12. 10. 2015

We Summon The Darkness

Kto vzýva satana, komu sa dovolá?

Využiť metalistickú scénu konca osemdesiatych rokov s jej pozérskym satanizmom a jej interakciu s veriacimi sa nejaví ako zlý nápad. Znie logicky, že pre komerčných duchovných bola v určitom zmysle skutočným požehnaním a mohla im pomôcť viac ako akýkoľvek iný druh propagácie. Žeby ju teda aktívne podporovali? Prečo nie. Nemôžeme povedať, že by sme cítili atmosféru doby, či strachu z vyčíňajúcich rituálnych vrahov. Predsa sme v horore, nečakajme zázraky. Škoda, že aj postavy sú celkom ploché, skôr nesympatické a nesprávajú sa príliš logicky. Máme to brať, že proste blbnú, užívajú si život či mladosť, majú jednoducho svoj životný štýl. Čakajme teda, čo zaujímavé nám tvorcovia budú chcieť ukázať.

3. 6. 2020

At the Devil's Door

Postava dušu predala. Film ju nikdy nemal
Kde by boli horory, keby ľudia definitívne prestali veriť na všetko nadprirodzené. Samozrejme, že duchovia neexistujú vám povie asi každý. Ale keď už príde na vec, napríklad prespanie v strašidelnom dome. Ľudia sa začnú zdráhať. Práve tým pár, ktorých presvedčenie je neochvejné a nerobí im problém to ani dokázať sa teraz horory rozhodli vyhlásiť vojnu. Po Michaelovi Kingovi tu máme druhú odvážlivkyňu, v diele s názvom At the Devil's Door.
9. 6. 2015

The Burning

Horúce osemdesiate roky
Intenzitu vraždenia tínedžerov v osemdesiatych rokoch ťažko pokladať za náhodnú. Jej vysvetlení sa ponúka veľa, hneď ako prvá by mohla byť hlboká nenávisť voči nadchádzajúcej generácii, keď Američania po niečom na spôsob Battle Royale túžili už dávno pred Japoncami. Rovnako by tu ale mohlo ísť o objavenie širšej využiteľnosti mladých tiel, nie len na ich krájanie. Azda najslávnejšou sa v tomto smere stala siahodlhá séria Piatka trinásteho, narážajúca vďaka filmu Jason X až na absolútne dno. Načasovanie do letnej sezóny párenia v najvhodnejšom revíri tábora pre pubertiakov veľmi pomohlo zvýrazniť erotický element. Ten istý recept využil aj o niečo menej známy, no minimálne rovnako kvalitný horor The Burning.
22. 4. 2014

Mil gritos tiene la noche/ Pieces

Neberte deťom hračky
Elektrin komplex by mal byť ženskou verziou známejšieho Oidipovho komplexu. Jeho súčasťou by mala byť túžba po telesnej láske k otcovi a nenávisť voči matke. Podobne ako Oidipus zabil svojho otca nevediac, že je to jeho otec, a oženil sa s matkou nepoznajúc ich vzájomné príbuzenstvo, ani v prípade Elektrinho komplexu nemá samotná diagnóza veľa spoločného s jej príbehom ako ho poznáme. Elektra totiž chcela len pomstiť smrť svojho otca Agamemnona, preto spolu s bratom Orestom zabili matku Klytaimnéstru. Dôvodov zabiť matku môže samozrejme byť viac, napríklad keď vám nechce dovoliť skladať si puzzle s nahou dámou. To poznačilo hlavnú postavu hororu Pieces.
22. 2. 2016

Tragedy Girls

Andrej Gomora | 14. 5. 2018
0
6/10
comedy, slasher, teen

Sú veci tragickejšie ako smrť

Skazené pubertiačky, ktorým sa žiada byť neustále stredobodom pozornosti existovali nepochybne vždy, minimálne pred päťdesiatimi rokmi ich krásne zachytila Věra Chytilovávo svojich Sedmikráskach. Hravé vyžívanie sa vo vlastných negatívnych kvalitách sa tiež posunulo na novú úroveň s príchodom digitálnej éry, a pozornosť reálneho okolia človeka už vôbec nie je prvoradou. Skutočne záleží len na likeoch, followeroch, retweetoch a iných prejavoch virtuálnej priazne. Áno, je to smutné, ale taký je aj názov filmu, Tragedy Girls.

„Ako lepšie vyvolať v ľuďoch záujem o vraždy ako tým, že ich prinesiem priamo do ich okolia.“

Keďže ide o komédiu, udalosti sú samozrejme prehnané. Podobností so skutočným svetom a celkom uveriteľných schém správania je v ňom ale naozaj dosť. Keď niekto založí stránku, je predsa dokonale normálne, ak pre ňu hľadá čo najviac sledovateľov, snaží sa ju spropagovať, kde sa len dá. Takže prečo by nespomenul jej meno v každom rozhovore, ideálne ak ho zrovna počúva viac ľudí. Prirodzeným ďalším krokom je potom budovať si publikum, ktoré daná téma zaujíma. Teda, ak píšem o vraždách a masových vrahoch, potrebujem niekoho, kto si o nich bude chcieť čítať, či sledovať videá. A ako lepšie vyvolať v ľuďoch záujem o vraždy ako tým, že ich prinesiem priamo do ich okolia. Do ich mesta, kde začnú umierať náhodní ľudia jeden za druhým. Znie to extrémne a komicky absurdne. Predsa ale pomerne logicky, nie?

„Tak sú jednoducho nastavené, že prvoradý je ich účet na twitteri a jeho čítanosť. Všetko ostatné už sú len technické detaily.“

Dôležité pre film je stvárnenie samotných dievčat, ktoré presne spĺňa to, čo by sa od nich dalo čakať. Musia byť nesympatické a prehnané, pomerne dokonale si ich aj tak vieme zaradiť k ich náprotivkom zo skutočného sveta. Sú celkom vecné a chladné pokiaľ ide o ich záujmy. Tak sú jednoducho nastavené, že prvoradý je ich účet na twitteri a jeho čítanosť. Všetko ostatné už sú len technické detaily. Vrátane morálky, záujmov iných ľudí a ich životov. Iste ide o trochu extrémny prípad, no komickosť mnohých hlášok a situácií je práve v tom, aké sú podobné skutočnému svetu. Ako strach z väzenia len preto, že celá ich práca by vyšla nazmar. A rada šerifa, že ak nechcú, aby ich vrah nenašiel, pomohlo by stále nezverejňovať, kde sa nachádzajú. Na ktorú dostane aj očakávateľnú odpoveď.

„Pozitívne je, že napriek celkovo komickému tónu filmu nie sú vôbec odfláknuté hororové pasáže.“

Pozitívne je, že napriek celkovo komickému tónu filmu nie sú vôbec odfláknuté hororové pasáže. Bude kvalitný gore, vyznievajúci vtipne ale aj hrozivo. Skôr ako ku komickému, nezaujímavému a nedramatickému umieraniu na spôsob Nezvratných osudov, sa blížime tínedžerským slasherom v štýle Vreskotu. Pre horor je vždy problém, ak je hlavnou postavou jeho záporný hrdina, tu sa ale ani nesnažíme mať nejakých hrdinov, s ktorými by sme sa zžili, o ktorých by sme sa počas celého filmu báli. Vždy ide len o jednotlivé hororovo spracované sekvencie, počas ktorých sa bojíme, pretože niekoho zabíjajú. Tie sa skončia, a my sa vrátime k našim dvom dievčatám, a k ich zvráteným záujmom.

Tragedy Girls je na jednej strane značne neseriózna komédia s extrémne iritujúcimi hlavnými hrdinkami. Svoje ciele ale spĺňa, zobrazuje presne to, čo by zobrazovať chcela, pričom často vôbec nejde o témy nehodné vážnejšieho záujmu. Dobre padnúť musí predovšetkým ľuďom s odporom k sociálnym médiám, naháňaniu popularity. K vymýšľaniu hashtagov na všetko, len aby ste dostali ľuďom do úst niečo, čo budú neustále opakovať. A navyše je tú tá miestami pomerne fungujúca hororová zložka. Takže, ak sa nebojíte, že to úmyselné iritovanie neznesiete, mal by vám film vedieť niečo ponúknuť.

View on YouTube