciu je produkčne solídne zvládnutý, úplne mu ale chýba kvalitný scenár či réžia. Je bezradný, naľaká možno bezprostredne v pár scénach, necítime žiadnu atmosféru strachu a spád neustále zakopáva o prejavy bezradnosti. Výsledkom je film na hranici pozerateľnosti, aj to len vďaka peknému prostrediu. Nič zaujímavé po hororovej stránke na ňom ale nie je.