13. 4. 2012

1922

Milovať pôdu viac ako ženu

Nejde len o jednoduchý rozdiel v záujmoch manželov. Ona chce žiť v meste, on miluje farmu. Problém je v tom, že pre neho je farma a čo najväčší pozemok jedinou životnou hodnotou. Či jednou z dvoch, tou druhou je syn, o ktorého ho chce manželka tiež obrať. Musí vyrastať s matkou, preto by tiež mal ísť do mesta. Svojím spôsobom ide o obmedzený fanatizmus, kde človek na niečom chorobne lipne, a ničomu nedovolí ho o to obrať. Pritom ani sám nevie, prečo mu na tom tak záleží. Šťastie ani bohatstvo mu pôda veru neprinesie. Tak bol skrátka vychovaný, také boli hodnoty ľudí v roku 1922.

25. 1. 2018

The Autopsy of Jane Doe

Morbídna hra

Nazvať márnicu strašidelným miestom je trochu prehnané. Prítomnosť mŕtvol v nás vyvoláva nepríjemný pocit, pohľad na ne znechutenie. Báť sa ich je ale celkom iracionálne až nezmyselné. Nebezpeční sú predsa živí ľudia, nie ich nehybné pozostatky. Len aby mŕtvi skutočne boli, inak sa pitva môže trochu skomplikovať. Ako napríklad The Autopsy of Jane Doe.

2. 1. 2017

The Eyes of My Mother

Neučte deti hrám so skalpelom

Mama dievčatku veľa rozprávala o anatómii, o rezaní. Ako už mohla čakať, že to s ním dopadne. Sama bola v Portugalsku očná chirurgička, na kravskom oku dcére ukazuje, ako vyzerá jeho vnútro. Dievčatko je rado, rezanie sa jej páči, má rada svoju mamu. Na ich odľahlý statok jedného dňa príde cudzinec. Pýta sa na záchod, vyžaduje si nezvyčajnú zdvorilosť. Pôsobí na jednej strane krehko, zároveň dosť vyšinuto. Neskôr sa sám prizná, má rád zabíjanie, ten pocit ktorý človeku prináša. Na rozhovory s dievčatkom bude mať ešte veľa času. Bez mamičky si z neho spraví svojho jediného kamaráta. Hoci nahradiť ju samozrejme nikdy môcť nebude, Francisca bude vždy myslieť na The Eyes of My Mother.

27. 6. 2017

Muck

Andrej Gomora | 8. 7. 2015
0
3/10
bizarre, independent, slasher

Trochu srandy, trochu nahoty. Len horor sa niekde stratil

Ak film neodolá aby nespomenul, že v ňom vystupovala bývalá playmate roka, a pridá ešte osobitné poďakovanie zadku ďalšej predstaviteľky. Skutočne nemáte dôvod pochybovať, čo na sebe pokladal za najdôležitejšie. Pekných žien je tu skutočne dosť, navyše rady svoje prednosti predvádzajú aj bez pochopiteľných dôvod. Bez tých sa ale vo filme Muck deje takmer všetko.

„Nepriatelia, čudné stvorenia, ktoré z každej ženy mimovoľne popri zabíjaní strhávajú šaty, im ale pokoj nedajú."

Pri natoľko chýbajúcej logike sa už ale skutočne nezdá, že by mohlo ísť o náhodu. Skôr ako keby sa niekto snažil byť vtipný, veci trochu nadsadiť. Do deja vstupujeme in medias res, krásna dáma v spodnej bielizni pobehuje v močiari a zháňa svojich priateľov. Postupne sa pozbierajú, niektorí živí, iní zranení. A ďalší sú vraj mŕtvi, všetko z nám neznámych dôvodov. Dokrívajú do opusteného domu bez telefónu, no s množstvom chľastu. Nepriatelia, čudné stvorenia, ktoré z každej ženy mimovoľne popri zabíjaní strhávajú šaty, im ale pokoj nedajú. Šťastie, že jeden z nich odbehne do neďalekého baru. Od nadržaných žien oslavujúcich Svätého Patrika sa mu podarí vyžobrať telefón, zavolá pomoc. Nie políciu, bratranca, ktorý zrovna popíja s dvoma sexy slečnami a rozhodne by nedokázal prísť bez nich. Na miesto menom West Craven, podobnosť s menom tvorcu Nočnej mory z Elm Street nepochybne len náhodná.

Paródiu v každom prípade nečakajte. Ani vyslovenú komédiu, priamo fórov je tu minimum. Možno na konci pasáž nebojácneho zápasenia s odhalenou hruďou konečne nenechá pochybnosti o žartovných úmysloch. Dovtedy je to ale skrátka kombinácia nezmyslov a klišé bez pozitívnych efektov. Zostávajú len tie negatívne. Film sa snaží sám zo seba si uťahovať, odviazať sa, nebrať sa vážne. V poriadku, niekedy môže ísť o prínos. Len bolo by treba aj niečo navyše, okrem tej neserióznosti.

„Logika tu chýba nielen správaniu postáv, ale prakticky každej scéne."

O pozerateľnosť sa samozrejme starajú hlavne mladé slečny, aj keď ani hrudníky mužských hrdinov na tom nie sú najhoršie. Filmu by sme v každom prípade krivdili, ak by sme povedali, že je zle nakrútený. To vôbec. Nakrútenie tvorcovia zvládli na dobrej úrovni, skutočne sa zdá, že vedeli, čo robia. Nenudí ani z hľadiska spádu, neustále sa niečo deje. Keď mu už ale aj odpustíme podivnú zápletku s monštrami. Mali sme tu predsa aj horšie a fungovali. Logika tu chýba nielen správaniu postáv, ale prakticky každej scéne. Dievča si na záchode skúša rôzne podprsenky, v ktorej sa asi fešákovi bude páčiť najviac. V opustenom dome nie len, že sa hrdinka musí osprchovať, nezvládne to bez pustenej hudby. Chlapík, ktorý sa vracia pomôcť kamarátom sa zdrží pri okne, za ktorým sa prechádza polonahá slečna. Ide o scény, akých pár zvyklo odľahčovať béčkové horory. V koncentrácii maximálne tak tri na hodinu a pol, aby sa tí, ktorým prišli trápne, mohli tváriť, že nič nevideli. Podobne ako vtipno drsné hlášky, v ktorých sa autori rovnako vyžívajú. Napríklad pri urputnom vymýšľaní posledných slov zo seba umierajúci nakoniec dostane vrchol svojej kreativity- „Fuck you".

„Proste vás vyľakajú aby vám vzápätí pripomenuli, že tu sa nič vážne nedeje ani sa diať nebude a vy sa nemáte dôvod báť."

Pritom nič z toho nie je rušivé, aspoň nie výrazne. Lenže všetko sú to len doplnky, prvky ktoré niekedy potešia, inokedy sa dajú ignorovať. Nikto nedokáže byť zakaždým štýlový, respektíve nemôže mu sadnúť každý vtip. Problém je, že tu ako keby nahrádzali celý horor. Pár scén je drsných, ale strácajú sa v celkovej nadsadenosti. Či skôr nablblosti. Aj násilné pasáže vrcholia nedramaticky. Proste vás vyľakajú aby vám vzápätí pripomenuli, že tu sa nič vážne nedeje ani sa diať nebude a vy sa nemáte dôvod báť. Zároveň tu ale nie je nič vyslovene komické, nie natoľko, aby sa kvôli tomu film oplatilo pozerať. Proste nezábavný odvaz bez pointy.

Muck nie je katastrofálny počin. Len nedomyslený a zbytočný. Určite je pozerateľnejší ako mnohé zlé horory, čo sa týka nakrútenia má oproti nim svoju úroveň. Stavia na ženskú krásu a humor. Prvé funguje dostatočne, s tým druhým je to už horšie. A keďže čohokoľvek iného je v ňom minimum, sami si viete vypočítať, čo filmu nakoniec zostáva. Je to málo, ale čo si budeme hovoriť. Mohlo to byť aj horšie.