Repulsion

Čo sa odohráva v ženskej hlave pri pohľade na muža
Romanovi Polanskému napred v auguste 1969 zavraždili kumpáni Charlesa Mansona tehotnú manželku. V roku 1977 ho pre zmenu obvinili zo zdrogovania a znásilnenia 13 ročného dievčaťa. On tvrdí, že drogy jej nedal a so stykom súhlasila. Nestačí, že mala 13 rokov? Polanského kariéru zločin ovplyvnil len v tom, že namiesto Ameriky nakrúca filmy v Európe a musí sa vyhýbať cestám do krajín, ktoré by ho mohli do USA vydať. Nečelí všeobecnému odsúdeniu a výzvam na bojkot, zbiera ocenenia za filmy. Ak ste aj vy ochotní napriek pomerne vážnemu prehrešku umelca nezatratiť, za pozornosť stojí napríklad aj jeho film z roku 1965 s názvom Repulsion.
9. 12. 2015

Brightburn

Superman, len trochu iný

Nie sme vôbec ďaleko od nedávneho Potomka, hoci témy ako odcudzenie tentokrát skúmame oveľa povrchnejšie. Tu máme totiž skôr superhrdinský námet a tomu zodpovedá aj štýl jeho spracovania. Spraviť Supermana naopak znie zaujímavo predovšetkým ako hypotéza, či pokus. Tentokrát bez vysvetľovania a príbehu z planéty Kryptón. Prečo by ten tvor, ktorý padne na zem a má nadprirodzené schopnosti, nemohol byť zlý? V poslednom čase sa predsa zvykli superhrdinovia skúmať zo všetkých strán a robili sa filmy či rovno seriály o každom jednom období ich života. Úskalia tohto spracovania musia nepochybne napadať každému, poňať sa ale dá mnohými spôsobmi.

20. 5. 2019

Cyntoryn zvieratiek

Viditeľne iný

Na rozdiel od diel ako Osvietenie, Mŕtva zóna či Carrie nerežíroval Cintorín domácich zvierat z roku 1989 známy režisér a tento film ani nepatrí medzi kriticky najuznávanejšie z diel podľa predlohy Stephena Kinga. Pomerne presne sa drží príbehu z knihy, veď scenár napísal samotný spisovateľ, a filmársky ide o skôr jednoduché a priamočiare dielo. Vďaka výbornej atmosfére a niekoľkým pamätným scénam a výrokom si aj tak vyslúžil svoj vlastný osobitný kult, takže nepochybne bolo nemálo fanúšikov zvedavých, ako bude vyzerať remake, či nová adaptácia knihy, uvádzaná do distribúcie pod menom Cyntoryn zvieratiek.

30. 4. 2019

12. 11. 2018

Mercy Black

Opäť raz pozor na malé deti

Začiatok je priam realistický a začína s budovaním celkom uveriteľnej postavy. Či už išlo o psychickú poruchu alebo ducha, stráviť mladosť v liečebni a začínať žiť niekedy po dvadsiatke je ľudsky zaujímavý údel. Film sa doň snaží vnoriť a v rámci hororového žánra ide o pomerne zaujímavé a presvedčivé vnorenie. Skutočne sa seba samých pýtame, čo s takým človekom môže byť, a ako asi môže žiť ďalej. Po všetkých stránkach, vôbec ako sa jej podarí začleniť sa do spoločnosti. Tie hlavné komplikácie pritom ešte len prídu. Dôvod prečo ju zavreli samozrejme nemôže pominúť, do Marininho života sa musí rýchlo vrátiť aj Mercy Black.

23. 4. 2019

Detention

Andrej Gomora | 12. 12. 2012
0
3/10
bizarre, comedy, teen

Trestanie metakultúrou

Zároveň trendy, a súčasne si z trendov uťahuje. Zároveň film krútiaci sa okolo tínedžrov a pritom ich vykresľuje ako bandu čudákov, ktorí sa naháňajú za hlúposťami. A tak trochu horor, ale vlastne si z hororov len robí žarty. Dielo režiséra prevažne komerčných hudobných videoklipov, ktoré chrlí jednu kultúrnu narážku za druhou, nič nemyslí vážne ale zároveň nechce byť paródiou sa volá Detention.

Keďže sa dej postupne stráca v nezmysloch, dá sa načrtnúť len v obrysoch. Stredná škola, jedno populárne dievča zavraždia. Ďalšie, o málo menej populárne, prejaví záujem o chlapca s ktorým sa zbližovalo to najnepopulárnejšie. Proti je ale súčasný priateľ, kapitán futbalistov, ktorý si jej priazeň plánuje získať ako inak ručne. Primieša sa ešte nejaký ten geek, černoch a kanaďan, a máme vhodnú zostavu ktorá presedí spolu v škole za trest sobotu. Tam zistia, že potrebujú cestovať v čase, čo ich ale aj tak nezachráni pred zákernou inváziou mimozemšťanov.

„Čo ich spája je škatuľkovité spracovanie dotiahnuté až do extrému. A tak isto nie príjemný pocit, ktorý v ľuďoch vyvoláva ich sledovanie."

Že film pôjde od nikam nikam a serióznej hororovosti si veľa neužijeme je jasné už po úvode a prvej vražde. Niekoľko minút sa nám predstavuje prvá postava len kvôli tomu, aby ju na záver vykreslenia zavraždili. Opisuje sa slovom BITCH, krásna, obľúbená a arogantná. Na všetkých doma ziape kvôli hlúpostiam, všetko jej má byť po vôli. Najklasickejšia otravná pubertiačka, aké sa na nás o pár minút začnú valiť prúdom. Každá je trochu iná, každá má svoj štýl, svoj obľúbený rok a niečo iné je pre ňu najdôležitejšie na svete. Čo ich spája je škatuľkovité spracovanie dotiahnuté až do extrému. A tak isto nie príjemný pocit, ktorý v ľuďoch vyvoláva ich sledovanie. Čo sa týka prvej vraždy, tá je nanešťastie asi z najpodarenejších. Aj vrah je jedno klišé, múmia pod ktorej maskou sa asi ukrýva jeden zo študentov, prípadne bývalý študent. Vybočuje ale z radu svojou nemotornosťou, ktorá už prekračuje hranicu smerom k paródii. Takmer nič sa mu nedarí, a hlavne neskôr mu úspešne dokážu vzdorovať aj tí, od ktorých by to človek nečakal. Možno prílišné sústredenie sa na zhodu osoby keď má masku nasadenú a keď ju vidíme bez nej?

„Ako vo videoklipe, kde je dôležitá efektnosť, ale nie zmysluplnosť, a každý nápad potrebuje mať trvanie pár minút, či sekúnd."

Namiesto spádu v klasickom poňatí sa pozeráme len na sled incidentov bez veľkej logiky. Niektoré na seba nadväzujú, ale spojenie ich všetkých do celku je veľmi chabé. Ako vo videoklipe, kde je dôležitá efektnosť, ale nie zmysluplnosť, a každý nápad potrebuje mať trvanie pár minút, či sekúnd. Viaceré nie sú ani zďaleka najhoršie, ako chalan, ktorý vďaka steroidom pľuje kyselinu a myslí si, že je mucha. Alebo dievča, ktoré si kvôli svalom z pilatesu nedokáže rozpárať brucho. Takmer výhradne ide o nápady komediálne, hororovú stránku pripomína len príležitostné gore. Občas poteší, ale aby sa film oplatil ako horor pozerať je ho zúfalo málo.

Detention sa dá užiť len ako bláznivá komédia. Každému spraví radosť niektorý z kultúrnych odkazov, ktorých je toľko že je prakticky nemožné nenájsť v nich svojho obľúbenca. Tínedžerských postáv sme videli už neuveriteľné množstvo. Či už sú si naozaj všetci takí podobní, alebo sa len nikomu nechce ich inak vykresľovať, pozerať sa ikstýkrát na to isté nie je zábava. Postavy a nápady okolo nich sú jediné čo film má, keďže dej je len jedna veľká haluz. Cynická a zbabelá, bez myšlienky alebo čohokoľvek za čím by si stála, uniká hocakému zaradeniu a je skrátka ničím. Vzhľadom na kvalitu mnohých scén je to škoda, dúfajme že nabudúce nájdu tvorcovia trochu serióznosti s ktorou by mohli určite spraviť dobrý film.