Gwen

Horor zvaný život

Keďže ponurá a pomalá atmosféra sa viackrát úspešne kombinovala so skutočne hororovými prvkami, možno je lepšie hneď upozorniť. Zápletka sa príliš nerozvinie a nepríde ani žiadne veľké prekvapenie, radšej naň nečakajte. Tentokrát ideme veľmi jednoduchou a priamočiarou cestou, ktorá čerpá z toho, čo nám hneď predstaví. Matka a dve dcéry v osamelom sídle. Otec bojuje na Kryme, živí v nich nádej, že raz ešte povstanú z biedy. Ostatné domy už skôr nedobrovoľne ako z vlastnej vôle obyvatelia opustili, túžila po nich ťažiarska spoločnosť, tak ako túži aj po tom poslednom obývanom. Matka aj dcéry sú odhodlané nepredať, už len z úcty k otcovi. Ich život je pritom ešte ťažší, než akým by ho robili len objektívne podmienky jeho zložitosti.

12. 11. 2019

Oculus

Zrkadlá nenútia len chudnúť
Myslím, teda som. Ničím iným si nemôžem byť istý. Všetky ostatné poznatky mi sprostredkujú moje zmysly, náchylné sa mýliť ba občas aj klamať. Nemám ako zistiť čo sa skutočne deje, a čo sú len umelé vnemy. Som ja ten čo stojí v vonku na tráve, alebo ten ktorého vidím cez okno čakať v pasci? Má zmysel vyrábať si kotvu v realite, alebo vás nakoniec aj tak oklame Oculus?
27. 6. 2014

26. 4. 2012

Blair Witch

Môže priehľadná akcia nahradiť atmosféru?

Blair Witch patrí nepochybne medzi najznámejšie horory posledných dvoch desaťročí a jeho značka má neodškriepiteľnú cenu. Film sa ale nikdy celkom nezbavil imidžu určitej podradnosti, čo do prostriedkov, ktoré na strašenie využíval. Aj napriek tomu, že sme už odvtedy toľkokrát videli, ako zle môžu filmy v štýle found footage dopadnúť, keď sa to s nimi nevie. Svojho času vzniklo aj pokračovanie, bez roztrasených kamier a len voľne dejovo naviazané. Právom si nevyslúžilo väčšiu pozornosť a našťastie rýchlo upadlo do zabudnutia. Po všetkých stránkach sa teraz snaží silne nadviazať pokračovanie tretie s prekvapivým názvom Blair Witch.

13. 1. 2017

Annabelle 3: Návrat

Späť k detským hrám

S dejovými previazaniami prichádzajú obmedzenia, nech sú aj voľné. Také tie veci, o ktorých by ste v sequeli museli počuť, preto sa v prequeli nemohli stať. Pre horor ide o celkom výrazné obmedzenie, najmä čo sa týka počtu obetí. Dostávame sa rovno do situácie, keď tie musia zostať na nule, a vlastne si zaslúži obdiv, ak sa niekomu do takého hororu vôbec chce. Ako keby sme prechádzali incidenty celkom bezvýznamné z hľadiska celkového príbehu, ktoré akurát v osamotenosti svojho priebehu mohli byť akosi drobno zaujímavé, a v ideálnom prípade aj strašidelné. Niečo ako náhodné epizódy zo života Warrenovcov, aj keď v tejto konkrétnej vystupujú minimálne.

10. 7. 2019

Afonka Soby | 18. 10. 2010
0
6/10
eco-terror

Ľudia najviac platia za to, čoho sa najviac boja. Aspoň o tom je presvedčený John, ktorý sa rozhodne prerobiť svoj dom na safari ranč. Hlavnou atrakciou má byť tiger, ktorého pre jeho divú povahu nechceli ani v cirkuse. Jeho nevlastná dcéra Kelly však nie je z tejto myšlienky práve nadšená. John totiž kvôli tigrovi kompletne vybielil účet, ktorý mal slúžiť na financovanie školy jej autistického brata. Tieto problémy sa však za chvíľu ukážu ako malicherné. Tiger je totiž v dome a spolu s ním Kelly aj jej brat. Ako sa dostal z klietky von je jedna otázka. Tá druhá je omnoho naliehavejšia: ako sa dostanú von oni?

Nedávno sme tu mali veľmi zlého Medveďa (zlého v oboch slova zmysloch) a už je tu ďalší animálny horor. Dobrá správa je, že v hlavnej úlohe je opäť živé zviera a nie počítačovo renderovaná animácia. Ďalšia dobrá správa je, že jeho hereckou partnerkou je Briana Evigan, alias „dievča z Theta Pi" známe zo slashera Sorority Row. Jej postava v Burning Bright je takmer totožná: opäť ide o „správne dievča" alebo „silnú ženu", ktorá nesie životné bremeno. V Sorority Row to bola smrť jej priateľky, v Burning Bright je to brat autista. Oblečené má opäť obtiahnuté tielko a minišortky, momentálne asi najvychytenejší outfit hollywoodskych screaming queens. Jednoducho, koncept krásky a zvieraťa v hororovom podaní. Cooool...

Burning Bright asi zo všetkého najviac pripomína film Mamba (1988), v ktorom sa žena snažila uniknúť pomste svojho bývalého priateľa. Ten jej totiž do bytu podstrčil prudko jedovatého hada. Jeden neuvážený pohyb môže znamenať smrť. V takmer rovnakej situácii sa ocitne aj Kelly, no scenáristi jej naložili viac problémov. Pred vyhladovaným tigrom totiž musí ochrániť nielen seba, ale aj svojho deväťročného autistického brata. Ten jej situáciu nijako neuľahčuje, práve naopak, vôbec nechápe, čo sa okolo neho deje, a keď Kelly nechce, aby začal ziapať na celý dom, nesmie sa ho dotýkať a musí dodržiavať rituály, na ktoré je zvyknutý. Chlapec navyše neobsedí na jednom mieste a jediná možnosť, ako ho uchrániť, je nespustiť ho ani na sekundu z očí. Situáciu jej zhoršuje aj tropická búrka, pre ktorú im John zabarikádoval všetky východy. Z toho istého dôvodu nefunguje ani telefón, takže je jasné, že celý film sa - podobne ak v Mambe - bude odohrávať výlučne na dvoch poschodiach rodinného domu. Hra mačky s myšou, resp. mačky s človekom, bude plná zakrádaní sa, ale aj rýchlych útekov a pokusov o zmeny lovca na korisť. Jednoducho, od začiatku je jasné, že Burning Bright bude film s veľmi hustou ponorkovou atmosférou, ktorá okrem spomínanej Mamby nemá ďaleko ani od takých peciek ako nedávny The Collector či  Panic Room/Úkryt Davida Finchera.

Ako v každom animálnom horore, aj tu je najdôležitejšie zviera. Živý tiger je veľké lákadlo, no ak to dopadne ako v Medveďovi, kde bola každá konfrontácia so zvieraťom snímaná roztrasenou kamerou, v ktorej sme aj tak nič nevideli, dojem rapídne klesá. Burning Bright je na tom v tomto smere omnoho lepšie. Tiger (v skutočnosti sa vlastne v tejto úlohe striedajú tri tigre, no nijako to nepostrehneme) je ostrý v každom zábere, o priame strety nie je núdza, a hoci aj tu je cítiť prácu strihača a občas aj počítača, celkovo je dojem veľmi dobrý. Navyše, keď na Kelly uprie svoj zlostný pohľad, pôsobí ako skutočný herec. Škoda len, že kameramana viac zaujíma to, čo robia v dome Kelly a jej brat. Takmer vždy, keď sa tiger poneviera po dome sám, tak ho vlastne nevidíme, lebo kamera nám ponúkne „originálne" zábery z jeho pohľadu. Spočiatku to môže byť príjemným spestrením, no neskôr sa nevyhneme pocitu, akoby niekto robil z núdze cnosť.

Názov Burning Bright je inšpirovaný básňou The Tyger od Williama Blakea: „Tyger, Tyger, burning bright / In the forests of the night.." Slovenský názov zatiaľ neexistuje, no dúfajme, že sa distribútor neuchýli ku klasickému Tiger zabijak. Zaradil by tak film do rodiny filmov ako Pena zabijak či Gašparko zabijak, a to by bola určite škoda. Burning Bright totiž nie je žiaden brak, ale po dlhom čase horor so zvieraťom v hlavnej úlohe, ktorý môžem odporučiť. Hoci ide v podstate o priemerný film, v rámci kategórie animálny horor, ktorá neponúkla v poslednom čase nič lepšie, má ambíciu stať sa až kultovým.