Amityville: Prebudenie

Vražednému volaniu neodolá žiaden spánok

Tento nápad v skutočnosti vôbec nepôsobí absurdne, práve naopak, pôsobí dokonale funkčne a zaujímavo. Tínedžerovi by nemal fungovať mozog, vraj už odumrel a telo prežíva v čisto vegetatívnom stave. Matka tomu samozrejme odmieta uveriť, kým dýcha, žije v nej nádej na synovo uzdravenie. Pochybuje naopak jeho sestra, dvojča, podľa vlastných slov prepojené, a vie, že v tele už nikto nie je. Presnejšie, plne o tom bola presvedčená, kým sa do domu nepresťahovali. Tam začalo ožívať, zväčša o 3:15 ráno. Napred otvorilo oči, potom pohlo prstom. A nakoniec začalo komunikovať. Ako keby v ňom skutočne opäť bol James. Belle ale pochybuje. Zistí, akú minulosť mal dom, teda, zistí, že to vedia všetci okrem nej. Dejú sa totiž aj iné čudné veci, cítiť prítomnosť zla, a dosť ťažko je nedávať do súvisu s ňou všetky neočakávané udalosti. Vrátane tých zdanlivo pozitívnych.

17. 10. 2017

A Dark Song

Ťahavo taživé kvílenie

Divák musí byť pripravený na nečinnosť, na slabú priamočiarosť spádu a na minimálny vývoj v deji. Hrdinku týra zdĺhavý a nepríjemný proces, a presne ten by s ňou mal precítiť aj divák. Na pozadí vidíme smrť, vidíme temné sily, duchov a tajomné rituály. Dlho nevidíme ich výsledok, len ich samotná prítomnosť nám ponúka možnosť vstúpiť hlbšie do ženinej hlavy. Nech si vieme predstaviť, aké je asi jej rozpoloženie, keď sa k nim utieka, a ako sa asi cíti, keď kvôli nim toľko obetovala a vydáva sa takým útrapám. Potom, keď prídu duchovia, nejde vôbec o posun, šok, ani prekvapenie. Niečo si vydrela, teraz to konečne má. Kiežby sa z toho ešte vládala tešiť.

26. 9. 2017

13. 4. 2012

Sawney: Flesh of Man

Vernejší obraz Škótska ako Trainspotting
Sawney Bean žil údajne niekedy začiatkom šestnásteho storočia v Škótsku. So svojou družkou bývali v jaskyni, kde splodili mnoho detí, incestom zdegenerovaných vnúčat aj pravnúčat. Živili sa ľudským mäsom smoliarov, ktorí sa pritrafili v noci v okolí jaskyne. Ukrývali sa tak dobre, že obyvatelia okolitých dedín o nich dlho ani nevedeli. Zo zmiznutí sa obviňovali navzájom, a niekoľkých chudákov dokonca zlynčovali. Nakoniec Sawneyho odhalili po neúspešnom pokuse o únos statného a ozbrojeného muža. Kráľ vyslal do jaskyne obrovskú družinu, ktorá rodinu zajala. Mužov popravili, ženy upálili. Toľko hovorí legenda. Jej moderné pokračovanie je, že jeden Sawneyho potomok prežil. Podľa filmu Sawney: Flash of Man rodinnú tradíciu obnovil a v jaskyni naďalej využíva rodinný receptár.
13. 1. 2014

The Loved Ones

Budeš môj prvý. Ja tvoja posledná
Láska máva rôzne podoby a rôzne prejavy. Rovnako aj sklamanie v láske môže každý prežívať inak a inak sa postaviť aj k osobe, ktorá ho odmietne. Niektorí ho prežívajú viac, iní menej a nakoniec sú tu ľudia, ktorí cítia potrebu pomstiť sa. Akú podobu však môže nabrať hnev za neprijatie pozvania na ples sa nikomu z nás asi ani nesnívalo. 25. 10. 2010

Detention

Andrej Gomora | 12. 12. 2012
0
3/10
bizarre, comedy, teen

Trestanie metakultúrou

Zároveň trendy, a súčasne si z trendov uťahuje. Zároveň film krútiaci sa okolo tínedžrov a pritom ich vykresľuje ako bandu čudákov, ktorí sa naháňajú za hlúposťami. A tak trochu horor, ale vlastne si z hororov len robí žarty. Dielo režiséra prevažne komerčných hudobných videoklipov, ktoré chrlí jednu kultúrnu narážku za druhou, nič nemyslí vážne ale zároveň nechce byť paródiou sa volá Detention.

Keďže sa dej postupne stráca v nezmysloch, dá sa načrtnúť len v obrysoch. Stredná škola, jedno populárne dievča zavraždia. Ďalšie, o málo menej populárne, prejaví záujem o chlapca s ktorým sa zbližovalo to najnepopulárnejšie. Proti je ale súčasný priateľ, kapitán futbalistov, ktorý si jej priazeň plánuje získať ako inak ručne. Primieša sa ešte nejaký ten geek, černoch a kanaďan, a máme vhodnú zostavu ktorá presedí spolu v škole za trest sobotu. Tam zistia, že potrebujú cestovať v čase, čo ich ale aj tak nezachráni pred zákernou inváziou mimozemšťanov.

„Čo ich spája je škatuľkovité spracovanie dotiahnuté až do extrému. A tak isto nie príjemný pocit, ktorý v ľuďoch vyvoláva ich sledovanie."

Že film pôjde od nikam nikam a serióznej hororovosti si veľa neužijeme je jasné už po úvode a prvej vražde. Niekoľko minút sa nám predstavuje prvá postava len kvôli tomu, aby ju na záver vykreslenia zavraždili. Opisuje sa slovom BITCH, krásna, obľúbená a arogantná. Na všetkých doma ziape kvôli hlúpostiam, všetko jej má byť po vôli. Najklasickejšia otravná pubertiačka, aké sa na nás o pár minút začnú valiť prúdom. Každá je trochu iná, každá má svoj štýl, svoj obľúbený rok a niečo iné je pre ňu najdôležitejšie na svete. Čo ich spája je škatuľkovité spracovanie dotiahnuté až do extrému. A tak isto nie príjemný pocit, ktorý v ľuďoch vyvoláva ich sledovanie. Čo sa týka prvej vraždy, tá je nanešťastie asi z najpodarenejších. Aj vrah je jedno klišé, múmia pod ktorej maskou sa asi ukrýva jeden zo študentov, prípadne bývalý študent. Vybočuje ale z radu svojou nemotornosťou, ktorá už prekračuje hranicu smerom k paródii. Takmer nič sa mu nedarí, a hlavne neskôr mu úspešne dokážu vzdorovať aj tí, od ktorých by to človek nečakal. Možno prílišné sústredenie sa na zhodu osoby keď má masku nasadenú a keď ju vidíme bez nej?

„Ako vo videoklipe, kde je dôležitá efektnosť, ale nie zmysluplnosť, a každý nápad potrebuje mať trvanie pár minút, či sekúnd."

Namiesto spádu v klasickom poňatí sa pozeráme len na sled incidentov bez veľkej logiky. Niektoré na seba nadväzujú, ale spojenie ich všetkých do celku je veľmi chabé. Ako vo videoklipe, kde je dôležitá efektnosť, ale nie zmysluplnosť, a každý nápad potrebuje mať trvanie pár minút, či sekúnd. Viaceré nie sú ani zďaleka najhoršie, ako chalan, ktorý vďaka steroidom pľuje kyselinu a myslí si, že je mucha. Alebo dievča, ktoré si kvôli svalom z pilatesu nedokáže rozpárať brucho. Takmer výhradne ide o nápady komediálne, hororovú stránku pripomína len príležitostné gore. Občas poteší, ale aby sa film oplatil ako horor pozerať je ho zúfalo málo.

Detention sa dá užiť len ako bláznivá komédia. Každému spraví radosť niektorý z kultúrnych odkazov, ktorých je toľko že je prakticky nemožné nenájsť v nich svojho obľúbenca. Tínedžerských postáv sme videli už neuveriteľné množstvo. Či už sú si naozaj všetci takí podobní, alebo sa len nikomu nechce ich inak vykresľovať, pozerať sa ikstýkrát na to isté nie je zábava. Postavy a nápady okolo nich sú jediné čo film má, keďže dej je len jedna veľká haluz. Cynická a zbabelá, bez myšlienky alebo čohokoľvek za čím by si stála, uniká hocakému zaradeniu a je skrátka ničím. Vzhľadom na kvalitu mnohých scén je to škoda, dúfajme že nabudúce nájdu tvorcovia trochu serióznosti s ktorou by mohli určite spraviť dobrý film.