12. 11. 2018

18. 10. 2013

26. 4. 2012

Nezhasínaj!

Keď sa strašidelnou stane tma samotná

Vplyvy umelého osvetlenia na človeka aj na životné prostredie sa stále skúmajú, a pravidelne o nich dostávame katastrofické správy. Okrem takzvaného svetelného znečistenia, ktoré komplikuje život hvezdárom a zvieratám, má mať neblahé následky aj na zdravie človeka. Kazí nám biorytmus a ničí oči. V posledných rokoch vraj nastala pandémia krátkozrakosti, a na vine má byť práve nedostatok času trávenom vonku, na dennom svetle. Keď vás ale chce zabiť bytosť existujúca výhradne v tieňoch, výkrik Nezhasínaj! vám podobné varovania z pier nezoberú.

19. 8. 2016

17. 8. 2010

Detention

Andrej Gomora | 12. 12. 2012
0
3/10
bizarre, comedy, teen

Trestanie metakultúrou

Zároveň trendy, a súčasne si z trendov uťahuje. Zároveň film krútiaci sa okolo tínedžrov a pritom ich vykresľuje ako bandu čudákov, ktorí sa naháňajú za hlúposťami. A tak trochu horor, ale vlastne si z hororov len robí žarty. Dielo režiséra prevažne komerčných hudobných videoklipov, ktoré chrlí jednu kultúrnu narážku za druhou, nič nemyslí vážne ale zároveň nechce byť paródiou sa volá Detention.

Keďže sa dej postupne stráca v nezmysloch, dá sa načrtnúť len v obrysoch. Stredná škola, jedno populárne dievča zavraždia. Ďalšie, o málo menej populárne, prejaví záujem o chlapca s ktorým sa zbližovalo to najnepopulárnejšie. Proti je ale súčasný priateľ, kapitán futbalistov, ktorý si jej priazeň plánuje získať ako inak ručne. Primieša sa ešte nejaký ten geek, černoch a kanaďan, a máme vhodnú zostavu ktorá presedí spolu v škole za trest sobotu. Tam zistia, že potrebujú cestovať v čase, čo ich ale aj tak nezachráni pred zákernou inváziou mimozemšťanov.

„Čo ich spája je škatuľkovité spracovanie dotiahnuté až do extrému. A tak isto nie príjemný pocit, ktorý v ľuďoch vyvoláva ich sledovanie."

Že film pôjde od nikam nikam a serióznej hororovosti si veľa neužijeme je jasné už po úvode a prvej vražde. Niekoľko minút sa nám predstavuje prvá postava len kvôli tomu, aby ju na záver vykreslenia zavraždili. Opisuje sa slovom BITCH, krásna, obľúbená a arogantná. Na všetkých doma ziape kvôli hlúpostiam, všetko jej má byť po vôli. Najklasickejšia otravná pubertiačka, aké sa na nás o pár minút začnú valiť prúdom. Každá je trochu iná, každá má svoj štýl, svoj obľúbený rok a niečo iné je pre ňu najdôležitejšie na svete. Čo ich spája je škatuľkovité spracovanie dotiahnuté až do extrému. A tak isto nie príjemný pocit, ktorý v ľuďoch vyvoláva ich sledovanie. Čo sa týka prvej vraždy, tá je nanešťastie asi z najpodarenejších. Aj vrah je jedno klišé, múmia pod ktorej maskou sa asi ukrýva jeden zo študentov, prípadne bývalý študent. Vybočuje ale z radu svojou nemotornosťou, ktorá už prekračuje hranicu smerom k paródii. Takmer nič sa mu nedarí, a hlavne neskôr mu úspešne dokážu vzdorovať aj tí, od ktorých by to človek nečakal. Možno prílišné sústredenie sa na zhodu osoby keď má masku nasadenú a keď ju vidíme bez nej?

„Ako vo videoklipe, kde je dôležitá efektnosť, ale nie zmysluplnosť, a každý nápad potrebuje mať trvanie pár minút, či sekúnd."

Namiesto spádu v klasickom poňatí sa pozeráme len na sled incidentov bez veľkej logiky. Niektoré na seba nadväzujú, ale spojenie ich všetkých do celku je veľmi chabé. Ako vo videoklipe, kde je dôležitá efektnosť, ale nie zmysluplnosť, a každý nápad potrebuje mať trvanie pár minút, či sekúnd. Viaceré nie sú ani zďaleka najhoršie, ako chalan, ktorý vďaka steroidom pľuje kyselinu a myslí si, že je mucha. Alebo dievča, ktoré si kvôli svalom z pilatesu nedokáže rozpárať brucho. Takmer výhradne ide o nápady komediálne, hororovú stránku pripomína len príležitostné gore. Občas poteší, ale aby sa film oplatil ako horor pozerať je ho zúfalo málo.

Detention sa dá užiť len ako bláznivá komédia. Každému spraví radosť niektorý z kultúrnych odkazov, ktorých je toľko že je prakticky nemožné nenájsť v nich svojho obľúbenca. Tínedžerských postáv sme videli už neuveriteľné množstvo. Či už sú si naozaj všetci takí podobní, alebo sa len nikomu nechce ich inak vykresľovať, pozerať sa ikstýkrát na to isté nie je zábava. Postavy a nápady okolo nich sú jediné čo film má, keďže dej je len jedna veľká haluz. Cynická a zbabelá, bez myšlienky alebo čohokoľvek za čím by si stála, uniká hocakému zaradeniu a je skrátka ničím. Vzhľadom na kvalitu mnohých scén je to škoda, dúfajme že nabudúce nájdu tvorcovia trochu serióznosti s ktorou by mohli určite spraviť dobrý film.