Socialistický zombi mord (SZM)

Zážitok do konca života
Verili ste niekedy, že je možné odchádzať z kina nadšený po vzhliadnutí slovenského hororu? Škoda odpovedať. O Socialistickom zombie morde sa vedelo už dlho, čakali sme celých 8 rokov, ktoré strávil v postprodukcii. Mnohí už začínali pochybovať, či sa jeho dokončenia vôbec dočkáme. No dočkali sme sa, a výsledok svojím špecifickým spôsobom stojí zato.
7. 7. 2014

The Crazies (1973)

Romero, ako ho, našťastie, nepoznáme
Keď sa v jednom malom pennsylvánskom mestečku zrúti armádne lietadlo, je zarobené na problémy. Prevážalo totiž nebezpečnú biologickú zbraň, vírus Trixie, ktorý sa začne rýchlo šíriť medzi nič netušiace obyvateľstvo. Kontakt človeka s vírusom môže mať iba dva scenáre: smrť alebo šialenstvo spojené s agresiou. (Keďže sa film volá The Crazies, nie je ťažké domyslieť si, ktorá alternatíva bude populárnejšia.) 13. 5. 2010

20. 9. 2010

18. 10. 2013

13. 4. 2012

Afonka Soby | 18. 10. 2010
0
6/10
eco-terror

Ľudia najviac platia za to, čoho sa najviac boja. Aspoň o tom je presvedčený John, ktorý sa rozhodne prerobiť svoj dom na safari ranč. Hlavnou atrakciou má byť tiger, ktorého pre jeho divú povahu nechceli ani v cirkuse. Jeho nevlastná dcéra Kelly však nie je z tejto myšlienky práve nadšená. John totiž kvôli tigrovi kompletne vybielil účet, ktorý mal slúžiť na financovanie školy jej autistického brata. Tieto problémy sa však za chvíľu ukážu ako malicherné. Tiger je totiž v dome a spolu s ním Kelly aj jej brat. Ako sa dostal z klietky von je jedna otázka. Tá druhá je omnoho naliehavejšia: ako sa dostanú von oni?

Nedávno sme tu mali veľmi zlého Medveďa (zlého v oboch slova zmysloch) a už je tu ďalší animálny horor. Dobrá správa je, že v hlavnej úlohe je opäť živé zviera a nie počítačovo renderovaná animácia. Ďalšia dobrá správa je, že jeho hereckou partnerkou je Briana Evigan, alias „dievča z Theta Pi" známe zo slashera Sorority Row. Jej postava v Burning Bright je takmer totožná: opäť ide o „správne dievča" alebo „silnú ženu", ktorá nesie životné bremeno. V Sorority Row to bola smrť jej priateľky, v Burning Bright je to brat autista. Oblečené má opäť obtiahnuté tielko a minišortky, momentálne asi najvychytenejší outfit hollywoodskych screaming queens. Jednoducho, koncept krásky a zvieraťa v hororovom podaní. Cooool...

Burning Bright asi zo všetkého najviac pripomína film Mamba (1988), v ktorom sa žena snažila uniknúť pomste svojho bývalého priateľa. Ten jej totiž do bytu podstrčil prudko jedovatého hada. Jeden neuvážený pohyb môže znamenať smrť. V takmer rovnakej situácii sa ocitne aj Kelly, no scenáristi jej naložili viac problémov. Pred vyhladovaným tigrom totiž musí ochrániť nielen seba, ale aj svojho deväťročného autistického brata. Ten jej situáciu nijako neuľahčuje, práve naopak, vôbec nechápe, čo sa okolo neho deje, a keď Kelly nechce, aby začal ziapať na celý dom, nesmie sa ho dotýkať a musí dodržiavať rituály, na ktoré je zvyknutý. Chlapec navyše neobsedí na jednom mieste a jediná možnosť, ako ho uchrániť, je nespustiť ho ani na sekundu z očí. Situáciu jej zhoršuje aj tropická búrka, pre ktorú im John zabarikádoval všetky východy. Z toho istého dôvodu nefunguje ani telefón, takže je jasné, že celý film sa - podobne ak v Mambe - bude odohrávať výlučne na dvoch poschodiach rodinného domu. Hra mačky s myšou, resp. mačky s človekom, bude plná zakrádaní sa, ale aj rýchlych útekov a pokusov o zmeny lovca na korisť. Jednoducho, od začiatku je jasné, že Burning Bright bude film s veľmi hustou ponorkovou atmosférou, ktorá okrem spomínanej Mamby nemá ďaleko ani od takých peciek ako nedávny The Collector či  Panic Room/Úkryt Davida Finchera.

Ako v každom animálnom horore, aj tu je najdôležitejšie zviera. Živý tiger je veľké lákadlo, no ak to dopadne ako v Medveďovi, kde bola každá konfrontácia so zvieraťom snímaná roztrasenou kamerou, v ktorej sme aj tak nič nevideli, dojem rapídne klesá. Burning Bright je na tom v tomto smere omnoho lepšie. Tiger (v skutočnosti sa vlastne v tejto úlohe striedajú tri tigre, no nijako to nepostrehneme) je ostrý v každom zábere, o priame strety nie je núdza, a hoci aj tu je cítiť prácu strihača a občas aj počítača, celkovo je dojem veľmi dobrý. Navyše, keď na Kelly uprie svoj zlostný pohľad, pôsobí ako skutočný herec. Škoda len, že kameramana viac zaujíma to, čo robia v dome Kelly a jej brat. Takmer vždy, keď sa tiger poneviera po dome sám, tak ho vlastne nevidíme, lebo kamera nám ponúkne „originálne" zábery z jeho pohľadu. Spočiatku to môže byť príjemným spestrením, no neskôr sa nevyhneme pocitu, akoby niekto robil z núdze cnosť.

Názov Burning Bright je inšpirovaný básňou The Tyger od Williama Blakea: „Tyger, Tyger, burning bright / In the forests of the night.." Slovenský názov zatiaľ neexistuje, no dúfajme, že sa distribútor neuchýli ku klasickému Tiger zabijak. Zaradil by tak film do rodiny filmov ako Pena zabijak či Gašparko zabijak, a to by bola určite škoda. Burning Bright totiž nie je žiaden brak, ale po dlhom čase horor so zvieraťom v hlavnej úlohe, ktorý môžem odporučiť. Hoci ide v podstate o priemerný film, v rámci kategórie animálny horor, ktorá neponúkla v poslednom čase nič lepšie, má ambíciu stať sa až kultovým.