Ratu Ilmu Hitam

Duchárske gorno

Dejových zvratov bude viac, tých na spôsob, že veci sú vlastne celkom inak než ste si mali dovtedy myslieť. Napred prichádzajú odrastenci detského domova pozrieť svojho umierajúceho vychovávateľa. Bol im ako otec, bez neho by ich životy vyzerali celkom inak. V rámci možností mal byť život v domove idylka, postarali sa o nich, mali ich radi, chránili ich. Čo zlé sa stalo, boli len nehody, prípadne podivné jednorazové skraty. Vlastne nie. Niekto tu bol zlý, dialo sa niečo nekalé, napred trochu, potom dosť zásadne, skoncentrovalo sa tu obrovské zlo. Záver je ten, že deťom bude vlastne lepšie mŕtvym ako na tomto svete. A nie je to vinou kráľovnej čiernej mágie, Ratu Ilmu Hitam.

5. 8. 2020

13. 9. 2016

Awoken

Ďalšia nástraha zlého spánku

Na neschopnosť zaspať sa skutočne dá zomrieť, a keď tento stav nastane, býva toto vyústenie nevyhnutné. V skutočnosti ale smrť prichádza v priemere po zhruba roku a pol, počas tohto obdobia si človek prechádza rôznymi stavmi. Zmení sa mu osobnosť, má halucinácie, býva paranoidný, zvykne sa nachádzať v rovnakom stave ako bežný človek krátko pred zaspatím, akurát v jeho prípade ten stav nepredchádza spánku. Lieky nepomáhajú, dokonca sa zdá, že stav zhoršujú. Znie to veru hrozne, o tomto stave ale film nie je. V jeho prípade trvá priebeh choroby len 30 dní a hrôzy, ktoré prináša, sú celkom iné. Tiež ale ide o to, že človek je Awoken.

23. 7. 2020

Isolation

Votrelec medzi kravami

Z kráv ide strach. To vám potvrdí zrejme každý nefarmár, ktorý sa niekedy ocitol v ich blízkosti. To však samo osebe nestačí na to, aby z filmu s kravami vznikol horor. Kravy totiž nie sú žraloky, nemajú povesť predátora. Aby sme sa ich mohli vo filme skutočne báť, musíme ich najprv zmutovať. Nakoniec, trochu toho mutagénnu neuškodilo kedysi ani legendárnym piraniam, a to už sú skutočne dravé živočíchy.

30. 12. 2010

Muck

Andrej Gomora | 8. 7. 2015
0
3/10
bizarre, independent, slasher

Trochu srandy, trochu nahoty. Len horor sa niekde stratil

Ak film neodolá aby nespomenul, že v ňom vystupovala bývalá playmate roka, a pridá ešte osobitné poďakovanie zadku ďalšej predstaviteľky. Skutočne nemáte dôvod pochybovať, čo na sebe pokladal za najdôležitejšie. Pekných žien je tu skutočne dosť, navyše rady svoje prednosti predvádzajú aj bez pochopiteľných dôvod. Bez tých sa ale vo filme Muck deje takmer všetko.

„Nepriatelia, čudné stvorenia, ktoré z každej ženy mimovoľne popri zabíjaní strhávajú šaty, im ale pokoj nedajú."

Pri natoľko chýbajúcej logike sa už ale skutočne nezdá, že by mohlo ísť o náhodu. Skôr ako keby sa niekto snažil byť vtipný, veci trochu nadsadiť. Do deja vstupujeme in medias res, krásna dáma v spodnej bielizni pobehuje v močiari a zháňa svojich priateľov. Postupne sa pozbierajú, niektorí živí, iní zranení. A ďalší sú vraj mŕtvi, všetko z nám neznámych dôvodov. Dokrívajú do opusteného domu bez telefónu, no s množstvom chľastu. Nepriatelia, čudné stvorenia, ktoré z každej ženy mimovoľne popri zabíjaní strhávajú šaty, im ale pokoj nedajú. Šťastie, že jeden z nich odbehne do neďalekého baru. Od nadržaných žien oslavujúcich Svätého Patrika sa mu podarí vyžobrať telefón, zavolá pomoc. Nie políciu, bratranca, ktorý zrovna popíja s dvoma sexy slečnami a rozhodne by nedokázal prísť bez nich. Na miesto menom West Craven, podobnosť s menom tvorcu Nočnej mory z Elm Street nepochybne len náhodná.

Paródiu v každom prípade nečakajte. Ani vyslovenú komédiu, priamo fórov je tu minimum. Možno na konci pasáž nebojácneho zápasenia s odhalenou hruďou konečne nenechá pochybnosti o žartovných úmysloch. Dovtedy je to ale skrátka kombinácia nezmyslov a klišé bez pozitívnych efektov. Zostávajú len tie negatívne. Film sa snaží sám zo seba si uťahovať, odviazať sa, nebrať sa vážne. V poriadku, niekedy môže ísť o prínos. Len bolo by treba aj niečo navyše, okrem tej neserióznosti.

„Logika tu chýba nielen správaniu postáv, ale prakticky každej scéne."

O pozerateľnosť sa samozrejme starajú hlavne mladé slečny, aj keď ani hrudníky mužských hrdinov na tom nie sú najhoršie. Filmu by sme v každom prípade krivdili, ak by sme povedali, že je zle nakrútený. To vôbec. Nakrútenie tvorcovia zvládli na dobrej úrovni, skutočne sa zdá, že vedeli, čo robia. Nenudí ani z hľadiska spádu, neustále sa niečo deje. Keď mu už ale aj odpustíme podivnú zápletku s monštrami. Mali sme tu predsa aj horšie a fungovali. Logika tu chýba nielen správaniu postáv, ale prakticky každej scéne. Dievča si na záchode skúša rôzne podprsenky, v ktorej sa asi fešákovi bude páčiť najviac. V opustenom dome nie len, že sa hrdinka musí osprchovať, nezvládne to bez pustenej hudby. Chlapík, ktorý sa vracia pomôcť kamarátom sa zdrží pri okne, za ktorým sa prechádza polonahá slečna. Ide o scény, akých pár zvyklo odľahčovať béčkové horory. V koncentrácii maximálne tak tri na hodinu a pol, aby sa tí, ktorým prišli trápne, mohli tváriť, že nič nevideli. Podobne ako vtipno drsné hlášky, v ktorých sa autori rovnako vyžívajú. Napríklad pri urputnom vymýšľaní posledných slov zo seba umierajúci nakoniec dostane vrchol svojej kreativity- „Fuck you".

„Proste vás vyľakajú aby vám vzápätí pripomenuli, že tu sa nič vážne nedeje ani sa diať nebude a vy sa nemáte dôvod báť."

Pritom nič z toho nie je rušivé, aspoň nie výrazne. Lenže všetko sú to len doplnky, prvky ktoré niekedy potešia, inokedy sa dajú ignorovať. Nikto nedokáže byť zakaždým štýlový, respektíve nemôže mu sadnúť každý vtip. Problém je, že tu ako keby nahrádzali celý horor. Pár scén je drsných, ale strácajú sa v celkovej nadsadenosti. Či skôr nablblosti. Aj násilné pasáže vrcholia nedramaticky. Proste vás vyľakajú aby vám vzápätí pripomenuli, že tu sa nič vážne nedeje ani sa diať nebude a vy sa nemáte dôvod báť. Zároveň tu ale nie je nič vyslovene komické, nie natoľko, aby sa kvôli tomu film oplatilo pozerať. Proste nezábavný odvaz bez pointy.

Muck nie je katastrofálny počin. Len nedomyslený a zbytočný. Určite je pozerateľnejší ako mnohé zlé horory, čo sa týka nakrútenia má oproti nim svoju úroveň. Stavia na ženskú krásu a humor. Prvé funguje dostatočne, s tým druhým je to už horšie. A keďže čohokoľvek iného je v ňom minimum, sami si viete vypočítať, čo filmu nakoniec zostáva. Je to málo, ale čo si budeme hovoriť. Mohlo to byť aj horšie.