12. 11. 2018

Bird Box

Zatvoriť oči a načúvať spevu

Princíp slepoty ako záchrany, či nevyhnutnosti zakrývať si oči určite má svoje čaro, aj nad možnosti jeho metaforického využitia. Horšie je to s jeho praktickou realizáciou. Čo presne ľudia nesmú vidieť nám nikdy neukážu. Ako inak, veď by sme umreli. Ono sa to ale aj drží skôr na úrovni metafory, v zmysle že si treba zakrývať oči. Presné a zmysluplné pravidlá ako sa to šíri už by sme ale hľadali márne, a ťažko sa nám verí v možnosť ich existencie. Podobne zložité je to aj s tým, ako postavy prežívajú. Samozrejme sa nám, vidiacim, môže zrak javiť nevyhnutnejším než akým v skutočnosti je. Napríklad streľbu na cieľ si bez neho ale ťažko predstaviť, vôbec snahu sa o niečo podobné pokúšať. Film nám ako zložité predostrie viacero činností. Ako šoférovanie, či plavba po rieke alebo beh po lese, medzi stromami a konármi. Často sa ale skôr ako zložité javia v skutočnosti jednoducho nemožné.

5. 2. 2019

17. 3. 2020

The Abominable Dr. Phibes

Gotický predok exploitov
Legendárny organový virtuóz pán Phibes nemá rád doktorov. Konkrétne desať doktorov, ktorí nedokázali zachrániť život jeho ženy. Keď sa o jej nešťastí dozvedel, sám v rýchlosti nabúral a podľa všetkého uhorel v aute. Neuhorel, zostal len zmrzačený a nemý. V spolupráci s tajomnou kráskou teraz doktorov obchádza. Jedného po druhom, a uvaľuje na nich postupne rany tak, ako postihli egyptského faraóna. Prvé boli vraj včely, ešte pred začiatkom stopáže filmu. Nasledujú netopiere. Vypustia ich doktorovi do spálne, a ráno ho už slúžka nájde dohryzeného na smrť. Ako vraždy postupujú, polícia si pomaly začne jednotlivé obete spájať. Nech je aj páchateľ mŕtvy, polícia ho vystopuje. Práve, keď sa dostal k poslednej rane, smrti prvorodeného.
21. 5. 2014

I Am Not a Serial Killer

Variácia čudných obyvateľov malého mesta

John spĺňa všetky predpoklady začať vo veľkom vraždiť ľudí. Vyskytujú sa u neho charakteristiky, ktoré napĺňalo 95% sériových vrahov. Samému mu ani nenapadlo, že by krutosť ku zvieratám mohla byť zlá, až kvôli tomu znepokojivému predpokladu ho začala trápiť. Mame chodí pomáhať do pitevne, tá je mu druhým domovom. A všetky školské práce píše o masových vrahoch, podľa riaditeľa školy sa nimi zaoberá oveľa viac, ako by mal. Má osobného psychoterapeuta, ten sleduje jeho vývoj. Podľa neho napreduje dobre. Ako vhodná otázka sa javí, či pozornosť venovaná jeho potenciálnej nebezpečnosti môže byť pri Johnovi naozaj užitočná. Alebo či ho skôr netlačí k tomu sa so všetkými obavami ohľadne jeho osoby stotožniť. A byť tým, čo od neho všetci očakávajú. Zatiaľ si môže hovoriť I Am Not a Serial Killer, no sledovať toho skutočného, ktorý začal terorizovať malé mestečko, ho nepochybne fascinuje.

25. 4. 2017

Detention

Andrej Gomora | 12. 12. 2012
0
3/10
bizarre, comedy, teen

Trestanie metakultúrou

Zároveň trendy, a súčasne si z trendov uťahuje. Zároveň film krútiaci sa okolo tínedžrov a pritom ich vykresľuje ako bandu čudákov, ktorí sa naháňajú za hlúposťami. A tak trochu horor, ale vlastne si z hororov len robí žarty. Dielo režiséra prevažne komerčných hudobných videoklipov, ktoré chrlí jednu kultúrnu narážku za druhou, nič nemyslí vážne ale zároveň nechce byť paródiou sa volá Detention.

Keďže sa dej postupne stráca v nezmysloch, dá sa načrtnúť len v obrysoch. Stredná škola, jedno populárne dievča zavraždia. Ďalšie, o málo menej populárne, prejaví záujem o chlapca s ktorým sa zbližovalo to najnepopulárnejšie. Proti je ale súčasný priateľ, kapitán futbalistov, ktorý si jej priazeň plánuje získať ako inak ručne. Primieša sa ešte nejaký ten geek, černoch a kanaďan, a máme vhodnú zostavu ktorá presedí spolu v škole za trest sobotu. Tam zistia, že potrebujú cestovať v čase, čo ich ale aj tak nezachráni pred zákernou inváziou mimozemšťanov.

„Čo ich spája je škatuľkovité spracovanie dotiahnuté až do extrému. A tak isto nie príjemný pocit, ktorý v ľuďoch vyvoláva ich sledovanie."

Že film pôjde od nikam nikam a serióznej hororovosti si veľa neužijeme je jasné už po úvode a prvej vražde. Niekoľko minút sa nám predstavuje prvá postava len kvôli tomu, aby ju na záver vykreslenia zavraždili. Opisuje sa slovom BITCH, krásna, obľúbená a arogantná. Na všetkých doma ziape kvôli hlúpostiam, všetko jej má byť po vôli. Najklasickejšia otravná pubertiačka, aké sa na nás o pár minút začnú valiť prúdom. Každá je trochu iná, každá má svoj štýl, svoj obľúbený rok a niečo iné je pre ňu najdôležitejšie na svete. Čo ich spája je škatuľkovité spracovanie dotiahnuté až do extrému. A tak isto nie príjemný pocit, ktorý v ľuďoch vyvoláva ich sledovanie. Čo sa týka prvej vraždy, tá je nanešťastie asi z najpodarenejších. Aj vrah je jedno klišé, múmia pod ktorej maskou sa asi ukrýva jeden zo študentov, prípadne bývalý študent. Vybočuje ale z radu svojou nemotornosťou, ktorá už prekračuje hranicu smerom k paródii. Takmer nič sa mu nedarí, a hlavne neskôr mu úspešne dokážu vzdorovať aj tí, od ktorých by to človek nečakal. Možno prílišné sústredenie sa na zhodu osoby keď má masku nasadenú a keď ju vidíme bez nej?

„Ako vo videoklipe, kde je dôležitá efektnosť, ale nie zmysluplnosť, a každý nápad potrebuje mať trvanie pár minút, či sekúnd."

Namiesto spádu v klasickom poňatí sa pozeráme len na sled incidentov bez veľkej logiky. Niektoré na seba nadväzujú, ale spojenie ich všetkých do celku je veľmi chabé. Ako vo videoklipe, kde je dôležitá efektnosť, ale nie zmysluplnosť, a každý nápad potrebuje mať trvanie pár minút, či sekúnd. Viaceré nie sú ani zďaleka najhoršie, ako chalan, ktorý vďaka steroidom pľuje kyselinu a myslí si, že je mucha. Alebo dievča, ktoré si kvôli svalom z pilatesu nedokáže rozpárať brucho. Takmer výhradne ide o nápady komediálne, hororovú stránku pripomína len príležitostné gore. Občas poteší, ale aby sa film oplatil ako horor pozerať je ho zúfalo málo.

Detention sa dá užiť len ako bláznivá komédia. Každému spraví radosť niektorý z kultúrnych odkazov, ktorých je toľko že je prakticky nemožné nenájsť v nich svojho obľúbenca. Tínedžerských postáv sme videli už neuveriteľné množstvo. Či už sú si naozaj všetci takí podobní, alebo sa len nikomu nechce ich inak vykresľovať, pozerať sa ikstýkrát na to isté nie je zábava. Postavy a nápady okolo nich sú jediné čo film má, keďže dej je len jedna veľká haluz. Cynická a zbabelá, bez myšlienky alebo čohokoľvek za čím by si stála, uniká hocakému zaradeniu a je skrátka ničím. Vzhľadom na kvalitu mnohých scén je to škoda, dúfajme že nabudúce nájdu tvorcovia trochu serióznosti s ktorou by mohli určite spraviť dobrý film.